Kertooko hammaslääkärit vanhemmille jos nuuskaa?

Pliis....

Eli oon 14v poika ja oon käyttänyt nuuskaa noin 3kk. Edessä on hammaslääkäri ja tiedän, että ikenet on ihan mustuneet. Eli kertooko hammaslääkärit vanhemmille jos ne huomaa, että on nuuskannut.
Sitten kysyn, että saako tummuneita ikeniä jotenkin puhtaaksi, kuluuko se väri vain pois vai jääkö ne siihen lopullisesti?

59

7437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghghd

      kyl ne kertoo koska sä oot alaikäinen

    • Se jää lopullisesti ja he kyllä kertovat vanhemmilesi, että sulla on mälli huulessa 24/7.

      Saisitpa vielä syövän kumeihis, niin ehkä opettais olemaan kunnolla.

      • Anonyymi

        Itse olen 15v poika enkä ikinä ole nuuskaa tai mitään muutakaan päidettä kokeillut ja inhoan niitä jotka luulee olevansa koviksia kun vetävät päihteitä ja myyvät toisilleen niitä ja usein nämä samat idiootit kiusaavat muita. Usein tulee tällaisia idiootteja vastaan. Ja usein ne ovat vieläpä niin nössöjä että kiusaavat netissä eivätkä edes uskalla tulla kasvotusten sanomaan asiaansa. Tekevät feikkiprofiileja nettiin toisesta ja laittaa tyhmiä kuvia ja viestejä sen tyypin nimellä. Saisivatkin sen keuhkosyövän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen 15v poika enkä ikinä ole nuuskaa tai mitään muutakaan päidettä kokeillut ja inhoan niitä jotka luulee olevansa koviksia kun vetävät päihteitä ja myyvät toisilleen niitä ja usein nämä samat idiootit kiusaavat muita. Usein tulee tällaisia idiootteja vastaan. Ja usein ne ovat vieläpä niin nössöjä että kiusaavat netissä eivätkä edes uskalla tulla kasvotusten sanomaan asiaansa. Tekevät feikkiprofiileja nettiin toisesta ja laittaa tyhmiä kuvia ja viestejä sen tyypin nimellä. Saisivatkin sen keuhkosyövän.

        Kuka vittu käyttää päihteitä siinä toivossa että näyttäis kovalta en tunne yhtäkään joka käyttäis sen takia
        Itse esim juon koska se on hauskaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen 15v poika enkä ikinä ole nuuskaa tai mitään muutakaan päidettä kokeillut ja inhoan niitä jotka luulee olevansa koviksia kun vetävät päihteitä ja myyvät toisilleen niitä ja usein nämä samat idiootit kiusaavat muita. Usein tulee tällaisia idiootteja vastaan. Ja usein ne ovat vieläpä niin nössöjä että kiusaavat netissä eivätkä edes uskalla tulla kasvotusten sanomaan asiaansa. Tekevät feikkiprofiileja nettiin toisesta ja laittaa tyhmiä kuvia ja viestejä sen tyypin nimellä. Saisivatkin sen keuhkosyövän.

        Vitun idiootti miten se liittyy tähän millään tavalla. Kysyi että kertooko hammaslääkäri vanhemmille nuuskaamisesta ja aloit selittää siitä että kaikki jotka käyttää päihteitä kiusaavat mikä on pointtisi?


    • ...

      Olet alaikäinen pentu, sinulla on huoltaja - ainakin hammaslääkärin pitäisi kertoa huoltajalle havaittuaan alaikäisessä potilaassa terveydelle vaarallisia juttuja.

      Jos jäät auton alle ja katkot jalkas - silloinkin yleensä kerrotaan että tämmöinen tapaus olis nyt täällä polilla noudettavana.

      Mitä tummentumiin tulee niin en tiiä, en oo koskaan ollu tarpeeks tyhmä ruvetakseni nuuskaamaan.

    • Suomisuomalaisille

      Haha, pennut vetää nuuskaa ja pelkää seurauksia.
      Säälittävää, erittäin säälittävää.

    • aevan

      no siinäpä vettää jää tupakka vähemmälle (:

      • justiinsa joo

        no... on tomegle oikeassa paikassa ny kun pistää iha asiallista asiaa tulemaan... mitä nuuskaan tulee, yritä pyytää hammaslääkäriä olla kertomatta XD ja muute: lääkärien vaitiolovelvollisuus on täyttä paskaa


    • heeeehhehhe

      itsellä siskoni potkas mua leukaan ja kieli aukes ja tuli verta. äitin kommenni "ootsä noin notkee? wau" sillävälin ku mä olin sylkemäs verta.

    • -99 tyttö

      onko kenties masennusta, vai mitä ku nuuskaat? elämä pieles? Säälin sua oikeesti. Toivottavasti haet joltain apua tähän, ettet murru itsariin tai huumeiden ja alkoholin käyttöön.

      On kyl maailma ny menny iha sekox ku tälläsiäki saa kuulla ympäri maailmaa. Onneksi on olemassa vielä sellaisia kunnon ihmisiä.

      Mutta onnea sinulle. Toivottavasti hammaslääkäri huomaa ja kertoo vanhemmilles. Ihan vain sun parhaakses, sillä mä uskon et sun elämä viel alkaa mennä parhain päin, kunhan ite vaa uskot siihe.

      :)

      • sä et kuule napero edes tiedä mitä masennus on. joten lakkaa viljelemästä tuota ylikäytettyä ja arkipäiväistynyttä sanaa.. masennus on vakava juttu joka on hyvin kaukana väliaikaisista epätoivon tunteista ja jaksamattomuudesta. se on jotain helvetin paljon syvempää. sitä ei ymmärrä ellei itse koe. minäkään en siis tiedä miltä se tuntuu, mutta osaan kyllä olla viljelemättä sitä joka väliin. huono fiilis ei ole yhtä kuin masentunut fiilis.


    • hammaslääkäärii

      99 tyttö. ootko koskaan kuullut nikotiinistä? Hammaslääkäri EI kerro vanhemmille. Niillä on vaitiolovelvollisuus. Itekin pari vuotta sitten kävin hammaslääkärillä (käytin nuuskaa niinä aikoina) hammaslääkäri totesi vain että ienvaurioita. Ei sanaakaan nuuskasta. Toinen juttu jos vanhempasi haluavat hammaslääkäriä tutkimaan ylähuulet, ja kertomaan onko nuuskattu.

      Kokeilkaapa vaikka 13 vuotiaat mennä vaikka ilman vanhempia sinne lekurille :).

      • ioperty

        ai että ihan vaitiolovelvollisuus? täyttä paskaa! kun olin koulun lekurissa niin "luvattiin" että oli vaitiolovelvollisuus... no kerroin huoleni perheestä, ...? ei sanaakaan joka auttaisi, sen sijaan kun tulin kotiin, niin sain vanhempieni vihat niskoilleni kun olin muka puhunut paskaa heistä, no seuraavana päivänä niin menin valittamaan lekurille.... mutta hän sanoi että täytyyhän tästä kertoa isille ja äidille. wtf?


      • jeppisjepulis.
        ioperty kirjoitti:

        ai että ihan vaitiolovelvollisuus? täyttä paskaa! kun olin koulun lekurissa niin "luvattiin" että oli vaitiolovelvollisuus... no kerroin huoleni perheestä, ...? ei sanaakaan joka auttaisi, sen sijaan kun tulin kotiin, niin sain vanhempieni vihat niskoilleni kun olin muka puhunut paskaa heistä, no seuraavana päivänä niin menin valittamaan lekurille.... mutta hän sanoi että täytyyhän tästä kertoa isille ja äidille. wtf?

        Onhan tosta kai joku pykälä?Emt. Kato lakikirjasta. Tosta voi saada aikamoiset rahasummat takasipäin.


      • WinStarLight

        no tottakai kerrotaa ku lapsi pistelee ala-ikäsenä mälliä ku ruokaa! huhhuh, viisastukaa!


      • -99 tyttö

        olen kuullut. mut kyl vanhempie pitäs tietää jos nuuskaa. se o vaarallist :D ja aika lapsellist.


      • Herää
        -99 tyttö kirjoitti:

        olen kuullut. mut kyl vanhempie pitäs tietää jos nuuskaa. se o vaarallist :D ja aika lapsellist.

        Älä yhtään tyttö väitä ettei sullekki ""Cidukka" ala jo pissis porukoissa maistumaan :) Sehän on yhtä tappavaa huumetta kuin tuo nölli eikö vaan? Ota nyt herranumala ote elämääs takasin ! vai ookko sie joku ELÄMÄNTAPAVALAMENTAJA


      • jeppisjepulis. kirjoitti:

        Onhan tosta kai joku pykälä?Emt. Kato lakikirjasta. Tosta voi saada aikamoiset rahasummat takasipäin.

        Vaitiolovelvollisuus ei päde kaikissa tilanteissa. Ensinnäkin on ns. viranomaisen ilmoitusvelvollisuus (esimerkiksi opettajilla, lääkäreillä, sosiaalityöntekijöillä jne on tietyissä tilanteissa velvollisuus ilmoittaa asiasta eteenpäin). Käsittää lähinnä rikosten ilmoittamisen poliisille.

        Tässä nuuskajutussa ei ole tietenkään tästä kysymys ilmoitusvelvollisuudesta, vaan alaikäisen asemasta ja huoltajuushommista. En tiedä mistä asioista käytännössä ilmoitetaan.

        https://www.e-mielenterveys.fi/apua-mielenterveyden-ongelmiin/terveydenhuollon-ja-sosiaalitoimen-henkiloston-vaitiolovelvollisuus/


      • Joku12626
        nasse_seta kirjoitti:

        Vaitiolovelvollisuus ei päde kaikissa tilanteissa. Ensinnäkin on ns. viranomaisen ilmoitusvelvollisuus (esimerkiksi opettajilla, lääkäreillä, sosiaalityöntekijöillä jne on tietyissä tilanteissa velvollisuus ilmoittaa asiasta eteenpäin). Käsittää lähinnä rikosten ilmoittamisen poliisille.

        Tässä nuuskajutussa ei ole tietenkään tästä kysymys ilmoitusvelvollisuudesta, vaan alaikäisen asemasta ja huoltajuushommista. En tiedä mistä asioista käytännössä ilmoitetaan.

        https://www.e-mielenterveys.fi/apua-mielenterveyden-ongelmiin/terveydenhuollon-ja-sosiaalitoimen-henkiloston-vaitiolovelvollisuus/

        Eihän nuuskaaminen ole rikos vaan nuuskan myyminen ja antaminen


      • Anonyymi

        Ai jos on norsun nahkaa ylä huulessa😂


    • rbrdnrdndrnrdnr

      Jos meet yksin niin ei varmaankaan kerro. Oot vasta 3 kuukautta käyttäny niin lopettaminen ei pitäisi olla hankalaa. Olen itse polttanut 10 vuotta ja voin sanoa että ei helvetissä kannata aloittaa. Hengästyn rappusissa, hikoilen 24/7 ja yli painoa tulee siksi kun ei jaksa liikkua. Iso isäni kuoli pari vuotta sitten keuhko syöpään ja se ei ollut mikään kiva näky. Äijällä oli niin pahat tuskat että kuolema oli sille helpotus. Jos sun kaverit vittuilee sulle jos lopetat niin etsi parempaa seuraa. Tiedän ettei sua varmaan kiinnosta tää mun tilitys mutta tulipahan nyt sanottua.

      • Yli_painoa

        Yli_painoa :D


    • Vitun idiootti

      Toivon että kertoo :D

    • Ei pitäisi kertoa koska heillä on vaitiolovelvollisuus joka mielestäni vaikuttaa myös siihen että saako hammaslääkäri kertoa edes vanhemmille.
      Sinun kannattaisi ottaa selvää esimerkiksi Sivulta: http://www.hammaslaakariliitto.fi/etusivu/

    • apuvaaaaaaaa

      saako sitten suuhygienisti kertoa nuuskan käytöstä? :O

    • -_-

      Joo tuttu tunne xd

    • who?

      Ei kerro,oo ihan rauhassa vaan.

    • Valtiovelvollisuus

      Juuh elikkäs...
      Wikipediassa kohta: "lääkärien valtiovelvollisuus" sanotaan että he eivät saa kertoa tästä kenellekkään ellei se ole poliisiasia. Eli miten tuon nuuskankäytön sitten ottaa...

      • ÄLLÖÄÄÄÄÄ!!!!!!

        jos ala-ikäiseltä löytyy nuuskaa, SE ON POLIISI ASIA! ja toivon todellakin, sun omaks parhaaks, et ne todellakin kertois asiasta!!!!!!

        samantien vois poliisille ilmottaa, TODELLA AJATTELEMATONTA SULTA!!!!!! hyi!!!!

        säälin todellakin sitä tyttöä/naista joka sua joskus ehkä pussaa/on pussannu!!!!!
        ÄLLÖÄ!!!!


      • SuuKiiJaKuuntelePliis
        ÄLLÖÄÄÄÄÄ!!!!!! kirjoitti:

        jos ala-ikäiseltä löytyy nuuskaa, SE ON POLIISI ASIA! ja toivon todellakin, sun omaks parhaaks, et ne todellakin kertois asiasta!!!!!!

        samantien vois poliisille ilmottaa, TODELLA AJATTELEMATONTA SULTA!!!!!! hyi!!!!

        säälin todellakin sitä tyttöä/naista joka sua joskus ehkä pussaa/on pussannu!!!!!
        ÄLLÖÄ!!!!

        Saanko kysyä millä tavalla poliisi liittuu tähän? Alaikäisellä lain mukaan on oikeus käyttää tupakkatuotteija. Heille ei vain saa myydä niitä ja nuuskakin on laillista suomessa sitä ei vain saa myydä.


    • 1221

      No toivottavasti kertoo. Helvetti, ei sun sitä nuuskaa ole pakko sinne suuhun ängetä.

    • romppu :)

      Äitini (sairaanhoitaja)sanoi mulle ettei oman lapsen hammaslääkäri asioita saa ENÄÄ katsoa.

      Ps:Hyi vittu nuuskaa :P

    • ei kerro

      Tuskin kertoo, mutta perus lekurit kyllä kertoo aina jos neitsyys mennyt ja alaikäinen.Jos alle 16v niin kertoo sosiaalitantoille aina.

    • ensi kertaan

      Sitä olisi voinut miettiä ennen kuin alkaa nuuskaa käyttämään

    • Nuuskalailliseks

      Vittu päätkii vitu minipäät te ette tiedä mitää nuuska ei tee mitää haittaa kunhan se on ruotsalaist painukaa vittuu inisemäst täält alkaa ottaa kaalii ku jotku landet poronkasvattajat tulee tänne ja luulee tietävänsä jotai vitu huoran äpärät

    • Nuuskalailliseks

      Alottakaa paskansyönti

    • Nuuskalailliseks

      Vitun pennut

    • Eisäääp

      Vittu ootte teki sekasi ette tiiä vittu mitää mistää. Teki vitu pellet tääl haukutte jotai kiinnostunut lasta, säälittää teijän puolest vitu vosut. Teki ootte jostai perseereijäst ja salee tunkenu huulee multaa vitu pässit. Testatka ODENS COLD WHITE DRYitä tiputte kaikki vitu vasikat. Menkää nussii hepoi perseesee

    • Nuuskalailliseks

      Odens pärähtää ku mummon paska ja poraa ku Exxoyn porauslautta

    • odenssihuuli

      Oon kans 14v poika niin kysy vaan et ooks käyttänyt nuuskaa niin sanoin vähän arvelluttavasti kyllä niin haukku vain pahaksi tavaksi :)

    • Snus

      Hammaslääkäreillä on vaiti olo velvollisuus... :)

    • Tietämätönhomo

      Emt

    • xcvcvbxcv

      Sullao paljo oppimista jos luulet että mustat ikenet on nuuskuun pahin vaara

    • Teepussi-nikotiinillä

      Siis hammaslääkäri ei sais kertoo vanhemmille koska niillä on vaitiolovelvollisuus. Mutta jos sul on pahasti ikenet paskana ja muutenki nuuskast tullu vaurioo nii sillon niil on kai oikeus kertoo mut vaa niis tilanteis jos se on vaatallista sulle. Ja itekki oon 14 ja käyttäny nuuskaa 4kk eikä viel oo ainakaa sanonu.

    • Tietäjä2456

      Kyllin kehittynyt alaikäinen potilas voi kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antamisen huoltajalleen . Toi on laki kirjasta eli jos ne kertoo niin ne saa siitä jotain rangaistuksia.( EHKÄ )

    • Aivan helekutin säälittävää toi nuuskan käyttö. Tiiän monia tyttöjä/naisia jotka eivät haluaisi suudella nuuskaajan kanssa. Hyhhyh. Säälittävää

      • lulmoti

        Ei kukaan muutenkaan haluaisi suudella kanssa niin mitä väliä :DDD


    • snussi

      hammaslääkareillä on vaitiolo velbollisuus.Ne ei kerro huoltajille tai minnekään muualle jos ne huomaa että on jäyttäny nuuskaa,tupakkaa tai alkoholia.

    • kookki

      ei ne kerro paitsi jos sul o joku suusyövä alku a silloonki ne ei sano et se on nuuskasta

    • Viinaviehautaan420

      Mitä te nyt pikkupoikia pelottelemaa alatte? Hammaslääkärit huomaa kyllä tarkastuksessa limakalvon vauriot joita tulee päivittäiskäyttäjälle varmasti. Jos hammaslääkäri nostaa asian esille niin kannattaa sanoa että kaveriporukassa testasitte kaikki juuri vähän ennen hammaslääkäriä ja että syytä huoleen ei ole. Niin mullakin kävi. Kaikilla sote alan työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus joka loppuu siihen että voi olla aidosti huolestunut potilaasta. Älkää käyttäkö jenkkipaskaa siinä on niin monta syöpää rivissä että huhhuh. Ruotsalainen lisää verisuonitauteja sydänkohtausriskiä yms. Ja älkää vitun juntit alkako 15v pojille täällä saarnaamaan mielipiteitänne koska ne ei kiinnosta ketään. Älä käytä jos et halua mitään haittavaikutuksia. Nuuska yksin ei ketään vie mullan alle joten mitäs vittua nyt taas?

    • Kokemust88

      Olet 14 (alaikäinen). Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus. Hammaslääkärit ovat lääkäreitä.
      Jos lääkäri kokee sinut nuoreksi joka ymmärtää tekojensa seurauksen eikä lapseksi ja pyydät häntä olemaan kertomatta hänen myös niin on tehtävä

    • nemustuu.liianhapokasta

      Ettani pois huulesta kun mänet h-lääkärin tooliin. Toiseksi mustuminen lie pienin nuuskan tuomista vaivoista. Mieti ientulehdusta ja suusyöpiä...

    • Anonyymi

      Poijat kertoo legendaa että kaveri meni säkki huulessa hammaslääkäriin. "Joo otappa se pois"

    • Anonyymi

      eivät kerro. niillä on vaitiolovelvollisuus. ja joo, nuuska ja tupakka värjäävät hampaat lopullisesti.

    • Anonyymi

      Eipä kerro niillä on vaiti olo velvollisuus

    • Anonyymi

      Ite menin vahingos pussi huules

    • Anonyymi

      Ei saa kertoo olin hammaslääkäris ja se huomas et oon käyttäny ja mainittiki siit ja kysyin et ilmottaako vamhemille ja se sano et hän ei saa ilmoittaa vaikka haluaisi

    • Anonyymi

      Kyllä vanhempas sen huomaa kun mustat hampaasi alkaa tippua, ja suuhusi muodostuu syöpä.
      Huomaat varmaan siinä kohtaa itsekin, mut haittaaks se.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe