jouluna Roomaan

joulu roomassa

ollaan lähdössä jouluksi Roomaan, onko kellään tietoa onko siellä silloin kaikki kaupat, ravintolat tai nähtävyydet kiinni vai auki. Kuinka pitkä matka lentokentältä, mihin Ryan air lasketuu on keskustaan ja pääseekö jollain yleisellä kulkuneuvolla esim junalla tai bussilla keskustaan
kiitos tiedoista jo etukäteen

7

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen nonno

      Ryanin käyttämä Ciampinon kenttä on vähän lähempänä keskustaa kuin suurempi Fiumicinon kenttä. Koneesi laskeutuu aika myöhään illalla, mutta silloin pitäisi vielä lähteä lentokenttäbusseja Terminin päärautatieasemalle. Jos sinulla on matkakumppani, kannattaa yöllä ehkä ajaa taksilla suoraan hotellille. Takseilla on kiinteä taksa Rooman keskustaan eli muurien sisäpuoliselle alueelle 30€.

      • joulu roomassa

        kiitos neuvoista


    • pantse89

      Samat suunnitelmat meillä. Olen kiinnostunut kaikista mahdollisista vinkeistä, keskiyön messusta ja nähtävyyksistä, joihin voi tutustua joulupäivänä. Matkakuumeen vallitessa kaikki tieto, muiden kokemukset ja matkakertomukset ovat kiinnostavaa luettavaa, vaikka niissä tulisikin tuttuja asioita esille.

      Asiallisista vastauksista jo etukäteen iso kiitos!

    • fani vm 65

      Olimme Roomassa jouluna 2007 ja reissu oli todella hieno. Vaikka en siellä ensimmäistä kertaa silloin ollutkaa oli matkassa "taikaa".

      Kaupungissa olimme 5 yötä ja lähdimme Finnairin lennolla kotiin tapaninpäivän aamuna. Sää oil aurinkoinen ja lämpöä n. 10-12 astetta. Yhtenä päivänä taisi sadellakin. Hanskat on ainakin aiheellista ottaa mukaan ja kevyehkö toppatakki.

      Nähtävyyksistä sen verran että jouluaattona olimme pietarinkirkossa ja kupolissa, joten se oli auki (ainakin vielä keskipäivällä). Kovasti siellä laitettiin kukkia ja alttareita kuntoon joulupäivän messua varten. Kaupat olivat myös auki alkuiltaan asti ja osa ravintoloista myös. Jouluahan vietetään 25 päivä ja silloin aamupäivällä kävelimme kaupungin halki kuuntelemaan paavin siunausta Pietarinkirkolle. Matkan varrella ei oikein mikään kahvila tms. ollut auki. Sitten kun lähdimme aukiolta (oli hieno kokemus vaikka emme kovin uskovaisia olekaan) niin bussit eivät kulkeneet (niillä on tauko klo 13-16) ja jouduimme kävelemään myös takaisin termiinin luo hotelliimme. Matkalla löysimme ruokapaikan auki ja kävimme syömässä. Oli ihan täyttä ja hyvä kun jotakin suuhumme saimme. Joulupäivänä ei siis voi nähtävyyksiä katsella eikä paljon muutakaan (illallakin olivat ravintola pääosin kiinni). Tapaninpäivänä lähdimme niin aikaisin etten siitä tiedä.

      Hyvää matkaa kaikille! Mielelläni lähtisin sinne tänäkin jouluna :)

    • pantse89

      Kiitos vastauksesta! Kovasti jo matkaamme odotan :-) Tarkoituksenamme on osallistua jouluyön messuun ja matkan lyhyyden takia taitaakin Vatikaani olla reissumme pääosassa.

      Jostain olin katsovinani, että kiertoajelubussit on liikenteessä joulupäivänä, mahtaakohan pitää paikkansa?

    • santa messa

      Pyhän Pietarin basilikan keskiyönmessuun on turha toivo odottaa päästä sisään. Sinne on anottava lupaliput jo ajoissa. Ehkä jo vuosi ennen. Ja jos saa liput niin kirkkoon mennään sisään jo useita tunteja ennen kuin messu alkaa. Turvatarkastukset ovat kovat. Mutta voihan sitä katsella torillakin vaikka torillekin on alettava jonottamaan jo tunteja ennen. Roomassa on muitakin kirkkoja joissa on keskiyönmessu joten kannattaa miettiä niitä mielumminkin.

    • pantse89

      Unohtui mainita aikaisemmassa viestissä, että tuo lippuasia on jo kunnossa. Olisikin mukava kuulla messuun osallistuneiden kommentteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe