Ääniyliherkkyys

Misophonia

7

1451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misophonia

      Misophonia on lääketieteellisesti määritelty sairaus, josta kärsivä ihminen on yliherkkä
      jokapäiväisille äänille, yleensä toisten ihmisten syömis- ja hengitysäänille.
      Tämä saattaa laukaista tavanomaista voimakkaampia vihan tai paniikin tunteita.

      Kaikilla ihmisillä on ääniä, joista he eivät pidä. Mutta misophonia on eri asia.

      Misophonian oireita voi olla mm.

      -ihminen alkaa kiinnittää huomiota läheisen ihmisen aiheuttamiin syömis- tai
      hengitysääniin. Tämä kehittyy nopeasti pakkomielteeksi ja yliherkkyydeksi kyseisiä ääniä
      kohtaan. Yliherkkyys voi myöhemmin laajentua muihin saman henkilön (tai toisen henkilön) aiheuttamiin ääniin, tai toimintoihin joista nämä äänet aiheutuvat, tai jopa pelkkään
      ajatukseen kyseisestä toiminnasta.

      On selvää, että reaktio on täysin epäsuhtainen sen laukaisevaan toimintaan verrattuna.

      Misophonia tuntuu olevan Suomessa tuntematon käsite eikä vertaistukea ole helposti tarjolla. Mikäli tunnistat itsessäsi ko. oireita, tule keskustelemaan muiden misophoniasta kärsivien keskustelupalstalle!

      • Anonyymi

        Mistä löytyy keskustelupalsta?


    • Kysymystenlähettelijä

      En tiedä, onko täällä tarkoitus puhua, mutta mulla on mifosonia, kun tässä googlettelin, että mikä mulla on, kun jotkut äänet ärsyttää niin paljon.. Sit luin et "ärsytääkö mässytys" yms. Ja itseäni ärsyttää myös erittäin äänekäs nielaisu, tietokoneen hiirellä naputtelu, tietokoneella kirjoitus äänekkäästi... Sit vähän myös, kun lyijykynällä kirjoittaa paperille.. Oonko ainut, jolla on tälleen? Oon siis 11v ja mietin et onks jollain muulla niin, koska mua ärsyttää sellaset erittäin paljon! Ja ei pelkät perheenjäsenet vaan etenkin koulussa.

    • ASMR_WTF

      Itse en voi käsittää ääniyliherkkänä henkilöitä näitä ASMR streameja/videoita. Aina kun kohtaan ko ilmiön tekee mieli heittää kone seinään/hakata näppäimistö paskaski. Paras jonka olen kohdannut on ollut että nainen joka teki videon väitti että ASMR laukaisee stressi/jännitystiloja. Esim Kupla ohjelman takia vaihtui kanava tosi nopeasti tällä viikolla.
      Ei vaan voi käsittää että jotkut löytää näistä jopa seksuaalista mielihyvää

    • Romahduksenpartaalla

      Lohduttavaa kuulla, ettei ole yksin tämän kanssa.

      Minulla pahenee asia koko ajan, pian hulluksi tulen.
      En voi olla samassa huoneessa, jossa äitini syö. Jos meillä imuroidaan, menen ulos. En voi kävellä vilkkaiden teiden vieressä. On hyvin tuskallista istua bussissa, jossa joku puhuu puhelimeen, yskii tai niistää. Istun saunassa sillä aikaa kun uutiset tulevat televisiosta (ainoa paikka johon se ei kuulu)
      Salaatin pilkonta, kellon tikitys, tietyt lintujen äänet, kuorsaus.
      Edellisessä asunnossa sateenropina ajoi hermoromahduksen partaalle, nyt ilmastointi ärsyttää.
      Viimeisen kuukauden aikana olen meinannut kaksi kertaa alkaa itkeä äänistä, kerran itkinkin, kun äiti puuhasi keittiössä enkä voinut laittaa liimaisilla käsilläni kuulosuojaimia päähän.

      Kauheaa kun ei ole mitään millä tätä voi hellittää. Onneksi vanhempani jollain tasolla ymmärtävät ongelmani ja hyväksyvät sen, että käytän usein kuulosuojaimia kotona. Koska tämä on tullut niin tuskalliseksi, en luultavasti enää poistu kotoa ilman kuulosuojaimia.

      Selviytymisvinkkejä olisi kiva kuulla. Saan kohta jonkun kohtauksen...

    • Anonyymi

      Olettekos löytäneet apuja misofoniaan? Itsellä tietyt äänet saavat raivon valtaan, purukumin jauhaminen, nenän niiskuttelu ja puhelimien merkkiäänet.

    • Anonyymi

      Misofonia on tila, jossa aivot ovat herkistyneet joillekin jokapäiväisille äänille tai näkemälleen. Tällaisia ääniä ovat syömisen äänet maiskutus, hörppiminen ja rouskutus tai jonkun henkilön liikkeet. Itse misofoniasta kärsivänä tilanteet, joissa on purukumin jauhajia täytyy poistua paikalta välittömästi. Selkeästi äänet joissa on jatkuvuutta/ oletus ettei ne lopu on pahimpia, purukumi, nenän niiskutus, puhelimen merkkiäänet. Olen kärsinyt tästä sairaudesta 10 vuotiaasta saakka ja tekee elämän suunnittelusta vaikeaa. Olen nykyisin yrittänyt lähipiiriä ja puolituttuja valistaa sairaudestani ja toivottavasti vaikka tämän keskustelupalstan kautta saisimme tätä harvinaista sekä vaikeaa asiaa kaikkien tietoon.
      https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/misofonia/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe