Kaniflunssa?

Tuikku

Voiko kaneille tulla flunssaa? Alan olla huolestunut, kun kani aivastelee päivittäin. Kerrankin kolme kertaa peräkkäin.

Pidän huoneeni ikkunaa aika paljon auki niin voisiko syy olla siinä?
Onko flunssa vaarallinen kanille??

KIITOS JO ETUKÄTEEN!

10

1451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lilja

      pupuille voi tulla flunssa ja se on aika vaarallista koska puput hengittävät vain nänsä kautta.. vuotaako kanisi nenä?
      Voisit pitää harvemmin ikkunaa auki ja huoneessasi ei saa vetää....
      Jos kanisi nenä vuotaa niin vie se eläinlääkäriin...

    • Heppi

      Kannattaisi ensimmäiseksi sulkea huoneen ikkuna, koska kanit ovat ERITTÄIN herkkiä vedolle, ja vilustuvat helposti. Flunssa voi olla kanille kohtalokas, koska niinkuin edellinen kirjoittaja sanoi, kani hengittää nenän kautta. Kanit ovat myös herkkiä saamaan pasteurella bakteerin (en ole varma kirjoitinko oikein:)) Siihen kuuluu oireisiin usein tuo aivastelu ja valkoinen nenästä tuleva töhnä yms..Jos aivastelu on jatkuvaa, sinuna käyttäisin eläimen lääkärissä.

      Mutta toivotaan, ettei kanisi ole flunssaa saanut..:)

    • hinni

      Jep, kanikin voi saada flunssan, mutta flunssaiselta ihmiseltä se ei voi tarttua.Jos kaninnenästä valuu geelimäistä läpinäkyvää nestettä, sillä on flunssa.Vuotavatko sen silmät tai punoittaako ne? Jos näin on, sillä on ilmiselvä flunssa. Se on tosi vaarallista kanille. Se ei vältisti saa happea. Mä olen sitä mieltä, että jossain tapauksissa kania ei tarvii viedä eläinlääkäriin. Flunssaa voi koittaa parantaa viemällä kanin tavallista lämpimämpään huoneeseen, pyyhkiä paperilla kanin nenää tunnin tai kaksi välein ja antaa paljon vihanneksia ja hedelmiä. Niissä on vitamiineja. Jos kanin tilanne näyttää pahenevan, voit joko viedä sen lääkärille tai mailata mulle!

      • Tuikku

        ei kanin nenästä vielä(onneksi) ole vuotanut mitään ja toivottavasti ei ala tullakaan!
        Mutta ei kani ole aivastanut nyt pariin päivään, luojan kiitos:)

        Hinni, voit antaa sähköpostiosoitteesi jos pupuselleni ilmenee jotain pahempaa! toivotaan ettei niin käy.


      • Anonyymi
        Tuikku kirjoitti:

        ei kanin nenästä vielä(onneksi) ole vuotanut mitään ja toivottavasti ei ala tullakaan!
        Mutta ei kani ole aivastanut nyt pariin päivään, luojan kiitos:)

        Hinni, voit antaa sähköpostiosoitteesi jos pupuselleni ilmenee jotain pahempaa! toivotaan ettei niin käy.

        Mun kani on aivastellut ja huolestuin paljon huomasin sitten että kyseessä oli ollut siitepöly /minulla oli myös ikkuna auki


    • Jenni

      Voi auttaa nuhaista ja tukkosta kania. Oman kanini oloa ainakin edes hieman helpotti, kun sillä oli pasteurella-bakteerin aiheuttama hengitystie-infektio. Kanini valitettavasti kuoli siihen. Antibiootitkaan eivät auttaneet. Nykyään vien kanini lääkärille heti jos nenästä alkaa vuotaa eritettä. Tsemppiä teille. Toivon että kanisi paranee.

      • nintsu

        Otan osaa kanisi menetyksen johdosta!!

        Meillä menossa 5 antibiootti päivä. Pasteurella iski kans. Pupun silmä vuoti jonkun aikaa ja sain siihen tippoja jotka ei auttanut ja nyt ihan yhtäkkiä pupu ei enää pysynyt pystyssä. soitin eläinlääkäriin ja hän määräsi lääkkeet. Sunnuntaihin on lääkkeillä aikaa vaikuttaa mutta pahalta näyttää. pää on pahasti kierossa ja ei pupu vieläkään pysy kunnolla pystyssä, tosin vauhtia niin paljon että sekin haittaa osaltaan.
        Nyt lääkekuurin aikana syödään pari lusikkaa viiliä päivässä ja olen antanut myös kauravelliä että vatsa tomisi. pullosta pupu ei saa juotua eli se hoidetaan ruiskulla suuhun tai kädelle josta pupu sen nuolee.
        Häkkiin laitetiin kokolattiamatto helpottamaan liikkumista.

        Kuinka kauan sun pupu eli sen jälkeen kun tuo bakteeri todettiin?
        On niin ikävä että joutuu rakkaastaan luopumaan!!!
        On mukava kuulla toisten kokemuksista!


      • Jenni
        nintsu kirjoitti:

        Otan osaa kanisi menetyksen johdosta!!

        Meillä menossa 5 antibiootti päivä. Pasteurella iski kans. Pupun silmä vuoti jonkun aikaa ja sain siihen tippoja jotka ei auttanut ja nyt ihan yhtäkkiä pupu ei enää pysynyt pystyssä. soitin eläinlääkäriin ja hän määräsi lääkkeet. Sunnuntaihin on lääkkeillä aikaa vaikuttaa mutta pahalta näyttää. pää on pahasti kierossa ja ei pupu vieläkään pysy kunnolla pystyssä, tosin vauhtia niin paljon että sekin haittaa osaltaan.
        Nyt lääkekuurin aikana syödään pari lusikkaa viiliä päivässä ja olen antanut myös kauravelliä että vatsa tomisi. pullosta pupu ei saa juotua eli se hoidetaan ruiskulla suuhun tai kädelle josta pupu sen nuolee.
        Häkkiin laitetiin kokolattiamatto helpottamaan liikkumista.

        Kuinka kauan sun pupu eli sen jälkeen kun tuo bakteeri todettiin?
        On niin ikävä että joutuu rakkaastaan luopumaan!!!
        On mukava kuulla toisten kokemuksista!

        Soitin lääkäriin (yliopiston pieneläinklinikalle) heti kun Nasun aivastelu oli jatkunut kaksi päivää. Sieltä sanottiin, ettei hätää ole, jos eritettä ei tule ja hengitys kulkee. Vasta aivastelun jatkuttua kuusi päivää, huomasin hengityksen rohisevan ja nenässä eritettä. Vein sen samana päivänä kyseiselle klinikalle. Sieltä annettiin antibiootit. Ensimmäinen annos paikan päällä ruiskulla ihon alle, sekä kuuden päivän kuuri kotiin mukaan ruiskulla annettavaksi.

        Ehdin antaa antibioottia kolmena päivänä. Nasu ei lääkärissä käynnin jälkeen enää syönyt eikä juonut oma-aloitteisesti mitään. Annoin ruiskulla porkkanamehua ja vettä. Viimeisenä päivänä Nasu ei enää pystynyt nielemään mitään, vaan mehut, vedet ja antibiootitkin valuivat suupielistä ulos.

        Oli kamalaa katsoa rakkaan ystävän kipuja ja olisinkin pian vienyt sen lopetettavaksi, mutta se ehti kuolla kotonaan. Kuolema tapahtui illalla, kun olin käymässä kaupassa. Nasu halusi kuolla yksin. Koko muun ajan, kahden päivän ajan, olin ollut sen kanssa. Pidellyt sylissä ja hoivannut. Ja tuona kahdenkymmenen minuutin aikana se oli vetäytynyt viimeisillä voimillaan sängyn alle, turvalliseen paikkaan, ja nukahtanut viimeisen kerran. Eläimet haluavat kuolla yksin. Nasu odotti tuota hetkeä. Kunpa olsin tiennyt tuon, niin olisin suonut sille sen hetken aiemmin päivällä.

        Toivottavasti teidän tapauksessanne antibiootit auttavat ja kanisi paranee. Voimia joka tapauksessa teille molemmille!


    • Anonyymi

      Kyllä kani flunssan voi saada mutta ainakin itse hoidan sen kotikonstein!

    • Anonyymi

      MUN KANI SAI FLUNSSAN SE AIVASTELI JA NENÄVUOTI TAI OIKEESTAAN SE JOHTU ET SILLÄ OLI HEINÄÄ MENNYT NENÄÄN MUT TULI SILLE FLUNSSAKIN MUT SE PARANI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe