Eli tilanne on tämä: Tontti vihdoin viimein plakkarissa ja nyt olisi aika valita talopaketti. Ihastuttiin Jukka talojen tähän malliin: http://www.jukkatalo.fi/jukka-talopaketit/nettimallisto/nettimalli-127-10, joka sopisi tontillemme kuin nenä päähän.
Olisi kiva kuulla kokemuksia sellaisilta, jotka ovat tähän malliin päätyneet. Ja toki muiltakin Jukka taloihin päätyneiltä! Oletteko olleet tyytyväisiä? Mitkä ovat olleet lopulliset kustannukset, jos tontin hintaa ei lasketa mukaan? Itse olemme ajatelleet tehdä itse niin paljon kuin mahdollista (mies ammatiltaan kirvesmies) ja ihan perusratkaisuja sisustuksen suhteen eikä mitään "pröystäilyjä", jotta selvittäisin mahdollisimman vähäisillä kustannuksilla.
Kokemuksia Jukka taloista
40
1127
Vastaukset
- melkvalmista
Vähän outoa ihastua jonkin toimittajan johonkin malliin. Se teidänkin malli löytyy ja on saatavilla jokaiselta toimittajalta. Miettikää ja vertailkaa mielummin toimituksien sisältöjä ja laatua. Ikkunat,ovet........eri talojen ulkonäkö eli mittasuhteet ja verhoilut ym., pienelementti vs suurelementti........
Kustannuksista sen verran, että suunnitteluvaiheessa ratkaistaan talon hinta ja puhutaan kymmenistä tuhansista ja teko vaiheessa hintaan voi vaikuttaa enää todella vähän. Jotkut kehuu miten kilpailutettiin rautakaupoista naulalaatikoita ja laminaatteja millä ei ole todellisuudessa mitään merkitystä budjettiin.
Älkääkä unohtako piharakennusta ja pihaa eli talon lisäksi 30 000-?0 000- hE!d!
Kyllähän tässä on noihin eri talovalmistajien valikoimiin tutustuttu oikein urakalla, mutta itse en ole ainakaan törmännyt vastaavanlaiseen pohjaan kenelläkään toisella talovalmistajalla. Mutta toki olemme ajatelleet pohjapiirustuksineen käydä kysymässä tarjousta muiltakin talotoimittajilta. Tosin epäilyttää, miten pystyisivät tekemään edullisemman tarjouksen, jos kyseinen malli ei ole valmiina heidän repertuaarissaan. Mutta varmasti juu tarkkana tarvii olla siitä, mitä siihen toimitussisältöön sitten kuuluu! Itse on kyllä vaikea uskoa, ettei esim. tuo sisustusmateriaalin valinta vaikuta hintaan. Tottahan se on, ettei muutama sata euroa tunnu kokonaiskustannuksissa missään, mutta jos joka kohdassa ajattelee niin, niin äkkiä pienistä summista kertyy suuri summa. Kyllä olen itse ajatellut kilpailuttaa todella näitä talovalmistajia ja keittiöfirmoja ja vertailla materiaalien hintoja niin, ettei tarvitse valita sitä kaikkein kalleinta lattiamateriaalia, väliovia ym. ja huomata yllättäen ylittämään budjetti vähän joka kohdassa.
- piiirtäjä
hE!d! kirjoitti:
Kyllähän tässä on noihin eri talovalmistajien valikoimiin tutustuttu oikein urakalla, mutta itse en ole ainakaan törmännyt vastaavanlaiseen pohjaan kenelläkään toisella talovalmistajalla. Mutta toki olemme ajatelleet pohjapiirustuksineen käydä kysymässä tarjousta muiltakin talotoimittajilta. Tosin epäilyttää, miten pystyisivät tekemään edullisemman tarjouksen, jos kyseinen malli ei ole valmiina heidän repertuaarissaan. Mutta varmasti juu tarkkana tarvii olla siitä, mitä siihen toimitussisältöön sitten kuuluu! Itse on kyllä vaikea uskoa, ettei esim. tuo sisustusmateriaalin valinta vaikuta hintaan. Tottahan se on, ettei muutama sata euroa tunnu kokonaiskustannuksissa missään, mutta jos joka kohdassa ajattelee niin, niin äkkiä pienistä summista kertyy suuri summa. Kyllä olen itse ajatellut kilpailuttaa todella näitä talovalmistajia ja keittiöfirmoja ja vertailla materiaalien hintoja niin, ettei tarvitse valita sitä kaikkein kalleinta lattiamateriaalia, väliovia ym. ja huomata yllättäen ylittämään budjetti vähän joka kohdassa.
Ettehän te osta talotehtaalta kuin ulkokuoret elementteinä sekä tarvikkeita. Huonejärjestys voi olla mikä tahansa.Kyllä kaikki tehtaat osaa tuommoiset piirrustukset laatia.
- sisääntulokatos
En nyt tiedä onko se niin outoa. Usein omista piirustuksista tehty malli on kalliimpi kuin toimittajan omat mallit. Eri asia on, jos jollain muulla toimittajalla olisi hiukan sinnepäin oleva pohja, jonka voisi muokata mieleisekseen.
- bullshittii
sisääntulokatos kirjoitti:
En nyt tiedä onko se niin outoa. Usein omista piirustuksista tehty malli on kalliimpi kuin toimittajan omat mallit. Eri asia on, jos jollain muulla toimittajalla olisi hiukan sinnepäin oleva pohja, jonka voisi muokata mieleisekseen.
Ei siinä ole eroa muuttaako sitä vähän vai laittaako ne huoneet kokonaan uuteen järjestykseen. Elementtien hinta ei siitä muutu mihinkään (oliko Jukalla elementit 40 cm ylöspäin) ja se suunnittelun ja piirustusten osuus on jo siellä hinnoissa noin viisinkertaisena eli kyllä saa oman järjestyksen ihan samaan hintaan. Sai ainakin vielä vuosi sitten.
- Saunis ksksksk
bullshittii kirjoitti:
Ei siinä ole eroa muuttaako sitä vähän vai laittaako ne huoneet kokonaan uuteen järjestykseen. Elementtien hinta ei siitä muutu mihinkään (oliko Jukalla elementit 40 cm ylöspäin) ja se suunnittelun ja piirustusten osuus on jo siellä hinnoissa noin viisinkertaisena eli kyllä saa oman järjestyksen ihan samaan hintaan. Sai ainakin vielä vuosi sitten.
Valitettavasti meillä on kyllä asiasta aivan erilainen kokemus. Mikäli sisäseiniä, muuttaa ja hiukan ehkä ulkoseiniäkin, no problem. Mutta mikäli haluaa kokonaan omanlaisensa talon, jota ei löydy toimittajien mallistosta, ovat ainakin meillä olleet huomattavasti kalliimpia. Jotkus talotoimittajat eivät edes ole kauhean kiinnostuneita laskemaan tarjousta omista kuvista.
- melkvalmista
Ja muistakaakin pyöritellä sitä pohjaratkaisua joka asentoon ja peilikuvina siihen tontille. LIIAN usein kylään mennessä pitää kurkkia ja ihmetellä, että mistähän ovesta täällä pitäis kulkea kun piha ja parkkipaikka on eripuolella kuin pääovi.
- ei hassumpi
Onhan tuo kyllä poikkeuksellisen fiksu pohjaratkaisu omassa kokoluokassaan.
Kaikki makuuhuonet erillään, näppärästi käynti terassille sekä khh:sta että olohuoneesta.
Keittiön ja olohuoneen kokonaisuus kivasti yhdessä mutta kumminkin erillään.- hE!d!
Joo itse kanssa mietin ihan noita samoja asioita. Ja tuo L-muoto tekee terassista ihanan suojaisan. Tokihan tätä pitää päästä vielä ihan livenä jonnekin katsomaan, kun ei kuitenkaan saa pelkästä pohjapiirustuksesta ja neliömitoista kuvaa, minkälaiset ja minkä kokoiset tilat oikeasti ovat.:)
- suo siellä..
No se fiksuushan riippuu paikasta eli tontista ja ilmansuunnista ja eri suunnissa olevista maisemista ja maanmuodoista sekä tien ja liittymän suunasta. Jossai tuo on fiksu ja johonkin ei käy mitenkään.
- kompromissihan tuo
Neliöitä kun pihistellään niin aina tulee komromisseja. Tuossa on khh kutistettu liian pieneksi eli sehän on vaan käytävän pätkä. Ja vessasta kuuluu ulostusäänet keittiöön ja olkkariin jos ilma oven alta ja pahviovi.
- kodinhoitokomero
kompromissihan tuo kirjoitti:
Neliöitä kun pihistellään niin aina tulee komromisseja. Tuossa on khh kutistettu liian pieneksi eli sehän on vaan käytävän pätkä. Ja vessasta kuuluu ulostusäänet keittiöön ja olkkariin jos ilma oven alta ja pahviovi.
Niinpä. Jos ovien edustat jätetään pois niin lattialla on hulppeat 1,2 neliötä tilaa pyörähdellä! Onko se huone vai kaappi?
- hE!d!
kompromissihan tuo kirjoitti:
Joo näähän on just näitä päätöksiä, mitä joutuu tekee, kun haluaa pitää neliöt kohtuudessa ja saada juuri tontille istuvan talon. Joku toinen kokee tärkeäksi ison kodinhoitohuoneen, toinen reilun kokoisen keittiön, toinen kylpyhuoneen ym. Nää on niin makuasioita. Mutta onneksi emme olekaan valitemassa taloa teille vaan omalle perheellemme!;) Kivahan se olis, että olis kaikki makuuhuoneet väh. sitä 15 neliöö, 20 neliön kodinhoitotilat, mielellään erillinen pukeutumishuone jne., mutta kun budjetti on rahallinen ja haluais, että myös asumiskustannukset pysyis kohtuudessa, niin sitä on todellakin valmis tekemään kompromisseja ja miettimään, mitkä asiat on itselle oleellisimpia. Oon kyllä niin sitä mieltä, että tuollainen 120-130 neliöö on enemmän kuin riittävästi tällaiselle 4 henkiselle perheelle. Itse en voi käsittää, kun haluaa rakentaa niitä asuntomessujen reilun 200 neliön lukaaleja!
- kodinhoitokomero
hE!d! kirjoitti:
Joo näähän on just näitä päätöksiä, mitä joutuu tekee, kun haluaa pitää neliöt kohtuudessa ja saada juuri tontille istuvan talon. Joku toinen kokee tärkeäksi ison kodinhoitohuoneen, toinen reilun kokoisen keittiön, toinen kylpyhuoneen ym. Nää on niin makuasioita. Mutta onneksi emme olekaan valitemassa taloa teille vaan omalle perheellemme!;) Kivahan se olis, että olis kaikki makuuhuoneet väh. sitä 15 neliöö, 20 neliön kodinhoitotilat, mielellään erillinen pukeutumishuone jne., mutta kun budjetti on rahallinen ja haluais, että myös asumiskustannukset pysyis kohtuudessa, niin sitä on todellakin valmis tekemään kompromisseja ja miettimään, mitkä asiat on itselle oleellisimpia. Oon kyllä niin sitä mieltä, että tuollainen 120-130 neliöö on enemmän kuin riittävästi tällaiselle 4 henkiselle perheelle. Itse en voi käsittää, kun haluaa rakentaa niitä asuntomessujen reilun 200 neliön lukaaleja!
Pidä kuitenkin puoliasi äläkä anna laittaa siihen komeroon yhtään talotekniikkaa. Sijainniltaan siihen olisi houkuttelevaa laittaa lämminvesivaraaja sekä ilmanvaihtokone sekä imuri-lyhyet vedot, helppo asentaa, lämmintä vettä nopeasti.. Silloin se kyllä olisi tekninen tila ja sinulla ei olisi pyykkäyspaikkaa.Pidä kiinni joka kaapista, tulet tarvitsemaan niitä kuten myös tuosta puuttuvia kaappeja.
- tekntila
kodinhoitokomero kirjoitti:
Pidä kuitenkin puoliasi äläkä anna laittaa siihen komeroon yhtään talotekniikkaa. Sijainniltaan siihen olisi houkuttelevaa laittaa lämminvesivaraaja sekä ilmanvaihtokone sekä imuri-lyhyet vedot, helppo asentaa, lämmintä vettä nopeasti.. Silloin se kyllä olisi tekninen tila ja sinulla ei olisi pyykkäyspaikkaa.Pidä kiinni joka kaapista, tulet tarvitsemaan niitä kuten myös tuosta puuttuvia kaappeja.
heh, tuossahan on jo erillinen tekninen tila piirrettynä.
- kodinhoitokomero
tekntila kirjoitti:
heh, tuossahan on jo erillinen tekninen tila piirrettynä.
No on kyllä, mutta minkälainen ja missä! Tekninen tila on niin pieni,että se mahdollistaa ainoastaan suoran sähkölämmityksen. Kaikki ei sinne järkevästi mahdu. Vain yksi seinä käytössä-60 cm sähkökaappi, 60 varaaja , 60 imuri ja IVkone ja jakotukit. Hyllyjäkin olis hyvä olla työkaluille ja kaikille tarvikkeille, edes 60 cm levyinen lattiasta kattoon.
KHH on aika rankka kun ei voi edes pyykkiä kuivata vaan ne pitää viedä pesuhuoneeseen jota taas ei voi kuivausaikana käyttää. - Sauna ?
kodinhoitokomero kirjoitti:
No on kyllä, mutta minkälainen ja missä! Tekninen tila on niin pieni,että se mahdollistaa ainoastaan suoran sähkölämmityksen. Kaikki ei sinne järkevästi mahdu. Vain yksi seinä käytössä-60 cm sähkökaappi, 60 varaaja , 60 imuri ja IVkone ja jakotukit. Hyllyjäkin olis hyvä olla työkaluille ja kaikille tarvikkeille, edes 60 cm levyinen lattiasta kattoon.
KHH on aika rankka kun ei voi edes pyykkiä kuivata vaan ne pitää viedä pesuhuoneeseen jota taas ei voi kuivausaikana käyttää.Mä olen aina kuivannut pyykit saunassa, paitsi kesällä ulkona. Ja tietysti kuivausrummussakin.
- Go for it!
hE!d! kirjoitti:
Totta! Talossa on juuri nuo mainitsemasi neliöt ihan riittävät. Metritolkulla kaappitilaakaan ei tarvita, mikäli et satu olemaan silmitön keräilijä. Kannattaa oikeasti miettiä esim mitä astioita todella käyttää, itselläni ainakin suurin osa on vain kaappien täytettä ja täysin turhaa.
Mun mielestä pohja on hyvä. Itsekin voisin hyvin harkita tuollaista taloa. Ei ole juurikaan turhia tiloja/käytäviä. Yllä olevan kirjoittajan vessajuttu on suorastaan huvittava. =D
Ai niin, tässä helppo keino tsekkailla mitä huoneisiin oikeasti mahtuu:
http://planner.laulu.com/virtuaalikoti/(S(adeyrdil3tia05snpkealxr5))/salestool.aspx
Rakenna tila, anna mitat, ovet ja ikkunat ja ala sovittelemaan huonekaluja paikoilleen. - go go
Go for it! kirjoitti:
Totta! Talossa on juuri nuo mainitsemasi neliöt ihan riittävät. Metritolkulla kaappitilaakaan ei tarvita, mikäli et satu olemaan silmitön keräilijä. Kannattaa oikeasti miettiä esim mitä astioita todella käyttää, itselläni ainakin suurin osa on vain kaappien täytettä ja täysin turhaa.
Mun mielestä pohja on hyvä. Itsekin voisin hyvin harkita tuollaista taloa. Ei ole juurikaan turhia tiloja/käytäviä. Yllä olevan kirjoittajan vessajuttu on suorastaan huvittava. =D
Ai niin, tässä helppo keino tsekkailla mitä huoneisiin oikeasti mahtuu:
http://planner.laulu.com/virtuaalikoti/(S(adeyrdil3tia05snpkealxr5))/salestool.aspx
Rakenna tila, anna mitat, ovet ja ikkunat ja ala sovittelemaan huonekaluja paikoilleen.Mustakin tuo on tosi kiva paitsi se khh. Itse en huolisi tuommoista, vaan piirtäisin talon suorakaiteeksi ja saadut lisäneliöt laittaisin khh:si. Aloittajalle se kulmassa oleva terassi taitaa vaan olla tärkeämpi.
KHH:ssa pitää olla pitkä kaappi siivoustarvikkeille, toinen pyykeille ja pesuaineille, taso ja jalkatila pikku askareita varten sekä Xmäärä kaappeja muiden tottumusten ja tarpeiden mukaan.
Missäköhän tuossa talossa silitetään vaatteet? - Valintoja vain
go go kirjoitti:
Mustakin tuo on tosi kiva paitsi se khh. Itse en huolisi tuommoista, vaan piirtäisin talon suorakaiteeksi ja saadut lisäneliöt laittaisin khh:si. Aloittajalle se kulmassa oleva terassi taitaa vaan olla tärkeämpi.
KHH:ssa pitää olla pitkä kaappi siivoustarvikkeille, toinen pyykeille ja pesuaineille, taso ja jalkatila pikku askareita varten sekä Xmäärä kaappeja muiden tottumusten ja tarpeiden mukaan.
Missäköhän tuossa talossa silitetään vaatteet?Minä suunnittelin vaimolleni 16 neliön khhn talon nurkkaan että sai kaksi ikkunaa ja lasiovi terassille. Toisesta ikkunasta näkyy pihalle ja toisesta tielle. Molempien ikkunoiden alla on työtaso ja jlkatila ja baarijakkara. Toisella tasolla on ompelukone ja toisella läppäri. Kaappeja on riittävästi ja seinällä on telkkari sekä radio. Pikkupöytä ja rottinkituolit. Pari avohyllyä seinillä.
Hän viettää siellä aikaa joka päivä ja sanoi oikeasti pitävänsä siitä huoneesta.
Suosittelen. - hE!d!
go go kirjoitti:
Mustakin tuo on tosi kiva paitsi se khh. Itse en huolisi tuommoista, vaan piirtäisin talon suorakaiteeksi ja saadut lisäneliöt laittaisin khh:si. Aloittajalle se kulmassa oleva terassi taitaa vaan olla tärkeämpi.
Missäköhän tuossa talossa silitetään vaatteet?Ei meillä yleensä edes silitetä vaatteita!;D Ja täytyy sanoa, että oon ihan yltiö järjestelmällinen ihminen ja meillä siivotaan kaappeja senverran tiuhaan, ettei juurikaan turhaa roinaa löydy. Ollaan asuttu 4 henkinen perhe jo monta vuotta pienessä rivarikolmiossa, jossa on minimaalisen vähän säilytystilaa ja silti kaapit siistissä järjestyksessä eikä kaadu tavarat niskaan avatessa. Tällaisen asumisen jälkeen tuossa tuntuu olevan luksusmäärä säilytystilaa ja se, että ylipäänsä on khh, vaikka pieni onkin, tuntuu luksukselta! Olen valmis tinkimään khh tilan koosta ja kuivattelemaan pyykkejä kh puolella ja siirtelemään kyypinkuivaustelineitä, jotta saisin mahdollisimman tilavan tuntuisen olohuone/keittiö kokonaisuuden ja mahtumaan tilat tuohon 120-130 neliön välille. Mutta nyt on koko viestiketju keskusteltu siitä, onko pohja hyvä vai ei ja sehän ei ollut se alkuperäinen kysymys! Siispä... olisi edelleen kiva kuulla niitä kokemuksia Jukka taloon päätyneiltä... anyone?
- +6pliis
Mustakin muuten tosi kiva, mutta toi sauna/pesuhuone/vessa/pukuhuone/kodinhoitohuone on ihan katastrofi. Eihän tommoisessa ole mitään järkeä.Miksi ei niitä muutamaa ratkaisevaa neliötä voi tehdä?!??!?!
- hE!d!
+6pliis kirjoitti:
Mustakin muuten tosi kiva, mutta toi sauna/pesuhuone/vessa/pukuhuone/kodinhoitohuone on ihan katastrofi. Eihän tommoisessa ole mitään järkeä.Miksi ei niitä muutamaa ratkaisevaa neliötä voi tehdä?!??!?!
Mä en nyt suoraan sanottuna voi oikein ymmärtää tätä keskustelun suuntaa! Mitä v...ttua se teidän persettä kaivelee, jos en välitä saada sitä tän päivän niin pinnalla olevaa kotispata!? Kuten jo aiemmin sanoin , niin olemme valitsemassa taloa omalle perheellemme ja omiin tarpeisiimme... emme teille! Minua nyt ei tosissaan kiinnostanut tässä se, onko pohja mielestänne hyvä vai ei, vaan ylipäänsä ne kokemukset tästä talopaketista ja ylipäänsä Jukka taloista ja ne kustannukset. Olisihan se pitänyt arvata, että tällä palstalla lähtee tämä keskustelun suunta taas aivan sivuraiteille, joten täytyy varmaan kirjautua erääklle toiselle sivustolla, jos asia saattaa jopa pysyä asiana!
- Jo 2. J-talo
hE!d! kirjoitti:
Mä en nyt suoraan sanottuna voi oikein ymmärtää tätä keskustelun suuntaa! Mitä v...ttua se teidän persettä kaivelee, jos en välitä saada sitä tän päivän niin pinnalla olevaa kotispata!? Kuten jo aiemmin sanoin , niin olemme valitsemassa taloa omalle perheellemme ja omiin tarpeisiimme... emme teille! Minua nyt ei tosissaan kiinnostanut tässä se, onko pohja mielestänne hyvä vai ei, vaan ylipäänsä ne kokemukset tästä talopaketista ja ylipäänsä Jukka taloista ja ne kustannukset. Olisihan se pitänyt arvata, että tällä palstalla lähtee tämä keskustelun suunta taas aivan sivuraiteille, joten täytyy varmaan kirjautua erääklle toiselle sivustolla, jos asia saattaa jopa pysyä asiana!
Meillä ainakin Jukka-toimitus oli todella hyvä. Tavara oli ensiluokkaista ja sitä oli vähän yli tarpeenkin. Jukka myyjä oli todella ammattitaitoinen ja osasi kuunnella meitä. Hintaa Jukka-talolle tuli selvästi vähemmän kuin kilpailijoilla ja neliöt on hyödynnetty tehokkaasti.
Meille ei myöskään tullut kodinhoitohuonetta. Totesimme myyjän kanssa, että sitä ei fiksut ihmiset tartte ja se on vanhanaikaista. Lisäksi kun lopussa kävimme viisaasti tinkimään, niin Jukka myyjämme antoi kaupanpäälle pölyrätin. Jäi kaupanteosta tosi hyvät fiilikset. - hE!d!
Jo 2. J-talo kirjoitti:
Meillä ainakin Jukka-toimitus oli todella hyvä. Tavara oli ensiluokkaista ja sitä oli vähän yli tarpeenkin. Jukka myyjä oli todella ammattitaitoinen ja osasi kuunnella meitä. Hintaa Jukka-talolle tuli selvästi vähemmän kuin kilpailijoilla ja neliöt on hyödynnetty tehokkaasti.
Meille ei myöskään tullut kodinhoitohuonetta. Totesimme myyjän kanssa, että sitä ei fiksut ihmiset tartte ja se on vanhanaikaista. Lisäksi kun lopussa kävimme viisaasti tinkimään, niin Jukka myyjämme antoi kaupanpäälle pölyrätin. Jäi kaupanteosta tosi hyvät fiilikset.Tiedä tuosta fiksuudesta... näähän on vaan makuasioita ja kun budjetti on rajallinen niin pitää niitä kompromisseja tehdä ja päättää miten saisi mahdollisimman hyvin itseä palvelevan talon kompaktiin pakettiin ilman ns. turhia neliöitä. Kyllähän sitä itsekin toki jonkinlaisen kodinhoitotilan haluaa, muttei sen tarvitse välttämättä olla mikään iso huone. Vai oli Jukka taloilla noin hyvät kylkiäiset! Sehän tekee tästä valinnasta jo heti helpomman!;D
- suruttaa
hE!d! kirjoitti:
Tiedä tuosta fiksuudesta... näähän on vaan makuasioita ja kun budjetti on rajallinen niin pitää niitä kompromisseja tehdä ja päättää miten saisi mahdollisimman hyvin itseä palvelevan talon kompaktiin pakettiin ilman ns. turhia neliöitä. Kyllähän sitä itsekin toki jonkinlaisen kodinhoitotilan haluaa, muttei sen tarvitse välttämättä olla mikään iso huone. Vai oli Jukka taloilla noin hyvät kylkiäiset! Sehän tekee tästä valinnasta jo heti helpomman!;D
Toi on niin surullista mutta niin yleistä toi komromissien teko. Se on niin pienestä kiinni että tuleeko talosta tuo niin surullinen ja yleinen KOMPROMISSI vai oikeesti toimiva ja viihtyisä talo.
Meilläkin on vaan KOMPROMISSI ja kyllä ärsyttää kun ei ole kunnon tiloja kaikille jutuille. Pyykin kuivaus on ehkä kaikkein ärsyttävintä kun se V---N teline seisoo tuolla ja on tiellä joka H------N päivä. Toivottavasti on joskus semmoinen khh missä on tilaa. Teillä nyt on vielä pahempi juttu tulossa jos niitä pyykkejä pitää siirrellä ja kuivata pesuhuoneessa-otan osaa.
Meiltä puuttuu myös tila missä varastoida mattoja, makuupusseja ym isoja juttuja. Nyt ne on makkarin kaapissa (4 metrin kaappi lattiasta kattoon) ylähyllyllä, mutta kyllä ne kuuluis myös sinne ISON khh:n kaapistoihin.
Ns "hukkaneliöt on juuri SE, millä taloon saisi sitä persoonallisuutta, tyyliä,viihtyisyyttä, avaruutta....
- Maiju81
Rakensimme jukka-talon 3 vuotta sitten myimme sen puolivuotta sitten ja nyt olemme ihastuneet dekotaloon. Jukka-talossa ajattelimme säästävan kun teemme osan itse mutta neliöhinta kohosi aivan perus tarpeilla 1600€ neliöltä vaikka mieheni teki miltei kaiken sisällä.
Dekotalon neliöhinnat kun pyörii samoissa ja mieheni voi keskittyä omiin töihin.
Yllättäviä kustannuksia tuli mitä ei oltu huomioitu kustannusarviossa jouduimme neuvottelemaan lisä lainaa 20 000€ mutta onneksi pankki myönsi sen. Tietenkin olisi pitänyt tarkemmin laskea ja miettiä materiaaleja. En enää jaksais kulkea tarvikkeiden perässä . Dekolla oli mallisto josta vain sitten valitsemaan.
Muuten hyvät fiilikset jukka-taloista. Pohjaratkaisu on tärkein!- hE!d!
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Täytyykin tutustua myös tuohon Dekotaloihin! En muista aiemmin sellaisesta kuulleenikaan.
- Huippukoti
Meille tulee Jukka, mutta eri malli kuin teillä. Taloamme aletaan pystyttää ensi viikolla. Tähän astiseen toimintaan olemme olleet todella tyytyväisiä. Kaikki yhteydenotot hoituvat nopeasti ja asiallisesti. Kaikki paperit tulivat silloin kuin on sovittu. Jännityksellä odotamme meneekö jatkossa yhtä mukavasti. Lopullisista kustannuksista ei vielä ole eksaktia tietoa, mutta tarkoitus olisi selvitä n. 220 000 eurolla. Tämä siis ilman pihan rakentamista. Emme käytä ulkopuolista työvoimaa kuin pakolliset maansiirrot ja sähkötyöt. Jukka-kauppaan kuuluu elementtien asennus, mutta katon asennamme itse.
- hE!d!
Saanko udella, että mikä Jukka talon malli teille tulee? Itse olemme miettineet, että kokonaisbudjetti pysyisi siinä 220 000 eurossa tontti (18 000), piha ja autokatos mukaanlukien. Onkohan liian kunnianhimoinen tavoite?:/
- hE!d!
hE!d! kirjoitti:
Saanko udella, että mikä Jukka talon malli teille tulee? Itse olemme miettineet, että kokonaisbudjetti pysyisi siinä 220 000 eurossa tontti (18 000), piha ja autokatos mukaanlukien. Onkohan liian kunnianhimoinen tavoite?:/
Senverran pitää lisätä, että kävin op:n omakotilaskurilla laskemassa ja sen mukaan arvioksi tuli hiukka vajaa 200 000... mutta onko noihin ollenkaan luottaminen?:/
- Huippukoti
hE!d! kirjoitti:
Meille tulee huippukoti 159-11 muunneltuna. Tontti on vuokratontti, joten sitä ei ole budjetissa. Talli taas on. Millainen pohja tontilla on? Jos mukavan tasainen, ei kauheasti louhittavaa, niin kustannus pysyy kurissa. Millaisen pihan ajattelitte tehdä ja kuka sen tekee? Työpalkat tekevät äkkiä lisäkustannuksia. Jos oikeasti teette melkein kaiken itse (kaikki sisustustyöt, sokkeli, katto jne) uskon budjettinne pitävän.
- hE!d!
Huippukoti kirjoitti:
Meille tulee huippukoti 159-11 muunneltuna. Tontti on vuokratontti, joten sitä ei ole budjetissa. Talli taas on. Millainen pohja tontilla on? Jos mukavan tasainen, ei kauheasti louhittavaa, niin kustannus pysyy kurissa. Millaisen pihan ajattelitte tehdä ja kuka sen tekee? Työpalkat tekevät äkkiä lisäkustannuksia. Jos oikeasti teette melkein kaiken itse (kaikki sisustustyöt, sokkeli, katto jne) uskon budjettinne pitävän.
Tontti on erittäin tasainen ja maaperän pitäisi olla perustusten kannalta ihanteellinen muutenkin (ei kalliota=räjäytys tai vetinen=paalutus ongelmia pitäisi siis tulla vastaan). Jonkinlaiseen talopakettiin varmasti päädytään, mutta itse tehdään mahdollisimman paljon perustuksista pihaa myöten. Talopaketin lisäksi pitäisi saada jonkinlainen autokatos. Lähipiiristä löytyy sähkäriä ja putkimiestä, joten näistäkin kuluista varmasti jonkin verran säästetään.
- rakvalvoja
Älkää vaan haksahtako hinnan takia Jukan pienelementteihin! Kysykää Jukan pystyttäneiltä miksi.
Mikä lämmitys teille on tulossa?- Huippukoti
Tästä olen samaa mieltä, siksi meillekin tulee suurelementti.
- Köyhä rakentaja
Rakennettiin pienelementeistä. Ainoa vittumainen asia pienelementeissä oli, että seinillä ei ollut sähköputkituksille valmiita paikkoja ulko-ovien vierustoja lukuunottamatta. Mitä muuta?
Maiju81kirjoitti: "Jukka-talossa ajattelimme säästävan kun teemme osan itse mutta neliöhinta kohosi aivan perus tarpeilla 1600€ neliöltä vaikka mieheni teki miltei kaiken sisällä."
Mitä tarkoittaa miltei kaiken sisällä?
Tässä muutamia SISÄtöitä, joita itse tein:
-Viemärit (appiukon apuna)
-Vesijohdot
-Lattian eristys
-Lattialämmitysputket
-Lattiavalun hionta
-Lattioiden laatoitus / laminaatin asennus
-Väliseinien rungot levytys tasoitus maalaus tapetointi
-Sähköputkitukset rasiat
-Pesutilojen seinien muuraus laatoitus
-Saunan panelointi lauteet puukiukaan asennus
-Katon höyrynsulkumuovi koolaukset panelointi
-Keittiökaappien asennukset muut kiintokaapit (khh, et, tk, wc)
-Keittiökoneiden asennus
-Listoitukset
-Savupiipun muuraus (Schiedel)
-Iv-kanavien asennus
-Keskuspölynimurin asennus
Siinä nyt jotain.
Mitä en tehnyt sisällä itse:
-Lattiavalu muutama tasoitus/hionta
-Pesutilojen seinien tasoitus
-Kosteiden tilojen vesieristys
-Jakotukkien asennus
-Sähkörasioiden ja kiinteiden sähkölaitteiden kytkentä
-Vesikalusteiden asennus
-
Ja voin kertoa, että omalla työllä on säästetty. Toki työtäkin on ollut.
Jukkatalo oli neljästä vaihtoehdosta selvästi edullisin ( toiseksi halvin Kastelli muutaman tonnin kalliimpi ja enemmän työtä), myyjä oli myös aktiivisin ja asiallisin, eikä tänäkään päivänä huonoa sanottavaa myyjästä tai hänen toiminnasta. Ei liion talopaketistakaan ulkoseinien sähköistystä lukuunottamatta.
Meidän talo ei ollut mikään mallistosta eikä mistään muunnettu vaan aivan omaa käsialaa, eikä siitä mitään "lisähintaa" tullut. - hE!d!
Köyhä rakentaja kirjoitti:
Rakennettiin pienelementeistä. Ainoa vittumainen asia pienelementeissä oli, että seinillä ei ollut sähköputkituksille valmiita paikkoja ulko-ovien vierustoja lukuunottamatta. Mitä muuta?
Maiju81kirjoitti: "Jukka-talossa ajattelimme säästävan kun teemme osan itse mutta neliöhinta kohosi aivan perus tarpeilla 1600€ neliöltä vaikka mieheni teki miltei kaiken sisällä."
Mitä tarkoittaa miltei kaiken sisällä?
Tässä muutamia SISÄtöitä, joita itse tein:
-Viemärit (appiukon apuna)
-Vesijohdot
-Lattian eristys
-Lattialämmitysputket
-Lattiavalun hionta
-Lattioiden laatoitus / laminaatin asennus
-Väliseinien rungot levytys tasoitus maalaus tapetointi
-Sähköputkitukset rasiat
-Pesutilojen seinien muuraus laatoitus
-Saunan panelointi lauteet puukiukaan asennus
-Katon höyrynsulkumuovi koolaukset panelointi
-Keittiökaappien asennukset muut kiintokaapit (khh, et, tk, wc)
-Keittiökoneiden asennus
-Listoitukset
-Savupiipun muuraus (Schiedel)
-Iv-kanavien asennus
-Keskuspölynimurin asennus
Siinä nyt jotain.
Mitä en tehnyt sisällä itse:
-Lattiavalu muutama tasoitus/hionta
-Pesutilojen seinien tasoitus
-Kosteiden tilojen vesieristys
-Jakotukkien asennus
-Sähkörasioiden ja kiinteiden sähkölaitteiden kytkentä
-Vesikalusteiden asennus
-
Ja voin kertoa, että omalla työllä on säästetty. Toki työtäkin on ollut.
Jukkatalo oli neljästä vaihtoehdosta selvästi edullisin ( toiseksi halvin Kastelli muutaman tonnin kalliimpi ja enemmän työtä), myyjä oli myös aktiivisin ja asiallisin, eikä tänäkään päivänä huonoa sanottavaa myyjästä tai hänen toiminnasta. Ei liion talopaketistakaan ulkoseinien sähköistystä lukuunottamatta.
Meidän talo ei ollut mikään mallistosta eikä mistään muunnettu vaan aivan omaa käsialaa, eikä siitä mitään "lisähintaa" tullut.Saanko udella, että paljon teidän talolle tuli neliöhintaa? Luin tuota listaa ja aikalailla samaan tyyliin menee varmasti meilläkin tuo oman työn osuus.
- Köyhä rakentaja
hE!d! kirjoitti:
Saanko udella, että paljon teidän talolle tuli neliöhintaa? Luin tuota listaa ja aikalailla samaan tyyliin menee varmasti meilläkin tuo oman työn osuus.
Saa udella.
Oman työn osuutta ei kannata arvioida yläkanttiin, sillä vaikka intoa ja taitoa riittäisi, niin aina ei välttämättä vaan itse "riitä" joka paikkaan jos esim. aikataulu, terveys tai uupumus painaa päälle. Perhe ja pienet lapset vievät oman siivunsa. Ei ole herkkua lähteä tapetti/laatta/lattia/keittiö yms. yms. kaupoille kun kaksi leikki-ikäistä juoksee pitkin kauppoja ja yksi vauveli itkee ruokaa, vaipanvaihtoa tai jotain muuta. Siinä on hieman vaikea keskittyä valintoihin ja kaupoille lähtö ja asiointi on melko työlästä hidasta.
Omien taitojen yliarviointi on sitten jo ihan oma lukunsa.
Itse otin sen linjan, että teen mitä pystyn/osaan/ehdin ja paljonhan sitä tuli loppujen lopuksi tehtyä. Teen itse asiassa vieläkin vaikka viime syksynä muutettiin.
Mitä neliöhintoihin tulee, niin asuinneliötä kohden n.1200e ja kokonaisneliötä kohden n.840e. Tässä ei ole tontin eikä pihatöiden hintaa ja mm. autotallikin on vielä kesken.
Mutta nämä on sellaisia lukuja, että niitä EI MISSÄÄN NIMESSÄ kannata käyttää omaa budjettia suunniteltaessa. Siihen loppusaldoon vaikuttaa kuitenkin niiin moni asia.
Käyttäkää vaikka Talopeliä tai OP:n laskuria ja olkaa valmiit laskemaan lainanmaksukykynne sen mukaan. Ei sitä lainaa itse asiassa muuten myönnetäkään. Jos onnistutte säästämään omalla työllä ja lainaa jää nostamatta niin olkaa onnellisia, sillä se ei ole kovin yleistä. Olikohan niin, että seitsemän kymmenestä ylittää budjetin?
Pää kylmänä ja jalat maassa.
- mieti vähä
Lapsiperheelle tuo ei kyllä käy kun ei ole pukeutumistilaa. Jos teillä on lapsia niin kyllähän teidän pitäisi tietää että iso tuulikaappi on ehdottoman kätevä.
Eikun suunnittelemaan pohjaa uusiksi. Mietipä niitä aamuja ja uloslähtöjä ja säilytystarpeita. Nykyään jokaisella on esim käyttökenkiä 5-10 paria, laske vaikka. Kyllä on mukava pitää eteinen siistinä kun ei ole kenkävuorta lattialla, ennen meillä oli.
No nyt tietysti joku käy parkumaa että 10 neliön eteinen on hukkatilaa kun siellä ei asuta. Ei pidä paikkaansa, ei ole hukkatilaa vaan asumismukavuutta ja välttämättömyys! - Pihaa tekemässä
Hei! Meidän asuinalueelle tuli 2 Jukka-Taloa eikä niistä ole mitään purputuksia kuulunut. Pien- ja suurelementtien paremmuudesta saa varmaan kiistellä maailman tappiin saakka. Ite valittiin suurelementti pääosin sen perusteella, että siihen saa vaakalaudoituksen suoraan elementtiin. Lisäksi liitoksien/saumojen vähäisempi määrä oli mielestäni positiivinen juttu.
Meillä on 6m2 KHH jossa on ovet molemmissa päissä. On oltu tyytyväisiä. Se sopii meidän tarpeisiin tosi hyvin. Alunperin se oli isompi, mutta pienennettiin ja käytettiin tila vaatehuoneeseen. Tuulikaappi tehtii tietoisesti isoksi (6,5m2)ja se on ollut hyvä ratkaisu. Aika usein siellä touhuaa neljä hlöä yhtä aikaa =)
Talon pohja on muokattu Omatalo, jonka Jetta sitten toteutti. Tsemppiä vaan talohommiin. Paketin valinnassa riittää miettimistä =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663