308 on paras hirvikivääri

Controlman

Itselläni on ollut kaliiberit
-9,3x62
-338
-357 mang
30-06

Kaikilla kaatuu, mutta nuot isot kaliiberit ovat turhia. Sanoisin, että turhaa leuhkimista. Palasin takaisin 308, millä aloitin, enkä enään vaihda. On halvat panokset (raaskii ampua radallakin) ja 70 hirven kaatajana sanon, että siinä kellahtaa kuin noilla "norsupyssyilläkin", eikä tule jauhelihaa metsässä.

105

9547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukavaampua

      Mikä isällä oli SAKO:n piekkari :) lippaalla. oli aika hyvä kivääri tuollainen.

      .22 tietysti.

      • käkätys

        Sillähän saa jo siilin nurin.


      • Röhötys
        käkätys kirjoitti:

        Sillähän saa jo siilin nurin.

        Ampuhan se Väinö Heikkinen aikoinaan kyttäyslavalta karhujakin useampia moisella "Siilipyssykällä". Täräytti korvanlehden taakse ja nalle vainaa.

        Ja kyllä Sakon pinski todellakin tarkka on, kokeileppa joskus jos pääset koklaa.

        Itse ammun suurriistan 9,3:lla, se on siihen tarkoitukseen tehty.


      • Anonyymi
        Röhötys kirjoitti:

        Ampuhan se Väinö Heikkinen aikoinaan kyttäyslavalta karhujakin useampia moisella "Siilipyssykällä". Täräytti korvanlehden taakse ja nalle vainaa.

        Ja kyllä Sakon pinski todellakin tarkka on, kokeileppa joskus jos pääset koklaa.

        Itse ammun suurriistan 9,3:lla, se on siihen tarkoitukseen tehty.

        Olen ampunut nyt187 hirveä ja melkein kaikilla kalipereillä viimeiset viisi vuotta 6,5x55 enkä vaihda kaliperia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ampunut nyt187 hirveä ja melkein kaikilla kalipereillä viimeiset viisi vuotta 6,5x55 enkä vaihda kaliperia

        Eikö yhtään haluttaisi kokeilla 6.5CREEDMOOR kivääriä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö yhtään haluttaisi kokeilla 6.5CREEDMOOR kivääriä?

        Onko kellään kokemuksia creedmoor kivääristä,mitä eroa 6,5x55 kiväärin


      • Anonyymi
        käkätys kirjoitti:

        Sillähän saa jo siilin nurin.

        Tuon edellisen viestin kirjoittaja,sillähän saa jo siilen nurin, ei tajua aseista yhtään mitään


    • fawlj32hlh2l3

      Mutta hyvä pienriistaan tuollainen, tuo lipas on hyvä tuollaisessa.

      Ja kiikari, aika tarkka laite.

    • makuasia

      No useinhan on kaliberin valinta ihan siitäkin riippuvainen millaisissa olosuhteissa ja miten metsästää...
      Usein kylläkin isolla kaliberilla koitetaan joko parantaa luodin suoraan lentämistä risukkoisessa maastossa tai huonompaa ampumataitoa parantaa pitkälle matkalle...
      Itse tykkään ampua väijymällä ja silloin jää ampumamatkakin kohtuullisen lyhyeksi, joten 308 riittää (muuten käyttäisin edelleen siinäkin pienoiskivääriä, mutta koska nykyään ammun hirviä luvallisesti niin käytän lain sallimaa asettakin).

      • Tietomiäs

        Sehän hullu on joka risukkoon ampuu. Siellähän voi olla ihminen tai väärä saalis. Kyllä se vaan niin on, että yleensä hirvi ammutaan alle 70 metrin "näkösälle" ja silloin ei tarvitse tykkiä.


      • makuasia
        Tietomiäs kirjoitti:

        Sehän hullu on joka risukkoon ampuu. Siellähän voi olla ihminen tai väärä saalis. Kyllä se vaan niin on, että yleensä hirvi ammutaan alle 70 metrin "näkösälle" ja silloin ei tarvitse tykkiä.

        No joskus on ammuttava vähän peitteisemmässäkin maastossa.
        Esim. hirviporukan koiranohjaaja, haavakon jäljestyksessä tai muussa "erikoistehtävässä".
        En siis erityisemmin puolusta näitä isompia kalibereita, mutta nekin on hyvä valinta silloin kun niille on perusteltua käyttöä.
        Myös silloin ihan hyvä jos on vain yksi isompi kivääri, ja samalla aseella metsästää esimerkiksi karhua.
        Itsellänihän on kivääreistä vain pienoiskivääri ja 308...


      • Mikätahansa
        Tietomiäs kirjoitti:

        Sehän hullu on joka risukkoon ampuu. Siellähän voi olla ihminen tai väärä saalis. Kyllä se vaan niin on, että yleensä hirvi ammutaan alle 70 metrin "näkösälle" ja silloin ei tarvitse tykkiä.

        Vanha pitkä sotilaskivääri riittää hirvelle puolivaipalla, ja karhua jos mainaa metsästää niin niihin saa laitettua pistimen, meinaan jos karhu ryntää kohti ja tulee syöttöhäiriö lippaasta.


      • Niinjanoihin

        Vanhoihin sotilaskiväärihin voi pienellä vaivalla asentaa kiikari ilman että repostelee.

        Long Eye Relief Scope Mounts, Finn m/39 Mosin-Nagant ...
        dutchman.rebooty.com/ler.html
        Översätt den här sidan
        6 juni 2013 - Update June 6, 2013: I am now making a LER mount for the Finn m/39 Mosin-Nagant rifle. This is the only mount I'm currently making.


    • .338 Win Mag

      Mikä .338 oli kyseessä ja millä luodilla ammuit?
      Itsellä .338 Win Mag ja luotina käytän Oryxia (itse ladattu), ei ole jauhelihaa tullut.
      Omassa seurassa eniten verisylttyä tekevät .308 ja .30-06 omistajat halvoilla ontelokranaateillaan (Mega, Hammerhead, Superhammerhead ym. paskalla)

      • Controlman

        Tikka T 3 Hunter. Patruunana käytin Sako Hammerhead 21 F 16,2 g, sekä omalatauksia Lapuan luodilla.


      • .338 Win Mag
        Controlman kirjoitti:

        Tikka T 3 Hunter. Patruunana käytin Sako Hammerhead 21 F 16,2 g, sekä omalatauksia Lapuan luodilla.

        Eli ilmeisesti Win Mag kyseessä. Käytitkö Naturalista itseladattuna? Jos et niin paskoja luoteja olet käyttänyt, Naturalis on ainoa hyvä kotimainen luoti.


      • Anonyymi

        Tämähän se vekkuli taitaa olla


    • 9.3 x 62 ja 338

      308 vinsku mikä vinsku. (piekkari)

    • harkintaa ja malttia

      No usein hyvä osuma oikeaan kohtaan tarpeeksi läheltä pienemmälläkin luodilla tappaa varmemmin kuin huono osuma isommalla... ;)

      Eli kun vain osaa ampua välineittensä ja taitojensa edellyttämällä tasolla, niin ei tarvitse miettiä mikä olisi parempi kaliberi.

      • metsästäjä22

        ite tota ammun noit eläämiä mettästä tolla sodan aikkasella suomikonepistoolilla. kyllä siinä liha vähä kärsii mut hauskaa on.


      • jonne62
        metsästäjä22 kirjoitti:

        ite tota ammun noit eläämiä mettästä tolla sodan aikkasella suomikonepistoolilla. kyllä siinä liha vähä kärsii mut hauskaa on.

        uijuma määki testaa.


      • Anonyymi

        Juuri näin mutta sillä lisäyksellä, että saaliseläinten on kuljettava rauhallisesti ja välteltävä pusikoita saati sitten, että seläntakaa ryntäilisivät.


    • osuja

      308:lla on aina tippunut. Osumasta se on kiinni, ei aseesta.

    • Köpötyinen

      9,3 X 62 on sentään suurriistalle suunniteltu ase, eikä mikään ihmisen tappoon tehty sotapyssy. Hyvä ratapyssyhän se 308 on varmasti, lähinnä halpojen patruunoidensa ansiosta. Itse ammun pahviin 30-06, ajaa saman asian harjoittelumielessä.

      Ja onhan eläimen kärsimyksetkin pienmmät ja lähtö nopeampi kun on järeä suurriistakaliberi eikä mikään nallipyssy, et saalista saa haeskella pahimmillaan 200m päästä vaik olis hyväkin osuma. Kauriille, majavalle, ahmalle, ilvekselle ja sudelle se 308 menis paremmin kuin hyvin vielä.

      • Jagdpanther

        Meillä se on ollu nimeomaan toisinpäin. Vaikka 9,3 osunu molempiin keuhkoihin niin silti sitä vaan juostaan ja 308 sama laaki niin alle 50 metrin matkalle jääny. 9,3 menee läpi vieden energiat mennessään mutta 308 ei mene ainakaan aikasesta hirvestä läpi ja näin energiatki jää sinne elukkaan.


    • nojoopajooo

      Osumasta se on kiinni. Norsulle norsupyssy ja hirvelle hirvipyssy, eikö?

      • hirviaseena 375 H&H

        Ja ketulle kettupyssy (308Win), eikö?


      • Resuam

        Itse pidän tuosta 8x57 :status paukkuja löytyy halvalla kun on Euroopassa tosi suosittu. Rekyyli on jopa mukavampi kuin 308 . Tehoa on ihan riittävästi historian saatossa tällä kaliiperi on ammuttu varmasti eniten kaikkea mahdollista liikkuvaa kun ajattelee että kyseinen on suunniteltu 1898 ja tuolloin kaikki sotilaat ympäri maailmaa kantoivat kyseistä asetta.


    • 45-70

      Olihan Marlini 45-70 melkoinen "lousku", kun sai lepikon lävitte tai kuusen oksien takaa huikasta hirven nuritte, mutta ei sillä mettoa viittinyt ampua, jos sattui passissa viereen istumaan. 308:lla saattaa metton tai teerikin tippauttaa passituksen lomassa :-)

      • Kukasaatana

        Risukonläpi ampuu, sellaiset pois hirviporukasta!. Sellaisilla tulee liikaa rapamaha osumia, niitä sitten joutuu haeskeleen jostain jokiloista tai suonsilmäkkeistä.


      • Lohi-Harri

        Monta olen risukkoon ampunut ja aina on hirvi ollut turpa tantereessa. Ei pidä ampua hirveä jos ampuminen noin pelottaa.


    • tilanneharkintaa

      No se metson tai teeren ampuminenhan ei nyt varsinaisesti liitykkään siihen mikä on paras hirvipyssy, muta ainakin sehän on selvä että yleiskiväärinä 308 on erinomainen.
      Eihän tuo 45-70 sitten taas ole kovin hyvä JOS hirvenmetsästyksessä on ammuttava pitemmille matkoille (esim. jostain pellolta valikoivasti tiettyä hirveä, tai aukeassa maastossa jäljittämällä.
      Eli edellen se kaliberi on ripuvainen siitä millaiset on olosuhteet.

    • jutut on näin

      30-06 on sopivin hirvihommiin. Nallipyssyt ja tykit voi jättää omaan arvoonsa. Viikonloppuna 30-06 antoi taas viimmeisen lauseen hirvisonnille.

    • 308:nen

      308 on niin stnan herkkä oskille jne. Vai mitäs te sanotte, onko väite paikkaansapitävä? - No kaikilla kaliibereillahan oksa on haitaksi, mutta sanovat että 308 on erityisen herkkä oksille, heinille ja tuulelle?

      • pyssämies

        Eipä liene mitenkään "risuherkkä".

        Tuossa risuherkkyydessäkin unohdetaan usein koko puhuttava asia. Ei iso kaliberi ole tunnoton risuille.
        Lieneekö kunnon tutkimusta, mutta jos 308 muuttaa suuntaa esimerkiksi 85% oksien läpi ammuttuna niin jollain isommalla se voi olla vaikka 80%. Voidaanko silloin sanoa, että toinen ei ole herkkä risuille?


      • Eirisukkoon

        Onko pakko ampua ryteikönläpi?, kaikki luotipyssyt ovat risuherkkiä. Jättää ampumatta jos on törkyä välissä.


    • Onhan noita...

      Tuohon risuherkkyyteen myös vaikuttaa luodin nopeus suhteessa luodin painoon.
      Eli vieläkin risuherkempi on esimerkiksi 222rem.
      Painava luoti hitaalla nopeudella on tietysti tunteettomampi pienille esteille.
      Ammu ritsalla kivi lepikkoon tai heitä alasin... Huomaat kumpaan oksat vaikuttavat enemmän ;)

      Tosin aukeallahan ritsalla rastas tippuu pitemmältä kuin sillä alasimella.
      Ja lähempääkin on toisella vaihtoehdolla osuminen varmempaa vaikka toinen muuten varmemmin tappaisi ;)

    • 30-06

      308 ja .30-06 ovat sama 30 cal eli luoti on saman paksuinen

    • Jorma uotinen

      MItäs nämä 30b ja 30-06 tarkoittavat käytännössä senteissä?

      • 308win(ner)

        7,62 mm


      • aseharrastaja

      • asehiplari

    • Karhu-Erkki

      Juuri noin. Olen samaa mieltä. Nyt uudet metsämiehet, jotka aiotte syksyllä hirvestämään 308 riittää hyvin. Myös karhulle.

      • 8,2*53R vanhus

        Oikein kannatan Karhu Erkkiä. 8,2*53R itselläni,hyvin hirvet kaatuu kun malttaa ampua alta 150m. Tällä kaliberilla alkaa vain ehtoopuoli tulla koska 20kpl. Sakolaisia hirvipaukkuja maksaa jopa 65euroa. Riippuen mistä ostaa.308win tulee tilalle. 8,2:lla luodin hitauden vuoksi läheltäkin ammuttu (10m)hirvi on siisti haavakanavan ympäriltä. Luoti "poraa"reiän eikä räjäytä kudosnesteitä ja kudoksia ympäriltään taivaalle.


      • Keskisuomenhanu
        8,2*53R vanhus kirjoitti:

        Oikein kannatan Karhu Erkkiä. 8,2*53R itselläni,hyvin hirvet kaatuu kun malttaa ampua alta 150m. Tällä kaliberilla alkaa vain ehtoopuoli tulla koska 20kpl. Sakolaisia hirvipaukkuja maksaa jopa 65euroa. Riippuen mistä ostaa.308win tulee tilalle. 8,2:lla luodin hitauden vuoksi läheltäkin ammuttu (10m)hirvi on siisti haavakanavan ympäriltä. Luoti "poraa"reiän eikä räjäytä kudosnesteitä ja kudoksia ympäriltään taivaalle.

        Hyvä avaaja olet aivan oikeassa 308 olen kaatanut kohta täydet sata haarakaviota.


      • Haaavakooita
        Keskisuomenhanu kirjoitti:

        Hyvä avaaja olet aivan oikeassa 308 olen kaatanut kohta täydet sata haarakaviota.

        Jos haluaa osumasta olla VARMA ja kukapa hirvimees ei haluaisi. Ammu alle 100m matkoilta paikallaan olevaan tai h i i t a a a s t i kävelevään hirveen. Asetta kannattee käydä tarkistamassa muutaman kerran syksyssä jopa viikottain jos metsästää paljon. Haavakko nimittäin pilaa koko syksyn. Varsinkin jos se jää mehtään yrityksistä huolimatta.


      • Yhteispeliä
        Haaavakooita kirjoitti:

        Jos haluaa osumasta olla VARMA ja kukapa hirvimees ei haluaisi. Ammu alle 100m matkoilta paikallaan olevaan tai h i i t a a a s t i kävelevään hirveen. Asetta kannattee käydä tarkistamassa muutaman kerran syksyssä jopa viikottain jos metsästää paljon. Haavakko nimittäin pilaa koko syksyn. Varsinkin jos se jää mehtään yrityksistä huolimatta.

        Meillä haavikot otetaan pois naapuriporukoiden ja oman hirviporukan yhteispelillä. Normaali jahti menee poikki kun tulee haavakkoilmoitus ja kaikki lähtee saartamaan aluetta johtajien ryhmittäessä passeja ja antavat haavakon tuntomerkit onko vasa vai minkälainen hirvi. Takavuosina kävi näin:naapuriporukalta karkasi aikainen naaras ja tuli pikitien yli meidän puolelle. Koiramiehenä satuin olemaan lähistöllä pojan kanssa ja otettiin kulkureiteille passit. Toiset tuli "hiacella"talvitienvarteen ja kohta kuului laukauksia ja haavikko oli nurin.Annettiin heidän viedä ruho pois. Haavakko kerkesi kulkea 400m meidän puolella kun kohtasi passimiehen.


      • YYA sopimus
        Yhteispeliä kirjoitti:

        Meillä haavikot otetaan pois naapuriporukoiden ja oman hirviporukan yhteispelillä. Normaali jahti menee poikki kun tulee haavakkoilmoitus ja kaikki lähtee saartamaan aluetta johtajien ryhmittäessä passeja ja antavat haavakon tuntomerkit onko vasa vai minkälainen hirvi. Takavuosina kävi näin:naapuriporukalta karkasi aikainen naaras ja tuli pikitien yli meidän puolelle. Koiramiehenä satuin olemaan lähistöllä pojan kanssa ja otettiin kulkureiteille passit. Toiset tuli "hiacella"talvitienvarteen ja kohta kuului laukauksia ja haavikko oli nurin.Annettiin heidän viedä ruho pois. Haavakko kerkesi kulkea 400m meidän puolella kun kohtasi passimiehen.

        Luoti pitää sijoittaa hirveen varmaan paikkaan kaliberista riippumatta. Edellisen jutun haavakko naaras ammuttiin alunpitäen 458 win magnumilla. Ja lopetettiin 308win kaliiberilla. Haavakon tehnyt n.25g luoti oli menny kaulan alta "nahkoilta"läpi. Hirvi olisi elänyt muutaman kuukauden kuumeissa.


      • Anonyymi
        8,2*53R vanhus kirjoitti:

        Oikein kannatan Karhu Erkkiä. 8,2*53R itselläni,hyvin hirvet kaatuu kun malttaa ampua alta 150m. Tällä kaliberilla alkaa vain ehtoopuoli tulla koska 20kpl. Sakolaisia hirvipaukkuja maksaa jopa 65euroa. Riippuen mistä ostaa.308win tulee tilalle. 8,2:lla luodin hitauden vuoksi läheltäkin ammuttu (10m)hirvi on siisti haavakanavan ympäriltä. Luoti "poraa"reiän eikä räjäytä kudosnesteitä ja kudoksia ympäriltään taivaalle.

        Halpaa kuin saippua.

        338 Lapua magnumin 15g naturalisluodilla maksaa 72€/10kpl.


    • vai hirvimetsällä;-)

      Ystävällinen varoitus avauksen kommentoijille, avaaja ei ole hetero ja kiertää eri palstoja etsimässä seuraa miehistä. Vastailkaa harkiten.

      • Anonyymi

        Kommentointi ei kai edellytä seksisuhteeseen suostumista?


      • Anonyymi

        Kerro enemmän,kiinostaa


    • .......

      Nii, halvempaahan se on etittävä jos pa ja sitä yrittää kehua ja saada myötätunto pisteitä. Muuten 357 mag ei hirvilaillinen. Joku tykkää äitistä ja mersusta ja toinen datsunista ja muorista.

    • laikastaja

      kiitos vaan kaikille sairaspäivän parhaista nauruista, varmaan puoletkaan tämän palstan kommentoijista ei tiedä yhtään mitään mistään kalipereista, 308 on hyvä hirvi pyssy esim pelto hirvelle, mutta koira miehen ase se ei ole, sillä melkeinpä aina hirvi menee pahimpaan maholliseen ryteikköön koiran haukussa, ja yritäppä sinne ampua 308, no eipäs taida onnistuakaan mutta vaikka 9,3 saa ampua vaikka olisi vähän enemmänki pikku risuja edessä.
      mutta taas 9,3 ei ole hyvä ase esim. lapin yläperillä missä ampuma matkat on helposti yli 300m ja näin ollen 9,3 ja 308 miehet on ilman saalista kun taas vaikka 375 h&h mag mies saa alkaa jo paistamaan hirven maksaa :)
      mulla on hirvi aseena kertalaukaus 45/120, kun koira miehenä 90% kaadoista on sellaisessa ryteikössä että ei omaa nokkaansa pitemmälle näe, niin tämä on juuri sopiva kaliperi mulle.

      ps. 357 mag ei ole laillinen hirvi kaliperi ;)

      • heteoja

        Olen ampunut koirille 128 hirveä ja melkein jokaisella yleisellä kaliperillä marlin 45-70 tikka t3 9,3x62 30-06 , 308 marlin ja 9,3x62 ei yhtään hirveä ole jäänyt kun olen ihan tarkoituksella yrittänyt ampua risujen läpi ja 6 kertaa kokeillu eikä marlin ole yhtään sen parempi. Se on ihan turha väittää että jos hirvi on noin 35m päässä koiran haukussa ja ensimäiset risut ampujasta jo noin 10m päässä ja loppu matkalla hirveen lisää ei mene vaikka millä ammut sen takaan ja kokemusta on. Olen kokeilemassa tulevana syksynä 6,5x55 että miten sillä kaatuu mut ei risukkojen läpi ei enää ammuta. Pidän 30-06 ja 308 ihan hyvänä kiväärinä sillä kaatuu kaikki mitä näistä meidän saloilta vastaan tulee.


      • ojahetemaj
        heteoja kirjoitti:

        Olen ampunut koirille 128 hirveä ja melkein jokaisella yleisellä kaliperillä marlin 45-70 tikka t3 9,3x62 30-06 , 308 marlin ja 9,3x62 ei yhtään hirveä ole jäänyt kun olen ihan tarkoituksella yrittänyt ampua risujen läpi ja 6 kertaa kokeillu eikä marlin ole yhtään sen parempi. Se on ihan turha väittää että jos hirvi on noin 35m päässä koiran haukussa ja ensimäiset risut ampujasta jo noin 10m päässä ja loppu matkalla hirveen lisää ei mene vaikka millä ammut sen takaan ja kokemusta on. Olen kokeilemassa tulevana syksynä 6,5x55 että miten sillä kaatuu mut ei risukkojen läpi ei enää ammuta. Pidän 30-06 ja 308 ihan hyvänä kiväärinä sillä kaatuu kaikki mitä näistä meidän saloilta vastaan tulee.

        Olet ihan oikeassa että 6,5x55 on parempi puskaan-ammunta kaliberi kuin 45-70. Yksinkertaisempikin tuon ymmärtää. 45-70 luoti on niin paksu että risukkoon ammuttaessa se poikkeuksetta törmää risuun ja muuttaa suuntaa. 6,5x55 luoti on taasen niin solakka että risukkoon ammuttaessa se menee pienestäkin reiästä osumatta risuihin ja hirven henki poistuu autuuaammille männyntaimikoille. Ja kokemuksesta puhun koska olen ampunut 218 hirveä koirille.


      • Anonyymi
        heteoja kirjoitti:

        Olen ampunut koirille 128 hirveä ja melkein jokaisella yleisellä kaliperillä marlin 45-70 tikka t3 9,3x62 30-06 , 308 marlin ja 9,3x62 ei yhtään hirveä ole jäänyt kun olen ihan tarkoituksella yrittänyt ampua risujen läpi ja 6 kertaa kokeillu eikä marlin ole yhtään sen parempi. Se on ihan turha väittää että jos hirvi on noin 35m päässä koiran haukussa ja ensimäiset risut ampujasta jo noin 10m päässä ja loppu matkalla hirveen lisää ei mene vaikka millä ammut sen takaan ja kokemusta on. Olen kokeilemassa tulevana syksynä 6,5x55 että miten sillä kaatuu mut ei risukkojen läpi ei enää ammuta. Pidän 30-06 ja 308 ihan hyvänä kiväärinä sillä kaatuu kaikki mitä näistä meidän saloilta vastaan tulee.

        Tässä tosi asiaa,täysin samat kokemukset mulla,nyt kaatoja 189 ja nyt käytössä 6,5*55


    • Latailija....

      Kyllähän .308 on hyvä ase hiemankin rekyyliaralle. Ampuu varmasti .308:lla paremmin kun esim H&H375 mag jonka potkua jo pelkää etukäteen ja nykäsee laukauksen.

    • jeffery505

      Mulla on 505jeffery kyllä potkii!

    • SRA ampuja

      mulla on seiten millinen, kolmekymppinen ja 375HH mag. Kaikilla olen hirviä kaatanut. Eikä noi ison pyssyn paukut maksa yhtä euroakaan, kun niitä puristaa itse. kyllä hankalissa paikoissa 375 on hyvä kun luodissa on painoo ja lentorata täysin sama kuin 30-06 sessa. m.39 sotilaskiväärillä avotähtäimillä muutaman hirven kaatanut, ei se niin vehkeistä kiinni ole kun on mies kunnossa. Kuntoon pääsee treenaamalla, ja jos ei oo varma, niin ei ammu. Mutta kyllä hyvällä aukealla kahteen ja puoleen sataan ammutaan, jos ei ihan täyttä laukkaa vetele. Joskus silloinkin. Joku mainitsi edellä, että kuuteen kyt mtriin hitaasti liikkuvaa hirveä vaan voi ampua?? Mistä helevetistä sellaisia löytää?

    • Laukkaajat

      Unik film: Vargar angriper hund – varning för starka bilder

      Ja tuossa lisää laukkaamis tyyliä.

      How To Wolf Run | Beginners

      Fastest Human - Runs like a Dog

    • 45-70

      Mulla on 45-70 ja 308 , molemmilla kaatuu varmasti ,kun ampuu kohdalleen . 45-70 itelaattu 54grainin luoti hornady 350 ja 308 tehdaslataus . Ja kokemusta on vaikka olen metästänyt vasta 50 vuotta passimiehenä . On siinä liihaa tullut tehtyä älytön määrä , hirvien henkiä en ole laskenut . Täytyy sanoa kuin Isäni sodan käynyt mies . Mitäs noita laskemaan , tehty mikä tehty .

    • brysselinkoirat

      metsästäkäähän nyt kun vielä voitte.
      EU tulee ja EU kieltää

    • Radial

      308 puutteet ovat pieni hylsytilavuus ja rihlan nousu ainoastaan 1/12. Seuraukset, pitkä (ja painava luoti) ei stabiloidu. Käy silloin minne sattuu. Joskin pieni hylsytilavuus jo haittaa raskaampien nopeutta. Laajenee huonommin osuessa. Kevyet luodit heikkorakenteisia. (erikoisesti Sako 10,1 g) Hajoavat sirpalesuihkuksi isoista luista. Tarkoitettu ihmisen kokoisiin. Kaikki haavakot on ammuttu 308. Tietysti jos ampuu ohi ei auta isokaan kaliiperi.
      6,5x55 rihlan nousu 1/8,5 Miellyttävä ampua ja parempi lentorata. Norman Oryx toimii hyvin. Luodin toiminta parempi johtuen suuresta luodin pyörimisnopeudesta.
      7,62x53R parempi kuin 308.. Rihlan nousu 1:10 ja isompi hylsy.
      8x57JS aika hyvä hirvikaliiperi rihlan nousu 1:9,5. Esim Nosler partition13 g lähtee 785 m/s. Piippua kuluttaa erittäin vähän, toisin kuin Magnumit.
      30-06 rihlan nousu1:10 ja isompi hylsyn tilavuus riittää raskaillekin luodeille.
      Lisääntynyt nopeus aiheuttaa lihan hävikkiä. 300 win mag pahimpia. 338 tehokas mutta tuhoaa lihaa. 9,3x62 aika tehokas ja tekee siistiä jälkeä.

      • Nonytlöityi

        Löityi parhaat hirvipyssyt, 6,5x55 rihlan nousu 1/8,5 Miellyttävä ampua ja parempi lentorata. Norman Oryx toimii hyvin. Luodin toiminta parempi johtuen suuresta luodin pyörimisnopeudesta.

        7,62x53R parempi kuin 308.. Rihlan nousu 1:10 ja isompi hylsy.

        Löityi parhaat hirvipyssyt, tuon 7,62x51R:rän pystyy lataamaan tehoja jossiitä on kiinni lukkokestää jos sulkuväli on oikea, laippakanta hylsy, ei ratkeile.
        6,5x55 tosimiellyttävä ja tarkka, oikeallal uodilla riittävän tehokas hirvi ja karhuhommiiin, ja myös linnnustukseen, kuten 7,62x51R myös, enepi ei ole tarpeen pohjoisella pallonpuliskolla. Vaikka kyllä 308 kin riittää.


    • Pysäyttäjä

      .444 Marlin.

      • Komppaan

        Ei löydy parempaa.


    • Lohi-Harri

      Kyllä 308 on hirvi ja karhumetillä alitehoinen neitikaliperi jolla tehdään vaan haavakkoja. 375HH olen kaatanut yli 400 hirveä ja niistä useimmat koiran haukusta. Pisin ampumamatka tänä syksynä 420 metriä paikallaan oleeseen sonniin. Laakista turpa turpeeseen. Joten tiedän mistä kirjoitan.

      • fgfdshdtregra

        Tollanen nöösipoika ei pääsis meidän porukoissa edes aseita putsaamaan. Itse olen kuristanut paljain käsin kymmeniä tuhansia hirviä ja koiria, monet yli kahden kilometrin päästä. Joten älä sinä siinä ala yhtään keulimaan, poika.


      • Anonyymi

        On siinä varmaan muutamia Hirviä haavakkona mennyt ja kadonnut kairaan Korpin ruuaksi , siellä on löytynyt 375 sen luoti Hirven lavasta joka oli koteloitunut , on siellä varmaan kokeiltu 400 sataan metriin .


      • Anonyymi

        Lohi-Harri se puhuu aina vain paskaa minkä ehtii, mitä tulee kaliperiin niin 308 neitikaliperillä kaatuu siinä millä muilakin, itse ammuin 338 vasaa ja 3 viikon päästä kaveri ampui sen vasan koiran haukkuu, oli mennyt selkärangan alta rikkomatta keuhkoja ja särkemättä luita. Niin jos osuma on huono niin juoksee ihan sama millä ammut. Itse ammun nykyään 6,5x55 se on koiran haukkuun laaki ja vainaa


    • R.Roiha

      On kyllä järjen köyhä tyyppi joka yrittää ampua Hirven 400 sataan metriin tai vaikka 300 sataan metriin ,vaikka ois minkälainen ase , minusta 250 metriä on maksimi ,olen ihan huvin vuoksi kokeillut pahvi tauluun 250 metriin omalla aseella , Sako 30-06 ja tähtäin 3-16 . 30 millin putkella , on se pitkä matka , tietysti kehua voi ja ampua voi vaikka 600 metriin , mutta ne osumat missä ne on paistissa , kuralaukussa , vai turvassa , joka ampuu Hirven 400 metriin ja se putuaa siihen paikkaan niin takaan että siinä on myös tuuriakin mukana , että ylensä osui . täytyypä vielä todeta että ei se iso reikä vaan tarkkuus .

    • Anonyymi

      Kyllähä se Lahti L-39 pittää jo hirvelle olla, siinä kun metässä tarpoessa on suanu vuaikka puun tuakse laittoo sen, niin on petskule hirivi olluna immeissää mistänä on laaki tulluna ja on muute kuule niille sijoillee jiäny, korkeintaa tulluna kymmenisen askellusta hakua, kun sen verta lenti sivulle osumasta. Toista tuhatta sarvipiätä sillä ampuna, toinen mokoma lehmiä ja vasoja, eikä oo huavakoita tulluna. Ee pittäis noita pikku tuhnuja 338winnejä muuhuku selän rapsutuksee

    • Anonyymi

      308 on maatalouden yleistyökalu

      • Anonyymi

        Lapuan esitteestä lainattua: .308 Winchester on yhä maailman suosituin tarkka- ampujakaliiperi. Patruuna on helppo ampua, sillä on hyvä ulko- ja terminaaliballistiikka, ja siihen on saatavilla valtava määrä laadukkaita luoteja eri käyttötarkoituksiin. Jopa 800m saakka ulottuva toiminta-alue on osaltaan taannut suuren suosion eri joukko-osastojen ja tarkka- ampujaryhmien keskuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapuan esitteestä lainattua: .308 Winchester on yhä maailman suosituin tarkka- ampujakaliiperi. Patruuna on helppo ampua, sillä on hyvä ulko- ja terminaaliballistiikka, ja siihen on saatavilla valtava määrä laadukkaita luoteja eri käyttötarkoituksiin. Jopa 800m saakka ulottuva toiminta-alue on osaltaan taannut suuren suosion eri joukko-osastojen ja tarkka- ampujaryhmien keskuudessa.

        Ei sellaista hirveä suomesta löydy, etteikö se .308:lla kaadu. Kaikki .308 suuremmat on täysin turhia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sellaista hirveä suomesta löydy, etteikö se .308:lla kaadu. Kaikki .308 suuremmat on täysin turhia.

        Ei sellaista tietä Suomesta löydy, jolla saisi ajaa yli 120. Kaikki Rutinoffia nopeammat kulkuneuvot on täysin turhia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sellaista tietä Suomesta löydy, jolla saisi ajaa yli 120. Kaikki Rutinoffia nopeammat kulkuneuvot on täysin turhia.

        Osa ihmisistä samaistuu hupaisasti omistamiinsa esineisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sellaista tietä Suomesta löydy, jolla saisi ajaa yli 120. Kaikki Rutinoffia nopeammat kulkuneuvot on täysin turhia.

        Niin milloinkas ne nopeusrajoitukset tuli voimaan? Mulla prätkä 1972 , silloin sai ajaa vaikka 200 :)


    • Anonyymi

      Jotenkin kadehdin noita kirjoittajia. Meidän metsästysmailla tuskin löytyy läheskään 100m risutonta amupamapaikkaa. Usein meillä on vielä koira hirven perässä eikä siis puhettakaan rauhallisesta tähtäyksestä kun se hirvi on juostessaan siinä "esteettömässä" aukossa vain lyhyen hetken. Olen vielä niin persaukinen, että metsästän metsähallituksen mailla jossa en voi harvennushakata risuja pois passin edestä. Joskus taas se kopira tuo karhun sieltä ja siksi tuo 308 tai 6,5 ei ole minut suosikkeja. Olen siis osaamaton tai leuhka kun kannan isompireikäistä metsällä.

    • Anonyymi

      308:n käyttökelpoisuus ja luotettavuus on noussut huimasti näiden kupariluotien kanssa. Nyt tällä 80kg kohteeseen suunitetulla kaliiberilla kaataa jo hirven melkoisen varmasti kun käyttää modernia kuulaa.

      • Anonyymi

        Ei välttämätä,kupariluoti tarvitsee nopeutta toimiakseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämätä,kupariluoti tarvitsee nopeutta toimiakseen

        Juu nopeuttahan ne tarvistsevat. Älä ammu yli 400m koska silloin nopeus on jo osumakohdassa liian hidas luodin avautumiseen.


      • Anonyymi

        Yhdysvallat, natomaat ja moni muukin maa käyttää rynnäkkökivääreissään vastaavaa kaliiberia millä Suomessa ammutaan lintuja. Ja se kohde on ihminen, keskimäärin 80 kg. .308 on huomattavasti läpäisykykyisempi.

        Olen täysin samaa mieltä, ettei Suomesta löydy sellaista hirveä eikä karhua, jota ei .308:lla kaada. Jotkut puolustelevat ylisuuria kaliibereja, että voi ampua risukkoon? Meidän seurassa on kiellettyä yrittää ampua risukoiden / oksien läpi vaikka olisi millainen tykki, koska aina on pyrittävä ampumaan kuollettava laukaus.


    • Anonyymi

      Jotain puuttuu tiedoistasi mutta koita tulla toimeen tietämättömyydelläsi. Tietämättömyys on monessakin asiassa ihailun "äiti" kuten tuo ihailemasi .308Winwin.

    • Anonyymi

      Jotain puuttuu tiedoistasi mutta koita tulla toimeen tietämättömyydelläsi. Tietämättömyys on monessakin asiassa ihailun "äiti" kuten tuo ihailemasi .308Winwin.

    • Anonyymi

      Lisään tietämättömyyteesi: ihminen tulee autuaaksi uskollaan.
      Ole onnellinen että olet saanut itsellesi kylmäävän kalmaraudan jota palvot kuin uskoasi!

    • Anonyymi

      Ammuin tuossa 308winillä 600 metriin hirven juoksuun, kerrasta tonttiin.

      • Anonyymi

        Tis i huumori.


      • Anonyymi

        Kumpi juoksi? Sinä vai hirvi?


    • Tollojen tollo!

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      222-02

    • Anonyymi

      Turhaa kouhottaa oman kaliiperinsa erinomaisuudella. Se ase ja kaliiperi, jonka metsästäjä on hankkinut hirven metsästykseen, on itse kullekin metsästäjälle se paras, josta on jo tullut kokemusta. Jos jonkun suosikiksi on noussut jokin muu, kuin esim. 308, niin emme me voi myötävaikuttaa aseeseensa mieltyneen henkilön aseen hankintaan omilla asiasta vinoilevilla mielipiteillämme. Kukin 'seppä' pysyköön lestissään.

      • Anonyymi

        Voimme myötävaikuttaa tuomalla esille, miksi .308 on paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimme myötävaikuttaa tuomalla esille, miksi .308 on paras vaihtoehto.

        Laaja tehdaspanosten valikoima ja panokset hirvikaliipereista edullisimpia. Ei kannata ainakaan hinnan vuoksi itse ladata. Täältä ääni .308:lle.


    • Anonyymi

      308 on hyvä kaliiberi nykyisillä kupariluodeilla. Itselataajille ehkäpä tuo 30-06 on hieman parempi. Sen kanssa voi ampua myös niitä painavampia luoteja jotka aukeutuvat isommiksi sieniksi.
      Kupariluodeista .30 kaliiberissa 13 grammaset ovat parasta hirvimiehille.
      Toisaalta Sakohan teki jopa 14g murkulaa 308:lle.

      • Anonyymi

        Kyllä kannata 100 kun lataa tienaa 200€


    • Anonyymi

      .308:n 10,5 g tai 11 g kupariluoti ammuttuna hirven vitaalialueelle kaataa hirven kuin hirven 100% varmuudella.

      • Anonyymi

        Korona kaataa loput.


    • Anonyymi

      Itse vaanin tiheässä kuusessa ja sitten kun hirvi kulkee ohi hyppään päälle ja isken puukon sydämmeen.

    • Anonyymi

      Erinomainen tuo .308Win hirvenpyynnissä on nykyisillä keveimmillä lyijyttömillä luodeilla.
      Kolmenollakasista ne saa lähtemään yli 900m/s vauhdilla, teho ja toiminta kohteessa ovat erinomaisia. Näin ilmaisen, vaikka omistan ja käytän useita kolmenollakasia tehokkaampia patruunoita käyttäviä aseita.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe