tuliko laitettua liian ohutta öljyä volvo bm 500 perään,kun ei vaihteet toimi kunnolla ,aluevaihde varsinki ei meinaa mennä päälle kun rattaat pyörii ja rutinaa kuuluu.Vaihdoin vasta kun ei mitta tikussa näkyny mitään ja ei ollu tietoa mitä siellä oli,joku sanoi tuon donaxin sopivan,kun on märkä jarrut ja just toi 5w30 olis hydrauliikalle talvella hyvä?
shell donax td 5w30
28
4316
Vastaukset
- Natikka-Volvoosi
Voivoi! Päästä nyt ne donaxit sieltä heti pois ja laita Ackelan hy-tranit tilalle. Tulee vielä halvaksi kun et ehdi tehdä vahinkoa..
- masinistit
Tuo Volvo BM 500 on perustaltaan englannin natikka, ( International ) jossa on Perkins moottori, eli tuo donax ja 5w-30 käy siihen – täyttää vaatimukset B6.
Aluevaihteen rutinaan auttaa koneen pysäyttäminen ennen kuin aluetta vaihtaa, siinä kun ei ole synkroja – välikaasulla tosin voi vaihtaa rutisematta pineltä isolle tai päinvastoin, mutta se vaatii taitoa tai ainakin tietoa.- Natikka-Volvoosi
Teoriassa käy - itse en työkoneeseeni laita donaxia, enkä muitakaan luokitukset täyttävää, kuin hytrania. Lakkasipa fiatinkin jarrut parkumasta kun laitoin oikeat öljyt! On nimittäin öljyjä ja öljyjä. Turha uskoa luokituksiin..
- dnax
Natikka-Volvoosi kirjoitti:
Teoriassa käy - itse en työkoneeseeni laita donaxia, enkä muitakaan luokitukset täyttävää, kuin hytrania. Lakkasipa fiatinkin jarrut parkumasta kun laitoin oikeat öljyt! On nimittäin öljyjä ja öljyjä. Turha uskoa luokituksiin..
No ei jarruissa oo vikaa ainoastaan pykälän päälle saanti ja pois päältä on oudon hankalaa.Ajoin kyllä pari päivää näillä tonakseilla,kun oli tuota maiseman hoito hommaa niittokoneen kans,sillon ei ollu kytkentä ongelmia.
Sitten se on seissy pari viikkoa ja eilen kun pistin Perkinssin käyntiin ja alue oli jääny hitaalle niin ei millään pois päältä,että ois saanu pakin päälle,sammutin masinan, niin sitte sain vapaalle, kun tarttasin uudelleen ja pakkia tarjosin silmään, niin ei muutako hammasrattaat narsku ihan niinku kytkin ei ois irrottanut kunnolla.
Onko toi hytrani minkä vahvuista eikös sekin ole aika ohutta lirua vai mitä.
Hajusta päätellen se entinen öljy, mitä siellä perässä vähä oli vaikutti ihan normi peräöljyltä eikä jarruissa ollu sanomista paitsi mitä nyt se "parkkilukko" joka ruukataan pitää päällä kun ajetaan ensimmäiset kilometrit.
No nyt sitte katellaan ja kuunnellan mitä se Volvo Natikka seuraavaksi keksii! - Natikka-Volvoosi
dnax kirjoitti:
No ei jarruissa oo vikaa ainoastaan pykälän päälle saanti ja pois päältä on oudon hankalaa.Ajoin kyllä pari päivää näillä tonakseilla,kun oli tuota maiseman hoito hommaa niittokoneen kans,sillon ei ollu kytkentä ongelmia.
Sitten se on seissy pari viikkoa ja eilen kun pistin Perkinssin käyntiin ja alue oli jääny hitaalle niin ei millään pois päältä,että ois saanu pakin päälle,sammutin masinan, niin sitte sain vapaalle, kun tarttasin uudelleen ja pakkia tarjosin silmään, niin ei muutako hammasrattaat narsku ihan niinku kytkin ei ois irrottanut kunnolla.
Onko toi hytrani minkä vahvuista eikös sekin ole aika ohutta lirua vai mitä.
Hajusta päätellen se entinen öljy, mitä siellä perässä vähä oli vaikutti ihan normi peräöljyltä eikä jarruissa ollu sanomista paitsi mitä nyt se "parkkilukko" joka ruukataan pitää päällä kun ajetaan ensimmäiset kilometrit.
No nyt sitte katellaan ja kuunnellan mitä se Volvo Natikka seuraavaksi keksii!Juu ei, kyllä se vika siellä kytkimessä on - tai sen välittimessä. Välitys toimii samalla perä-vaihteistoöljyllä ja siinä on automaattisäätö. Ehkäpä se donaksisi temppuilee siellä nyt ensiksi, seuraavaksi kait lakaa tuntua jarruissa, sitten ohjauksessa ja mikäli sinun koneessasi on Trac-trol, niin seuraavaksi siinä.
Koetapa polkea kytkintä pumppaamalla, ehkä se sitten jossain vaiheessa senverran irroittaa, että saat pykälän silmään.
- dnax
Kyllä kyllä, kytkin toimii ihan vaijeri välityksellä tässä yksilössä ja on säädettävissä.Lukasin tolta Masinistien palstoilta tästä donaksista ja natikoissa
joillaki toimii, joillaki liukenee jarrut, joillaki jotain muuta kamalaa,mutta kukaan ei maininnut vaihteiden takertelusta.
Olisko kuluma vikaa,että ei noin ohkasella öljyllä kunnolla pelaa,kun oli se entinen ölöppi paksumpaa peräöljyä,tiedä häntä?- Natikka-Volvoosi
Oletko nyt ihan varma, että toimii vaijerivälityksellä? Itselläni on ollut noita natikoita, mm. tuo Perkins-natikka, ja kaikissa on ollut nestekäyttöinen kytkin hydrauliikka-peräöljyllä. Kytkinakselin jarrusta en nyt muista, oliko se sitten vaijerilla.. Pikavaihteen vapautin lähti sarjaa uudemmassa mallissa kytkinpolkimelta tangolla. Aito hy-tran on hyvin notkeaa, joten siellä perässä lienee käytetyn aiemmin sitä normaalia peräöljyä. Ei se silloin mikään talvitraktori ole ollut!
Vaihteisto ei kyllä varmasti takertele sen donaxin syystä, varsinkaan aluevaihde, joka on synkronoimaton holkkityyppinen. Aluevaihdevipua tulee repiä muuten tunnokkaasti, eikä missään tapauksessa väkisin! On kaksikin heikkoa kohtaa, jonka väkisin repiminen rikkoo: laatikon sisällä olevan siirtohaarukan putkisokan tai sisään menevän puikon. Vääntövarsihan on aivan mieletön suhteessa niihin osiin.
- dnax
Joo kyllä on vaijeri,otinkin siitä löysät pois, varsinainen säätö on vipujen välisessä tangossa jossa on kierre,toisessa päässä on sellanen haarukka joka irrotetaan ja kierretään stopmutteri auki niin voi sitten lyhentää tätä tankoa.Vaapaa liike tulee olla 25-30 milliä säädin sen ihan tuohon 25 mm, mutta eipä se siitä muuttunut.
Mitä öljyjä itse käytit natikoissa,onko nuo tuosta 474 :stä 684:een ihan samoja perän suhteen.Mikä on tuo kytkinakselin jarru, pikavaihdetta ei ole tässä vepeleessä. - Natikka-Volvoosi
Nyt täytyy sanoa että muistini tekee temppujaan! Olisiko sittenkin ollut niin, että hydraulinen välitys olisikin ollut vasta 684.ssä?? Volvon kun pitäisi olla tuo IH 475, vain Volvon ohjaamo ja pellit.. On jo pitkä aika kun 684:kin on ollut poissa ja 475 oli ennen sitä. Muuten mielettömän hyvä vehje oli, mutta käyttämällä kaikki loppuu aikanaan, hyväkin. Kytkinakselin jarru on pieni jarrupaketti kytkinakselilla, joka pysäyttää vaihteiston kun kytkinpoljin painetaan ihan pohjaan saakka, tai niin se pitäisi olla säädettynä. Kytkinremonttia olen kuitenkin tehnyt itse vain 684:ään. Tekniikan pitäisi oleman saman aina sieltä 70-luvun alkupuolelta pienin muutoksin lähes 90-luvun loppuun. Ja on edelleenkin hyvin kilpailukykyinen.
- masinistit
Natikoissa on hydraulinen kytkimen käyttö omalla öljysäiliöllä vasta 4200 ja taisi olla jo 95 sarjassa.
IH 475 ssa on eri perkins moottori kuin Volvo BM 500ssa.
Kytkinakselin jarrua ei ainakaan englannin natikoissa ei ole. – se ” jarrupaketti ” keskellä on painelaakeri.
*************************************************************
Natikoissa on vaihtaminen helpottunut kun on voidellut vaihteensiirtäjän vivuston – siis sen joka on vaihdelaatikon ulkopuolella. > toinen henkilö hyttiin ja toinen uittaa kaikki liikkuvat osat öljyllä kunnolla.
Jos laatikko rutisee käynnistyksen jälkeen ( käynistetty kytkin alhaalla > kytkin akselin ei pidä pyöriä, ei laatikossa pyöri mikään > silloin laatikko ei voi rutista > jos rutisee kytkin ei irroita kunnolla.
Natikan laatikko on se luoteinen että se pyörii liukkaasti tovin kun kytkintä painaa joten odota hetki ennen kuin tarjoat vaihdetta. - Natikka-Volvoosi
Tällä tapaa IH684:ssa:
http://www.messicks.com/nhparts/CASE/209.aspx
Ja näin CaseIH 885 XL:ssä
http://www.messicks.com/nhparts/Case/225.aspx
Se olikin Belarus, missä se kytkinakselin jarru oli- Natikka-Volvoosi
Ohops! Nuo linkit ei vieneetkään suoraan kuviin, vaan vasemmalta valikosta pitää valita "Power train" ja sen jälkeen "clutch control"
- dnax
Natikka-Volvoosi kirjoitti:
Ohops! Nuo linkit ei vieneetkään suoraan kuviin, vaan vasemmalta valikosta pitää valita "Power train" ja sen jälkeen "clutch control"
Pakko se on uskoa, että ei pelaa vaihteet tuolla 5w30 donaxilla volvo natikassa.
Käytin sen kuumaksi ja kytkintä pumppasin ja vaihdekeppiä sievästi siirtelin,mutta ei muutako karahtelee!
Nyt on stten öljyn vaihto edessä,Hy -trania kait se on oltava,muitakin "sopivia" näyttäs olevan, mutta eihän toi hintaero pitemmän päälle maata kaada.
Kiitoksia vastanneille ja hyvistä likeistä myös.
- hammasrattaat
Oon tehnyt vaihdelaatikkoremppaa ja katkaissut peräti kahdesti vastaavan natikan IH 475:n. Aluevaihtorattaat ovat kyllä pelkkiä isoja hammasrattaita, joissa ei ole synkronointia. Ennen vaihtamista on vauhti pysäytettävä täysin. Sen verran asiasta kuvittelen tietäväni, ettei öljyn vaihtaminen tule mitenkään muuttamaan tilannetta eli sitä, meneekö 2 isoa hammasratasta toisiinsa vasten. Itse ottaisin vaihteiston kannen irti ja kurkistaisin, mikä siellä oikein jämittää. Sieltä löytyy siis isoja rattaita, jotka vaihdevivustolla siirretään toisiaan vasten. Sen tiedän takuuvarmasti ja ohjekirjakin sanoo kuten järkikin, ettei 2 hammasratasta mene vastatusten muuten kuin pysäyttämällä niiden liike eli siis traktori täydellisesti. Voin laittaa vielä kuvia nettiin tarvittaessa.
- hammasrattaat
Tässä kuvassa näet vasemmassa lohkossa aluerattaita, joita siirretään aluevaihtovivustolla. Nyt ehkä ymmärrät, ettei 2 tuollaista hammasratasta osu liikkeessä kohdalleen ilman aikamoista rutinaa eikä siihen öljynvaihto auta.
http://aijaa.com/v.php?i=005128543041.jpg - Ih-475
öljystä, minulla 475 natikka perässä teboilin monitra ja ei ole vaihteet, ohjaus, jarrut, nostolaite temppuilleet, ulosottoa aika paljon käytetty eikä luista sekään,
- hammasrattaat
Jarrulevyjen pintojen vuoksi tässä pitää ehdottomasti olla märkäjarruille tehdyt öljyt.
Esim. seuraavat öljyt täyttävät vaatimukset:
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobilfluid426.aspx
Ne täyttää intikan vaatimukset: J. I. Case MS 1204-07/09
Muutkin öljyt sinne kelpaavat ja toimivat tosi hyvin kunnes jarrulevyjen pinta liukenee ja tulee maksun aika tosi kalliin jarruremontin myötä.- Paljonkohan
vaatii käyttötunteja että jarrulevyjen pinta lähtee, onko tietoa
- masinistit
Paljonkohan kirjoitti:
vaatii käyttötunteja että jarrulevyjen pinta lähtee, onko tietoa
Ei tietoa – vanhin meillä huollossa olleista koneista on 1976 vm 475 uudesta saakka samalla omistajalla – öljyinä hyt-tran ensimäiset 10v sitten yleis öljyä nyt valtran ht60.
Jarrut – VOA pakka – alkuperäiset – vaihteetkin toimii niin kuin ennen – tunteja lienee jonkin matkaa yli 6000 – vaikea tietää kun tunnit ei enää pyöri , eikä omistaja ole vaivautunut ostamaa siihen MF; tuntimittaria.
- masinistit
Asia on niin kuin ” hammasrattaat” tuossa yllä kertoo
Öljystä vielä shell donax td;een on korvannut shell SPIRAX S4 TXM 10W-30 (DONAX TD) SOVH: 649,00 /209L
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_GTDS_PRI_GTDS_Spirax_S4_TXM.PDF
tai shell SPIRAX S3 TLV 5W-30 (DONAX TD) Previous Name: Shell Donax TD Low Viscosity SOVH: 639,00 € / 209 L
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_cbe_24855_key_140003629199_201008181642.pdf
Shell Spirax S4 TXM - (Previous Name: Shell Donax TD)
sepksit:
API Gear Performance API GL-4
Case New Holland MAT-3525
M2C-134 A-D
FNHA-2-D.201.00
John Deere JDM-J20C
Massey-Ferguson M1143 M1145
Volvo WB 101
ZF TE-ML 03E, 05F, 06D, 06K,
17E
Caterpillar TO-2 (obsolete)
lisäksi on maininta
Recommendations
Spirax S4 TXM is also recommended for use in Case
equipment where fluids meeting MS 1204, 1206,
1207, 1209 or 1210 are specified.
Spirax S4 TXM can be used when a
SAE J 306 85W grade is recommended.
shell SPIRAX S3 TLV - (Previous Name: Shell Donax TD )
sepksit:
Specifications and Approvals:
API GL-4
Caterpillar TO-2
Case/New Holland MS-1204, MS-1206, MS-1207,
MS-1209, MS-1210
John Deere JDM J20D
ZF 03F
lisäksi on listattu käyttö kohteita esim:
International Harvester IHC B-6 (Hy-Tran) and B5 (also see Case)
Case MS-1204 MS-1206(PTF), MS-1207(Hy-Tran Plus), MS-1209, MS-1210 (TCH Fluid)
Tuo öljyvaatimus IH-B-6 on se jota käytetään vanhoissa enlannin natikoissa – siis myös Volvo bm-500.
shell SPIRAX S3 TLV on hiukan ohenpaa kuin vanha donax td 5w-30.- 475- natikka
Teboil Monitra Plus täyttää yllä mainittujen lisäksi mm. seuraavat laatuvaatimukset:
Massey Ferguson M1127, M1135, M1139, M1144; Case-IH M1207; Ford M2C 86A, -134C/D, -159B; John Deere J20A/C, J27; CAT TO-2; ZF TE-ML 06, 07B, 12; MIL-L-2104D Tässä "sukutaulu"
- dnax
Nyt on öljy vaihettu hytraniin ja alko vaihekeppi liikkuu niinko ennenki,
Oli tuo donaxi ehkä liian ohutta ja vaikutti sormien välissä jotenki tahmealta,sentakia ei vissiin nuo siirtopyörä hammasrattaat oikein luistanut nuissa poorissa, kun ei sitä vaihetta saanu pois päältä, päälle menosta puhumattakaan.
Eipä noissa hinnoissa ollu isoja eroja 80€/20litr.hytrani ja donaxin hintakin oli yli 60€, tavella oli 50€,ei tullu muita hintoja katottua.
Näkee sitte miten toimii jatkossa. - dnax
Hammasrattaalle kiitokset hyvästä kuvasta ja muillekki asiallisista tiedoista.
Kiinnostas,että mikä oli vikana 475 laatikossa ja mikä on tuo alue puolen laatikon pohjalla oleva hammasratas,kuinka se on sinne joutunut.
Vaihdoitko käsijarrun pannan, saako sen tuosta yläkautta vai tarviiko sitä ulosoton kytkimen luukkua avata.- hammasrattaat
Kiinnostas,että mikä oli vikana 475 laatikossa
- intikoissa katkeaa usein kytkinpolkimen säätötanko ja tässäkin se oli kai mennyt poikki 3:lle laitettaessa, sillä 3-synkro oli palanut, pääakselin laakeri oli mennyt rikki ja sen osat oli tippuneet pakkirattaan päälle rikkoen sen pari hammasta - nuo piti vaihtaa
Tuohon säätötankoon pitää hitsata toiseen päähän lisämuttereita.
ja mikä on tuo alue puolen laatikon pohjalla oleva hammasratas,kuinka se on sinne joutunut.
- se taitaa olla voa-akselilla oleva ratat
Vaihdoitko käsijarrun pannan, saako sen tuosta yläkautta vai tarviiko sitä ulosoton kytkimen luukkua avata.
- vaihdoin tietenkin ja sen saa vaihdetuksi vain yläkautta ja sivuluukkua ei tarvii avata
kuvassa on nuolen kohdalla pannan irrotuskohta eikä sitä luukusta saa hoidetuksi
[URL]http://aijaa.com/v.php?i=005938603500.gif[/URL]
[URL=http://aijaa.com/v.php?i=005938603500.gif]http://aijaa.com/v.php?i=005938603500.gif[/URL]
- masinistit
En tiedä mitä hammasrattaan on tehnyt mutta käsijarrun pannan saa totta kai vaihdettua yläkautta kun nostolaitteen kansi on poissa.
Mielen kiintoisampi kysymys on voiko käsijarrun pannan vaihtaa avaamalla sivuluukun ja ottamalla ulosotonpakan pois ? - olen kuulut jonkun sellaista väittävän – ahtaalta tilat kyllä näyttää. - Maksuton
mainos dnaxsilta hytarille, oireet epätosia, ikävä kyllä.
- dnax
Kyllä se nyt on sillä viisiin, että jotku vaihteistot on hyvinki tarkkoja oljyn kans,on tuossa ollu käytössä nissan vanette garko -95 ja menin siihen pari vuotta sitte vaihtaan öljyn laatikkoon,nyt on kolmannet öljyt sisällä ja kylmillä öljyillä ei kakkosta päälle millään,muutenko ykköseltä suoraan kakkoselle ilman kiihdytystä,sittenki karahtelee toisinaan.
Aivan ilmeisesti tonaksi 5,30 on liian ohutta nuille rattaille,TOSI ON!! - woolmet
Niin se vain on. Kukaan ei ole saanut selville HyTranin reseptiä ja parasta se on. Suosittelen sitä kaikkien Valtrojen lovelle kuluviin vaihteistoihinkin. Kestävät nekin paljon kauemmin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448