Koulukiusaaminen

DeTyHoo

Näin koulujen alkaessa muistakaamme ettei ketään saa kiusata.
Itse olen ollut koulukiusattu 3 vuoden ajan yläasteella.
Vielä näin aikuisiällä ne muistot palaavat mieliin ja minun itsetuntoni on todella huono.
Se mitä nuoruusiällä ja murrosikäisenä joutui kokemaan , se kantaa läpi elämän.
En ole antanut kiusaajilleni koskaan anteeksi ja vieläkin muistan ne pahat kokemukset, vaikka olen jo 45-vuotias.

20

226

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janssoninKiusaus

Sama täällä, muistot ja kokemukset eivät unohdu :(

• vanhasuolajanottaa

Vieläkin muistan viimeistäen, ohikulkissani kaupan kassalla tai varaosamyymälässä, ne paskiaiset ketkä jakso kiusata jo ala-asteelta asti.

Yleinen Sanoma kaikille kiusaajille: Tapanne!!!

• Kiusattu myös

Koulukiusattu ja aikuiskiusattukin yli 5-kymppinen täällä.

Ei niitä unohda koskaan.

Tässä iässä on oppinut yhden asian kuitenkin, että kiusaaja kiusaa lähinnä itseään, jos vielä yrittää kiusata minua. Sanon suoraan vastaisuudessa, seuraava ns. etappi on rikosilmoitus kiusaajasta.

• Anonyymi00019
        UUSI

On kyllä aika sekava kirjoitus.

• normomeininki

Ihmiset mieltävät kinastelun kiusaamiseksi vaikka kyse on luonnollisesta ihmisten välisestä hierarkiasta ja leikin omaisesta tappelemisesta. Nämä kaikki vain auttavat ihmistä selviämään oikeissa tilanteissa, missä pitää ihan oikeasti selviytyä elävien kirjoissa.

Tässä asiasa ei ole mitään epänormaalia kiusaajan eikä kiusattavan osalta. Pitää vain osata elää normien mukaisesti.

• 996699666

Tule vittu selittämään! paikka ja aika? Olet selvästikkin entinen kiusaaja. Kohta mustalla silmällä..

• asennetta,
        996699666 kirjoitti:

Tule vittu selittämään! paikka ja aika? Olet selvästikkin entinen kiusaaja. Kohta mustalla silmällä..

No niin perkele! Niin sitä pitää!

• Ilkeä luonne

Monesti koulukiusaajasta tulee myös työpaikkakiusaaja.

• 66656565

Niskalaukaus.

• paljon kiusattu

"Ihmiset mieltävät kinastelun kiusaamiseksi vaikka kyse on luonnollisesta ihmisten välisestä hierarkiasta ja leikin omaisesta tappelemisesta. Nämä kaikki vain auttavat ihmistä selviämään oikeissa tilanteissa, missä pitää ihan oikeasti selviytyä elävien kirjoissa.

Tässä asiasa ei ole mitään epänormaalia kiusaajan eikä kiusattavan osalta. Pitää vain osata elää normien mukaisesti."

Jaha ... missä maailmassahan kirjoittaja elää?

• Äänetön yhtiömies

Sivusta katsoja on henkisesti kiusaaja.

• Ole CooL

Propral niminen reseptilääke on tarkoitettu jännitykseen. Lääke pitää sykkeen tasaisen halhaalla ja helpottaa hengittämistä ja lopetta vapinan. Ei ole mitään syytä joutua kiusatuksi jännittämisen vuoksi. Kaikki ihmiset jotka joutuvat esiintymään yleisön edessä käyttävät näitä dopingaineita. On siis turha elää harhakuvitelmissa, että toiset ihmiset eivät jännittäisi esiintymistä tai sosiaalisia tilanteita.

• turpaanottaja

Propral on beetasalpaaja, jonka käyttö vie hapenottokyvyn. Kun kiusaajat tulevat vetämään turpaan, hengästyt heti vastaan tapellessa tai karkuun juostessa. Jos sitä käyttää, niin parempi ottaa saman tien myös Buranaa, että sattuu vähemmän eivätkä ruhjeet tulehdu.

• Selvinnyt

Ei pieni koululainen, eikä edes yläasteikäinen saatikka työntekijä tiedä propraleista mitään.

Pieni koululainen ei osaa kertoa vanhemmille kiusaamisesta, koska pelkää että hänessä on jotain vialla kun toiset kiusaa. Ja moni vanhempi ei edes välitä taikka näe ongelmaa.

Niin moni kärsii koko kouluajan kiusaamisesta itsekseen kärsien, ollenkaan kertoen kenellekkään siitä.

Niin minä olen tehnyt ja tunnen yhä pahoinvointia kyseisiä kiusaajia kohtaan.

• En ole unohtanut

mitä kouluaikana tapahtui. Voi kun jokaisella olisi se "oma kaveri" voisi olla vaikka joku perheenjäsen, jolle voi kertoa kaikki asiansa. Ei näitä asioita kannata yksin hautoa. Jos tulet kiusatuksi, kysy niiltä luokkasi oppilailta, jotka hiljaa tätä sinun kiusaamistasi katsovat. Kysy heiltä kahden kesken, mitä he oikeasti on mieltä tällaisesta kiusaamisesta, kysy heiltä miten he toimisivat jos heitä kiusattaisiin. Puhu luokkakavereiden kanssa, päättäkää yhdessä tehdä loppu kiusaamisesta sanomalla kiusaajalle, että nyt kiusauksen kohteena ei ole yksi oppilas vaan kiusaus kohdistuu kaikkiin luokkakavereihin. Ottakaa kantaa tällä tavalla, tuskin kiusaaja uskaltaa ruveta enää sen jälkeen aukomaan päätään, ja Sekun vaan on niin, että ne jotka työkseen kiusaavat, eivät sitten opiskelusta piittaa tuon taivaallista ja jäävät jälkeen opinnoissa ja joutuvat tarkkailuluokalle ja sen jälkeen rikoskierteeseen.

• entinen kiusattu

Muakin kiusattiin aikoinaan ja paljon, mutta en jaksa siitä stressata. Suurin osa oli idiootteja. Kiusaajathan ovat aina joko äärettömän tyhmiä tai sitten mielisairaita.

• Hyvät jää eloon

Minua kiusattiin melkein koko yläasteajan. Olin sosiaalinen, kiva, mukavannäköinen,ns.'normaali' ihminen.
      Olin poikien suosiossa niinkuin moni muukin 'kiva' ja 'normaali' oppilas.
      Tämäkös aiheutti kateutta parin ns.koulun kingi-tyttöjen keskuudessa...ja siitä se helvetti alkoi.
      En voinut ymmärtää sitä tönimistä, luokassa panettelua, halveksuvia katseita, ulkopuolelle jättämistä, paskan ja valheiden puhumista, röllimistä, tavaroiden varastelua.
      Se on jättänyt ikuiset arvet sieluun, mutta selvinnyt olen elämässäni sisulla.

Normaalit elämänarvot omaava yläasteikäinen joutuu niin monesti hurlumhei-tyyppien hampaisiin.

Olen nyt aikuisena kuullut näistä parista kingistä...toinen on kuollut elettyään railakasta elämää ja toinen kituu epäonnellisessa parisuhteessa turpiinsa saaden...
      Että se siitä
      Itse olen onnellinen, ikävistä muistoista huolimatta.

• Sanoppa muuta

Hierarkian perseennuolijat, jotka puhuvat vain Small talkkia, eivät ole kiusattuja eikä auktoriteettejä. Nämä perseennuolijat vain hengailevat ryhmän mukana ja aiheuttavat epäsopua ihmisten keskuudessa.

• Anonyymi00018
      UUSI

Kiusaamisen pitkäaikaisista vaikutuksista puhutaan mielestäni edelleen liian vähän. Vaikka itse kiusaaminen loppuisi koulun päättyessä, häpeä, varovaisuus ja pelko torjutuksi tulemisesta voivat jäädä vaikuttamaan siihen, miten ihminen tulkitsee muita ihmisiä ja suhtautuu itseensä vielä aikuisena.

Antti Rönkä käsittelee tätä kiinnostavasti romaanissaan *Jalat ilmassa*: huomio ei ole vain siinä, mitä koulussa tapahtui, vaan siinä, miten kokemukset voivat jatkaa elämäänsä myöhemmin itsetunnossa, ihmissuhteissa ja jatkuvana itsensä tarkkailuna.

Kirjoitin Rönkän tuotannosta ja tästä teemasta tarkemmin täällä, jos aihe kiinnostaa: https://iltalahti.fi/antti-ronka/

• Anonyymi00020
        UUSI

Kajaanissa Röngän veljekset oli koulukiusaajia. Nykyään ovat opettajia.Kiusaaminen jatkuu edelleen,eri roolissa vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      237
      1501
    2. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      287
      1074
    3. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      94
      834
    4. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      68
      792
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      48
      733
    6. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      112
      634
    7. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      595
    8. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      34
      584
    9. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      49
      555
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      94
      525
    11. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      41
      511
    12. 32
      491
    13. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      485
    14. 34
      466
    15. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      77
      451
    16. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      32
      444
    17. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      77
      422
    18. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      417
    19. Oletteko täyttä sataa?

Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?
      Ikävä
      33
      400
    20. Iivari esittää poliisin tutkintaa

Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj
      Kemijärvi
      21
      381
    Aihe