Onko sitä lainkaan? Eikö tavallinen kuluttaja saa mitään vastinetta rahalleen.
Meille kävi niin, että -86 rakennettu talomme laitettiin myyntiin. Kuntotarkastaja teki tarkastuksen ja totesi että on riski, siis riski, että lattia voi kostua. Kosteusprosentti eräässä kohdassa, siis vain yhdessä, oli 71. Ostajat kaikkosi samantein tai meidän olisi pitänyt antaa talo "ilmaiseksi". Yhden ostajan "kovan luokan" "asiantuntijakin" kävi ja sanoi että hän saa kohta astmakohtauksen, koska home haisee lattioissa. (Siis avasimme nk.kosteusvauriokohdan, että voi katsoa"). Hän ryki ja yski ja melkoista teatteria esitti. Olimme itse melko noloja ja tuli todellakin häpäisty olo.
Menitin yöunet moneksi vuodeksi, kun mietin, miten sen lattian raskii laittaa uusiksi. Työkin jo kärsi siitä unettomuudesta. Otin erilaisiin asiantuntijoihin yhteyttä ja talo oli sillä välin vuokralla. Vuokralaisilla ei ollut mitään oireita kolmen vuoden aikana. Normaalit flunssat jne oli vain sairastettu, eikä mitään muuta ihmeellistä ollut ollut. Heidän mielestään talossa ei ollut mitään vikaa.
Vuokralaiset lähtivät tänä vuonna kesäkuun lopulla ja purkasin lattiat. Teetin asianmukaiset laboratoriotestit. Lattioista ja sisäilmasta ei löytynyt mitään poikkeavaa eikä mitään KOSTEUSVAURIOON viittaavaa löytynyt sieltä. Lattia oli kuiva ja villat oli kuivat. Eli turhaan koko työ ja yhden riski-sanan vuoksi. Ja arvatkaapa mitä koko touhu maksoi??? Purin lattiaa lähes 200 neliötä ja korvasin villat eka lecasoralla, styroksilla ja finnfoamilla. Nyt on lattioissa lattialämmitys ja laatat. Loppujen lopuksi remontti meni sutjakkaasti, mutta hermot meinasi mennä viimeisen parin vuoden aikana. Ja AIVAN TURHAA hommaa koko juttu.
Tekisi mieli käydä nirhaamassa se kuntotarkastaja.. Olen kuitenkin kunnon rehellinen kansalainen ja käytän kyllä laillisia keinoja..
Kuntotarkastajan vastuu??
9
300
Vastaukset
- partnevia.fi
Teillä on käynyt pätevä kuntotarkastaja, joka on kertonut riskirakenteesta. Kyseinen rakenne (ilmeisesti maanvaraisen betonilaatan päälle koolattu puulattia ja välissä villaeriste?) on todellakin riskirakenne silloin, kun maaperä on huonosti vettäläpäisevää. 1980-luvulla tehtiin vielä paljon taloja, joihin ei laitettu salaojituksiakaan. Toisaalta -86 rakennetun talon salaojitus voi olla tukossakin, ellei sitä ole asianmukaisesti huollettu (huuhdeltu säännöllisesti). Myös talon painuminen esim. savipitoisella tai huonosti tiivistetyllä maaperällä aiheuttaa suuremman riskin alapohjan kostumiseen. Samoin taloon päin viettävät talon reunukset tai huonosti tehdyt sadevesijärjestelmät.
Kysymyksessä on siis RISKI, eikä välttämättä vaurio. Se, että ostaja kyseisen riskin kuullessaan "nostaa kytkintä", tuntuu varmaan myyjästä pahalta. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin oma sietokynnyksensä riskienkin osalta ja kyseisille asiakkaille tämä riski oli vain liian suuri.
Ehkäpä ensi kerralla kannattaa kuitenkin tuo kuntotarkastus tehdä vasta sitten, kun on ostaja löytynyt. Näin siksi, että ostaja voi olla mukana kuntotarkastuksessa ja todeta itse, kuinka tarkastus suoritetaan ja tehdä tarkastajalle myös kysymyksiä epäselvissä asioissa. Tällaisenkin mainitsemasi riskin osalta asiakkaalla olisi ollut mahdollisuus selvittää tarkastajalta, onko riskin vähentämiseksi jotain tehtävissä. Pätevä tarkastaja antaa myös siihen neuvot ja ohjeet.- partnevia.fi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
OHO!!!
Olet sitten palannut ihan asialinjalle... :/Olen "palannut" asialinjalle?? Tuota noin, jospa katsoisit peiliin ensin, ennen kuin kommentoit asiallisuudesta.
Kantani kuntotarkastustoiminnasta ei ole muuttunut mihinkään. Ostajan näkökulmasta pidän sitä edelleen lähes turhana ja ostajan oikeudellista asemaa heikentävänä. Silloin, kun kuntotarkastus tehdään, se tulee mielestäni tehdä mainitsemallani tavalla. partnevia.fi kirjoitti:
Olen "palannut" asialinjalle?? Tuota noin, jospa katsoisit peiliin ensin, ennen kuin kommentoit asiallisuudesta.
Kantani kuntotarkastustoiminnasta ei ole muuttunut mihinkään. Ostajan näkökulmasta pidän sitä edelleen lähes turhana ja ostajan oikeudellista asemaa heikentävänä. Silloin, kun kuntotarkastus tehdään, se tulee mielestäni tehdä mainitsemallani tavalla.Asiavirheitä en löytänyt, ja olen samaa mieltäkanssasi. Ainoana poikkeuksena kuntotarkastuksen tarpeellisuus, olen sitä mieltä että se parantaa molempien osapuolten oikeusturvaa.
Ja sitten minua kohtaan esittämiisi asiattomiin väittämiin:
A) Sinun rekisteröity nikkisi on todennäköiseti poistettu ylläpidon toimesta.
B) Ostajat eivät jonota puljusi edessä ostaakseen asiantuntemustasi.
C) Knoppailet liikaa lakitulkinnoissasi, vai oletko oikeasti omilla rahoillasi valmis vastaamaan rakennuksen ja kiinteistön kahdenkeskeisellä sopimuksella eroittamisen aiheuttamista mahdollisista vahingonkorvauksista?
Tiedät ja osaat paljon, mutta rauhoitu vähän ja anna vain sellaisia neuvoja jotka ovat varmoja. Epävarmoja neuvoja voivat antaa asianajajat, sekä niihin verratavissa olevat rahastaja-kusettajat, tuskin haluat kuulua siihen joukkoon?!?- partnevia.fi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Asiavirheitä en löytänyt, ja olen samaa mieltäkanssasi. Ainoana poikkeuksena kuntotarkastuksen tarpeellisuus, olen sitä mieltä että se parantaa molempien osapuolten oikeusturvaa.
Ja sitten minua kohtaan esittämiisi asiattomiin väittämiin:
A) Sinun rekisteröity nikkisi on todennäköiseti poistettu ylläpidon toimesta.
B) Ostajat eivät jonota puljusi edessä ostaakseen asiantuntemustasi.
C) Knoppailet liikaa lakitulkinnoissasi, vai oletko oikeasti omilla rahoillasi valmis vastaamaan rakennuksen ja kiinteistön kahdenkeskeisellä sopimuksella eroittamisen aiheuttamista mahdollisista vahingonkorvauksista?
Tiedät ja osaat paljon, mutta rauhoitu vähän ja anna vain sellaisia neuvoja jotka ovat varmoja. Epävarmoja neuvoja voivat antaa asianajajat, sekä niihin verratavissa olevat rahastaja-kusettajat, tuskin haluat kuulua siihen joukkoon?!?A) En ole koskaan rekisteröinyt nikkiäni, enkä tule rekisteröimään. En näe siitä mitään hyötyä.
B) Jos jonoa syntyy, pitää harkita joko palkkioiden tarkistamista tai rekrytoida apuvoimia jonon purkamiseksi.
C) Vahingonkorvausvastuuseen joutuu se, joka pimittää sellaisen sopimuksen vallintarajoituksesta, joka heikentää toisen osapuolen omistusasemaa. Sinun kannattaisi perehtyä edes jonkin verran sopimus- ja esineoikeuden perusteisiin. Ja siihen maakaareen.
Tällä palstalla en enää käy kanssasi keskustelua näistä asioista. En myöskään korjaa mahdollisia virheellisiä käsityksiäsi. Jos joku asia askarruttaa, ota sähköpostitse yhteyttä.
- arpaonnea
Tuo 71 % on ihan normaaliarvo eli kuivaa on, harvalla kuntoarvaajalla tuntuu olevan kosteusasiat ja yleensäkkään rakennusfysiikka hallussa.Ei osata mitata eikä varsinkaan tulkita tuloksia oikein vaan tuijotetaan jotain lukemaa eikä osata suhteuttaa sitä moniin asioihin.
- Joskus isäntä
Pintakosteusmittarin lukemahan ei taida olla mikään absoluuttinen tai edes mikään kosteusprosentti. Sen antamaa lukemaa pitää verrata eri kohtien näyttämien perusteella ja tulkita oikein. Tuo 71 ei kuullosta paljolta, jos se oli vain yhdessä kohdassa. Ostaja ylireagoi asiassa.
Tuosta kosteudesta ja homeesta lietsotaan paljon hysteriaa. Kuitenkin vuonna -86 rakennettu kylppäri on jo teknisen käyttöikänsä ylittänyt ja ostajan kannattaa tehdä se uusiksi joka tapauksessa sen viiden vuoden kuluessa, jona aikana myyjälläkin on vastuu. Missään nimessä minkään muutaman lukeman takia ei pitäisi jättää taloa ostamatta. Hälyttävämpää on, jos tuon ikäisessä talossa katolta roikkuu kauttaaltaan jääpuikkoja tai ulkoseinien pintalämpötila on monessa paikassa reilusti alle sisäseinien pintalämpötilan. - herkkä,
hän on tosi herkkä astmakohtauksille!
" Ostajat kaikkosi samantein tai meidän olisi pitänyt antaa talo "ilmaiseksi". Yhden ostajan "kovan luokan" "asiantuntijakin" kävi ja sanoi että hän saa kohta astmakohtauksen, koska home haisee lattioissa. (Siis avasimme nk.kosteusvauriokohdan, että voi katsoa"). Hän ryki ja yski ja melkoista teatteria esitti. Olimme itse melko noloja ja tuli todellakin häpäisty olo. "
-- -- Voi mitä sikailua! -astmakohtaus homeen hajusta, hajusta jota ei edes ole. Riskirakenne on ehkä, mutta ennen kuin lähtee tuomitsemaan asuntoa, pitää asunto tutkia onko vaurioita tullut rakenteisiin. - Erkkilattiankorjaaja
Tarkennan vielä aloitustekstiäni.
Tässä talossa on kylpytilat, sekä sauna, pesuhuone, pukuhuone että kodinhoito- ja vaatehuone tehty uusiksi pari vuotta sitten. Niissä on nykyaikaiset vesieristykset (kuvat remontista otettu) ja uudet valut, lämmityskaapelit ja laatat ja sekä lattioissa että seinillä . Eli se asia on kyllä hoidettu.
Nyt on lisäksi uudet valut ja lattialämmitys ja osittain laatta ja osittain laminaattipinta. Eli kaikki alkaa olla kohta uutta. Mitään näkyvää vauriota ei ole näkynyt kenenkään silmissä (olen ottanut kaikista puretuista paikoista valokuvan ja myös lattian korjaamisen työvaiheet). Sen lattian kävi tarkistamassa useampi ihminen ja kaikki rakennusalan ammattilaisia. Lattianremontointia on lisäksi käynyt rakennusmestari tarkistamassa. Ja kuten alussa sanoin jo, otettiin laboratoriotestit, jotka on ammattilaiset tarkistaneet ja niissä ei ilmennyt mitään sellaista mikä viittaisi mihinkään epätavalliseen. Eli kaiken pitäisi olla kunnossa. Missään ulkopuolisissa rakenteissakaan ei näy mitään poikkeavaa (tämäkään ei minun oma arvio). Lattian pinta on noin 50-80 cm maanpinnasta riippuen paikasta. Tämäkin jäi edellisessä tarkastuksessa huomioimatta.
En ymmärrä miksi ihmiset ovat talon myyjiä vastaan!!! MIKSI IHMEESSÄ MEISTÄ TEHDÄÄN ROSVOJA.???
Monilla ihmisillä elämäntilanteet muuttuu ja työpaikat vaihtuu. Lapset lähtee maailmalle eikä tilaa tarvita enää niin paljon. Meilläkin tuo talo toisella paikkakunnalla (250 km päässä) ja kumpikaan ei asu sillä paikkakunnalla enään. Elämä täällä uudella paikkakunnalla on ollut tavallaan pysähdyksissä monta vuotta yhden kuntotarkastajan väärän arvion vuoksi. Nyt meni taas kesäloma remonttiin ja taas tulee joku kuntoarvioija.
Emme pääse ikänä uuden elämän alkuun.. Ainakin tämä on jo siirtynyt muutaman vuoden. Jotenkin tämä oravanpyörä alkaa tosissaan tympiin. Ikänä ei puhuta että näinkin päin voi käydä. Kaikki talon myyjät syyllisestään ja useimmiten väärästä syystä. Ei ne talon myyjätkään kaikkea osaa rakennusalalta ja niistä suurin osa on aivan muissa ammateissa.
Jostakin kumman syystä ihmiset ostavat kuitenkin vielä vanhojakin taloja. Kohta kai myydään täysin uusia vaan ja entiset poltetaan, jos tämä menee näin kireäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."422106Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1701868- 1161310
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711140- 91895
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73879Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78839Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43836Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931763- 54681