Vähentääkö tutista luopuminen yöheräilyjä mielestänne?

kahdenäiti2

Meidän esikoisen kohdalla luovuttiin yötutista vasta kun täytti 2v ja viikon verran meni tutin perään itkeskellessä, mutta sen jälkeen on aina nukkunut yönsä heräämättä (ja itse nukahtaa). Tätä ennen heräili aina ja sai laittaa tuttia suuhun, vaikka yösyötöt jäi jo 7kk iässä. Jälkikäteen ajateltuna olisi kai pitänyt luopua siitä jo aikaisemmin! Nyt olen kuopuksen (nyt 9kk ikäinen) kohdalla huomannut saman ongelman: ei enää syö yöllä, mutta herää "muuten vaan" joka yö sen 2-10 krt ja aina saa silitellä ja laittaa tuttia suuhun monta kertaa. Olenkin miettinyt, pitäisikö tuo kuopus jo nyt "unikouluttaa" nukkumaan ilman tuttia, koska heräilee useasti ja itse alan olla aika väsy, kun lapsilla vain 1,5 vuotta ikäeroa eli oli 6kk kun molemmat heräili öisin ja itsellä jo 2,5 vuotta takana huonosti nukuttuja öitä :-(.

5

3674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3

Meillä tutin pois jättäminen vähensi yöheräilyä. Kyllästyin etsimään tuttia milloin mistäkin pimeässä ja se heitettiin kerrasta pois. Tyttö oli 1v1kk vanha. Yhtenä yönä taisi huutaa pari tuntia, mutta se oli siinä. Sen jälkeen on nukkui huomattavasti paremmin. Seuraavalta lapselta jätin myös tarkotuksella tutin pois 1v2kk ja helposti meni sekin. Oon sitä mieltä että mitä pienempänä tutin jättää pois, sitä vähemmän ne osaa protestoida sitä. Kun järki kasvaa, niin tahto mukana myös. Luopumista helpottaa lisäksi vielä se, jos lapsella on joku unirätti/lelu. Se turvaa siihen sitten enemmän.

• lkjio

joo, olen kummaltakin jättäny tutin pois alle 1v ja ovat heti nukkuneet yönsä heräämättä!

• fisutt

Meillä jätettiin tutti pari viikkoa yli 1-vuotiaalta pois ja yöheräämiset väheni huomattavasti. Ensimmäisenä yönä uni ei tullut yhtä helposti, mutta muuten ei kaivannut tuttia millään tavalla.

• Nelli83

Meillä on pojan kanssa menossa tutista vierottautuminen. Pojalla ikää 2,5v kohta. Meillä oravan poikaset kävi syömässä tutin rikki. Todellisuudessa leikkasin tuttiosan poikki. Yhden päivän poika katteli tuttia ja yritti laittaa sitä suuhunsa, mut se ei enää vaa suussa pysyny. Illalla ku tuli nukkumaanmeno aika, poika vaa tyytyväisenä totes että tutti poikki ja orava söi katteli tuttia sängyssään vähän aikaa ja alko nukkuun... En ikinä uskonu et ois ollu nuin helppoo!!

• jooojdop

Meillä taitaa tyttö vieroittaa itse itsensä tutista pikkuhiljaa :) Ikää 1,5v, nukahtaa usien tutti suussa, mutta tipauttaa melki heti pois eikä sen jälkeen tarvi. Nyt enemmän ja enemmän alkanut tiputtaa tutin maahan ja nukahtaa sitten ilman. On aina nukahtanut vaunuihin ja autoon ilman tuttia. Josko olis näinkin omatoiminen lapsi et jonain päivänä ei enää ota tuttia ollenkaan suuhun! Viim. 2v kyllä vieroitan jos ei siihen mennessä ole siitä luopunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81