Sain gradustani arvosanaksi puhtaan ykkösen. Kai minun pitäisi olla kovin suruissani, mutta koska on ollut masennusta tms, niin olen tuohonkin "saavutukseen" jo jokseenkin tyytyväinen. Tai ainakin helpottunut siitä, että gradun vääntäminen on ohi, vaikka muita opintoja onkin jäljellä.
Opiskelen aineenopettajaksi, enkä halaja edes lukioon opettamaan, saati ylemmille asteelle, vaan yläkoulu tai amis kelpaisivat mainiosti. Mitenköhän hanakoita rehtorit ovat katsomaan gradun arvosanaa? Työkokemusta opettajan työstä minulla on jo paljon, ja muuten opinnot sujuivat ihan keskiverrosti. Työllistyyköhän sitä joskus tuosta surkeasta arvosanasta huolimatta?
Miten te muut, jotka olette saaneet gradustanne huonon arvosanan - onko sillä ollut (kielteistä) vaikutusta työllistymiseen?
Gradusta ykkönen
7
3768
Vastaukset
- 12+8
Sain kolmosen enkä ole työllistynyt vieläkään. Uskon vahvasti, että gradussa tärkeintä on sen tekeminen, arvosanoista viis. Hakemuksiinkin laitetaan vain pää-ja sivuaineista maininnat, ei niiden arvosanoja.
Tsemppiä, sinusta tulee varmasti hyvä opettaja, opettajan ominaisuudet eivät ole sidoksissa gradun arvosanoihin, sehän kuvastaa vain tutkijan ominaisuuksia, jos niitäkään. - o332
Tuota noin... sellainen kysymys, että missäköhän gradua mahdetaan arvioida numeroin? Ei kai kasvatustieteellinen noin voi poiketa, että muualla gradu arvostellaan asteikolla A-L? Ettette nyt vaan puhuisi proseminaarityöstä...?
- 1+2
Itse sain humanistisen tiedekunnan gradusta vain numeron. Eli kolmosen. Ei aavistustakaan mitä se on latinaksi. Tämä Jyväskylän yliopistosta.
- aloittaja___
Kiitos tsemppauksesta 12 8, ja toivottavasti työllistyt pian! Ja ihmettelijöille tiedoksi, että minäkin tosiaan olen Jkl:n humanistisesta, jossa tosiaan annetan nykyään vain numeroarvosana gradusta.
- o332
Okei, kiitos tiedosta:) Helsingissä vielä toimivat kirjainarvosanojen mukaan enkä koskaan muunlaisesta arvioinnista ollut kuullutkaan, siksi ihmettelin. No mutta selvisi tuokin!
- an englishman
Joo, tsemppiä aloittajalle. Voithan tietty (omasta jaksamisesta riippuen) kysyä, onko arvosanaa mahdollistaa millään konstilla korottaa.
Toisaalta eipä arvosanalla työllistymisen kannalta ole suurta väliä. Itse sain kyllä aikoinaan laudaturin gradusta ja opinnot sujuivat muutenkin kiitettävästi sivuaineita myöten. Mutta eipä siitä ole ollut mitään kummempaa etua, eikä arvosanoja ole missään osattu katsoa (toimen amk:ssa kielten opettajana). Heh, gradun arvosana sitä paitsi näyttää pikaisella silmäyksellä ihan i:ltä (improbatur=>hylätty) opintorekisteriotteessa, koska se on kirjoitettu pienellä L:llä. Jossain siellä sitten lukee toki laudatur. Mutta joo, ei sitä ole ikinä kyselty. Jatko-opintojen kannalta sillä sitten on merkitystä. Yleensä gradun arvosanan pitää olla vähintään kai c tai m ( hyvin tiedoin suoritetut muut opinnot), jotta saa jatko-opintokelpoisuuden.
Mutta jos sulla kerran on jo paljon työkokemusta, niin se on paljon kovempi juttu kuin arvosanat. Työkokemusta piakkoin valmis tutkinto, niin ihan hyvin sulla pyyhkii.
Arvosanoista yleisesti: tietyissä paikoissa tosiaan on numeroarvostelu 1-5. Vaihtelua voi olla yliopiston eri tiedekuntienkin välillä. Itse opiskelin VY:ssä, ja siellä humanistisessa oli ainakin minun aikanani kirjainarvostelu graduissa, kauppatieteellisessä taas oli käytössä tuo numeroarvostelu.- an englishman
Lisäänpä vielä omaan vuodatukseeni sen, että tietty minulla amk-opena on hyötyä siitä, että gradukuviot ja siis tieteellinen kirjoittaminen (sekä lukeminen) on ikään kuin hallussa tai selkärangassa. Kielten kurssien sisältöön kun kuitenkin kuuluu tiedonhaku ja akateeminen (tai tieteellinen) ja kriittinen lukeminen sekä esim. abstraktien kirjoittaminen - niin ja joudun myös välillä itse lukemaan ja korjailemaan opiskelijoiden englanninkielisiä abstrakteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278