miten munasolun luovutus onnistuu?

munasolunen

mitä kaikkea siihen sisältyy?
Miten munasolut kerätään, onko jollain kokemusta?Sattuuko se?

Millaiset vaatimukset pitää täyttää?

Olen alle 30v, pitkä175cm, hoikka, kaunis(hyvät hampaat ja iho, vaalea paksu tukka, siniset silmät, isohko suora nenä, täyteläiset huulet), olen mielestäni älykäs(nopea päättelykyky ja loogisuus, läpäisin mensan maksullisen ennakkotestin, mutta ei ole ollut tarpeeksi kiinnostusta ainakaan toistaiseksi mennä varsinaiseen.Olen myös aina ollut hyvä luonnontieteissä ja matematiikassa), taiteellinen(piirrän, maalaan, muotoilen, ompelen...), musikaalliinen(isä on muusikko, itse soitan kitaraa, laulan, sävellän ja sanoitan).
Lisäksi olen verbaalisesti(luen ja kirjoitan paljon) ja liikunnallisesti lahjakas(harrastanut mm telinevoimistelua ja koripalloa).

Luonteeltani olen lempeä, oikeudenmukainen ja empaattinen.Rakastan eläimiä.
Olen myös herkkä ja tunteellinen, nauran ja itken helposti.

Minulla on mieheni kanssa oma firma.En ole koskaan tuntenut tarvetta tulla äidiksi, vaikka voimakas hoivavietti onkin.Minulla se vain suuntautuu lemmikkeihini.

Minusta itsestäni riippumattomista syistä, lapsuuteni ei ollut aivan eheä ja onnellinen, mikä myöhemmin johti masennukseen ja lääkitykseen.Nykyään voin hyvin, mutta ehkäpä juuri lapsuudestani johtuen, en halua itse lapsia.

Ymmärrän kyllä hyvin naisia, joille lapsen saaminen voi olla kaikki kaikessa, ja jos ei tulekaan raskaaksi, koko maailma voi murtua.
Olenkin ajatellut, että voisin lahjoittaa omia munasolujani niitä tarvitseville, kun minulla ne menevät "hukkaan".
Tulen helposti raskaaksi, jopa ehkäisystä huolimatta.Olen tehnyt kaksi aborttia.Jälkimmäisellä kerralla odotin kaksosia, vaikka niitä ei ole kummankaan suvussa ainoitakaan.

Voisiko joku asiasta tietävä kertoa kokemuksistaan?Hieman pelottaa..

2

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidoissa34

Googlaamalla löytyy infoa munasolujen luovutuksesta.

"Munasolun luovutus

Pitkälle kehitetyistä menetelmistä huolimatta IVF-hoitomuodot eivät sovellu 5 %:lle naisista, jos he eivät pysty tuottamaan munasoluja, munasolut ovat saavuttamattomissa tai ne eivät kypsy, vaikka nainen tuottaakin niitä tai perinnöllisten sairausten riski on korkea.

Näissä tapauksissa voidaan käyttää lahjoitettuja munasoluja. Niitä voidaan saada vapaaehtoisilta luovuttajilta, sterilisoitavilta naisilta tai koeputkihedelmöityspotilailta, jotka ovat valmiita luovuttamaan ylimääräiset munasolunsa. Munasolun luovuttajista on pulaa.

Munasoluja voi luovuttaa terve, alle 35-vuotias, mieluiten synnyttänyt nainen, jonka suvussa ei ole perinnöllisiä sairauksia. Luovutus vaatii samanlaisen hormonihoidon ja munasolujen keräämisen kuin koeputkihedelmöitys. Luovuttajalle korvataan kulut, mutta taloudellisen hyödyn takia kukaan ei lahjoittajaksi ryhdy.

Kaikki mahdolliset luovuttajat käyvät läpi tarkan seulonnan perinnöllisten sairauksien ja esim. tulehdusten poissulkemiseksi. Menetelmän onnistumiseksi luovuttajan ja vastaanottajan kuukautiskierron on oltava samassa vaiheessa (ellei käytetä pakastettuja alkioita).

Lahjoituksen voi tehdä nimettömänä tai antaa suostumuksensa siihen, että 18 vuotta täytettyään lahjoituksen ansiosta syntynyt lapsi saa tietää luovuttajan nimen. Munasolujen luovuttajana voi olla pariskunnan sopima oma lahjoittaja - usein sisko. Siemennesteen antaa hedelmöitystä varten oma mies.

Luovutetut solut ovat nykyisin lähes aina tuntemattomalta lahjoittajalta. Luovuttaja ja vastaanottaja eivät saa koskaan tietää toisistaan. Jos toinen haluaa joskus tietoa vastapuolesta, molempien on suostuttava siihen.
      Munasolun luovutus vaihe vaiheelta

Luovuttaja:

Hormonihoito, kuten IVF:ssä
      Hoidon seuranta, kuten IVF:ssä
      Munasolujen keräys, kuten IVF:ssä
      Luovuttajan munasolut hedelmöitetään vastaanottajan miehen siittiöillä. Muutoin kuten normaali IVF"

Eli luovutusta edeltää hormonihoito, luovutus ei ole täysin kivuntonta, joskaan ei ylitsepääsemättömän kivuliastakaan.

Millainen ehkäisy sinulla on kun olet siitä huolimatta tullut kahdesti raskaaksi?
      Ikäsi puolesta saat sterilisaation, lienee helpompi kaikin puolin jos kerran ehkäisyt eivät toimi (oletko tullut homonikierukankin kanssa raskaaksi?). Jos kerran et lapsia koskaan halua, sterilisaatio on varmastikin kaikin puolin parempi kuin se että joutuu turvautumaan keskeytyksiin.

• wwlwwlw9

Hei
      Munasolun luovuttajista on huutava pula. Hienoa, että ajattelet lahjoitusta. Suosittelen, että olet yhteydessä Väestöliiton lapsettomuusklinikkaan. He ja lahjoituksesi saava pariskunta ovat varmasti iloisia soitostasi. Kts yhteystiedot www.vaestöliitto.fi/lapsettomuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1470
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1444
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1153
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1134
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1086
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1054
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      76
      909
    Aihe