Onko kellään kokemusta emolevyjen takuuvaihdosta tai yleensäkään sopivasta takuu ajasta? Tällainen tilanne. Vein PC-Superstoresta viime kesänä ostamani emolevyn (Soltek SL 75-KAV) takaisin liikkeeseen kuukausi sitten, missä todettiin, että siinä oli BIOSissa jotain vikaa, mikä kuuluu takuun piiriin. He lähettivät sen johonkin GND:lle Tampereelle, missä päättävät liikkeen takuuasioista. Eilen sain sieltä "tarjouksen", että heillä ei oo samanlaista emoa, mutta tarjoavat jotain Asuksen emoa tilalle. (Infoa, Soltek: 5xPCI, ISA, AGP, integ. äänik, prossut Athlon XP 2600 asti, Asus: 4xPCI, AGP, prossut Athlon XP 2100 asti). Eli tarjosivat huonompaa tilalle! Sanoin PC-superstoren myyjälle, joka välitti kyseisen tiedon mulle, että ei käy ja hän ymmärsi kyllä hyvin. Sitten tuli uusi tarjous että suostuvat hyvittämään 45 eurolla jotain sieltä liikkeestä. Ei käy edelleenkään. Vastaavan emolevyn hankkiminen kuulemma kestää siellä liikkeessä. Takuun pitää palauttaa mielestäni rahat (emo makso 70 euroa) tai antaa vastaava tai parempi emolevy tilalle. En ole kuukauden aikana voinut hyödyntää nettiliittymääni, mikä on koko ajan käyttämättä. Eli joudun maksamaan siitäkin turhaan tavallaan. Tää homma on nyt kestäny niin kauan että meinaa alkaa VI*UTTAAN! :) Anteeksi karkea kielenkäyttö. Mitähän tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Voiko asiasta valittaa jollekin ylemmälle taholle? Kellään kokemuksia? Kiitän vastauksista jo etukäteen.
Takuuhuolia
5
2319
Vastaukset
- Kekke
Moro!
Myyjäliikkeen tulee pystyä korjauttamaan emo kohtuullisessa ajassa tai antamaan vastaava tuote tilalle. Tämä kohtuullinen korjausaika on yksityishenkilölle kuluttajasuojalaissa määritelty: n. 2 viikoa. Vaadi rahoja takas tai vastaavaa emolevyä. Jollei asia etene, niin ota yhteyttä alueesi kuluttajaneuvojaan. Usein tämä pistää asioihin vauhtia.- Esko
Mikä hemmetin kaksi viikkoa? Noissa takuu asioissa menee viikkoja aikaa jos maahantuojalla ei ole korvaavaa tuotetta varastossa.
Odottele jos ei kelpaa maahantuojan nimeämä korvaava tuote tai rahallinen hyvitys.
Jos haluat rahat pois saat rahat kyllä yleensä pois, tosin hyvitys summa on sama kuin emolevysi arvo tällähetkellä.
Kaupan peruminen tarkoittaa että saat emolevystä rahat pois täysimääräisenä, tosin tämä tuskin tässä tapauksessa tulee kysymykseen. Tuote nimittäin ensisijaisesti korvataan vastaavalla. - Uuno
Esko kirjoitti:
Mikä hemmetin kaksi viikkoa? Noissa takuu asioissa menee viikkoja aikaa jos maahantuojalla ei ole korvaavaa tuotetta varastossa.
Odottele jos ei kelpaa maahantuojan nimeämä korvaava tuote tai rahallinen hyvitys.
Jos haluat rahat pois saat rahat kyllä yleensä pois, tosin hyvitys summa on sama kuin emolevysi arvo tällähetkellä.
Kaupan peruminen tarkoittaa että saat emolevystä rahat pois täysimääräisenä, tosin tämä tuskin tässä tapauksessa tulee kysymykseen. Tuote nimittäin ensisijaisesti korvataan vastaavalla.Kyllä takuukorjauksen aika on kohtuullisesti kaksi viikkoa,kertoo kuluttajasuojalautakunta. Takuu on lisäetu, ja se ei korvaa tuotevastuulakia. Eli jos tavarassa on virhe ollut jo myyntihetkellä, on muutamia mahdollisuuksia korvata tämä virhe. Korjaus, hyvitys tai kaupan purku. Myyjäliikkeen tulee takuuajan aikana näyttää toteen,että tavarassa ei ole ollut virhettä myytäessä. Jos takuu kestää kohtuuttoman pitkän ajan (joissakin tietokone- ja elektroniikka liikkeissä jopa kolme-neljä kuukautta, voi asiakas vaatia hyvitystä. Tavarann arvoa ei sitäpaitsi lasketa korjaushetken mukaan, eli ei onnistu että myyjä sanoo tuossa on kymppi ota tai jätä. Ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan.
- Esko
Uuno kirjoitti:
Kyllä takuukorjauksen aika on kohtuullisesti kaksi viikkoa,kertoo kuluttajasuojalautakunta. Takuu on lisäetu, ja se ei korvaa tuotevastuulakia. Eli jos tavarassa on virhe ollut jo myyntihetkellä, on muutamia mahdollisuuksia korvata tämä virhe. Korjaus, hyvitys tai kaupan purku. Myyjäliikkeen tulee takuuajan aikana näyttää toteen,että tavarassa ei ole ollut virhettä myytäessä. Jos takuu kestää kohtuuttoman pitkän ajan (joissakin tietokone- ja elektroniikka liikkeissä jopa kolme-neljä kuukautta, voi asiakas vaatia hyvitystä. Tavarann arvoa ei sitäpaitsi lasketa korjaushetken mukaan, eli ei onnistu että myyjä sanoo tuossa on kymppi ota tai jätä. Ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan.
"Kyllä takuukorjauksen aika on kohtuullisesti kaksi viikkoa,kertoo kuluttajasuojalautakunta."
Eikä kerro. Taitaa olla yleinen harhaluulo.
Pitänee muistaa että tietokonekomponentti ei ole sama asia kuin vaatekaupan sukka. - jepsjeps
Esko kirjoitti:
"Kyllä takuukorjauksen aika on kohtuullisesti kaksi viikkoa,kertoo kuluttajasuojalautakunta."
Eikä kerro. Taitaa olla yleinen harhaluulo.
Pitänee muistaa että tietokonekomponentti ei ole sama asia kuin vaatekaupan sukka.http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 163381
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit202076En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m321865- 181861
- 821778
- 261572
- 291430
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91384Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui361377Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111324