Vaalea vaiko tumma

Jopel

Tämän päivän Hesarissa tietoguru Torstilta kysytään, vaaleaksi ja tummaksi paahdettujen kahvien suosituimmuutta.
Torsti käsittelee asiaa kovin tieteellisesti ja selittelee, miksi vaalea on suositumpaa.

Meille pojille asia oli 50-luvun lopulla, kun SOK toi Katriina kahvit markkinoille, aivan selvä.
Vaalea Katriina on tietenkin parempi kuin Tumma Katriina. Miksikö? No kun Vaaleata Katriinaa sai panna enemmän.

19

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu*

      Samasta syystä ostan aina vaaleaa Presidentti-kahvia. :)

    • susmorsian ek.

      minäpä taas tummaa Arabicaa, siinä on ytyä ilman lisäilyjä !!!

    • Ramoona*

      K-kaupan taannoinen mainos kehotti : Päätä päiväsi Costa Ricalla - onhan niitä huonompiakin tapoja ja paikkoja valittu päästäkseen päiviltä.

      Ensimmäisessä työpaikassani isot pojat leuhkivat panevansa Vuokkoa. Vuokko oli pullotettua kahvikermaa.

      • Katleija

        Hehh..minä päätän päiväni usein Little's kofeiinittomalla kahvilla. Ei mene unet.


    • katleija

      Tottumiskysymys minulla vaalean eduksi. Maun vuoksi, eikä siksi että sitä kuluu enemmän. Merkkini on Presidentti.
      Saa vaaleapaahtoisestakin ytyä kun tuplaa poroannoksen.
      Suurin osa kai on arabica kahvia, sitä rubustaa käytetään paljon vähemmän. Onko Arabica kahvimerkki ja kuka on valmistaja.

      Turun kahvipaahtimon kahvia saa Cafe Artista. Se on erikoisen hyvää kahvia tosiaan. Sieltä saa TK:n vastapaahdettua kahvia 250 gr pusseissa papuina tai juuri jauhettuna. Eipä ole tullutkaan sitä kotiin ostettua.

      Miniä toi Egyptinmatkalta melkein puuteriksi jauhettua kahvia, jossa oli ihana aromi. Se kuului valmistaa beduiinien tapaan pannukahvin tapaan suodattamatta. Päälle nousee vaahtoa parilla nopealla kiehautuksella. Lirutetaan kuppeihin niin että jauhe jää pannuun.
      Kyproksella sain tällaista myös terästettynä lämmikkeeksi, koska astuimme rähjäiseen "kahvilaan" sateen kastelemina. Pienistä kapeista laseista sitä tarjosi partainen Kyproksen kreikkalainen ukkeli.

      Kyllä kahvi kielenkannat irroittaa.

      • Paahtoaste ja määrä!

        Ei tummapaahtostakaan voi käyttömäärän suhteen säästellä.
        Laiha, tumma on kamalan makuista.
        Siis kahvina!


      • Ramoona*

        Kauppahalleista löytää erikoisia kahvi- ja teelaatuja , niitä tulee joskus maisteltua, mutta en pidä esim. kardemumman tai piparimausteen makuisesta kahvista, joita joulun alla mainostetaan. Olen löytänyt Lohjan Muijalasta pienpaahtimon, joka tuo maahan valikoimiaan luomulaatuja mm. Etiopiasta, Perusta ja Panamasta. Paahtimolla on ekologiset ja eettiset päämäärät ja ilmeisen intohimoinen suhde kahviin. Liikkeestä saa myös erilaisia keittimiä, teetä, maustesiirappeja ym. Hintaa näillä kahveilla on tuplasti, mutta mielestäni ovat hintansa väärtejä, eikä niitä mukitolkulla ryystetä.

        Joskus teen jälkiruuaksi erikoiskahviannoksia, nettihän pursuilee tätäkin barista-tietoutta. Muistan muutaman kahviketjunkin täältä, käsiteltiin perinteiset plöröt ja knorrit, Irish coffeet ja lattet. Onpa täällä kahvikupit ja -mukit tulleet puiduiksi, tassilta hörppäämiset ja suolan lisäämiset.. Eihän tuo ole ihmekään, kun koko 70 on varttuneiden viihtyisä kahvipöytä ja meillä on pisteenä i:n päällä Kahvipirtti ehtoisine emäntineen. Siellä oltiin minun palstalle tullessani termarilinjalla, mutta pitkiin ei ole kukaan niistä puhunut.

        Yleensä tiputtelen tavallisella kahvinkeittimellä joko Juhla-Mokasta tai vaaleasta Presidentistä, tavallista vahvempaa, sillä lorautan paljon lämmitettyä maitoa sekaan, vieraisilla juon yleensä mustana.Sokeria en tavallisessa kahvissa käytä, sillä se peittää kahvin maun. Nokipannukin on retkellä käytössä, jos on tulentekomahdollisuus - kolmesti kiehautettu , siinä on taikaa.


      • Ramoona* kirjoitti:

        Kauppahalleista löytää erikoisia kahvi- ja teelaatuja , niitä tulee joskus maisteltua, mutta en pidä esim. kardemumman tai piparimausteen makuisesta kahvista, joita joulun alla mainostetaan. Olen löytänyt Lohjan Muijalasta pienpaahtimon, joka tuo maahan valikoimiaan luomulaatuja mm. Etiopiasta, Perusta ja Panamasta. Paahtimolla on ekologiset ja eettiset päämäärät ja ilmeisen intohimoinen suhde kahviin. Liikkeestä saa myös erilaisia keittimiä, teetä, maustesiirappeja ym. Hintaa näillä kahveilla on tuplasti, mutta mielestäni ovat hintansa väärtejä, eikä niitä mukitolkulla ryystetä.

        Joskus teen jälkiruuaksi erikoiskahviannoksia, nettihän pursuilee tätäkin barista-tietoutta. Muistan muutaman kahviketjunkin täältä, käsiteltiin perinteiset plöröt ja knorrit, Irish coffeet ja lattet. Onpa täällä kahvikupit ja -mukit tulleet puiduiksi, tassilta hörppäämiset ja suolan lisäämiset.. Eihän tuo ole ihmekään, kun koko 70 on varttuneiden viihtyisä kahvipöytä ja meillä on pisteenä i:n päällä Kahvipirtti ehtoisine emäntineen. Siellä oltiin minun palstalle tullessani termarilinjalla, mutta pitkiin ei ole kukaan niistä puhunut.

        Yleensä tiputtelen tavallisella kahvinkeittimellä joko Juhla-Mokasta tai vaaleasta Presidentistä, tavallista vahvempaa, sillä lorautan paljon lämmitettyä maitoa sekaan, vieraisilla juon yleensä mustana.Sokeria en tavallisessa kahvissa käytä, sillä se peittää kahvin maun. Nokipannukin on retkellä käytössä, jos on tulentekomahdollisuus - kolmesti kiehautettu , siinä on taikaa.

        Perhebudjetin ohjaamana ostamme Liddlen halpoja tummempipaahrtoisia kahveja.
        Ehkä pienellä tummuudella peitetään kahvilaadun puutteita mutta kelpaa meille.

        Matkoilta tuomme joskus paikallista kahvia.
        Viimeeksi helmikuiselta Kuuban kiertelyltä muutaman 250g paketin serrano arabicaa.
        Hinta hirvittää. 3,45 turistipesoa / 250g, noin viikon palkka keskiverto kuubalaiselle ja onhan se meillekin kallista, yli 10€/kg.
        Tummaa ja "oikeaa" kahvia.

        Joskus valmistan "oikean" kahvin mutteripannussa ja vaahdotan siihen käsihyrskyttimellä punaisen maidon.
        Tämä vaatii hieman sokeria vaikka sitä emme normaalisti käytäkään.

        Lueskelen mielenkiinnolla eri lähteistä kuvauksia hienoista, monitoimisista kahvikoneista.


    • Jatkuvuuden turvaamiseksi.

      Tarkoitan auvoista parisuhdetta, poikkeuksetta tummaa.
      Helppo arvata että se liittyy elämäni sulostuttajan tukan väriin.
      Nyt on ensimmäiset harmaat alkaneet ilmestymään.

      Onkohan harmaata kahvia muuten kuin hiivatin laihaksi keittäen.
      Jos se on vaihtoehto niin menipä teen juomiseksi.

      Vakavasti ottaen.
      Ollessani v2000 ensimmäistä 3kk:n työnhakureisua Espanjassa ja elämäni sulostuttajan ollessa omalomalaisena minua viihdyttämässä, totuimme tummapaahtoiseen kahviin.
      Tuon 3kk:n rupeaman jälkeen eivät vaaleapaahtoiset juurikaan maistuneet.

      Makumme ei ole tuosta muuttunut.

    • Katleija

      Jos emäntä on keittänyt oikein ytyä kahvia niin voi sanoa, että "eipä ole emäntä kahvia säästellyt".

      Litkun kahvin keittäneelle taas, "eipä ole emäntä vettä säästellyt." Tosin parempi on olla hiljaa.

    • toisin ymmärtänyt

      Toin vähälaktoositonta reettaa, kyll' maar reettaa panna saa!

      • Rudi...

        Oli firman pikkujoulut ja minä panin Vuokkoa firman sairastuvassa,


    • Atolfia

      Meillä juodaan Presidenttiä. Oikeastaan minä sitä enimmäkseen juon. Mieheni juo nykyään teetä. Sanoo ettei hänen enää kannata noin kallista kahvia juoda, mutta eukolle pitää antaa parasta:>).

      Olen huomannut, että vatsani kestää paremmin juuri tuota kahvilaatua. Juhla Mokasta saan refluksioireita. Liekö luulotautia?

      • Tumma pressa ja muut tummapaahtoiset ärsyttävät vatsaa vähemmän kuin vaaleat.


    • Stokkan tummasta

      haluaa vaimo kahvin keitettää.
      Hän keittää se niin tuhdiksi, että minä lorautaan hanasta vettä lantringiksi.

    • Meilläpäin sanotaan laihasta kahvista, että olipas talossa kovaa vettä.
      Mitä omaan kahvivalintaani tulee, niin näissä vaaleissa se on ehdottomasti vaalea.

      • sinisirkku-ek

        Alkoi taas soida laulun sanat täällä päin kun: *MInun armaani ei lemmi tummaa, hän lempii vaan vaaleataaa*

        Siks' minä plilkka laitoin vaaleita raitoja kutreilleni, no, leikki sikseen, - vaalea paahtoa suosin kahvissa minäkin !


      • hämmästyttävää ss
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Alkoi taas soida laulun sanat täällä päin kun: *MInun armaani ei lemmi tummaa, hän lempii vaan vaaleataaa*

        Siks' minä plilkka laitoin vaaleita raitoja kutreilleni, no, leikki sikseen, - vaalea paahtoa suosin kahvissa minäkin !

        eikö sinulla ole jo täysharmaa tukka tällä iällä ?


    • ........

      Hetkinen, ilmankos minulla on refluksia koko ajan ja olen juhla mokan suurkuluttaja, täytyypä kokeilla presidenttiä, tumma paahtoset ei maistu ja ostin sellaista watsakahvia, täytyy sanoa, et oli pahan makusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe