kertokaa

kiinnostunut

Hei!

Haluaisin oppia viittomakieltä. Itse olen täysin kuuleva. Kertokaa, miten voitte opastaa minua..
Kiitos.

4

1129

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boy86

      http://www.paajarvenky.fi/sanakirj/viitvaluusi.htm
      Tästä voit vähän katella sanastoa. Tietysti jos, et osaa yhtään, niin tuollainen on vähän huono, koska kuvat eivät kerro tarpeeksi hyvin viittomista.
      Tässä on vähän joiltakin sivuilta koneelleni imuroimaani tekstiä:
      Kansalais- ja työväenopistot järjestävät viittomakielen alkeis- ja jatkokursseja. Useimmiten ne ovat iltakursseja ja kokoontuvat kerran viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Joskus järjestetään myös viikonloppukursseja.
      Muutamat kesäyliopistot järjestävät viittomakielen kursseja. Opetus jaksottuu yleensä tiiviisti lyhyelle ajanjaksolle.
      Monet kansanopistot, esimerkiksi Kuurojen kansanopisto Helsingissä, Pohjois-Savon opisto Kuopiossa ja Turun kristillinen opisto järjestävät intensiivikursseja. Niiden pituus vaihtelee yleensä viikonlopusta kuuteen päivään. Kursseilla on eri tasoryhmiä.
      Rovala-opistossa Rovaniemellä voi viittomakieltä opiskella yhden lukuvuoden kestävällä linjalla. Opiskelu on kokopäiväistä. Pidempijaksoista kokopäiväistä viittomakielen opetusta on järjestetty myös ainakin Pohjois-Savon opistossa, Turun kristillisessä opistossa ja ruotsinkielisenä Borgå Folkhögskolanissa.
      Lyhyitä kursseja järjestävät ajoittain myös kuulovammaisten lasten vanhempien yhdistykset, seurakunnat, laitokset ja työpaikat, joissa on kuuroja asiakkaita/työntekijöitä sekä järjestöt ja oppilaitokset.
      Yliopistot
      Jyväskylän yliopistossa suomalaisen viittomakielen opinnoissa on valittavana kaksi linjaa:
      1) äidinkielen linja, joka on tarkoitettu äidinkieleltään viittomakielisille
      - perusopinnot 15 ov
      - aineopinnot 20 ov
      2) vieraan kielen linja
      - perusopinnot 18 ov
      - aineopinnot 17 ov
      Viittomakielen perusopintojen opetusta järjestää Jyväskylässä myös Avoin yliopisto.
      Turun yliopistossa sekä perus- että aineopintojen laajuus on 20 opintoviikkoa. Mahdollisuutta avoimiin korkeakouluopintoihin ei ole.

      Internet on myös oiva apu tiedon hankintaan.
      toivottavasti tästä oli mitään apua

      • kiinnostunut

        Oikein paljon kiitos vastauksestasi. Katselin jo vähän tuota linkkiä, jonka mainitsit. Hyvin mielenkiintoista.. muutamaa merkkiä jo harjoittelinkin.

        Olisi vielä kysyttävää.. Onko viittomakieli kans.välinen kieli? Olen kuullut, että ei olisi. Mutta pärjääkö joillakin perusmerkeillä myös ulkomailla? Tiedätkö Saksan viittomakielestä mitään?

        Kiitos vastauksistasi.


      • tiedottaja
        kiinnostunut kirjoitti:

        Oikein paljon kiitos vastauksestasi. Katselin jo vähän tuota linkkiä, jonka mainitsit. Hyvin mielenkiintoista.. muutamaa merkkiä jo harjoittelinkin.

        Olisi vielä kysyttävää.. Onko viittomakieli kans.välinen kieli? Olen kuullut, että ei olisi. Mutta pärjääkö joillakin perusmerkeillä myös ulkomailla? Tiedätkö Saksan viittomakielestä mitään?

        Kiitos vastauksistasi.

        Viittomakieli ei ole kansainvälistä. On niin sanottu kansainvälinen viittomakieli, mutta siinä on ymmärtääkseni sovitut viittomat joita käytetään, se ei ole luonnollinen kieli. Esim. eri maiden kuurot käyttävät keskenään hyvin paljon ilmeitä ja eleitä, pantomiimin omaista kommunikointia, ja tulevat kai keskenään paremmin ymmärretyksi kuin esim. eri maiden kuulevat keskenään (joilla ei ole samaa yhteistä kieltä).

        Esim. amerikkalaisella ja suomalaisella viittomakielellä on samat sormiaakkoset, kun brittiläisessä vk:ssa sormiaakkoset viitotaan kaksin käsin.

        Käypä Kuurojen Liiton sivuilla, siellä on myös linkkejä eteenpäin: www.kl-deaf.fi

        toivottavasti oli hyötyä


    • *Nice*

      Viittomakieltä voi opiskella ainakin Kuopiossa, Turussa ja Rovaniemellä. Näistä valmistuu joko viittomakielen ohjaajaksi taikka tulkiksi Amk:n puolelta. Myös kansanopistot ja eri tahot järjestää joitain viittomakielen kursseja. Kannattaa kysellä ja olla aktiivinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe