Kumpi parempi

Nikonisti

Aloittelijan kameraksi D90 vai D5100.
Katselin tuossa 18-105 KITT linssillä molempia ja samassa hintasuhtessa olisivat. Olen kuvannut paljon norm.digikameralla ja aikoinaan järkkärillä jossa oli vain manuaalisäädöt. Nyt kiinnostaisi taas järkkäri ja rahaa olisi noin 800€ käytettävissä. Mikä olisi ns. ammattilaisten neuvo aloittelijan järkkäriksi.
Kuitenkin haluaisin sen rungon riittävän pitemmäksikin ajaksi.

8

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikon D90

      D980 on toimiva runko ja 18 - 105 mm VR on hyvä aloitusputki. Tuota D90 olen käyttänyt muutaman vuoden aj aina on tullut tulosta. Tuolla putkellakin olen kuvannut mutta itselleni tarpeettomana lahjoittanut sen tyttärelleni joka muutoinkin käyttää vanhat kamera vehkeeni pois.

    • aj aina on

      Tytär on hyvä olla olemassa, käyttää vanhat vehkeet pois.
      Tuo on viisas neuvo aloittajalle

      • Nikon D90

        Lisäksi tyttären pitää olla kiinnostunut valokuvauksesta. Tuon edellisen kommenttini alun pitäisi olla: D90 on toimiva runko....

        Perässä tulevalle Johnnymalelle sanoisin, että vaikka en tunne tuota D5100 runkoa niin lasken sen stil kuvauksissa alle D90 rungon. Videoista en välitä koska en niitä käytä. TäysHD:kin on kuvanlaadultaan kännykameran luokkaa, niistä ei 12M kuvia saa yrittämälläkään.

        Saatan tosin kirjoittaa Joulupukille ja kysyä jos D7000 mahtuisi pulkkaan.

        Vaikka D90 runkoni on 2008 niin se on täydessä iskussa ja kohta taas kovassa käytössä D300s serkkunsa kanssa.


    • Johnnymale

      D90 on 3 vuotta vanha runko (2008), D5100 (2011),

      Kummassakaan ei ole PC sockettia, joka minulle olisi kiva. Eipä sen puolen ole tuota myöskään D7000.

      Maksimaalinen kuvanlaatu ja kennotekniikka: D5100
      Kääntyvä näyttö: D5100

      D5100 myös parempi video, jos sillä väliä.

      Jos valitset D90, saatat säästää kymmeniä/satoja euroja. Riippuen käytettyjen tarjonnasta. Uusi kamera, minusta D90 ei mitään järkeä enää.

      • ei ***

        D5100 = ei peilinlukitusta = Lelu

        D5100 = ei Pentaprismaa, vaan tosi pieni Pentapeilietsin = Lelu

        D5100 = ei tarkennusmoottoria rungossa = Lelu


      • yksi,,,,
        ei *** kirjoitti:

        D5100 = ei peilinlukitusta = Lelu

        D5100 = ei Pentaprismaa, vaan tosi pieni Pentapeilietsin = Lelu

        D5100 = ei tarkennusmoottoria rungossa = Lelu

        Eihän Nikoneissa ole muutenkaan tarkennusta rungoissa. Ainakaan tämän hintaluokan. Mihin sinä oikein vertaat.


      • Nikon D90
        yksi,,,, kirjoitti:

        Eihän Nikoneissa ole muutenkaan tarkennusta rungoissa. Ainakaan tämän hintaluokan. Mihin sinä oikein vertaat.

        Tässähän käy vertailu Nikon D90 runkoon jossa on tarkennusmoottori rungossa, ainakin minun kappaleessani. Se on myös D7000:ssa jota täällä on myös ehdotettu.

        Toisaalta uudet objektiivit voi hankkia omalla tarkennusmoottorillaan joten se ei ole este D5100 hankinnalle.


    • Vaikea?

      Nikon D90 oli jo lähtökohtaisesti ilmestyessään Nikonin "harrastajajärkkäreitten lippulaiva" minkä D7000 korvasi. Tosin useammalla kuin yhdellä vakavalla "harrastajalla" on Nikon D300s jota harva pitää edelleenkään huonona kamerana . Nikon D5100 on taas Nikon D5000 kameran seuraaja. Näitä kaikkia kameroita on erittäin hankala verrata keskenään
      kun edes mainosten "tekniset tiedot" osio ei kerro koko todellisuutta nimenomaan laadusta ja kestävyydestä käytännön kuvaamisessa ja huipulta ollaan lisäilty ominaisuuksia keskinkertaisuteen alan nyky tuulien mukaan.
      Yksityiskohtana vaikkei D90 kamerassa ole edes kääntyvää näyttöä niin pelkkä
      aito alkuperäinen näytönsuoja maksaa varaosana siihen kameraan yli 20E.
      En uskalla ees arvata mitä kääntyvänäyttö maksaa alvittomana varaosana 5100 kameraan?
      Mutta sen tiedän jotta kuvaajilla itsellä on hyviä kokemuksia jo vuosien ajoilta
      Nikon D90 kamerasta, jopa sellaisilla jotka kuvaavat itse Canonilla se on arvostettu kamera.
      Nyt onkin ? Onko hankkimassa "aloittelijajärkkäriä" vaiko "harrastelijajärkkäriä?
      Toinen neuvoo näytöllä alottelijaa toinen ei kaikkea? Joten itte pitää oppia käsittämään enempi vaativammassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe