Pituuskasvu 20 ikävuoden jälkeen?

Kasvanko enää

Pituuskasvu? Jossain joskus kuulin kerrottavan että tyttölapsi yleensä kasvaa pidemmäksi kuin äitinsä ja poikalapsi kasvaa pidemmäksi kuin isänsä...ainakin hiukan pidemmäksi...? Onkohan näin...

Mun veljet on molemmat kasvanut hiukan pidemmäksi kuin iskä, mutta mä oon jäänyt aika reilustikkin lyhemmäks kuin mun äiti:/..enkä tie voinko enää ees kasvaa.

Jos oikein mittasin viimeksi, niin pituus oli 164,5cm. Terveydenhoitaja mittasi pituudeksi 164cm kun olin 17 vuotta ja nyt olen jo 20v. Äitini on n. 171cm ja iskä 176cm.

Ja kun laskee siitä kun olin vauva, että minkä pituiseksi mun olisi pitänyt tulla, niin se tais olla 169cm. En vaan tajua mikä mun pituuskasvun on töksäyttäny... johtuuko siitä että äitin äiti oli vaan joku 150cm...tosin sen isä on jotain 190cm :D

Elän kaikenlisäks terveellisesti, ikinä en ole alkoholiin tai tupakkaan koskenut. Vanhempani kyllä polttivat kun olin nuorempi, en tiedä onko se sitten vaikuttanut, vituttaa jos näin on!

Onko ketään naista joka olisi 20-vuotiaana enään kasvanut pituutta??? Teen hiukan mallintöitä, mutta etua ois mulle pituudesta. Tuntuu että kaikki muut asiat ois kohdillaan, paitsi se pituus.

18

5094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyhyt+söpö

      Eipä naiset enää kasva 20-vuotiaina. Ei voi mitään. Mutta lyhyet naiset on söpöjä :-)

      • Anonyymi

        Mä kasvoin yli 2cm vielä 21 vuotiaana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä kasvoin yli 2cm vielä 21 vuotiaana

        Oon viistoista enkä oo kavanu senttiäkään vuoteen ja oon 154


    • faktahan on että...

      Pituus ennuste ei ole tarkka ennuste, se on suuntaa antava ja heittää yleensä neljällä sentillä suuntaansa. Itselläni se on heittänyt jopa 9 senttiä (oon nyt 17 ja n. 155cm). En usko että kasvat enää, koska menkkojen alkamisen jälkeen kasvu hidastuu ja yleensä pituutta tulee lisää enää pari vuotta sen jälkeen. Koska äitisi äiti on ollut noin lyhyt, on hyvin mahdollista että olet sanut sitä kautta näitä "lyhyys" geenejä, enemmän kuin "pituus" geenejä. Pituutta määrittelee useampikin geeni ja sinä olet saattanut saada enemmän niitä "lyhyempiä" geenejä, kuin esim. veljesi. Myös jotkin lääkkeet, kuten osa astmalääkkeistä, saattavat vähentää kasvua. (Tietty myös tupakointi ja alkoholin yms. yms. käyttö siinä iässä, jolloin vielä kasvat, vähentää kasvuasi).

      Ja vielä: Kyllä, nykyään monet kasvavat pidemmiksi kuin vanhempansa, ja keskipituus Suomessa onkin kasvanut vuosien varrella.

      • faktahan on että...

        korjaus pituusennusteeseen: ei heitä yleensä 4 cm vaan saattaa heittää:)


      • pappat arvoon
        faktahan on että... kirjoitti:

        korjaus pituusennusteeseen: ei heitä yleensä 4 cm vaan saattaa heittää:)

        ihminen saa perintö tekijöitä enemmän isovanhemmiltaa kuin omiltaan, mun isä on n. 20 cm lyhyempi.


    • jeba45656345

      Mä taas haluan olla pätkä en tiiä miks. Oon valvonut etten kasvais paljon pituutta ja nyt oon 18v ja 159cm aika lyhyt oon. Ennen olin luokan pisin ala-asteella mut muut on mua kirinny pituutta ja on ihmtellyt miten oon jäänyt pätkäsi mun vanhemmat oli pitkiä. Kai se johtuu liian vähäst unest enkä liiku paljon mutta laiha silti oon kun kasvisruokia syön ja en voi sietää karkkeja kuin joskus kuukaudessa.

    • UghUgh

      Liekköhän joku trolli/kääpiö käyny äiskää jyystämässä parikytä vuotta sitten?

    • "vain" 157cm :D

      oma äitini on melkein 170cm, isäni on yli 170cm, 17v veljeni on ainakin 174, ellei pidempikin. 21v siskoni on 162, ja 10 vuotias siskoni on pidempi kuin minä saman ikäisenä. Ja minä? Minä olen upeat 157cm pitkä! ja minusta veikattiin yli 160 senttistä kans.

      Mikä siis meni pieleen? Se, että neuvolassa laskettiin ennustepituus isän ja äidin mukaan. Minulla on ollut saman pituonen isomummo (eli isän mummo). Pelkkien vanhempien geenit eivät määrää lapsen pituutta tai mitään muutakaan, vaan hekin ovat sekoitus omia vanhempieen ja he taas omiaan.

      Olen ylpeä pituudestasi, olen huomannut että miehet pitävät lyhyistä naisista, se herättää heissä suojelunhalun. ja mikäs sen ihanampaa kuin heittäytyä pieneksi ja avuttomaksi n. 20cm pidemmän miehen kainalossa. Näin minulla, sillä aviomieheni on todellakin sellaiset 186 senttiä pitkä.

      • Hermione Granger

        Paljonhan musta tulee pitkä? Oon 11 tyttö. Nyt oon 156. Mun mamma on 171 ja pappa 186. Arvioisko joku?


      • Hakkaajavauva
        Hermione Granger kirjoitti:

        Paljonhan musta tulee pitkä? Oon 11 tyttö. Nyt oon 156. Mun mamma on 171 ja pappa 186. Arvioisko joku?

        N. 170-178. Kai?


      • Anonyymi
        Hermione Granger kirjoitti:

        Paljonhan musta tulee pitkä? Oon 11 tyttö. Nyt oon 156. Mun mamma on 171 ja pappa 186. Arvioisko joku?

        Tytön tuleva pituus: isän ja äidin pituus yhteen, miinus 13cm jaettuna kahtia : 186 171 =357. Miinus 13 = 344 : 2 = 176cm. Saattaa heittää 8cm kumpaankin suuntaan,eli sinusta tulee 168-184cm. Kuinka pitkä sinusta muuten tuli? Sillä laskin että olet jo 19v.


      • Anonyymi

        Piti tulla: keskimäärin 172cm. 176cm. Vasta nyt huomasin lasku virheeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tytön tuleva pituus: isän ja äidin pituus yhteen, miinus 13cm jaettuna kahtia : 186 171 =357. Miinus 13 = 344 : 2 = 176cm. Saattaa heittää 8cm kumpaankin suuntaan,eli sinusta tulee 168-184cm. Kuinka pitkä sinusta muuten tuli? Sillä laskin että olet jo 19v.

        Mun iskä on 180cm ja äiti 164cm, 20 vuotiaana olin 168cm mutta 21 vuotiaana kasvoin vielä 2cm lisää ja ennuste neuvolasta 170cm tulikin sit toteen :D Ja olen biologisesti nainen (transmies,en hormoneilla vielä että se ois voinu vaikuttaa tms vaikkei sen pitäiskää kyl enää tän ikäsenä pituuskasvuun vaikuttaakaan) Nyt olen 23v


    • Anonyymi

      TLDR: arpapeliä, mutta mitä pitempiä sun vanhemmat on yhteensä, sitä todennäkösemmin susta tulee pitempi, ja mitä lyhemmät yhteensä sitä lyhempi. Koska geenit.

      ...

      Pituus määräytyy geenien (ja mun nähdäkseni myös planeettojen asennon mutta skeptikot on jyrkästi eri mieltä) mukaan. Mitä pitempi ihminen on, sitä enemmän sillä on erilaisia pituuteen vaikuttavia geenejä.

      Jos on vaikka vanhemmat joista isä on lyhyt eli vähän pituusgeenejä, ja äiti koripalloilija eli paljon pituusgeenejä, susta voi silti tulla aika pitkä tai aika lyhyt, koska isän pituusgeenit voi olla suurin osa erilaisia kuin äidin pituusgeenit, jolloin sulla voi olla niitä enemmän koska samaa geeniä samassa paikassa ei voi olla, ei mahdu. Silloin kun on samoja pituusgeenejä ja/tai vähän pituusgeenejä tulee lyhyempi kaveri. On uskottu että se mitä geenejä saat miltäkin vanhemmilta on randomia, mutta mä en usko randomiin, muuten ku että vapaa tahto.

      Mun veli on mua ainakin 10cm pitempi, samoin mun isä. Oon mies.

    • Anonyymi

      Minulla alkoi pituuskasvu uudelleen 22-vuotiaana. Sairastuin siis 11-vuotiaana anoreksiaan ja se jatkui 16-vuotiaaksi asti. Minulla ehti kk alkaa 10-vuotiaana mutta sitten jäivät pois 11-vuotiaana anoreksian myötä ja palasivat 18-vuotiaana takaisin. Ehdin 2011 mennessä kasvaa 163cm. Nyt 2021 kasvoin 5cm ja nyt kk toimii vähintåän 2x vuodessa, joskus jopa 4krt. Sairastuin siis 2016 omilleen muuton myötå ahmintahäiriööm, mikä on mahdollistanut kasvupyrähdyksen nyt näin pitkääm jatkuessaan, on keholla rakennusaineita sitä varten.
      Isäni on 174cm ja äiti 168cm, joten tuskin tästä enään hirveästi kasvetaan. Ennuste ennen anoreksiaa oli 174-178cm.
      Olin siis pakkohoidossa 2011 8kk ja sitten kontrolliläyntejä 2013-2015 2 viikon välein alipainon vuoksi. Eli se vaikutti hormonitoimintaan pitkään ja edelleen mutta ei enään sekundaarisesti.

    • Anonyymi

      Itse kasvoin 25vuotiaaksi asti. muutamia senttejä armeijan jälkeen.

    • Anonyymi

      SEN LISÄSKI OLET LÄSKI JA SURKEA VALEHTELIJA!

      - Edward Rawen -

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe