Bernikasvattajat hoi!

berniberniberniberni

Bernien jalostusohjelman mukaan yritetään bernikantaa parantaa niin että keski-ikä nousisi edes 10 vuoteen. Samoin siellä on selkeät ohjeet siihen, että ei käytettäisi näitä matadoriuroksia. No, sanokaapa minulle minkä ihmeen takia sitten edelleen käytetään jalostukseen bernejä, joiden lonkat on jopa D ja kyynärissä selkeitä muutoksia. Tämä kaikkihan on nähtävissä kennelliiton jalostustietokannasta.

Eikö ole päivänselvää, että D.lonkkasista vanhemmista harvemmin tulee pelkästään A.lonkkasia pentuja.

Ja sitten toinen juttu. Kun jalostetaan bernejä niin kyllä minusta kasvattajan kuuluu käyttää sitä näyttelyssä, luonnetestissä, lonkka - ja kyynäräkuvauksissa ja näiden kaikkien tulokset on keskinkertaisia tai sen alle niin unohtaa jalostus. Se, että koira on omasta mielestä ihana mutta nämä näyttelyt, luonnetestit ja kuvaukset osoittavat jotain muuta, niin minusta kasvattaja ei ajattele kuin omaa parastaan ja mahdollisesti rahaa.

Tiedän varsin hyvin, että näyttelyt ovat ns kauneuskilpailuja ja tuomarien mielipiteet vaihtuvat suurestikin. Mutta jos on kaunismuotoinen berni, niin kyllä se pääosin saa aina hyvät arvostelut. Luonnetesti on taas sen vuoksi tärkeä, että osa berneistä on varauksellisia ja arkojakin. Ja nämä ominaisuudet pitää tietenkin karsia koirista.

Itse omistan useamman bernin. Ihan kotikäyttöön, enkä aiokaan antaa jalostukseen uroksiani, koska niissä on minun mielestä sellaisia ominaisuuksia, joiden en halua periytyvän.

Eli kaiken tämän saarnan takana on herätellä keskustelua vastuusta jalostuksesta.

5

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      Hienosti kirjoitettu, yhdyn täysin mielipiteeseesi.

    • asioitapohtinut

      Veikkaisin, että jos käytettäisiin vaan priimalonkkaisia vanhempia, niin jalostuspohja kapenisi, sukusiitosprosentit nousisi ja lonkkavian tilalle tulisi jotain vielä hirveämpiä perinnöllisiä sairauksia.

    • 26

      Bernejä löytyy kyllä, aivan varmasti on varaa tiputtaa pois jalostuksesta d- lonkkaiset ja 2/3 kyynäräiset.

    • BERNIKASVATTAJA

      OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ

    • 27

      Kyllä berneissä todellakin olisi varaa käyttää vain hyvä lonkkaisia koiria! Ja suomeen tuodaan muutenkin kokoajan lisää bernejä ulkomailta joten tuskin ainakaan ihan heti tulisi pulaa sopivasta koirasta vaikka käytettäisiin vain hyviä tuloksia saaneita. Minä en myöskään ymmärrä sitä miksi jalostukseen käytettävää koiraa ei voi käyttää paria kertaa näyttelyissä.

      Mutta kasvattajista, kun jalostustietokannassa vähän aikaa selaa saa hyvän käsityksen siitä mitkä ovat kunkin kasvattajan perusteet teettää pentuja. Joidenkin kohdalla sen huomaa olevan pelkästään raha. Kun käyttää aina samaa urosta kaikille nartuilleen ja teettää saman yhdistelmän monta kertaa, ilman että yhtään edellistä pentua on tutkittu.. Tai juuri se että ei välitä yhtään mitkä terveystulokset ovat, vaikka kyseessä olisi kuinka upea, palkittu koira ja lonkat ovat D/C, niin ei se ulkomuoto sitä korjaa että lonkat on huonot. Mutta taas jos lonkat on A niin voi katsoa vähän sormiensa läpi pieniä vikoja ulkomuodossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe