Portaiden alla oleva valu kastelee sokkelia

KosteaaOn

Talomme ulko-oven eteen on valettu betonilaatta, jonka päällä on (puu)portaat. Ilmeisesti tuo valu on tehty laajennuksen yhteydessä -98. Ongelmana on, että sadevesi (suojaa vain räystään verran) kastelee valun ja sitä kautta kosteus nousee sokkeliin. Sokkelista on rappaus irronnut n. 10cm korkeuteen yhdestä kohtaa n. 30 cm matkalta. Aina sateen jälkeen näkee kosteutta alhaalla sokkelissa tuolla kohtaa. Kuistin toisella seinustalla on ajotie eli sekään puoli ei juuri kosteutta läpäise, mutta siellä ei sokkelissa näy jälkiä.

Näkeekö sen kosteuden nousun rouhepinnoitetussa sokkelissa??? Muuttuuko sokkelin väri?? Näen kyllä sen tuossa kohtaa mistä puuttuu pinnoite ja ei kosteus yleensä siinäkään pätkällä nouse kovin ylös, max n. 4cmn korkeuteen. Pelkään, että kosteus nousee sokkelia pitkin ylemmäs, varsinkin kun on useita sadepäiviä ja sokkeli ei ehdi kuivua.

Mitä tehdä tuolle valulle? Piikatakko pois? Onnistuuko edes? Pitäisi kuitenkin joku pohja tehdä portaillekin. Takapihalla on betonirappuset sateessa eikä niistä silti mitään kosteutta siirry.

Kiitos asiallisista vastauksista.

2

465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KosteaaOn

Eikö mitään neuvoja?
      En pääse (tietenkään) tutkimaan, että onko sokkeli miten kauan märkä tuon valun alapuolelta. Yläpuolelta kuivuu lähes heti, kun puotaantuu. Kai se näkyisi sokkelissa, jos kosteus nousisi korkeammalle (siis lähelle tiiliverhousta tai sokkelin yläosaa)??

• ladetsy

Vaikeahan tuohon neuvoa antaa, kun ei näe sitä. Kuva olisi kiva :)
      Laatta siis johtaa veden sokkeliin. Kyllähän sen varmaan voi piikata pois, mutta voiko sen kaadon muuttaa pois talosta? Eli voisiko siihen laattaan valaa hieman kallistusta, ettei vesi enää pääsisi sokkeliin? Onko rappuset mahdollista purkaa helposti? Kun veden tulo sokkeliin loppuu, se kuivuu aika nopeasti, silti se saattaa pitkän ajan kuluessa aiheuttaa ongelmia mm. sisäilmassa. Veden pääsy sokkeliin olisi kyllä saatava loppumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe