Vene ulkomailta

M.D.

Asiasta on varmasti aiemminkin keskusteltu, mutta en silti löydänyt vastauksia kysymyksiini, joten aloitan uuden aiheen. Saimme vihdoin oman 31-jalkaisen myytyä, ja nyt haussa on 37-42 -jalkainen merten ooppeli vuosituhannen vaihteesta. Suomessa tarjontaa on aika vähän, ja tällä hetkellä hintapyynnit useissa veneissä lähinnä naurettavia (7 vuotta vanhasta pyydetään enemmän kuin uudesta!!!).

Jos veneen tuo esim. Hollannista, tuleeko veneen hintaan mitään muita kiinteitä kustannuksia kuin VAT? Eli jos se on maksettu, ovat loput kulut siirtoa ja varustelua? Ovatko veneet ylhäällä talvisin eli kuuluuko kauppaan yleensä pukkia yms. talvivarusteita? Entä onko veneissä lämppäreitä tai septitankkeja imulla? Siirrosta jo kysyin, ja tästä arvioidut kustannukset olivat 4000 euroa. Mahdollinen arviointikäynti 1000 euroa. Toki kävisin veneen myös itse paikan päällä katsomassa.

10

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman jo tehnyt

      Jos kyse on juuri Hollannista, niin

      - Ei tule veroa tai tullia
      - Yleensä on ylhäällä talvet, mutta ilman pressuja tms.
      - Myös mastot ovat yleensä pystyssä telakoinnin aikana.
      - Harvoin on omaa pukkia, koska yleensä telakat hoitaa telakoinnin omilla pukeillaan
      - Harvoin on septitankkia
      - Lämppäreitä löytyy myöskin alle puolista veneistä, ja ei ainakaan imulla
      - Atlantin vesi on todella paljon raaempaa varsinkin alumiiniosille, joten varaudu yllätyksiin
      - Veneet ovat varusteltu yleensä avomerelle, joten varusteiden määrä ja laatu voi olla positiivinen yllätys

      • Saman jo tehnyt

        Siis septitankit on ilman imutyhjennystä. Lämppäreissä ei taida koskaan olla imutyhjennystä ;-)


      • Kronblom

        Hollannissa valtaosa veneistä on "sisäjärvien" satamissa jotka ovat murtovesialueita ja veden suolaisuus siksi noin samaa luokkaa kuin Itämerellä. Toki Pohjanmerelle avoimet satamat erikseen joissa veden suolapitoisuus on jo korkeampi. Tarkista siis missä vene on suurimman osan ajastaan makoillut.


      • veneensä hakenut
        Kronblom kirjoitti:

        Hollannissa valtaosa veneistä on "sisäjärvien" satamissa jotka ovat murtovesialueita ja veden suolaisuus siksi noin samaa luokkaa kuin Itämerellä. Toki Pohjanmerelle avoimet satamat erikseen joissa veden suolapitoisuus on jo korkeampi. Tarkista siis missä vene on suurimman osan ajastaan makoillut.

        Kronblom ehdottaa tarkistamaan missä "vene on suurimman osan ajastaan makoillut".
        Minusta on oleellisempaa tutkia vaikkapa mastohelojen ympärillä näkyvä korroosio - varminta on tilata puolueeton "surveyor" tutkimaan vene. Surveyorin kirjallinen raportti on hyvä dokumentti moneen tarkoitukseen.
        Sen verran on omaa kokemusta ulkomailta hankkimisesta, että olen ostanut veneen kerran Tanskasta, kerran Hollannista ja kerran Englannista. Ennen ostopäätöstä kävin tietysti katsomassa useita vaihtoehtoja kotimaassa, Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa.... Todellisuus ei yleensä vastannut sitä käsitystä, jonka myynti-ilmoituksista sai! En kuitenkaan tekisi yleistyksiä siitä mistä maasta kannattaa ostaa tai mikä on edullisin. Kaikkia veneitä ei kotimaisilla markkinoilla edes ole.

        Positiivinen yllätys itselleni on ollut varisnkin brittiläisten ja hollantilaisten matkapursien varustetaso. Sekin tietysti riippuu venetyypistä ja siitä minkälaisessa käytössä vene on ollut. Jos hankkii hyvin varustetun matkapurren, joka surveyorin mukaan on kaikin puolin kunnossa, sen purjehtiminen kotiin on kivoin, mielenkiintoisin ja halvin kuljetustapa!
        Siitä olen samaa mieltä, että yleensä septitankki puuttuu. (Omassa veneessäni se asennettiin ennen kaupan vahvistamista, samoin vaihdettiin uudet akut jne).


      • raitapaita'
        veneensä hakenut kirjoitti:

        Kronblom ehdottaa tarkistamaan missä "vene on suurimman osan ajastaan makoillut".
        Minusta on oleellisempaa tutkia vaikkapa mastohelojen ympärillä näkyvä korroosio - varminta on tilata puolueeton "surveyor" tutkimaan vene. Surveyorin kirjallinen raportti on hyvä dokumentti moneen tarkoitukseen.
        Sen verran on omaa kokemusta ulkomailta hankkimisesta, että olen ostanut veneen kerran Tanskasta, kerran Hollannista ja kerran Englannista. Ennen ostopäätöstä kävin tietysti katsomassa useita vaihtoehtoja kotimaassa, Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa.... Todellisuus ei yleensä vastannut sitä käsitystä, jonka myynti-ilmoituksista sai! En kuitenkaan tekisi yleistyksiä siitä mistä maasta kannattaa ostaa tai mikä on edullisin. Kaikkia veneitä ei kotimaisilla markkinoilla edes ole.

        Positiivinen yllätys itselleni on ollut varisnkin brittiläisten ja hollantilaisten matkapursien varustetaso. Sekin tietysti riippuu venetyypistä ja siitä minkälaisessa käytössä vene on ollut. Jos hankkii hyvin varustetun matkapurren, joka surveyorin mukaan on kaikin puolin kunnossa, sen purjehtiminen kotiin on kivoin, mielenkiintoisin ja halvin kuljetustapa!
        Siitä olen samaa mieltä, että yleensä septitankki puuttuu. (Omassa veneessäni se asennettiin ennen kaupan vahvistamista, samoin vaihdettiin uudet akut jne).

        Olisiko sinulla "veneensä hakenut" vinkata joku "surveyor" Hollannissa?


      • kysy info e-maililla
        raitapaita' kirjoitti:

        Olisiko sinulla "veneensä hakenut" vinkata joku "surveyor" Hollannissa?

        Saatat ehkä säästää surveyorin matkalaskuista, jos tilaat surveyorin, joka asuu/toimii suht lähellä tarkastettavaa venettä. Minulle suositeltiin ottamaan yhteyttä Hiswa-survey-expertteihin. Netistä löytynee näitä. Tässä yksi sähköpostiosoite, josta voisit tiedustella asiaa ja päästä alkuun: info (at) yachtexpertise.nl
        Viimeksi ostin veneen Englannista, mutta brittisurveyorin nimeä et nyt tarvinne.


    • jotvaan

      Ostin parivuotta sitten Belgiasta ranskalaisen vuosituhannen vaihteen veneen, oli ollut ylhäällä talvet, alu-osissa näkyi korkeampi kuluneisuus muuten erittäin siisti. Otin Merguksen rekalla koska oli saman hintainen mitä siirtopurjehdus mutta sain kattavamman vakuutuksen. Venetarkastaja Antwerpenista oli mukana, kannattaa koska siitä jää sitten dokumentti kun joskus myyt eteenpäin niin kunnnosta on myös puolueeton kannta. Muita kuluja kuin rahti ei sitten tule, yksityiseltä tai liikkestä ostettaessa VAT on yleensä jo maksettu, pyydä kuitti jossa ko. asia mainittu. Septi ja lämppäri puuttui.

    • miten lasketaan?

      Minusta nuo "M.D.":n esittämät siirron (ilm. siirtopurjehduksen?) ja arviointikäynnin kulut ovat yläkanttiin, kun vertaan omiin kokemuksiini.
      Arvointikäynti ei maksanut paljoa, koska käytin halpalentoa enkä yöpynyt minkään kaupungin keskustahotelleissa. Jos käyttää ammattitarkastajaa 1000 e voi kulua siihen, ehkä enemmänkin.
      Siirtopurjehdus lentoineen, veneen provienteerauksineen ja bunkrauksineen jäi mielestäni reilusti alle 1000 euroon kahdelta hengeltä. Tietysti tulee kalliimmaksi, jos joutuu ottamaan palkatonta lomaa töistä tai palkkaamaan siirtomiehistön.

      • M.D.

        Kiitos vastauksista. Nuo ilmoittamani kulut olivat kotimaisen firman minulle ilmoittamia, ei siis omia kulujani. Survey maksoi 1000 euroa ja firman kautta toimitus Suomeen tuon 4000 euroa. Oma katselmus ei toki maksa kuin lennot hotellin eli muutaman satasen, ja se tulee surveyn lisäksi kyllä tehdä...

        Katselin yhtä Bavaria 41:tä alkuperäiseltä omistajalta. Siitä puuttui lämppäri, mutta septi imuineen olisi ollut muutoin kattava varustus. Vuosimalli 1997 ja pyynti 65000 incl. VAT Vene Hollannin murtovesialueella.


      • Bree horn
        M.D. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Nuo ilmoittamani kulut olivat kotimaisen firman minulle ilmoittamia, ei siis omia kulujani. Survey maksoi 1000 euroa ja firman kautta toimitus Suomeen tuon 4000 euroa. Oma katselmus ei toki maksa kuin lennot hotellin eli muutaman satasen, ja se tulee surveyn lisäksi kyllä tehdä...

        Katselin yhtä Bavaria 41:tä alkuperäiseltä omistajalta. Siitä puuttui lämppäri, mutta septi imuineen olisi ollut muutoin kattava varustus. Vuosimalli 1997 ja pyynti 65000 incl. VAT Vene Hollannin murtovesialueella.

        Oletko tutustunut veneeseen mallia Breehorn 37? Se olisi kohtalaisen suorituskykyinen ja tukeva. Itseäni kiinnostaa kovasti. 80-90-luvun taitteen veneen saisi n 90-100t€:lla ja siinä on paattia koko rahalla. Suomessa näitä on yksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7728
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3712
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1130
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      963
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe