2v.neuvola

2v.pojan äiti

Mitä 2-vuotis neuvolassa tehdään? Onko ihan perusjuttu, mitat jne vai pitääkö lapsen jo osata jotakin, mitä? Mua holettaa, että neuvolassa testataan jotakin taitoa, jota ei olla kotona edes kertaakaan kokeiltu.
Millaisia taitoja ylipäätään 2-vuotiaan oletetaan osaavan? Lapsi on päiväkodissa, joten uskoisin, että sieltä oltaisiin yhteydessö jos lapsi ei kehity normaaliin tahtiin, mutta minua kiinnostaisi muutenkin, mitä 2v kanssa yleensä puuhataan. Meillä ei esim.kotona oikeastaan koskaan piirretä, pitäisikö jo?

5

3291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 32trf

Mitähän siellä oli...

Ihan perus mittaus ja punnitusjutut ja sitten keskusteltiin siitä mitä lapsi osaa. Jotain testejäkin täti teki, mutten muista enää mitkä niistä oli 2v ja mitkä 3v. kun hän halusi kokeilla myös vanhemman lapsen testejä neidin selvittäessä kaikki 2v testit. Tosin 3v testeissä mielenkiinto lopahti heti :D En minä usko, että joudut mustalle listalle siitä, ettei toinen osaa jotain, mitä ei olisi harjoitellut. Ja eiköhän päiväkodissa piirrellä ja askarrella yms. Meillä neiti piirtelee ja maalaa jonkin verran myös kotosalla ja nyt on innostunut muovailemaan ja leikkimään lasten saksilla.

Älä stressaa neuvolaa, ei se ole mikään pääsykoe! Ihan yhtä ihana se muksusi on, vaikkei jotain neuvolan standardia täyttäisikään. Ilmeisesti kuitenkin liikkuu ja puhuu jo joitakin sanoja, ne ne taitaa olla tärkeimmät.

• 2v. ja vilkas

me käytiin pari kuukautta sitten pojan kans 2v. neuvolassa. Siellä piti potkia palloa, rakentaa torni, tehdä palapeliä, poimia helmiä, jne. Ei mitään vaikeeta.

Ei kai sitä ole sanottu, mitä lapsen kanssa tulee kotona tehdä. Meillä on piirretty siitä asti, kun lapsi oli jotain 1½-vuotias. Lapsi itse tykkää piirtää. Samoin muovailuvahalla leikitään, rakennetaan legoilla, tehdään junarataa, ajelllaan autoilla, jne. Kukin lapsi on yksilö, joten eiköhän se tekeminen aika pitkälti lähde lapsesta.

Lapsi osallistuu myös arkipuuhiin kotona, kuten ruuanlaittoon ja siivoukseen. Tykkää leipoa ja muutenkin kulkee mukana ja "auttaa" omalla tavallaan. On paljon isänsä mukana vähän miehekkäimmissä hommissa (puuhommia, auton laittoa, vehkeiden korjaamista, jne.).

Kyllä hoitopaikasta pitäisi kertoa vanhemmille, jos lapsen kehityksessä jokin vaikuttaisi oudolta tai poikkeavalta.

• poiujhygt

Meillä tehtiin neuvolassa nuppipalapelia ja piirtääkin sai, kun lapsi niin hanakasti ilmaisi kiinnostuksensa neuvolantädin kynään ;) Ei siellä muistaakseni muuta tehty, juteltiin paljon osaamisesta ja kasvamisesta, mut ei mulle ainakaan jäänyt sellaista oloa, että olis pitäny osata jotain tiettyjä juttuja. Kai ne vaan haluaa saada jonkun "noin suurin piirtein missä mennään" käsityksen :)

• 2v. pojan äiti

Kiitos vastauksista.
      Nyt tiedän, että ainakin tuossa palapelissä poika ei onnistu. Jostain syystä poika ei vieläkään osaa edes laittaa eri muotoisia palikoita laatikon oikeaan reikään, eikä meillä kotona ole palapelejä. Tuolla palikkalaatikolla ei paljoakaan leikitä kun se ei poikaa kiinnosta, harjoituksen puutetta siis.

En minä sinänsä stressaa tuosta 2v. neuvolasta. Meidän neuvolatäti on juuri vaihtunut ja tämä eka kerta uudella tädillä, joten saa nähdä tekeekö poika mitään pyydettyä.

• MIE:

Ei tarvii osata mitään "erityistaitoja". Lähinnä kyselivät juokseeko pallon kanssa käveleekö portaita itse (tasajalkaa vai vuorojaloin), heittääkö palloa tekeekö palikkatornia, palapeliä, pitääkö kynää/saako aikaan jälkeä :) eli ei pidä osata piirtää palloa eikä tarvii osata rakentaa palapeliä vaan mahtaako olla kiinnostusta kokeilla. Meillä 2v rakensi jo20palaisen palapelin itse ja piirsi ympyrää (auton renkaita), laski seitsemään (siis laskemalla esim palkoita, ei luettelemalla numeroita) näitä ei varsinaisesti testattu neuvolassa vaan lapsi touhusi lattialla lelujen kanssa (palikat/palaapeli/autot/pallot jne) ja neuvolatäti keskustelun lomassa seurasi miten lapsi niiden kanssa touhuaa. hämmästyi kun poika vaihtoi nuppipalapelit hyllystä oikeisiin palapeleihin ja rakensi nekin :) ja laski palikoita 1-2-3-4-5-6-7 :) Ja kuunteli siinä ohessa mitä lapsi jo juttelee. Kehut tuli ja on kuulemma ollut aikaansa edellä mutta onpa meillä kotonakin aikapaljon näitä asioita lapsen kanssa touhuttu koska on aika adhd ellei ohjattua toimintaa kotona ole yhtään. säästää hermoja vanhemmillakin kun lapsi keskittyy johonkin eikä mäiski lelulaatikon sisältöä turhautuessaan.. ja kun lasta itseään selvästi kiinnostaa nämä asiat jo tehdä niin emme ole estelleet. kannustaneet kyllä muttemme tuputtaneet.

Samat ohjeet nyt sulle, ei pidä opettamalla opettaa esim. palikoita erottelemaan, anna kiinnostuksen tulla lapsesta itsestään. Ohjaa ja innosta mutta ei 2vuotiasta tarvii "opettaa leikkimään" :) Hoitotädit ja neuvola kyllä sanoo jos alkaa jäädä jostain niin jälkeen että alkaisivat huolestua mutta kun ei 2vuotias oikeastaan kovinkaan paljon mitään vielä osaa eikä tarvii osata. Suunta vaan pitää olla oikea että jotain kehitystä tapahtuu :) Sanoja tulee, oppii ilmaisemaan itseään ja tunteitaan, kiinnostuu uusista asioista vaikka ne olisikin lyhyitä pyrähdyksiä mitä jaksaa esim. palikoita pinota tai palapeliä tutkia. Seuraapa vain tuo 2-3v ikäväli on melkoinen harppaus mitä lapsi kehityksessään etenee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe