Yksinkertainen kysymys

missxcessive

Uskovainen sanoo usein kauheiden asioiden tapahduttua että sillä oli tarkoitus. Otetaan esimerkki. Perheen 2 lasta ja isä kuolee auto-onnettomuudessa, äiti jää henkiin. Mikä ihmeen tarkoitus tuolla karmeudella voisi olla? Onko jumalalla tarkoitus kiduttaa ja näännyttää äitiä tuskanasa keskellä? Äidillä 2 itsemurhayritystä takana.

106

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sadistilta vaikuttaa. Kun minä tähän kysymykseen saisin järkevän vastauksen alkaisin miettimään jumalan olemassaoloa uudelta kantilta.

• Job auttoi mua

Lue Jobin kirja selityksineen.

• kyssäri ?

Kyssäri oliko ko. ihmiset USKOVIA ? Pyysivätkö he varjelusta matkalleen ?

Raamattu sanoo: Kaikki yhdesä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat.

Myös kaikki hyvä ! Miksi etsit aina vain negatiivisia esimerkkejä, oletko niin pimeä itse ?

• goddeloos
        Job auttoi mua kirjoitti:

"Lue Jobin kirja selityksineen. "
        - Jobin kirja on tylsä ja miksi selityksiä?

• kyssäri ? kirjoitti:

Kyssäri oliko ko. ihmiset USKOVIA ? Pyysivätkö he varjelusta matkalleen ?

Raamattu sanoo: Kaikki yhdesä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat.

Myös kaikki hyvä ! Miksi etsit aina vain negatiivisia esimerkkejä, oletko niin pimeä itse ?

En tiedä olivatko uskovaisia. Laitoin tämän tragedian esimerkiksi koska olen niin usein kuullut uskovaisten sanovan pahojen ja tuskallisten asioiden tapahtuessa että sillä on tarkoitus. Olisin vain halunnut kuulla että mikä tarkoitus tässä tapauksessa oli. Sanotaan vaan että sillä oli tarkoitus mutta ei tiedetä itsekään mikä tarkoitus. Hyvät ja onnelliset asiathan tietysti uskovaisen mielestä todistaa jumalanne hyvyyttä, sehän jo se tarkoitus. Voisinhan minä laittaa esimerkiksi vaikka tapauksen jossa pikkupoika pelastui hukkumiselta ja kysyä että mikä tarkoitus sillä oli. Vastauksia kyllä silloin satelisi ja tiedän jo itsekin millaisia vastauksia.

Miksi sanot etsiväni _aina_ negatiivisia esimerkkejä? Tämä oli ensimmäinen esimerkkini ja ensimmäinen aloitukseni tällä palstalla.

• missxcessive kirjoitti:

En tiedä olivatko uskovaisia. Laitoin tämän tragedian esimerkiksi koska olen niin usein kuullut uskovaisten sanovan pahojen ja tuskallisten asioiden tapahtuessa että sillä on tarkoitus. Olisin vain halunnut kuulla että mikä tarkoitus tässä tapauksessa oli. Sanotaan vaan että sillä oli tarkoitus mutta ei tiedetä itsekään mikä tarkoitus. Hyvät ja onnelliset asiathan tietysti uskovaisen mielestä todistaa jumalanne hyvyyttä, sehän jo se tarkoitus. Voisinhan minä laittaa esimerkiksi vaikka tapauksen jossa pikkupoika pelastui hukkumiselta ja kysyä että mikä tarkoitus sillä oli. Vastauksia kyllä silloin satelisi ja tiedän jo itsekin millaisia vastauksia.

Miksi sanot etsiväni _aina_ negatiivisia esimerkkejä? Tämä oli ensimmäinen esimerkkini ja ensimmäinen aloitukseni tällä palstalla.

Unohtui..

En ole pimeä.

• ed.
        missxcessive kirjoitti:

Anteeksi jos et ollut sinä.. Mutta usein teikäläisten esim. ovat negoja..

Niin miksi miksi.. Jumala tietää sen lopullisen syyn, muta joskushan nämä ovat ns. itse aiheutettuja kolareita esim. äijä lähtee kännissä rattiin ja tulos on sen mukainen. Ei siinä ole Jumalaa kaivattu enempää johdattamaan kuin varjelemaankaan.
        Ja kuitenkin usein näkee noita sinun kaltaisiasi kirjoituksia MISSÄ JUMALA OLI !
        Hän ihan siellä missä ennenkin on ollut. Ja on edelleen !

Jumala kunnioittaa meidän itsemäärämis oikeuttamme, jos hänta ei paikalle haluta ei hän tule.

Mutta itse parasta aikaa kärsimyksen keskellä elävänä uskovana, sanoisin sen, että vaikka en tiedä miksi tämä koettelemus kohtasi läheistäni..
        ( Kuitenkin sain tietää tästä tapahtumasta ennakkoon, mutta syytä siihen en.)
        Tiedän,että Jumala tietää.. Ja sen on pitänyt riittää minulle vielä.
        Jumala on kantanut tämän "paineen " alla ja ollut lähellä.
        Ja sekin nyt selvisi, miten paljon olemme saaneet rukousapua tämän tilanteen johdosta,rukous kantaa.. !
        Syy voi olla, että vain tällä tavalla Jumala pysäyttää tämän henkilön uskomattomat läheiset miettimään elämäänsä, sen tarkoitusta , määränpäätä.
        Jumalan myllyt jauhavat hitaasti on joku viisas sanonut, mutta ne jauhavat.

Ja Jumalalla on AINA ikuisuusnäkökohta se päämäärä.. Täällä olemme vain hetken , IKUISUUS on loputon !

Jumala puhuu tavalla ja toisella. Helpompaa ois jos Rakkaus vetäisi puoleensa.

Ps. Hyvä ettet ole pimeä ! Tunnen paljon, kaltaisiasi mustiinpukeutuvia, hardrockkia kuuntelevia nuoria, ja minusta se on sääli pilata nuoruutensa ihaillen kuolemaa tai hautausmaita tms. he ovat nmiin synkkiä ajatuksiltaan... siitä tuo "pimeä " nimitys.

Iloa elämääsi ..

• ed. kirjoitti:

Niin miksi miksi.. Jumala tietää sen lopullisen syyn, muta joskushan nämä ovat ns. itse aiheutettuja kolareita esim. äijä lähtee kännissä rattiin ja tulos on sen mukainen. Ei siinä ole Jumalaa kaivattu enempää johdattamaan kuin varjelemaankaan.
        Ja kuitenkin usein näkee noita sinun kaltaisiasi kirjoituksia MISSÄ JUMALA OLI !

Jumala kunnioittaa meidän itsemäärämis oikeuttamme, jos hänta ei paikalle haluta ei hän tule.

Mutta itse parasta aikaa kärsimyksen keskellä elävänä uskovana, sanoisin sen, että vaikka en tiedä miksi tämä koettelemus kohtasi läheistäni..
        Ja sekin nyt selvisi, miten paljon olemme saaneet rukousapua tämän tilanteen johdosta,rukous kantaa.. !
        Syy voi olla, että vain tällä tavalla Jumala pysäyttää tämän henkilön uskomattomat läheiset miettimään elämäänsä, sen tarkoitusta , määränpäätä.

Ja Jumalalla on AINA ikuisuusnäkökohta se päämäärä.. Täällä olemme vain hetken , IKUISUUS on loputon !

Ps. Hyvä ettet ole pimeä ! Tunnen paljon, kaltaisiasi mustiinpukeutuvia, hardrockkia kuuntelevia nuoria, ja minusta se on sääli pilata nuoruutensa ihaillen kuolemaa tai hautausmaita tms. he ovat nmiin synkkiä ajatuksiltaan... siitä tuo "pimeä " nimitys.

Iloa elämääsi ..

Sorii....Mutta ketkäs puhuvat jatkuvasti kuolemanjälkeisestä tuomiosta ? :D

• ed.
        mave kirjoitti:

Sorii....Mutta ketkäs puhuvat jatkuvasti kuolemanjälkeisestä tuomiosta ? :D

Raamattu puhuu.. saatanalle ja hänen enkeleilleen se kadotus on tehty.

Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan, mutta ne ketä on ottanu Jeesuksen vastaan
        he Jumala näkee ARMAHDETTUINA , heitä ei enää tuomita.

Sinulla on vielä tämä hetki aikaa pelastua.

• ed. kirjoitti:

Iloa elämääsi ..

Juu saat anteeksi, mutta en oikein tiedä mitä tarkoitat "kaltaisillani", Saatananpalvojia, hevareita vai gootteja? Minä olen vain minä. Välillä synkistelen mutta enimmäkseen positiivinen ja iloinen. Mustaankin pukeudun joskus. Mutta kiitos vastauksesta, jossa ei muuten ollut mitään mitä en olisi jo uskovaiselta kuullut. Voisiko nyt vetää sen johtopäätöksen ettette te tiedä pahojen asioiden tarkoitusta itsekään vaikka aina niin sanotte? Case Closed. Kiitoksia kaikille. :)

• :DDDD
        ed. kirjoitti:

Iloa elämääsi ..

LOL... Olen ikäni kuunnellut raskaampaa rockia muun musiikin ohella eikä kuolema kuitenkaan kiinnosta senkään vertaa mitä se tuntuu teitä uskovia kiinnostavan.

• Job auttoi mua kirjoitti:

"Lue Jobin kirja selityksineen."

Joopa joo.....

Mietippä sitä, kuinka monta perheenjäsentä ja palvelijaa YHWH tapatti koetellakseen Jobia.

Jobia varmaan keljutti, mutta miltähän mahtoi tuntua niistä jotka surmattiin? Entäs muut heidän läheisensä? Koeteltiinko heitäkin?

Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut tapettaisiin jonkun lähimmäisesi "koettelemiseksi"? Ja vielä jonkun typerän vedonlyönnin vuoksi? Reilua?

• Phoebus kirjoitti:

"Lue Jobin kirja selityksineen."

Joopa joo.....

Mietippä sitä, kuinka monta perheenjäsentä ja palvelijaa YHWH tapatti koetellakseen Jobia.

Jobia varmaan keljutti, mutta miltähän mahtoi tuntua niistä jotka surmattiin? Entäs muut heidän läheisensä? Koeteltiinko heitäkin?

Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut tapettaisiin jonkun lähimmäisesi "koettelemiseksi"? Ja vielä jonkun typerän vedonlyönnin vuoksi? Reilua?

"Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut tapettaisiin..."
        Sillä hetkellä, kun tapettaisiin, sattuisi varmaan ja sitten todennäköisesti pelottaisi. Kun tappaminen olisi saatettu loppuun, ei tuntuisi enää mitään. Eikä siinä vielä kaikki, ei olisi enää edes olemassa ketään, joka voisi vastata miltä minusta tapettuna oleminen tuntuisi, koska minua ei enää olisi.

;o)

• ed. kirjoitti:

Raamattu puhuu.. saatanalle ja hänen enkeleilleen se kadotus on tehty.

Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan, mutta ne ketä on ottanu Jeesuksen vastaan
        he Jumala näkee ARMAHDETTUINA , heitä ei enää tuomita.

Sinulla on vielä tämä hetki aikaa pelastua.

Menikö jo? Vai vieläkö ehtii?

• KahdenVälissä
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

"Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut tapettaisiin..."
        Sillä hetkellä, kun tapettaisiin, sattuisi varmaan ja sitten todennäköisesti pelottaisi. Kun tappaminen olisi saatettu loppuun, ei tuntuisi enää mitään. Eikä siinä vielä kaikki, ei olisi enää edes olemassa ketään, joka voisi vastata miltä minusta tapettuna oleminen tuntuisi, koska minua ei enää olisi.

;o)

Ei sekään varmaan miltään tuntuisi katsella jostain pilvihattaralta taivaasta kun sinut olisi tapettu ja läheisesi siitä kovasti kärsisi. Mikä taivas se semmoinen olisi missä murehdittaisiin eläviä ja harva uskomus nyt muutenkaan kuvaa että joku mahdollinen/mahdoton henkiulottuvuus on murehtimisen paikka. Jos taivas on olemassa niin sieltä ei varmaan pääse edes kyttäämään mitä sukulaisille kuuluu tai ainakin siinä joku sensuuriosia jotta et näe kärsiviä sukulaisiasi tai jälleen kerran sehän vaikuttaisi taivaassa viihtymiseen olennaisesti. Vai mahdetaanko henkimaailmoissa aivopestä negatiiviset nähdyt asiat pois jotta ei stressaa olla kuollut.

:`D

• HardRockOldie
        ed. kirjoitti:

Iloa elämääsi ..

On uskovaisetkin monesti negatiivista sakkia minun näkökylmastani. Itkuvirsiä veisataa tippa linssissä ja kerrotaan kauhutarinoita että minne joutuu jos ei osaa käyttäytyä.

"Jumala kunnioittaa meidän itsemäärämis oikeuttamme, jos hänta ei paikalle haluta ei hän tule." Niin ja ei hän suinkaan tule aina vaikka haluttaisiinkin, korjaa toki jos olen väärässä.

Niin ja minä olen myöskin tuntenut monia nuoria uskovaisia jotka ovat lapsesta asti pelänneet elävänsä jotenkin väärin ja kärsivät sitten aikuisenakin pelkotiloista.

P.S hautausmaat on komeita ja zombie mutustelemassa ihmistä fiktiossa on ihan viihdyttävää viihdettä.

• girl22gr

äidistä tuntuu pahalta ja siksi päättää että hänenkin pitää kuolla. hän on menettäny kaiken,perheensä. mutta on jotain mitä hän ei tiedä. se on että hänen elämänsä on tarkoitus jatkua. hänelle on luvassa hyvä tulevaisuus. hän ei vain tiedä sitä vielä. Jumalalla on suunnitelma kaikille ihmisille. Hän on hyvä. Hän rakastaa ihmisiä. lapset ja isä ovat Hänen luonaan,he ovat turvassa,heillä on nyt kaikki hyvin. :) en tiä mistä tää teksti tuli,rukoilin ja kirjotin.....

• miss ei kirj.

Eiköhän se elämän tarkoitus ole aina itse elämä. Ei se ole mikään tarkoitus vaan itsestään selvyys. Kysyinkin että mikä se tarkoitus tässä tapauksessa on kun tuska on liian suuri kestää. Hyvä se on ulkopuolisen uskovaisen lässyttää miten lapset ja isä on turvassa ja kaikki on hyvin kun äiti tekee henkistä kuolemaa eikä näe mitään toivoa.

• No. Ja eikö niin, että kun äiti tekee synneistä toiseksi pahimman ja riistää oman henkensä, ei hän pääse enää taivaan iloihin ja täten perhe on menetetty iäksi. Paitsi tietysti jos perheen isä oli esim himoinnut naapurin Passattia itselleen, niin helvetin tulissa tapaavat, että sinällään onnellinen loppu. Tavallaan...

• ao

Mutta uskooko näistä kukaan ja mitä tekemistä on Jumalan kansa

JA jos he uskova niin he pääsevät taivaaseen.Miksi äiti ei huuha apua
      Jeesukselta niinkuin sokea huusi ja sai näön.

http://www.youtube.com/watch?v=RYmtaXQHEtw&NR=1&feature=fvwp

Onko tämä sitten parempi kuka autaa näitä tyttöjä.

• miss ei kirj.

Uskooko näistä kukaan? Eli vain uskovaisten kärsimyksillä on jokin tarkoitus? No oletetaan että olivat uskovaisia (todellisuudessa sitä en tiedä) niin mikä tarkoitus äidin on kärsiä kohtuutonta surua? Jopa niin suurta tuskaa että yrittää tappaa itsensä, joka taas johtaisi hänen tuttavien ja omaisten tuskaan jota he nyt jo hänen puolestaan tuntevat.

• elakim

missxessive

Kaikilla detaljiella ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

Olennaisempi kysymys on. Missä ne perheen kaksi lasta ja Isä on tällä hetkellä.

Eli ovatko he sillai kivassa paikassa, vai vähän huonommassa paikassa.

En voi antaa vastausta siihen.

• miss ei kirj.

Mikä oli se tarkoitus kysyin.

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Mikä oli se tarkoitus kysyin.

miss ei kirj

Joo. Sorry. En tajunnut kysymystä.

Sellaisten asioiden tarkoitus on muistuttaa kaikkia, että lähtö voi tulla koska tahansa.

Eli kulta pieni. Jumala kyllä tietää, mitä täällä tapahtuu.

Mutta jos hän estäisi kaikkea tapahtumasta, mikä on ihmisen vapaan valinnan parissa. Niin täällä olisi kaikki kuolemattomia, ja haavoittumattomia.

Kaksi syytä miksi niin ei voi olla.

1. Teiltä loppuisi vapaa tahto valita tekemisiänne.
        2.Miksi Jumalan pitäisi huoltaa sellaisia, jotka eivät oikeasti usko Häneen?

• miss ei kirj.
        elakim kirjoitti:

miss ei kirj

Sellaisten asioiden tarkoitus on muistuttaa kaikkia, että lähtö voi tulla koska tahansa.

Mutta jos hän estäisi kaikkea tapahtumasta, mikä on ihmisen vapaan valinnan parissa. Niin täällä olisi kaikki kuolemattomia, ja haavoittumattomia.

Jokainen tietää kuolevansa joskus. Minä voi kuolla huomenna. Mutta kysyin että mikä tarkoitus mahtaa kärsimyksillä olla. Ei voi vain sanoa tragedian sattuessa että "joo sillä oli tarkoitus" Mikä se tarkoitus on? Jos jumala (hyvä sellainen) olisi olemassa, hän huolehtisi jokaisesta eikä olisi katkera siitä jos joku ei oikeasti häneen usko. Kukaan ei feikkaa uskomattomuuttaan. Jumalallasi on keinot todistaa olemassaolonsa myös niille jotka epäilevät tai eivät usko. Vai onko?

Unia.

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Jokainen tietää kuolevansa joskus. Minä voi kuolla huomenna. Mutta kysyin että mikä tarkoitus mahtaa kärsimyksillä olla. Ei voi vain sanoa tragedian sattuessa että "joo sillä oli tarkoitus" Mikä se tarkoitus on? Jos jumala (hyvä sellainen) olisi olemassa, hän huolehtisi jokaisesta eikä olisi katkera siitä jos joku ei oikeasti häneen usko. Kukaan ei feikkaa uskomattomuuttaan. Jumalallasi on keinot todistaa olemassaolonsa myös niille jotka epäilevät tai eivät usko. Vai onko?

Unia.

miss ei kirj

Nyt sulla pupu menee puurot ja vellit ihan sekaisin.

Ei se ole katkeruutta, vaan vihaa.

Mä laitan sen vertauksen merkeissä. Jos sulla olis koira, ketä ruokkisit. Ja se joku kerta puris sua käteen, kun makupala olis väärä, niin mitä tekisit?

Ennenvanhaan ne vietiin ainakin jokainen vajan taakse lopetettavaksi, jotka purivat kättä, jotka ruokkivat niitä.

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Unia.

Koita muistaa, että kautta historian kaikki Raamatun suuret `Hahmot` on koeteltu todella kovissa olosuhteissa.

Jumala on hylätty niin monesti, että Hän haluaa olla varma, ettei Häntä hylätä uudestaan, jos tulee tikku sormeen tai jotain muuta pikkujuttua. Vaan, että olosuhteista huolimatta haluaa pysyä hänen rinnallaan.

• elakim kirjoitti:

miss ei kirj

"Mutta jos hän estäisi kaikkea tapahtumasta, mikä on ihmisen vapaan valinnan parissa. Niin täällä olisi kaikki kuolemattomia, ja haavoittumattomia.

1. Teiltä loppuisi vapaa tahto valita tekemisiänne."

Kuinkas se sitten taivaassa menee, siellä ei varmaankaan tapahdu mitään pahaa ja kaikki ovat kuolemattomia ja haavoittumattomia, omaten kuitenkin vapaan tahdon päättää tekemisistään.

Jos heillä on vapaa tahto, pitää siihen kuulua myös mahdollisuus tehdä pahaa.

???

Pystytkö sinä kertomaan mitään vaihtoehtoa joka ei tarkoittaisi sitä että kirstinuskon taivas on joko paikka jossa tapahtuu pahaa tai siellä ei ole vapaata tahtoa?

"2.Miksi Jumalan pitäisi huoltaa sellaisia, jotka eivät oikeasti usko Häneen?"

Hyvää hyvyyttään.

Näetkö sinä täällä lääkäreiden valikoivan potilaitaan sen mukaan kuka heistä pitää ja ei?

Vai tekevätkö he parhaansa kaikkien puolesta?

Ovatko lääkärit sitten hyvätahtoisempia kuin sinun jumalkuvasi joka voisi mielestäsi olla välittämättä joistain ihmisistä ja näiden kohtaloista?

• elakim
        boxerblock kirjoitti:

"Mutta jos hän estäisi kaikkea tapahtumasta, mikä on ihmisen vapaan valinnan parissa. Niin täällä olisi kaikki kuolemattomia, ja haavoittumattomia.

1. Teiltä loppuisi vapaa tahto valita tekemisiänne."

Kuinkas se sitten taivaassa menee, siellä ei varmaankaan tapahdu mitään pahaa ja kaikki ovat kuolemattomia ja haavoittumattomia, omaten kuitenkin vapaan tahdon päättää tekemisistään.

Jos heillä on vapaa tahto, pitää siihen kuulua myös mahdollisuus tehdä pahaa.

???

Pystytkö sinä kertomaan mitään vaihtoehtoa joka ei tarkoittaisi sitä että kirstinuskon taivas on joko paikka jossa tapahtuu pahaa tai siellä ei ole vapaata tahtoa?

"2.Miksi Jumalan pitäisi huoltaa sellaisia, jotka eivät oikeasti usko Häneen?"

Hyvää hyvyyttään.

Näetkö sinä täällä lääkäreiden valikoivan potilaitaan sen mukaan kuka heistä pitää ja ei?

Vai tekevätkö he parhaansa kaikkien puolesta?

Ovatko lääkärit sitten hyvätahtoisempia kuin sinun jumalkuvasi joka voisi mielestäsi olla välittämättä joistain ihmisistä ja näiden kohtaloista?

1: Enkelit ovat todella persoonallisia. Niillä on kaikilla ihan oma juttunsa. Eivätkä he ole talutusnuorassa, kuin muutaman asian suhteen. (Yksi niistä on se, että he eivät voi aloittaa sotaa ilman Jumalan hyväksyntää). Mutta ne vesselit on kaikki ihan erilaisia.

2: Lääkäreillä ei ole tekijänoikeuksia potilaisiinsa. Jumalalla on tekijänoikeudet kaikkeen luomaansa. (myös lääkäreihin).

• miss ei kirj.
        elakim kirjoitti:

miss ei kirj

Nyt sulla pupu menee puurot ja vellit ihan sekaisin.

Ei se ole katkeruutta, vaan vihaa.

Mä laitan sen vertauksen merkeissä. Jos sulla olis koira, ketä ruokkisit. Ja se joku kerta puris sua käteen, kun makupala olis väärä, niin mitä tekisit?

Ennenvanhaan ne vietiin ainakin jokainen vajan taakse lopetettavaksi, jotka purivat kättä, jotka ruokkivat niitä.

Ehheh. Vai vihaa? Vielä pahempi. Ja vain siksi kun ei usko?

"Mä laitan sen vertauksen merkeissä. Jos sulla olis koira, ketä ruokkisit. Ja se joku kerta puris sua käteen, kun makupala olis väärä, niin mitä tekisit?"

Surkea vertaus. Jumalasiko pitäisi tappaa ne jotka eivät usko? Puhut ihan sekavia.

Ja please älä puputtele ja kullittele minua, annat itsestäsi pervon vaikutelman.

• miss ei kirj.
        elakim kirjoitti:

Koita muistaa, että kautta historian kaikki Raamatun suuret `Hahmot` on koeteltu todella kovissa olosuhteissa.

Jumala on hylätty niin monesti, että Hän haluaa olla varma, ettei Häntä hylätä uudestaan, jos tulee tikku sormeen tai jotain muuta pikkujuttua. Vaan, että olosuhteista huolimatta haluaa pysyä hänen rinnallaan.

Koita myös muistaa että keskustelet ihmisen kanssa joka ei usko raamatun löpinöihin. Alkuperäiseen kysymykseen en ole saanut vastausta, vaan puhut tikuista sormessa.

• Dara
        elakim kirjoitti:

miss ei kirj

"Sellaisten asioiden tarkoitus on muistuttaa kaikkia, että lähtö voi tulla koska tahansa."

Kuinka hyvä on Jumala joka haluaa tällaisesta asiasta yleisen muistutuksen antaa aiheutamalla noin kohtuiutonta kärsimystä ihmiselle, joka sitä ei ole ansainnut? Eikö kaikkivaltias yhtään vähemmän inhimillistä kärsimystä tuottavaa tapaa keksisi? Minulle kun tulee mieleen tapoja muistuttaa el'ämän rajallisuudesta varsinaisesti tappamatta vaikka viattomia lapsia. Jumalanko mielikuvitus on omaani huonompi?

"Jumala kyllä tietää, mitä täällä tapahtuu."

Eli Hänen tarkoituksensakin on siis tappaa viattomia ja aiheuttaa mittaamattomia kärsimyksiä luoduilleen? Hän siis ilmeisesti oikein haluaa tuottaa niin suurta tuskaa, ettei ihmisen voimat siitä selviä?

Hyvä ei ole ensimmäinen laatusana jolla tuollaista Jumalaa kuvaisin.

"Mutta jos hän estäisi kaikkea tapahtumasta, mikä on ihmisen vapaan valinnan parissa."

Kuolleen perheenisän ja hänen kuolleiden lastensako vapaa valinta oli kuolla ja jättää äiti-parka kärsimään? Valitsevatko kaikki muutkin viattomat esim. onnettomuuksien tai rikosten uhrit itse osansa? Vai olisiko ne ihan vain sattumaa, taikka sitten sen "hyvän" Jumalan valitsemia?

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Koita myös muistaa että keskustelet ihmisen kanssa joka ei usko raamatun löpinöihin. Alkuperäiseen kysymykseen en ole saanut vastausta, vaan puhut tikuista sormessa.

Onko sulle tullut mieleen, ettet ansaitse vastausta siihen? Sekin on mahdollista.

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Ehheh. Vai vihaa? Vielä pahempi. Ja vain siksi kun ei usko?

"Mä laitan sen vertauksen merkeissä. Jos sulla olis koira, ketä ruokkisit. Ja se joku kerta puris sua käteen, kun makupala olis väärä, niin mitä tekisit?"

Surkea vertaus. Jumalasiko pitäisi tappaa ne jotka eivät usko? Puhut ihan sekavia.

Ja please älä puputtele ja kullittele minua, annat itsestäsi pervon vaikutelman.

Miss ei kirj

No enkö mä ole sen jo todistanut, että olen pervo. Ja masokistikin. Miksi muuten edes vaivautuisin vastaaman sun viesteihin :) ?

• miss ei kirj.
        elakim kirjoitti:

Onko sulle tullut mieleen, ettet ansaitse vastausta siihen? Sekin on mahdollista.

Ok. Jos lähdet tuolle linjalle niin antaa sitten olla. Onhan täällä muitakin keskustelijoita, joten puhu vain itsesi puolesta, eiks niin.

• miss ei kirj.
        elakim kirjoitti:

Miss ei kirj

No enkö mä ole sen jo todistanut, että olen pervo. Ja masokistikin. Miksi muuten edes vaivautuisin vastaaman sun viesteihin :) ?

Et sinä edes ole osannut vastata alkuperäiseen kysymykseen. Olet vai kierrellyt ja antanut typeriä esimerkkejä. Tämäkin kirjoituksesi mihin nyt kommentoin ei liity mitenkään siihen mitä minä kirjoitin, vaan on täysin asiatonta ja lapsellista skeidaa.

• elakim
        Dara kirjoitti:

"Sellaisten asioiden tarkoitus on muistuttaa kaikkia, että lähtö voi tulla koska tahansa."

Kuinka hyvä on Jumala joka haluaa tällaisesta asiasta yleisen muistutuksen antaa aiheutamalla noin kohtuiutonta kärsimystä ihmiselle, joka sitä ei ole ansainnut? Eikö kaikkivaltias yhtään vähemmän inhimillistä kärsimystä tuottavaa tapaa keksisi? Minulle kun tulee mieleen tapoja muistuttaa el'ämän rajallisuudesta varsinaisesti tappamatta vaikka viattomia lapsia. Jumalanko mielikuvitus on omaani huonompi?

"Jumala kyllä tietää, mitä täällä tapahtuu."

Eli Hänen tarkoituksensakin on siis tappaa viattomia ja aiheuttaa mittaamattomia kärsimyksiä luoduilleen? Hän siis ilmeisesti oikein haluaa tuottaa niin suurta tuskaa, ettei ihmisen voimat siitä selviä?

Hyvä ei ole ensimmäinen laatusana jolla tuollaista Jumalaa kuvaisin.

"Mutta jos hän estäisi kaikkea tapahtumasta, mikä on ihmisen vapaan valinnan parissa."

Kuolleen perheenisän ja hänen kuolleiden lastensako vapaa valinta oli kuolla ja jättää äiti-parka kärsimään? Valitsevatko kaikki muutkin viattomat esim. onnettomuuksien tai rikosten uhrit itse osansa? Vai olisiko ne ihan vain sattumaa, taikka sitten sen "hyvän" Jumalan valitsemia?

Dara
        Joo. Niin se vaan menee. Isä on kaikkivaltias. Hän tekee mitä tykkää.

Mutta sun kannattais muistaa, että hän on antanut ihmisten koittaa keskenään sopia riitojaan. Eikä ne ole kuin hommanneet aina vaan isompia pommeja, millä tappaa toisiaan.

Elä laita Jumalan piikkiin ihmisten tekemää pahuutta.

Jos tappaminen olisi Jumalan toimesta, niin porukkaa tarttuis harppuihin aika isolla skaalalla.

Mun mielestä toi on junttia ensin toivoa, että Jumala auttaisi. Ja sitten syyttää Häntä avusta.

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Ok. Jos lähdet tuolle linjalle niin antaa sitten olla. Onhan täällä muitakin keskustelijoita, joten puhu vain itsesi puolesta, eiks niin.

Miss ei kirj.

Se saattaa olla ihan hyvä idea, jos haluat vastauksen joka miellyttää sinua.

Minulta ei ole luvassa mitään sokerikakku kuorrutuksia puheilleni. En ala Huoraamaan uskoni kanssa.

• elakim
        miss ei kirj. kirjoitti:

Et sinä edes ole osannut vastata alkuperäiseen kysymykseen. Olet vai kierrellyt ja antanut typeriä esimerkkejä. Tämäkin kirjoituksesi mihin nyt kommentoin ei liity mitenkään siihen mitä minä kirjoitin, vaan on täysin asiatonta ja lapsellista skeidaa.

Jep:)

Mä olenkin ihan lapsellinen :)

• tiedoksi vaan

Saarnaaja 9:5, 6, 10 vastaa:

5 Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
        6 Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla.
        10 Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.

• elakim
        tiedoksi vaan kirjoitti:

5 Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
        6 Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla.
        10 Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.

Tiedoksi vaan

Ou jeeee!

5: Täällä ei tarvitsekkaan lusia ikuisuutta.

6:`Ei aurinko, eikä kuu ole enään oppaasi`. ( NIIn Isä sanoi minulle)

10:Jep. Siellä tulee olemaan ihan v.itunmoinen turpaanveto, kun päästään sinne riehumaan.

• elakim
        elakim kirjoitti:

Tiedoksi vaan

Ou jeeee!

5: Täällä ei tarvitsekkaan lusia ikuisuutta.

6:`Ei aurinko, eikä kuu ole enään oppaasi`. ( NIIn Isä sanoi minulle)

10:Jep. Siellä tulee olemaan ihan v.itunmoinen turpaanveto, kun päästään sinne riehumaan.

Eli sitähän tässä vaan venaillaan. Että saadaan lupa laittaa se tuonelan isäntä naama remonttiin.

Avaimetkin on jo hankittu sinne.

Porukka on jo kasassa.

Ei ole enään kyse kuin siitä, koska saadaan siihen lupa.

• Tosiuskova vääntää pahan hyväksi,mustan valkoiseksi,suolaisen makeaksi,älyn käytön hölmöydeksi.Kaikki vääntyy ja kääntyy oman mielen mukaan.Totuus ei kuitenkaan siitä miksikään muutu.

• miss ei kirj.

Juu ja näköjään varsinkin silloin kun tragedia ei osu omalle kohdalle. Ihan kuin empatia puuttuisi heiltä kokonaan. Voipi olla että uskovainen joka menettää kaiken, myös elämän halunsa alkaa miettimään että millainen jumala tällaista tekee.

• Minulle tulee näistä karmeista koettelemuksista mieleen aina parisuhdeväkivalta.

Pahoinpitelevä puoliso murjoo toisen sairaalakuntoon kerran toisensa jälkeen, koska "rakastaa" tätä niin valtavasti. Ja murjottu ottaa iskut ja vammat vastaan itsetunto murusina mutta saa selitettyä itselleen, että piekseminen johtuu rakkaudesta. Samoin uskova voi ajatella, että Jumala kurittaa, koska hän rakastaa.

Terve ihminen lähtee väkivaltaisesta suhteesta. Samoin mielestäni terve ihminen tekee johtopäätöksensä viimeistään sellaisissa tilanteissa kuin mistä missxcessive kertoo: ei kannata riippua Jumalassa. Ei voi olla olemassa "hyvää" olentoa, joka sallisi tällaiset menetykset ja tuskat ja vieläpä ilmaisisi "rakkautensa" niiden kautta. Karmivat kärsimykset ovat siis karmivaa sattumaa. Kukaan ei ole niitä taivaassa annostelemassa. Näin minä ajattelen.

• Miksi vihmisen pitää kärsiä ? miksi Jumala sallii kärsimyksen ja pahan ? Siinä kysymyksiä, joita jokainen ihminen joutuu kysymään. toiselle vastaus on Jumalasta irtisanoutuminen, toiselle taas Jumala on se,joka auttaa hädässä ja antaa voimaa selvitä kärsimyksissäkin.
      Itse ajattelen, että maailmassa on kahdenlaista kärsimystä, ihmisen itsensä aiheuttamaa (sodat, väkivalta,ihmisen pahuus jne.) ja selittämätöntä kärsimystä. Oma kokemukseni on,ettei Jumala ole se,joka lyö lastaan kivulla,surulla ja menetyksillä .. Jotta jaksaisin selviytyä tämän maallisen elämän murheista, minulla täytyy olla turvanani Jumala,joka neuvoo,ohjaa ja antaa voimiakohdata vaikeudet. Tämä on tietysti subjektiivinen näkemys asiaan mutta minulle tarpeellinen. Ehkä ihmisen ei ole tarpeenkaan ymmärtää Jumalan aivoituksia..
      Katri,pappi

• juutas.

Parahin Katri,

Jos Jumala ei voi estää pahuutta ja kärsimystä, hän ei ole kaikkivaltias.

Jos taas Jumala pystyisi estämään pahuuden ja kärsimyksen, mutta ei tee sitä, on hän paha.

Onko Jumala siis hyvä mutta vajaavaltainen vai kaikkivaltias, mutta paha? Vai eikö ole koko Jumalaa asiohin puuttumassa?

• Tuli vain mieleen, että kummallako mahtaa olla usko lujemmalla...Tuollaisen tapahtuman kokeneella äidillä vaiko uutuuttaan kiiltävällä bemarilla tykittävällä menestys-teologiaan luottavalla kristityllä...Kummallako mahtaa olla edellytykset uskoa siihen kauheasti mainostamaanne "hyvään Jumalaan"?

Turhaan te yritätätte lässyttää jostain hyvästä Jumalasta, koska siitä ei ole mitään näyttöä. Tuo on oikeastaan erittäin sairasta käyttää ihmisten ahdinkoa hyväkseen ja lässyttää tuollaista aivopesua...Mikäli olisi olemassa " Hyvä Jumala", niin ei olisi olemassa pappeja...

• Jumalan tahto on hyv
        juutas. kirjoitti:

Parahin Katri,

Jos Jumala ei voi estää pahuutta ja kärsimystä, hän ei ole kaikkivaltias.

Jos taas Jumala pystyisi estämään pahuuden ja kärsimyksen, mutta ei tee sitä, on hän paha.

Onko Jumala siis hyvä mutta vajaavaltainen vai kaikkivaltias, mutta paha? Vai eikö ole koko Jumalaa asiohin puuttumassa?

Jumala kyllä poistaa pahuuden maailmasta - mutta tietänet että siinä sitten menee suurin osaa ihmiskuntaa tiesminne.

Kyse on ajoituksesta. Jumalalla on omat aikansa - hän poistaa pahuuden, mutta Hän myös odottaa sitä viimeistä pelastunutta. Ja siksi meidän uskovienkin tulee olla kärsivällisiä ja kiittää vaan uudesta armon päivästä, vaikka se tuokin elämäämme vain kärsimystä. Kärsimme koska se on niin suuri asia, että taas tänäänkin tulee tuhansia ihmisiä sisälle pelastukseen kun ottavat vastaan uskon Jeesukseen. Heistä jokainen on ihana iankaikkisuus sielu - Jumalan lapsi ja saamme tänäänkin uskoontulleisiin sitten tutustua iankaikkisuudessa. Aikaahan meillä siellä sitten on ... :))

• toisintulkitsija
        Jumalan tahto on hyv kirjoitti:

Jumala kyllä poistaa pahuuden maailmasta - mutta tietänet että siinä sitten menee suurin osaa ihmiskuntaa tiesminne.

Kyse on ajoituksesta. Jumalalla on omat aikansa - hän poistaa pahuuden, mutta Hän myös odottaa sitä viimeistä pelastunutta. Ja siksi meidän uskovienkin tulee olla kärsivällisiä ja kiittää vaan uudesta armon päivästä, vaikka se tuokin elämäämme vain kärsimystä. Kärsimme koska se on niin suuri asia, että taas tänäänkin tulee tuhansia ihmisiä sisälle pelastukseen kun ottavat vastaan uskon Jeesukseen. Heistä jokainen on ihana iankaikkisuus sielu - Jumalan lapsi ja saamme tänäänkin uskoontulleisiin sitten tutustua iankaikkisuudessa. Aikaahan meillä siellä sitten on ... :))

Ja siinä kun maailma odottelee sitä viimeistä pelastunutta, se myös kärsii. Miten, onkohan se viimeinen pelastunut jo syntynyt, vai syntyykö ensi vuonna vai tuhannen vuoden kuluttua (edellyttäen, ettei ihminen ole siihen mennessä tuhonnut maapalloa)? Ja sillä välin, kun maailma odottelee ja kärsii, Jumala ilmeisesti ei ole hyvä, koska hän odottelijoiden osalle sallii pahan? Käytit nimimerkkiä "Jumalan tahto on hyv", viittaako se, että Jumalalla olisi tahto pahan poistamiseen, muttei kykyä? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

• Jumala on hyvä
        toisintulkitsija kirjoitti:

Ja siinä kun maailma odottelee sitä viimeistä pelastunutta, se myös kärsii. Miten, onkohan se viimeinen pelastunut jo syntynyt, vai syntyykö ensi vuonna vai tuhannen vuoden kuluttua (edellyttäen, ettei ihminen ole siihen mennessä tuhonnut maapalloa)? Ja sillä välin, kun maailma odottelee ja kärsii, Jumala ilmeisesti ei ole hyvä, koska hän odottelijoiden osalle sallii pahan? Käytit nimimerkkiä "Jumalan tahto on hyv", viittaako se, että Jumalalla olisi tahto pahan poistamiseen, muttei kykyä? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Jumala on kaikkivaltias ja voisi poistaa pahuuden jos tahtoo.

Jumala poisti pahuuden vedenpaisumuksessa, mutta sitten se tuli taas takaisin. Tällä kertaa odotellaan nyt sitä viimeistä pelastunutta.

Mutta sinäkin kysyjä voit vaikuttaa asiaan - älä tee enää ikinä pahaa !!!

• toisintulkitsija
        Jumala on hyvä kirjoitti:

Jumala on kaikkivaltias ja voisi poistaa pahuuden jos tahtoo.

Jumala poisti pahuuden vedenpaisumuksessa, mutta sitten se tuli taas takaisin. Tällä kertaa odotellaan nyt sitä viimeistä pelastunutta.

Mutta sinäkin kysyjä voit vaikuttaa asiaan - älä tee enää ikinä pahaa !!!

"Jumala on kaikkivaltias ja voisi poistaa pahuuden jos tahtoo"

No tämähän tuli kuin apteekin hyllyltä ja harvinaisen selkeänäkin vielä. Jumala siis voisi poistaa pahuuden niin tahtoessaan. Ja koska hän ei niin tee, hän ei ole kaikkihyvä siten, kuin joidenkin tulkintojen mukaan Jumala on/tulisi olla.

"poisti pahuuden vedenpaisumuksessa, mutta sitten se tuli taas takaisin"

Tämä tosin hiukan jää ihmetyttämään, että mistä se pahuus tuli? Eikö Jumala pystynyt estämään sen tuloa, eikä ollutkaan silloin (entä nyt?) kaikkivaltias? Vai toiko hän peräti sen itse maailmaan, olihan hän sen ensin poistanut, niin mistä se olisi ilman Jumalan tekosia tulla?

"Mutta sinäkin kysyjä voit vaikuttaa asiaan - älä tee enää ikinä pahaa "

Tähän pyrin kyllä parhaani mukaan. Tiedä sitten, onko motiivina odotettu taivaspaikka sen viimeisenkin pelastuneen saapumisen jälkeen, vai ihan perusbuddhalaisittain pyrkimys kärsimyksen välttämiseen kaikilta elollisilta olennoilta. Mutta kun olen vain vajavainen ihminen, niin mokia sattuu enkä ole täydellinen. Minun suhteeni voit kuitenkin olla huoleton, niin hyvin tavoitteeseen pyrin kuin se itselleni mahdollista on! Aamutuimaan kuitenkin tulee mietiskeltyä hyvän ketjun myötä sen oletetun täydellisen olennon eli Jumalan mahdollisuuksia tällä hyvään pyrkimisen saralla. Ei kai tässä nyt ole käymässä niin, että minulta (ja sinulta ja naapurin Maijalta ja...) ollaan vaatimassa enemmän kuin täydelliseltä olennolta?

• vastarantalainen
        toisintulkitsija kirjoitti:

"Jumala on kaikkivaltias ja voisi poistaa pahuuden jos tahtoo"

No tämähän tuli kuin apteekin hyllyltä ja harvinaisen selkeänäkin vielä. Jumala siis voisi poistaa pahuuden niin tahtoessaan. Ja koska hän ei niin tee, hän ei ole kaikkihyvä siten, kuin joidenkin tulkintojen mukaan Jumala on/tulisi olla.

"poisti pahuuden vedenpaisumuksessa, mutta sitten se tuli taas takaisin"

Tämä tosin hiukan jää ihmetyttämään, että mistä se pahuus tuli? Eikö Jumala pystynyt estämään sen tuloa, eikä ollutkaan silloin (entä nyt?) kaikkivaltias? Vai toiko hän peräti sen itse maailmaan, olihan hän sen ensin poistanut, niin mistä se olisi ilman Jumalan tekosia tulla?

"Mutta sinäkin kysyjä voit vaikuttaa asiaan - älä tee enää ikinä pahaa "

Tähän pyrin kyllä parhaani mukaan. Tiedä sitten, onko motiivina odotettu taivaspaikka sen viimeisenkin pelastuneen saapumisen jälkeen, vai ihan perusbuddhalaisittain pyrkimys kärsimyksen välttämiseen kaikilta elollisilta olennoilta. Mutta kun olen vain vajavainen ihminen, niin mokia sattuu enkä ole täydellinen. Minun suhteeni voit kuitenkin olla huoleton, niin hyvin tavoitteeseen pyrin kuin se itselleni mahdollista on! Aamutuimaan kuitenkin tulee mietiskeltyä hyvän ketjun myötä sen oletetun täydellisen olennon eli Jumalan mahdollisuuksia tällä hyvään pyrkimisen saralla. Ei kai tässä nyt ole käymässä niin, että minulta (ja sinulta ja naapurin Maijalta ja...) ollaan vaatimassa enemmän kuin täydelliseltä olennolta?

Jumala voi poistaa pahan alle aikayksikön, mutta silloin hän ottaa meiltä pois valinnan vapauden! Ts.meistä tulisi kerralla "hyviä"Jumalan tahdosta kylläkin, mutta ei meidän omasta vapaasta tahdostamme, jota Jumala tahtoo! Kun on iso ja komee auto alla, niin sen täytyy näkyä, kuulua moottorin ulvonnassa ja niin se näkyy myöskin loppurysäyksessä. Ymmärrämme hyvän ja pahan eron, mutta emme hallitse sen enempää tahtoamme kuin tietoammekaan.

• vastarantalainen
        mave kirjoitti:

Tuli vain mieleen, että kummallako mahtaa olla usko lujemmalla...Tuollaisen tapahtuman kokeneella äidillä vaiko uutuuttaan kiiltävällä bemarilla tykittävällä menestys-teologiaan luottavalla kristityllä...Kummallako mahtaa olla edellytykset uskoa siihen kauheasti mainostamaanne "hyvään Jumalaan"?

Turhaan te yritätätte lässyttää jostain hyvästä Jumalasta, koska siitä ei ole mitään näyttöä. Tuo on oikeastaan erittäin sairasta käyttää ihmisten ahdinkoa hyväkseen ja lässyttää tuollaista aivopesua...Mikäli olisi olemassa " Hyvä Jumala", niin ei olisi olemassa pappeja...

Jumala on hyvä, oikeastaan vielä paljon enemmän, hän on rakkaus. Et vain usko sitä ja kun et usko, et näe sitä! Tuijotat kauheuksiin, joita tällä maapallolla riittää. Kohota katseesi ylöspäin, sieltä tulee apu. Jos tuijotat jalkoihisi (maanpinnan asioihin),paradoksaalista kyllä, kompastut takuulla! Kuolisitko sinä sen menestys-teologiaan (ei muuten ole ollenkaan Raamatun mukainen juttu) luottavan (nimi) kristityn takia? Jeesus kuoli, että hänellä olisi elämä ja yltäkylläisyys. Niin paljon meitä rakastetaan, virheistämme ja puutteistamme huolimatta.Eikö hän tuntisi kyseisen äidin tuskaa, joka ruumiissaan kärsi koko ihmiskunnan tuskan, jonka aiheutti meidän syntiinlankeemuksemme? Siinä on nimittäin syy tähänkin onnettomuuteen, ei Jumalassa.

• pertsa2010
        vastarantalainen kirjoitti:

Jumala voi poistaa pahan alle aikayksikön, mutta silloin hän ottaa meiltä pois valinnan vapauden! Ts.meistä tulisi kerralla "hyviä"Jumalan tahdosta kylläkin, mutta ei meidän omasta vapaasta tahdostamme, jota Jumala tahtoo! Kun on iso ja komee auto alla, niin sen täytyy näkyä, kuulua moottorin ulvonnassa ja niin se näkyy myöskin loppurysäyksessä. Ymmärrämme hyvän ja pahan eron, mutta emme hallitse sen enempää tahtoamme kuin tietoammekaan.

vastarantalainen sanoi :
        Jumala voi poistaa pahan alle aikayksikön, mutta silloin hän ottaa meiltä pois valinnan vapauden!

• toisintulkitsija
        vastarantalainen kirjoitti:

Tämä täysin ymmärrettävää.

Mutta, miten tuo sopii siihen pahaan, johon törmäämme ihan ilman omaa syytämme? Sellaistakin oikeasti tapahtuu, kuten varmaan tiedät. Jos pieni lapsi joutuu rikoksen uhriksi, ei hän oikeastaan ole ehtinyt vielä kehittää omaa vapaata tahtoa ison ja komeen auton haaveksimisesta puhumattakaan. Itsestä riippumatonta pahaa sattuu myös aikuisille, vaikka kuinka yrittäisi elää viimeisen päälle viksusti. Miten sen pahan laita, pitääkö/haluaako Jumala sallia sen ja jos, niin miksi? Vai eikö vain pysty estämään?

• Parahin Juutas,
      Jos pystyisin vastaamaan tuohon kysymykseen kärsimyksestä tyhjentävästi ja täydellisesti, olisin yhtä viisas kuin Jumala - ja sitä en ole. Tähänastinen elämäni on kuitenkin opettanut jotakin.Viime kädessä Jumala on meiltä salattu - eli Hän ei kerro meille kaikkea itsestään.Ei kaikkea kerralla vaan vähän kerrallaan, sitä mukaa kuin olemme valmiit ottamaan vastaan..
      Minulle Jumala on Kaikkivaltias ja Pyhä. Toivoakseni saan edelleen elää Hänen johdatuksessaan vaikka en aina ymmärrä,mitä Hän tarkoittaa. Suostuminen siihen,että Jumala on salattu ei suinkaan ole helppoa mutta matkan varrella oppii lisää..
      Toivon,ettei minun uskoni loukkaa Sinua. Kuinka paljon helpompi maailmassamme olisikaan elää, jos osaisimme elää ja antaa muidenkin elää - sovussa ja rauhassa.
      Katri,pappi

• Oletko kuitenkiin samaa mieltä tuosta juutas.een logiikasta, että Jumalasi on joko paha kaikkivaltias tai hyvä vajaavaltainen?

• juutas.

Parahin Katri,

"Viime kädessä Jumala on meiltä salattu - eli Hän ei kerro meille kaikkea itsestään"

Jos Jumala on meiltä salattu, onko meillä mitään keinoa saada Jumalasta mitään tietoa? Annostellaanko tietoa? Onko joillakin sitä tietoa enemmän kuin muilla? Onko kyse jostain salatiedosta, jota saavat vain erityisesti asiaan vihkiytyneet? Ketkä?

Tuo vaikuttaisi jo vähän kuin scientologien tai jonkun muun kultin salatiedolta, paitsi että ei kirkon johdollakaan ole selvästikään mitään parempaa tietoa Jumalan olemuksesta.

"Suostuminen siihen,että Jumala on salattu ei suinkaan ole helppoa mutta matkan varrella oppii lisää.."

- Tuo vihjaa siihen, että lisätietoa olisi jotenkin saatavissa, tai että olisit jo mahdollisesti saanut. Voitko jakaa mahdolliset tietosi muillekin?

"Toivon,ettei minun uskoni loukkaa Sinua."

- Ei toki loukkaa. Se vain hämmästyttää. Eikä sinun henkilökohtainen uskosi, sillä ihmsillähän on mitä erilaisimpia uskomuksia, vaan se, että valtionuskonnon asemassa miljardin liikevaihdolla on tälläinen järjestö, jonka uskon perusasiatkin ovat näin epämääräisellä ja "salatun tiedon" pohjalla. Minusta sellaista saa ja pitää kyseenalaistaa.

" Kuinka paljon helpompi maailmassamme olisikaan elää, jos osaisimme elää ja antaa muidenkin elää - sovussa ja rauhassa."

- Niin, aivan. Kuitenkin edustamasikin uskontolaitos päätoimenaan levittää uskomustaan ja haluaa liittää koko kansan vastasyntyneistä alkaen maksaviksi jäsenikseen.

Kysyttäessä ei kuitenkaan kukaan pysty selittämään, mihin tässä ollaan sitouduttu, mihin oikein uskotaan, millaista jumalaa palvotaan, hyvääkö se Jumala tekee ja haluaa vai pahaa, vai eikö tee mitään? Ja tietääkö joku asiasta jotain, vai onko vaan tietävinään. Vastauksiksi ei kuitenkaan tule muuta kuin että Jumala on salattu ja Herran tiet ovat tutkimattomat, mutta porukassa silti pitäisi pysyä ja meidän virsiä veisata.

Että Katri hyvä, toivottavasti kyseenalaistukseni ei loukkaa sinua. Mielestäni se on oikeutettua. Ja mielestäni olen oikeutettu myös saamaan jonkinlaisia vastauksia. Parempia kuin että tieto on salattua, tai että en minäkään tästä mitään tiedä, mutta uskon kuitenkin ja kannattaisi sinunkin uskoa.

• Hyvä A10097, en ole samaa mieltä tuosta logiikasta. Vaikeitakin vastoinkäymisiä ja kipeitä menetyksiä kokeneena luotan ehdottomasti siihen,että Jumala on hyvä, Kaikkivaltias, Pyhä ja ja viisas. Vaikka en tiedäkään kaikkea Hänestä enkä ymmärrä, miksi niin moni asia elämässä on niin vaikeaa - luotan siihen,että Hän tietää ja se riittää. Tämä luottamus antaa minulle vihdoin viimein elämiseen tarvittavat voimat.
      Katri, pastori

• Etpä ole ensimmäinen pastori, jonka mielestä kaikkivaltias on ihan kiva vaikkei estäkään pahuutta ja kärsimystä.

P.S. Jos vastaat tähän, niin toivon, että napsautat tämän viestin yhteydessä olevaa [VASTAA] painiketta ennen kuin kirjoitat vastuksen. Siten ketjuhierarkia toimii ja minäkin saan tiedon vastuksestasi.

• Miksi pahuutta aina
        A10097 kirjoitti:

Etpä ole ensimmäinen pastori, jonka mielestä kaikkivaltias on ihan kiva vaikkei estäkään pahuutta ja kärsimystä.

P.S. Jos vastaat tähän, niin toivon, että napsautat tämän viestin yhteydessä olevaa [VASTAA] painiketta ennen kuin kirjoitat vastuksen. Siten ketjuhierarkia toimii ja minäkin saan tiedon vastuksestasi.

Jos Jumala estäisi tämän maailman ihmisten pahuuden niin ainut keino on heidän eliminointi jo nyt. Ihmisen uudelleenohjelmointi tekisi hänestä ohjelmoitavan robotin eikä tämä olisi kivaa kenenkään kannalta elää kyborgina.

Jumalan viisaus ja rakkaus nyt vaan odottaa ja täytyy ottaa huomioon, että ihmiset sen pahuuden aiheuttaa - myös vänkäämällä täällä turhia ja asettamalla uskoville loogisia ansojaan.

• Miksi pahuutta aina kirjoitti:

Jos Jumala estäisi tämän maailman ihmisten pahuuden niin ainut keino on heidän eliminointi jo nyt. Ihmisen uudelleenohjelmointi tekisi hänestä ohjelmoitavan robotin eikä tämä olisi kivaa kenenkään kannalta elää kyborgina.

Jumalan viisaus ja rakkaus nyt vaan odottaa ja täytyy ottaa huomioon, että ihmiset sen pahuuden aiheuttaa - myös vänkäämällä täällä turhia ja asettamalla uskoville loogisia ansojaan.

Tavoitteena on tietenkin ymmärtää Jumalan olemusta. Jos se olemus on ristiriitainen, niin sopii kai sitä kaikkien ihmetellä. Vai pitäisikö sellaiset asiat lakaista maton alle?

• tiedoksi vaan

Halusit yksinkertaisen vastauksen.
      Ei Jumala kiduta ketään eikä aiheuta kärsimyksiä, vaikka moni näin luuleekin.
      Raamatussahan sanotaan Saatanan olevan tämän maailman hallitsija.(1. Joh.5:1) saatana tarjosi jeesukselle kaikkia maaailman valtakuntia. (Matt. 4:8-10)
      Miten saatana olisi voinut tarjota Jeesukselle niitä jos ne eivät olisi olleet hänen hallinnassaan?
      Raamatusta löytyy myös vastas siihen, miksi Jumala on sallinut Saatanan hallita Tätä maailmaa.

Vaati vähän vaivannäköä, että saa vastaukset mieltä painaviin kysymyksiin.
      Niitä on olemassa, eikä ne ole liian vaikeatajuisia. (Matt. 7:7)
      Vastauset täytyy vain etsiä Raamatusta.

• Jumala sanoi myöskin olevan kaiken hyvän ja pahan takana...

• tiedoksi vaan
        mave kirjoitti:

Jumala sanoi myöskin olevan kaiken hyvän ja pahan takana...

Heitit väitteen mutta et peruste sitä. Tällaisia typeriä väitteitä esittää sellaiset, jotka ei ole ottaneet asioista mitään selvää. Sama kumpi pää puhuu.

Jos hyvä ja paha ovat lähtöisin Jumalalta ja hän on ennalta määrännyt kaiken, miksi hän pitäisi meitä vastuullisina pahan tekemisestä? Jos teemme sitä, mitä Jumala on päättänyt meidän tekevän, miksi meitä pidetään tilivelvollisina toimistamme? Miksi meidän on vastattava Jumalalle sellaisesta, minkä suhteen meillä ei ole ollut valinnanvaraa?

• #
        tiedoksi vaan kirjoitti:

Heitit väitteen mutta et peruste sitä. Tällaisia typeriä väitteitä esittää sellaiset, jotka ei ole ottaneet asioista mitään selvää. Sama kumpi pää puhuu.

Jos hyvä ja paha ovat lähtöisin Jumalalta ja hän on ennalta määrännyt kaiken, miksi hän pitäisi meitä vastuullisina pahan tekemisestä? Jos teemme sitä, mitä Jumala on päättänyt meidän tekevän, miksi meitä pidetään tilivelvollisina toimistamme? Miksi meidän on vastattava Jumalalle sellaisesta, minkä suhteen meillä ei ole ollut valinnanvaraa?

Jos hyvä ja paha ovat lähtöisin Jumalalta, niin ei se kuitenkaan sitä tarkoita että ihmisillä ei olisi valinnanvaraa, tai että Jumala olisi ennalta määrännyt kaiken.

Valinnanvapaus on silti ihmisillä olemassa, Jumala vaan loi kaksi vaihtoehtoa, hyvän ja pahan, joista ihmiset sitten vapaasti voivat valita.

• tiedoksi vaan kirjoitti:

Tottelemattomuudesta seuraa rangaistus
        14 "Jos ette kuuntele minua ettekä noudata kaikkia näitä säädöksiä 15 ja jos te halveksitte minun käskyjäni ja ylenkatsotte minun lakejani ettekä noudata kaikkia minun säädöksiäni, vaan rikotte liiton, 16 niin minä rankaisen teitä. Minä lähetän teille varoitukseksi hivuttavan taudin ja kuumeen, jotka riuduttavat silmänne ja kuluttavat elinvoimanne. Te kylvätte turhaan, sillä teidän vihollisenne syövät sadon. 17 Minä käännyn teitä vastaan, niin että viholliset lyövät teidät taistelussa. Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja lopulta te pakenette silloinkin, kun kukaan ei aja teitä takaa.

18 "Jos ette sittenkään tottele minua, minä kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 19 Minä murskaan teidän voimanne ja ylpeytenne, taivas teidän yllänne tulee raudankovaksi ja maa teidän allanne pronssin kaltaiseksi. 20 Teidän voimanne kuluvat hukkaan, kun maa ei tuota satoa eivätkä puut kanna hedelmää.

21 "Jos te yhä vain niskoittelette ettekä suostu kuulemaan minua, minä kuritan teitä vielä seitsemän kertaa ankarammin syntienne tähden. 22 Minä lähetän teidän kimppuunne villipetoja, ja ne riistävät teiltä teidän lapsenne, raatelevat karjanne ja tappavat teidät niin vähiin, että tiet tulevat autioiksi.

23 "Jos ette tästäkään kurituksesta ota opiksenne vaan edelleen vastustatte minua, 24 minä itse käännyn teitä vastaan ja kuritan teitä seitsemän kertaa ankarammin syntienne vuoksi. 25 Minä lähetän teidän kimppuunne vihollisen kostamaan teille liiton rikkomisen, ja jos vetäydytte kaupunkeihinne, minä lähetän ruton teidän keskuuteenne ja te joudutte vihollistenne armoille. 26 Minä estän teitä saamasta ruokaa, niin että kymmenelle naiselle riittää yksi ainoa uuni heidän vähien leipiensä paistamiseen. He joutuvat jakamaan leivät vaa'alla punniten, eikä kukaan tule niistä kylläiseksi.

27 "Jos ette tämänkään jälkeen suostu tottelemaan vaan edelleen vastustatte minua, 28 käännyn minäkin vihassani teitä vastaan ja kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 29 Te joudutte syömään poikienne ja tyttärienne lihaa. 30 Minä hävitän teidän uhrikukkulanne, kaadan kumoon suitsutusalttarinne ja kokoan teidän omat ruumiinne röykkiöiksi epäjumalankuvienne sirpaleiden päälle. Minä alan inhota teitä 31 ja muutan teidän kaupunkinne rauniokasoiksi, annan pyhäkköjenne autioitua enkä enää välitä teidän uhrisavunne tuoksusta. 32 Minä teen teidän maanne niin autioksi, että teidän vihollisennekin, jotka tulevat sinne asumaan, kammoksuvat sitä. 33 Ja teidät minä hajotan vieraiden kansojen sekaan, minä karkotan teidät paljastettu miekka kädessäni. Teidän maastanne tulee autiomaa, ja teidän kaupunkinne muuttuvat rauniokasoiksi. 34 Niin maa saa autiona levätessään hyvityksen sapattivuosista, joita te ette sille antaneet. Te itse olette vihollismaassa, mutta oma maanne lepää ja saa hyvityksen sapattivuosistaan. 35 Koko autiona olonsa ajan se saa viettää sapattia, jota sillä ei ollut teidän siellä asuessanne.

36 "Teistä jäljelle jääneet, jotka asuvat vihollismaassa, minä teen niin aroiksi, että kun he kuulevat selkänsä takaa lehden kahinan, he karkaavat pakoon kuin miekan tieltä ja kaatuvat, vaikka kukaan ei aja heitä takaa. 37 Kuin miekkaa paeten he kompastelevat toisiinsa, vaikka kukaan ei heitä ahdista. Te ette kestä vihollistenne edessä, 38 vaan katoatte vieraiden kansojen sekaan, ja vihollistenne maa nielee teidät. 39 Teistä jäljelle jääneet riutuvat vihollismaassa syntiensä tähden, ja myös isiensä syntien tähden he riutuvat.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/3Moos.26.html#o41

Toi ei ole nyt se kohta mitä tarkoitin, mutta Pertsa tietänee kohdan, jossa Herra päättää hyvästä, että pahasta...

• # kirjoitti:

Jos hyvä ja paha ovat lähtöisin Jumalalta, niin ei se kuitenkaan sitä tarkoita että ihmisillä ei olisi valinnanvaraa, tai että Jumala olisi ennalta määrännyt kaiken.

Valinnanvapaus on silti ihmisillä olemassa, Jumala vaan loi kaksi vaihtoehtoa, hyvän ja pahan, joista ihmiset sitten vapaasti voivat valita.

#

MItä valinnanvaraa on äidillä, joka menetti lapsensa ja miehensä onnettomuudessa?

Valinnanvapaus saatta selittää osan kärsimyksen ongelmasta, mutta vain tekijän osalta. Uhrilla ei valinnanvapautta ole.

• tiedoksi vaan
        mave kirjoitti:

Tottelemattomuudesta seuraa rangaistus
        14 "Jos ette kuuntele minua ettekä noudata kaikkia näitä säädöksiä 15 ja jos te halveksitte minun käskyjäni ja ylenkatsotte minun lakejani ettekä noudata kaikkia minun säädöksiäni, vaan rikotte liiton, 16 niin minä rankaisen teitä. Minä lähetän teille varoitukseksi hivuttavan taudin ja kuumeen, jotka riuduttavat silmänne ja kuluttavat elinvoimanne. Te kylvätte turhaan, sillä teidän vihollisenne syövät sadon. 17 Minä käännyn teitä vastaan, niin että viholliset lyövät teidät taistelussa. Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja lopulta te pakenette silloinkin, kun kukaan ei aja teitä takaa.

18 "Jos ette sittenkään tottele minua, minä kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 19 Minä murskaan teidän voimanne ja ylpeytenne, taivas teidän yllänne tulee raudankovaksi ja maa teidän allanne pronssin kaltaiseksi. 20 Teidän voimanne kuluvat hukkaan, kun maa ei tuota satoa eivätkä puut kanna hedelmää.

21 "Jos te yhä vain niskoittelette ettekä suostu kuulemaan minua, minä kuritan teitä vielä seitsemän kertaa ankarammin syntienne tähden. 22 Minä lähetän teidän kimppuunne villipetoja, ja ne riistävät teiltä teidän lapsenne, raatelevat karjanne ja tappavat teidät niin vähiin, että tiet tulevat autioiksi.

23 "Jos ette tästäkään kurituksesta ota opiksenne vaan edelleen vastustatte minua, 24 minä itse käännyn teitä vastaan ja kuritan teitä seitsemän kertaa ankarammin syntienne vuoksi. 25 Minä lähetän teidän kimppuunne vihollisen kostamaan teille liiton rikkomisen, ja jos vetäydytte kaupunkeihinne, minä lähetän ruton teidän keskuuteenne ja te joudutte vihollistenne armoille. 26 Minä estän teitä saamasta ruokaa, niin että kymmenelle naiselle riittää yksi ainoa uuni heidän vähien leipiensä paistamiseen. He joutuvat jakamaan leivät vaa'alla punniten, eikä kukaan tule niistä kylläiseksi.

27 "Jos ette tämänkään jälkeen suostu tottelemaan vaan edelleen vastustatte minua, 28 käännyn minäkin vihassani teitä vastaan ja kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 29 Te joudutte syömään poikienne ja tyttärienne lihaa. 30 Minä hävitän teidän uhrikukkulanne, kaadan kumoon suitsutusalttarinne ja kokoan teidän omat ruumiinne röykkiöiksi epäjumalankuvienne sirpaleiden päälle. Minä alan inhota teitä 31 ja muutan teidän kaupunkinne rauniokasoiksi, annan pyhäkköjenne autioitua enkä enää välitä teidän uhrisavunne tuoksusta. 32 Minä teen teidän maanne niin autioksi, että teidän vihollisennekin, jotka tulevat sinne asumaan, kammoksuvat sitä. 33 Ja teidät minä hajotan vieraiden kansojen sekaan, minä karkotan teidät paljastettu miekka kädessäni. Teidän maastanne tulee autiomaa, ja teidän kaupunkinne muuttuvat rauniokasoiksi. 34 Niin maa saa autiona levätessään hyvityksen sapattivuosista, joita te ette sille antaneet. Te itse olette vihollismaassa, mutta oma maanne lepää ja saa hyvityksen sapattivuosistaan. 35 Koko autiona olonsa ajan se saa viettää sapattia, jota sillä ei ollut teidän siellä asuessanne.

36 "Teistä jäljelle jääneet, jotka asuvat vihollismaassa, minä teen niin aroiksi, että kun he kuulevat selkänsä takaa lehden kahinan, he karkaavat pakoon kuin miekan tieltä ja kaatuvat, vaikka kukaan ei aja heitä takaa. 37 Kuin miekkaa paeten he kompastelevat toisiinsa, vaikka kukaan ei heitä ahdista. Te ette kestä vihollistenne edessä, 38 vaan katoatte vieraiden kansojen sekaan, ja vihollistenne maa nielee teidät. 39 Teistä jäljelle jääneet riutuvat vihollismaassa syntiensä tähden, ja myös isiensä syntien tähden he riutuvat.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/3Moos.26.html#o41

Toi ei ole nyt se kohta mitä tarkoitin, mutta Pertsa tietänee kohdan, jossa Herra päättää hyvästä, että pahasta...

Tottelemattomuudesta seuraa rangaistus...

Aivan oikein sanot. Jumalahan antoi ensimmäisille ihmisille vain muutaman periaatteen jota tuli noudattaa. Nämä säännöt oli tarkoitettu heidän parhaakseen. Luojana Jumala tiesi mitä sääntöjä ihmisten tulee noudattaa, jotta he voisivat menestyä ja olla onnellisia. Jos sääntöjä olisi noudatettu, ei olisi mitään kärsimyksiä.
        Eikö tekijällä ole oikeus asettaa säännöt?
        Turha Jumalaa on pahuudesta syyttää ei hän niitä aiheuta, ne johtuu aivan muista seikoista.
        Raamattu osoittaa, että pahuus on osaksi ihmisten syytä, kun siinä sanotaan: ” Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.” (Jaakobin kirje 1:14, 15.) Ihmiset voivat toimia sopimattomien halujensa mukaan. Mietihän myös perisynnin vaikutusta. Synti voi voimistaa vääriä haluja ja saada aikaan paljon pahaa. (Roomalaisille 7:21–23.) Perisynti on tosiaan ”hallinnut kuninkaana” ihmiskuntaa ja saanut ihmiset lankeamaan pahoihin tekoihin, joista aiheutuu suuria kärsimyksiä (Roomalaisille 5:21). Pahoilla ihmisillä voi lisäksi olla huono vaikutus toisiin (Sananlaskut 1:10–16).
        Pääsyyllinen pahuuteen on kuitenkin saatana Panettelija. Hän toi pahuuden maailmaan. Jeesus nimitti häntä ”paholaiseksi” ja ”maailman hallitsijaksi”. Saatanan yllytyksestä suurin osa ihmisistä hylkää Jumalan hyvät tiet. (Matteus 6:13; Johannes 14:30; 1. Johanneksen kirje 2:15–17.) ”Koko maailma on paholaisen vallassa”, sanotaan 1. Johanneksen kirjeen 5:19:ssä. saatana ja hänen enkelinsä ”eksyttävät koko asuttua maata”, mistä on koitunut pelkkää vahinkoa (Ilmestys 12:9, 12). Suurin osa pahuudesta on siis suoranaisesti saatana Panettelijan syytä.

Tottelemattomuudesta seuraa rangaistus...

Aivan oikein sanot. Jumalahan antoi ensimmäisille ihmisille vain muutaman periaatteen jota tuli noudattaa. Nämä säännöt oli tarkoitettu heidän parhaakseen. Luojana Jumala tiesi mitä sääntöjä ihmisten tulee noudattaa, jotta he voisivat menestyä ja olla onnellisia. Jos sääntöjä olisi noudatettu, ei olisi mitään kärsimyksiä.
        Eikö tekijällä ole oikeus asettaa säännöt?
        Turha Jumalaa on pahuudesta syyttää ei hän niitä aiheuta, ne johtuu aivan muista seikoista.
        Raamattu osoittaa, että pahuus on osaksi ihmisten syytä, kun siinä sanotaan: ” Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.” (Jaakobin kirje 1:14, 15.) Ihmiset voivat toimia sopimattomien halujensa mukaan. Mietihän myös perisynnin vaikutusta. Synti voi voimistaa vääriä haluja ja saada aikaan paljon pahaa. (Roomalaisille 7:21–23.) Perisynti on tosiaan ”hallinnut kuninkaana” ihmiskuntaa ja saanut ihmiset lankeamaan pahoihin tekoihin, joista aiheutuu suuria kärsimyksiä (Roomalaisille 5:21). Pahoilla ihmisillä voi lisäksi olla huono vaikutus toisiin (Sananlaskut 1:10–16).
        Pääsyyllinen pahuuteen on kuitenkin saatana Panettelija. Hän toi pahuuden maailmaan. Jeesus nimitti häntä ”paholaiseksi” ja ”maailman hallitsijaksi”. Saatanan yllytyksestä suurin osa ihmisistä hylkää Jumalan hyvät tiet. (Matteus 6:13; Johannes 14:30; 1. Johanneksen kirje 2:15–17.) ”Koko maailma on paholaisen vallassa”, sanotaan 1. Johanneksen kirjeen 5:19:ssä. saatana ja hänen enkelinsä ”eksyttävät koko asuttua maata”, mistä on koitunut pelkkää vahinkoa (Ilmestys 12:9, 12). Suurin osa pahuudesta on siis suoranaisesti saatana Panettelijan syytä.

No kyllä sä löydät sen kohda, jossa Jumala sanoo olevansa hyvän ja pahan alku...Se on vanhaa juutalaisuutta ja jos et löydä, kuten en minäkään muista oikeaa kohtaa, niin voinemme pyytää apua Pappi Sonjan raamattupiiristä...

Kyse on siis vanhan testamentin puolelta, aikana, jolloin ei ollut vielä Saatanaa...vaan kaikki oli Jumalasta lähtöisin.

• iaurwen kirjoitti:

#

MItä valinnanvaraa on äidillä, joka menetti lapsensa ja miehensä onnettomuudessa?

Valinnanvapaus saatta selittää osan kärsimyksen ongelmasta, mutta vain tekijän osalta. Uhrilla ei valinnanvapautta ole.

Onhan äiteellä valinnanvapautta ja onhan hän kaksi kertaa yrittänyt sitä valintaa...

• mave kirjoitti:

Onhan äiteellä valinnanvapautta ja onhan hän kaksi kertaa yrittänyt sitä valintaa...

Mitä mave? En ymmärrä :o

• tiedoksi vaan
        mave kirjoitti:

No kyllä sä löydät sen kohda, jossa Jumala sanoo olevansa hyvän ja pahan alku...Se on vanhaa juutalaisuutta ja jos et löydä, kuten en minäkään muista oikeaa kohtaa, niin voinemme pyytää apua Pappi Sonjan raamattupiiristä...

Kyse on siis vanhan testamentin puolelta, aikana, jolloin ei ollut vielä Saatanaa...vaan kaikki oli Jumalasta lähtöisin.

Sillä ei nyt vaan satu olemaan sellaista, mistä moisen olet keksinyt.
        Noin sitä Raamattua vääristellään, sanotaan sellaista mikä ei pidä paikkaansa.
        Etsiköön ken luulee löytävänsä.

Sillä ei nyt vaan satu olemaan sellaista, mistä moisen olet keksinyt.
        Noin sitä Raamattua vääristellään, sanotaan sellaista mikä ei pidä paikkaansa.
        Etsiköön ken luulee löytävänsä.

minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html#o131

Koko tuo luku tukee väittämääni.

• iaurwen kirjoitti:

Mitä mave? En ymmärrä :o

Tappaa itsensä toinen vaihtoehto on kärsiä... Kuka väitti niiden valintojen olevan helppoa...

• mave kirjoitti:

Tappaa itsensä toinen vaihtoehto on kärsiä... Kuka väitti niiden valintojen olevan helppoa...

ai niin, niinhän alkuperäinen tapaus menikin. No, ei todellakaan helppoja vaihtoehtoja. Mutta ajatteles, jos äidille olisi jäänyt vielä yksi lapsi, vaikka pieni vauva. Ei olisi oikein silloin sitä vaihtoehtoa, että tappaisi itsensä. Onhan näitä monenlaisia todella vaikeita kohtaloita...

• #
        iaurwen kirjoitti:

#

"Valinnanvapaus saatta selittää osan kärsimyksen ongelmasta, mutta vain tekijän osalta.Uhrilla ei valinnanvapautta ole. "

Enhän minä edes yrittänyt selvittää kärsimyksen ongelmaa.

Kommentoin vaan nimimerkille " tiedoksi vaan", kun hänen mielestään ihmisillä ei ole valinnanvaraa jos hyvyyden lisäksi myös pahuus on lähtöisin Jumalalta.

Olin eri mieltä.

• iaurwen kirjoitti:

ai niin, niinhän alkuperäinen tapaus menikin. No, ei todellakaan helppoja vaihtoehtoja. Mutta ajatteles, jos äidille olisi jäänyt vielä yksi lapsi, vaikka pieni vauva. Ei olisi oikein silloin sitä vaihtoehtoa, että tappaisi itsensä. Onhan näitä monenlaisia todella vaikeita kohtaloita...

Jobin kirja kertoo narsistisista menestys-teologiaan uskovista hihhuleista. He ei yhtään ihmettele, että meni alkuperäiset kersat, vaan heille uudella kersalla voidaan korvata vanha kersa.....Nuo hihhuliti iloitsee vain siitä, että usko oli kova ja Job sai takaisin kaiken menettämänsä ja vähän päälle, mutta ne kersat....Niitä ei voi mitenkään korvata ja siksi hihhuleilta emptian ymmärtämisen pyytäminen on mahdoton tehtävä...He ei vain siihen oikeasti kykene, mutta onneksi jotkut heistä on opetellut mitä se empatia voisi olla....teoriassa.

• tiedoksi vaan
        mave kirjoitti:

minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html#o131

Koko tuo luku tukee väittämääni.

Alkuperäinen kysymyshän oli.
        …Onko jumalalla tarkoitus kiduttaa ja näännyttää äitiä tuskansa keskellä?...

Ei Jumala aiheuta kärsimyksiä ja pahuutta.
        Tottelemattomuudesta seuraa rangaistus. Esim.Jumala sai aikaan sen, että paha eli onnettomuus kohtasi Aadamia kun he eivät noudattaneet hänen ohjeitaan.
        Raamatussa puhutaankin Jumalasta pahan eli onnettomuuden Luojana (Jes 45:7). Se että hän on saattanut voimaan synnin rangaistuksen, nimittäin kuoleman, on osoittautunut ihmiskunnalle pahaksi eli onnettomuudeksi. Paha ei siis aina ole väärinteon synonyymi. Esimerkkejä Jumalan aiheuttamista onnettomuuksista ovat Nooan ajan vedenpaisumus ja kymmenen vitsausta, jotka kohtasivat Egyptiä. Näissä tapauksissa ei kuitenkaan tehty vääryyttä. Sen sijaan niissä molemmissa jaettiin oikeudenmukaisesti väärintekijöille oikeutta. Toisinaan Jumala on kuitenkin armossaan pidättynyt tuottamasta aiottua onnettomuutta eli pahaa vanhurskaan tuomionsa täytäntöön panemiseksi, koska asianosaiset ovat ilmaisseet katumusta (Jn 3:10). Lisäksi varoittamalla pahuuden harjoittajia Jumala on antanut heille mahdollisuuden muuttaa menettelyään ja pysyä elossa, vaikkeivät he ole sitä ansainneet (Hes 33:11).

Tottelemattomuudesta seuraa rangaistus. Esim.Jumala sai aikaan sen, että paha eli onnettomuus kohtasi Aadamia kun he eivät noudattaneet hänen ohjeitaan.
        Raamatussa puhutaankin Jumalasta pahan eli onnettomuuden Luojana (Jes 45:7). Se että hän on saattanut voimaan synnin rangaistuksen, nimittäin kuoleman, on osoittautunut ihmiskunnalle pahaksi eli onnettomuudeksi. Paha ei siis aina ole väärinteon synonyymi. Esimerkkejä Jumalan aiheuttamista onnettomuuksista ovat Nooan ajan vedenpaisumus ja kymmenen vitsausta, jotka kohtasivat Egyptiä. Näissä tapauksissa ei kuitenkaan tehty vääryyttä. Sen sijaan niissä molemmissa jaettiin oikeudenmukaisesti väärintekijöille oikeutta. Toisinaan Jumala on kuitenkin armossaan pidättynyt tuottamasta aiottua onnettomuutta eli pahaa vanhurskaan tuomionsa täytäntöön panemiseksi, koska asianosaiset ovat ilmaisseet katumusta (Jn 3:10). Lisäksi varoittamalla pahuuden harjoittajia Jumala on antanut heille mahdollisuuden muuttaa menettelyään ja pysyä elossa, vaikkeivät he ole sitä ansainneet (Hes 33:11).

Synnin palkka ei ole kuolema, jos kerran Helvetissä jatkuu kiduttaminen....Synnin palkka on paikka Helvetissä. Mielenkiintoista, joskin tyypillistä on nähdä uskovaisen vääntävän rangaistukset oikeudenmukaisiksi, vaikka olisi ammuttu kärpästä vetypommilla. Jumala aiheuttaa ihmisille kärsimyksen Helvetissä. Jumala tekee Helvetin ihmisille, ei saatana. Ei ihmiset ole keksineet itselleen rangaistusta ikuiselle kidutuksella(mikäli uskotaan Raamattuun), vaan Jumala on kokenut ikuisen kidutuksen olevan oikeudenmukaista..Kääntelee asiaa miten tahansa, niin Jumalasta lähtee kristinuskon mukaan niin paha kuin hyväkin. Ei Jobin kirjassa Saatanakaan tehnyt mitään ilman Jumalan lupaa, joten Jumala hyväksyi toisen testaamisen vain nähdäkseen miten käy....ja siinä sitten meni ihmishenkiä. ...Siinäkin.

• tiedoksi vaan
        tiedoksi vaan kirjoitti:

Ehkä tuokin jotain valaisee?

Psalmi 34:16-22
        16 Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan, hävittääksensä maasta heidän muistonsa.
        17 Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.
        18 Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.
        19 Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.
        20 Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei yksikään niistä murru.
        21 Pahuus tappaa jumalattoman, ja jotka vanhurskasta vihaavat, ne tulevat syynalaisiksi.
        22 Herra lunastaa palvelijainsa sielut, eikä yksikään, joka häneen turvaa, tule syynalaiseksi.

Ehkä tuokin jotain valaisee?

Psalmi 34:16-22
        16 Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan, hävittääksensä maasta heidän muistonsa.
        17 Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.
        18 Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.
        19 Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.
        20 Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei yksikään niistä murru.
        21 Pahuus tappaa jumalattoman, ja jotka vanhurskasta vihaavat, ne tulevat syynalaisiksi.
        22 Herra lunastaa palvelijainsa sielut, eikä yksikään, joka häneen turvaa, tule syynalaiseksi.

Aivan, joten alkuperäiseen kysymyksiin jos tuolla on tarkoitus vastata, niin....nyt tulee kamalaa tekstiä, mutta todisteita pitää seurata..

"16 Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan, hävittääksensä maasta heidän muistonsa."

Sun todisteiden perusteella tämä kuollut perhe oli sitten pahantekijöitä ja heidän tulikin Jumalan käsityksen mukaan hävittää...Mä en vain näe tuossa rakkautta, jos vanhurskas jää henkiin ja joutuu tuostakin päätöksestä kärsimään...Kuis tuossa vanhurkas vapautuu ahdistuksista, jos on jo pari kertaa yrittänyt tappaa itsensä ?

"17 Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa."

En tiedä haluatko sinä vain todistaa Jumalan olevan väkivaltainen ja epäoikeudenmukainen, mutta ainakin sinä siinä onnistuit..

• # kirjoitti:

Yksinkertaistat hyvän ja pahan olemuksen varsin mustavalkoiseksi. Tuossa jo viitataan uhrin osaan jota valinnanvapaus ei selitä.

Toinen asia on ettei hyvyys tai pahuus ole absoluuttinen joko/tai kysymys vaan hyvällä ja pahalla voi olla myös päinvastaisia seurauksia, hyvä tuottaa pahaa ja toisinpäin. Kysymys on siis siitä, että jokin teko voi tuottaa sekä hyvää, että pahaa riippuen siitä kuka tekoa omasta näkökulmastaan käsin arvio.

Jokainen ihminen joutuu tällaisia valintoja elämänsä aikana tekemään joskus jopa tietoisesti.Vaihtoehtoja on siis tässä todellisessa elämässä kolme.

• a-teisti kirjoitti:

Yksinkertaistat hyvän ja pahan olemuksen varsin mustavalkoiseksi. Tuossa jo viitataan uhrin osaan jota valinnanvapaus ei selitä.

Toinen asia on ettei hyvyys tai pahuus ole absoluuttinen joko/tai kysymys vaan hyvällä ja pahalla voi olla myös päinvastaisia seurauksia, hyvä tuottaa pahaa ja toisinpäin. Kysymys on siis siitä, että jokin teko voi tuottaa sekä hyvää, että pahaa riippuen siitä kuka tekoa omasta näkökulmastaan käsin arvio.

Jokainen ihminen joutuu tällaisia valintoja elämänsä aikana tekemään joskus jopa tietoisesti.Vaihtoehtoja on siis tässä todellisessa elämässä kolme.

Laitetaanpa tähän ehkä hiukan korni mutta miksi ei mahdollinen esimerkki tuosta hyvän ja pahan kaksijakoisuudesta.

Ajatellaan liikenneteemassa pysyen rattijuoppoa joka tappaa vastaantulijaan törmättyään puolisoista toisen ja heidän lapsensa sekä vammauttaa toisen puolisoista vakavasti.

Rattijuoppo tulee vankilassa synnintuntoon ja uskoon, vammautunut tulee myös uskoon koska näkee henkiinjäämisensä Jumalan ihmeenä mutta istuu loppuikänsä halvaantuneena pyörätuolissa.

Uskonnollisesta näkökulmasta katsoen teolla on siis myös omat eittämättä hyvät puolensa. Mutta onko uskovien mielestä tässä mitään problematiikkaa?

Aivan tuulesta temmattu esimerkki ei ole, sillä varsinkin vapaissa suunnissa murhamiesten ym. rikollisten uskonratkaisuilla mainostetaan varsin avoimesti Jumalan armoa.

• tiedoksi vaan
        mave kirjoitti:

Synnin palkka ei ole kuolema, jos kerran Helvetissä jatkuu kiduttaminen....Synnin palkka on paikka Helvetissä. Mielenkiintoista, joskin tyypillistä on nähdä uskovaisen vääntävän rangaistukset oikeudenmukaisiksi, vaikka olisi ammuttu kärpästä vetypommilla. Jumala aiheuttaa ihmisille kärsimyksen Helvetissä. Jumala tekee Helvetin ihmisille, ei saatana. Ei ihmiset ole keksineet itselleen rangaistusta ikuiselle kidutuksella(mikäli uskotaan Raamattuun), vaan Jumala on kokenut ikuisen kidutuksen olevan oikeudenmukaista..Kääntelee asiaa miten tahansa, niin Jumalasta lähtee kristinuskon mukaan niin paha kuin hyväkin. Ei Jobin kirjassa Saatanakaan tehnyt mitään ilman Jumalan lupaa, joten Jumala hyväksyi toisen testaamisen vain nähdäkseen miten käy....ja siinä sitten meni ihmishenkiä. ...Siinäkin.

Synnin palkka ei ole kuolema, jos kerran Helvetissä jatkuu kiduttaminen...

Miten tiedottomia voi kiduttaa? Jae 6 osoittaa, että kuolleilla ei ole mitään tuntemuksia.
        Kun ei ole mitään tietoa, ei mitään tuntoa, miten voi kärsiä.
        Kuolleita ei Raamatun mukaan ole yksinkertaisesti enää olemassa.
        Heistä on tullut lantaa maan pinnalle.
        Täytyy kysyä Filippoksen tavoin, ymmärrätkö mitä luet?

• tiedoksi vaan
        mave kirjoitti:

Aivan, joten alkuperäiseen kysymyksiin jos tuolla on tarkoitus vastata, niin....nyt tulee kamalaa tekstiä, mutta todisteita pitää seurata..

"16 Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan, hävittääksensä maasta heidän muistonsa."

Sun todisteiden perusteella tämä kuollut perhe oli sitten pahantekijöitä ja heidän tulikin Jumalan käsityksen mukaan hävittää...Mä en vain näe tuossa rakkautta, jos vanhurskas jää henkiin ja joutuu tuostakin päätöksestä kärsimään...Kuis tuossa vanhurkas vapautuu ahdistuksista, jos on jo pari kertaa yrittänyt tappaa itsensä ?

"17 Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa."

En tiedä haluatko sinä vain todistaa Jumalan olevan väkivaltainen ja epäoikeudenmukainen, mutta ainakin sinä siinä onnistuit..

Sun todisteiden perusteella tämä kuollut perhe oli sitten pahantekijöitä ja heidän tulikin Jumalan käsityksen mukaan hävittää...

Voi kun sinä kauniisti vääristelet asioita.
        Ei todisteluni osoita heitä pahantekijöiksi.
        Saarnaaja 9:11 osoittaa, että aika ja sattuma voi kohdata ketä hyvänsä.
        Taidat olla typerä kun keksit moisia väitteitä.

Sun todisteiden perusteella tämä kuollut perhe oli sitten pahantekijöitä ja heidän tulikin Jumalan käsityksen mukaan hävittää...

Voi kun sinä kauniisti vääristelet asioita.
        Ei todisteluni osoita heitä pahantekijöiksi.
        Saarnaaja 9:11 osoittaa, että aika ja sattuma voi kohdata ketä hyvänsä.
        Taidat olla typerä kun keksit moisia väitteitä.

Hei

"Saarnaaja 9:11 osoittaa, että aika ja sattuma voi kohdata ketä hyvänsä."

Ensimmäinen järkevä vastaus. Eli uskovaisten puheet siitä että karmeillakin asioilla on tarkoitus (jota sitten eivät kuitenkaan tiedä) on puppua. Noin minäkin ajattelen. Jos perheen isä olisi lähtenyt lastensa kanssa matkaan minuutin myöhemmin tai minuutin aikaisemmin he suurella todennäköisyydellä eläisivät tänäkin päivänä onnellisena perheenä.

• tiedoksi vaan
        missxcessive kirjoitti:

Hei

"Saarnaaja 9:11 osoittaa, että aika ja sattuma voi kohdata ketä hyvänsä."

Ensimmäinen järkevä vastaus. Eli uskovaisten puheet siitä että karmeillakin asioilla on tarkoitus (jota sitten eivät kuitenkaan tiedä) on puppua. Noin minäkin ajattelen. Jos perheen isä olisi lähtenyt lastensa kanssa matkaan minuutin myöhemmin tai minuutin aikaisemmin he suurella todennäköisyydellä eläisivät tänäkin päivänä onnellisena perheenä.

Hyvä ,sinä osaat näköjään ajatella omilla aivoillasi.
        Miksi Jumala sitten ei estä tällaisia ikäviä asioita tapahtumasta? Siihenkin on oma syy.
        Hänellähän olisi Kaikkivaltiaana varmasti mahdollisuus tehdä niistä loppu.
        Jos Jumala suojelisi meitä kaikilta vahingoilta ja kärsimyksiltä joita koemme, voisimme luulla, että emme tarvitse hänen opastusta ja neuvoja.
        Lisäksi Raamattu paljastaa Panettelijan olevan tämän maailman hallitsija.
        Jumala ei ole auttanut saatana hallitsemaan maailmaa. Jos hän ehkäisisi esimerkiksi hirvittäviä rikoksia, niin eikö hän tavallaan tukisi kapinallisten asiaa? Eivätkö ihmiset silloin voisi ajatella, että ehkäpä ihminen voi hallita itseään ilman tuhoisia seurauksia?

Hyvä ,sinä osaat näköjään ajatella omilla aivoillasi.
        Miksi Jumala sitten ei estä tällaisia ikäviä asioita tapahtumasta? Siihenkin on oma syy.
        Hänellähän olisi Kaikkivaltiaana varmasti mahdollisuus tehdä niistä loppu.
        Jos Jumala suojelisi meitä kaikilta vahingoilta ja kärsimyksiltä joita koemme, voisimme luulla, että emme tarvitse hänen opastusta ja neuvoja.
        Lisäksi Raamattu paljastaa Panettelijan olevan tämän maailman hallitsija.
        Jumala ei ole auttanut saatana hallitsemaan maailmaa. Jos hän ehkäisisi esimerkiksi hirvittäviä rikoksia, niin eikö hän tavallaan tukisi kapinallisten asiaa? Eivätkö ihmiset silloin voisi ajatella, että ehkäpä ihminen voi hallita itseään ilman tuhoisia seurauksia?

tiedoksi vaan

"Jos Jumala suojelisi meitä kaikilta vahingoilta ja kärsimyksiltä joita koemme, voisimme luulla, että emme tarvitse hänen opastusta ja neuvoja."

Näinkö siis, että kun koiran omistaja katsoo vierestä ja antaa joidenkin inhottavien tyypien piestä koiransa henkihieveriin mitään tekemättä, niin kyllä koira siitä ymmärtää, että omistajan neuvoja ja opastusta tarvitaan?

• :D Me ollaan typeriä, mutta silti sinä puhut jatkuvasti itsesi pussiin...jos me ollaan typeriä ja sinä saat verbaalisesti turpiin, niin minkä se tekee sinusta?........ Marttyyri ei ole oikea vastaus.

• mave kirjoitti:

:D Me ollaan typeriä, mutta silti sinä puhut jatkuvasti itsesi pussiin...jos me ollaan typeriä ja sinä saat verbaalisesti turpiin, niin minkä se tekee sinusta?........ Marttyyri ei ole oikea vastaus.

Minusta typerin on sellainen auktoriteettihahmo, joka käyttää voimaa, kipua, koettelemuksia ja väkivaltaa (tai ulkoistaa tällaisen murjomisen jollekin toiselle ja katsoo itse vierestä) saadakseen avuttomalta olennolta kunnioitusta, uskollisuutta ja rakkautta.

Eihän sellainen ole mafiaa kummoisempi menettelytapa.

Heräämme hevosenpään vierestä - ja siitä pitää ymmärtää yli kaiken rakastaa Ylimafiosoa :O

• iaurwen kirjoitti:

Minusta typerin on sellainen auktoriteettihahmo, joka käyttää voimaa, kipua, koettelemuksia ja väkivaltaa (tai ulkoistaa tällaisen murjomisen jollekin toiselle ja katsoo itse vierestä) saadakseen avuttomalta olennolta kunnioitusta, uskollisuutta ja rakkautta.

Eihän sellainen ole mafiaa kummoisempi menettelytapa.

Heräämme hevosenpään vierestä - ja siitä pitää ymmärtää yli kaiken rakastaa Ylimafiosoa :O

Eiku, kun sä saat sen hevosenpään viereesi, niin siitä pitää ymmärtää ylimafioson rakastavan SUA. Jumala tarvitsee vain sinun uskoasi, ei rakkautta. Ihminen ei taas kaipaa muuta kuin armoa... Noin se kristinusko menee. Tosin kun se kuorrutetaan mitä mielenkiintoisimmilla virityksillä, niin siitä saada ihmeellisiä lopputuloksia...kuten esim. luterilaisen kirkon.

• vastarantalainen
        mave kirjoitti:

Hän on kaikkivaltias ja niin ollen hyvän ja pahan valtias, mutta valinta on meidän. Jumala ei valitse meidän tekojamme meidän puolestamme! Jos haluat kaasuttaa autoasi ja ylittää nopeuksia, on se sinun valintasi. Pitäisi ottaa huomioon , mitä sinun valintasi voivat aiheuttaa kanssaihmisille. Vai pitäisikö sinun mielestäsi Jumalan tulla alas taivaastaan, heiluttaa etusormeaan ja sanoa:"Nyt sinä taas teet tyhmyyksiä ja väärin. Tästä seuraa rangaistus!".Meille on annettu aivot, vaikka taitavat olla uinuvassa tilassa.. Miksi tätä tuntuu olevan ihan mahdotonta saada ymmärretyksi?!

• tiedoksi vaan

Mave

Mitähän kohtaa raamatuusta tarkoitat?

• /////

Se ei selviä vielä tässä elämässä. Sitten kun se selviää, kukaan ei enää kysy miksi.

• JH, knto

http://www.evl.fi/arkkipiispa/Laakaripaivat05012004.htm

Yritin kirjoittaa jonkun tiivistävän jutun tuohon, mutta ehkäpä on paras, että entisen arkkipiispan, Jukka Paarman, teksti antaa kuvaa kärsimyksestä meille ilman minun tiivistämistä.

-Jani, kirkon nuorisotyönohjaaja

• qysymys

Kysymys: kuka markkinoi autoja 100 pros turvallisina? kuka hyötyy autokaupasta?

• OmShantiShivaShakti

Vain pahuus näyttää mikä on hyvää. Mun ymmärryksen mukaan ihmiset ovat maapallolla kasvamassa, vapaan tahdon tarhassa.

Vaikkei se nyt suoranaisesti ristillisyyteen kuulukkaan, niin kaikkein eniten järkeenkäyvää on se että ihmis-sielut jälleensyntyvät maapallolle niin kauan kunnes ovat kasvaneet tämän "kärsimyksen tarhan" yläpuolelle, eivätkä vapaallakaan tahdolla enää tahdo tehdä pahaa toisilleen.

Elikkäs ollaan kaikki samassa kiirastulessa, mutta täältä pääsee poieskin, jos vaan ollaan kiltisti! O:-)

• vastarantalainen

Jälleensyntymää ei ole! On vain uudestisyntyminen vedestä ja hengestä niinkuin Jeesus sen ilmoitti!

• JeesYees

Kuolema on pelottava ja epäreilu asia niiden ihmisten mielestä, jotka eivät usko Jumalaan ja iankaikkiseen elämään. Sikälimikäli ajan haaskausta ja turhaa saivartelua koko keskustelu.
      Jokainen toivoo kuitenkin itselleen ja läheisilleen pitkää ja hyvää elämää, oli uskossa tai ei. Ei-uskovalle vaikeudet ja äärimmillään se "ennenaikainen" kuolema ja niiden syyt ovat mahdoton perustella Jumalan näkökulamasta, koska heidän maailmankuvansa perustuu tieteellisiin faktoihin, tilastoihin, elinajan odotuksiin yms, jonka voi esittää kuvin ja sanoin. Eikä se ole väärin. Mutta miten kuvailla sokealle millaista on punainen? (sokeus=vamma, ei-uskova=vammainen... Ehei, mutta ihan siltä varalta laitoin ton tohon valmiiks,kun joku näsäviisas pilkunviilaaja sen ois tosta kuitenki poiminu) Toiseksi, niin kuin joku on varmasti sen jo sanonut, uskovainenkaan ei tiedä niitä Jumalan tarkoitusperiä. Ainakaan etukäteen.
      Onko Jumala kaikkivaltias? Onko koko Jumalaa edes olemassa?
      Uskovaiselle ihmiselle Jumalan olemassaolo ja kaikkivaltius näkyy ja kuuluu päivittäisessä elämässä. Ei-uskova näkee maailman pahuuden ja omat vastoinkäymiset yksinkertaisesti pahuutena ja vaikkapa huonona tuurina. Onko siis mikään ihme, että ihminen, joka ei usko Jumalaan, ei ole tuntenut Jumalan läsnäoloa, kokee oman asemansa ja vaikkapa tuon auto-onnettomuudessa perheensä menettäneen naisen kohtalon kohtuuttomaksi? Uskovainenkin kokee samoin, vaikka sanoisi, että näin oli tarkoitus käydä. Koska on vain ihminen.
      Ei-uskovaa "nyppii" uskovaisten tapa siirtää vastuu asiassa kuin asiassa Jumalalle. Uskovainenhan ON loppujen lopuksi vstuussa vain ja ainoastaan Jumalalle. Ja uskovaisin silmin katsottuna sama pätee tietysti kaikkiin ihmisiin. Yhtä ehdottomasti uskovainen TIETÄÄ kaiken tapahtuvan Jumalan toimesta. Hän tietää, ettei pysty itse mihinkään ilman Jumalaa. Kuulostaa avuttomuudelta, on nöyryyttä Jumalan edessä. Jos ihminen tietää olevansa olemassa ainoastaan Jumalan tahdosta ja elävänsä ainoastaan Jumalan tahdosta, voidaan kaiketi puhua sellaisesta suhteesta, jota on vaikea selittää ihmiselle, joka elää tieteen, tilastojen ja elinajanodotuksen takia. Se pitää kokea.

• vastarantalainen

Minun mielestäni ei ole ensinkään varmaa, että kyseessä olisi Jumalan tahto, sillä tässä maailmassa ei yleisesti ottaen tapahdu Jumalan vaan syntiin langenneen ihmisen tahto.Jos hurjastellaan ja ollaan varomattomia ja kaikki osaavia liikenteessä, niin siitä ei voitane Jumalaa syyttää, meillä on (tai pitäisi olla) aivot!Jumala on Raamatun mukaan rakkaus,ja jos tämä tuskan raatelema äiti osaisi (tietäisi)sen,uskoisi ja turvautuisi siihen,niin paljon olisi autettu.Jumala ei ole sadisti, hän ei kiusaa ketään,eikä hän myöskään ole pahan kiusattavissa. Raamatusta minäkin luin sanat:"Älkää langetko epätoivoon!", silloin kun olin lankeamaisillani. Kuorma oli tosi raskas, on osittain vieläkin.Itsemurha ei ratkaise mitään, se on vain Saatanan voitto ja hänen ajatuksensa tuhota Jumalan antama elämä. Siinä mennään vain ojasta allikkoon, niin sanoakseni! Me ihmiset aina kysymme :"Miksi?", kun tapahtuu kauheita, mutta siihen ei meillä vastausta ole. Jumala tietää tuskamme, ahdistuksemme ja ymmärtää syyttelymme, sillä hän on, kaikesta huolimatta , hyvä ja rakastava isä. Tässä maailmassa nyt vain on niin, että tsunami vie uskovan ja uskottoman, aurinko paistaa kaikille,vuoroin onnea ja onnettomuutta, niin on elämän kulku.

• Hyvä Jumala

Jumala ei aiheuta pahoja asioita meille ihmisille,eikä ole näin ollen tarkoittanut niin tapahtuvan,päinvastoin hän haluaisi meidän olevan onnellisia.Syy miksi isä ja lapset kuoli on,ehkä esim isä vain menetti autonsa hallinnan liukkaalla tiellä ja auto ajoi metsään aiheuttaen kuoleman.Toisinaan ongelmia saa aikaan ihmiset itse tekemällä kaikenlaista pahuutta ja näin aiheuttaen kuolemaa.Johanneksen ilmestyksessä 21:3,4 Jumala lupaa pyyhkiä kyyneleet silmistämme ja myös poistavan kuoleman.

• Unohtunee eräs asia

Raamattu sanoo: Hän on säätänyt ajat ja asumisen rajat.
        Ja kaikella on aikansa..eli jokaiselle on määrätty oma
        syntymä-kuin kuolinaikansakin - jokainen meistä kuolee
        kerran - tavalla tai toisella.

Kyse ei siis ole Jumalan pahuudesta, eikä hyvyydestä, vaan Hänen kaikkivaltiudestaan.

• Lisään vielä
        Unohtunee eräs asia kirjoitti:

Raamattu sanoo: Hän on säätänyt ajat ja asumisen rajat.
        Ja kaikella on aikansa..eli jokaiselle on määrätty oma
        syntymä-kuin kuolinaikansakin - jokainen meistä kuolee
        kerran - tavalla tai toisella.

Kyse ei siis ole Jumalan pahuudesta, eikä hyvyydestä, vaan Hänen kaikkivaltiudestaan.

Kokonaisuudessaan tuo Raamatun kohta kuuluu näin:

Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta
        asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt
        ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa,
        jos ehkä voisivat hapuilemalla Hänet löytää -- Hänet, joka
        ei ole kaukana yhdestäkään meistä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe