Ärsyttää vähän.

kastajaiset

Moi! Meillä 3kk vanha poika, jolle nimi jo annettu, mutta ei kastajaisia pidetty.
Tähän syynä mm. paljon ohjelmaa sisältävä kesä (minun vanhempani ovat koko kesän olleet tyyliin reissaamassa) niin ollaa päätetty että pidetään kastajaiset vasta syksymmällä, jos siltä tuntuu. On käyny mielessä myös ettei pidetä ollenkaan, lapsi voisi liittyä seurakuntaan vanhempana jos haluaa. Eräs ystäväni teki näin (kastettiin kun oli 15-vuotias).

Nyt vain ärsyttää kun anoppi JOKA KERTA kyselee että joko ne kohta pietään ja että herää öisinkin miettimään kun poikaRAUKKAA ei ole kastettu.. Mikähän saatananlapsi se nyt sitten on kun ei ole kastettu? On myöntänyt olevansa vanhanaikainen, mutta lapsella silti PITÄÄ olla kastajaiset. Tekis mieli sanoo suoraan, että no asiahan ei sinänsä sinulle kuulu.. Mieheni on koittanu jotai sanoo että pidetään kun pidetään, anna nyt vaan olla.
Huoh.. Ymmärrän häntä, mutta ei meidän tarvii kastajaisii pitää vain siksi että hän haluaa niin. En kehtaa enkä halua olla hänelle tyly kun on muuten niin ihana ihminen, tuo vaan alkaa rassaamaan kun pitää lastamme jonain raukkana ja Jumalan hylkäämänä kun ei ole kastettu..

Niin, tämän kirjotuksen ideana oli vähän purkaa tätä "ärsytystä" ja samalla kysyä onko muilla vastaavia kokemuksia anopin tai kenen vain kanssa?

12

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastajaiset

niin ja anoppi ei ole mikään 80-vuotias vanha mummo, vaan hyväkuntoinen kyyskymppinen.

• aivoinvalidi?

Harvinaisen tyhmä olet.

Kyse on Ristiäisistä ei todella mistään kastajaisista.

• höpötihöpöti
        aivoinvalidi? kirjoitti:

Harvinaisen tyhmä olet.

Kyse on Ristiäisistä ei todella mistään kastajaisista.

itseasiassa se on meillä päin kastejuhla, oikein oli seurakunnan papereissakin :P Joten itse taidat olla vähän höppänä - varsinkin kun tuollaiseen puutut.. pöh.

• 34

Ei anoppi mutta aikanaan oma äitini. Ensin muistutettiin ja kyseltiin naimisiin menosta, kun asuimme avoliitossa liki 7 vuotta. Annoin mennätoisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta välillä tahtoi pinna palaa. Tosin omalle äidille on helpompi sanoa kuin anopille, joka kuitenkin oli vieraampi.

Neuvoja en osaa sanoa, muuta kuin toivottaa kärsivällisyyttä sinulle. Ei muuten hullumpi ajatus, että kastetaan vasta kun itse haluaa. Tunnen parikin nuorta, jotka halusivat aikanaan rippikouluun ja ennen konfirmaatiota kastettiin.

• me tehtiin niin nyt 9 kk eika olla kastettu,Saa itse päättää et haluu kasteen vai ei?

• laksåpqk

Se on nyt anopille tärkeä asia. Lienee parasta selittää asianlaita suoraan niin loppuu kyseleminen.
      Ennen vanhaan kastamatonta lasta ei edes viety kotoa pois. Kasteella oli ennen paljon suurempi merkitys kuin nykyään.
      Asian siis voi selittää ihan kauniistikin,ei tarvitse tosiaankaan olla tyly.

• yfkgcdjhy

No lakatkaa sanomasta että kastajaiset tulee, jos niitä ei tule, niin anoppi saattaisi ehkä lakata kyselemästä että milloin ne tulee. Lapsenne kaste on teidän (tai oikeastaan sinun) päätettävissä, mutta onko tuo ihme jos anoppi odottaa kastajaisia, jos miehesi väittää hänelle että sellaiset on tulossa...

• kastajaiset

"Harvinaisen tyhmä olet.

Kyse on Ristiäisistä ei todella mistään kastajaisista."
      Pilkunnussija? hehheh..

Joo ollaa koitettu selittää että pidetään pidetään kunhan keretään.. On vaan niin kiire jostain ihmeen syystä. Jos ei pidettäs ollenkaa ja sanottas niin sais varmaan sydärin. Joop kärsivällisiä täytyy olla =)

ap

• Yksi äiti vain

Itse tein niin, että lapseni kastettiin juuri siksi etten halunnut sukulaisten voivottelua kuunnella. Ei siihen suuria järjestelyjä mielestäni tarvinnut tehdä. Toimin näin ja päätin, että lapsi päättäköön itse vanhempana erota kirkosta jos siltä alkaa tuntumaan...

• kastajaiset

Niin, onhan tuossa itua.. Toisaalta lapsi voi myös liittyä seurakuntaan myöhemmin jos siltä tuntuu? No, kyllä me lapsi luultavasti seurakuntaan liitetään, saisi vain anoppi ymmärtää, että teemme sen sitten kun siltä tuntuu.

ap

• huldamari

paras vaan sit istua alas ja puhua asiasta ja ainakin olla ymmärtävinään että asia hänelle tärkeä, mutta päätös teidän vanhempien. itellä kans vähän liian innokas anoppi/isoäiti... meinas ihan pakosti viedä lapsen puolvuotiskuvaankin jne... luopui kyl lopulta asiasta mut muistutteli aika kauan :( ikävää kun ne ei aina osaa vetää raja asioihin jotka niille kuulu ja jotka ei.. omalle äidille se on paljon helpompi sanoa että tää on meidän lapsi ja meidän asia ja päätös... mut jaksamisia anopin kans :)

• juikjuik

win-win

Jos teillä on kiire, laita anoppi töihin! Miettikää mitä missä ja miten haluatte, kun se seuraavan kerran kysyy, kerro että ei ole aikaa, onko sillä? Ja sitten selkeät ohjeet. Saattas auttaa sun ärsytykseen ku saisit puolestas kysellä että jokos oot sen ja tän asian hoitanu :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      27
      5304
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3865
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3197
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2800
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      284
      1303
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1183
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1139
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      396
      1112
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      213
      1086
    Aihe