Olisko täällä joku viisaampi joka osaisi auttaa?
Sain isoisoäitini jäämistöstä linkkien mukaisen vanhan nuken. Siinä ei ole mitään merkintojä missään. Jos hampaat olisi niin voisi sopia Martta-nukkeiden joukkoon mutta kun niitäkään ei ole...
Sisältö on jotain olkien tapaista.
Muistelisin että olisin kuulluut isoisoäitini tehneen joskus työkseen nukkeja, ilmeisesti Turussa jossain yrityksessä taikka ihan kotonaan suurinpiirtein 1900-1930 välisenä aikana.
Olisi mahtavaa jos tälle orvolle nukelle löytyisi nimi, valmistaja, tarkempi aikakausi... kaikki asiallinen tieto olisi arvokasta ja toivottavaa.
http://aijaa.com/v.php?i=003688495561.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001448495562.jpg
Nukke vailla nimeä
5
933
Vastaukset
- nukke vailla
Nostan josko joku asiantuntija vielä löytyisi...
- valitsetoinennimimer
Ootko varma että on noin vanha - näyttää prikulleen Liisa-nukeltani jonka sain 1-vuotislahjakseni vuonna 1957... Oli silloin ihan uusi. Sen enempää minulla ei tietoa ole, nukke on kyllä vielä jossain ullakolla tallessa mutta saanut jo uuden kropan eli ei ole yhtä hyvässä kunnossa kuin sinun näyttää olevan...
- nukke vailla nimeä
Kiitos tästä vastauksesta. Näin isoisoäitini on joskus kertonut äidilleni että tämän pitäisi olla jostain vuosisadan vaihteesta mutta kun ei pysty enää asiaa kysymään niin ihan varma ei voi olla olla. Taidanpa etsiä tuolla Liisa-nukella lisäkuvia josko löytäisin netistä jotain samantyylistä.
- Marttanukkekeräilijä
Tämä vastaus tulee "vähän" myöhässä,mutta toivottavasti siitä on apua.
Nukkesi on takuuvarmasti Marttanukke Pipsa.Sillä on kumipää,joka on ehkä
ajan saatossa kovettunut.Käsittele sitä hellävaroen ettei se murru,sitä kun ei pysty korjaamaan.Älä myöskään säilytä siitä auringossa tai muuten kuumassa paikassa.
Nukke on n.50-luvulta,koska on kumipäinen.Päitä tehtiin myös paperimassasta.
Isoäitisi on työskennellyt Turun Nukkelassa.Naiset tekivät nukkeja myös kotona ja toimittivat ne sitten nukkelaan.Nukkelan omistivat Turun Martat,jotka halusivat antaa
kotiäideille ansainta mahdollisuuden nukkeja valmistamalla.
Marttanukkeja alettiin tekemään 1900-luvun alussa. - sissi4
oletko vielä saanut tietää mikä nukke on kyseessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483