Ns. viljely?

Isäntä Turusta.

Mulla oli karjatila Varsinais-Suomessa mutta ei uskaltanut investoida tuotannon laajentamiseen ja 20 lehmää ei kannata, joten lopetin. Nyt viljelen luomuviljaa 40 hehtaarilla, velaton tila, kun myin metsästä puuta velkojen maksuun. Sadot on pieniä ja riippuvat säistä, naapurin sikatilalliselta saa lietettä pelloille ilmaiseksi. Toisaalta kulutkin on pieniä. Viljanhinta on olematon, sillä kattaa juuri ja juuri tuotantokustannukset, onneksi ei ole luomussa lannoitekuluja, siemenviljan otan omasta sadosta ei tarvitse maksaa. Tulot tulee siis tukiaisista, tällä elää mutta ei rikastu, toisaalta työmäärä on pieni kun karjaa ei ole. Lievästi sanottuna EU-ajan maataloudessa ei ole mitään järkeä, näennäisviljelyähän tämä on. Pitäisikö perustaa kapakka.

3

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä kuseta

      Paskat sinä mikään viljelijä ole!!!!! Jos olisit, niin tietäisit että paskanvastaanotosta maksetaan tukea!!!!!

      • Clayton Wilbury

        Muistaakseni tämä sonnan vastaanotto-tuki on lopetettu aika päiviä sitten. Jotkut jopa ostaa lantaa.


    • luomueläin

      Nyt et taida tietää yhtään mistä puhut. Luomuviljan hinnat lajikkeesta riippuen, ovat lähes puolet paremmat kuin tavanomaisesti viljelty.
      Tuokin mitä sanot sato tasoista ei ihan pidä paikkaansa. Me olemme olleet luomussa nyt 12 vuotta ja paria ensimmäistä vuotta lukuun ottamatta sadot ovat olleet saman suuruisia kuin tavanomaisessakin tuotannossa olivat.
      Eri asia on sitten viljatilat jotka on siirtyneet luomuun. Niiden satotasot romahtaa, eikä paluuta ilman paskaa tai muuta humuksen muodostajaa enää ole. Koska kuten varmasti tiedät, niin suurelta osalta viljatiloja humus on täysin hävinnyt pellosta.
      Eläin tiloilla asia on aivan toinen, koska peltojen multavuus on ollut eläinten pidon sivutuote.

      Että ihan sellainen vinkki, että jos luomuun siirrytään, niin ei missään nimessä kannata hävittää eläimiä kokonaan. Meilläkin lypsylehmät vaihdettiin lihakarjaan ja siinä määrä on sellainen, että kotieläintilan status säilyi. Siksi toiseksi pellon voiman keräys vuoden satokaan ei mene hukkaan vaan siitäkin saa selvän rahallisen hyödyn eläinten sapuskana. Muutenkin pieni muotoinen lihakarja on todella pieni töinen. Meilläkin eläimet on kesät laitumella ja niitä käydään katsomassa parin päivän välein. Talvella taas kerran päivässä tarkistan paikat, kivennäiset ja veden tulon ja kahden päivän välein vien pari paalia. Talvisin eläimiin menee puolisen tuntia päivässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      146
      2531
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      413
      2182
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2064
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      119
      1344
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1320
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1179
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1133
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1064
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      988
    Aihe