Kortiton ratin takana

Mietteliäs isä

Saako kortiton esim oma lapsi tehdä peltohommia pellolla ilman ajokorttia?? Itse olen poikani opettanu ajamaan traktoria ja tekemään peltohommia ja laittanut hänet pellolle töitä tekemään. Onko tämä siis sallittua?

29

6687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori juntti

      Kyllä voi lapsi tehdä peltohommia ainakin omilla pelloilla. Itse olen traktoria ajanut 7 vuotiaasta asti ja traktorina ollut Zetor 9145 Turbo Speedy.

    • vallukuski

      Mitenkäs siihen suhtautuu vakuutusyhtiöt, jos sattuu jotain lapselle tai kalustolle? Itse olen ajanut ensimmäisen kerran traktorin ojaan 10 vuotiaana, mutta saatiin se sieltä ylös hevosen vetämänä.

      • vahvoja hevosia

        oliko se 20 vallu vai doubattu hevonen


      • vallukuski
        vahvoja hevosia kirjoitti:

        oliko se 20 vallu vai doubattu hevonen

        "oliko se 20 vallu vai doubattu hevonen? " Semmosiahan ne oli Valametit silloin minun nuoruudessani ja hevosilla kaikilla sama nimi.


      • trahata
        vallukuski kirjoitti:

        "oliko se 20 vallu vai doubattu hevonen? " Semmosiahan ne oli Valametit silloin minun nuoruudessani ja hevosilla kaikilla sama nimi.

        nykylain mukaan alle15.v ei saa käyttää eikä kuljettaa minkäänlaista moottorikäyttöistä laitetta ,ei tiellä eikä maastossa,vastuu on huoltajan. pellollakin kun voi ajaa vaikka naapurin lapsen päälle.poikkeuksen tekee vain esim suljetut kilpailu alueet.se että puuttuuko poliisi kenenkään peltoajoihin ennen kun vahinko ontapahtunut ,onkin sitten jo eri juttu


    • Traktorimies

      Ite oon nyt 17 vuotias eli siis saanut ajaa luvallisesti kaksi vuotta. Noh, kuitenkin olen ajanut traktorilla niin pienenä etten edes muista. Ennen kuin jalat ylsivät polkimille ajoin isän sylissä ja heti kun jotenkin polkimille uleittui niin pääsin isän kanssa tekemään peltotöitä ja opettelemaan. Vaikka se on näennäisesti kiellettyä alle 15 vuotialta, niin ei sitä kyllä kukaan valvo jos pelto nyt ei ihan poliisiaseman oven edessä ole. Itse olen tehnyt ns oikeita traktoritöitä pellolla yksin muistaakseni joskus 8-9 vuotiaana. Asumme aika keskellä metsää joten olenhan minä tuossa valtion tielläkin aika paljon ajellut kortitta tiellä. En usko että sinulle siitä aiheutuu ongelmia jos annat lasten tehdä töitä pellolla :D

      • leipä moneen pöytään

        Eiköhän sitä saa. Täälläpäin 7 vuotiaat tekee hitekki vallulla peltotöitä juuri ja juuri polkimille ulottuvat mutta onhan siinä nappikytkinkin.


      • leipä moneen pöytään

        Eiköhän sitä saa. Täälläpäin 7 vuotiaat tekee hitekki vallulla peltotöitä juuri ja juuri polkimille ulottuvat mutta onhan siinä nappikytkinkin.


    • Kwkdkrkdjemwioswldp

      Totta helvetissä voi.

    • ajatmuuttuu

      Siinä säästää pitkän pennin kun pystyy käyttämään omia lapsiaa pimeänä ilmais työvoimana.
      Metsäkoneurakoinnissa voi lapset ajaa ajokonetta ja näin ei tarvitse palkata mitään kallista pöllikoululaista koneen puikkoihin.
      Minkähänlainen haloo noususi jos tehtaanomistaja käyttäisi kokoonpanolinjalla lapsiaan ilmaisena työvoimana? Tai teurastamolla lapset olisi pullttipyssyn kanssa lopettamassa karjaa?
      Soramontullakin voi lapset hoitaa murskainta ja seulaa, myös hoitaa kuormaukset asiakkaille.

      • ihantätäpäivää

        Kyllä vieläkin tehtaanomistajien kakarat on töissä ilmaiseksi tai muuten olemattomalla palkalla omistajien maatiloilla tai tehtailla. Ei ole ajat muuttunnu!


    • yujtyjytjyty

      Massikka oltiin kaksistaan lapsina kun toinen sitten seisoi kytkimen päällä paalinajossa kun jalat ei riitänyt 7 vuotiaana.
      Opettaja otti sitten syksyllä puhutteluun kun ajoi samaan aikaan ohi.

    • Ylikonstu

      Maastoliikennelaki koskee kaikkia tien ulkopuolisia alueita, paitsi lentokenttiä ja rautatien rata-aluetta. Se kieltää alle 15 vuotiaalta moottoriajoneuvon kuljettamisen ja vastaavasti ko. ajoneuvon luovuttamisen alaikäisen kuljetettavaksi.

      Eli ajokorttia ei vaadita, mutta 15 v ikä sen sijaan vaaditaan.

      Kuljettajaa ei alaikäisenä voi rangaista, vaan sakko tulee ajoneuvon luovuttajalle.

      Poliisi ei aktiivisesti käy maajussien pelloilla kyselemässä ikiä, ellei kuljettaja ole kooltaan huomiota herättävä tai joku naapuri tms. ole tehnyt ilmiantoa, jolloin poliisi joutuu käymään antamassa isukille sakon, koska muuten ilmiantaja todennäköisesti tekee puuttumattomuudesta kantelun.

      • senonloputtava

        Kyllä noista maaseudun pimeistä "pikku urakoitsijoista" pitää aina poliisille ilmoittaa tai sosiaalitoimistoon, että käyvät hakemassa orjatyöläisen huostaan. Eihän siitä mitään tule että nostellaan kaikenmaailman tuet, eikä sitten viitsitä palkata työvoimaa vaan käskytetään lapset ratin taakse.


      • Maono

        Eikö samalla vois vihjata siitä iltasanomillekin.


      • pässit
        senonloputtava kirjoitti:

        Kyllä noista maaseudun pimeistä "pikku urakoitsijoista" pitää aina poliisille ilmoittaa tai sosiaalitoimistoon, että käyvät hakemassa orjatyöläisen huostaan. Eihän siitä mitään tule että nostellaan kaikenmaailman tuet, eikä sitten viitsitä palkata työvoimaa vaan käskytetään lapset ratin taakse.

        jos pennut omasta tahostaan haluaa ajaa nii vittuako jollekkii sossuille on ilmotettava eiköhän se oo ihan vanhempien oma asia että antaako lapsien ajaa traktorilla vai ei.


      • Anonyymi
        senonloputtava kirjoitti:

        Kyllä noista maaseudun pimeistä "pikku urakoitsijoista" pitää aina poliisille ilmoittaa tai sosiaalitoimistoon, että käyvät hakemassa orjatyöläisen huostaan. Eihän siitä mitään tule että nostellaan kaikenmaailman tuet, eikä sitten viitsitä palkata työvoimaa vaan käskytetään lapset ratin taakse.

        Vitut tarvii ite aina siitä lähtien kun oppisin ajamaan ollu, siitä lähtien mukana hommissa.Olin äestämässä tien vieressä kun poliisi ajoi tiellä katsoi sinne eikä tullu mitään sanomista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitut tarvii ite aina siitä lähtien kun oppisin ajamaan ollu, siitä lähtien mukana hommissa.Olin äestämässä tien vieressä kun poliisi ajoi tiellä katsoi sinne eikä tullu mitään sanomista

        Kyllä tarvii. Olet vaan niin tyhmä ettet ymmärtä.


    • Vapaudenkaiho

      Maaseudulla kaikenikäiset 9-90vuotiaat ovat aina ajaneet kaikilla kulkupeleillä ja tulevat aina ajamaan, oli ajokortti tai ei. ja hauskaa on.

    • Yliikäinen

      Yksi pentu kaatoi traktorin ojaan ja tuli kallis moottoriremontti, kun ei ymmärtänyt sammuttaa moottoria. Kuskille ei käynyt kuinkaan, mutta traktorille kävi huonosti.

    • harmaatalous

      Kyseessä on vain ja ainoastaan harmaantalouden muoto joka on niin yleistä ettei moni edes huomaa tekevänsä rikosta.
      Kaikesta työstä on maksettava verot tai muuten se on pimeää työtä.

      Jos joku ei nykypäivänä ymmärrä että lapsityövoiman käyttö on laitonta niin huh huh..

    • Vallesmannila

      Surullisessa onnettomuudessa 12-vuotias poika peruutti traktoria sillä seurauksella, että kuljettajan kuusivuotias pikkuveli jäi traktorin alle.

    • kugiygig

      Riippuu onko kyttääviä kateellisa naapuria.

      • mietivähän

        Ne kyttäävät naapuritko on muka suurin riesa? Kyllä kuule se on sitten suurin riesa, kun jotain onnettomuutta sattuu alaikäisen ollessa traktorin ajajana ja sitä pitää alkaa selvittämään.


    • eisaa_ajaa
    • rikosmikärikos

      Lastensuojeluilmoitusta vain samantien kun huomaa että lapsi ajaa työkonetta. Huostaanotto napsahtaa nykyään jo paljon pienemmästä kuin lapsityövoiman käytöstä.

    • Seuraija

      Säännöt koskee myös nuijia !

    • anonyymi_ALI

      Ei saa ajaa kortiton traktoria ja ei saa luovuttaa kortittomalle ajoneuvoa. Tätä lainkohtaa rikotaan yllättävän paljon maatiloilla ja kun sitten niitä ikäviä onnettomuuksia sattuu, on hiljaista porukkaa. Vakuutusyhtiöt toki korvaa syyttömälle osapuolelle tulleet vahingot, mutta ne peritään korkojen kera takasin syyllisiltä. Se on tosi vakava paikka, kun postin mukana tulee vakuutusyhtiöstä kielteinen korvauspäätös. Henkilövahingoissa korvaussummat voivat olla todella suuria. https://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Guidelines/1136

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe