Vaunukuivuri käytännössä ?

Valmetnainen

Hei ! Onko sellaiset Mepit tms hyviä käytössä ? Kovin pieneltä näyttää se kaatoallas , miten siihen saa peräkärrystä viljat menemään , pelkästäänkö sen takalaidan pikkuluukun kautta liruttelemalla ? Että kestääkö kovin kauan täyttää ko kuivuri ? Mitä hyvää tai huonoa sanottavaa näistä laitteista on ? Kuivattavaa olisi sellaiset 30 hehtaaria ja vanha lavakuivuri on sangen työläs ja laatukin tulisi siilokuivurissa parempi . Kiitollisena vastauksia odotellen.

6

4909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-vilj..

      Itsellä ei kyseistä kuivuria ole mutta naapuri on kuivannut mullekin viljat Mepulla, yhtä nopeasti sen täyttää kuin siilokuivurinkin ellei nopeamminkin, ainakaan tässä naapurin mepussa ei ole mitään ongelmakohtia ollut hienosti on toiminut.
      Kaatoaltaan kanssa pärjää hyvin kärryn perän menee kipatessa sopivasti kourun sisään ettei viljat valu reunoilta yli, kärryjä on tietysti kaikenlaisia.

    • MepuMies

      Itsellä on mepu 130 ja olen ollut tyytyväinen. Kärryllinen mahtuu kerralla sisään ja sen täyttö kestää noin 15 - 25 minuuttia riippuen viljasta. tyhjentäminen suunnilleen saman verran, ehkä vähän nopemminkin. eihän perinteiseen kuivuriinkaan saa viljoja kipattua suoraan kuivuriin vaan elevaattori vie ne kippaussiilosta. Mepuunkin toiki saa isompia kippaussiiloja mutta itse en ole kokenut tarvitsevani sellaista. Tällä hetkellä otan viljat ulos kärryyn ja siirrän sitten varastosiiloihin mutta tulevaisuudessa on tarkoitus rakentaa pari pyörösiiloa kuivurin viereen että saisin viljat kuivurista suoraan siiloon. Kuivuri on kesät talvet samalla paikalla katoksessa, en liikuttele sitä mihinkään.

    • Mepu 205

      Hyvä on. Pikkuluukusta aluksi ja lopputyhjennys takaluukku avaamalla.

      Negatiivista jos anturi katkaisee syötön ja altaaseen jää jyviä eikä ole katosta.

      Toinen huono puoli, että katkaisuanturi katkaisee liian myöhään, monesti tulee ylitäyteen ja kun vilja turpoaa, sekoitin sammuu kun ei jaksa pyöriä. Joutuu lapiohommiin.

    • Valmetnainen

      Hei !

      Kiitos mielipiteistä . Asia on vielä ihan auki , Ei ole vielä selvinnyt sekään varmaksi , olisiko ihan oikea kuivuri vai juuri tämä vaunu parempi hankinta tulevaisuutta ajatellen. Taitaa vaan se oikea kuivuri tulla aika paljon kalliimmaksi . Toisaalta vaunusta pääsisi myös eroon tarvittaessa , jollei ole enää tarvetta kuivurille. No , asioilla on tapana järjestyä jotenkin , vaikka nyt tuntuu kovin vaikealta päätökseltä.
      Mukavia syksypäiviä.

      • Minitilallinen Verti

        Jos kuivattavaa vuosittain tuo 30ha, niin vaunukuivuri on kyllä hyvä ratkaisu, varsinkin jos vanhoja varastotiloja pystyy vielä hyödyntämään. Tuo kaatokuilu ei ole varmaan mikään ongelma, pienillä teknisillä järjestelyillä varmaan saa asiaan helpotusta, että sen vuoksi ei "oikeaa" kuivuria kannata alkaa rakentamaan.
        Olen nähnyt myös itse tehdyn "vaunukuivurin", joka oli tehty vanhasta kuivurikoneikosta pyörien päälle, hyvin toimivan näköinen ratkaisu ja isännän kertoman mukaan varsin edullinenkin, rahaa oli saatu palamaan siinä projektissa peräti 3000€, kun uusi vaakakuljetin oli nostanut kustannuksia.


    • Anonyymi

      Mepu 170 punavalkoinen minulla ollut vuodesta 2016.
      seuraavia huomioita olen tehny:
      - EI kuivaa pieniä eriä, valkoisten huoltoluukkujen yli täytyy olla n. 50 cm tavaraa, muutoin vain puhaltaa lämmöt yli.
      - nyt on ollut ongelmia sen kanssa että kuivuri täyttyy vain vasemmalta puolelta kun seisot polttimon päällä ja kurkistat luukusta sisään...
      - kauran kuivaaminen onnistui hyvin , mutta naapurin korianterin kuvaus onnistui , yläpuhltimen peittämällä noin puolet , mutta tyhjennys ei. elevaattori meni tukkeutumaan, mutta saatiin ulos kun käytin täyttö asentoa ( jolloin alapuhallin ei puhaltanut) ja n 20 s välein käänsin kattoelevaattorille (ihme vika!)....
      Ts. perinteisille viljoille ok, mahdollisimman täyteen, erikossiementen kanssa täytyy kikkaille (lentävät ulos ja kuivattava usein alhaisilla lämpötoiloilla (35-45C) ja termostaatti voi olla alimmillaan 45C ,jos alle niin alapuhallin sammuu..
      - täyttökaukalo on vaikea peittää talveksi , ja usein alaruuvi on märkä ....halvat pressut kestävät vuoden pari .
      - sivuluukkujen alla olevat kolmiomaiset puhallusaukot kannattaa peittää 2mm teräsverkolla... jos täyttö vajaa , tavaraa tulee läpi
      - kosteusanturi on ihan ihmeellinen mutta kai se täytyy vaan katsoa näytteen avulla, käsikosteus mittarilla ja vääntää niin että se pysäyttää/sammuttaa polttimon. muuten jos tuo hevosenjouhi anturi ei sammuta/toimi joutuu itse valmomaan että ottaa polttimon päältä pois, mutta jälkipuhallus ajastinkaan ei myöskään toimi ts Mepu voi puhaltaa kylmää ilmaa vaikka seuraavan päivän!
      tässä oli minun havaintoni näin äkkiseltään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe