Ruokakulut

muutto mielessä

Paljonko teillä kuluu ruokaan kuukaudessa/viikossa? Haluisin saada vähän suuntaa antavaa tietoa paljonko tulisi varata ruokaan, kun piakkoin olen muuttamassa omilleni vanhempien luota. Silloin tällöin olen kotiin ostanut ruokaa (n.20-30e edestä) mutta niistäkin suurin osa ollut jotain mitä vanhemmat ovat pyytäneet tuomaan kaupasta, itsehän sitä tietää parhaiten mitä haluaa syödä.

Kun omillani asun niin pyrin välttämään valmisruokia, pizzaa, kebabia yms "kallista" ruokaa, ajattelin ostaa kunnon ruoka-ainekset ja valmistaa ruokaa joka riittää useammaksi päiväksi, kokkailu on kivaa =). Lisäksi syön mielestäni "normaalisti", en mättää viittä annosta päivässä, joskus saattaa olla että pärjää yhdelläkin isolla annoksella, välillä jotai välipalaa. Halpistuotteita (tyyliin Pirkka, Rainbow yms) varmasti tulee ostettua, samaa paskaa eri paketissahan se on.

Muutoin omat tulot ja (tulevat) menot ompi aikalailla selvät.

32

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k

      Syöt epänormaalisti, jos syöt vain yhden aterian päivässä etkä sitä viittä (!), mikä juuri on terveyssuositusten mukainen.

      Ruokakustannukset on tosi paljon kiinni yksilöstä, tavoista. mieltymyksistä jne. Itsellä menee n. 200€/kk ruokaan, joku toinen syö 100 eurolla ja vähemmälläkin. Jollain menee sitten se 500€. On todella vaikea arvioida toisen ihmisen puolesta paljonko tällä menee ruokaan.

      • normityyppi

        Täytyy kyllä ostaa kaikkein kalleinta gurmeeta jos yksi ihminen saa menemään 500 RUOKAAN. Tai sitten on tosi läski... Itselläni menee n.25 euroa viikossa eli satanen kuussa jos ostan vain kaupasta ja teen kotiruokaa. Opiskelijaystäväni kauhistelevat jo sitäkin. Heillä yleensä menee 40-60 euroa kuussa,mutta saavat yliopistolla kyllä lämpimän aterian viikolla.


      • Lissu H.

        Minä ostan joka päivä ruokaa 10 eurolla . Asun yksin . Tuohon sisältyy myös pesuaineet ja sukat yms.


    • OP

      öh tuo viisi ateriaa oli vaa läppä heitto, ja tuolla yhellä aterialla tarkoitan sitä että jos vaikka esim. yötöiden jälkeen herään joskus klo 12-14 ja ei heti ole nälkä nii voi olla että syön vasta joskus klo 16-18 aikoihin nii sillä pärjää aamuun asti, tietty iltapalan ja välipalan syön.
      On muute perhana tosi vaikee itelläki arvioida paljonko ruokakuluihin menis, no eiköhä sen sitte näe ku muutto koittaa :D

    • kivaa kokkailua

      Kohtuullinen 100 euroa pitäisi riittää, jollet osta kaljaa, tupakkaa etkä ylenmäärin kalliita valmiita herkkuja. Osaatkos kokata? Leivän leipominen on tosi helppoa. Tee sämpylöitä ja laita pakkaseen, saat sielä tuoreen veroista tarvitessasi. Muista syödä tuoretta, salaattia, ja hedelmiä riittävästi. Monet oikein tarkat pärjää vieläkin vähemmällä, mutta ei terveyden kustannuksella. Pidä eri lompsa ruokakuppaa varten, niin on helppo seurata mitä sinne menee.

    • 20 v.

      Itse syön monipuolista kasvisruokaa, en osta eineksiä, pizzalla tai Hesessä käyn noin kerran kuussa. Rahaa menee 80-140 e/kk, yleensä kuitenkin vajaa satanen.

    • Leipuri Hiiva

      Karppaajien kannattaa hypätä tästä yli mutta Ihan vaan itse kokonaiskuluihin liittymättä, niin mainostan tässä että tämmöisen köyhän budjetilla elävän ruokailut pelasti leipäkoneen hankinta. Ostin sellaisen kirpparilta kympillä viime talvena ja oon käyttänyt ahkerasti.

      Yhden leivän hinnaksi tulee ainekset jotain 20-25 senttiä sähköön alta 1 kwh energiamittarin mukaan eli siis about 10 senttiä. Kaupassa vastaava leipä noin 3 2,50 - 3 euroa.
      Tommonen kolme leipää viikossa menee mulla, että säästöä tulee 24-29 euroa kuussa pelkästä leivän hinnasta.

      Ja hyvää on !!!

      • Leipää sa Lidlistä suht edullisesti, aika useasti se on 50% alennuksessa, täällä kun minä asun niin esim. Ekotori sitä saa ilmaiseksi.


      • Pikkuruokainen
        opaalto kirjoitti:

        Leipää sa Lidlistä suht edullisesti, aika useasti se on 50% alennuksessa, täällä kun minä asun niin esim. Ekotori sitä saa ilmaiseksi.

        En syö koskaan leipää niin ei tartte ostaa myöskään pöytämargariinia eikä makkarasiivuja tai juustoa .


    • ...

      Meitä on 2 hlöä taloudessa ja meillä menee n. 500€/kk. Ostetaan kaljaa joka viikko, mutta muuten ei mitään kovin ihmeellistä.

      • Kaljaa???

        "Fiksua"...


      • äiti ja poika

        Meitä on myös 2 henkilöä taloudessa ja meillä menee noin 300 Euroa kuukaudessa ruokaan . Kaljaa ei meidän perheessä osteta ollenkaan .


    • Haluaisin oikeasti tietää mitä nämä 3 €/päivä ihmiset oikein syövät (oletuksena että siihen sisältyy kaikki ateriat, sekä yhden hengen talous), etenkin kun aina muistetaan painottaa kasvisten tärkeyttä. Tomaatit maksavat kolme €/kg, eli n. 15 senttiä kappale, salaatti helposti euron/ruukku, kurkku on tosin halpaa kuten sipulikin...

      Itse teen kotona ruokani alusta loppuun, leivät ostan toki valmiina kuten maidonkin, ja rahaa menee n. 10 €/päivä (viikonloppuisin tuplaten). Tuohon summaan ei ole laskettu olutta tai tupakkaa, ne kun eivät ole ruokaa (vaikka olut onkin elintarvike).

      Joten reseptejä kehiin, muuten teidän uskottavuus kärsii ;)

      • 20 v.

        Itse en puolestani ymmärrä, miten pitää syödä että ruokaan saa kulumaan yli 3-4 €/päivä. :D Syön hyvää ja monipuolista ruokaa, ja vaikka kasvissyöjänä tulee ostettua paljon tofua ym. vähän tyyriimpiä "erikoistuotteita", pysyvät kuukauden ruokakustannukset kuitenkin yleensä alle satasessa. Mitään karkkeja tai keksejä ei kyllä tule ostettua ollenkaan, johtuisiko siitä?


      • diudiu3

        Täytyykö välittäjän kysellä täältä resptejä kun ei itse osaa keittokirjasta tai netistä katsoa? Täytyy olla vitun läski jos YHDELLÄ ihmisellä menee kymppi päivässä pelkkään ruokaan. Mutta taisikin olla provo,joten kenenkähän uskottavuus tässä kärsii? :)


    • Syöpöttelijä

      Kaksi henkilöä taloudessa. Ruokaan menee noin 300eur kuukaudessa. Ruokaa tehdään aina siten, että töihin riittää seuraavaksi päiväksi mukaan.

      Opiskeluaikoina oli joskus tiukkaa, mutta pystyttiin elämään 20eur/viikko eli n.80eur/kk. Täysin kasvis safkaa syötiin.

    • Id

      5€/päivä on aika sopiva. Eli 150€ kuukausi. Nyt kun töissä käy niin on varmaan jotain 300€/kk, Yksin elän.

    • M +40v

      Asun yksin ja ruokiin menee reilu 600€ kuukaudessa. Rahaa on millä mällätä, niin kaupasta otetaan sitä, mikä sopii käteen ja näyttää hyvältä.

    • 12+4

      Jos asuntoon ei kuulu pakastinta tai jenkkikaappia hommaa se.

      Syöt ruokaa n, 2000 kcal / päivä joka on noin 1,3 kg ruokana.

      Itselläni kuluu 5,38 €/ ruoka päivä, en syö tuettua ruokaa tai luontaisetuaterioita.

      Mistään ei niin paljon nähdä vaivaa, kuin ruoka kuluista, joko omista tai muiden ja aina se toinen tietää osaa asian paremmin...

      Mitä tahansa ruokaa kannatta tehdä ainakin se neljä annosta ja pakastaa sitten..
      Ruokaa ei kannata säilyttää jääkaapissa, heti kun tietää ettei nyt juuri syö pakasta..
      Pakasta annoksina ja leipä siivuina, silloin ei tule hukkaa.

      Perehtyminen ravinto-oppiin maksaa itsensä takaisin hyvin pian.

      Käyttämistäsi kaupoista on helppo tehdä hinta vertailu, ihan isoon ruutu vihkoon. Perustarpeiden hinnat, kauppa kohtaisesti ylös.

      Pitkällä aikavälillä säästöt tulevat juuri tuossa, opit myös hinnat ja osaat verrata...

    • näin minä

      Syön aika hyvin 25 eurolla viikossa. Ostan usein valmisruoka kylkeä tai broileria S marketista. Syön ne tavallisesti kaikkien halpojen pakaste kasvisten kanssa ja ison perunan, jotka kaikki kuumennan mikrossa vuorotellen. Valmista 6.7 minuutissa.
      Aamulla paahtoleipää, ehkä juustoa ja kahvia.
      Illalla tavallisesti voileipiä sillin tai juuston kanssa, tomaatteja, kurkkua.
      Kerran viikossa paistan ison kasan ihania voissa paistettuja lettuja.
      Ostan usein halvempiä hedelmiä.
      Eilen ostin ison kukkakaalin jonka mikrouunissa keitin noin 8-10 minuuttia, senjälkeen paistoin sen paistinpannussa voissa ja öljyssä ihanan makuiseksi.
      Ilman suklaata ja pullo viiniä voisin syödä vähemmällä, mutta ne ovat ainoa luksus elämässä.
      En tupakoi.

    • huhuhiouh

      500-600 egee kuussa. asun yksin. Pohjaton maha, enkä ole läski.

    • köyhä tässä

      Jos syö ravintolassa, helposti menee 500-600 kuussa ruokaan.
      Minun kannattaa vain joskus ostaa ranskalaisia MacDonalsista.

    • Yksi eläjä

      No aika helposti menee lapsiperheellä 1000 eur kuussa ruokiin pesuaineisiin vaippoihin etc. Pelkkään ruokaan, jos ei syödä päivällä kotona menee silti 500 eur kuussa.

      • Suopursu.

        Asun yksin mutta lapset ja lapsenlapset käyvät muutaman kerran kuukaudessa joten siihen menee noin kolmas osa kuukauden menoista laitan liharuokaa heitä varten usein ja
        minulla menee noin 350-400kk. mummi.


    • Opiskelija Turusta

      Ite olen ensimmäisen vuoden opiskelija Turusta ja pyörittelen nyt ensimmäistä kertaa omaa talouttani. Rahaa ruokaa menee viikossa semmoset 20 euroa, joista suurin osa menee salaattitarpeiden ostamiseen. Muuten ruokavalio pyörii aikalailla perunan ja makaronin ympärillä.

      Turun yliopistolla opiskelijaruokalat on suuri helpotus; 2,5 eurolla saa täyden lounaan, jolla pärjää hyvin iltapäivän yli. Illalla tarvii sitten keitellä päivän toinen annos.

      Meikäläisen budjettia pelastaa "ilmainen" liha ja perunat, jotka saa kotopuolesta omalta pellolta ja metsästysharrastuksen kautta. Ilman noita budjetti vois nousta tohon 25-30 euron kieppeille.

      • halvallako??

        Eli ruokaan menee 22x2,5 euroa=55 euroa 4x20euroa. Joten ruokakustannuksesi kuukaudessa on 135 euroa.


    • janicaoliver

      Hyvällä suunnitelulla pärjää pitkään. Olen itse ravintola-alan työntekijä, eli töistä saan kyllä suht. paljon ruokaa ilmaiseksikin, eikä ruuan hankkimisessa olisi pakko kitsastella. Mutta hyvän perusruokakorin saa helposti alle 30:llä eurolla viikko, ja tässä otin huomioon päivittäisen kasvistarpeen täyttymisen. Aika paljon voittaa myös käymällä ruokakaupoissa sunnuntaisin tai perjantaisin, kun punaiset alennuskupongit ilmestyvät ruokiin.

    • Itsellä menee sellainen 5-15€ pelkkään ruokaan viikossa. Koska tykkään paljon laatikkoruasta. Nii ne on sitten helppo säilöö pakastimessa pahanpäivän varalle!

      Ostan myös todella paljon Pirkkaa ja Rainbow:n tuotteita. Koska samaahan nekin ovat, halvemmalla hintalapulla vain.

    • karkkihiiruli

      Meidän kolmihenkisellä perheellä (minä 2 murrosikäistä) rahaa ruokaan menee noin 350-450 euroa. Ei kauheasti eineksiä, mutta jonkun verran niitäkin esim. pinaattilettuja, muroja ja sitten jugurttipikareita. Tuohon summaan sisältyy myös pesuaineet (hammatahna, wc-paperi, saippuat, puhdistusaineet, roskapussit yms), jotka ostan samasta isosta marketista kuin ruoatkin. Summaan sisältyy jonkun verran myös esim. synttärilahjoja, nilkkasukkia, pitkiä kalsareita yms.

      Tiedän, että meillä menee tosi paljon ruokaan, mutta kun ei muita paheita ole ja hyvän ruoan syöminen on ainoa paheeni, niin miksipä en sihen sitten rahaa käyttäisi. Olutta tms. alkoholipitoista ei juoda, mutta jonkun verran limua ja sitten tietysti nuoriso syö karkkia ja sipsejä viikonloppuisin. Karkkia syön itsekin ja se tietysti pitäisi pystyä karsimaan pois.

      Lihan suhteen olen tarkka ja ne ostan yleensä -30 % laputettuina. Kala on enimmäkseen kalapuikkoa tai seitä. Kasviksia ja hedelmiä syödään paljon hintaa katsomatta. Leipä on halpaleipää ja juusto halvinta mahdollista. Leikkeleitä syödään vaan 1-2 kertaa kuukaudessa.

      Joulukuussa menee ruokakauppaan varmaankin yli 500 euroa, mutta siihen säästän rahat etukäteen. Summa sisältää esim. konvehtirasioita lahjaksi, jouluruoat, lahjoja opettajille yms. ylimääräistä.

      Jos en katsoisi, että mitä mikäkin maksaa, niin silloin menisi rahaa varmasti vähintään 50 euroa enemmän joka kuukausi.

      Hyvin paljon ruoan hintaan vaikuttaa se, että paljonko heittää ruokaa roskikseen. Meillä esim. leipää kuivuu turhan paljon. Osasta teen korppujauhoa ja osa viedään kaverin hevostallille.

    • ?

      Kaksi henkeä, noin 35/75 15 = 50/90 euroa viikko. Kaksi kertaa viikossa kaupassa. Ekalla ostetaan lähes viikon tarpeet ja toisella lisää esim. maito- tai lihatuotteita, vihanneksia = huonommin säilyvää. Tähän sisältyy myös wc/talouspaperit ja pesuaineet.

    • näin meillä maksaa

      300-350 taitaa meillä mennä ruokakauppaan rahaa. tuohon sisältyy wc paperit yms kissan kalliit ruoat, oikeasti seniori kissa ruoat maksaa. oikein jos nipistää pääsee noin 200€/kk mutta silloin pöydästä löytyy joka päivä vain perunaa eri muodoissa. kissasta kun aika jättää tippuu noin 50€-60€ ruokalasku kuussa.

    • terveysintoilija

      Ei tarvitse syödä ainoastaan perunaa 200 euron pudjetilla.Kannattaa kerätä marjat ja sienet talteen syksyllä sekä kalat.Juurekset voi kuivata tai ryöpätä.Kuivatuotteet ostaa aina isommissa erissä jemmaan ja loput ruuat ruokatarjouksista. Leivonta kannattaa ,jos haluaa tuoretta leipää.Kahden hengen talous pääsee allekin 200 euroa kuukaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2234
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2054
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      165
      1830
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      164
      1675
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      18
      1280
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1168
    Aihe