Olenpahan tässä miettinyt muutamanvuoden töitä hakiessani, miten vaikea nuoren on saada töitä ilman työkokemusta.. Itse olen ollut työtön jo 2vuotta ja millään en töitä tahdo saada. Jotenka olen tässä miettinyt,että johtuuko oma työttömyyteni siitä,että satun olemaan nainen "miesten" alalla? Kouluaikana jopa työharjoittelu paikan saanti oli itselleni vaikeaa... ensinmäisen vuoden hain vain omanalan töitä johon ei vaadittu työkokemusta, mutta mikään ei tärpännyt jotenka rupesin hakemaan siivoojaksi yms, ja joka työhaastattelussa sanottiin "sinullahan on loistavat paperit taskussasi, miksi et hakisi omanalan töitä" ja olenhan minä hakenutkin. Sitten vanhemmat itkee,ku nuoret eivät mene töihin! minä uskon,että moni haluaisi töihin,mutta eivät pääse koska heillä ei ole työkokemusta. Miksi niin harva työnantaja ei anna mahdollisuutta nuorille? miksi he haluavat palkata vain vanhempia ihmisiä joilla on työkokemusta ja samalla valittavat, kun nykyajan nuoret ovat niin laiskoja. Itse olen nyt kitkutellut 2vuotta 410eurolla kuukaudessa ja voin sanoa,että helppoa tämä ei ole! ainut ruoka mihin on varaa on makaroni ja joskus hyvänähetkenä jauheliha. Jäin jopa asunnottomaksi 2kk sitten ja enhän minä asuntoa saa,kun tulot on niin pienet. Sossussa käyminenkin oli turhaa sanoivat vain "kyllä työtä tekevälle löytyy" no mistäpä sitä löytyy? olen jopa käynyt monissa eri kaupungeissa työhaastatteluissa, edes maiseman vaihdos ei ole este, mutta heille on "no miten sinä meinasit asunnon täältä saada, jos töihin tulet" KIITOS VAAN KAIKKI TYÖNANTAJAT! ja anteeksi,että olen syntynyt naiseksi joka on kiinostunut "miesten töistä" !
Työttömät nuoret.
15
529
Vastaukset
- blimm
"no miten sinä meinasit asunnon täältä saada, jos töihin tulet"
Tuohon kysymykseen vastataan minulla on sukulaisia kaupungissa joiden luona voin asua, kunnes löydän oman asunnon.
Tsemppiä työnhakuun!
Toivottavasti tärppää oman alan paikka. - ,lmjg
Jos metallihommista jäänyt tyttömäksi 2008 tai sen jälkeen vaikea on töihin päästä. Lomautettuja niin paljon, että ne vähäthommat mitä on ollu, tehty jäljelle jäänellä porukalla. Metalli hommia muutenkin valunut paljon ulkomaille.
- Nuoret bilettäjät ei työhön kelpaa
Kukaan työnantaja ei halua palkata krapulaista bilettävää nuorta, etenkään naispuolista sellaista joka pamahtaa paksuksi hetkenä minä hyvänsä muodostuen riippakiveksi firmalle. Firmojen tehtävä on tuottaa voittoa, ei elättää toisten mukuloita.
- tyytyväinen oon
minä, nainen, työskennellyt metallialalla 37v. voin sanoa että kannatti. Nyt olen jo pois työelämästä mutta olen tyytyväinen valinnastani. Palkka on ollut keskitasoa paljon parempi ja työkaverit aivan loistavia, kaikki miehiä. Olen toki ollut naisvaltaisella alallakin, voi sitä kateuden määrää...Työpaikkanioli kotini lähellä,12km työmatka, klo 7-15.30 työaika, vapaa valinta lomien ajankotaan ja pekkaspäiviin nähden ja työnantaja oli aivan eriluokkaa mitä nykyiset nylkyrit. Nainen pärjää siinä missä mieskin, on vain oltava moninverroin parempi ensi alkuun että työnantaja huomaa sen ,muuten häviät muun joukon sekaan, mutta kun sinut huomataan ammattitaitosi takia niin senjälkeen on helppo olla työkaverit sekä työnantaja arvostavat sinua.
- fvsfv
haluisin kannustaa työnhakuun, vaikka ymmärrän kyllä että alkaa tuntua vähän toivottomalta. Mutta jos katsot mol-sivuilta niin esim koneistajan paikkoja olis kyllä niitten mukaan aika paljon auki... että jos rohkeesti kyselis että pääsiskö töihin ja sanos että on valmis opettelemaan niitä hommia ja näin
- Harjoittele ja opi
Sitä varten on työkkärin harjoittelut, jotta sitä kullanarvoista työkokemusta pääsee tienaamaan.
- Koneinsinööri_1985
Itse valmistuin miesvaltaiselle alalle 2008 ja olin työttömänä 1.5 vuotta ennen kuin täppäsi. Olin ensin kyseisessä firmassa ilmaisena työntekijänä 5kk jonka jälkeen sain vakipaikan ja nyt taskussa vuoden työkokemus. Itsekkin olin jo heittämässä kirvestä kaivoon, mutta onneksi on pieniä yrityksiä jotka palkkaavat naisia ja nuoria vastavalmistuneita. Kyllä se vielä sullakin tärppää... Onnea työnhakuun =)
- xcfew
sait duunia puhtaasti siksi koska olet todennäköisesti kivannäköinen nainen ja toimit työpaikkasi "seinäruusuna" jonka perään miehet tykkää kuolata, et niinkään ammattitaitosi tai osaamisesi takia.
- nappimaakari
kateellinen miespuoli taas siinä.....kun ei itse ole töihin päässyt...
- Koneinsinööri_1985
Niin enhän saanut paikkaa ammattitaidon takia,koska minulla ei ollut työkokemusta. En edes osannut käyttää kaikkia suunnittelu ohjelmia mitä työssäni tarvitaa, mutta kovalla työllä ja jääräpäisyydellä opin ja nyt olen paikkani ansainnut. Tosiasia on,että nainen voi saada työpaikan ilman mitään ulkonäkövaatimuksia..Olet varmaan itse menettänyt työpaikkasi jonkin "seinäruusun" takia koska olet noin katkera.
- dsgwstgwertw
Työtä saa jos on työkokemusta
Työkokemusta saa tekemällä töitä.
Kumpi oli ensin, muna vai kana?
Sama systeemi kuin jenkkilään. USA:ssa on pakkosysteemi käytössä työnantajilla, että tietty prosenttimäärä ilmoitetuista työpaikoista pitää olla ns. "entry level -jobs" eli vastavalmistuneille. Näihin ei sitten saa muita ottaa.
Omalta kohdaltani voin sanoa että valehdelkaa työkokemus. Pahin mitä siitä voi seurata on se että menetätte työpaikan, no sitten on ainakin sitä työkokemusta seuraavaa haettaessa. Harvemmin muutenkin työnantajat soittelee vanhoille työnantajalle.- muuta ei tartte
Työtä saa jos on suhteita.
Kyllä...
Työ on ensin, mutta kuka ottaa töihin jos ei ole päässyt töihin...
Tuo pitäisi laittaa joka hakemukseen mukaan =)
Tuo USA:n juttu olis kiva. Että yritykset ottais vain suomalaisia töihin.
Missä näkyy se suomalainen käden ja koneistuksen taito, jos yrityksiin otetaan vain jotain bulkkuja tai m*kuja?
Joo hyvä neuvo toi viimeinen =D- Fiksua?
Työkokemuksen valehteleminen on petos, joka voi pahimmillaan johtaa kuukausien osan palkasta takaisinperintään sekä rikosrekisterimerkkntään.
- fwesfasdfs
Fiksua? kirjoitti:
Työkokemuksen valehteleminen on petos, joka voi pahimmillaan johtaa kuukausien osan palkasta takaisinperintään sekä rikosrekisterimerkkntään.
Paskat ole petos, niin kauan kun et väärennä mitään dokumentteja niin ei mitään seurauksia, muutakuin irtisanomisperuste.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401