Herkkyydestä

Anonyymi-ap

Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni.

Mielestäni herkät ihmiset ovat läheisemmässä yhteydessä vaistonvaraiseen eläinluontoonsa kuin ei-herkät. Tätä tukevat lukuisat tutkimukset, joissa havaittiin 15-20% ihmisistä olevan voimakkaammat/syvemmät aistihavainnot/kokemukset. Yksinkertaistettuna, he kokevat kaiken voimakkaammin. Näiden ihmisten välillä on suurta vaihtelua - yksi on herkempi äänille, toinen hajuille jne. Vaihtelevuutta on myös yksittäisten aistien kokemusspektrillä. Esimerkiksi, yksi ei kestä tuoksuja ollenkaan, toinen kestää mutta aistii ne voimakkaammin (ja saattaa kuormittua jos joutuu ko ympäristössä viettämään aikaa).

Mielenkiintoista on, että vaikka yleisesti ajatellaan herkkyyden olevan synnynnäinen ominaisuus, voi se lisääntyä henkisen harjoittelun, kuten meditaation, vaikutuksesta. Näissä tapauksissa on mahdollista, että henkilö on aiemmassa elämässään joutunut tukahduttamaan herkkyyttään (ns kasvattamaan kovan kuoren), mutta jossain vaiheessa elämäänsä havahtuu ’todelliseen luontoonsa’.

Minä väitän, että itse asiassa herkät ihmiset ovat ’normaaleja’. He reagoivat esimerkiksi ääni- ja valosaasteeseen kuten voisi vielä hiljattain luonnossa eläneeltä eläimeltä odottaa. Monet normaaleista pitämistämme asioista - kuten sähkövalo - ovat niin tuoreita keksintöjä, että ihminen ei ole voinut evolutiivisessa mielessä niihin vielä sopeutua. Ts ’normaalit’ sinnittelevät asioiden kanssa, johon eivät ole vielä biologisesti sopeutuneet (esimerkkinä vaikkapa istumatyön aiheuttamat ongelmat) vaikka luulevat olevansa. Herkätkin yleensä opetetaan tähän sinnittelyyn, mutta heidän herkemmät ’instrumenttinsa’ eivät kestä loputonta sinnittelyä.

Herkkyys voi nykymaailmassa olla kuormittavaa ed mainituista syistä erityisesti silloin kun henkilö ei tiedosta tai hyväksy herkkyyttään ja/tai ei ole oppinut itsesäätelyä, esim rajojen asettamista. Pahimmillaan herkkyys näyttäytyykin lukuisina oireina joita jatkuvasta ylikuormittuneisuudesta seuraa, mm uupumus, allergiat, autoimmuunisairaudet. Mutta, kun herkkä ihminen tiedostaa ja hyväksyy herkkyytensä, ja oppi säätelemään itseään ja ympäristöään, on herkkyys valtava voimavara. Se avaa ’portit’ monenlaiseen luovaan toimintaan sekä syvään yhteyteen itsensä sekä muiden luomakunnan olioiden, ehkä jopa galaktisten olioiden/voimien, kanssa. On muistettava myös, että herkät kokevat myös ns positiiviset asiat voimakkaammin, esim luonnon kauneuden, seksin.

Lopuksi: herkkyyttä ei tule sekoittaa herkkänahkaisuuteen, vaikka ne voivatkin asustaa samassa henkilössä. Jos ärsyynnyt naapurisi tavasta elää omaa elämäänsä (silloin kun hän ei vahingoita sinua), ei kyseessä ole herkkyys. Silloin kannattaa kysyä itseltään, miksi toisen ihmisen elämä ärsyttää minua - olenko kenties rajaton vai peilaako hän minulle jotakin epämiellyttävää? Herkkä ihminen saattaa olla herkkänahkainen silloin kun hän ei vielä ole täysin sinut herkkyytensä kanssa, esim jos hän on elänyt pitkään korkean kuormittumeisuuden tilassa, voi ns ’pinna olla kireällä’.

317

1125

Vastaukset 317

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Minä olen luonteeltani herkkä en koskaan ole tottunut rahattomuuteen ja köyhyyteen siihen ei totu

• Anonyymi00002

Hyvä kirjoitus.

XLiner pyysi minua ottamaan kantaa herkkyyteen liittyvissä keskusteluissa.

Minulla on hyvin vähän sanottavaa! 😄 En tiedä, millaista on olla vähemmän herkkä kuin mitä olen. Samaan tapaan kuin en itse oikein ymmärrä, mitä tarkoittaa olla analyyttinen, koska en osaa olla muunlainen.

Siitä olen samaa mieltä, että elinympäristöstä täytyy tehdä itselle sopiva. Minä en esimerkiksi viihdy kovien äänten tai melun keskellä, joten välttelen sellaisia.

Hajuaistini on heikko, joten rakastan voimakkaita tuoksuja. Siis sellaisia, joita muut kuvailevat epämiellyttävän voimakkaiksi.

Olen meditoinut noin 15 vuotta elämästäni, ensin 5 vuoden pätkän päivittäin ja nyt 10 vuoden pätkän päivittäin. En tiedä miten se on vaikuttanut minuun, koska en enää muista, millaista oli silloin kun en meditoinut. Olin ainakin vähemmän rauhallinen kuin nyt.

🦄

• Anonyymi00003

Aika paljon pötyä ja epäkohtia tuossa kirjoituksessa, en nyt niihin jaksa puuttua.

Mutta kyse herkkyydessä voi olla ihan vaan sopeutumattomuudesta. Jotkut ihmiset eivät kykene sopeutumaan tähän nyky yhteiskunnan kiireeseen ja meteliin, ja toiset pystyvät. Yksinkertainen ja pieni ero ihmisten välillä. Yhteiskunnan muutos on ollut valtavan nopea, yhden ihmisen iän aikana kaikki on muuttunut ja kääntynyt päälaelleen. Ne jotka pystyvät sopeutumaan nopeisiin muutoksiin pärjäävät, ne jotka eivät pysty, sairastuvat.

• Anonyymi00004

Miksi pitäisi sopeutua sairaaseen järjestelmään? Koska ei ole rohkeutta kyseenalaistaa toimimatonta järjestelmää?

Usein puhutaan eläinten kohdalla lajityypillisestä käyttäytymisestä (jonka kieltäminen/vähyys sairastuttaa ja aiheuttaa kärsimystä lajille). Millaista olisi ihmisen lajityypillinen käyttäytyminen, oletko koskaan miettinyt?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Miksi pitäisi sopeutua sairaaseen järjestelmään? Koska ei ole rohkeutta kyseenalaistaa toimimatonta järjestelmää?

Usein puhutaan eläinten kohdalla lajityypillisestä käyttäytymisestä (jonka kieltäminen/vähyys sairastuttaa ja aiheuttaa kärsimystä lajille). Millaista olisi ihmisen lajityypillinen käyttäytyminen, oletko koskaan miettinyt?

En kyllä itsekään ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi väkisin yrittää sopeutua lajilleen sopimattomaan ympäristöön.

Vähän sama juttu kuin valtion kanssa: valtio on olemassa yksilöä varten eikä toisin päin. Muuten menee koko idea nurin päin.

🦄

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ahaa, siis kyse onkin henkilökohtaisesta valinnasta. Se muuttaa asiaa tosi paljon.
        Ei tarvitse sopeutua, voi elää metsässä risumökissä ilman rahaa ja syödä marjoja maasta. Onkia kaloja lammesta.

En tiedä millaista olisi ihmisen lajityypillinen käyttäytyminen, en ole sen alan asiantuntija. Olisiko antropologi pätevä tuohon ehkä vastaamaan.
        Tällä hetkellä varmaankin tämä nykyinen elämänmeno on ihmislajille tyypillistä käyttäytymistä. Jonain toisena aikakautena se oli erilaista kuin nyt on, aina mennen kivikauteen asti. Ainoastaan ne pärjäsivät jotka pystyivät sopeutumaan muutoksiin nopeasti.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ahaa, siis kyse onkin henkilökohtaisesta valinnasta. Se muuttaa asiaa tosi paljon.
        Ei tarvitse sopeutua, voi elää metsässä risumökissä ilman rahaa ja syödä marjoja maasta. Onkia kaloja lammesta.

En tiedä millaista olisi ihmisen lajityypillinen käyttäytyminen, en ole sen alan asiantuntija. Olisiko antropologi pätevä tuohon ehkä vastaamaan.
        Tällä hetkellä varmaankin tämä nykyinen elämänmeno on ihmislajille tyypillistä käyttäytymistä. Jonain toisena aikakautena se oli erilaista kuin nyt on, aina mennen kivikauteen asti. Ainoastaan ne pärjäsivät jotka pystyivät sopeutumaan muutoksiin nopeasti.

Ei, vaan massojen valinnasta, vähän kuin teollisessa vallankumouksessa.

Lause ”ainoastaan ne pärjäsivät jotka pystyivät sopeutumaan muutoksiin nopeasti” ei evolutiivisbiologisesti pidä paikkaansa.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Mielestäni se ei ainakaan ole lajityypillistä käytöstä, että miljoona suomalaista asuu yksin.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Lause ”ainoastaan ne pärjäsivät jotka pystyivät sopeutumaan muutoksiin nopeasti” ei evolutiivisbiologisesti pidä paikkaansa.

OHO! täällä on evoluutiobiologi! Hurjaa.

No nyt sitten kuullaan että miksi ne jotka sopeutuivat eivät selviytyneet? Odotan jännityksellä..

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Mielestäni se ei ainakaan ole lajityypillistä käytöstä, että miljoona suomalaista asuu yksin.

Suomalaisia, tälläisenä kuin ne nyt tunnemme, ei todennäköisesti ole enää olemassa sadan vuoden päästä. Joten ongelma korjaantuu ihan itsestään.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mietin myös, että ei ihminen ihan mihin tahansa sopeudu. 🤔

🦄

• Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Yksin asuminen on stressitekijä, jota täytyy tasapainottaa aktiivisella yhteydenpidolla muihin ihmisiin.

Uskon että osa ihmisistä on tyytyväinen ihan erakkotyyliseen elämään. En jaksa uskoa, että ihminen lajina olisi.

🦄

• Anonyymi00015
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Totta. Se varmasti aiheuttaa paljon kärsimystä.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00010 kirjoitti:

OHO! täällä on evoluutiobiologi! Hurjaa.

No nyt sitten kuullaan että miksi ne jotka sopeutuivat eivät selviytyneet? Odotan jännityksellä..

Pointti oli se, että suurin osa muutoksesta tapahtuu hyvin pitkän ajan (miljoonien vuosien) kuluessa, ei näin nopeasti kuin mihin ihmiset on altistettu.

Lisäksi on paljon lajeja, jotka eivät ole muuttuneet miljooniin vuosiin, mutta ’porskuttavat’ menestyksekkäästi.

Muutos/sopeutuminen ei ole itsetarkoitus.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Pointti oli se, että suurin osa muutoksesta tapahtuu hyvin pitkän ajan (miljoonien vuosien) kuluessa, ei näin nopeasti kuin mihin ihmiset on altistettu.

Lisäksi on paljon lajeja, jotka eivät ole muuttuneet miljooniin vuosiin, mutta ’porskuttavat’ menestyksekkäästi.

Muutos/sopeutuminen ei ole itsetarkoitus.

En välitä "itsetarkoituksesta" vaan selviytymisestä. Ihminen on heikko laji, se ei ole mikään panssariihoinen matelija. Ne ihmiset jotka sopeutuivat äkillisiin muutoksiin parhaiten, selviytyivät parhaiten. Kun jääkausi alkaa, jos et sopeudu muutokseen poistut kuvioista ja koko samanlainen sukusi poistuu myös.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00019 kirjoitti:

En välitä "itsetarkoituksesta" vaan selviytymisestä. Ihminen on heikko laji, se ei ole mikään panssariihoinen matelija. Ne ihmiset jotka sopeutuivat äkillisiin muutoksiin parhaiten, selviytyivät parhaiten. Kun jääkausi alkaa, jos et sopeudu muutokseen poistut kuvioista ja koko samanlainen sukusi poistuu myös.

Jääkaudet ne vasta äkkiä alkavatkin. Yhtäkkiä on 10 km jäätä pään päällä. Naps. 😄

🦄

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jääkaudet ne vasta äkkiä alkavatkin. Yhtäkkiä on 10 km jäätä pään päällä. Naps. 😄

🦄

Se voi alkaa yhdessä päivässä.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Se voi alkaa yhdessä päivässä.

En jaksa sinua. Puhut höpöjä.

🦄

• Anonyymi00028
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Viimeisen jääkauden aikaan ihminen liikkui ja eli pääasiassa jäättömillä mailla (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Jääkausi ei siis aiheuttanut nopeita muutoksia /sopeutumistarvetta.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Viimeisen jääkauden aikaan ihminen liikkui ja eli pääasiassa jäättömillä mailla (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Jääkausi ei siis aiheuttanut nopeita muutoksia /sopeutumistarvetta.

Tuota minäkin yritin sanoa, mutta sinulla on parempi kärsivällisyys kuin minulla. 😄

🦄

• Anonyymi00283
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

En tiedä mitä tarkoitat järjestelmällä, mutta kyllähän se on niin että pystyäksemme asuamaan tässä yhteiskunnassa, niin meidän pitää pystyä sietämään tiettyjä ääniä ja hajuja??
        Eilen töissä sain yskänpuuskan kesken raportin ja totesin eräälle nuorelle miehelle, että tuoksusi miellyttää minua mutta olen allerginen, ja tämä menee kohta ohitse. :) Niinkuin menikin.
        Emmehän me aistiyliherkät voi kieltää muita elämästä omalla tavallaan??!!

• Anonyymi00009

Erään teorian mukaan ihmiset polveutuvat apinoista? Ja sen kyllä huomaa. Laumasieluja peilit kädessä yhä olemme, vajaavaisuuksissamme. Mä itse kulttuurista huolimatta.

AV

• Anonyymi00014

Laumasieluisuus suojelee siltä, ettei jätetä yksin. Yksin jääminen on menneisyydessä tarkoittanut varmaa kuolemaa. Sen välttämiseksi useimmat ihmiset ovat valmiita väittämään mustaa valkoiseksi, jos ryhmäpaine niin vaatii.

Minulla on matala ryhmäpaine eikä lainkaan hoivaviettiä lapsia kohtaan. Minun kaltaisillani ihmisillä on ilmeisesti jokin muunlainen funktio ollut evoluutiossa kuin lisääntyä ja mukautua muiden mielipiteisiin. 🤔

🦄

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Laumasieluisuus suojelee siltä, ettei jätetä yksin. Yksin jääminen on menneisyydessä tarkoittanut varmaa kuolemaa. Sen välttämiseksi useimmat ihmiset ovat valmiita väittämään mustaa valkoiseksi, jos ryhmäpaine niin vaatii.

Minulla on matala ryhmäpaine eikä lainkaan hoivaviettiä lapsia kohtaan. Minun kaltaisillani ihmisillä on ilmeisesti jokin muunlainen funktio ollut evoluutiossa kuin lisääntyä ja mukautua muiden mielipiteisiin. 🤔

🦄

Uskotko että selviäisit evoluutiosta? Minä en usko sitä hetkeäkään.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Uskotko että selviäisit evoluutiosta? Minä en usko sitä hetkeäkään.

Yksilö ei "selviä" evoluutiosta. Kaikki yksilöt syntyvät ja kuolevat.

Vain ominaisuuksia kantavat geenit selviävät tai katoavat. Minun geenini ovat nyt tässä, vaikka ne eivät periydykään kenellekään.

Joten kyllä, minun ominaisuuksiani kantavat geenit ovat selvinneet evoluutiossa.

🦄

• Anonyymi00023
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Yksilö ei "selviä" evoluutiosta. Kaikki yksilöt syntyvät ja kuolevat.

Vain ominaisuuksia kantavat geenit selviävät tai katoavat. Minun geenini ovat nyt tässä, vaikka ne eivät periydykään kenellekään.

Joten kyllä, minun ominaisuuksiani kantavat geenit ovat selvinneet evoluutiossa.

🦄

En usko siihen hetkeäkään että sinun ominaisuutesi ikinä siirtyisivät eteenpäin. Se on täysin evoluution vastaista.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

En usko siihen hetkeäkään että sinun ominaisuutesi ikinä siirtyisivät eteenpäin. Se on täysin evoluution vastaista.

Eivät ne siirry, koska minulla ei ole hoivaviettiä lapsia kohtaan.

Mutta minä en ole tällainen niiden ominaisuuksien vuoksi, jotka jatkuisivat minun jälkeeni.

Minä olen tällainen niiden ominaisuuksien vuoksi, jotka ovat selvinneet tähän pisteeseen saakka.

Etkö sinä nyt millään ymmärrä? 😃

🦄

• Anonyymi00030
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Eivät ne siirry, koska minulla ei ole hoivaviettiä lapsia kohtaan.

Mutta minä en ole tällainen niiden ominaisuuksien vuoksi, jotka jatkuisivat minun jälkeeni.

Minä olen tällainen niiden ominaisuuksien vuoksi, jotka ovat selvinneet tähän pisteeseen saakka.

Etkö sinä nyt millään ymmärrä? 😃

🦄

Ne ominaisuudet eivät selviä tästä eteenpäin.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Ne ominaisuudet eivät selviä tästä eteenpäin.

MINÄ olen sanonut tuon asian ITSE jo kahdessa aikaisemmassa viestissäni!

Anteeksi mutta oletko sinä ihan terve? Miksi toistelet asiaa, jonka minä kertaalleen toin esille ja vielä toistinkin??

Se että minä en lisäänny ei kuitenkaan vaikuta siihen, että minun ominaisuuteni ovat jo niissä geeneissä, joita minä kannan parhaillaan.

Nyt en pysty enää. Tuntuu kuin olisin piilokamerassa tässä keskustelussa. 🤯

Menen hammaspesulle. 🪥 Ja etsin järkevämpää juttuseuraa palstalta.

🦄

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

MINÄ olen sanonut tuon asian ITSE jo kahdessa aikaisemmassa viestissäni!

Anteeksi mutta oletko sinä ihan terve? Miksi toistelet asiaa, jonka minä kertaalleen toin esille ja vielä toistinkin??

Se että minä en lisäänny ei kuitenkaan vaikuta siihen, että minun ominaisuuteni ovat jo niissä geeneissä, joita minä kannan parhaillaan.

Nyt en pysty enää. Tuntuu kuin olisin piilokamerassa tässä keskustelussa. 🤯

Menen hammaspesulle. 🪥 Ja etsin järkevämpää juttuseuraa palstalta.

🦄

Se että olet olemassa, ei ole evoluutiota. Se että selviät ja siirrät geenisi onnistuneesti eteenpäin on.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Se että olet olemassa, ei ole evoluutiota. Se että selviät ja siirrät geenisi onnistuneesti eteenpäin on.

Olen eri mieltä, mutta en keskustele kanssasi enää, koska väitteesi ovat absurdeja ja biologian vastaisia.

🦄

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Olen eri mieltä, mutta en keskustele kanssasi enää, koska väitteesi ovat absurdeja ja biologian vastaisia.

🦄

No, sanon saman asian eri sanoilla. Geenipoolista poistuva olento ei ole selviytyjä. Olemassaolo ei ole "evoluution huipputuote" kuten nähtävästi kuvittelet, vain jatkuvuus on.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

No, sanon saman asian eri sanoilla. Geenipoolista poistuva olento ei ole selviytyjä. Olemassaolo ei ole "evoluution huipputuote" kuten nähtävästi kuvittelet, vain jatkuvuus on.

Minä väitän, ettei mikään biologinen olento (yksilö) ole evoluutiossa selviytyjä, koska jokainen olento kuolee.

Vain ominaisuudet eli geenit selviävät. Ja minun ominaisuuteni ovat jo selvinneet tähän pisteeseen saakka, johon olen ihan tyytyväinen.

Sanoin tämänkin jo aikaisemmin, mutta et ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää.

🦄

• Anonyymi00014 kirjoitti:

🦄

Varma kuolema mielummin, jos ei yksin pärjää kuin lauma rasittavia hölmöileviä tuuliviiri ihmisiä. En tiedä voiko sellaista painetta ollakkaan, ettenkö voi päättämällä päättää mielummin kuolen, kun olen osa joukkoa x.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00014 kirjoitti:

🦄

Pitäisikö tämä palopuhe tulkita niin, että jotain skismaa on tai on ollut nk toimintaympäristön kanssa ja moitit kautta rantain niitä, jotka kehtaa olla ehdollistumatta tiettyihin ajatusapparaatteihisi? T naiselta sivusta

• Anonyymi00055

Kukakohan on keksinyt sanan laumasieluisuus? Joku, joka ei hyväksynyt omaa tarvitsevuuttaan, haavoittuvuuttaan, inhimillisyyttään? Koska kukaan meistä ei pärjää yksin, ei kukaan.

Nykyinen elämäntapa on hajottanut yhteisöllisyyttä. Siinä on omat hyvät puolensa - on esim helpompi lähteä yhteisöstä, joka ei tunnu omalta. Mutta lopulta me kaikki olemme biologiamme ’uhreja’ ja tarvitsemme toista ihmistä, heimoa.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Kukakohan on keksinyt sanan laumasieluisuus? Joku, joka ei hyväksynyt omaa tarvitsevuuttaan, haavoittuvuuttaan, inhimillisyyttään? Koska kukaan meistä ei pärjää yksin, ei kukaan.

Nykyinen elämäntapa on hajottanut yhteisöllisyyttä. Siinä on omat hyvät puolensa - on esim helpompi lähteä yhteisöstä, joka ei tunnu omalta. Mutta lopulta me kaikki olemme biologiamme ’uhreja’ ja tarvitsemme toista ihmistä, heimoa.

Eiköhän laumasieluisuus ole oivallettu yhteisöllisyyden negatiivisista puolista kuten roskaväen suorittamista joukkolynkkauksista ja muista noitavainoista, joita on aina esiintynyt.

Se sama yhteisö josta olemme riippuvaisia voi ties millä keksityllä tekosyyllä ja taikauskolla myös teloittaa meidät tai laittaa meidät ties mihin kirkonkirkoukseen ja julistaa lepraiseksi. Joukkokivitys tarinoita löytyy jo raamastusta alkaen.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Eiköhän laumasieluisuus ole oivallettu yhteisöllisyyden negatiivisista puolista kuten roskaväen suorittamista joukkolynkkauksista ja muista noitavainoista, joita on aina esiintynyt.

Se sama yhteisö josta olemme riippuvaisia voi ties millä keksityllä tekosyyllä ja taikauskolla myös teloittaa meidät tai laittaa meidät ties mihin kirkonkirkoukseen ja julistaa lepraiseksi. Joukkokivitys tarinoita löytyy jo raamastusta alkaen.

Voi olla. Hyviä esimerkkejä laumasieluisuuden negatiivisista puolista. Tai tavallaanhan nuo on yhteisöllisyyden vastakohtia - siellä joku/jotkut manipuloivat osaa yhteisöstä esim saadakseen valtaa.

• Anonyymi00070
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Minä väitän, ettei mikään biologinen olento (yksilö) ole evoluutiossa selviytyjä, koska jokainen olento kuolee.

Vain ominaisuudet eli geenit selviävät. Ja minun ominaisuuteni ovat jo selvinneet tähän pisteeseen saakka, johon olen ihan tyytyväinen.

Sanoin tämänkin jo aikaisemmin, mutta et ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää.

🦄

On eri asia mitä sinä haluat tai mihin olet tyytyväinen, biologia ja evoluutio ei välitä sinun mielipiteistäsi yhtään mitään. Sinua ei edes ole olemassa evoluutiolle, koska olet vain poistuva virhe.

• Anonyymi00083
        Anonyymi00070 kirjoitti:

On eri asia mitä sinä haluat tai mihin olet tyytyväinen, biologia ja evoluutio ei välitä sinun mielipiteistäsi yhtään mitään. Sinua ei edes ole olemassa evoluutiolle, koska olet vain poistuva virhe.

Minä olen evoluution kulminaatiopiste. 😎👌✨

🦄

• Anonyymi00254
        UUSI
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Voi olla. Hyviä esimerkkejä laumasieluisuuden negatiivisista puolista. Tai tavallaanhan nuo on yhteisöllisyyden vastakohtia - siellä joku/jotkut manipuloivat osaa yhteisöstä esim saadakseen valtaa.

Aivan. Ihmiset etsivät itselleen johtajaa ja johtajilla on luontainen kyky olla hulluja.

• Kiitos, joku sentäs ymmärtää. Äänet, valonvilkkeet, hajut, ilmapiiri, stressi kaikki on jatkuvasti aistittavissa ja voin sanoa, että ne rasittaa valtavasti.

Oma hiljaisuus rauhassa on parasta lepoa ja aistiärsykkeisiin voi mennä hetkeksi, kunhan pääsee äkkiä poiskin. Mutta jos haluan voida mahdollisimman hyvin, vietän aikaani yksin tai läheisten ihmisten ja eläinten kanssa, en missään äksöneissä ja reiveissä.

• Ja yksi asia vielä, en kaipaa pinnallisia ihmisiä lähipiiriini. Ei olla samalla aallonpituudella, sekin osaa rasittaa kun yrittäisi tunkea väkisin 45 jalkaa 35 kenkään.

• Anonyymi00018
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ja yksi asia vielä, en kaipaa pinnallisia ihmisiä lähipiiriini. Ei olla samalla aallonpituudella, sekin osaa rasittaa kun yrittäisi tunkea väkisin 45 jalkaa 35 kenkään.

Isot jalat sinulla.

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Isot jalat sinulla.

Se oli vertauskuva vaan. 40 kengät ei hirmu isot ole, kai? Vattu. 😄 Kai Vattu, taas se sai naurahtamaan mikä saakelin sana.

• Anonyymi00021
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Se oli vertauskuva vaan. 40 kengät ei hirmu isot ole, kai? Vattu. 😄 Kai Vattu, taas se sai naurahtamaan mikä saakelin sana.

Minulla on 46 kengännumero, ajattelin että melko lähellä olet minun kokoani...

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Minulla on 46 kengännumero, ajattelin että melko lähellä olet minun kokoani...

Niin on mun isälläkin, hirveet lättyset.

• Anonyymi00031
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Niin on mun isälläkin, hirveet lättyset.

Ei ne ole edes isot, 50 on iso kenkä.

• Anonyymi00031 kirjoitti:

Ei ne ole edes isot, 50 on iso kenkä.

Serkun pojalla on 52 kenkä. Joutuu ostaa ulkomailta tilaten.

• Anonyymi00069
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Serkun pojalla on 52 kenkä. Joutuu ostaa ulkomailta tilaten.

NO se on iso! Sillä on varmaan pituutta jotain 210 cm?

• Anonyymi00069 kirjoitti:

NO se on iso! Sillä on varmaan pituutta jotain 210 cm?

Ei oo, 190cm.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Ei oo, 190cm.

Toiset kasvattaa sukset millä hiihtää omasta takaa.

• Anonyymi00079
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ei oo, 190cm.

Ahaa ok, ei sentään jättiläinen. Mutta varmasti saa naisia aina kun vaan haluaa. Minä olen 180cm, ja se "ei vaan ihan riitä" monillekaan naisille.

• Anonyymi00079 kirjoitti:

Ahaa ok, ei sentään jättiläinen. Mutta varmasti saa naisia aina kun vaan haluaa. Minä olen 180cm, ja se "ei vaan ihan riitä" monillekaan naisille.

Mun isä on ollut 183cm ja vanhuuttaan enää niukin naukin 180cm. Minusta sen pituisia miehiä näkee mielin ja määrin ukkomiehinä. Isoilla jaloillakin.

• Anonyymi00085
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Mun isä on ollut 183cm ja vanhuuttaan enää niukin naukin 180cm. Minusta sen pituisia miehiä näkee mielin ja määrin ukkomiehinä. Isoilla jaloillakin.

Ai että isot jalatkin on joku huono puoli vai.... Kun naiset nimeomaan mittailee miesten jalkoja, mitä isompi sitä innostuneempi nainen on.

Ukkomiehinä nyt näkee kaikenlaista. Mutta sen tasoisille naisille mitä minä katselen ei se 180 ihan vaan riitä. Se on välttävä, mutta pitäisi olla ainakin 185cm tai enemmän.

• Anonyymi00085 kirjoitti:

Ai että isot jalatkin on joku huono puoli vai.... Kun naiset nimeomaan mittailee miesten jalkoja, mitä isompi sitä innostuneempi nainen on.

Ukkomiehinä nyt näkee kaikenlaista. Mutta sen tasoisille naisille mitä minä katselen ei se 180 ihan vaan riitä. Se on välttävä, mutta pitäisi olla ainakin 185cm tai enemmän.

Mjaa, onpa ongelma. Minun puolisoni on 191cm ja kenkä on vain 43, hyvin kelvannut.

• Anonyymi00087
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Mjaa, onpa ongelma. Minun puolisoni on 191cm ja kenkä on vain 43, hyvin kelvannut.

Oho, onpa pieni jalka noin pitkälle miehelle! En tiennyt että tuollaisiakin voi olla. Miten se pysyy pystyssä noilla pikkujaloilla, eikö se kaadu vähän väliä pitkäkseen?

• Anonyymi00087 kirjoitti:

Oho, onpa pieni jalka noin pitkälle miehelle! En tiennyt että tuollaisiakin voi olla. Miten se pysyy pystyssä noilla pikkujaloilla, eikö se kaadu vähän väliä pitkäkseen?

On pienet sirot kädetkin. Hyvin pysyy. Lihaksethan niissä jaloissa työn tekee.

• Anonyymi00089
        Tökstöksnöö kirjoitti:

On pienet sirot kädetkin. Hyvin pysyy. Lihaksethan niissä jaloissa työn tekee.

Ai sillä on trumpin kädet, onko mahakin samaa kokoa?
        En tosiaan ole tiennyt että voi olla pitkiä miehiä joilla on pienet kädet ja jalat. En vissiin ole koskaan kiinnittänyt huomiota tuohon asiaan, olen aina olettanut että ne menevät pituuden mukaan yksiin.
        Minulla on suuret kädet ja jalat, pituutta vaan vähän liian vähän.

• Anonyymi00089 kirjoitti:

Ai sillä on trumpin kädet, onko mahakin samaa kokoa?
        En tosiaan ole tiennyt että voi olla pitkiä miehiä joilla on pienet kädet ja jalat. En vissiin ole koskaan kiinnittänyt huomiota tuohon asiaan, olen aina olettanut että ne menevät pituuden mukaan yksiin.
        Minulla on suuret kädet ja jalat, pituutta vaan vähän liian vähän.

Hän on hoikahko. Ei ole ylipainoa.

• Anonyymi00090
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Hän on hoikahko. Ei ole ylipainoa.

No, tietysti ihan vaan se pituus loppupeleissä ratkaisee, ei mitkään muut ominaisuudet tai koot.

• Anonyymi00090 kirjoitti:

No, tietysti ihan vaan se pituus loppupeleissä ratkaisee, ei mitkään muut ominaisuudet tai koot.

Ei vaan luonne ratkaisi. Miestä on paha sahata lyhyemmäksi lyhyempien mieliksi ja venyttää pidempien mieliksi.

• Anonyymi00159
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ei vaan luonne ratkaisi. Miestä on paha sahata lyhyemmäksi lyhyempien mieliksi ja venyttää pidempien mieliksi.

Niinpä niin ja joopa joo.

• Anonyymi00159 kirjoitti:

Niinpä niin ja joopa joo.

En oleta, että kykenet pinnallisena ihmisenä minua ikinä ymmärtämään. Joopa joo.

• Anonyymi00181
        Tökstöksnöö kirjoitti:

En oleta, että kykenet pinnallisena ihmisenä minua ikinä ymmärtämään. Joopa joo.

No on noita naisten puheita tullut kuultua jo tähän ikään mennessä ihan tarpeeksi, menee yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. En ota enää mitään naisten juttuja tosissaan tässä vaiheessa.

• Anonyymi00181 kirjoitti:

No on noita naisten puheita tullut kuultua jo tähän ikään mennessä ihan tarpeeksi, menee yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. En ota enää mitään naisten juttuja tosissaan tässä vaiheessa.

Mites selität, että erosin 203cm pitkästä miehestä ja vaihdoin 191cm pitkään mieheen? Kun kerran pituus on se mikä ratkaisee. Ja ex oli töissä, nyksä työtön.

Kyllä se oli se luonne mikä ratkaisi, ei muut seikat.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Mites selität, että erosin 203cm pitkästä miehestä ja vaihdoin 191cm pitkään mieheen? Kun kerran pituus on se mikä ratkaisee. Ja ex oli töissä, nyksä työtön.

Kyllä se oli se luonne mikä ratkaisi, ei muut seikat.

Exällä omaisuutta, nyksällä äidin peräpojan kammari. Se on kun pieni äly niin luulee kaiken tietävänsä. Joopa joo.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Exällä omaisuutta, nyksällä äidin peräpojan kammari. Se on kun pieni äly niin luulee kaiken tietävänsä. Joopa joo.

Ja ennen 203cm oli 172cm pitkä työtön mies 7 vuotta epämääräisen hankalassa suhteessa. Naisia riitti liikaa, minä en.

Mutta joo, kuten sanoin en oleta että ymmärtää pinnallinen ihminen.

• Anonyymi00266
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ja ennen 203cm oli 172cm pitkä työtön mies 7 vuotta epämääräisen hankalassa suhteessa. Naisia riitti liikaa, minä en.

Mutta joo, kuten sanoin en oleta että ymmärtää pinnallinen ihminen.

Ja minulla oli 250cm mies ja se meni vaihtoon ja otin vaihdossa 195cm pitkän miehen. Joten se pituus ei ratkaise mitään, vain luonne merkitsee.

• UUSI
        Anonyymi00266 kirjoitti:

Ja minulla oli 250cm mies ja se meni vaihtoon ja otin vaihdossa 195cm pitkän miehen. Joten se pituus ei ratkaise mitään, vain luonne merkitsee.

No jopas, minä puhun totta. Puhutkos sinä?

• Anonyymi00022

Tässä ketjussa on joku, joka jotenkin triggeröityi aloituksesta.

Emme jaksa sinun negatiivista tunneoksennustasi. Kiitos.

🦄

• Anonyymi00032

Luultavasti XLiner.

• Anonyymi00033

YÖÖK YÖÖÖÖÖK YÖÖÄÖÄÖÄÖÖÖÖRRRRK YYYYYYYIIIÖÖKKK!!!!

• Anonyymi00045

Etkö sä nyt ymmärrä.

Samat ihmiset, jotka taputtelevat sua selkään ja kehuvat täällä nikin takaa, haukkuvat sua puskista.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Etkö sä nyt ymmärrä.

Samat ihmiset, jotka taputtelevat sua selkään ja kehuvat täällä nikin takaa, haukkuvat sua puskista.

Kerro lisää tulkinnasta tämän emojia tunnisteena käyttävän yksilön suhteesta muihin yksilöihin? Ihan mielenkiinnosta. T naiselta

• Anonyymi00068
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Etkö sä nyt ymmärrä.

Hahaaa.... älä kerro sille, se ei itse olisi ikinä pystynyt tajuamaan tuota(kaan).

• Anonyymi00262
        UUSI
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Kerro lisää tulkinnasta tämän emojia tunnisteena käyttävän yksilön suhteesta muihin yksilöihin? Ihan mielenkiinnosta. T naiselta

Sujuvasti ohittaneet koko viikon tätä seikkaa nämä kaksi netin lehtolasta "me emme siedä sinua" puhun melkein koko maan puolesta kun nöö. Kaikki järjestyy miehen puolikkaat

• Anonyymi00038

Onko kenelläkään kokemusta tästä?

"Näissä tapauksissa on mahdollista, että henkilö on aiemmassa elämässään joutunut tukahduttamaan herkkyyttään (ns kasvattamaan kovan kuoren), mutta jossain vaiheessa elämäänsä havahtuu ’todelliseen luontoonsa’. " (Poimittu aloitusviestistä)

Minulla ei ole kokemusta tuosta, mutta haluaisin kuulla muiden kokemuksia. Lupaan suhtautua niihin kunnioittavasti. 🙏 Tämä on aihe, josta en tiedä mitään.

🦄

• Anonyymi00039

Ai, sinä kaiken kaikesta tietävä et ole ikinä kuullutkaan entisistä elämistä? Koska ne on tieteen vastaisia?

• Anonyymi00043
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Ai, sinä kaiken kaikesta tietävä et ole ikinä kuullutkaan entisistä elämistä? Koska ne on tieteen vastaisia?

Aloituksen ilmaus "entinen elämä" viittasi saman elämän aikaisempiin olosuhteisiin, ei reinkarnaatioon.

Mikään aihe, esimerkiksi reinkarnaatio, ei ole tieteen vastainen. Reinkarnaatiotakin on tutkittu kokemusten kautta, mutta sen olemassaoloa ei tietenkään ole voitu todistaa.

🦄

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Aloituksen ilmaus "entinen elämä" viittasi saman elämän aikaisempiin olosuhteisiin, ei reinkarnaatioon.

Mikään aihe, esimerkiksi reinkarnaatio, ei ole tieteen vastainen. Reinkarnaatiotakin on tutkittu kokemusten kautta, mutta sen olemassaoloa ei tietenkään ole voitu todistaa.

🦄

No tottakai tietenkin on voitu todistaa. Ja moneen kertaan.

• Anonyymi00151

Tukahduttaminenkin voi olla kyseessä.

Tai sitten on oppinut erottamaan asian ja tunteen kyseessä olevasta tilanteesta. Tai toteamaan, ettei tieten tahtoen altistu vaikkapa materiaalille, joka jää liian ahdistavana mieleen pyörimään - joistain asioista riittää otsikko tai tiivistelmä, hirmutekojen yksityiskohdat ja niiden kuvittelu täytyy jättää pois.

Joku tarve ajaa ihmistä auttamaan toista. Ajatellaan ammatteja, vaikkapa sairaanhoitaja. Tuon minä näen myös jonkinlaisena herkkyytenä. Siinäkin täytyy kyetä erottamaan asia ja tunne. Hoidetaan empaattisesti ihmistä ja sairautta, ja sitten jälkikäteen voi mennä sivummalle itsekseen itkemään.

Meillä on erilaisia rooleja, ja hyvä että on. Olisi aivan kamalaa, jos joka paikkaan syöksyttäisiin tunteet edellä.

Itsesäätelyä.

xLiner

• Anonyymi00285
        UUSI
        Anonyymi00151 kirjoitti:

Tukahduttaminenkin voi olla kyseessä.

Tai sitten on oppinut erottamaan asian ja tunteen kyseessä olevasta tilanteesta. Tai toteamaan, ettei tieten tahtoen altistu vaikkapa materiaalille, joka jää liian ahdistavana mieleen pyörimään - joistain asioista riittää otsikko tai tiivistelmä, hirmutekojen yksityiskohdat ja niiden kuvittelu täytyy jättää pois.

Joku tarve ajaa ihmistä auttamaan toista. Ajatellaan ammatteja, vaikkapa sairaanhoitaja. Tuon minä näen myös jonkinlaisena herkkyytenä. Siinäkin täytyy kyetä erottamaan asia ja tunne. Hoidetaan empaattisesti ihmistä ja sairautta, ja sitten jälkikäteen voi mennä sivummalle itsekseen itkemään.

Meillä on erilaisia rooleja, ja hyvä että on. Olisi aivan kamalaa, jos joka paikkaan syöksyttäisiin tunteet edellä.

Itsesäätelyä.

xLiner

"Siinäkin täytyy kyetä erottamaan asia ja tunne. Hoidetaan empaattisesti ihmistä ja sairautta, ja sitten jälkikäteen voi mennä sivummalle itsekseen itkemään."

Hah! Minulla oli kerran töissä vaaratilanne. Hoidin sen täysin ammattimaisesti. 😎

Jälkeen päin itkin ja tärisin. 😄

🦄

• Anonyymi00041

Aloittaja. 🙏

Aloituksesi oli näkemyksellinen ja siinä on aineksia mielenkiintoiseen keskusteluun.

Valitettavasti keskusteluun on eksynyt biologian kieltäjä, joka todennäköisesti on AV. Hänellä on ongelma sen kanssa, että minä en ole lisääntynyt, koska hän ei itsekään olisi halunnut lisääntyä, mutta hänen kumppaninsa pakotti hänet. Niinpä hän viettää aikaansa kinastelemalla lisääntymisestä. 🤦‍♀️

Toivon että keskusteluun tulisi mukaan ihmisiä, joita kiinnostaisi aloituksen aihe eli herkkyys. 🤩

🦄

• Anonyymi00047

Liner se on. Kuten joku tuossa jo sanoi.

• Anonyymi00047 kirjoitti:

Eikä ole. Puusilmillä ei näe.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Linerilla:

1) on toimivat aivot. Hän ei väittäisi mitään biologian vastaista.

2) ei ole mitään ongelmia sen kanssa, jos joku tekee omat valintansa perhemuodostaan.

3) ei ole mitään minua vastaan. Hän voi olla eri mieltä mutta osaa ilmaista sen muutoin kuin väittämällä jotain biologiaa kieltävää.

Tällaisissa asioissa on hyvä olla johdonmukainen. Minä olen, ja tiedän että Liner on myös.

🦄

• Anonyymi00057
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Linerilla:

2) ei ole mitään ongelmia sen kanssa, jos joku tekee omat valintansa perhemuodostaan.

3) ei ole mitään minua vastaan. Hän voi olla eri mieltä mutta osaa ilmaista sen muutoin kuin väittämällä jotain biologiaa kieltävää.

Tällaisissa asioissa on hyvä olla johdonmukainen. Minä olen, ja tiedän että Liner on myös.

🦄

Liner halveksuu herkkyyttä, on sen ilmaissut täällä monesti ja hyökkinyt herkempiä henkilöitä kohtaan monesti vuosien varrella (ei tökstöksiä kuitenkaan koska tökstöks on kalustoa ja ”näennäisherkkä”, oikeat herkät Liner on yrittänyt ajaa täältä pois).

Hän manipuloi sinut kirjoittamaan aiheesta koska halusi saada rähinän aikaiseksi. Istuu jossain popcornien kanssa ja harmittelee ettei rähinä ollut tämän suurempi. Jos sinä olisit keskustelun aloittanut se luultavasti olisi sitä ollutkin.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Liner halveksuu herkkyyttä, on sen ilmaissut täällä monesti ja hyökkinyt herkempiä henkilöitä kohtaan monesti vuosien varrella (ei tökstöksiä kuitenkaan koska tökstöks on kalustoa ja ”näennäisherkkä”, oikeat herkät Liner on yrittänyt ajaa täältä pois).

Hän manipuloi sinut kirjoittamaan aiheesta koska halusi saada rähinän aikaiseksi. Istuu jossain popcornien kanssa ja harmittelee ettei rähinä ollut tämän suurempi. Jos sinä olisit keskustelun aloittanut se luultavasti olisi sitä ollutkin.

Liner ei minun käsitykseni mukaan halveksu herkkyyttä. Hän jopa ilmaisi minulla olevan jotain erilaista herkkyyttä verrattuna siihen, miten herkkyys yleensä ymmärretään.

Kukaan ei ole manipuloinut minua. 😁 En näe missään mitään rähinää myöskään.

🦄

• Anonyymi00067
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Liner on mastermind....

• Anonyymi00073
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Liner ei minun käsitykseni mukaan halveksu herkkyyttä. Hän jopa ilmaisi minulla olevan jotain erilaista herkkyyttä verrattuna siihen, miten herkkyys yleensä ymmärretään.

Kukaan ei ole manipuloinut minua. 😁 En näe missään mitään rähinää myöskään.

🦄

Et ole sitten lukenut hänen kirjoituksiaan herkkyydestä.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Liner on mastermind....

Kukaan ei näe hänen lävitseen!

• Anonyymi00080
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Kukaan ei näe hänen lävitseen!

Se on kaiken taustalla vetelee naruista, ja puppetit tanssii lavalla....

• Anonyymi00091
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Se on kaiken taustalla vetelee naruista, ja puppetit tanssii lavalla....

Oli niin huvittava tuo väittämäsi, että annoin bojon :) en usko että x-liner pupetteja tanssittaisi. Ihan eri luonteella ne. Ne luonteet on tässä avainsana.

• Anonyymi00152
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Taidat olla itte..

xLiner

• Anonyymi00157
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Linerilla:

🦄

😄.. no kiitos.

Olen ennenkin maininnut, että sun tapasi nähdä ja käsitellä asioita on minusta innostavaa.

Tällä palstalla tuollainen ote on hyvin poikkeuksellinen. Oikein raikas erilainen tyyli, kaikkineen. (Vertaa: "nauset antaka pllua", "feministit vihaavat miehiä", "kumpaa laitat miehellesi makkaraa vai makkaraa"), "kaikki naiset aina...")

Useasti ollaan eri mieltä jostain, mutta niin pitääkin. Muutenhan tää olis ihan hitokseen tylsää.

xLiner

• Anonyymi00182
        Anonyymi00157 kirjoitti:

😄.. no kiitos.

Olen ennenkin maininnut, että sun tapasi nähdä ja käsitellä asioita on minusta innostavaa.

Tällä palstalla tuollainen ote on hyvin poikkeuksellinen. Oikein raikas erilainen tyyli, kaikkineen. (Vertaa: "nauset antaka pllua", "feministit vihaavat miehiä", "kumpaa laitat miehellesi makkaraa vai makkaraa"), "kaikki naiset aina...")

Useasti ollaan eri mieltä jostain, mutta niin pitääkin. Muutenhan tää olis ihan hitokseen tylsää.

xLiner

Joku naisten kerho menossa täällä tänään?

• Anonyymi00286
        UUSI
        Anonyymi00157 kirjoitti:

😄.. no kiitos.

xLiner

Kiitos, kiitos!

Täytyy tunnustaa, etten ihan heti hahmota, mikä otteessani olisi poikkeuksellista, raikasta tai erilaista.

Olen nimittäin elänyt sen kanssa aina. 😂

🦄

• Anonyymi00052

Se on ikävä piirre jos ei pysty hallitsee tunteitaan, ja käytös kääntyy epävakauteen päin

• Anonyymi00267
        UUSI

Tuota ilmiötä usein kuvaillaan sanalla "nainen".

• Anonyymi00053

Herkkyys ei välttämättä näy, ilmene mitenkään.
      Esim. jokin kyynelten tirauttaminen ei välttämättä ole ollenkaan sitä.
      Reagointi voi kertoa jotain. Äkkinäisyys.
      Herkkyys ei ole mitään runollista.
      Mihinkään eläinjuttuun en yhdistä.
      Mitä me eläinten herkkyydestä tiedetään, me 'kaikkitietävät'.
      Minusta, jos hakee metafora, herkkä on liitoksi, kuumailmapallo, ilmapallo, ongelmien koho....
      Ei-herkkä on maantiejyrä.
      Vilma

• Anonyymi00058

Liitoksi -> liidokki

• Anonyymi00065
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Liitoksi -> liidokki

En välttämättä ymmärtänyt kaikkea kirjoittamaasi, mutta liidokki, kuumailmapallo yms tuovat minulle mielikuvan jostakin leijailevasta. En osaa yhdistää sitä herkkyyteen, välttämättä. Ehkä herkkä voi leijailla ’omissa sfääreissään’ mutta silloin se voi olla pakoa todellisuudesta(?), koska maanpäällinen elämä voi olla välillä rankkaa.

Eläimiin herkkyys mielestäni liittyy seuraavasti: ihminenkin on eläin, ja meilläkin on vaistonvaraista toimintaa kuten eläimillä. Koen, että herkät ovat enemmän yhteydessä tähän eläinosaan itsestään - ainakin silloin kun eivät tukahduta sitä. Se voi näkyä esim kykynä olla läsnä, kykynä aistia muiden eläinten (jopa kasvien) viestejä, kykynä aistia omia kehollisia tuntemuksia syvemmin jne.

• Anonyymi00107
        Anonyymi00065 kirjoitti:

En välttämättä ymmärtänyt kaikkea kirjoittamaasi, mutta liidokki, kuumailmapallo yms tuovat minulle mielikuvan jostakin leijailevasta. En osaa yhdistää sitä herkkyyteen, välttämättä. Ehkä herkkä voi leijailla ’omissa sfääreissään’ mutta silloin se voi olla pakoa todellisuudesta(?), koska maanpäällinen elämä voi olla välillä rankkaa.

Eläimiin herkkyys mielestäni liittyy seuraavasti: ihminenkin on eläin, ja meilläkin on vaistonvaraista toimintaa kuten eläimillä. Koen, että herkät ovat enemmän yhteydessä tähän eläinosaan itsestään - ainakin silloin kun eivät tukahduta sitä. Se voi näkyä esim kykynä olla läsnä, kykynä aistia muiden eläinten (jopa kasvien) viestejä, kykynä aistia omia kehollisia tuntemuksia syvemmin jne.

Vastailin edellisiin.
        En kyllä vakavissanikaan osaa mitenkään rinnastaa itseäni eläimiin saati samaistua.
        Minusta vaikuttaa teennäiseltä. Jokin tendenssi.
        Vilma

• Anonyymi00065 kirjoitti:

Eläimet viestii jatkuvasti, aina. Mieluusti luen niitä viestejä, kun väsyn näihin ihmisviesteihin, jotka on niin kompleksisia ja täynnä turhaa tietoa.

• Anonyymi00115
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Vastailin edellisiin.
        En kyllä vakavissanikaan osaa mitenkään rinnastaa itseäni eläimiin saati samaistua.
        Vilma

OK.

• Anonyymi00116
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Eläimet viestii jatkuvasti, aina. Mieluusti luen niitä viestejä, kun väsyn näihin ihmisviesteihin, jotka on niin kompleksisia ja täynnä turhaa tietoa.

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Eläimet eivät mieti ”miten minun tulisi olla”, ne vain ovat. Siksi niiden kanssa on helppo olla.

• Anonyymi00268
        UUSI
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Vastailin edellisiin.
        Vilma

Niinpä, nämä eläinaktivistijutut on nyt niitten "Furryjen" alaa. Joku eläinten ihannointi juttu, että halutaan itse muuttua eläimeksi.

• Anonyymi00054

Kuka on kuullut koskaan lausetta "herkkä maailman tuskalle".

Onko siinä kyse herkkyydestä ja tunnetko olevasi sellainen?

• Anonyymi00056

Monet herkät ihmiset aistivat myös tunnelmia, toisten tunteita. Tietävät mitä huoneessa on meneillään heti kun sinne astuvat. Näin ollen he voivat (tai osa heistä) aistia myös kollektiivista tuskaa kuten tämänhetkistä sekavaa maailmantilannetta, sotien aiheuttamaa kärsimystä, valtionjohtojen aiheuttamaa pelkoa, epäoikeudenmukaisuutta, vihaa lasten ja naisten asemasta, tuskaa maastopaloista (esim niissä kuolevien eläinten puolesta) jne jne.

Eli kyllä, herkkä maailman tuskalle on ihan validi tuntemus eikä sitä tulisi arvostella tms. Päinvastoin, herkät joilla on tähän kyky, voivat purkaa muidenkin tuskaa (koska kaikki eivät siihen kykene) ja näin palvella muuta yhteisöä ja koko maapalloa. Tärkeää on silloin, että henkilö ei ’varastoi’ kaikkea itseensä ja päädy kantamaan kaikkea yksin. On arvokasta toimia kanavana, ei kantajana - koska jälkimmäisessä vaihtoehdossa kantokyky jossain vaiheessa loppuu ja sairastuttaa henkilön.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Monet herkät ihmiset aistivat myös tunnelmia, toisten tunteita. Tietävät mitä huoneessa on meneillään heti kun sinne astuvat. Näin ollen he voivat (tai osa heistä) aistia myös kollektiivista tuskaa kuten tämänhetkistä sekavaa maailmantilannetta, sotien aiheuttamaa kärsimystä, valtionjohtojen aiheuttamaa pelkoa, epäoikeudenmukaisuutta, vihaa lasten ja naisten asemasta, tuskaa maastopaloista (esim niissä kuolevien eläinten puolesta) jne jne.

Eli kyllä, herkkä maailman tuskalle on ihan validi tuntemus eikä sitä tulisi arvostella tms. Päinvastoin, herkät joilla on tähän kyky, voivat purkaa muidenkin tuskaa (koska kaikki eivät siihen kykene) ja näin palvella muuta yhteisöä ja koko maapalloa. Tärkeää on silloin, että henkilö ei ’varastoi’ kaikkea itseensä ja päädy kantamaan kaikkea yksin. On arvokasta toimia kanavana, ei kantajana - koska jälkimmäisessä vaihtoehdossa kantokyky jossain vaiheessa loppuu ja sairastuttaa henkilön.

Mikä on herkkyyden tai herkän vastakohta?
        Vilma

• Anonyymi00062
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Vilma

Onko sitä tarpeen määritellä?

Mielestäni herkkyys, kuten monet ominaisuudet, sijoittuvat janalle. Harva on kummassakaan ääripäässä, mutta kaikki sijoittuvat jollekin kohtaa janaa.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Vilma

Sivusta:

Minä sanoisin että herkkyyden vastakohta on sulkeutuneisuus, siis itsen sulkeminen signaalien havainnoinnilta.

🦄

• Anonyymi00066
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Onko sitä tarpeen määritellä?

Mielestäni herkkyys, kuten monet ominaisuudet, sijoittuvat janalle. Harva on kummassakaan ääripäässä, mutta kaikki sijoittuvat jollekin kohtaa janaa.

No olisi kuvaavaa miettiä vastakohtien kautta. Tietenkin.
        Tunteeton. Tyly. Ivallinen. Kova. Katkera. Arrogantti. Julma. Jne?
        Vilma
        Eihän herkkyys ole mikään alkupiste tai sen vastakohta loppupiste.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Vilma

Minun mielestäni tylyys ja ivallisuus ovat tapoja käyttäytyä muita kohtaan. Niiden vastakohtia ovat esimerkiksi kohteliaisuus ja huomaavaisuus.

Herkkyys puolestaan on ihmisen sisäinen ominaisuus, joka voi mutta sen ei tarvitse näkyä ulos päin. Herkkyyden vastakohtana ei kuitenkaan voi olla mikään käyttäytymisen tapa, kuten tylyys, koska ei herkkyyskään ole käyttäytymisen tapa. Herkkyyden vastakohdankin täytyy olla ominaisuus, joka ei välttämättä näy ulos päin.

Jos herkkyys on vastaanottavaisuutta sisäisille tai ulkoisille signaaleille, ei-herkkyys voisi olla noiden signaalien sulkemista pois havainnoinnista, tahattomasti tai tahallisesti.

Näkemystä saa haastaa. ☺️

🦄

• Anonyymi00072
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Vilma

Ei todellakaan ole alkupiste - juuri sitä tarkoitin tuolla janalla. Eli jos ’äärimiselle’ herkkyydelle annettaisiin 100 pistettä ja se sijaitsisi janan oikeassa päässä, niin jollakin on 67 pistettä, toisella 81, kolmannella 21, neljännellä 51 jne. Eikä se tarkoita että 21 pistettä saanut olisi tyly, tunteeton tai muitakaan mainitsemiasi asioita. Nämä ovat erillisiä ominaisuuksia, jotka voivat olla olemassa samassa yksilössä toisistaan riippumatta.

Mutta jos välttämättä haluat, niin ehkä vastakohta - minun mielestäni - olisi yhteyden puutetta. (Olen siis osittain samoilla linjoilla kuin tuo toinen kommentoija) Herkkä on voimakkaassa yhteydessä ympäröivään maailmaan, siksi havainnot/kokemukset ovat voimakkaita/syviä.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Ei todellakaan ole alkupiste - juuri sitä tarkoitin tuolla janalla. Eli jos ’äärimiselle’ herkkyydelle annettaisiin 100 pistettä ja se sijaitsisi janan oikeassa päässä, niin jollakin on 67 pistettä, toisella 81, kolmannella 21, neljännellä 51 jne. Eikä se tarkoita että 21 pistettä saanut olisi tyly, tunteeton tai muitakaan mainitsemiasi asioita. Nämä ovat erillisiä ominaisuuksia, jotka voivat olla olemassa samassa yksilössä toisistaan riippumatta.

Mutta jos välttämättä haluat, niin ehkä vastakohta - minun mielestäni - olisi yhteyden puutetta. (Olen siis osittain samoilla linjoilla kuin tuo toinen kommentoija) Herkkä on voimakkaassa yhteydessä ympäröivään maailmaan, siksi havainnot/kokemukset ovat voimakkaita/syviä.

Nelikentät ovat mukavia! ❎

Herkkyydenhän voisi luokitella havaintosuunnan ja ilmaisun suunnan mukaan. 😛

Introvertti intraseptio:
        Sisäisten signaalien perseptiota, jota ei ilmaista ulos päin

Ekstrovertti intraseptio:
        Sisäisten signaalien perseptiota, joka ilmaistaan ulos päin

Introvertti eksteraseptio:
        Ulkoisten signaalien perseptiota, jota ei ilmaista ulos päin

Ekstrovertti eksteraseptio:
        Ulkoisten signaalien perseptiota, joka ilmaistaan ulos päin

Anteeksi! 🤩 Aihe kirvoittaa minussa tällaisia voimakkaita käsitteellisiä kainalopieruja! 😍😛🌪️

🦄

• Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Nelikentät ovat mukavia! ❎

Herkkyydenhän voisi luokitella havaintosuunnan ja ilmaisun suunnan mukaan. 😛

Introvertti intraseptio:
        Sisäisten signaalien perseptiota, jota ei ilmaista ulos päin

Ekstrovertti intraseptio:
        Sisäisten signaalien perseptiota, joka ilmaistaan ulos päin

Introvertti eksteraseptio:
        Ulkoisten signaalien perseptiota, jota ei ilmaista ulos päin

Ekstrovertti eksteraseptio:
        Ulkoisten signaalien perseptiota, joka ilmaistaan ulos päin

Anteeksi! 🤩 Aihe kirvoittaa minussa tällaisia voimakkaita käsitteellisiä kainalopieruja! 😍😛🌪️

🦄

En koe että ilmaisu on tässä yhteydessä oleellista.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00076 kirjoitti:

En koe että ilmaisu on tässä yhteydessä oleellista.

Niin, ei se ole itse herkkyyden ominaisuus.

🦄

• Anonyymi00081
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Yhteyden puute ei ei vaivaa ainakaan minua! Elämässäni ovat jo ne ihmiset joiden kanssa vain haluan aikaani viettää!

• Anonyymi00082
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Minun mielestäni tylyys ja ivallisuus ovat tapoja käyttäytyä muita kohtaan. Niiden vastakohtia ovat esimerkiksi kohteliaisuus ja huomaavaisuus.

Herkkyys puolestaan on ihmisen sisäinen ominaisuus, joka voi mutta sen ei tarvitse näkyä ulos päin. Herkkyyden vastakohtana ei kuitenkaan voi olla mikään käyttäytymisen tapa, kuten tylyys, koska ei herkkyyskään ole käyttäytymisen tapa. Herkkyyden vastakohdankin täytyy olla ominaisuus, joka ei välttämättä näy ulos päin.

Jos herkkyys on vastaanottavaisuutta sisäisille tai ulkoisille signaaleille, ei-herkkyys voisi olla noiden signaalien sulkemista pois havainnoinnista, tahattomasti tai tahallisesti.

🦄

Onhan se tylyys ja ivallisuus asennetta ja mistä se johtuu. Kun puhuu, niin se todentuu käytökseksi.
        Vilma

• Anonyymi00084
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Hakattu ihminen tai paapottu contra ympäröivät i h m i s e t, joo.
        Mutta on virheellinen väite, että herkkä ihminen on v o i m a k k a a s s a yhteydessä ympäröivään maailmaan.
        Pystyyhän ihminen säätelemään ja oppimaan säätelyä.
        Entä estoiset ihmiset.
        Vilma
        Turhan voimakkaita väitteitä.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Hakattu ihminen tai paapottu contra ympäröivät i h m i s e t, joo.
        Mutta on virheellinen väite, että herkkä ihminen on v o i m a k k a a s s a yhteydessä ympäröivään maailmaan.
        Pystyyhän ihminen säätelemään ja oppimaan säätelyä.
        Entä estoiset ihmiset.
        Vilma
        Turhan voimakkaita väitteitä.

Herkkyys liittyy aistihavaintoihin ja niitä seuraaviin kokemuksiin, hermoston toimintaan. Kun ne ovat keskivertoa voimakkaampia, voidaan puhua voimakkaasta yhteydestä, hyvässä ja pahassa.

Säätely, sen puute, estot, ovat kaikki erillisiä asioita jotka vaikuttavat asiaan yksilötasolla mutta eivät muuta biologista faktaa ominaisuuden taustalla.

• Anonyymi00088
        Anonyymi00071 kirjoitti:

🦄

Tylyys ja ivallisuus on seurausta siitä kun on tekemisissä vähemmän älykkäiden ihmisten kanssa ja turhautuu heihin täydellisesti.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Tylyys ja ivallisuus on seurausta siitä kun on tekemisissä vähemmän älykkäiden ihmisten kanssa ja turhautuu heihin täydellisesti.

Tylsyys johtuu siitä, ettei voi puhua itsestään
        ja ivallisuus siitä, että joku niin tekee ☝️

• Anonyymi00093
        Anonyymi00088 kirjoitti:

No joo, pitäisi valita seura vähän paremmin. Mutta esimerkiksi tämän ketjun aloittaja vaikuttaa oikein älykkäältä. 🙂 Häneen ei ole tarvinnut turhautua! 🤩

🦄

• Anonyymi00095
        Anonyymi00093 kirjoitti:

No joo, pitäisi valita seura vähän paremmin. Mutta esimerkiksi tämän ketjun aloittaja vaikuttaa oikein älykkäältä. 🙂 Häneen ei ole tarvinnut turhautua! 🤩

🦄

14:55
        No eikä ole.
        Jos se on seurausta jostain, niin huonosta itsetunnosta.
        Millainen jasvuympäristö? Vähättelevä jne.
        Ei johdu muiden ällistä.
        Ei ollut tylsyys vaan tylyys. Kaikki osa emme olla tylsiä välillä.
        Ja mitä tekemistä tässä on seuralla.
        Joku sekoilee?
        Vilma

• Anonyymi00096
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Herkkyys liittyy aistihavaintoihin ja niitä seuraaviin kokemuksiin, hermoston toimintaan. Kun ne ovat keskivertoa voimakkaampia, voidaan puhua voimakkaasta yhteydestä, hyvässä ja pahassa.

Säätely, sen puute, estot, ovat kaikki erillisiä asioita jotka vaikuttavat asiaan yksilötasolla mutta eivät muuta biologista faktaa ominaisuuden taustalla.

14:15
        Ja mistä tämän kopsasit? Lähde?
        Vilma

• Anonyymi00098
        Anonyymi00096 kirjoitti:

14:15
        Ja mistä tämän kopsasit? Lähde?
        Vilma

Ihan perusbiologiaa.

• Anonyymi00100
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Ihan perusbiologiaa.

Niin toistan, että mistä. Lähde kiitos.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Niin toistan, että mistä. Lähde kiitos.

Mikä tahansa anatomian ja fysiologian perusteos.

• Anonyymi00102
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Minulle se oli yleistietoa, samaan tapaan kuin vaikkapa missä Utsjoki sijaitsee tai mitä tarkoittaa hiukkasten lomittuminen.

🦄

• Anonyymi00108
        Anonyymi00101 kirjoitti:

16:37
        No. Onpa omituinen lähde.
        Vilma

• Anonyymi00154

Olen sina ajatellut herkkyyden juuri noin.

Kunnes jossain kohtaa elämääni tapasin jollain tavalla luonnehäiriöisen ihmisen, joka kertoi olevansa erittäin herkkä.

Kyllä. Hän oli. Herkkä raivostumaan, herkkä kuvittelemaan kaikkien muiden toimien ja puheiden liittyvän häneen itseensä. Kun jossain joku nauroi, naurettiin muka hänelle.

Eli herkkyydellä voidaan tarkoittaa montaa asiaa.

xLiner

• Anonyymi00156
        Anonyymi00154 kirjoitti:

Olen sina ajatellut herkkyyden juuri noin.

Kunnes jossain kohtaa elämääni tapasin jollain tavalla luonnehäiriöisen ihmisen, joka kertoi olevansa erittäin herkkä.

Kyllä. Hän oli. Herkkä raivostumaan, herkkä kuvittelemaan kaikkien muiden toimien ja puheiden liittyvän häneen itseensä. Kun jossain joku nauroi, naurettiin muka hänelle.

Eli herkkyydellä voidaan tarkoittaa montaa asiaa.

xLiner

Onhan mahdollista, että luonnehäiriöinenkin, esim tuttavasi on myös ’oikeasti’ herkkä (aloituksessa kuvatulla tavalla), mutta sen lisäksi on se luonnehäiriö.

• Anonyymi00160
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Sivusta:

Minä sanoisin että herkkyyden vastakohta on sulkeutuneisuus, siis itsen sulkeminen signaalien havainnoinnilta.

🦄

Ei ole. Tuo on herkän selvittymiskeino.

xLiner

• Anonyymi00162
        Anonyymi00156 kirjoitti:

Onhan mahdollista, että luonnehäiriöinenkin, esim tuttavasi on myös ’oikeasti’ herkkä (aloituksessa kuvatulla tavalla), mutta sen lisäksi on se luonnehäiriö.

Voi olla, mutta se herkkyys näkyi ulospäin pelkästään itsekeskeisyytenä.

Voihan olla että se jäykkä köpöttäjä oli lisäksi myös kilpavoimistelija. Todennäköisyydet ei vaan oikein tue sitä.

xLiner

• Anonyymi00078

Pesetkö pyllysi ain ennen nahkasovalle istumista?

aina ensin bideeseen jotta ei kakkaa pyllyssä, kun jos menee kyläänkin...

• Erottelisin kyllä toisistaan aistiyliherkkyyden ja luonteessa olevat herkkyydet. Samaa sukua mutta eri maata.

Aistiyliherkkyyttä on esiintynyt viime vuosiin saakka pääosin hajujen kanssa, tuntuu nykyään kyllä siltä että sekin on vähentynyt. Voi olla että luonto pitää ns. huolta omistaan pikkuhiljaa, heinäsirkatkin ovat vissiin kuolleet sukupuuttoon kun en muista enää niitä kuulleeni 😄.

Luonne on ollut prässissä monesti, aika pitkälti varmaan juurikin todennäköisesti liiallisen herkkyyden vuoksi, erityisesti nuorempana.
      Vaan aika muuntaa ja kovettaa kuorta ajan mittaan, luulisin kumminkin jotain säilyneen siitäkin osasta ihmisyyttä. Suojassa mutta ei täydessä pimeydessä kuitenkaan 🤔

• Anonyymi00094

15:36
        Tuota voin melkein kompata.
        Tässä mietin jädeä syödessä, että on puhuttu yliherkkyydestä, mutta nykyisin kait enemmin allergiasta.
        Hyvä huomio tuo haju/tuoksu juttu, sillä migreenitaipuvaiselle tai allergikolle njiet, njiet.
        Vilma

• Anonyymi00097

Kuvaisitko tarkemmin mitä kaikkea sinulle tarkoittaa luonteen herkkyys? Mielellään kuulisin esimerkkejä.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Kuvaisitko tarkemmin mitä kaikkea sinulle tarkoittaa luonteen herkkyys? Mielellään kuulisin esimerkkejä.

Sivusta. Luonne. Eikös silloin reagoida verbaalisesti tai fyysisesti tai kyynelöidä tai tuskahikoilla jne.
        Vrt. Aisti -> aivastus.
        Vilna

• Anonyymi00097 kirjoitti:

No yritetään, en yleensä harrasta pilkkomista, niissä kun on vaara joutua metakeskusteluun ja se on tie joka ei johda minnekään 😄.

Tuntee syvemmin asioissa mitkä joku toinen ohittaa olkaa kohauttamalla, kerää itseensä liikaa...siitä seuraa kuormittumista, erityisesti jos tunteet ovat negatiivisia.
        Niitä jää herkästi hautomaan liian pitkäksi aikaa, pahimmassa tapauksessa jäät kantamaan pikku juttuja loppuiäksesi. Jotain tämänsuuntaista pähkinänkuoressa..
        Tosin myös niistä voi ottaa opikseen, eikä vain käperry itseensä. Sattuu toki mutta matka jatkuu siitä huolimatta.

Tämä siis mitä omalla kohdalla on tullut nimenomaan tunneherkkyyspuolella vastaan omakohtaisesti, jollekulle toiselle nämä eivät ole mitään...minulle ovat :)

• Anonyymi00104
        Ex-Lukka kirjoitti:

No yritetään, en yleensä harrasta pilkkomista, niissä kun on vaara joutua metakeskusteluun ja se on tie joka ei johda minnekään 😄.

Tuntee syvemmin asioissa mitkä joku toinen ohittaa olkaa kohauttamalla, kerää itseensä liikaa...siitä seuraa kuormittumista, erityisesti jos tunteet ovat negatiivisia.
        Niitä jää herkästi hautomaan liian pitkäksi aikaa, pahimmassa tapauksessa jäät kantamaan pikku juttuja loppuiäksesi. Jotain tämänsuuntaista pähkinänkuoressa..
        Tosin myös niistä voi ottaa opikseen, eikä vain käperry itseensä. Sattuu toki mutta matka jatkuu siitä huolimatta.

Tämä siis mitä omalla kohdalla on tullut nimenomaan tunneherkkyyspuolella vastaan omakohtaisesti, jollekulle toiselle nämä eivät ole mitään...minulle ovat :)

Tunteet erityisesti negatiiviset sellaiset ovat hälytysmerkki. Hautomisesta ei ole apua, mutta tehtäväksi jää niiden hyväksyminen ja mahdollisesti toimenpiteet mitä tarvitaan itsesuojeluun/omien rajojen vetämiseen.

- Sheena

• Anonyymi00106
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Sivusta. Luonne. Eikös silloin reagoida verbaalisesti tai fyysisesti tai kyynelöidä tai tuskahikoilla jne.
        Vrt. Aisti -> aivastus.
        Vilna

Ylempänä ketjussa oli jo puhetta siitä, ettei herkkyyden ilmaisu oikein liity herkkyyteen.

🦄

• Anonyymi00113
        Ex-Lukka kirjoitti:

Kiitos tästä, arvostan että avasit kokemustasi.

Hyvin mielenkiintoinen ’ovi’ aukesi tästä: mietin, että tunteet, kuten aistihavainnotkin, ovat kehollisia tapahtumia, molemmat syntyvät keskushermostossa. Fysiologiset mekanismit molempien kohdalla ovat hyvin samankaltaiset. Ja samalla tavalla, kuin joku voimakas fyysinen ärsyke (esim haju) aiheuttaa fyysisen reaktion, voi toinen ärsyke (esim käärmeen näkeminen) aiheuttaa tunnereaktion (esim pelko). Tai herkällä kaunis musiikki voi johtaa syvään liikuttumiseen (keskivertoa voimakkaampana tunnereaktioon).

Aistiärsykkeistä on yleensä ’yksinkertaisempaa’ toipua - olla pois ko ärsykkeen piiristä. Tunnereaktiot puolestaan ovat siitä hankalia, että jos koemme että meillä ei ole lupaa kokea jotakin tunnetta, se jää kehoon tietynlaisena hermostollisena kehomuistina. On hyvin tyypillistä, että herkälle lapselle on jo pienenä sanottu ”ylireagoit”, ”olet liian herkkä” tms - vain koska vanhemmilla ei ole ollut valmiutta kohdata lapsen tunteita. Lapsi oppii, että hänen tulisi tukahduttaa, tai ainakin hallita tunteensa paremmin kun oikeasti lapsen kehon tarvitsisi vain saada prosessoida tunne ’läpi’ (eli antaa sen virrata). Näin ihmiselle voi kertyä valtava ’tunnekuorma’ jota hän ei ole prosessoinut. Hän oppii että kyse on ’luonteen heikkoudesta’ tms vaikka kyse on ’vain herkemmästä hermoston rakenteesta.

En väitä, että mikään edellä mainitsemastani koskisi sinua, mutta mietin, että onko oikeasti sellaista kuin luonteen herkkyys?

Sivuhuomautuksena: kaikilla tunteilla on oma, tärkeä merkityksensä ihmiskehon toiminnassa, myös niillä perinteisesti ’negatiivisina’ pidetyillä tunteilla.

• Anonyymi00117
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Vrt. Aisti -> aivastus.
        Vilna

Kyynelehtiminen, tuskahiki ja aivastus ovat kaikki fysiologisia vasteita (eli reaktioita).

• Anonyymi00120
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Hyvin mielenkiintoinen ’ovi’ aukesi tästä: mietin, että tunteet, kuten aistihavainnotkin, ovat kehollisia tapahtumia, molemmat syntyvät keskushermostossa. Fysiologiset mekanismit molempien kohdalla ovat hyvin samankaltaiset. Ja samalla tavalla, kuin joku voimakas fyysinen ärsyke (esim haju) aiheuttaa fyysisen reaktion, voi toinen ärsyke (esim käärmeen näkeminen) aiheuttaa tunnereaktion (esim pelko). Tai herkällä kaunis musiikki voi johtaa syvään liikuttumiseen (keskivertoa voimakkaampana tunnereaktioon).

Aistiärsykkeistä on yleensä ’yksinkertaisempaa’ toipua - olla pois ko ärsykkeen piiristä. Tunnereaktiot puolestaan ovat siitä hankalia, että jos koemme että meillä ei ole lupaa kokea jotakin tunnetta, se jää kehoon tietynlaisena hermostollisena kehomuistina. On hyvin tyypillistä, että herkälle lapselle on jo pienenä sanottu ”ylireagoit”, ”olet liian herkkä” tms - vain koska vanhemmilla ei ole ollut valmiutta kohdata lapsen tunteita. Lapsi oppii, että hänen tulisi tukahduttaa, tai ainakin hallita tunteensa paremmin kun oikeasti lapsen kehon tarvitsisi vain saada prosessoida tunne ’läpi’ (eli antaa sen virrata). Näin ihmiselle voi kertyä valtava ’tunnekuorma’ jota hän ei ole prosessoinut. Hän oppii että kyse on ’luonteen heikkoudesta’ tms vaikka kyse on ’vain herkemmästä hermoston rakenteesta.

En väitä, että mikään edellä mainitsemastani koskisi sinua, mutta mietin, että onko oikeasti sellaista kuin luonteen herkkyys?

Sivuhuomautuksena: kaikilla tunteilla on oma, tärkeä merkityksensä ihmiskehon toiminnassa, myös niillä perinteisesti ’negatiivisina’ pidetyillä tunteilla.

"Sivuhuomautuksena: kaikilla tunteilla on oma, tärkeä merkityksensä ihmiskehon toiminnassa, myös niillä perinteisesti ’negatiivisina’ pidetyillä tunteilla."

Suomen kieli on mielestäni vähän vajavainen tunteiden kuvailussa. Englannissa on erikseen sana 'emotion' välittömille, kehosta nouseville raakatunteille ja 'feeling' niistä tehdyille mielen tulkinnoille.

Pieniltä lapsilta ei voi olettaa 'emotion'-tunteiden kontrollointia, mutta niiden ymmärtäminen, käsittely ja kanavointi toimintaan on mielestäni tärkeä osa aikuiseksi kasvamista. Ei niitä nyt kuitenkaan kieltää saa. 😮 Silläkin uhalla että saan taas raippaa kasvatuksen kommentoimisesta: täytyyhän vanhemman tietää ja ennen kaikkea pystyä havaitsemaan, mitä asioita lapsi jo hallitsee ja mitä ei.

Täysin päättömänä, epäeettisenä ja urpona (anteeksi nyt vain) pidän aikuisen tunnepitoisia reaktioita keskustelupalstoilla. Tässä ketjussa on esimerkkejä sellaisista. Niiden vallassa henkilön rationaalinen päättelykyky heikkenee huomattavasti.

Sen sijaan 'feeling'-tyyliset tunteet ovat tärkeitä esimerkiksi myötätuntoon ja etiikkaan liittyvissä päätöksissä, vaikka en tietenkään kannusta rakentamaan mitään eettisyyteen ohjaavia policy-ohjekirjoja tunteiden pohjalta.

Feeling-tyyliset tunteet auttavat myös tavoittelemaan elämässä niitä asioita, jotka tekevät onnelliseksi. Kaikki eivät ole sitä mieltä, että onnellisuuden pitäisi tai saisi olla edes tavoitteena elämässä, mutta kyllä sen kokeminen ainakin vähentää tarvetta puuttua muiden valintoihin. Toisaalta sitten osa kanavoi tunteensa hyödyllisiin tarkoitusperiin, kuten politiikkaan, juridiikkaan tai hoiva-ammattiin. Minullekin on tärkeää saada hoivata miestäni; se on tunteen ilmaisemista. 😄

🦄

• Anonyymi00123
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Ylempänä ketjussa oli jo puhetta siitä, ettei herkkyyden ilmaisu oikein liity herkkyyteen.

🦄

No mistä helvetistä kukaan tietää toisten herkkyydestä osatakseen ottaa huomioon, jos tarvis.
        Oh my...
        Vilma

• Anonyymi00124
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Minusta on kyse tunnemuistista ei välttämättä kehomuistista.
        Vilma

• Anonyymi00125
        Anonyymi00123 kirjoitti:

No mistä helvetistä kukaan tietää toisten herkkyydestä osatakseen ottaa huomioon, jos tarvis.
        Oh my...
        Vilma

Hyvä ohjenuora on käsitellä kaikkia ihmisiä siten kuin käsittelisi herkkiä. 😊

Ei siinä ainakaan tule vahinkoa.

Miksi muita kuin herkkiä pitäisi kohdella jotenkin eri tavalla kuin herkkiä?

🦄

• Anonyymi00127
        Anonyymi00120 kirjoitti:

"Sivuhuomautuksena: kaikilla tunteilla on oma, tärkeä merkityksensä ihmiskehon toiminnassa, myös niillä perinteisesti ’negatiivisina’ pidetyillä tunteilla."

Suomen kieli on mielestäni vähän vajavainen tunteiden kuvailussa. Englannissa on erikseen sana 'emotion' välittömille, kehosta nouseville raakatunteille ja 'feeling' niistä tehdyille mielen tulkinnoille.

Pieniltä lapsilta ei voi olettaa 'emotion'-tunteiden kontrollointia, mutta niiden ymmärtäminen, käsittely ja kanavointi toimintaan on mielestäni tärkeä osa aikuiseksi kasvamista. Ei niitä nyt kuitenkaan kieltää saa. 😮 Silläkin uhalla että saan taas raippaa kasvatuksen kommentoimisesta: täytyyhän vanhemman tietää ja ennen kaikkea pystyä havaitsemaan, mitä asioita lapsi jo hallitsee ja mitä ei.

Täysin päättömänä, epäeettisenä ja urpona (anteeksi nyt vain) pidän aikuisen tunnepitoisia reaktioita keskustelupalstoilla. Tässä ketjussa on esimerkkejä sellaisista. Niiden vallassa henkilön rationaalinen päättelykyky heikkenee huomattavasti.

Sen sijaan 'feeling'-tyyliset tunteet ovat tärkeitä esimerkiksi myötätuntoon ja etiikkaan liittyvissä päätöksissä, vaikka en tietenkään kannusta rakentamaan mitään eettisyyteen ohjaavia policy-ohjekirjoja tunteiden pohjalta.

Feeling-tyyliset tunteet auttavat myös tavoittelemaan elämässä niitä asioita, jotka tekevät onnelliseksi. Kaikki eivät ole sitä mieltä, että onnellisuuden pitäisi tai saisi olla edes tavoitteena elämässä, mutta kyllä sen kokeminen ainakin vähentää tarvetta puuttua muiden valintoihin. Toisaalta sitten osa kanavoi tunteensa hyödyllisiin tarkoitusperiin, kuten politiikkaan, juridiikkaan tai hoiva-ammattiin. Minullekin on tärkeää saada hoivata miestäni; se on tunteen ilmaisemista. 😄

🦄

Onko sinulla oikeus nimitellä. Osoitat tylyyttä. Osoitat ivaa.
        Mikä sinä olet kieltämään ja arvioimaan.
        Oisko niin, että olet kivunnut jagarandatuolillesi.
        Paljon teksteissä haihattelua ja mutua ja löpinään.
        Anteeksi nyt, että kirjoitan suoraan.
        Vilma

• Anonyymi00113 kirjoitti:

Omien suppeitten mielikuvien mukaan sanoisin että tunteet ovat aika iso osa sitä mikä itse luonteen on rakentanut kokemusten lisäksi, toki voi ajatella luonteen olevan herkkä jo pelkästään hermostollisella tasolla.

Laajempi teoreettinen ajattelu ei ole ominta aluettani joten karkaan tästä sivuvasemmalle :)

• Anonyymi00129
        Ex-Lukka kirjoitti:

Omien suppeitten mielikuvien mukaan sanoisin että tunteet ovat aika iso osa sitä mikä itse luonteen on rakentanut kokemusten lisäksi, toki voi ajatella luonteen olevan herkkä jo pelkästään hermostollisella tasolla.

Laajempi teoreettinen ajattelu ei ole ominta aluettani joten karkaan tästä sivuvasemmalle :)

OK, kiitos 😊

• Anonyymi00104 kirjoitti:

Tunteet erityisesti negatiiviset sellaiset ovat hälytysmerkki. Hautomisesta ei ole apua, mutta tehtäväksi jää niiden hyväksyminen ja mahdollisesti toimenpiteet mitä tarvitaan itsesuojeluun/omien rajojen vetämiseen.

- Sheena

Aivan, rajoja tarvitaan

• Anonyymi00130
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Onko sinulla oikeus nimitellä. Osoitat tylyyttä. Osoitat ivaa.
        Mikä sinä olet kieltämään ja arvioimaan.
        Oisko niin, että olet kivunnut jagarandatuolillesi.
        Paljon teksteissä haihattelua ja mutua ja löpinään.
        Anteeksi nyt, että kirjoitan suoraan.
        Vilma

Samaa mieltä.

• Anonyymi00131
        Anonyymi00117 kirjoitti:

Kyynelehtiminen, tuskahiki ja aivastus ovat kaikki fysiologisia vasteita (eli reaktioita).

Aivastus on pullustusrefleksi, pöly tnms.
        Kyynelehtiminen johtuu ulkoisesta tekijästä, silmävaivasta tai tunteilusta.
        Tuskahiki johtuu voimakkaasta tunteesta tai fyysisestä paineesta juontuva hermostoreaktio.
        Kas tässä olkaa hyvä 'kaikkitietävät'.
        Vilma

• Anonyymi00132
        Anonyymi00131 kirjoitti:

Aivastus on pullustusrefleksi, pöly tnms.
        Kyynelehtiminen johtuu ulkoisesta tekijästä, silmävaivasta tai tunteilusta.
        Tuskahiki johtuu voimakkaasta tunteesta tai fyysisestä paineesta juontuva hermostoreaktio.
        Kas tässä olkaa hyvä 'kaikkitietävät'.
        Vilma

Kerrotko vielä mikä näistä oli indikaattori luonneherkkyydestä?

• Anonyymi00136
        Anonyymi00132 kirjoitti:

Kerrotko vielä mikä näistä oli indikaattori luonneherkkyydestä?

Ei mikään, tuollahan kirjoiteltiin siitä, ettei kaikki ole samanlaista herkkyyttä.
        Lue ensin edeltä, kiitos.
        Vilma

• Anonyymi00137
        Anonyymi00125 kirjoitti:

Hyvä ohjenuora on käsitellä kaikkia ihmisiä siten kuin käsittelisi herkkiä. 😊

Ei siinä ainakaan tule vahinkoa.

Miksi muita kuin herkkiä pitäisi kohdella jotenkin eri tavalla kuin herkkiä?

🦄

18:38
        No tuo ohje on neurootikon.
        Vilma

• Anonyymi00138
        Anonyymi00106 kirjoitti:

🦄

Oletko pihalla?

• Anonyymi00140
        Anonyymi00136 kirjoitti:

Ei mikään, tuollahan kirjoiteltiin siitä, ettei kaikki ole samanlaista herkkyyttä.
        Lue ensin edeltä, kiitos.
        Vilma

Sinä itse annoit nämä esimerkit eroina aistiherkkyydestä ja luonneherkyydestä, joten ole hyvä ja lue itse omat kirjoituksesi.

• Anonyymi00161
        Anonyymi00140 kirjoitti:

Sinä itse annoit nämä esimerkit eroina aistiherkkyydestä ja luonneherkyydestä, joten ole hyvä ja lue itse omat kirjoituksesi.

Kts. 18:59

• Anonyymi00164
        Anonyymi00161 kirjoitti:

Kts. 18:59

Kts 19:07

• Anonyymi00261
        UUSI
        Anonyymi00138 kirjoitti:

Oletko pihalla?

Te beavis ja butthead taidatte olla sitä oikein yksissä tuumin päin männikköä menevien henkulöintienne ym sekoilujen kanssa

• Anonyymi00276
        UUSI
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Minusta on kyse tunnemuistista ei välttämättä kehomuistista.
        Vilma

Tunteet kyllä tuntuvat kehossa, ainakin minulla.

- Sheena

• Anonyymi00103

"Mielestäni herkät ihmiset ovat läheisemmässä yhteydessä vaistonvaraiseen eläinluontoonsa kuin ei-herkät. "

Se on juurikin näin. Herkkyys on hyvää vaistoa/vainua, jota myös noituudeksi voisi jotkut kutsua ja joskus aikoinaan on näin tehtykin.

- Sheena

• Anonyymi00119

Herkkyydestä on myös ’jännä’ jatkumo neuroepätyypillisyyteen.

• Anonyymi00168
        Anonyymi00119 kirjoitti:

Herkkyydestä on myös ’jännä’ jatkumo neuroepätyypillisyyteen.

Niin "jännä", että herää kysymys onko neuroepätyypilliset tyypillisempiä kuin neurotyypilliset.

• Anonyymi00177
        Anonyymi00168 kirjoitti:

Niin "jännä", että herää kysymys onko neuroepätyypilliset tyypillisempiä kuin neurotyypilliset.

Mielenkiintoista, että on ’tulenarkaa’ sanoa neuroepätyypillisiä ’normaaleiksi’ ja neurotyypillisiä ’epänormaaleiksi’.

• Anonyymi00275
        UUSI
        Anonyymi00177 kirjoitti:

Mielenkiintoista, että on ’tulenarkaa’ sanoa neuroepätyypillisiä ’normaaleiksi’ ja neurotyypillisiä ’epänormaaleiksi’.

No on mielenkiintoista kaikki mikä liittyy neurotyypillisyyteen ja neuroepätyypillisyyteen, kun ihmisten hermosto toimii luonnostaan eri tavoin. Silti lähellekään kaikki eivät tiedä miten juuri hänen tai läheisten ihmisten hermosto toimii. Ainakaan, jos suunnilleen kaikki sujuu tai vaikka ei sujukaan, niin ratkaisuja saatetaan etsiä vääristä paikoista.

Ja todentotta, ennen muinoin, muutama vuosikymmen sitten ei kerrassaan missään puhuttu neurotyypillisistä ja neuroepätyypillisistä. Nykyisinkin esimerkiksi tyttöjen/naisten ADHD on vielä alidiagnosoitu. Jos tai kun ADHD tytöt/naiset ovat tunnollisia ja yritteliäitä, niin koulu saattaa sujua päällisin puolin mutkitta eli vähintään keskitasoisesti, jatko-opiskelu ja työnteko myös, niin asiaan kiinnitetä huomioita. Vaikka tyttöjen/naisten elämä olisikin jatkuvaa sisäistä tuskaa, ahdistusta ja kamppailua.

Mikäli lapsuuden perheessä on neuroepätyypillisyyttä, siitä tulee heidän normaali - kuten neurotyypillisten perheessä neurotyypillisyys on normaali, ei sen kummempaa.

- Sheena

• Anonyymi00105

Minusta paljon tosi kummallisia päätelmiä.
      Eikä vaikuta kauhean tieteellisistä.
      Mutua.
      Vilma

• Anonyymi00110

Anteeksi nyt että sanon näin suoraan, mutta kovin kummallisia ovat sinunkin väitteesi kautta koko ketjun. En jaksa keskustella niistä kanssasi. Mutta ei niissä mitään logiikkaa ole.

🦄

• Anonyymi00114

Kiitos mielipiteestäsi.

• Anonyymi00121
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Anteeksi nyt että sanon näin suoraan, mutta kovin kummallisia ovat sinunkin väitteesi kautta koko ketjun. En jaksa keskustella niistä kanssasi. Mutta ei niissä mitään logiikkaa ole.

🦄

No. Sä näet asiat noin. Minä toisin.
        En kirjoita itsestäni lainkaan kuten jotkut.
        Pelkkiä ajatuksia.
        Yritä kestää.
        Onhan niissä logiikka, jos h a l u a a ymmärtää.
        En ole koko ketjussa 'keskustellut' vasta lopussa.
        Vilma
        Saatat mitätöidä. Onko se herkkyyttä?

• Anonyymi00122
        Anonyymi00121 kirjoitti:

Pelkkiä ajatuksia.
        Yritä kestää.
        Vilma

Kiitätkö itse vai kakkosviulu?
        Vilma

• Anonyymi00126
        Anonyymi00121 kirjoitti:

Pelkkiä ajatuksia.
        Yritä kestää.
        Vilma

En mitätöi, mutta sinä valehtelet. Se ei ole herkkyyttä vaan ilkeyttä.

🦄

• Anonyymi00133
        Anonyymi00126 kirjoitti:

🦄

Mitätöit koko ajan täällä ihmisiä. Jos on eri mieltä on mustalla listalla / en keskustele kanssasi. Yrität koko ajan hallita ja dominoida täällä siinä onnistumatta.

• Anonyymi00134
        Anonyymi00126 kirjoitti:

🦄

Valheeseen voi liittyä sinun perusteesi.
        Eikö näitä asioita pitäisi selittää psykologian kautta.
        Edustatko jotain koulukuntaa?
        Biologiaa ja fysiologiaa. Onko tarkasteluperuste edes oikea?
        Vilma

• Anonyymi00135
        Anonyymi00126 kirjoitti:

🦄

Älä viitsi lieroilla.
        Vilma

• Anonyymi00141
        Anonyymi00133 kirjoitti:

Mitätöit koko ajan täällä ihmisiä. Jos on eri mieltä on mustalla listalla / en keskustele kanssasi. Yrität koko ajan hallita ja dominoida täällä siinä onnistumatta.

Pääsit juuri mustalle listalleni. Esität minusta perusteettomia väitteitä.

Kiitos tähänastisesta keskusteluistamme.

🦄

• Anonyymi00143
        Anonyymi00135 kirjoitti:

Älä viitsi lieroilla.
        Vilma

Itse haukut täällä ihmisiä kakkosviuluiksi yms. Pystyisitkö hieman rauhoittumaan?

• Anonyymi00149
        Anonyymi00143 kirjoitti:

Itse haukut täällä ihmisiä kakkosviuluiksi yms. Pystyisitkö hieman rauhoittumaan?

19:09
        Kukahan tässä riehuu.
        Oletko herkästi riitaantuva?

• Anonyymi00150
        Anonyymi00141 kirjoitti:

🦄

Pidä listasi.
        Minusta ihan johdonmukaisia päätelmiä.
        Yritä sietää.
        Vilma

• Anonyymi00153
        Anonyymi00141 kirjoitti:

🦄

Miten voi joku ihminen vituttaa niin paljon kuin sinä. Joka sana. Ei kiinnosta vittuakaan, mihin listalle minut pistät.

En ole noin ärsyttävää ihmistä nähnyt täällä 15 vuoden aikana.

• Anonyymi00167
        Anonyymi00153 kirjoitti:

Miten voi joku ihminen vituttaa niin paljon kuin sinä. Joka sana. Ei kiinnosta vittuakaan, mihin listalle minut pistät.

Kovin paljon jaksat lukea viestejäni! Jopa sellaisia, joita ei ole sinulle tarkoitettu. Ja jaksat vielä vastatakin niihin! 😄

🦄

• Anonyymi00178
        Anonyymi00153 kirjoitti:

Äläpä valehtele. Louskutat tuota samaa aika monellekin täällä.

Katsos kun sun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä. Varmasti harmillista, kun noinkin ponteva loukkausyritys menee joka kerta hukkaan 😄

xLiner

• Anonyymi00185
        Anonyymi00178 kirjoitti:

Äläpä valehtele. Louskutat tuota samaa aika monellekin täällä.

Katsos kun sun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä. Varmasti harmillista, kun noinkin ponteva loukkausyritys menee joka kerta hukkaan 😄

xLiner

Mielenkiintoista, taikaponi tarvitsee oikein kaksi nimimerkkiä puolustamaan itseään jotain randomia akk-aa vastaan. Selkeästi taikaponin kognitiiviset kyvyt ovat heikentyneet edelleen, entisestään.

• Anonyymi00188
        Anonyymi00185 kirjoitti:

Mielenkiintoista, taikaponi tarvitsee oikein kaksi nimimerkkiä puolustamaan itseään jotain randomia akk-aa vastaan. Selkeästi taikaponin kognitiiviset kyvyt ovat heikentyneet edelleen, entisestään.

Joo, ja tämäkin viesti, johon nyt vastaan, on minun kirjoittamani. 😊

Olen siis itse aukonut päätäni itselleni koko ketjun ajan. 😄

🦄

• Anonyymi00260
        UUSI
        Anonyymi00143 kirjoitti:

Palstaäijä on nääs tällä hahmolla luonut itselleen sellaisen pick me- kynnysmaton, eli unelmien naisen itselleen ja miksei toki ns muillekin. T naiselta

• Anonyymi00111

Tänään keskustelu herkkyydestä on jo ollut paljon mielenkiintoisempaa kuin eilen!

Ehkä tähän ketjuun vielä tulee jotain mielenkiintoista. 😛

🦄

• Anonyymi00128

Arvelen, ettet ole mikään oikea a s i a n t u n t i j a.
        Ei pelkkä siteeraaminen eli kopsaaminen vakuuta mitenkään.
        Vilma
        Et kestä yhtään kritiikkiä.
        Jos käyt henkilöön, että viitsi teesi - antiteesi - synteesi rakenteeseen vaan puputat muille omia juttujasi väkisin.
        En tykkää.

• Anonyymi00142
        Anonyymi00128 kirjoitti:

Arvelen, ettet ole mikään oikea a s i a n t u n t i j a.
        Ei pelkkä siteeraaminen eli kopsaaminen vakuuta mitenkään.
        Vilma
        Et kestä yhtään kritiikkiä.
        Jos käyt henkilöön, että viitsi teesi - antiteesi - synteesi rakenteeseen vaan puputat muille omia juttujasi väkisin.
        En tykkää.

Minä sentään osaan käyttäytyä.

🦄

• Anonyymi00147
        Anonyymi00142 kirjoitti:

Minä sentään osaan käyttäytyä.

🦄

19:08
        Minusta et sen paremmin kuin kukaan muukaan. Jagaranda.
        Vilma

• Anonyymi00112

Ei ole minulla moista ominaisuutta

• Anonyymi00118

Se on tosi ok. Olet varmaan säästynyt monelta asialta.

• Anonyymi00139

Yksisarvinen ei saanut oikein mistään vakuuttuneeksi.
      Kandeis seuraavaksi tosiaankin perehtyä psykologiaan.
      Vilma

• Anonyymi00144

Minulla ei KOSKAAN ole tavoittena vakuuttaa ketään. En koe sellaista tarvetta.

🦄

• Anonyymi00146
        Anonyymi00144 kirjoitti:

Minulla ei KOSKAAN ole tavoittena vakuuttaa ketään. En koe sellaista tarvetta.

🦄

Eihän siitä ole kyse, mitkä sinun tavoitteesi ovat tai mitä tarpeita sulla on.
        Vilma
        On asia, mitä tarkastellaan. Totuutta kait etsitään.
        Olemme subjekteja keskustelussa.

• Anonyymi00155

Mielenkiintoinen ajatus!

Pitäisikö siis herkkiä kohdella jotenkin eri tavalla kuin ei-herkkiä? Mielestäni ei pitäisi eikä kannata.

Eihän aikuisesta ihmisestä useinkaan edes näe jutellessa, onko hän herkkä vai ei. Sen näkee vasta, kun tuntee toisen.

Rauhallinen ja asiallinen keskustelu harvoin häiritsee myöskään niitä, jotka eivät koe olevansa herkkiä.

Mitä mieltä olette?

Vastaan kaikille vastaajille, jotka eivät ole mustalla listallani. 😂♠️

🦄

• Anonyymi00158

Ja minä vastaan piittaamatta listoistasi.
        Aikuinen ihminen ottaa huomioon, jos tietää ja tuntematontahan tunnustellaan, että mikä lie. Lähtökohtaisesti ei tarvitse.
        Onhan sitten määritelty erityisherkkä määrein HSP. Tempperamenttityyppi.
        Vilma

• Anonyymi00163

Tarkennan vielä, koska asiasta näyttää olevan epäselvyyttä:

Jokainen saa kirjoittaa tälle foorumille ja tähän ketjuun. Jokainen voi vastata minulle. Listani ei ole kieltolista. Minulla ei ole valtuuksia kieltoihin.

Mutta vastaan vain niille, jotka osaavat käyttäytyä. 😊

🦄

• Anonyymi00166

Ihan jokainen ihminen tulee kohdattua erilailla. Ihmiset viestivät vaikka kuinka monella tavalla jo ennen ensimmäistäkään sanaa. Ihan alitajuisesti siinä toimii.

En ole sillä tavalla sosiaalinen, että jaksaisin ihmisiä yhtään pakollista enempää. Mutta töissä kun pitää hoitaa asioita jonkun hankalan ja vaativan asiakkaan kanssa, niin niistä saankin yllätten jopa ylistävää palautetta, niiltä hankalilta siis. Usein kyse on vain siitä, että ihminen hauaa tulla nähdyksi ja kuulluksi jollain tietyllä tavalla. Sen tavan näkeminen vaatii - herkkyyttä.

Kun niitä mimosia on jokainen, niin vapaa-ajalla lähden siitä että jokaisella olisi ihan omaa järkeä sen verran että pärjää pienellä prseilylläkin...

Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30+ ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä.

xLiner

• Anonyymi00172
        Anonyymi00163 kirjoitti:

Tarkennan vielä, koska asiasta näyttää olevan epäselvyyttä:

Jokainen saa kirjoittaa tälle foorumille ja tähän ketjuun. Jokainen voi vastata minulle. Listani ei ole kieltolista. Minulla ei ole valtuuksia kieltoihin.

Mutta vastaan vain niille, jotka osaavat käyttäytyä. 😊

🦄

Ethän sinä mitään lupia jakele.

• Anonyymi00173
        Anonyymi00166 kirjoitti:

Ihan jokainen ihminen tulee kohdattua erilailla. Ihmiset viestivät vaikka kuinka monella tavalla jo ennen ensimmäistäkään sanaa. Ihan alitajuisesti siinä toimii.

En ole sillä tavalla sosiaalinen, että jaksaisin ihmisiä yhtään pakollista enempää. Mutta töissä kun pitää hoitaa asioita jonkun hankalan ja vaativan asiakkaan kanssa, niin niistä saankin yllätten jopa ylistävää palautetta, niiltä hankalilta siis. Usein kyse on vain siitä, että ihminen hauaa tulla nähdyksi ja kuulluksi jollain tietyllä tavalla. Sen tavan näkeminen vaatii - herkkyyttä.

Kun niitä mimosia on jokainen, niin vapaa-ajalla lähden siitä että jokaisella olisi ihan omaa järkeä sen verran että pärjää pienellä prseilylläkin...

Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30 ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä.

xLiner

Et tulit ja kehuit itses.
        Millainen se 'hankala' ihminen on? Siis ei helppo?
        Vaativa? Haastava?

• Anonyymi00176
        Anonyymi00173 kirjoitti:

Vaativa? Haastava?

Mitä se sulle kuuluu? Ensin vttuilet ja sitten tinkaat vastauksia. Luuletko että irtoo? (Olen vapaa-ajalla ☝️ 😁)

xLiner

• Anonyymi00180
        Anonyymi00176 kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu? Ensin vttuilet ja sitten tinkaat vastauksia. Luuletko että irtoo? (Olen vapaa-ajalla ☝️ 😁)

xLiner

20:43
        Miten sä noin voit vastata?
        Mä luin väärin -> olen vapaa-ajattelija, mihin niin määkin.
        Vilma

• Anonyymi00183
        Anonyymi00166 kirjoitti:

Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30 ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä.

xLiner

"Ihan jokainen ihminen tulee kohdattua erilailla. Ihmiset viestivät vaikka kuinka monella tavalla jo ennen ensimmäistäkään sanaa. Ihan alitajuisesti siinä toimii."

Kuulostaa työläältä. 🥵 Mutta ihailen sitä, että jaksat kommunikoida mittatilaustyönä. 👍 Itse pidän hyvin rauhallisen ja faktuaalisen linjan aina, riippumatta niin paljon toisesta osapuolesta.

"En ole sillä tavalla sosiaalinen, että jaksaisin ihmisiä yhtään pakollista enempää. Mutta töissä kun pitää hoitaa asioita jonkun hankalan ja vaativan asiakkaan kanssa, niin niistä saankin yllätten jopa ylistävää palautetta, niiltä hankalilta siis. Usein kyse on vain siitä, että ihminen hauaa tulla nähdyksi ja kuulluksi jollain tietyllä tavalla. Sen tavan näkeminen vaatii - herkkyyttä."

Ihailen tuota! Minulla ei ole ongelmia sisällöllisen vaativuuden kanssa, mutta en jaksa kovin epärationaalisia ihmisiä. Enkä ilkeitä.

"Kun niitä mimosia on jokainen, niin vapaa-ajalla lähden siitä että jokaisella olisi ihan omaa järkeä sen verran että pärjää pienellä prseilylläkin..."

Anteeksi, en ymmärrä tätä. 😄

"Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30+ ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä."

Samaa mieltä. Mutta mihin tämä liittyy? Aloitukseenko?

🦄

• Anonyymi00196
        Anonyymi00173 kirjoitti:

Vaativa? Haastava?

Ainakin noita juuri mitkä ovat tuossa viimeisessä lauseessa! Minä olen mielestäni helppo ihminen ja jos elämäni on hyvää ja sellaista josta pidän paljon, olen aina hyvällä päällä! Noin oli noin oli lähes koko ajan parisuhteessani, vaikka minä olinkin se joka halusin keskustella ja ehdottaa esim. eri harrastuksia kaikille perheen jäsenille, koko perheelle ja myös yhteisiä harrastuksia! Matkustimme usein niin Suomessa kuin muuallakin! Yksi lapsistani on haastava ja hänen kanssaan vaikeaa saada sopua aikaan, koska hänellä on niin vahvat omat mielipiteet ja koska hän kuuluu nepsyihin hänellä on todella erikoisia mielenkiinnon kohteita! Oli jo lapsena. Hän takertuu niihin asioihin todella syvästi, jotka kiinnostavat häntä ja hänen on vaikeaa hyväksyä sitä, että emme ole kovinkaan usein samaa mieltä hänen kanssaan!

• Anonyymi00247
        UUSI
        Anonyymi00183 kirjoitti:

"Ihan jokainen ihminen tulee kohdattua erilailla. Ihmiset viestivät vaikka kuinka monella tavalla jo ennen ensimmäistäkään sanaa. Ihan alitajuisesti siinä toimii."

Kuulostaa työläältä. 🥵 Mutta ihailen sitä, että jaksat kommunikoida mittatilaustyönä. 👍 Itse pidän hyvin rauhallisen ja faktuaalisen linjan aina, riippumatta niin paljon toisesta osapuolesta.

"En ole sillä tavalla sosiaalinen, että jaksaisin ihmisiä yhtään pakollista enempää. Mutta töissä kun pitää hoitaa asioita jonkun hankalan ja vaativan asiakkaan kanssa, niin niistä saankin yllätten jopa ylistävää palautetta, niiltä hankalilta siis. Usein kyse on vain siitä, että ihminen hauaa tulla nähdyksi ja kuulluksi jollain tietyllä tavalla. Sen tavan näkeminen vaatii - herkkyyttä."

Ihailen tuota! Minulla ei ole ongelmia sisällöllisen vaativuuden kanssa, mutta en jaksa kovin epärationaalisia ihmisiä. Enkä ilkeitä.

"Kun niitä mimosia on jokainen, niin vapaa-ajalla lähden siitä että jokaisella olisi ihan omaa järkeä sen verran että pärjää pienellä prseilylläkin..."

Anteeksi, en ymmärrä tätä. 😄

"Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30 ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä."

Samaa mieltä. Mutta mihin tämä liittyy? Aloitukseenko?

🦄

Anteeksi, en ymmärrä tätä."

Oli kyllä heikko esitys. Yritän uudestaan.

Vapaa-ajalla en näe ihmisiä asiakkaina. Silloin ollaan tasa-arvoisempia. Jokaisella on itsellään vastuu omista tunteistaan. On osattava käsitellä herkkiä pettymyksen tunteitaan ja ymmärrettävä ettei muiden tehtävä ole miellyttää ja myötäillä itseä.

"Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30+ ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä."

Samaa mieltä. Mutta mihin tämä liittyy? Aloitukseenko?"

Tunneherkkyyteen. Resilienssiin. Itsekeskeisyyteen. Itsesäätelyyn. Tuo on se herkkyyden laji, jota julistetaan itsessä eniten. Jonka muut kokevat joka asiasta loukkaantumisena.

xLiner

• Anonyymi00277
        UUSI
        Anonyymi00173 kirjoitti:

Vaativa? Haastava?

Etkö itse ole kohdannut elämässäsi kaikenlaisia ihmisiä, myös mm hankalia, haastavia, vaativia?

- Sheena

• Anonyymi00287
        UUSI
        Anonyymi00247 kirjoitti:

Anteeksi, en ymmärrä tätä."

Oli kyllä heikko esitys. Yritän uudestaan.

Vapaa-ajalla en näe ihmisiä asiakkaina. Silloin ollaan tasa-arvoisempia. Jokaisella on itsellään vastuu omista tunteistaan. On osattava käsitellä herkkiä pettymyksen tunteitaan ja ymmärrettävä ettei muiden tehtävä ole miellyttää ja myötäillä itseä.

"Ja siks toiseksi. Kyllä on pitänyt olla hyvä elämä, jos vasta 30 ikäisenä täytyy alkaa opettelemaan hallitsemaan omia ikäviä (?) tunteitaan. Kadehdittavaa. Moni muu oppii jo lapsena tuota säätelyä ihan normaalin elämän liepeiltä."

Samaa mieltä. Mutta mihin tämä liittyy? Aloitukseenko?"

Tunneherkkyyteen. Resilienssiin. Itsekeskeisyyteen. Itsesäätelyyn. Tuo on se herkkyyden laji, jota julistetaan itsessä eniten. Jonka muut kokevat joka asiasta loukkaantumisena.

xLiner

Kiitos selvennyksistä! Nyt ymmärrän. 👍

Tuo taitaa liittyä siihen, että joidenkin mielestä ihminen ei edes ole herkkä, ellei se näy ulos päin. 🤭

🦄

• Anonyymi00165

Poikkesin tälle palstalle, koska huomasin mielenkiintoisen keskutelun.

Mun äiti on mitä luultavammin mastermind. Sanoi useasti mulle, että ”älä ole noin lapsellinen” ja koitti kouluttaa mua kovemmaksi. Kun kysyin äidiltäni joskus, että miksi olet aina niin ilkeä mulle, niin vastaus oli, että sun täytyy oppia kovemmaksi että opit puolustamaan itseäsi. Äidin kanssa onkin kaukaisemmat välit, kuin isääni oli. Tajuaa varmaan itsekkin syy ja seuraus yhteyden.

Karjalaisilta sukujuuriltani olen perinyt herkkyyden. Siitä voin olla varma kun ajattelen edesmenneitä isovanhempia taaksepäin.

”Metsästäjä-keräilijä”

• Anonyymi00169

Aloittaja tässä, kiitos kun liityit keskusteluun! Kiinnostaa - minullakin karjalaiset juuret - minkälaista herkkyyttä koet itsessäsi olevan? Onko karjalaisuus tuonut siihen jotain erityistä?

• Anonyymi00171

Ikävä kuulla. 🥺

Ajatteletko siis, että mastermind-luonne jotenkin liittyisi siihen, että äitisi kohteli sinua noin huonosti?

Epäilen, että edesmennyt isäni oli mastermind, mutta hänellä ei ollut ongelmia muiden ihmisten tunteiden kanssa. Hän oli itse valtavan tyyni, mutta en koskaan saanut hänestä vaikutelmaa, että hän ei olisi ymmärtänyt muiden tunteita. Hän vain sitten korjasi olosuhteita, jotta ihmisillä oli parempi olla. 😄 Tunteiden huomiointi ei tietenkään ole mastermindilla päällimmäisenä agendalla, mutta ei se tarkoita, etteivät he voisi olla huomaavaisia.

Terveisiä iskälle. ✨❤️

🦄

• Olipa typerästi toimittu äidiltäsi.

• Anonyymi00174
        Anonyymi00169 kirjoitti:

Aloittaja tässä, kiitos kun liityit keskusteluun! Kiinnostaa - minullakin karjalaiset juuret - minkälaista herkkyyttä koet itsessäsi olevan? Onko karjalaisuus tuonut siihen jotain erityistä?

Koska tanhutaan. Kulta Käkösen kukkuu. Kukku kukkuu...apua tämäkin vielä.

• Anonyymi00175
        Anonyymi00174 kirjoitti:

Koska tanhutaan. Kulta Käkösen kukkuu. Kukku kukkuu...apua tämäkin vielä.

Ja sitten haukutaan vanhemmat. Just joo.
        Niin herkkää, että kohta kyynelehdin.

• Anonyymi00186

Äitisi vaan yritti koulia sinusta miestä, kun isäsi ei siihen pystynyt.

• Anonyymi00190
        Anonyymi00171 kirjoitti:

Ikävä kuulla. 🥺

Ajatteletko siis, että mastermind-luonne jotenkin liittyisi siihen, että äitisi kohteli sinua noin huonosti?

Epäilen, että edesmennyt isäni oli mastermind, mutta hänellä ei ollut ongelmia muiden ihmisten tunteiden kanssa. Hän oli itse valtavan tyyni, mutta en koskaan saanut hänestä vaikutelmaa, että hän ei olisi ymmärtänyt muiden tunteita. Hän vain sitten korjasi olosuhteita, jotta ihmisillä oli parempi olla. 😄 Tunteiden huomiointi ei tietenkään ole mastermindilla päällimmäisenä agendalla, mutta ei se tarkoita, etteivät he voisi olla huomaavaisia.

Terveisiä iskälle. ✨❤️

🦄

Jokainen tietysti toimii niistä lähtökohdista käsin millaisen polun on itse kulkenut ja millaiset eväät on annettu elämään. Ymmärrän äitiäni myös siitä näkökulmasta käsin. Edelleen silti tapaan äitiäni, ja yritän olla hänelle tukena.

• Anonyymi00191
        Mu5tasydän kirjoitti:

Olipa typerästi toimittu äidiltäsi.

Olen samaa mieltä. Mutta emme kai kukaan ole virheetön tällä pallolla?

• Anonyymi00192
        Anonyymi00186 kirjoitti:

Äitisi vaan yritti koulia sinusta miestä, kun isäsi ei siihen pystynyt.

Olen isän tyttö muutenkin. Tai olin.

• Anonyymi00193
        Anonyymi00190 kirjoitti:

Jokainen tietysti toimii niistä lähtökohdista käsin millaisen polun on itse kulkenut ja millaiset eväät on annettu elämään. Ymmärrän äitiäni myös siitä näkökulmasta käsin. Edelleen silti tapaan äitiäni, ja yritän olla hänelle tukena.

Niin, aika monella suomalaisella on taakkana esim. sodasta selviytyminen vain 2-3 sukupolvea taakse päin.

Tai jostain muusta.

🦄

• Anonyymi00191 kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Mutta emme kai kukaan ole virheetön tällä pallolla?

No juu, emme ole. Ja se tekee meistä parempia kuin AI, että olemme vain ihmisiä virheinemme.

• Anonyymi00197
        Anonyymi00169 kirjoitti:

Sen tajusi vihdoin siinä vaiheessa, kun kävi oman sukunsa kanssa kotiseutumatkalla Karjalassa ja näki omaa heimoa. En nyt osaa selittää, mutta jos yhdellä sanalla ilmaistaan, niin henkisyys. Mielenkiintoista olisi kuulla mitä karjalaisuus on tuonnut muille ihmisille.

Tutustuin karjalaissyntyiseen isääni vasta hänen viimeisenä elinvuotena kunnolla. Huomasin kuinka paljon samankaltaisuutta meillä oli.

• Anonyymi00198
        Anonyymi00193 kirjoitti:

Niin, aika monella suomalaisella on taakkana esim. sodasta selviytyminen vain 2-3 sukupolvea taakse päin.

Tai jostain muusta.

🦄

Kyllä ylisukupolviset traumat voivat vaikuttaa mm.

• Anonyymi00199
        Anonyymi00197 kirjoitti:

Sen tajusi vihdoin siinä vaiheessa, kun kävi oman sukunsa kanssa kotiseutumatkalla Karjalassa ja näki omaa heimoa. En nyt osaa selittää, mutta jos yhdellä sanalla ilmaistaan, niin henkisyys. Mielenkiintoista olisi kuulla mitä karjalaisuus on tuonnut muille ihmisille.

Tutustuin karjalaissyntyiseen isääni vasta hänen viimeisenä elinvuotena kunnolla. Huomasin kuinka paljon samankaltaisuutta meillä oli.

Kiitos tästä ❤️ Heti ensimmäiseksi sykähdytti sana ’heimo’. Ainakin omassa piirissäni sanaa käyttävät vain karjalaiset. Kuin kaikki karjalaiset olisivat samaa heimoa, vaikka alue on laaja, ja kansa laajalle levinnyt.

Minä tajusin myös kotiseutumatkalla jotain syvää heimostani. Esim miten syvä merkitys oli kotipaikalla, joka oli metsästä aikanaan raivattu. Sieltä tulee minulle syvä yhteys maahan, eläimiin, luontoon, esim kyky kommunikoida eläinten kanssa (se oli yhdellä isovanhemmistanikin, mutta täällä ’lännessä’ hän peitteli sitä, Karjalassa eli noidan luonnossaan vapaana kuin villieläin). Sieltä kumpuaa myös taiteelliset lahjat, kirjoittaminen, maalaus, runonlaulanta. Ne ovat herkkyyden tuomia lahjoja kaikki (jotka nukkuvat sylikkäin sotatraumojen kanssa).

• Anonyymi00200
        Anonyymi00198 kirjoitti:

Kyllä ylisukupolviset traumat voivat vaikuttaa mm.

Kyllä, mutta toisaalta traumat antavat myös vahvan motivaation olla toistamatta aikuisena samanlaista mallia, mitä on elänyt lapsuudenkodissaan.

Minulla ei ole kokemusta sellaisesta. Minulla ei ole mitään moitittavaa kasvattajistani. Mutta olen kuullut sellaisesta esim. äidiltäni.

Minä olen luonteeltani enemmän kuin isäni, mutta äiti on silti aina ollut läheisempi. Olen siis tottunut siihen, että läheinen suhde voi muodostua ihmisten kanssa, joiden luonne on aivan erilainen kuin itsellä. 😄 Kunhan arvomaailma on samansuuntainen.

🦄

• Anonyymi00203
        Anonyymi00175 kirjoitti:

Ja sitten haukutaan vanhemmat. Just joo.
        Niin herkkää, että kohta kyynelehdin.

Tämän takia mä en mielelläni puhuisikaan ikinä mun hsp-taipumuksista.

Metsästäjä-keräilijä.

Ps. Niistä ominaisuuksista on voinut olla hyötyä etenkin kivikaudella, jolloin oli metsästä-keräilijöitä. Maanviljelyksen alkamisesta on mainittu jossain, että sitä ei ehkä olisi keksitty ilman autisteja.

• Anonyymi00209
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Kiitos tästä ❤️ Heti ensimmäiseksi sykähdytti sana ’heimo’. Ainakin omassa piirissäni sanaa käyttävät vain karjalaiset. Kuin kaikki karjalaiset olisivat samaa heimoa, vaikka alue on laaja, ja kansa laajalle levinnyt.

Minä tajusin myös kotiseutumatkalla jotain syvää heimostani. Esim miten syvä merkitys oli kotipaikalla, joka oli metsästä aikanaan raivattu. Sieltä tulee minulle syvä yhteys maahan, eläimiin, luontoon, esim kyky kommunikoida eläinten kanssa (se oli yhdellä isovanhemmistanikin, mutta täällä ’lännessä’ hän peitteli sitä, Karjalassa eli noidan luonnossaan vapaana kuin villieläin). Sieltä kumpuaa myös taiteelliset lahjat, kirjoittaminen, maalaus, runonlaulanta. Ne ovat herkkyyden tuomia lahjoja kaikki (jotka nukkuvat sylikkäin sotatraumojen kanssa).

Mahtavaa kuulla!

” Minä tajusin myös kotiseutumatkalla jotain syvää heimostani. Esim miten syvä merkitys oli kotipaikalla, joka oli metsästä aikanaan raivattu. Sieltä tulee minulle syvä yhteys maahan, eläimiin, luontoon, esim kyky kommunikoida eläinten kanssa (se oli yhdellä isovanhemmistanikin, mutta täällä ’lännessä’ hän peitteli sitä, Karjalassa eli noidan luonnossaan vapaana kuin villieläin). Sieltä kumpuaa myös taiteelliset lahjat, kirjoittaminen, maalaus, runonlaulanta. Ne ovat herkkyyden tuomia lahjoja kaikki (jotka nukkuvat sylikkäin sotatraumojen kanssa).”

Samaa olen kuullut karjalaisuuden peittelystä. Isovanhemmat muuttuvat kuulema sijoituspaikalta, jonne heidät oli evakuoitu (pohjanmaa) sen takia alemmas Suomi-neitoa, koska ylempänä oli hallaiset pellot ja huonommat viljelyolosuhteet. Epäilen kyllä, että siinä on voinut olla jotain muutakin vaikutusta.
        Meillä on myöskin taiteellisuus (musiikilliset taipumukset, kädentaidot, kuvataide) tullut karjalaisena verenperintönä. Samoin eläinten lukeminen/ymmärtäminen on tullut Karjalasta.
        Meillä kuulema mummo ja pappa rakensivat 3 kertaa oman talonsa uudestaan.
        Muuten… kun käy kotiseutumatkalla, niin maisemista liikuttuminen, aistien herkistyminen oman suvun kanssa hengellisessä tilaisuudessa, musiikin kokeminen vahvasti, ja siellä toisten tunteiden aistiminen. Oli sellainen retki, että ”tuntosarvet” olivat tehokäytössä. Karjalaisuudessa oli tärkeää pitää heikkenevät vanhukset osana perhettä.

• Anonyymi00278
        UUSI
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Välistä: myös romaanit käyttävät heimo -sanaa.

- Sheena

• Anonyymi00179

Homous onkin synti. Jumala tuomitsee lopullisesti.

• Anonyymi00184

Minä tuomitsen sellaisen jumalan! ☝️😡

😄😄

🦄

• Anonyymi00187
        Anonyymi00184 kirjoitti:

Minä tuomitsen sellaisen jumalan! ☝️😡

😄😄

🦄

Kokeilepa sitä niin näet mitä tapahtuu!

• Anonyymi00189
        Anonyymi00187 kirjoitti:

Kumman sana on painavampi? Saa nähdä. Taikaponin massa-arvo on ainakin suurempi.

• Anonyymi00194
        Anonyymi00187 kirjoitti:

Olen tehnyt sen jo! ☝️😡

Tässä liput kaikille vähemmistöille. 🏳️‍🌈🏳️‍⚧️ Anteeksi että joillain ihmisillä on niin vähemmistövastainen jumala. 🥺

🦄

• Anonyymi00195
        Anonyymi00189 kirjoitti:

Kumman sana on painavampi? Saa nähdä. Taikaponin massa-arvo on ainakin suurempi.

Kyllä, täältä löytyy massaa! 💪

🦄

• Anonyymi00201
        Anonyymi00195 kirjoitti:

Kyllä, täältä löytyy massaa! 💪

🦄

Pelkkä ponin takalisto painaa ainakin 55 kg. Siinä on jumalalla ihmettelemistä, voi mennä hiljaiseksi.

• Anonyymi00202
        Anonyymi00194 kirjoitti:

Olen tehnyt sen jo! ☝️😡

Tässä liput kaikille vähemmistöille. 🏳️‍🌈🏳️‍⚧️ Anteeksi että joillain ihmisillä on niin vähemmistövastainen jumala. 🥺

🦄

IHan mielenkkiinnosta, onko niitä jotain muunlaisiakin jumalia sitten? kristinusko, islami, katoliset, nuo on ainakin kaikki samaa sarjaa, tosin samasta pienestä paikasta kotoisin kaikki nuo.

• Anonyymi00204
        Anonyymi00201 kirjoitti:

Pelkkä ponin takalisto painaa ainakin 55 kg. Siinä on jumalalla ihmettelemistä, voi mennä hiljaiseksi.

Tästä tulee nyt mieleen sellaista vitsailua, jota en soveliaisuussyistä tänne palstalle kirjoita, jotta kukaan uskonnollinen ihminen ei pahastu.

🦄

• Anonyymi00205
        Anonyymi00202 kirjoitti:

IHan mielenkkiinnosta, onko niitä jotain muunlaisiakin jumalia sitten? kristinusko, islami, katoliset, nuo on ainakin kaikki samaa sarjaa, tosin samasta pienestä paikasta kotoisin kaikki nuo.

Kyllä, nuo kolme ovat kaikki abrahamilaisia uskontoja, ja niiden jumalat ovat samanlaisia umpimielisiä sovinisteja.

Jumalan voi keksiä vaikka itselleen ihan itse, jos niin haluaa.

Mutta kyllä! On muunlaisiakin jumalia. 😄

🦄

• Anonyymi00206
        Anonyymi00204 kirjoitti:

Tästä tulee nyt mieleen sellaista vitsailua, jota en soveliaisuussyistä tänne palstalle kirjoita, jotta kukaan uskonnollinen ihminen ei pahastu.

🦄

No sen ainkain tiedän että *** **** ******* ***** **** *** ***** ***...

Äh, en voikaa sitä laittaa näkuville kun tulee lainsäädäntö vastaan ja pilliisit oven taakse kopistelemaan.
        Mutta kuvailin tuossa mitä erään uskonnon jumalhahmo tuollaiselle taikaponille tekisi jonka takalisto painaa yli 55kg.

• Anonyymi00207
        Anonyymi00205 kirjoitti:

Kyllä, nuo kolme ovat kaikki abrahamilaisia uskontoja, ja niiden jumalat ovat samanlaisia umpimielisiä sovinisteja.

Jumalan voi keksiä vaikka itselleen ihan itse, jos niin haluaa.

Mutta kyllä! On muunlaisiakin jumalia. 😄

🦄

TIedän vain yhden mikä on paljon parempi kuin kaikki jumalat.

Se on tuonut (tiedon) valon maan päälle.

Ja se ei välitä vttujakaan että kuka panee ketäkin ja minne.
        Sillä on aivan erillaiset tavoitteet.

• Anonyymi00208
        Anonyymi00206 kirjoitti:

No sen ainkain tiedän että *** **** ******* ***** **** *** ***** ***...

Äh, en voikaa sitä laittaa näkuville kun tulee lainsäädäntö vastaan ja pilliisit oven taakse kopistelemaan.
        Mutta kuvailin tuossa mitä erään uskonnon jumalhahmo tuollaiselle taikaponille tekisi jonka takalisto painaa yli 55kg.

Sinulla on hieman... hmm, yksilölliset fantasiat. 🤔

Älä nyt vain sano, että olet se sama henkilö, joka ei voi sietää minua. 😄 Mutta täällä sinä vietät iltasi kuvitellen jonkun jumalan vuorovaikutusta takapuoleni kanssa.

🦄

• Anonyymi00210
        Anonyymi00208 kirjoitti:

Sinulla on hieman... hmm, yksilölliset fantasiat. 🤔

Älä nyt vain sano, että olet se sama henkilö, joka ei voi sietää minua. 😄 Mutta täällä sinä vietät iltasi kuvitellen jonkun jumalan vuorovaikutusta takapuoleni kanssa.

🦄

No mitenkä tunnistit.... En nyt voikaan sanoa enää yhtään sanaa tietyn uskonnon edustajista ja hahmoista... Tälläistä se sananvapaus on suomessa.

• Anonyymi00211
        Anonyymi00210 kirjoitti:

No mitenkä tunnistit.... En nyt voikaan sanoa enää yhtään sanaa tietyn uskonnon edustajista ja hahmoista... Tälläistä se sananvapaus on suomessa.

Tai täytyy täsmentää tuohon vielä että on erittän monta henkilöä jotka eivät voi sietää sinua. Olen siis vain yksi niistä...

• Anonyymi00212
        UUSI
        Anonyymi00211 kirjoitti:

Tai täytyy täsmentää tuohon vielä että on erittän monta henkilöä jotka eivät voi sietää sinua. Olen siis vain yksi niistä...

Mitä sinä sitten teet tässä ketjussa? Kiusaat itseäsi?

Minua et ole onnistunut kiusaamaan.

🦄

• Anonyymi00213
        UUSI
        Anonyymi00212 kirjoitti:

Mitä sinä sitten teet tässä ketjussa? Kiusaat itseäsi?

Minua et ole onnistunut kiusaamaan.

🦄

No ihan nyt oikeesti, miksi tämäkin hauska keskustelu täytyy vetää tuollaiseksi pikkusieluiseksi väittelyksi ja oman asemasi pönkittämiseksi? Oletko ihan oikeasti noin epävarma ihminen, pelkäät?

• Anonyymi00214
        UUSI
        Anonyymi00213 kirjoitti:

No ihan nyt oikeesti, miksi tämäkin hauska keskustelu täytyy vetää tuollaiseksi pikkusieluiseksi väittelyksi ja oman asemasi pönkittämiseksi? Oletko ihan oikeasti noin epävarma ihminen, pelkäät?

Tämän ketjun varsinainen aihe on ollut hyvin mielenkiintoinen! Asialliset kommentit ovat antaneet ajattelemisen aihetta. 🙏

Vilma oli epäkohtelias ja poistin hänet henkilöistä, joiden kanssa keskustelen.

Sitten täällä on tuo joku toinen, joka ei omien sanojensa mukaan siedä minua, mutta hän on kirjoitellut minulle koko illan. 😂

No, ilkeät ihmiset sikseen. Toisesta korvasta ulos.

Ketjun aihe on ollut hyvä! 👍✨

🦄

• Anonyymi00215
        UUSI
        Anonyymi00214 kirjoitti:

Tämän ketjun varsinainen aihe on ollut hyvin mielenkiintoinen! Asialliset kommentit ovat antaneet ajattelemisen aihetta. 🙏

Sitten täällä on tuo joku toinen, joka ei omien sanojensa mukaan siedä minua, mutta hän on kirjoitellut minulle koko illan. 😂

🦄

Niinpä niin, torjut ja väistelet parhaasi mukaan.
        Olen jonkun verran kommentoinut sinun viestejäsi tänään, en tiedä olenko se "henkilö" kun täällä aika moni voi kirjoittaa väliin mitä tahansa.
        En pidä tuosta väistelystäsi. Ja siitä että säikähdät yhtäkkiä kesken juttelun.

Minä tunnen sinut, ja sinä tunnet minut. Kumpikin meistä voisi tuhota toisen täysin sillä mitä tietää toisesta. Mutta en osaa uskoa että olisit niin alhainen että käyttäisit niitä tietojasi minua vastaan, kun en minäkään niin ikinä sinulle tekisi. Siis jotain sellaista mitä on henkilökohtaisesti kerrottu toiselle, hyvin yksityisiä asioita. Uskon ja oletan että sinulla on senverran kunniaa, kuten minullakin on.

Ehkä sinulla on hyvin voimakas luottamuksen puute toisiin ihmisiin? Se selittäisi aika paljon. Toinen vaihtoehto olisi heikko itsetunto, siihen en oikein jaksaisi uskoa.

Jotenkin vaikutat säikähtävän jos keskustelu menee vähänkin henkilökohtaiseksi, ja pakenet. Pelkäät. Koska et voi luottaa siihen toiseen ihmiseen yhtään.

• Anonyymi00216
        UUSI
        Anonyymi00214 kirjoitti:

🦄

Nyt et varmaan vastaa enää mitään minulle, kun olet kauhuissasi.... En tiedä miten voisin vakuuttaa ettei ole syytä olla.
        Ajattele USAta sekä Venäjää, molemmilla satoja ydinaseita joilla voivat tuhota toisensa, kumpikaan ei niitä voi eikä halua käyttää. Jos toinen käyttää niin toinen vastaa sillä mitä heillä on hallussaan. Vastaava tilanne tässä.
        Nämä suurvallat kuitenkin keskustelevat jatkuvasti keskenään, pyrkivät pysymään hyvissä väleissä ja varovat loukkaamasta toisiaan. Vaikka intressit ovat täysin erilaiset, ja konflikteja joskus on, niin niistä asioista sovitaan keskenään. Eikö kuullosta ihan hyvältä?

• Anonyymi00217
        UUSI
        Anonyymi00214 kirjoitti:

🦄

Ja sanon vielä sen että erosimme ystävinä, ainakin minun puoleltani. Loukkasin kyllä sinua sillä kun sanoin ettemme tule toimeen keskenämme. Mutta se on vaan sitä kun kaksi hyvin voimakasta persoonallisuutta törmää, molemmilla omat ajatuksensa ja omat kantansa. Muuten henkilönä olet hyvin mielenkiintoinen ja ne asiat mitkä molemmilla on samanlaisia osuu yksiin oikein hyvin. Asiat eivät ole se ongelma, vaan persoonallisuudet. Molempien persoonat, tasapuolisesti... Jospa nyt käsität ettei minulla ole yhtään mitään sinua vastaan. Olen vitsaillut niistä poniasioista, ja painovoimastasi, ja massasta jne... en mistään henkilökohtaisesta millään tavoin. Painosi ei kait ollut sinulle minkäänlainen ongelma? En nyt muista ihan varmaksi... ei se tainnut olla. Jokatapauksessa en ole hyökännyt sinua vastaan henkilökohtaisesti mitenkään, itseasiassa sinä olet joskus sanonut minulle takaisin pahemmin, ja jotkut asiat ovat osuneetkin aika tarkasti, ehkä olet valinnut ne ihan vaistonvaraisesti niin hyvin. Tähänkin keskusteluun laitoit viestin eräästä aiheesta jolla selvästi tunnustelit että olenko se jonka minun epäiliti olevan... vastasin lyhyesti kun en halunnut paljastaa itseäni, mutta ehkä sekin riitti sinulle ja tajusit, ainakin alitajuisesti. En halua sanoa sitä aihetta kun se on meille molemmille melko henkilökohtainen asia. No, mitä nyt haluan sanoa on se että ei kaikki aina ole vihollisia vaikka vastaan sinulle pistääkin. Ja tavallaan kuitenkin pidän sinusta, mutta emme vaan tule toimeen kovin hyvin, ihan vaan luonteistamme johtuen.

• Anonyymi00218
        UUSI
        Anonyymi00215 kirjoitti:

Niinpä niin, torjut ja väistelet parhaasi mukaan.
        Olen jonkun verran kommentoinut sinun viestejäsi tänään, en tiedä olenko se "henkilö" kun täällä aika moni voi kirjoittaa väliin mitä tahansa.
        En pidä tuosta väistelystäsi. Ja siitä että säikähdät yhtäkkiä kesken juttelun.

Minä tunnen sinut, ja sinä tunnet minut. Kumpikin meistä voisi tuhota toisen täysin sillä mitä tietää toisesta. Mutta en osaa uskoa että olisit niin alhainen että käyttäisit niitä tietojasi minua vastaan, kun en minäkään niin ikinä sinulle tekisi. Siis jotain sellaista mitä on henkilökohtaisesti kerrottu toiselle, hyvin yksityisiä asioita. Uskon ja oletan että sinulla on senverran kunniaa, kuten minullakin on.

Ehkä sinulla on hyvin voimakas luottamuksen puute toisiin ihmisiin? Se selittäisi aika paljon. Toinen vaihtoehto olisi heikko itsetunto, siihen en oikein jaksaisi uskoa.

Jotenkin vaikutat säikähtävän jos keskustelu menee vähänkin henkilökohtaiseksi, ja pakenet. Pelkäät. Koska et voi luottaa siihen toiseen ihmiseen yhtään.

En ymmärrä mihin viittaat väistelyllä. Aikaisempi viestini, johon äsken vastasit, oli täysin asiallinen.

En pelkää, mutta lopetan keskustelun silloin, kun aito dialogi on menetetty. Kommentoin asiallisesti kaikille, jotka kommentoivat minulle asiallisesti.

Kuten olen eräässä toisessa ketjussa tuonut esille, luotan jokaiseen ihmiseen oletusarvoisesti. Vasta jos tulee syytä lakata luottamasta, lakkaan luottamasta. En tiedä oletko tuo sama, joka kommentoi esimerkiksi takamustani, mutta siinä oli syy lakata luottamasta keskustelukumppaniin.

Minulla ei ole tarvetta tuhota ketään. Jos en pidä jostain, poistun paikalta. Ihminen voi tuhota vain itsensä; kukaan toinen ei voi toista tuhota.

🦄

• Anonyymi00219
        UUSI
        Anonyymi00216 kirjoitti:

Nyt et varmaan vastaa enää mitään minulle, kun olet kauhuissasi.... En tiedä miten voisin vakuuttaa ettei ole syytä olla.
        Ajattele USAta sekä Venäjää, molemmilla satoja ydinaseita joilla voivat tuhota toisensa, kumpikaan ei niitä voi eikä halua käyttää. Jos toinen käyttää niin toinen vastaa sillä mitä heillä on hallussaan. Vastaava tilanne tässä.
        Nämä suurvallat kuitenkin keskustelevat jatkuvasti keskenään, pyrkivät pysymään hyvissä väleissä ja varovat loukkaamasta toisiaan. Vaikka intressit ovat täysin erilaiset, ja konflikteja joskus on, niin niistä asioista sovitaan keskenään. Eikö kuullosta ihan hyvältä?

En minä kyllä ole kauhuissani. 😃 En tiedä miksi pitäisi olla.

🦄

• Anonyymi00220
        UUSI
        Anonyymi00218 kirjoitti:

En ymmärrä mihin viittaat väistelyllä. Aikaisempi viestini, johon äsken vastasit, oli täysin asiallinen.

En pelkää, mutta lopetan keskustelun silloin, kun aito dialogi on menetetty. Kommentoin asiallisesti kaikille, jotka kommentoivat minulle asiallisesti.

Kuten olen eräässä toisessa ketjussa tuonut esille, luotan jokaiseen ihmiseen oletusarvoisesti. Vasta jos tulee syytä lakata luottamasta, lakkaan luottamasta. En tiedä oletko tuo sama, joka kommentoi esimerkiksi takamustani, mutta siinä oli syy lakata luottamasta keskustelukumppaniin.

Minulla ei ole tarvetta tuhota ketään. Jos en pidä jostain, poistun paikalta. Ihminen voi tuhota vain itsensä; kukaan toinen ei voi toista tuhota.

🦄

"oletko tuo sama, joka kommentoi esimerkiksi takamustani"

Ai millä tavoin? Siis se kun sanoin että taikaponin pelkkä takapää painaa 55kg, niin en ollenkaan tajunnut ettei sitä asiaa olisi saanut paljastaa? Kun eikö se ole melko ilmiselvä asia kuitenkin kaikille? Siis näkeehän sen kumminkin?

• Anonyymi00221
        UUSI
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Ai millä tavoin? Siis se kun sanoin että taikaponin pelkkä takapää painaa 55kg, niin en ollenkaan tajunnut ettei sitä asiaa olisi saanut paljastaa? Kun eikö se ole melko ilmiselvä asia kuitenkin kaikille? Siis näkeehän sen kumminkin?

En tosiaan tiennyt että olet epävarma takamuksesi painosta, se oli ihan vaan vitsailua.

• Anonyymi00222
        UUSI
        Anonyymi00217 kirjoitti:

Ja sanon vielä sen että erosimme ystävinä, ainakin minun puoleltani. Loukkasin kyllä sinua sillä kun sanoin ettemme tule toimeen keskenämme. Mutta se on vaan sitä kun kaksi hyvin voimakasta persoonallisuutta törmää, molemmilla omat ajatuksensa ja omat kantansa. Muuten henkilönä olet hyvin mielenkiintoinen ja ne asiat mitkä molemmilla on samanlaisia osuu yksiin oikein hyvin. Asiat eivät ole se ongelma, vaan persoonallisuudet. Molempien persoonat, tasapuolisesti... Jospa nyt käsität ettei minulla ole yhtään mitään sinua vastaan. Olen vitsaillut niistä poniasioista, ja painovoimastasi, ja massasta jne... en mistään henkilökohtaisesta millään tavoin. Painosi ei kait ollut sinulle minkäänlainen ongelma? En nyt muista ihan varmaksi... ei se tainnut olla. Jokatapauksessa en ole hyökännyt sinua vastaan henkilökohtaisesti mitenkään, itseasiassa sinä olet joskus sanonut minulle takaisin pahemmin, ja jotkut asiat ovat osuneetkin aika tarkasti, ehkä olet valinnut ne ihan vaistonvaraisesti niin hyvin. Tähänkin keskusteluun laitoit viestin eräästä aiheesta jolla selvästi tunnustelit että olenko se jonka minun epäiliti olevan... vastasin lyhyesti kun en halunnut paljastaa itseäni, mutta ehkä sekin riitti sinulle ja tajusit, ainakin alitajuisesti. En halua sanoa sitä aihetta kun se on meille molemmille melko henkilökohtainen asia. No, mitä nyt haluan sanoa on se että ei kaikki aina ole vihollisia vaikka vastaan sinulle pistääkin. Ja tavallaan kuitenkin pidän sinusta, mutta emme vaan tule toimeen kovin hyvin, ihan vaan luonteistamme johtuen.

Taidat sekoittaa minut johonkin toiseen henkilöön.

Mutta jos tilanne on tuollainen ja asia vaivaa sinua, kannattaa ottaa tuohon henkilöön yhteyttä henkilökohtaisesti. Ei hän viestiäsi taida täältä lukea.

🦄

• Anonyymi00223
        UUSI
        Anonyymi00221 kirjoitti:

En tosiaan tiennyt että olet epävarma takamuksesi painosta, se oli ihan vaan vitsailua.

Ja jos siitä joskus oli puhetta, niin olen sen täysin unohtanut, ei ole mitään muistikuvaa asiasta.

• Anonyymi00224
        UUSI
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Minä olen ihan itse täällä kertonut, että treenaan paljon ja olen melko painava. Eli kyse ei ole "paljastuksesta", enkä tiedä paljonko takamukseni todellisuudessa painaa. 😄

Mutta se ei ole kohtelias keskustelunaihe.

🦄

• Anonyymi00225
        UUSI
        Anonyymi00222 kirjoitti:

Taidat sekoittaa minut johonkin toiseen henkilöön.

Mutta jos tilanne on tuollainen ja asia vaivaa sinua, kannattaa ottaa tuohon henkilöön yhteyttä henkilökohtaisesti. Ei hän viestiäsi taida täältä lukea.

🦄

Ai niin tietysti, onko tämä nyt vähän sellainen "vihjaus" vai... Voisithan sinäkin kirjoittaa minulle yhtä hyvin. En oikein usko että kumpikaan haluaisi niin kovin paljoa jutella kun se ei varmaan menisi kovinkaan hyvin. EIköhän se ole jo melko selväksi tullut aikaisemmin.

Sinun pitää pitää tuo poninaamio kasvoillasi loppuun asti vai... et voi sitä yhtään heittää pois vai? Kun et voi luottaa siihen että minä en todellakaan aio mitään henkilökohtaisia asioitasi paljastaa täällä. No, jollain tavoin ymmärrän sen kyllä, minulla ei vaan tuollaista luottamuspulaa ole. Ehkä se johtuu siitä että pidät minun persoonaani hieman epäilyttävänä.... ehkä joistain tietyistä jutuista johtuen mitä olen joskus kertonut. Oikeastaan ymmärrän sen kyllä.

• Anonyymi00226
        UUSI
        Anonyymi00224 kirjoitti:

Minä olen ihan itse täällä kertonut, että treenaan paljon ja olen melko painava. Eli kyse ei ole "paljastuksesta", enkä tiedä paljonko takamukseni todellisuudessa painaa. 😄

Mutta se ei ole kohtelias keskustelunaihe.

🦄

"Mutta se ei ole kohtelias keskustelunaihe."

Koska sinulla kuitenkin on jonkinlaista epävarmuutta siitä asiasta. Muuten mikä tahansa aihe olisi keskustelunaihe, mikäli siihen ei liittyisi jonkinlaista epävarmuutta. Täysin itsevarma ihminen voi keskustella aivan mistä aiheesta tahansa, koskien mitä tahansa.
        Toki siis sillä erotuksella että mikäli et halua tuoda julki sitä kokoluokkaa mitä se on. Mutta jo siitä voi helposti päätellä sen että silloin se olisi "erittäin valtava" -kokoluokkaan menevä. Muutenhan sinulla ei olisi mitään syytä peitellä sitä faktaa muilta.

• Anonyymi00227
        UUSI
        Anonyymi00225 kirjoitti:

Ai niin tietysti, onko tämä nyt vähän sellainen "vihjaus" vai... Voisithan sinäkin kirjoittaa minulle yhtä hyvin. En oikein usko että kumpikaan haluaisi niin kovin paljoa jutella kun se ei varmaan menisi kovinkaan hyvin. EIköhän se ole jo melko selväksi tullut aikaisemmin.

Sinun pitää pitää tuo poninaamio kasvoillasi loppuun asti vai... et voi sitä yhtään heittää pois vai? Kun et voi luottaa siihen että minä en todellakaan aio mitään henkilökohtaisia asioitasi paljastaa täällä. No, jollain tavoin ymmärrän sen kyllä, minulla ei vaan tuollaista luottamuspulaa ole. Ehkä se johtuu siitä että pidät minun persoonaani hieman epäilyttävänä.... ehkä joistain tietyistä jutuista johtuen mitä olen joskus kertonut. Oikeastaan ymmärrän sen kyllä.

Kyllä, pidän persoonaasi erittäin epäilyttävänä.

Ei, en ole ollut tekemisissä noin ilkeän, uhkailevan ja epäkohteliaan ihmisen kanssa.

Kiitos keskustelusta.

🦄

• Anonyymi00228
        UUSI
        Anonyymi00227 kirjoitti:

Kyllä, pidän persoonaasi erittäin epäilyttävänä.

Ei, en ole ollut tekemisissä noin ilkeän, uhkailevan ja epäkohteliaan ihmisen kanssa.

Kiitos keskustelusta.

🦄

Ai siis... mitäh? Siis mitenkä olen nyt ollut ilkeä ja uhkaileva, siis millä tavoin olen uhkaillut ja miten, siis?
        Epäkohtelias olen saattanut olla kyllä, kun en vaan mitenkään yllä sinun standardiesi tasolle, en vaikka kuinka yrittäisin ja haluaisin nin en pysty. Joten en edes yritä.... sori vaan.

Kauhean valikoivaa tuo että kenen kanssa voit keskustella ja kenen et. Siitä tulee niinkuin epävarma vaikutelma sinusta, että pelkäät jotain? Pelkäät että joku loukkaa sinua? Ehkä olisi hyvä tuosta pelosta kertoa keskustelukumppaneille niin he voisivat koettaa välttää loukkauksia. Mutta aina joku asia loukkaa toista vaikkei sen sanoja ollenkaan tajuaisi loukanneensa, näin käy pakosti kaikille, ja yleensä sitä vaan puistellaan pölyt olkapäiltä ja jatketaan päivää, ei se ole maailmanloppu. Vai...onko?

Esimerkiksi, en olisi tuosta sinun takapuolesi koosta vitsaillut jos olisin tiennyt että se on sinulle hyvin herkkä alue. Aika usein tosin vitsaillaan naisten takapuolten koosta, eikä se kait niin herkkää pitäisi olla, vai? Siis en ihan oikeasti tiedä, kun olen mies (ja minulla ei ole takapuolta juuri ollenkaan). Ja usein naisia läpsitään takapuolelle ihan vaan vitsinä.... Eikö se ole hauskaa, kait?

• Anonyymi00229
        UUSI
        Anonyymi00217 kirjoitti:

Sanoisitko millä tapaa luonteemme poikkevat toisistaan? Vai onko ne liian samanlaiset? En tiennytkään että minulla on vahva luonne, mutta kiitoksia analyysista.

• Anonyymi00230
        UUSI
        Anonyymi00226 kirjoitti:

"Mutta se ei ole kohtelias keskustelunaihe."

Koska sinulla kuitenkin on jonkinlaista epävarmuutta siitä asiasta. Muuten mikä tahansa aihe olisi keskustelunaihe, mikäli siihen ei liittyisi jonkinlaista epävarmuutta. Täysin itsevarma ihminen voi keskustella aivan mistä aiheesta tahansa, koskien mitä tahansa.
        Toki siis sillä erotuksella että mikäli et halua tuoda julki sitä kokoluokkaa mitä se on. Mutta jo siitä voi helposti päätellä sen että silloin se olisi "erittäin valtava" -kokoluokkaan menevä. Muutenhan sinulla ei olisi mitään syytä peitellä sitä faktaa muilta.

Takapuoleni on tosiaan muodokas (lihasta + rasvaa), mutta ei oikein millään mittapuulla "erittäin valtava". 😄

🦄

• Anonyymi00231
        UUSI
        Anonyymi00229 kirjoitti:

Sanoisitko millä tapaa luonteemme poikkevat toisistaan? Vai onko ne liian samanlaiset? En tiennytkään että minulla on vahva luonne, mutta kiitoksia analyysista.

Aika monimutkainen kysymys. Se ei ole ehkä ihan itsestäänselvää, tai ehkä onkin... mutta en varsin haluaisi myöntää että luonteemme olisivat samanlaiset.... mutta on se mahdollista niinkin. No ehkä niin että minun luonteeni on ehkä vahvempi, mutta sinun on jotenkin vaativampi. Minulta taas puuttuu sellainen vaativuus.
        En tiedä sitten jos et koe luonteesi olevan niin vahva, mutta ehkä jokin energia sinussa on hyvin voimakasta. En osaa sanoa onko se luonne vai mikä. Sellainen härkäpäisyys tulee siitä mieleen.... se vaikutelma.

• Anonyymi00232
        UUSI
        Anonyymi00230 kirjoitti:

Takapuoleni on tosiaan muodokas (lihasta rasvaa), mutta ei oikein millään mittapuulla "erittäin valtava". 😄

🦄

Mutta onko se takapuoli-aihe sinulla niin herkkä ettei siihen saa ollenkaan koskea, edes varovasti?

• Anonyymi00233
        UUSI
        Anonyymi00232 kirjoitti:

Mutta onko se takapuoli-aihe sinulla niin herkkä ettei siihen saa ollenkaan koskea, edes varovasti?

Siitä puhuminen ei ole kohteliasta käytöstä sellaisen ihmisen toimesta, johon minulla ei ole intiimiä fyysistä suhdetta.

🦄

• Anonyymi00234
        UUSI
        Anonyymi00231 kirjoitti:

Aika monimutkainen kysymys. Se ei ole ehkä ihan itsestäänselvää, tai ehkä onkin... mutta en varsin haluaisi myöntää että luonteemme olisivat samanlaiset.... mutta on se mahdollista niinkin. No ehkä niin että minun luonteeni on ehkä vahvempi, mutta sinun on jotenkin vaativampi. Minulta taas puuttuu sellainen vaativuus.
        En tiedä sitten jos et koe luonteesi olevan niin vahva, mutta ehkä jokin energia sinussa on hyvin voimakasta. En osaa sanoa onko se luonne vai mikä. Sellainen härkäpäisyys tulee siitä mieleen.... se vaikutelma.

Kiitos hei! Mielenkiintoinen luonnehdinta. Tiedätkö kuka minä taas olen joka tässä nyt vastaa sinulle?

• Anonyymi00235
        UUSI
        Anonyymi00234 kirjoitti:

Kiitos hei! Mielenkiintoinen luonnehdinta. Tiedätkö kuka minä taas olen joka tässä nyt vastaa sinulle?

Hei, tietenkin tiedän sinut, tunnistin heti!

• Anonyymi00236
        UUSI
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Hei, tietenkin tiedän sinut, tunnistin heti!

Metsästäjä-keräilijä. Tiedät varmaan?

• Anonyymi00237
        UUSI
        Anonyymi00233 kirjoitti:

Siitä puhuminen ei ole kohteliasta käytöstä sellaisen ihmisen toimesta, johon minulla ei ole intiimiä fyysistä suhdetta.

🦄

Siis vain miehesi saa koskea siihen aiheeseen...? Toivottavasti, minä en ainakaan alkaisi suhteeseen sellaisen naisen kanssa jonka takapuoleen ei saisi edes koskea.
        Ehkä voisit kysyä mieheltäsi luvan että saako joku muu keskustella takapuolesi koosta? Jos se ei miestäsi haittaa niin mikäs se ongelma sitten on? Ainiin,kohteliaisuus...

Taas se kohteliaisuus!... Ehkä tuo juuri oli se syy miksi välimme menivät, kun en osannut olla kohtelias. Sellainen ei vaan ole minun luonteeni mukaista käytöstä. Olen rohkea ja röyhkeä, suora, en kohtelias. Varmaan olet tottunut tosi erillaisiin miehiin kuin mitä minä olen.

• Anonyymi00238
        UUSI
        Anonyymi00236 kirjoitti:

Metsästäjä-keräilijä. Tiedät varmaan?

Juu juu, toki tiedän, muistatko sen kun viimeksi näimme?

• Anonyymi00239
        UUSI
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Juu juu, toki tiedän, muistatko sen kun viimeksi näimme?

Muistan…tai en ole varma. Poistuit paikalta…en sano mistä ja ilme naamalla oli…en kerro. Hyvä ettei…en sano mikä paukkunut. Muistatko itse tätä?
        Korjaa, jos olen väärässä.

• Anonyymi00240
        UUSI
        Anonyymi00239 kirjoitti:

Muistan…tai en ole varma. Poistuit paikalta…en sano mistä ja ilme naamalla oli…en kerro. Hyvä ettei…en sano mikä paukkunut. Muistatko itse tätä?

No minun muistikuvani on ehkä hiukan toisenlainen, omasta mielestäni erosimme ystävinä, mutta sinun kokemuksesi saattaa toki olla hieman erillainen kuin minun..... Toki voi olla montaa mieltä siitäkin aiheesta.

• Anonyymi00241
        UUSI
        Anonyymi00239 kirjoitti:

Kun kerran tiedät kuka olen, niin mikset vaan laita viestiä, vai "hukkasitko" yhteystietoni "vahingossa"...?

• Anonyymi00242
        UUSI
        Anonyymi00241 kirjoitti:

Kun kerran tiedät kuka olen, niin mikset vaan laita viestiä, vai "hukkasitko" yhteystietoni "vahingossa"...?

Oon laittanut sulle tiistaina viestiä viimeksi, mutta kun siihen ei vastattu, niin poistin kaikki.

• Anonyymi00243
        UUSI
        Anonyymi00240 kirjoitti:

No minun muistikuvani on ehkä hiukan toisenlainen, omasta mielestäni erosimme ystävinä, mutta sinun kokemuksesi saattaa toki olla hieman erillainen kuin minun..... Toki voi olla montaa mieltä siitäkin aiheesta.

Tarkootatko sitä kun mekein peruutin sun päälle autolla? Ja juteltiin. Sanoit vaan että nähdään tuolla myöhemmin.

• Anonyymi00244
        UUSI
        Anonyymi00243 kirjoitti:

Tarkootatko sitä kun mekein peruutin sun päälle autolla? Ja juteltiin. Sanoit vaan että nähdään tuolla myöhemmin.

Taas muistikuvani tapahtumista on aika erilainen, omasta mielestäni en ollut jäämässä auton alle. Ja suoraan sanottuna en nyt muista mitä sanoin viimeksi.

• Anonyymi00245
        UUSI
        Anonyymi00244 kirjoitti:

Taas muistikuvani tapahtumista on aika erilainen, omasta mielestäni en ollut jäämässä auton alle. Ja suoraan sanottuna en nyt muista mitä sanoin viimeksi.

No entäs se, että tulit syömään…otit kahvia🙂 tai teetä sammarit jalassa ja metsänvihreä kauluspaita päällä. Virnistit mulle samalla kun otitt kuppiiisi juomaa.

• Anonyymi00246
        UUSI
        Anonyymi00245 kirjoitti:

No entäs se, että tulit syömään…otit kahvia🙂 tai teetä sammarit jalassa ja metsänvihreä kauluspaita päällä. Virnistit mulle samalla kun otitt kuppiiisi juomaa.

Olisin melko varma ettei tuollaista ole tapahtunut, paitsi jos olit terästänyt sitä juomaa erilaisilla pillereillä? Joten ehkä tuokin on mahdollista, en vain muista siitä mitään.

• Anonyymi00251
        UUSI
        Anonyymi00246 kirjoitti:

Olisin melko varma ettei tuollaista ole tapahtunut, paitsi jos olit terästänyt sitä juomaa erilaisilla pillereillä? Joten ehkä tuokin on mahdollista, en vain muista siitä mitään.

Ei ole tapana tehdä sellaista. Mikä on oma muistikuvasi viime tapaamisesta? Tai sano edes ajankohta koska näimme viimeksi? Se selventäisi ehkä eniten.

• Anonyymi00252
        UUSI
        Anonyymi00214 kirjoitti:

🦄

Ja pata kattiloita soimaa.

• Anonyymi00258
        UUSI
        Anonyymi00218 kirjoitti:

🦄

"Minulla ei ole tarvetta tuhota ketään. Jos en pidä jostain, poistun paikalta. Ihminen voi tuhota vain itsensä; kukaan toinen ei voi toista tuhota." Jätän tämän kakofonian vaan tähän ns. T naiselta

• Anonyymi00259
        UUSI
        Anonyymi00211 kirjoitti:

Oletkohan varmasti pikkupoika oikeassa henkilössä nyt? Epäilen vahvasti, että et. T naiselta. Ihan toimiva substituutti varmaan tämä emojiin päin karjuminen

• Anonyymi00270
        UUSI
        Anonyymi00232 kirjoitti:

🤭 Haha…

• Anonyymi00273
        UUSI
        Anonyymi00237 kirjoitti:

Siis vain miehesi saa koskea siihen aiheeseen...? Toivottavasti, minä en ainakaan alkaisi suhteeseen sellaisen naisen kanssa jonka takapuoleen ei saisi edes koskea.
        Ehkä voisit kysyä mieheltäsi luvan että saako joku muu keskustella takapuolesi koosta? Jos se ei miestäsi haittaa niin mikäs se ongelma sitten on? Ainiin,kohteliaisuus...

Taas se kohteliaisuus!... Ehkä tuo juuri oli se syy miksi välimme menivät, kun en osannut olla kohtelias. Sellainen ei vaan ole minun luonteeni mukaista käytöstä. Olen rohkea ja röyhkeä, suora, en kohtelias. Varmaan olet tottunut tosi erillaisiin miehiin kuin mitä minä olen.

Ei siihen saa koskea kukaan… paitsi ehkä fyssari tai hieroja.

Ps. En ole yksiarvinen, vaikka minulla onkin mahtava peräsin.

• Anonyymi00279
        UUSI

Homot ovat Jumalan luomia kuten heterotkin.

- Sheena

• Anonyymi00281
        UUSI
        Anonyymi00273 kirjoitti:

Ei siihen saa koskea kukaan… paitsi ehkä fyssari tai hieroja.

Ps. En ole yksiarvinen, vaikka minulla onkin mahtava peräsin.

Niitä +50kg perällä varustettuja naisia näyttäisi olevan näillä palstoilla sitten enempikin liikkeellä....

• UUSI

Minä olen todella herkkä ihminen. Aistiva ja tunteva. Tykkään oikeudenmukaisuudesta ja siitä että ihmiset ovat kohteliaita ja toisensa huomioon ottavia. Monesti herkkyys ajatellaan negatiivisena asiana ja että se tekisi ihmisestä jotenkin heikon. Minä olen toista mieltä. Se on päinvastoin vahvuus. Jos huomaan epäoikeudenmukaisuutta tai että jotakin kohdellaan huonosti, puutun siihen. Keskimääräiset kovemmat ihmiset jättävät monia asioita huomioimatta ja vaikuttavat mielestäni välinpitämättömiltä.

• Anonyymi00248
        UUSI

Tuo onkin sitä maailman tuskaa.

Se saa meidät huolehtimaan ihmis- ja eläinoikeuksista, lajittelemaan roskamme, noudattamaan lakeja, suojelemaan luontoa...

xLiner

• Anonyymi00249
        UUSI
        Anonyymi00248 kirjoitti:

Tuo onkin sitä maailman tuskaa.

Se saa meidät huolehtimaan ihmis- ja eläinoikeuksista, lajittelemaan roskamme, noudattamaan lakeja, suojelemaan luontoa...

xLiner

..ja hyvän asian puolesta myös rikkomaan lakeja.

xLiner

• Anonyymi00250
        UUSI

Herkkyyden säätelystä.

Voi olla, tai sitten yliarvioin ihmisten herkkyyden, mutta jos arvostaisi syömänsä lihan samalla tavalla kuin oman koiransa lihan, niin voisi monelta jäädä lihat syömättä. Jokainen eläin on oma persoonansa ja tunteva yksilö.

On asioita, joita emme vaan voi ajatella kaiken aikaa, tai mieli rikkoutuu.

xLiner

• Anonyymi00253
      UUSI

Hieno teksti < auttaa ymmärtämään !

• Anonyymi00255
      UUSI

Suuri osa suomalaisista on täysiä kusipäitä.

• Anonyymi00263
        UUSI

Missä maassa niitä on sitten vähemmän? Olen huomannut, että sanonta ”joukossa tyhmyys tiivistyy” pitää aika hyvin paikkaansa. Saadaan helposti ns. joukkohysteria aikaan, ja yksilö ei enään käytä omia aivojaan ajatteluun. Luulee että joukko on oikeaa mieltä.

• Anonyymi00256
      UUSI

Menikö tässä ketjussa 30 % yksisarvisen perheen koon pähkäilyksi.
      Kyll on herkkää.

• Anonyymi00264
        UUSI

Etkö tiennyt, että herkälläkin on aivotoimitaa? Ja herkkäkin voi olla vahva? Kommentista päätellen tällaista voi epäillä. Kvg.

• Anonyymi00265
        UUSI

Mutta kun yskisarvisella on niin iso perhe, siinä riittää arvuuttelemista.

• Anonyymi00280
        UUSI

Po. perseen koon

• Anonyymi00274
      UUSI

Jahaa näköjään kaikki viestit poistuu.🤷‍♀️

• Anonyymi00282
      UUSI

Ap,

Kysymys sinulle: olenko minä herkkä? 🤭 Miksi (en)?

🦄

• Anonyymi00291
        UUSI

ei aina ole kyse sinusta.

• Anonyymi00292
        UUSI
        Anonyymi00291 kirjoitti:

ei aina ole kyse sinusta.

Ap on tässä ketjussa tyypillisesti aloittanut virkkeensä versaalilla. 🤔

🦄

• Anonyymi00284
      UUSI

Minäkin olen herkkä, vissiin myös aistiyliherkkä.
      yhteen aikaan minua häiristsi kirkkaat kuten loisteputki- tai spottivalot. Muistan jumpassa pyytäneeni himmentämään kirkasta silmiin paistavaa valoa, mutta nykyään tämä ei ole mikään ongelma.

• Anonyymi00288
      UUSI

Tulee mieleen Better Call Saul- sarjan Jimmyn veli Chuck. Perusnarsistinen ihminen sähköyliherkkyyksineen.
      Oman näkemykseni mukaan useimmat yliherkät ihmiset ovat luonnevikaisia, narsistisia, huomion kerjääjiä. Heidän vaatimuksiinsa pitää jokaisen mukautua ja ”kävellä seurassaan munankuorilla”. En tykkää tämän tyyppisistä ihmisistä juurikaan.

Olen itsekin melko herkkä, mutta enimmäkseen pidän asian omana tietonani enkä tee asiasta numeroa.

-Thinksy

• Anonyymi00289
        UUSI

Ja lisäyksenä vielä, että oma herkkyyteni liittyy enemmän sosiaaliseen kuormitukseen, typeryyksien sietämiseen jne.

-Thinksy

• Anonyymi00293
      UUSI

Psykologia tunnila opettaja sanoi että kirkkaat ja häiritsevät valot ovat myös sairauden oire. Siihen loppui minun oireeni kohdatessani korkkaita valoja.

• Anonyymi00294
      UUSI

Tuolle Thinksylle vaan tiedoksi, että on tosi loukkaavaa ja väärin kutsua toisia ihmisiä "luonnevikaisiksi ja narsistisiksi huomionkerjääjiksi". Miten voit käyttää toisista ihmisistä tuollaisia ilmauksia? Missä sinunkin ilkiön moraali oikein on?

Myöskään yliherkkiä ihmisiä ei ole olemassakaan. Kaikki vaan ovat sellaisia kuin ovat ja sillä siisti. Kirjoitit myös, että oma herkkyytesi on enemmänkin typeryyksien sietämistä. Ilmeisesti se tarkoittaa myös noiden omien typeryyksiesi sietämistä.

Pitäisi sinunkin vähän miettiä, miten puhut toisista ihmisistä julkisella sivustolla, jossa kaikki kommentit ovat kaikkien luettavissa. Opettele sinäkin käyttäytymään asiallisesti toisia ihmisiä kohtaan ennen kuin tulet tänne kommentoimaan.

• Anonyymi00295
        UUSI

Olen sitä mieltä vahvasti ja tämä on kokemukseni tämän kaltaisesta herkistymisestä. Sinulla on omasi. Pidä siitä kiinni. Loukkaantumisesi on turhaa.

-Thinksy

• Anonyymi00296
        UUSI
        Anonyymi00295 kirjoitti:

Olen sitä mieltä vahvasti ja tämä on kokemukseni tämän kaltaisesta herkistymisestä. Sinulla on omasi. Pidä siitä kiinni. Loukkaantumisesi on turhaa.

-Thinksy

Ja kyllä omissa typeryyksissäkin on ajoittain sietämistä 🙂

-Thinksy

• Anonyymi00297
        UUSI

Thinksyssä on hieman samanlaista ennakkoluuloisuutta kuin Vilmassa.

Muistan ikuisesti tilanteen, jossa kirjoittelin Thinksyn kanssa erittäin asiallisesti. Yhtäkkiä häneltä tuli "tuomio" ominaisuuksistani. 😁 (Tietysti sellainen, josta en ollut lainkaan samaa mieltä. Tiedän omat vikani, mutta ne eivät olleet niitä, joita Thinksy luetteli.) Tuomio ei myöskään liittynyt mitenkään siihen meneillään olevaan keskusteluun.

Sen seurauksena en luota hänen faktuaalisiin väitteisiinsäkään. Objektiivisuus puuttuu.

🦄

• Anonyymi00298
        UUSI
        Anonyymi00295 kirjoitti:

-Thinksy

Pokaalilähetys Thinksylle huippuluokan pohjanoteerauksesta illan ratoksi! 🏆🏆

Jokin herne juuttunut hänellä isohkoon nenään tosi syvälle?!

Herkkiä ihmisiä pitää käsitellä sensitiivisesti ja hienovaraisesti 🫶

🤓

• Anonyymi00299
        UUSI
        Anonyymi00297 kirjoitti:

Thinksyssä on hieman samanlaista ennakkoluuloisuutta kuin Vilmassa.

Muistan ikuisesti tilanteen, jossa kirjoittelin Thinksyn kanssa erittäin asiallisesti. Yhtäkkiä häneltä tuli "tuomio" ominaisuuksistani. 😁 (Tietysti sellainen, josta en ollut lainkaan samaa mieltä. Tiedän omat vikani, mutta ne eivät olleet niitä, joita Thinksy luetteli.) Tuomio ei myöskään liittynyt mitenkään siihen meneillään olevaan keskusteluun.

Sen seurauksena en luota hänen faktuaalisiin väitteisiinsäkään. Objektiivisuus puuttuu.

🦄

No, no, luottakaa nyt vain. Mielipiteet tulevat erityisellä näkemyksellä ja kokemuksella sekä äärimmäisellä asiantuntemuksella 🤭

-Thinksy

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Herkkyydestä

Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l
      Sinkut
      316
      1125
    2. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      67
      945
    3. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      77
      938
    4. Mikä minussa sitten

Kiihottaa enemmän kuin muissa?
      Ikävä
      71
      805
    5. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      67
      721
    6. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      40
      715
    7. Olen kiinnostunut sinusta, en seksistä

Vihjailuja toiseen suuntaan on tullut niin paljon, että asia on korjattava. En näe sinua esineenä, vaan hienona persoona
      Ikävä
      34
      627
    8. Onko meillä

Kaikki hyvin? 🤨 Miehelle
      Ikävä
      44
      627
    9. Mies.. rehellisesti

Mitä haluat nyt sun elämään?
      Ikävä
      51
      579
    10. Taidan lähettää kaveripyynnön

Sulle nainen. Otan vaan rohkaisuryypyn ensin.
      Ikävä
      42
      551
    Aihe