Kaukkareiden puolesta!

Kaukkarinomistaja

Moni on tällä palstalla on haukkunut kaukkareita ja päivitellyt, kuinka sellaisia panssarivaunuja muka tarvitaan Suomen oloihin. No, kyllä todellakin tarvitaan! Itse asun lähes 30 kilometrin päässä lähimmästä kaupungista, sekin vain pienikokoinen, ja omistamme 3-vuotiaan kaukasianpaimenkoiranartun. 75cm korkeutta, monta kymmentä kiloa painoa, mieletön lasten- ja laumansuojeluvietti... Mutta ihanan uskollinen, turvallinen ja perheestä todella huolen pitävä koira!

Omistamme lampaita, ja monet kerrat on koira räyhännyt sudet ja ketut pois pihapiiristä. Myös paljon karhuhavaintoja on tehty, jonka takia koira juoksee kanssamme marjassa ja miehen kanssa metsällä. 4- ja 8-vuotiaiden tyttöjen ,leikkejä vartioi pihassa. Ja viihtyy paksun turkkinsa puolesta ulkokoiranakin, ainakin kesäaikaan.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei kaukkari ole paras mahdollinen koira kaupunkioloihin tai kerrostaloasuntoon, mutta maalla se on mitä turvallisin toveri! Miettikää seuraavalla kerralla, kun näette kaukkarin, että ko. rotu on pelastanut kymmeniä tuhansia kotieläimiä ja ihmisiä.

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalla asuja

      Olen samaa mieltä kanssasi siinä että laumanvartijarodut ovat mitä ihananmpia koiria ihmisille jotka asuvat maalla kuin kaupungissa. Itse asutaan mun perheen kanssa aika kaukana maalla mettän lähellä ja olo on turvallinen kun on 2 kunnon Tiibetinmastiffia pihalla vahtimassa. :)

    • turripörri

      Ihan samaa mieltä. "törmäsin" elämäni ensimmäisen kerran kaukkariin pari viikkoa sitten, en ole kyseistä rotua aikaisemmin nähnyt livenä ja miten ihana lutunen karvaturri tämä nuori uros olikaan! En olis kyllä mennyt silittelemään, vaikka omistaja luvan kysyttyäni antoikin, jos olisin tiennyt sen olevan kaukkari. Mutta näin niitä ennakkoluuloja karsitaan, olin itsekin aikaisemmin sitä mieltä, että kaukkari on peto eikä niitä varsinkaan näyttelyissä tarvitse käyttää, mutta mieleni on muuttunut tästä yhdestä kerrasta. Itse en koskaan kaukkaria tule hankkimaan, vaikka maalla asutaankin, koen sen liian vastuullisena kasvatettavana ja omistautumista oikeanlaiseen koulutukseen. Hyv'ää syksyä vaan kaikille kaukkarin omistajille ja myös muille laumisten omistajille sekä rapsutuksia koirillenne!

    • voijestas

      Siis mitä vittua? Mielipiteesi koirasta muuttui kun se oli söpö karvaturri muttet uskaltanut mennä silittämään? haha...

    • cmz.m.zöxmc.zx

      Siinä ongelman ydin onkin, että kaukkari hankitaan kaikkia rodun ominaisuuksia laiminlyöden .
      Oma piha korvessa, on kaukkarin luontaisin elinympäristö ja kouluttamalla koiran saa käyttäytymään hyvin kaikkia kohtaan reviirin ulkopuolella.

      • ................

        noh,en nyt tiiä.. miun lähellä asuu yks/monta vanhaa hippimiestä ihan kaupungissa ja ne asuu sellasessa 'kerros'talossa ja tällä miehellä on 6vuotias kaukkarinarttu ja hyvin käyttäytyy ja on oikeen tyytyväinenkoira ! talossa vielä semmonen piha,että koira saa siinä olla ja aikas usein nuo miehetki istuskelee sen kanssa pihalla :) oikee mahtava koira ja mukavaa seuraa omalle samojediurokselleni :P


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe