Lapsettomuushoidot

HaluanVauvan_

Moikka!

Onko täällä ketään ketkä ois kunnallisella puolella lapsettomuushoidoissa esim. Lahdessa? Meillä alkaa ne ens viikolla ja silloin on ensimmäinen käynti. Mitä yleensä esimmäisellä käynnillä tehään ja ollaanko miehen kanssa eri huoneissa vai? Tutkitaanko ekalla kerralla jo onko munatorvet tukossa? Oon kaks kertaa ollut luomusti raskaana, mutta sain keskenmenon alkuvuodesta 2009 ja sitten meni kierto sekaisin ja pitkäksi, sitten tulin uudestaan raskaaksi loppuvuodesta 2009, mutta se jouduttiin keskeyttää lääkkeillä, kun se oli tuulimunaraskaus ja nyt kierto ollu pitkä taas ja sekaisin enkä ole tullut raskaaksi enää sen jälkeen..Olen kokeillut pari kertaa clomifeniä ja niillä on saatu munarakkulat kasvamaan jne, mut edelleen plussa puuttuu..Missäköhän vika? Pelottaa ettei enää edes tule raskaaksi :( Olisi kiva saada ystäviä muista ketkä on yrittäny pitempää lasta ja ketkä on hoidoissa kun tukea tarvitaan..

137

11012

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikoolll

Hei, täällä kohtalontoveri. Elikkäs tilanteemme seuraava: ollaan nyt yritetty lasta vuoden verran ja en ole kertaakaan plussannut edes haamuplussaa.
      Ovulaatiotestit ja greippimehulinjat vitamiinit on kokeiltu, mutta ei mitään. Nyt meiltä on otettu verikokeet ja pissanäytteet ja spermanäyte viedään syyskuun alussa ja vasta lokakuun alussa meillä on varsinainen pariskuntatapaaminen, jossa tutkitaan molemmat. Mutta en tiedä mitä kaikkia tutkimuksia tuolloin tekevät. On niin turhauttavaa koko touho, itse en niinkään vielä ajatellut asiaa kun puoli vuotta oli mennyt mutta nyt alkaa todellakin pelottamaan, kun vuosi on täynnä.

Ja monet itkut on itketty kun lähipiiristä on moni tullut raskaaksi (siis en sillä ettenkö olisi iloinen heidän puolestaan, vaan se vaan turhauttaa). Yksi kertoi tulleensa ensimmäisestä kerrasta raskaaksi ja miehelle jonka tuntenut alle vuoden ja eivät edes asu yhdessä.....!? Aarghhh,niin suututtaa välillä! Itse olemme kolmenkympin hujakoissa, naimisissa ja yhdessä olemme olleet jo kymmenen vuotta, joten lapsi olisi enemmän kuin toivottu ja puitteet pitäisi olla kunnossa. Mutta kun vaan ei niin ei....
      Ja jotenkin tosiaan alkaa välttelemään ystäviä, jotka ovat raskaana tai joilla on vauva....en tiedä miksi, mutta se tekee joskus melko kipeää.
      Mutta tämmöinen tarina meillä, koitetaan pitää lippu korkealla ja toivotaan parasta! Ja yritetään löytää paljon iloa elämästä! =)
      Tsemppiä sinne teille!

• Woodoll

Heippa!!! Täällä kanssa ilmottautuu yksi, hassua olemme täsmälleen samassa tilanteessa kuin te iikolll lääkärihommien kanssa! :) Meillä kanssa eka pariskunta tapaaminen olisi lokakuun alussa, mikäli saadaan siemennestenäyte hoidettua siihe mennessä.... Mies ei edelleenkään ole kovin innostunut antamaan omaa panostaan siihen :(
      Haluan_vauvan, lääkäri ainakin minulle sanoi, ett ekalla pariskunta tapaamisella tutustutaan spermanäytteen tulokseen ja kumpi tahansa se on niin tutkitaan ulkoisesti miehen kivekset ja naiselle tehdään vielä viimeinen sisätutkimus ennen lähetttä gynekologiselle puolelle, näin ainakin meillä.. Tätä ennen minulla on siis vuoden sisään tehty papa, sisätutkimus ja otettu verikoe (hormooniarvot kaikki kunnossa..) ... Eli ulkoisesti minulla kaikki näyttäisi olevan ok.. Pelkään vain niin jotenkin jos miehellä ei vaikka oo simppoja ollenkaan :S Itsellä kanssa kovasti haluttais tohon aukiolotutkimukseen, mutta lääkärisano, että muut tutkimukset sieä gynen puolella ja sinne ei lähetettä saa ennenkuin spermanäyte otettu...

Meillä siis yritystä takana 2,5 vuotta, esikoista yritetään, ei yhtään plussaa takana, mulla ikää 23v, miehellä 31v..

Ja iikoolll, tiedän ton tunteen kun kaverit vaan pamahtelee paksuks puolivahingossa tai tarkotuksellakin... Yritänaina olla iloinen heidän puolestaan mutta kyllä aika usein se on työntakana... Ensimmäiset tunteet on katkeruus/kateus ja suru... Vasta ajan kanssa pystyy hyväksymään asian... Raskaana olevia itselläkin tulee vältettyä, mutta syntyneet lapset ei jotenkin tunnu yhtään niin pahalta :) ...

• äippä1976

Hei kaikille !
      Olen ollut aikoinaan kunnallisella puolella hoidoissa, Kuopiossa. Ensimmäisellä kerralla mieheni antoi spermanäytteen, ja häneltä lääkäri kokeili pallit että ovat normaalin tuntuiset ja näköiset. Kyselivät sairaudet meiltä jne ja katsoivat ultralla minun tilanteen. Aukiolo tutkimus tehtiin vasta myöhemmin ja laparaskopia vielä myöhemmin. Kun tulokset saatiin eikä mitään syytä löytynyt oli minulla hormonihoito ja 3 inseminaatiota, tuloksetta ja siitä se jatkui sitten eteenpäin...

• HaluanVauvan_

Juu on kyllä rankkaa tää odottelu ja ku aika menee vaan eteenpäin ja mitään ei tapahdu ja jotkut muut tulee helposti raskaaks :( Meillä on jo tutkittu miehen sperma ja oli kuulema hyvää ja hedelmöityskyky on hyvä ja siittiöitä oli paljon. Mulla on varmaa ainaki jotain häikkää noissa hormoneissa ku ne kierrot oli pitkiä ja eri pituisia mut nyt lääkkeillä on taas ollu normaalin pituisia. Mut en tiiä sit sopiiko toi clomifen muuten mulle vai ohentaako limakalvoa jne..Mut onneks on muitakin lääkkeitä. Onneks se aika on ens viikolla ni silloin tietää enemmän. Pelkään myös että jos munatorvet onkin menny tukkoon enkä oo siks enää tullu raskaaks :( Multa on prolaktiini katottu ja se oli normaali ja gyne on katsonu ultralla ja oli kuulema näyttäny kaikki ihan hyvältä ja kohtukin oli kuulema hyvän mallinen jne.. Mut toivottavasti sais pian selville että missä se vika on ja toivottavasti ois sellanen vika minkä sais helposti hoidettua. Kokeillaanko inssiä jos miehen sperma on hyvää? Kaikille teille Plussaonnea! :)

• äippä1976

Hei taas!
      Meillä ainakin inssiä kokeiltiin, miehen spermassa ei mitään vikaa. Mutta sitä en tiedä sitten jos sinusta jotain löytyisi. Mutta se selviää, lääkäri kyllä osaa selittää sitten tilanteen

• HaluanVauvan_

Juu ens viikolla sitten selviää mitä hoitoja meille annetaan. Toivottavasti kaikki ois hyvin ja että hoitojen avulla tulis plussa.

• ikoolll

Jotenkin olen miettinyt ja pähkäillyt, että mistä ihmeestä johtuu, ettei hedelmöitys onnistu? Johtuuko kaikki kaikenmaailman lisäaineista ja muista jotka vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan ja kaiken maailman mömmöistä esim. nahkanhoitoaineista (jos on vaikka nahkapenkit autossa).....
      Mutta jokatapauksessa elimistömme ei toimi normaalisti, miten sen pitäisi toimia.
      Ja suuri tekijä on varmasti myös stressi, työelämä vaan vaatii enemmän ja enemmän eikä vapaa-ajalle riitä aikaa vaan elämä on yhtä suorittamista ja juoksemista paikasta toiseen. Itse ainakin tällä hetkellä olen työpaikassa jossa en viihdy lainkaan ja siitä tulee ihan jo henkistä stressiä kun joutuu olemaan "väkisin" töissä sen pakollisen ajan. Ja yrittää siellä vielä esittää, että kaikki on ok ja tykkään niin olla töissä täällä, vaikka sisäisesti tekisi mieli haistattaa kaikille. Mutta se on tuo asuntolaina, joka pakottaa nielemään kiukun ja turhautumisen. Ja toisekseen epäilen että töissäni on hometta, jonka olen myös miettinyt että se voisi olla todella suurena syynä, etten ole raskautunut. Ainakin olen lukenut muiden kokemuksia, ettei raskautuminen ole onnistunut kun on työskennellyt työpaikassa, jossa on hometta.
      Mutta kaukana ei ole että irtisanon itseni ilman uutta työpaikkaa....
      Minun vaan piti päästä purkautumaan vähän tuntemuksiani ja jakaa ajatuksiani mieltä painavista asioista.
      Koitetaan jaksaa ja olla positiivisilla mielin kuitenkin=)
      Ja toivotaan kaikille plussaa!!!!

• avun saanut

Rentoutta kuvaan, naiset! Se on henkinen jarru päällä, kun asiaa seuraa jatkuvasti.

Jättäkää liiat lisäaineet ruuistanne pois ja hiusten värjäys. Mieluummin luomuna eteenpäin. Ilman ihmekuureja silti.

Suosittelen kääntymistä Jumalan puoleen. Häneltä tulee kaikki hyvä.

• ärsyyntynyt.
        avun saanut kirjoitti:

Rentoutta kuvaan, naiset! Se on henkinen jarru päällä, kun asiaa seuraa jatkuvasti.

Jättäkää liiat lisäaineet ruuistanne pois ja hiusten värjäys. Mieluummin luomuna eteenpäin. Ilman ihmekuureja silti.

käsittääkseni jumalalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Jos jumala olisi olemassa, niin miksi hän antaisi ihmsiten kärsiä niin paljon.

• oksettaa koko kirkko
        avun saanut kirjoitti:

Eipä paljon kuule ole siihen suuntaan kääntymiset auttaneet. Jos lapsen saanti edellyttää jumalaan uskomista, niin kerropa meille, että miksi ateistit ja muiden uskontokuntien jäsenet esim. intiassa ja kiinassa lisääntyvät niin ettei laskuissa pysy? ja sen kun palvovat ties mitä jumalia ja keijuja lopun aikaa.

Ylipäätään en halua uskoa, osoittaa kunnioitusta, palvoa tai olla yhtään missään tekemisissä sellaisen tahon kanssa, joka aiheuttaa yhdelle ihmiselle näin paljon kärsimystä ja pahaa. Täällä ollaan nimittäin lapsettomuuden aiheuttaman masennuksen ja epätoivon kanssa jo siinä rajalla, että en tiedä kauan jaksan tätä tai ylipäätään enää koko elämää. En keksi miksi olisin yläkerran mielestä niin loputtoman paha, että ansaitsisin tällaista nujertamista. Joten paras suunnata toivon rippeet hoitavaan lääkäriin, ei taivaisiin kun sieltä se apu tai pienen pienikään helpotus oloon ei tähänkään mennessä ole pyytämällä tai pyytämättä jättämällä tullut. aamen.

• 78
        oksettaa koko kirkko kirjoitti:

Eipä paljon kuule ole siihen suuntaan kääntymiset auttaneet. Jos lapsen saanti edellyttää jumalaan uskomista, niin kerropa meille, että miksi ateistit ja muiden uskontokuntien jäsenet esim. intiassa ja kiinassa lisääntyvät niin ettei laskuissa pysy? ja sen kun palvovat ties mitä jumalia ja keijuja lopun aikaa.

Ylipäätään en halua uskoa, osoittaa kunnioitusta, palvoa tai olla yhtään missään tekemisissä sellaisen tahon kanssa, joka aiheuttaa yhdelle ihmiselle näin paljon kärsimystä ja pahaa. Täällä ollaan nimittäin lapsettomuuden aiheuttaman masennuksen ja epätoivon kanssa jo siinä rajalla, että en tiedä kauan jaksan tätä tai ylipäätään enää koko elämää. En keksi miksi olisin yläkerran mielestä niin loputtoman paha, että ansaitsisin tällaista nujertamista. Joten paras suunnata toivon rippeet hoitavaan lääkäriin, ei taivaisiin kun sieltä se apu tai pienen pienikään helpotus oloon ei tähänkään mennessä ole pyytämällä tai pyytämättä jättämällä tullut. aamen.

aamen.itse olen täysin samaa mieltä kanssasi, suorastaan rienausta heilutella tuota jumalakorttia. Itse olen kokenut alkoholistivanhemmat ja insestin..ajattelin että loppuelämä olisi jotakin muuta kuin taistelua.,mutta ei, jotenkuten olen tullut kolmenkympin ikään ja löytänyt ihanan miehen johon luotan ja uskon hyviin asioihin hänen kanssaan. Ja nyt olen herännyt todellisuuteen; lasta en koskaan saa. ,joskin pieni toivo elää yhä..Jos jumala on olemassa niin mulle se kusipää on suonut pelkkää kärsimystä.

• hauskoja olette
        78 kirjoitti:

aamen.itse olen täysin samaa mieltä kanssasi, suorastaan rienausta heilutella tuota jumalakorttia. Itse olen kokenut alkoholistivanhemmat ja insestin..ajattelin että loppuelämä olisi jotakin muuta kuin taistelua.,mutta ei, jotenkuten olen tullut kolmenkympin ikään ja löytänyt ihanan miehen johon luotan ja uskon hyviin asioihin hänen kanssaan. Ja nyt olen herännyt todellisuuteen; lasta en koskaan saa. ,joskin pieni toivo elää yhä..Jos jumala on olemassa niin mulle se kusipää on suonut pelkkää kärsimystä.

Kärsimykset ei ole Jumalan syy. Olettepa itsekkäitä kun vain haluatte Jumalalta mutta ette ole valmiita antamaan Hänelle mitään...Ette edes usko Jumalaan niin miksi odottaa että Jumala edes antaisi mitään..hahahah!

• kyllästynyt tollasee
        hauskoja olette kirjoitti:

Kärsimykset ei ole Jumalan syy. Olettepa itsekkäitä kun vain haluatte Jumalalta mutta ette ole valmiita antamaan Hänelle mitään...Ette edes usko Jumalaan niin miksi odottaa että Jumala edes antaisi mitään..hahahah!

Tässä taas yksi vatipää!!! Voi siihen jumalaan uskoa ilman hehkutusta ja ylistystä!!! Että voi ärsyttää SUN laiset ihmiset ja paljon!! En yleistä, mutta osa teistä on kyl niin SAA**NAN tyrkkyjä, kaksinaamaisia impesillejä ettei mitään rajaa!!! Teiltä jos on jotain kysyttävää, niin varmaan tullaan ihan seurakuntaan kysyyn!!! Muuten mun mielestä voi pitää päänsäkiinni, niinku fiksut ihmiset tekee arkaluontoisten asioitten kanssa!!! Sulla on itsellä kumminkin 6lasta. Eka tullu vahingossa teini-iessä ja jumalan olet ottanut avuksesi ja nyt suo ottaa niin pattiin, et purat sen näihin ihmisiin V: mäisellä asenteellasi jotka on muutenkin saanut kokea ihan tarpeeksi kovia!!! Ja ihan tiedoksi vaan, että minä itse juu uskon omalla tavallani ylenpään ja aika hemmetisti tehnyt hyvää tässä elämässä!! Mitä saan palkaksi!!! KAKSI KESKENMENOA JA VIIMEISESSÄ KESKENMENOSSA HOITOVIRHEESTÄ JOHTUEN MUNATORVET TUKKOON!!! Et joskus vois oikeesti pitää päänsä kiinni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• HaluanVauvan_

Niinpä varmasti tuo stressikin vaikuttaa paljon ja mullakin on kokoajan jotain stressattavaa ja jo pelkästään stressaa sitäkin, että tää raskaaksitulo tuntuu vaikealta ja kestää vaan eikä mitään tapahdu. Ja sit miettii et mikä on oikein vikana ja miksei enää tärppää.. :( Sit myös jännittää noi lapsettomuushoidot et joutuuko miten rankkoihin hoitoihin, mut tietenkin on hyvä että pääsee nyt noihin hoitoihin ja jos sitä kautta sais oikeaa apua. Mut nykyisin tuntuu, että on usko jo kokonaan menny siitä että edes sais joskus lapsen :( Tuntuu niin epäreilulta, ku yleensä ne ketkä ei ees haluais lasta, ni ne kyllä tulee ihan tosta vaan raskaaks, mut sit me ketkä halutaan ni meille tää raskaakstulo on vaikeaa :/

• JännittäjäN

Meille tuli kutsu yhdessä klinikalle. Clomit on pian syöty ja tutkimuksia on jo tehty. Itseä kanssa kiinnostaisi, mitä ekalla tapaamisella tapahtuu? Se mikä eritoten vaivaa on se, että se on yhteistapaaminen. Käydäänkö siinä myös jotain henkilökohtaista lääkehistoriaa läpi toisen kuullen? Omassa elämässäni ainakin on tiettyjä asioita, jotka haluan pitää itseni ja lääkärin välisenä ja mun mielestä tuo on niin arkaluontoinen alue, ettei tässä periaatteessa edes ole mitään väärää. Sen vuoksihan lääkäreilläkin on salassapitovelvollisuus!

• äippä1976

kyllähän siellä esim sukupuolitaudit kysellään, että voi olla lääkehistoriakin. Voithan sinä sanoa että haluat ensin keskustella lääkärin kanssa kahden?

• Syyshaaveilija

Hei! Olemme kolmekymppinen pariskunta Lahdesta, yhdessä 10 vuotta ja yritystä takana 2 vuotta. Itsellä papa aina normaali, ei ylipainoa, ei lääkkeitä, ei tupakointia, terveet elämäntavat yms. Hemossa aina käynyt gynekologilla ja siellä myös kesällä otettiin laboratoriokokeet ja mies kävi paikan päällä Helsingissä antamassa näytteen. Kaikki nämäkin olivay kunnossa. Syyskuussa on lähete PHKS:ään lapsettomuuspoliklinikalle. Tässä nyt ei ollut mitään vastauksia Haluan-Vauvan -nimimerkin kirjoittajalle, mutta tällainen tilanne meillä siis. Toivon onnea kaikille yrittäjille!

• HaluanVauvan_

Meillä on nyt ens viikolla aika tonne PHKS:iin lapsettomuushoitoihin. Meilläkin on jo jotain kokeita otettu ja mies tutkittu ja ne on kaikki ollut hyvät. Saa nähä mitä ne nyt jatkossa ehdottaa hoidoks jne..Onnea teillekin hoitoihin Syyshaaveilija. :) Miten muuten sitten jos joutuu jatkuvasti käymään hoidoissa tuolla sairaalassa ja labrassa jne.. niin joutuuko ne tekemään takas töissä vai saako lääkäriltä jonkun lapun? Ja miten ootte sanonu töissä jos ootte joutunu olee usein pois, kun mä en ainakaan mielellään haluais kertoa noista lapsettomuushoidoista töissä?

• ikooll

Joo, olen itsekin miettinyt samaa, että mitä sanoa töissä?
      Siellä en kyllä rupea kertomaan yhtään mitään koko asiasta, se on varma.
      Joten kaipa sit vaan sanon, että on lääkärissä käynti/tutkimuksissa käynti, mut en yhtään sen enempää...
      Ja tosiaan että saako lääkäriltä lapun, ettei tarvitse korvata niitä tunteja....?

• 79vesimies

Itsellä loistavat kokemukset Lahden hoidoista. Lahti siis ei itse pysty toteuttamaan kaikkia hoitoja vaan ostaa ne yksityiseltä klinikalta Helsingistä, eli Felicitaksesta. Koeputki hedelmöitykset siis tehdään Felicitaksessa ja seuranta ennen hoitoa PHKS joten melko sujuvaa on toiminta. Itselläni takana kaksi ICSi hoitoa joista toisessa viellä tuli plussa. LAhtelaisille jotka koeputkihoitoja tarvitsevat suosittelen lämmöllä julkista niin hoidon tason kuin edullisuudenkin vuoksi. Ja töihin saa klinikalta lapun samoin kuin sitten Felicitaksesta myös sairaslomatodistuksen.
      Tsemppiä kaikille! Itselläni tuhisee tuossa vieressä pari viikkoa sitten syntynyt ICSI hoidon tuotos :)

• 79vesimies

Aikataulu jossa meillä asiat ovat tapahtuneet:

04/ 2009 ensikäynti TK:n omalääkärillä joka teki perustutkimuksen ja laittoi lähtetteen naistentautien erikoislääkärille
      05/2009 naistentautien erikoislääkäri teki aukiolotutkimuksen sekä muutenkin ultrasi paikat sekä laittoin miehelle lähetteen siittiötutkimukseen
      05/2009 siittiötutkimusten tulokset sekä varmuudelta uusinta koe sekä lähtete keskussairaalaan lapsettomuuspolille
      08/2009 ensikäynti keskussairaalassa jossa kerrottiin vaihtoehdoista ja tulevista tutkimuksista
      09/2009 mies käy kivesultrassa sekä kivesbiopsissa jossa selviää että siittiöitä on jolloin ICSI on mahdollinen
      11/2009 kaikkien tulosten kuuleminen tulevan hoidon suunnittelu (hoitoon olisimme päässeet heti 1/2010 mutta tulevista häistämme johtuen pyysimme myöhäisempää ajankohtaa)
      04/2010 Ensimmäinen ICSI hoito pitkällä kaavalla. Hedelmöittyneitä alkioita lopulta vai 1 joka siirretään. Tulos nega
      10/2010 toinen ICSI hoito myös pitkällä kaavalla josta hedelmöittyneitä alkioita taaskin vain 1 joka siirretään. Tulos positiivinen raskaustesti :)

• ikoolll

Onnea onnistumisesta 79vesimies!
      Minua nyt hieman mietityttää, kun muutaman kerran yhdynnän jälkeen on ollut verenvuotoa? Onko muilla? Viime kerralla sitä tuli ihan kunnolla ja vielä muutama päivä sen jälkeen sellasta ruskeata. Aikaisemmin ei ole ollut. Ja menkkojen loppumisestakin on jo puolitoista viikkoa, että ei pitäisi olla niitäkään. Outoa.....papa-kokeen tulosta en ole vielä saanut, mutta se on kyllä ollut aina puhdas (ja toivottavasti nytkin). Ja tosiaan sama kumppani ollut sen 10 vuotta lähes. Alkaa pelottamaan, että onko jotain vakavampaa...
      Mutta ei ehkä kannata vielä suurempia huolehtia, onneksi ollaan tutkimuksissa jo (siis lapsettomuustutkimuksen ekat verikokeet ja papa otettu).
      Mutta kertokaa jos jollain on vastaavaa?

• muruiita

Tervehdys kaikille Lahden lapsettomille ja toki muillekin ja varsinkin ikoolllille joka aloitti tämän ketjun.
      En ole aiemmin vieraillut lukemassa mitään enkä osallistunut minkäänlaisiin lapsottomuuskirjoitteluihin, mutta nyt alkaa tuntua, että jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen. Olin jossain vaiheessa yhteydessä tänne paikalliseen tukiryhmään, mutta sieltä uupui vetäjä ja olin itse siinä vaiheessa niin maassa etten olisi vetäjän hommaan kyllä kyennyt.
      Hieman taustaa: Olen ollut ex- aviomieheni kanssa jo lapsettomuushoidoissa pääkaupunkiseudulla vuosia sitten, mutta eron myötä ne sitten jäivät tuloksettomina. Kerkesin saada luomusti kaksi alkuraskauden keskenmenoa eikä Clomihoidot sitten tuoneet tulosta. Minulla on endometrioosi ja monirakkulaiset munasarjat.
      Nyt nykyisen mieheni kanssa viime kesänä tuli taas alkuraskauden keskenmeno ja tuolloin sain lähetteen labraan tutkimuksiin selvitykseen miksi näin tapahtuu. Jotenkin tuo vuosi meni mietteissä ja pohdiskellessa, nyt olen vakuuttunut, että kaikesta tulevasta tuskasta ja ahdistuksesta huolimatta haluan katsoa asian loppuun asti ja olen nyt käynyt labrassa, tuloksia odotellessa.
      Miehellä on jo ennestään ala-asteikäinen tytär, joten hänelle tämä ei ole mikään odotuksen aihe sinänsä. Ystävilläni on lapsia ja usein tuntee itsensä niin ulkopuoliseksi kaikesta tämän oman "projektinsa" kanssa.
      Helpompaa olisi, jos vain voisi unohtaa koko asian, mutta oma päähän se pahin on, joka ei anna rauhaa.
      Ei ole mukavaa, että niin moni joutuu näitä kokemaan läpi, mutta on lohduttavaa, että kohtalotovereita löytyy.
      Mielelläni myös keskustelen syvällisemmin aiheesta, jos jollakulla tarvetta sellaiseen. Jotenkin alkaa olla jo niin rikki sisäisestikin, vaikka ulkoisestihan sitä tosiaan käy töissä ja kerää voimia tulevaan, jaksaa jaksaa täällä oravanpyörässä...

• muruiita

Niin ja HaluanVauvan_ tosiaan aloittikin ketjun...
        Onkohan täällä Lahdessa nyt toimivaa lapsettomuus- ryhmää tällä hetkellä, onko kellään tietoa?

• HaluanVauvan_
        muruiita kirjoitti:

Niin ja HaluanVauvan_ tosiaan aloittikin ketjun...
        Onkohan täällä Lahdessa nyt toimivaa lapsettomuus- ryhmää tällä hetkellä, onko kellään tietoa?

Kiva kuulla että täällä Lahdessa on hyvä lapsettomuushoito PHKS:ssa :) Ja on kiva kuulla onnistumisistakin, varmasti on ihanaa sulla 79Vesimies kun sait vauvan hoitojen jälkeen, se antaa meille muillekin toivoa ja uskoa, että joskus meillä muillakin on oma pikkuinen :) Niin ois kiva tietää onko Lahdessa jotain lapsettomuusryhmää? Ja hyvä että lääkäristä saa sitten lapun töihin kun joutuu olemaan poissa töistä. Mulla on keskiviikkona se eka aika, vähän jännittää :) Ja tervetuloa muruiita tänne juttelemaan meidän kanssa, tukea tosiaan tarvitaan. :)

• lapseton lahti

Hei muruiita, olen myös Lahdesta ja lapsettomuus on elämää synkistävä tekijä. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä n. 12 vuotta ja lapsi on ollut yhteisenä haaveenamme. Kävimme lapsettomuustutkimukset läpi sekä 3 ivf-hoitoa, joista jokaisesta tulos oli negatiivinen. Pitkään selviteltin syytä lapsettomuuteen, joka lopulta löytyi miehestäni...olemme molemmat sisäisesti rikki asian kanssa. Vertaistuki voisi olla paikallaan. Avioliitto on ollut todella koetuksella tämän kaiken jälkeen.

• 79vesimies

Tsemppiä teille kaikille ja älkää luopuko toivosta vaan uskokaa siihen että teillä kaikilla tulee olemaan se oma nyytti vielä sylissä.
      Lahdessa oli aikaisemmin Simpukka yhdistyksen ryhmä joka raskauksien myötä hajosi, joten nyt vaan rohkeutta ja kootkaa oma ryhmä kasaan.

• muruiita

Hienoa tosin, että lapsettomuusryhmä on hajonnut siksi, että on lapsia putkahtanut, se on oikein hyvä syy :-D
      Jos täällä on halukkaita kyseiselle toiminnalle, niin otan yhteyttä tuonne yhdistykseen ja kyselen lisätietoja. Ja jos on joku muukin innokas puuhaihminen niin ilmoittautukoon. Voihan toki olla, että se ryhmä on taas toiminnassakin, mutta ei tosiaan ainakaan viime syksynä ollut enkä ole nyt katsellut sinne suntaan. On mukavaa toki täälläkin kirjoitella, mutta kyllä se naamatusten olo ja kokemusten ja tuntemusten jakaminen sekä joidenkin mukavien asioiden teko, jotka vievät ajatukset muualle, niin sellaista kyllä kaipaa.
      Ei välttämättä tuo miehen olkapää riitä ihan kaikkeen.
      Hyvää tätä päivää kaikille!

• ikoolll

Joo, ei riitä aina miehen olkapää... Ainakin meillä olen puhunut mieheni kanssa asiasta ja hän tukee, mutta hänestä ei tunnu asia vielä niin raskaalta. Ottaa asian melko rennosti asenteella et se tulee sit kun on tullakseen. Ja itsekin meni aika pitkään että en huolestunut mutta vuoden jälkeen alkaa olla jo suru pikkuhiljaa puserossa. Ensimmäistä kertaa ostin tässä vähän aikaa sitten pienen tytön mekon, se oli vaan niin söpön näköinen että se kuului minulle ja toivottavasti tulevalle lapsellemme. on niin kaiho olo koko asiasta ja ei todellakaan auta aina kun ystävät kertovat raskautuneensa ensimmäisellä kerralla (itse huutaa sisäisesti). Itse en ole kertonut asiasta kuin siskolleni mutta asiasta ei olla puhuttu sen kummemmin, eli en vaan ole päässyt tuntoja purkaamaan kovinkaan paljoa, mutta välillä tuntuisi, että olisi mukava päästä purkautumaan kunnolla. Itse asun itä-suomessa ja täällä en ole kuullut että olisi ryhmiä meille lapsettomille. En tosin ole etsinytkään vielä....

• äippä1976

Hei !
      Noista korvattavista tunneista. Minä kysyin asiaa luottamusmieheltäni ja hän kertoi että valitettavasti lapsettomuushoidoissa käynnit ovat korvattavia. Eri asia on sitten punktiopäivä ja kaksi seuraavaa, jos sinne asti tarvitsee mennä, niistä saa sairaslomaa.

• nimmariiii

" Minä kysyin asiaa luottamusmieheltäni ja hän kertoi että valitettavasti lapsettomuushoidoissa käynnit ovat korvattavia. "

Äläpäs nyt...ei ole ihan noin yksioikoista tää homma. Riippuu monesta asiasta...mm työnantajasta, työehtosopimuksesta, lääkäristä, lapsettomuuden syystä(jota ei tarvitse tietenkään siihen lappuun kirjoittaa)...

Ja aina kannattaa pyytää lääkäriltä lappu käynnistä, viedä se työnantajalle ja katsoa sitten kuinka käy.

Ei millään pahalla luottamusmiehiä kohtaan, mutta JOTKUT heistä on kyllä niin henkeen ja vereen firmanmiehiä, että ei tosikaan.

• 79vesimies

Itse ainakin sain käydä kaikki hoitoihin liittyvät käynnit työajalla. Toimitin vaan esimiehelle sairaalasta saadut laput ja todistukset ja asia oli sillä ok. Tiedän että eri työpaikoissa on erilaisia käytäntöjä. Mutta kannattaa aina toki yrittää. Myöskään nuo mahdollisen punktion jälkeiset päivät eivät ole kaikille palkallista sairaslomaa...
      Kannattaa tarkistaa omasta työehtosopimuksesta onko erikoislääkäreillä käynnit sallittuja työajalla vai ei? Tuo osuus on käsittääkseni se joka asian ratkaisee. Myös punktion jälkeen kirjoitettavan sairasloman koodi saattaa määrittää onko sairasloma palkallinen vai palkaton. Itselläni kirjattiin koodiksi pieni muotoinen kirurginen toimenpide.
      Phks kun käy lapsettomuuspoliklinikalla niin todistukseen tulee naistentautien leima, joten jos et töissä kerro miksi käyt niin kukaan ei pysty tarkempaa syytä tietämään.

• Luoja ei suo lapsia

Voi hyvät hyssykät, kun haluatte nykyisin tähän työttömään ja kurjaan huumeitten tappomaailmaan lapsia.

Niistä ei tule kunnollisia se on nyt nähty ja äidit ja isät eivät välitä niitä liiemmin hoitaa. Kesälomallakin viedään päivän aikana kakara 3 paikkaan hoitoon ettei tarvii nähdä liian tiellä.

VANHEMPIEN TÄYTYY SAADA LEVÄTÄ ON LOMA. Voi perkele.

Suosittelen Kiinan mallia, että lapset on valtion ja lapsilisät pois. Se on näin ja Luoja on nähnyt ettei lasten kasvattajia tule nykyihmisistä ei niitä tänne anneta.

Äidit on tuollaiset 30 v ovat röyhkimyksiä katselevat vanhempaa ikäluokkaa kuin halpaa makkaraa, tai ovat kateita kun heillä on elämäntieto. Tästä ollaan työporukan kanssa ihan kauheuksissa puhuttu miten "nenäkkäitä" ovat.

Miehet hoitaa lapset paremminkin, jos kaljoilta ehtivät. Yksi aamu klo 7-8 välillä oveeni koputettiin, katsoin ovi silmästä oli lapsi karannut kotoaan samasta rapusta ja vanhemmat ei tieneet mitään. Sitten etsittiin tälle 1 v lapselle koti missä vanhemmat nukkui krapulassa.

• 79vesimies

Luoja ei suo lapsia nimimerkille onnea valitsemallesi tielle... ei kaikkien ole haluttava lapsia sekin on mielestäni ok. Ja varmaan omalla kohdallasi tämä ratkaisu on oikea! Mutta toivottavasti pystyt myös kestämään sen että jotkut ihmiset yhteiskunnan tilanteesta huolimatta lapsia elämäänsä haluavat!

• HaluanVauvan_

Moikka!

Käytiin tänään siellä ekan kerran siellä Phks:ssa lapsettomuuspolilla. Eka juteltiin kaikkea ja käytiin läpi ne esitäytetyt lomakkeet ja sitten mulle tehtiin ultra. Siellä olikin kypsymässä 19mm munarakkula mikä varmaan irtoaa nyt lähiaikoina ja kohdun limakalvo oli 11mm paksu eli näytti ihan hyvältä nyt kaikki. Lääkäri sano et nyt kannattaa pitää mies sängyssä :) Sit ku menkat alkaa niin täytyy soittaa ja varata aika munajohtimien aukiolotutkimukseen ja käydä alkukierrossa hormonikokeissa jne..Et vielä ei sen enempää selvinnyt, mutta lääkäri oli mukava ja hyvin lähti asiat rullaamaan. En tiiä miten teen sit kun joudun ens kierrossa olee töistä pois kun otetaan ne verikokeet ja se aukiolotutkimus niin mitä sanon töissä jne..

• muruiita

Tsemppiä kovasti HaluanVauvan_ !

Itse olen kertonut töissä, että tällaista tiedossa sekä pomolle että lähimmille työkavereilleni. Ihan sillä, että jos olen tulevaisuudessa hormonien takia kärttyisä tai muuten omituinen niin tietävät mistä johtuu. En usko, että on ongelmaa, jos joudun joku päivä saikuttamaan. Miespuolinen pomoni on myötämielinen muutenkin lapsien tuloon, joten siinä mielessä olen onnellisessa asemassa. Onhan tämä lapsettomuus hyvin henkilökohtainen asia, mutta itse pystyn siitä puhumaan aika luontevasti jo monia vuosia asian kanssa takunneena. Hyvin moni kyllä oikeasti ymmärtää asian nykypäivänä ja osaa valita sanansa. Voi olla, että jonkun aikaa jaksan täällä sivustolla jakaa kokemuksiani, mutta noi joidenkin asiattomat provokommentit ei vaan niin kuin jaksa inspistää. Tokihan ne voi jättää lukematta, mutta ehkä niitä ei sitten olisi jossain ryhmässä, jossa naamatusten ollaan. Harmillista, että on ihmisiä, jotka aina vaan jaksaa haluta hyötyä jonkun toisen kipeimmistä asioista.

• ikoolll

Itselläni on liukuva työaika, jonka puitteissa pystyn ainakin verikokeissa käymään ihan kenenkään tietämättä. Mutta sitten jos on muita enemmän aikaa vieviä niin sit täytyy sumplia jotenkin. Ja meillä ei ole todellakaa ymmärtävä pomo, en voisi kuvitellakaan kertovani hänelle mitään asiasta. Ja meillä on muutenkin pieni työyhteisö (yht.6 työntekijää joista 2 omistajia) ja ihan sisäänpäinkasvanut...

Mutta hyvä kun meni hyvin eka käynti nimi. Haluan Vauvan, meillä on se käynti sit lokakuun alussa ja näyte viedään ensi viikolla. Ja mukava kuulla että jossain on myös ymmärtävia esimiehiä =)
      Mutta tsemppiä kaikille ja jaksamisia, muistakaa hemmotelkaa itseänne päivittäin mukavilla asioilla!!!

• muruiita

Tervehdys tähän päivään!

Vierailin tuolla Simpukka- yhdistyksen sivuilla ja laitoin sinne yhteydenottopyynnön koskien Lahden ryhmän uudelleen perustamista.
      Olette varmaan sielläkin vierailleet keskusteluryhmässä?
      Itse en ole siellä aiemmin kirjoitellut/lueskellut. Samalla nimimerkillä minut sieltäkin sitten löytää.

Ja ikoolll: Minäkin olen jemmannut kaapissani sellaista ihanaa pientä vauvan mekkoa jo useimpia vuosia ja olen pitänyt kynsin hampain kiinni suvussa kiertävästä kastemekosta, jossa minut on ensin kastettu. Toivo vaan elää! Todennäköisesti pukisin sen pikku mekon pojallekin sitten :-D

Juu, ja myös minun mieheni on rennolla asenteella, ei voikaan toki ymmärtää tätä kaikkea myllerrystä mitä sisälläni käyn. Viime syksyn keskenmenon kohdalla ensimmäistä kertaa karjuin hänelle naama punaisena, kun olisi pitänyt seuraavana päivänä olla ns. normaali, että mitä ihmettä kuvittelee. On ne niin pihalla muutenkin meidän naisten kanssa niin saatikka tällaisissa tilanteissa.
      Saa nähdä sitten, kun edetään lähemmäs hoitoja, että käsittääkö sitten asioita paremmin. Onhan se tietysti niinkin, että hänellä on jo iso tyttö edellisestä suhteestaan, jossa kaikki on mennyt normaalin kaavan mukaan ja nyt huonoina päivinä toki tunnen itseni kamalaksi mahoksi ja epänormaaliksi naiseksi verrrattuna siihen exään. Voi elämän kevät kun sitä voi itseään kohtaan olla niin julma!

• HaluanVauvan_

Moi taas! :)

Lääkäri pyys mua eilen tekemään nyt muutamana päivänä ClearBlue ovistestejä, että näkee irtoaako munasolu ja tänään tuli hymynaama ovistestiin eli munasolu irtoaa nyt 48h aikana :) Aika kalliita noi CB-testit mut niillä saa kunnolla selvän onko ovis tulossa vai ei, ei tarvi viivoista arvailla. Ois kyllä kiva jos Lahdessakin olis lapsettomien ryhmä. Mulla on hankalampi olla töistä pois verikokeiden jne takia kun on pieni työpaikka jne..

• muruiita

Kovasti silvaan positiivista energiaa sinne suuntaan HaluanVauvan_ !

Ryhmähomma on edelleen työn alla. Eivät ole vielä vastanneet yhdistyksestä mitään. Jos ei ala kuulua, niin pitää vielä soitella perään.

Itselläni onneksi ovun aikoihin on voimakkaammat seksihalut ja toivon sitä samaa muillekin lapsukaisesta haaveileville. Vaikka onkin mukavasta puuhasta kyse niin alkaa puulle maistua jossain vaiheessa jatkuva jumputus ja paikat olla kipeenä.

Itsellä olis vielä yli viikko aikaa labratulosten saamiseen. Odotan ja pelkään soittoa, mutta sittenpähän on taas lähempänä jatkoa mikä se sitten taas liekään...

Kaikille mukavaa viikonloppua ja hyvää mieltä ¤

• ikoolll

Moi!
      Joo, itsekin olen ostanut yhden paketin CB:n ovistestejä (7kpl), mutta on tosiaan melko hintavia. Ja on hyvä niin ei tarvitse arvailla. Netistä saa tilattua niitä halvemmalla kuin apteekista.
      Ja nyt vaan sitten lemmeleikkejä kehiin muutamana päivänä nim. HaluanVauvan=)
      Tsemiä ja muista olla mahdollisimman rento, jottet jännittäisi ja stressaisi, teet kaikkea mistä nautit! Toivotaan parasta, että onnistaa =)

• Syyshaaveilija

Hyvä lukea muiden kokemuksia, saada kuin vertaistukea. Lähes kaikilla kavereilla on lapsia ja olen monen lapsen kummi. Yhden lapsettoman sinkkukaverin kanssa olen ajatukseni tilanteesta jakanut sekä tietysti mieheni kanssa. Kyllä se aina kirpaisee, nytkin moni taas odottaa ensimmäistään taikka toistaan kaveripiirissä. Kateellinen en ole, mutta haikealta toki tuntuu. Ja sukulaiset, ne ei oikeasti taida ymmärtää, ettei lapsia tilata kuin postimyynnistä vaatteita.

• äippä 1976

joo tiedän, enkä tarkoittanutkaan yleistää että kaikissa työpaikoissa pitäisi korvata. Minun ex työpaikassani esimies oli nainen eikä "firman nainen henkeen ja vereen". Tarkoitinkin tällä että kannatta kysyä työpaikalta noista korvattavuksista. Minullakin oli silloin liukuva työaika.
      Sinulle Haluan-Vauvan: kivalle kuulosti tuo sinun käyntisi, siitä se lähtee rullaamaan ja toivotaan parasta!!

• Piukke85

Hei, Täällä kanssa yksi joka Lahdessa PHKS:ssa Lapsettomuuspoliklinikalla asioiva.
      Meillä jo tutkimukset alkaneet 9/2010 jolloin kävin yksityisellä terveystalolla ja tällöin otettiin verikokeita ja miehelle lähete simppatestiin sekä lähete päksiin.

12/2010 Ensimmäinen tapaaminen lapsettomuuspolilla jossa mies mukana kanssa jolloin keskusteltiin ja katsottiin verikokeiden ja simppatestien tulos. Jonka jälkeen heti seuraavassa kierrossa munatorvien aukiolotutkimus ja siinä ei miitä poikkeavaa.

Nyt on alkuvuodesta syöty neljä kierto clomeja ja heti perään 3 kiertoa femareita tuloksetta :(

Nyt on taas syyskuun loppupuolella aika lapsettomuuspolille johon mieskin tulee mukaan , ei tietoa mitä seuraavaksi edessä.

Kiva kun löytyi keskustelu jossa muitakin lahtelaisia. :)

• HaluanVauvan_

Muruiita: Kiitti :) Toivottavasti sä saat hyviä uutisia sit labrasta.

ikoolll: Juu täytyy yrittää olla rennosti ja stressaamatta. Ja täytyykin ostaa seuraavan kerran netin kautta niitä ovistestejä ku on siellä halvempiakin :)

Piukke85:Minkä aikaa te ootte yrittäny lasta? Niin on kiva kun on muitakin lahtelaisia täällä.

äippä 1976: Juu toivotaan parasta! Ja oli kiva kun oli mukava lääkäri ja muutenkin ainakin nyt kaikki näytti ultrassa hyvältä :) Toivottavasti vaan sais sit vielä noiden hoitojen kautta sen plussan, jos ei muuten tuu..

Syyshaaveilija: Niin kyllä se pahalta tuntuu kuitenkin kun muut saa helposti lapsia ja ite joutuu kokoajan pettymään :( Ja ei tota muut voi ymmärtää, kun vaan ne ketkä ite kokee saman..

Mulla otetaan sit ens kierron alussa ne hormonikokeet ja katotaan onko munatorvet auki, ja jos ne on auki ja tarvin hormoneja niin sitten ehkä clomit vaihdetaan mulla Femariin, kun mulla clomit teki yhessäkin seurantaultrassa 3 munasolua ja limakalvo oli ohuempi ja lääkäri sano et ei oo hyvä et tulee liikaa niitä jne..Nyt en tässä kierrossa ottanu mitään hormoneja mut silti tulee ovis ja limakalvokin hyvän paksunen ja nyt irtoaa vaan yks mikä oli kans hyvä. Mut ne hormonit katotaan kuitenkin ens kierrossa, ku joskus clomit voi vaikuttaa vielä seuraavassakin kierrossa, vaikka niitä ei ottais..

• Piukke85

HaluanVauvan_: Ollaan yritetty loppukesästä 2009 alkaen, ei ole mitään toivoa olllut. Mulla on aiemmassa suhteessa ollut tuulimunaraskaus sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään. Pari vuotta tässä on nyt sitten mennyt eikä mitään ole kuulunut :( Nyt menty pari kuukautta luomuna kun lapsettomuuspoli oli kiinni ja aika nyt vasta tuonne syyskuun lopulle tuli.

Nyt jännittyneenä odotan mitä meillä on seuraavaksi edessä :) Mulla kanssa on kova paikka kun tuntuu että muut raskautuu helposti ja paljon on itsellekin lähipiiriin tullut raskausuutisia. Sitä niin odottaa että pääsee itse kanssa kertomaan. Kyllä se meidänkin vuoro tulee. :)

• HaluanVauvan_
        Piukke85 kirjoitti:

HaluanVauvan_: Ollaan yritetty loppukesästä 2009 alkaen, ei ole mitään toivoa olllut. Mulla on aiemmassa suhteessa ollut tuulimunaraskaus sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään. Pari vuotta tässä on nyt sitten mennyt eikä mitään ole kuulunut :( Nyt menty pari kuukautta luomuna kun lapsettomuuspoli oli kiinni ja aika nyt vasta tuonne syyskuun lopulle tuli.

Nyt jännittyneenä odotan mitä meillä on seuraavaksi edessä :) Mulla kanssa on kova paikka kun tuntuu että muut raskautuu helposti ja paljon on itsellekin lähipiiriin tullut raskausuutisia. Sitä niin odottaa että pääsee itse kanssa kertomaan. Kyllä se meidänkin vuoro tulee. :)

Piukke85: Juu meillä sama juttu, että tuulimunaraskauden jälkeen ei oo enää plussaa tullut ja mulla oli ton tuulimunan jälkeen pitkään kierrotkin tosi sekaisin ja pitkiä, eikä yhtään tienny millon ovis oli ja varmaan jäi välillä kokonaan välistäkin.. :/ Mulla oli vielä ennen tota tuulimunaraskautta yks keskenmenokin. Onneks nyt pääs noihin hoitoihin, en enää ois jaksanu vaan oottaa ku mitään ei oo tapahtunu..Hyvä kun tekin pääsette hoitoihin tässä kuussa, varmasti sitä kautta viimeistään onnistuu :)

• kissanminttu79

Hei kaikki!

Minäkin nyt rohkaistun ja ajattelin kirjoittaa tänne.Meidän juttu on vasta alkutekijöissä näissä lapsettomuus jutuissa.Olemme: minä 31v ja mieheni 33v yhdessä n.9v.Minulla on endimetrioosi, jonka takia olen käynyt naistentautien poliklinikalla lahdessa.

Viime joulukuussa jätin pillerit ja lääkäri sanoi että jos lasta ei ala kuulua kevääseen mennessa ottakaa yhteyttä.No,keväällä sain keskenmenon ihan raskauden alussa.Otin yhteyttä lääkäriin alku kesästä ja sanoivat että yrittäkää vielä kesän yli niin saatte sitten syksyksi ajan lapsettomuusklinikalle.Nyt tuli sit aika syyskuun lopulle.

Olen tässä miettinyt että tarvitseeko miehen lähteä vielä mukaan, vai tutkitaanko minut ensin ja sitten myöhemmin vasta mieheni?

• Piukke85

kissanminttu79: Kiva saada lisää Lahtelaisia joukkoon. :)

Meillä ainakin siinä kutsussa luki että puoliso mukaan siitä aina olen tiennyt kun tarvitsee ottaa toinenkin osapuoli matkaan :) Jos yhtään askarruttaa niin soita soittoajalla sinne niin saat selvyyden. Niin ihania on hoitohenkilökunta lapsettomuuspolilla.

• HaluanVauvan_
        Piukke85 kirjoitti:

kissanminttu79: Kiva saada lisää Lahtelaisia joukkoon. :)

Meillä ainakin siinä kutsussa luki että puoliso mukaan siitä aina olen tiennyt kun tarvitsee ottaa toinenkin osapuoli matkaan :) Jos yhtään askarruttaa niin soita soittoajalla sinne niin saat selvyyden. Niin ihania on hoitohenkilökunta lapsettomuuspolilla.

Kissanminttu79: Tervetuloa meidän kans kirjoittelemaan :) Meilläkin luki lapsettomuushoitokutsussa, että ekalla kerralla molemmat tulee lääkärin vastaanotolle, kun käydään yhdessä molempien sairaudet jne.. läpi ja sitten lopuksi nainen tutkitaan ultaräänen avulla ja katotaan mikä on tilanne sillä hetkellä ja vissiin jos kierto on sellasessa vaiheessa, että pystyy tekemään munajohtimienaukiolotutkimuksen niin sitten sekin tehään ja katotaan verikokeilla hormonit jos on alkukierto menossa. Että kyllä kannattaa molempien olla silloin paikalla. :)

• kissanminttu79

Ei siinä kutsussa ollut mainintaa miehen ottamisesta mukaan, mutta pitää kyllä vielä soittaa ja varmistaa. Kiitos kumminkin vastauksista. Pitää nyt toivoa et menkat ei satu siihen ajankohtaan, kun on noi kierrot vähän sekaisin. Sit ku viel aika menis vähän nopeemmin et pääsis sinne lääkäriin ja sais vähän tietää et miks ei onnistu. Onhan mul se endimetrioosi mut viimeks se lääkäri sano et ei se niin paha ole ettei lapsia vois saada, mut eihän sitä tiedä mitä siellä on tapahtunut vuoden aikana.

Hyvää syksyn alkua kaikiille :)

• ikoolll

Ja tänään on viety siemennestenäyte...ja sitten kuukauden päästä on pariskunta-aika, jolloin kuulemme tulokset noista tehdyistä kokeista. Ääh, pitkälle kyllä menee, ois toivonut että ois ollu lähempänä mut ei auta kun ootella.
      Kun ei vissiin voi soitellakaan sinne, kun ei ne mielellään puhelimessa kerro tuloksista. Siis meiltä on nyt otettu verikokeet, pissanäytteet ja simppanäyte.
      Jänskättää, et mitä sieltä selviää vai selviääkö mitään....

• JK

EI OLE

• Syyshaaveilija

Seurailen kyllä mielenkiinnolla tätä viestiketjua, vaikka itsellä jotain oikeesti lisäkommetoitavaa lienee vasta kuun lopulla, kun on aika Päksiin. Oikeestaan sitä tässä mietiskelee mielessään, että mitä kaikkea sitä sitten on valmis yrittämään saadakseen haluamansa. Vaikka hoidot varmasti on hyviä ja monelle tuo avun, niin en tiedä miten mahdollisia niitä pettymyksiä käsitellä vai onko parempi ajatella, että jos niin on tarkoitettu, niin joskus vielä onnistaa aivan muutoinkin.

• HaluanVauvan_

ikoolll: Hyvä että teilläkin on nyt saatu noi asiat eteenpäin ja kyl se kuukaus nopeesti menee niin teidän pariskunta-aika tulee. Toivotaan et teillä ois kaikki hyvin. Muakin helpotti kun päästiin nyt niihin lapsettomuushoitoihin niin ei tarvii enää vaan itekseen miettiä et missä vika on jne..

Syyshaaveilija: Kerro sit miten teillä meni Päksissä jne.. :)

Kaikille plussaonnea! :)

• ikoolll

Se on totta ettei tarvitse enää itse pähkäillä asiaa pelkästään kun asian on saanut eteenpäin. Kiitoksia myötäelämisestä ja kannustamisesta =)
      Ja jaksetaan eteenpäin, kyllä se siitä!!!
      Tsemiä kaikille......ja yhteyksiä=)

• HaluanVauvan_

Moi!

Mitä teille muille kuuluu? Mulla kuuluu ihan hyvää, mut oon jo ihan varma ettei taaskaan oo tärpänny, ku ei oo mitään raskausoireita. :( Tylsää ku ei mitään tapahdu enää, vaikka ovis tapahtu ja limakalvokin oli paksu jne..Alkaa oikeesti pelottamaan että ne munajohtimet on menny tukkoon jostain.. :( Täytyy nyt ku menkat alkaa niin mennä niihin alkukierron verikokeisiin ja yrittää päästä siihen munajohtimien aukiolotutkimukseen heti ens kierron alkupuolella, toivottavasti sais ajan sit ettei oo ihan täynnä ajat ku muuten joutuu oottaa pitempää ja sit vaivaa onko ne tukossa vai ei. Mitä kaikkia kokeita tohon alkukierron verikokeisiin kuuluu? Ei oo vissiin väliä et mihin aikaa ne otetaan?

• ikoolll

Moi HaluanVauvan_!

Itse olin kans jonkin aikaa toiveikkaana että olis tarttunut, mutta sieltähän ne menkat sit taas tuli. Ja taas odotellaan et ens viikolla pitäisi ovuloida. Ja tarkoitukseni on mennä ensi viikon tiistaina akupunktioon. Ihan rentoutumisen merkeissä ja tietysti lapsettomuuden hoitoon. Mutta lähden ensisijaisesti akupunktioon että pääsisin rentoutumaan ja jospa se auttaisi muihinkin kolotuksiin. Ja sehän on hyvin yksilöllistä, et miten se kellekin vaikuttaa=) Mutta kaikkea haluan kokeilla.
      En tiedä yhtään mitä kaikkea kuuluu alkukierron verikokeisiin...Mutta lapsettomuuspolilta kysymällä varmaan selviää.
      Ja toivottavasti pääset siihen aukiolotutkimukseen nyt tässä piakkoin, niin ei tarvitse sitten sitäkään pähkäillä onko tukossa vai ei.

Valoa syksyysi! =)

• kissanminttu79

Hei vaan!

Hyvää kuuluu tännekkin, loppu kuuta odotellessa.Tuntuu vaan että aika menee niin hitaasti. Soitin sinne lapsettomuusklinikalle ja sanoivat et kyllä se mieskin on hyvä ottaa mukaan ensimmäisellä kerralla. Nyt vaan odotellaan, et alkaako menkat vai ei, kun on ne kierrotkin epäsäännölliset niin ei tiedä milloin niitä pitäis odotella.Mielummin ei alkaisi ollenkaan :)

Aurinkoista syksyä!

• HaluanVauvan_

ikoolll: Juu mulla on sama juttu et aina oottaa oviksen jälkeen et tulispa tärppi ja sit ku menkat alkaa ni pettyy ja sit taas alkaa odottamaan uutta ovista, kokoajan laskee kiertopäiviä jne..Kerro sit minkälaista siellä akupunktiossa oli. :) Oon kuullu et se on jollain auttanu raskautumiseenkin, toivottavasti siitä olis sullekin apua :) Hyvää syksyä sulle ja plussaonnea! =)

kissanminttu79: Kyl se sun lääkäriaika nopeesti tulee, ei oo enää pitkä aika ja niin on hyvä ottaa mieskin sinne mukaan :) Mullakin oli kierrot sekaisin mut nyt noilla lääkkeillä on ollut taas normaaleja ja normaalin pituisia ja vaikka en oo ottanu joka kuukaus clomeja jne.. ni oli silti nytkin ovis tapahtunu :) Tsemppiä sulle hoitoihin ja sullekin plussaonnea sinne :)

• Piukke85

Ei tännekään mitään erikoista kuulu, pari viikkoa odottelua poli aikaan. Sitten taas ollaan viisaampia.

Itse kanssa joka kuukausi toivoo valtavasti että joko nyt mutta aina on saanut pettyä. Mutta toive on että hoidoista olisi apua.

Kiva vaihdella kuulumisia täällä.

• HaluanVauvan_

Niinpä joka kuukaus sitä tärppiä toivoo ja oottaa, mut aina ne menkat vaan alkaa. Toivottavasti lapsettomuushoitojen avulla me kaikki täällä plussataan. Onneks nykyään moni saa sitä kautta lapsen, et taitaa se onnistumisprosentti olla ihan hyvä noiden lapsettomuushoitojen avulla. Mullahan oli aika kauan joku kysta (puhkeamaton munarakkula) tuolla toisesssa munasarjassa, mut nyt sitä ei enää näkyny ku katottiin viimeks siellä lääkärin vastaanotolla lapsettomuuspolilla et oli onneks itestään lähteny pois..Sekinhän voi hidastaa raskaakstuloa ja tehä pitempiä kiertoja.. Niin on kiva vaihdella täällä kuulumisia :)

• zaduliini80

Heippa,
      Haluan kertoa oman tarinani... Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä reilu 10v ja melkeinpä heti alettiin toivomaan omaa nyyttiä, tosin sitä ei kuulunut ollenkaan. Olimme olleet yhdessä n.7vuotta kun päätimme että nyt menemme tutkimuksiin, että missä on vika. Menimme Helsinkiin Felicitas-klinikalle. Kävimme hoidoissa kaikenkaikkiaan n.2vuotta ja täysin ilman tulosta. Ensin meille tehtiin ns.perustutkimukset, niistä ei löytynyt varsinaista "vikaa", miehellä oli hitaasti liikkuvat siittiöt ja minulla alunperin epäsäännöllinen kierto... sitten aloitettiin clomifen hoito, sitten alettiin pistämään muhun hormonipistoksia. Nämä jatkuivat jonkun aikaa. Sitten siirryttiin inseminaatioihin, niitä tehtiin 4kpl. Tässä vaiheessa mietimme jo kovasti IVF-hoitoja ja pyysimme lääkäriltä lähetteen kunnalliseen niihin (yksityisellä aivan liian kallis meidän kukkarolle). Saimmekin lähetteen ja jouduimme odottamaan vaan n.2kk kun ottivat kunnallisesta meihin yhteyttä. No tämän 2kk:n aikana periaatteessa luovutimme jo ja mietimme pystytäänkö henkisesti lähtemään tähän rumbaan enään, mulle itelle tämä oli henkisesti mielettömän rankka kokemus... Kun kunnallisesta tuli soitto niin mietimme tarkasti lähdemmekö tähän, mutta päätimme lähteä. Kunnallisessa hoidot olisivat alkaneet 15.3, mutta suureksi ihmeeksi teinkin täysin luomu plussauksen 5.3, joten peruimme hoitoihin menemisen. Kyllähän meillekin aina sanottiin että "kun lopetatte stressaamisen ni kyllä se sieltä tulee", ei tämmöisessä tilanteessa sitä voinut ikinä uskoa ja otti kovasti päähän ihmisten kommentit!! Mutta nyt tämä on täysin totta (tosi vaikea ollut uskoa, 7 testiä tehneenä) ja raskausviikkojakin jo 33. :D
      Positiivista mieltä kaikille, tähän asiaan ei ole "lohdutus sanoja", SEN TIEDÄN LIIANKIN HYVIN!!!

• samaa kokenut

Voin vahvistaa juuri tuon stressaamisen jättämisen merkityksen! Ärsyttää se kuulla, mutta jokin muutos, mikä irrottaa ajatukset, antaakin vauhtia itsekseen.
        kaikenlaisia konsteja kokeilimme aikoinaan, mutta hellittämisen jälkeen se tärppäsikin. Jätin hormonienkin syönnin pois.
        Taustalla oli ainoa ja tukkeutunut munatorvi, yksi kohdun ulkoinen raskaus ja viimein sen viimosen m.torven aukaisu mikrokirurgin avulla jne. Oli laparoskopiaakin. Mitkään kivut ei olleet esteenä. Vain halu saada lapsi oli kova.
        Oma stressaaminen loppui, kun jätin koko homman keväällä ja annettiin ajan kulua syksyyn, jolloin mietittäisiin adoptiota. Jo toukokuussa menkat jäi pois, olin raskaana. Kälykin oli juuri saanut kaksoset... Itkua riitti.
        Vielä tutkittiin kohtu ja sain tietää, ettei siemennesteessä ollut vikaa, eikä itsessä vasta-aineita miehelle. Pojan alku oli tutkimuksen aikana kohdun perällä, hyvä, ettei tehty vahinkoaborttia! Sen jälkeen viikon päästä huomasin tilanteen.

Toivoa on!

• kyselen vaan
        samaa kokenut kirjoitti:

Voin vahvistaa juuri tuon stressaamisen jättämisen merkityksen! Ärsyttää se kuulla, mutta jokin muutos, mikä irrottaa ajatukset, antaakin vauhtia itsekseen.
        kaikenlaisia konsteja kokeilimme aikoinaan, mutta hellittämisen jälkeen se tärppäsikin. Jätin hormonienkin syönnin pois.
        Taustalla oli ainoa ja tukkeutunut munatorvi, yksi kohdun ulkoinen raskaus ja viimein sen viimosen m.torven aukaisu mikrokirurgin avulla jne. Oli laparoskopiaakin. Mitkään kivut ei olleet esteenä. Vain halu saada lapsi oli kova.
        Oma stressaaminen loppui, kun jätin koko homman keväällä ja annettiin ajan kulua syksyyn, jolloin mietittäisiin adoptiota. Jo toukokuussa menkat jäi pois, olin raskaana. Kälykin oli juuri saanut kaksoset... Itkua riitti.
        Vielä tutkittiin kohtu ja sain tietää, ettei siemennesteessä ollut vikaa, eikä itsessä vasta-aineita miehelle. Pojan alku oli tutkimuksen aikana kohdun perällä, hyvä, ettei tehty vahinkoaborttia! Sen jälkeen viikon päästä huomasin tilanteen.

Toivoa on!

Ottaa vähän päähän tämä ystävien ja ylipäätään kaikkien lapsettomuudestamme tietävien toitotus siitä, että lopeta nyt vaan stressaaminen asiasta niin kyllä se sieltä tärppää. Tuntuu, että jokaisella on mielipide ja asiantuntijalausunto asiaan. En enää tiedä miten sen rautalangasta heille vääntäisin, että kun sillä stressillä ei nyt ole osaa eikä arpaa meidän tilanteessa ja olisikin niin helppoa, että sillä selviäisi meidän ongelmat. Vika kun on erittäin huonolaatuisissa munasoluissa, ei sille asialle ole paljonkaan tehtävissä. Solutason vika ei millään kivoilla illanvietoilla ja shoppailulla korjaannu. Ihan turha on ottaa lomaa ja rentoutua, se ei korjaa soluissa olevia vaurioita,ne ovat pysyviä. Varmaan jollain voi olla stressikin lapsettomuuden syynä, mutta aika isolla osalla se ei auta ja siitä huomauttelu vielä pahentaa fiilistä. en keksi miten stressin poistuminen auttaisi myöskään mm. tukkeutuneisiin munatorviin, aikaisiin vaihdevuosiin ja sen mukana tuomaan lapsettomuuteen, siittiöiden surkeaan laatuun, kystien muodostumiseen, täydelliseen ovuloimattomuuteen jne...

• HaluanVauvan_

zaduliini80: Kiva kuulla että on luomusti tärpänny, vaikka hoidoilla ei meinannu tärpätä. Varmasti toi stressaaminen vaikuttaa paljon siihen ettei tärppää ja mulla on nykyään kamala stressi kokoajan ku ei plussaa kuulu ja aikaa menny ja sit ku miettii että missä vika jne..Noi muiden hyvät uutiset piristää aina ja antaa itellekin toivoa että joskus saisi vielä sen lapsen.

Mulla alko ne menkat tänään ja kierron pituudeks tuli nyt siis 28 eli nyt on alkanu olemaan taas normaalinpituisia kiertoja, ku aikasemmin meni kierrot välillä 70 astikin. Ja meen ens maanantaina niihin alkukierron verikokeisiin ja sit mulla on ens torstaina aika siihen kohdun ja munajohtimien aukiolotutkimukseen ja sit sen jälkeen on vielä varattu lääkäriaika eli sit tietää taas enemmän. Aika paljon nyt jännittää että mitä ne kokeet kertoo ja onko ne tukossa vai ei..Toivottavasti ei oo, ainakin joskus oon luomuna pari kertaa plussannu, mut eihän sitä silti tiiä et onko menny nyt jostain syystä tukkoon.. :/ Tuun kertomaan sit taas miten kävi siellä tutkimuksissa.

• MissMilla78

Moi kaikki lapsettomat! Ymmärrän hyvin miltä teistä tuntuu. Itse plussasin ekasta IVF hoidosta rankkojen hoitojen jälkeen. Lapsettomuus ja hoidot on ollu mun elämäni vaikeimpia asioita. Nyt ollaan 7.kuulla ja jouluna laskettu aika. En voi muuta sanoa muutakuin koittakaa olla kärsivällisiä ja pysyä toiveikkaina. Menkää puhumaan ajoissa psykologille jos tuntuu, että masennus alkaa hiipimään. Tämä on niin suuri asia ,että yksin ei ole hyvä olla. Suosittelen myös kaksplussan sivuja vertaistukeen. Olen siis 33v ja mies 38v ja syynä lapsettomuuteen miehet heikko simppojen laatu. Jos jollain on kysymyksiä hoidoista voin yrittää vastailla :)

• ikoolll

Moi kaikille! Ja ihana kuulla noita onnistumisia =)
      Itse kävin siellä akupunktiossa ja oli mielenkiintoinen kokemus. Piikit eivät juuri koskeneet lainkaan, tuntuivat lähinnä "imakalta". Ja sen jälkeen on ollut melko väsy olo. Illan vaan öhötin paikallani ja viime yönä oudosti heräsin klo 3.00 ja ei väsyttäny yhtään. Ja nyt onkin sit vielä väsyneempi olo kun on tullut huonosti nukuttuu. Mutta ei sen suurempia tuntemuksia vielä ainakaan siitä hoidosta...
      Ja seuraava akupunktio on maanantaina...sitä odotellessa =)

Valoa päiviinne kaikille!

• HaluanVauvan_

MissMilla78: Kiva kuulla noista onnistumisista, niitä on aina kiva lukea :) Varmasti ihanaa olla raskaana rankkojen hoitojen jälkeen..

ikoolll: Toi akupunktio varmaan rentoutti kivasti :) Toivotaan et auttais sua muutenkin siihen et tulis plussa testiin :)

Mä kävin maanantaina niissä alkukierron hormonikokeissa ja tänään kuulin ne tulokset ja mulle tehtiin myös tänään se munanjohtimien aukiolotutkimus, eli molemmat munanjohtimet oli auki ja kuulemma kohtukin hyvä ja alkukierron hormonikokeissa oli vaan pientä "häiriötä" eli toisessa munsarjassa on vissiin ihan lievää pco oli hormonihäiriö ja toinen on ihan normaali. Multa katottiin myös vasta-aineet että onko ne koholla, mut ei ole silleen että olisi haittaa raskauden alkamiselle jne..Ja nyt mun täytyy ens viikolla kokeilla viitenä päivänä bongaanko ovista ja jos ovis tulee niin siitä viikon päästä pitää mennä verikokeisiin niin sitten katotaan se joku keltarauhashormoniarvo, mutta jos ei nyt tuu ollenkaan ovista niin sitten mun pitää oottaa että menkat alkaa ja sit kun alkaa niin alan ottamaan uudessa kierrossa Femar lääkettä millä saadaan ovis aikaiseksi ja sitten täytyy varata aika seurantaultraan missä katotaan onko lääkkeen annostus oikea. Kyllä helpotti tosi paljon kun sai tietää noi tulokset ja kun sai tietää että molemmat munanjohtimet on auki :) Sain kipulääkkeen puol tuntia ennen toimenpidettä, mutta kyllä se silti tuntui aika paljon ja kohtu supisteli ja nyt on vieläki toinen olkapää kipeä ja kylkeä särkee. Onneks oli vapaa päivä, en ois pystynyt olemaan nyt töissä. .Mut oli kiva kun oli ihan hyviä uutisia ja saa oikeat lääkkeet :) Kertokaa muutkin mitä teille kuuluu ja miten teillä hoidot etenee ja kaikille plussa tuulia! :)

• Hipsuli75

Olen kohta 36v. Sain 1. lapseni 21v puoli vahingossa. Erosin pian ja vietin ns. nuoruuttani useamman vuoden. 26v tapasin miehen joka vei multa jalat alta. N. 1,5v yhdessä oltuamme jätimme ehkäisyn pois. 29v hakeuduin terveyskeskus gynegolle koska vauvaa ei kuulunut. Verikokeet ja normaali gynetutkimus tehtiin, pienellä paikkakunnalla kun oltiin ja sanottiin että voi mennä monta vuotta kun on niin kauan syöny pillereitä.
      Muutettiin ja reissattiin ja unohdettiin -Jos se sitten tulee ku ei yritä! Meni aikaa ja taas varasin ajan. Nyt olin yli 31v. Ouluun päästiin ja jännitti aivan tajuttomasti.
      marraskuussa 2007 oli eka käynti. Ei tutkittu ku kuultiin tulokset jotka oli jotain ihan muuta mitä oltiin odotettu. Hyvin vähän siittiöitä ja nekin liikkuu erittäin huonosti. -saa sitä sitten yrittää vauvaa! Huhtikuussa 2008 alkoi hoidot ja toukokuussa 2008 oli alkion siirto. 13 munasolusta 7 hedelmöittyi ja jakautui. 2 siirrettiin ja 5 pakastettiin. Eihän ne hoidot ollu kivoja mutta EN kokunut niitä raskaiksi. Tulin heti ekasta siirrosta raskaaksi :) Poika on reilu 2v :). 2 pakaste alkiota siirrettiin 2010 keväällä ja 2 kesäkuussa mutta tulos oli negatiivinen. Nyt TÄNÄÄN tuli kirje IVF-hoitajalta että 20.10-28.10 pitäis alottaa jarrutus nenäsuihke ja marraskuussa ultrat(3kpl) ja vkolla 47 mahdollinen alkion siirto :) Jei!!! Taas olis mahdollisuus saada pieni

• Hipsuli75-

Ps Mun kaverilla oli 10v ja kymmenen hoitoa ja 10 negaa. Mutta maailma ei siihen kaadu! Sai jonku naisen sairaalaan hylkäämän pienen pojan 6v sitten ja on sijaisäitinä edelleen onnellinen :) Ja hänestä eikä hänen miehestään löytynyt koskaan mitään vikaa. ja vielä pps. Mulla on 2 kaveri pariskuntaa jotka on käyny hoidoissa ja sitten kun ovat luovuttaneet ja päättäneet ettei meille tule lapsia niin, Simsalabim! vauva/vauvoja tulee :) Toivosta EI SAA KOSKAAN luopua vaikka lääkärit/biologinenkello/kaverit sanoo mitä :)

• ikoolll

Moi kaikille!
      Nyt on kaksi akupunktio-kertaa takana ja seuraavat muutokset olen huomannut (johtuuko sitten akupunktiosta vai mistä): olen ollut hermostuneempi pari päivää akupunktion jälkeen, mutta väsynyt. Ja nukun aina seuraavana yönä melko huonosti. Selkäkipu on hellittänyt ja menkkakipuja ollut nyt eilen ja tänään vaikka kierrossa menossa vasta 19 kp?! Mutta vuotoa ei ole vielä ainakaan alkanut.
      Toivoisin kyllä saavani apua kierron tasoittamiseen: Vuotaa ekaks 2-4 päivää, jonka jälkeen alkaa "oikeat" menkat kipuineen ja vuotoa kestää kaiken kaikkiaan jopa mahd. puolitoista viikkoa. Ja taas ensi viikon ma seuraava käynti akupunktioon ja sit ensi viikolla on myös alku-lapsettomuustutkimusten tulosten kuuleminen...hui jänskättää/pelottaa! Semmoista täällä tänään =)

• muruiita

Tervehdys pitkästä aikaa!

Olen lähinnä kirjoitellut tuolla Simpukka- yhdistyksen sivuilla. Olen nyt viikonloppuna menossa Tampereelle kouluttautumaan, joten piakoin saadaan lapsettomien oma ryhmä myös Lahteen. Kaikki siis, joita vähänkin kiinnostaa jakaa ajatuksia kohtalotovereiden kanssa, niin kannattaa vierailla Simpukka- yhdistyksen Lahden ryhmän osiossa ja jättää sinne viestiä, sieltä löytyy myös sähköpostiosoite, johon voi minulle laittaa viestiä.

Ikoolille terveiset, että minäkin olen nyt tuossa akupunktiossa käynyt muutaman kerran ja olen menossa taas. Tunnelmat sen jälkeen ovat olleet vaihtelevat, mutta yhtenevää on ainakin tuo ettei seuraavana yönä ole oikein uni meinannut tulla eikä riittää. Itse olen tuntenut oma oloni paljon rauhallisemmaksi ja tasapainoisemmaksi, joten aion tuota jatkaa, vaikkei se tähän lapsettomuuteen toisikaan mitään apua.

Edelleenkään lähetettä Päksiin ei ole kuulunut ja menkat tulevat ja menevät. Yritän pitää mieleni positiivisena, että jaksan töissä, vaihtelevalla menestyksellä. Ilon aihe on tuo ryhmän perustaminen; pääsee livenä ihmisten kanssa keskustelemaan eikä tarvitse teeskennellä olevansa vahva ja reipas.

Luinkin tuossa teidän kohtalotovereiden kirjoituksia ja tsemppiä jokaiselle!
        Oli myös mukava lukea raskautuneiden viestit, luo ainakin toivoa.

Ja tervetuloa Lahden ryhmään, ihan joka iikka, joka täällä päin Suomea elelee. Tehdään yhdessä surullisista päivistä edes vähän iloisempia :-)

• Syyshaaveilija

Käytiin tänään lapsettomuuspolilla Päksissä. Lääkäri oli mukava ja asiallinen. Kävi läpi esitietolomakkeet ja tutki minut. Nähtävissä oli hienoja munarakkuloita, kuulemma. Seuraavaksi, kierron 2-4 meen verikokeisiin ja kun menkkojen alkamisesta on vähintään 5 ja enintään 10 päivää, meen aukiolotutkimukseen. Näillä mennään.

• Piukke85

Tänään myös käyty PHKS:ssa lapsettomuuspolilla.

Tuli yllätyksenä itselle kun lääkäri alkoi jo ehdottaa että jos aloitettaisiin ivf hoidot mutta päätettiin kuitenkin ekana vielä kokeilla pistoshoitoa eli nyt ensi kierron alussa menen verikokeisiin ja ultrataan ennen kuin voin aloittaa pistokset kun vasemmalla puolella oli ilmestynyt kysta ja sen täytyy olla poissa jotta voidaan aloittaa pistoshoidot. Eli ensin pistellään Puregonia ja sitten irrotuspiikkinä pregnyl.

Millähän sitä uskaltaa itseään alkaa pistellä, iik :) Noh kait sitä tälläiset kestää siinä toivossa että jonain päivänä saa pikkuisen syliin.

Mukavaa kun vasta vuosi on käyty tuolla ja ollaan kyllä hurjasti edetty hoidoissa mutta hyvä niin.

• Syyshaavelija

Piukke85: Sitä ollaan ehkäpä oltu vaikka peräkkäin vastaanotolla tänään=). Meillä oli aika 12.30, mutta lääkäri oli puoli tuntia myöhässä, joten jäipä reippaasti enemmän hermoiluaikaa siinä odotustilassa...Mutta, kuten sanottua, lääkäri (Savolainen) oli mukava, joten annettakoon myöhästely anteeksi hälle=).

• Syyshaaveilija

Vielä kun osaisi nimimerkkinsä oikein kirjoittaa, niin hyvä tulee=).

• Piukke85

Meillä oli aika 13.30 :) Joten melko peräkanaa ollaan oltu :)

Joo kyllä oli todella mukava lääkäri, mielellään menee tälläisen lääkärin vastaanotolle.

• Kissanminttu79

Hei kaikki!

Meillä oli aika taas tänään lapsettomuuspolille.Aika samalla kaavalla mennään kuin Syyshaaveilija eli verikokeet ja aukiolotutkimus. Myös mieheni menee antamaan näytteen ettei sit myöhemmin kuulemma tarvi.
      Lääkäri oli kyllä vähän huolissaan mun endimetrioosista kuulemma pesäkkeitä munanjohtimien edessä tai jotain ei kuulemma saanut ultrasta kunnolla selvää, mut seki kai selviää siinä aukiolotutkimuksessa vähän paremmin. Mut toivotaan et ne munajohtimet ois auki niin sit kuulemma aloitettais lääkitys et sais noi kierrot säännöllisiksi.

Mulla oli myös sama lääkäri (Savolainen) oli kyllä mukava ei tarvinu yhtää jännittää.

• HaluanVauvan_

Moi!

Mulla ei taida nyt tässä kierrossa ovista tapahtua ku oli hormoneissa pientä häikkää ja en ottanu vielä tässä kierrossa lääkkeitä avuks, ni nyt täytyy sit vaan oottaa milloin menkat alkaa ja varmaan tulee pitkä kierto, mut saan ottaa terolutteja, jos kierto alkaa menee kamalan pitkäks ja ens kiertoon otan Femaria. Munkin mielestä se Savolainen on mukava ja on se toinenkin nainen mukava. Kiva kun teillä muillakin on nyt hoidot alkanu ja ootte päässy eteenpäin. Muakin helpotti paljon kun pääs hoitoihin ja siellä ne ainaki tietää mikä on paras apu et sais lapsen :) Ja sekin helpotti kun sai tietää jo alkukierron kokeitten tulokset ja et munanjohtimet oli auki :)

Kissanminttu79: Toivottavasti sullakin on molemmat munanjohtimet auki. Kerro sitten lisää ku oot käyny siellä. Pidän sulle peukkuja et ne ois auki :)

Piukke85: Ootko sä sit jo kokeillu niitä Clomifeniä ja Femaria, kun sulla alkaa jo pistoshoidot? Saaks kysyä et mitä sulla on sit todettu syyks ettei oo vielä tärpännyt?

Jännä ku meillä on kaikilla sama lapsettomuuslääkäri, onkohan täällä ketään kenellä on se Ranta lääkärinä, oon lukenu että sekin on kuulemma hyvä lapsettomuuslääkäri.

• Piukke85

HaluanVauvan_ : Tottakai saat kysyä, olen syönyt jo clomit ja femarit tuloksetta ja nyt siis pistoshoidot, mitään ei ole todettu syyksi miksei tärppää tähän asti, nyt hieman alkoi epäillä kun tuo kysta oli ettei oli endometrioosia. Täytyy siis nyt vaan odotella joko nyt syy löytyisi vai onko vaan määrittämätön lapsettomuus.

Mulla oli toi Ranta ensimmäisenä lääkärinä mutta jäi eläkkeelle ja tuo Savolainen tuli jatkamaan ja taitavalta lääkäriltä tuntuu.

Me ollaan vissiin kaikki kolme oltu samaan aikaan silloin keskiviikkona siellä polilla :)

• HaluanVauvan_

Piukke85: Oliks sullakin sit vaan joku pieni hormonihäiriö vai ei löydetty ees sitä syyks? Oon kuullu joskus et ne pistoshoidot on sit tehokkaammat et toivotaan et saat sitä kautta sit sen plussan :) Saa nähä sit miten mulle käy et auttaako mullakaan noi Femarit, clomeja kokeilin sillon aikaisemmin 2 kiertoa oikealla annoksella, mut silloin tuli 3 isoa munarakkulaa ja limakalvo oli vaan 5mm ni nyt toi Savolainen sano et ei oo hyvä et niin monta tulee ja et vaihdetaan Femariin ku sillä yleensä tulee vaan yks munasolu. Mä oon nyt ollu jotain 3 kiertoa tauolla lääkkeistä ja nyt sit ku menkat alkaa ni aloitan ne Femarit. Tiedätkö muuten et saako täältä Lahden Yliopiston apteekista ostettua Femareita vaan sen määrän minkä tarvii? Kun kuulemma ainakin Helsingin YA:sta saa silleen ostettua.

Ai se Ranta on jääny eläkkeelle, sitä en tiennykään. Niin toi Savolainen vaikuttaa kans hyvältä lääkäriltä. :)

Mullahan oli joskus viime marraskuussa joku irtoamaton munasolu eli kysta ja se jonkun aikaa mut nyt ku aloitin lapsettomuushoidot ni se oli jo onneks hävinny. Mut ei mulla ollu ainakaan endometrioosia, joten voihan se sullakin olla ihan tavallinen kysta. Toivottavasti se lähtee pian pois sultakin. Mulla se oli välillä aika kipeäkin :(

• Piukke85

HaluanVauvan_: Ei ole mitään löydetty syyksi edes tuolta hormonipuolelta, joten kummastuttaa todella mistä johtuu ettei tärppiä kuulu.

Mulla toimi noin clomit ja femarit ihan hyvin, tuli yksi iso munarakkula mutta ei vaan tärpännyt. Mä en osaa sanoa että saako ostettua, mä otin se määrän mitä oli kirjoitettu niin suoraan.

Mulla kanssa on ollut nyt 3 kuukautta taukoa ja nyt päästään sitten taas lääkkeitten pariin. Toivotaan että näistä pistoshoidoista olisi apua, täytyy vaan kysyä kun menen ensi kierron alussa sinne ultraan että kauan näitä pistoshoitoja nyt jatketaan.

Täytyy toivoa että ensi kierron alkuun se kysta on hävinnyt että päästään pistelemään. Kyllä se nytkin on kivasta juolinut tuolla aika kivuliaasti mutta tuntuu että vähenemässä määrin, josko olisi häviämässä.

• HaluanVauvan_

Piukke85: Aijaa, jännä ettei mitään syytä oo löytyny. Mutta toivottavasti ne pistoshormonit auttaa, ainakin ne on jo paljon tehokkaampia. Ja toivottavasti se kysta ois hävinny sit ku meet ultraan..

Mä kävin tänää jo ostamassa valmiiks ne Femar lääkkeet ja sai ostettua vaan sen määrän minkä tarvi tähän seuraavaan kiertoon ni ei tarvinu vielä ostaa koko pakettia. Ne myy niitä 5 kappaleen paketeissakin. Se on ihan hyvä juttu et jos ei vaikka lääke sopiskaan ni ei menis sit muut hukkaan..

• Kissanminttu79

Hei!

Nyt on sitten ajat varattu, torstaina käyn verikokeissa ja ens tiistaina on sit aukiolotutkimus.Pelottaa vaan et se sattuu kamalasti.Sanotaan että kipu on kuukautiskipuihin verrattua eli ei pitaäis olla kauhea kokemus verrattuna minun kuukautiskipuihin, kun en pysty liikkumaan pariin ekaan päivään minnekkään. Mieskin kävi antamassa omat näytteensä maanantaina Helsingissä, kuulemma kestää kaksi viikkoa et saa tulokset niistäkin.Mikähän niissä kestää niin kauan?

Eli nyt sitten kaikki peukut ja varpaat pystyyn et kummatkin munanjohtimet olis auki:)

• HaluanVauvan_

Kissanminttu79: Sullakin on nyt saatu asiat eteenpäin :) Mä pidän sulle peukkuja että sulla on molemmat munanjohtimet auki. Mulla se aukiolotutkimus sattu jonkun verran sitten kun kohtu alkoi supistelemaan, mut onneks olin ottanu sen särkylääkkeen puol tuntia ennen toimenpidettä, ku muuten ois varmaan koskenu kamalasti ja onneks se toimenpide ei kestä kauan..Mut oli hyvä ku olin ottanu sen vapaapäiväks ku mulle tuli sit sen jälkeen kova hartiasärkykin..Onneks seuraavana päivänä olo oli jo parempi. Mullakin on yleensä parina ekana päivänä aika kovat menkkakivut..

Mä täällä nyt vaan oottelen minkä pituinen kierto, sit ku menkat alkaa ni pääsee ottamaan lääkkeitä ja yrittämään taas kunnolla lasta. Nyt on tällanen kierto ettei tullu ovista ollenkaan ku en oo syöny lääkkettäkään pitkään aikaan jne..Välillä kyllä ovis tulee luomustikin niinku viimeks mut nyt on taas ettei tullu, mut onneks saa siihen nyt apua.

Tehdäänkö muuten ollenkaan inseminaatiota, jos miehen simpat on tosi hyvät? Ku eihän siitä sillon taida olla apua..

• ikoolll

Nyt käyty vaginaultrassa ja tänään on neljäs kerta akupunktiossa. Miehen siipoissa ei mitään vikaa ja mullakaan ultrassa ei näkynyt mitään erikoista. Kävin nyt alkukierron hormoniverikokeissa ja tulevana pe on aukiolotutkimus, jolloin kuulen myös hormonikokeen tulokset. Luulen, että hormonitoiminnassani on jotain vikaa, sillä tässäkin kierrossa vuotopäiviä on reilut kaksi viikkoa! Joista kivuliaat menkat vain kaksi päivää, muuten vain tiputteluvuotoa. Mutta toivotaan, että selviää, mikä siellä on esteenä vai onko mikään. Jänskättää vaan se aukiolotutkimus aikas paljon....Ja muutenkin on ollut stressiä: työhaastattelu tulossa ja siihen liittyvät paineet (entäs jos pääsen ja sit tuun raskaaks sun muut mietitykset). Nykyisestä työpaikastani olen yrittänyt päästä pois siitä lähtien kun pääsin sinne töihin, noin 3 vuotta sitten.....
      Semmoista täällä =)

• Syyshaaveilija

Mahtavaa lukea kuulumisianne! Täällä nyt jännitetään, että tuleeko lähtöä alkukierron verikokeisiin ja aukiolotutkimukseen, kun menkat on pari päivää myöhässä, mikä on kellon tarkalle keholleni aivan uutta eikä oo mitään tuntemuksia niiden alkamisestakaan. Jännää, jännää=).

• Kissanminttu79

Hei kaikki!

Mulla oli tänään se aukiolotutkimus, kyl se vähän kirpas,sit viel ku lääkäri oli myöhässä ni jännitys vaan kasvoi odotushuoneessa. Tuomio oli: toinen johdin tukossa mut toinen auki (on sekin parempi kun ois kummatki tukossa) sit löyty viel PCO. Miehen tuloksetkin olivat tulleet lääkärin mielestä laatutavaraa.

Elikkä nyt taas odotellaan menkkoja, sain lääkkeeksi Femaria jota alan syömään sit menkkojen kolmantena päivänä.On muuten aika hintava lääke.Sit pitää varata aika ultraan kans.
      Toivottavasti näistä ols apua, koska jos nää ei auta niin sit kai ainut vaihtoehto ois IVF:(

• Kissanminttu79

Syyshaaveilija: toivotaan että,se tarkoittaisi vain sitä yhtä asiaa jota me kaikki toivomme:)

ikoolll:Toivotaan että saat hyviä uutisia tutkimuksista, se aukiolotutkimus kirpasee vaan hetken, mulla ei ainakaan tullut sitä hartia kipua mitä monet saavat.Ja onnea työhaastatteluun:)

HaluanVauvan_: Meillä näyttää sit oleva sama lääkitys.Toivotaan et niist ois apua.Mitä olen lukenut muita keskusteluja niin moni sanoo et nää Femarit ovat auttaneet paremmin kuin clomit, mut kai sekin on ihan ihmisestä kiinni mikä sopii mikä ei.

• Syyshaaveilija

No ei käyny niiku Strömsössä eli huomenna verikokeisiin ja ensi perjantaina aukiolotutkimukseen, silloin on onneksi vapaapäivänikin. Toisaalta, eteneepähän asia edes jossain määrin.

• HaluanVauvan_

ikoolll: Hyvä ettei ainakaan vielä löytynyt mitään huonoa tutkimuksista ja jos sullakin on jotain häikkää hormoneissa niin onneks siihen on lääkkeitä mitkä auttaa. Kerro sit taas kun tiedät lisää :)

Syyshaaveilija: Sulla on nuyt siellä sity jännät paikat, toivotaan et oisit tullu raskaaks :) Ilmottele sitten kun tiiät :)

Kissanminttu79: Joo meillä on sit sama lääkitys, toivotaan että meillä molemmilla tärppää sen avulla :) Niin on se Femar aika kallista, mut sitä ei tarvi ostaa kerralla koko satsia, jos ostaa Yliopiston apteekista ne lääkkeet ja siitä saa Kela korvaustakin vähän. Monta tablettia otat sitä sit päivässä? Oliks sulla molemmissa munasarjoissa PCO:ta? Mulla oli lievää PCO:ta ja toisessa munasarjassa, toinen oli ihan normaali. Ootsä kokeillu jo clomeja ennen noita Femareja? Mä edelleen ootan niitä menkkoja et pääsisin alottaa ne Femarit ja sit pääsis sinne seurantaultraankin.

• Kissanminttu79

HaluanVauvan_: Mä otan Femareita sit 2tab. päivä eli 10 tab. per kierto.Montako tablettia sä ostit ja paljonko tuli hinnaksi? En oo muuten varma onko molemmissa vai vaan toisessa munasarjassa sitä PCO:ta pitäs varmaa pyytä silt lääkäriltä niitä lausuntoja ni vois rauhassa lueskella niitä, ku tulee niin paljon asiaa siel vastaanotolla.En ole ehtinyt vielä kokeilemaan muuta lääkitystä ja toivotaan et nää auttais ettei tarvis kokeillakkaan.Mäkin täällä odottelen seuraavia menkkoja et pääsee sit syömään niitä Femareita.

Syyshaaveilija:voi harmi ettet ollutkaan raskaana:( toivotaan et sul ois sit kummatkin munanjohtimet auki, kerro sitten miten kävi.

• HaluanVauvan_

Kissanminttu79: Mäkin otan sit tota lääkettä 2tbl päivässä 5 päivän ajan/kierto. Ostin sen 10 tabl. nyt mikä menee sit tähän yhteen kiertoon ja makso jotain 27euroa ne. Niitä myydään 5 tbl paketeissa YA:ssa eli ostin sit kaks 5tbl pakettia. Ois kiva päästä pian ottamaan niitä, kuhan vaan ne menkat alkais..

Syyshaaveilija: no tylsää ku ei tullu vielä plussaa sulle, mutta jos sit ens kierrossa onnistuis ja kerro sit miten sulla hoidot etenee..

• ikoolll

No nyt käyty aukiolotutkimuksessa: Teki TOSI kipeää, mutta vaan hetken ajan, onneks! Ja ei tullu mitään muita kipuja sen jälkeen (hartikipuja yms.), ja auki olivat =) Joten ei nyt siitäkään tutkimuksesta löytynyt mitään huomautettavaa ja myös alkukierron hormonikokeet ovat ok. Ja lääkäri sanoi, että kaksi munarakkulaa olisi kypsymässä, joten heti huomen aamuna otan ovulaatiotestit taas käyttöön. Ja tällä viikolla pitäs olla ovulaatio laskelmien mukaan...
      Lääkäri oli taas eri ja olin hieman pettynyt, koska lääkäri ei oikein kertonut mitään mistään, kaiken tiedon mitä sain, niin piti kysyä erikseen. Ja ohjeeksi annettiin vaan että jos menkat taas alkaa niin pitää soitella sinne....?!
      Mutta esim. eikös verikokeilla selviäis myös että ovuloiko edes, kun eihän noi ovulaatiotestit kuitenkaan kerro koko totuutta (eli tietääkseni ei välttämättä ovuloi, vaikka testit näyttää, vai olenko väärässä?)

Iloa ja plussia kaikille!!!

• HaluanVauvan_

Ikoolll: Hyvä juttu, että kaikki oli hyvin hormoonikokeissa, ja että oli molemmat munanjohtimet auki :) Ja sehän on tosi hyvä että sulla on luomusti kohta ovis tapahtumassa, nyt sit plussaonnea sinne sit ku ovispäivä tulee :) Niin se ei oo kiva, jos vaihtuu välillä eri lääkäri ku ois kokoajan kiva olla samalla lääkärillä ku se sit tietää kaikki paremmin. Mulla on ainakin nyt ollu molemmilla kerroilla sama lääkäri ja se on ollu mukava. Kyllä verikokeilla selviää että onko ovis varmasti tapahtunut, kun n. viikko oviksen jälkeen menee verikokeisiin missä katotaan se keltarauhasarvo ja siitä näkee onko ollut ovis. Ja ei kaikilla aina näytä ovistesti oikein, ku mun tutulla ainakin ei näyttäny et ovis ois tulossa, vaikka oli iso munarakkula ja joskus näyttäny päinvastoinkin. Ja ainakin niillä jollain kenellä on PCO:ta niin voi ovistesti näyttää plussaa monta päivää, vaikkei oikeesti ois ovista jne..

• heppu2012

Haluaisin tuoda omalla lyhyellä tarinalla stemppiä ja jaksamista myös niihin huonoihin päiviin kun taas menkkakivut iskevät ja pers rupeaa vuotamaan kun esterillä.

Meillä yritettiin toista lasta 4,5 vuotta tuloksetta. Yksi keskenmeno vk 7 oli tuossa välissä . Ensimmäinen lapsi tuli melekin heti pillereiden jättämisen jälkeen. Tutkimuksista ei löydetty selvää syytä minulla, mutta miehen siittiömäärä oli pieni. Kävimme tuloksetta 2 inseminaatiossa.

Olimme juuri käyneet lääkäriltä kuulemassa että inseminaatioista ei olisi meille hyötyä vaan keinohedelmöitys olisi ainoa suositeltava hoitomuoto. "Antoi vähän ymmärtää että olemme toivoton tapaus".

Viikko tuosta käynnistä testi näytti PLUSSAA! ekaa kertaa sitten edellisen 2 vuotta sitten taphtuneen keskenmenon. Nyt olen viikolla 12 ja menossa ensi viikolla ultraan ihailemaan tätä ihmettä. Sen olen oppinut että ikinä ei kannata lakata uskomasta/ yrittämästä sen tämä luomusti alkunsa saanut papu on opettanut. Kaikki ne itkut ja unettomat yöt eivät olleetkaan turhia. Plussa tuulia kaikille!

• ikoolll

Ihana kuulla näitä onnistumisia!!! Koska niitäkin on vaikka kuinka paljon =)
      Onnea paljon raskautumisesta heppu2012, on varmaan aivan huikea tunne nähdä pienokainen ensimmäisen kerran ultrassa. sitä itsekin odotellessa...

• Syyshaaveilija

No niin, eilen oli aukiolotutkimus ja kyllä, se sattui omasta mielestä (kenenkä muunkaan) aika vietävästi hetkittäin ja tunnin ajan sen jälkeen oli tosi huono olo. Kun sai suklaata naamariin ja ulkoilmaa niin johan helpotti. Toinen munatorvi auki selkeästi, toinen hiukan jäi epäselväksi, mutta siis jatkossa taas verikoe, josta käy ilmi, onko ovulaatiota ja sitten Clomifenit 1 tabletti kp 3-7 ja sitten uä-tutkimus kp 11-13. Tällaisillä mennään nyt.

• tuija.jakola

tällä kertaa viimeinen uä tutkimus oli tänään.tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä.perjantaina olisi istutus.pikkasen jännittää,kun kaksi aikaisempaa yritystä epäonnistunut.jännittää pirusti et onnistuuko nyt.

• HaluanVauvan_

Heppu2012: Kiva kuulla tollasista iloisista asiosta :) Ja varmaan kiva kun tuli plussa ja pääset nyt näkee pikkuisen ultrassa :) Onnea! =)

Syyshaaveilija: Sulla on sit nyt menossa asiat suunnilleen samassa ku mulla, paitsi et eri lääkkeet ja eri annosmäärä. Mulla ei oo vieläkään menkat alkanu ni en oo edelleenkään päässy alottaa lääkkeitä enkä varaa aikaa seurantaultraan ja mulla on jo kp 39. :/

Tuija.Jakola: Toivottavasti sulla onnistuu se juttu nyt sit..Mitä sulle sit tehdään ku en oikein tiiä tosta vielä?

• tuija.jakola

monenlaisia piikkejä on tullut kokeiltua.taas oli 10pvä piikitys.tänään pitäisi loppupiikki pistää.torstaina olisi pakastealkion sulatus.

• muruiita

Tervehdys pitkästä aikaa!

Olen lähinnä kirjoitellut tuolla Simpukka- yhdistyksen sivuilla. Olen nyt viikonloppuna menossa Tampereelle kouluttautumaan, joten piakoin saadaan lapsettomien oma ryhmä myös Lahteen. Kaikki siis, joita vähänkin kiinnostaa jakaa ajatuksia kohtalotovereiden kanssa, niin kannattaa vierailla Simpukka- yhdistyksen Lahden ryhmän osiossa ja jättää sinne viestiä, sieltä löytyy myös sähköpostiosoite, johon voi minulle laittaa viestiä.

Ikoolille terveiset, että minäkin olen nyt tuossa akupunktiossa käynyt muutaman kerran ja olen menossa taas. Tunnelmat sen jälkeen ovat olleet vaihtelevat, mutta yhtenevää on ainakin tuo ettei seuraavana yönä ole oikein uni meinannut tulla eikä riittää. Itse olen tuntenut oma oloni paljon rauhallisemmaksi ja tasapainoisemmaksi, joten aion tuota jatkaa, vaikkei se tähän lapsettomuuteen toisikaan mitään apua.

Edelleenkään lähetettä Päksiin ei ole kuulunut ja menkat tulevat ja menevät. Yritän pitää mieleni positiivisena, että jaksan töissä, vaihtelevalla menestyksellä. Ilon aihe on tuo ryhmän perustaminen; pääsee livenä ihmisten kanssa keskustelemaan eikä tarvitse teeskennellä olevansa vahva ja reipas.

Luinkin tuossa teidän kohtalotovereiden kirjoituksia ja tsemppiä jokaiselle!
      Oli myös mukava lukea raskautuneiden viestit, luo ainakin toivoa.

Ja tervetuloa Lahden ryhmään, ihan joka iikka, joka täällä päin Suomea elelee. Tehdään yhdessä surullisista päivistä edes vähän iloisempia :-)

• Lapsettomuus, niin tuttu ja kipeä aihe myös täällä. Aloitin ns. naistenongelmat 13 vuotiaana, kun minulta poistettiin vas. munasarjasta kysta ja sen mukana vasen munanjohdin. Tämän jälkeen tein positiivisen testin v. 2007, mutta se tuli kesken, jonka jälkeen tehtiin lapsettomuus tutkimus ja sanottiin etten koskaan saa lapsia, mutta tämä väite kumottiin kun tein positiivisen testin v. 2008, mutta tämä oli kohdun ulkoinen. v. 2010 tuli kaksoset kesken. Kuukautiskierto heittää härän pyllyä ja vuotaa jos vuotaa ja sit ei vuoda lainkaan. Kokeiltiin Divina lääkitystä, muttei ollut apua. Nyt tarkoituksena aloittaa metformin ja clomifen lääkitys. Onko kokemusta millainen pirtti hirmu naisesta voi tuollaisen lääkityksen aikana tulla?

Tsemppiä kaikille lasta yrittäville! Kyl me viel joskus..

• spermanluovuttaja
    • Piukke85

Kiva lukea myös onnistumisen iloa tällä palstalla :) :) !

Sieltähän se täti tulla tupsahti tänään jälleen, Huomenna olisi meno jälleen PHKS polille ja labraan. Otetaan alkukierron verikokeet ja katsotaan onko se kysta hävinnyt että pääsisin tässä kierrossa pistokset aloittamaan.

Täytyy kyllä kehua tuota lapsettomuuspolin toimintaa, tänään ei ollut soittoaikaa joten laitoin sähköpostia koska ultra pitää tehdä kp3-5 kystan suhteen ja osuu aika hyvin nyt viikonlopuksi, niin ei mennyt montaa tuntia kun sieltä soitteli hoitaja ja antoi huomisen ajan :) :) Samalla harjoitellaan pistosten pistäminen.

• ikoolll

Hei kaikille!

Toivottavasti kuuluu teille hyvää syksyn pimeydestä huolimatta =)

Haluaisin tiedustella mielipidettänne/kantaanne seuraavaan asiaan: Olemme nyt jonkin tovin yrittäneet (kuten aikaisemmista kirjoitteluista selviää) saada alulle esikoistamme siinä kuitenkaan onnistumatta vielä ja samalla olen hakenut myös työpaikkoja, sillä koskaan ei voi tietää miten pitkään menee missäkin. Ja nyt jos kävisi semmoinen ihanuus, että saisimme plussan ja saisin vielä uuden työpaikan, niin täytyykö minun kertoa alkuraskaudesta uudelle pomolleni heti? Kun en tosiaan tohtisi olla ottamattakaan uutta työpaikka vastaan (ensinnäkin olen hakenut niin kauan myös uutta työpaikkaa) ja toisekseen mahdollisesta raskaudestakaan ei vielä tiedä kestääkö kuinka kauan (tottakai toivoisi kestävän loppuun asti). Mutta nämä ovat spekulaatioita: en ole tehnyt positiivista raskaustestiä, enkä ole saanut vielä uutta työpaikkaa.
      Itse olisin sen kannalla, ettei tarvitse kertoa alkuraskaudessa mitään uudelle työnantajalle, ko. työpaikassa koeaika olisi muuten 6 kk, (melko pitkä), raskaus kerkeää jo siinä ajassa näkymään... Mutta kertokaa mielipiteitänne/omakohtaisia kokemuksia?

• muruiita

Heippa!

Itse olen sitä mieltä, että muuta elämää emme voi lakata elämästä ja työpaikkoja on vaan haettava, ja toivottavasti myös saatava, ihan normaalisti.
        Ei Pomon tarvitse tietää raskaudestasi ennen kuin se on tarpeellista äitiyslomasijaisen saamiseksi.
        Tiedän tapauksia joissa nämä ns. normaalisti raskautuvat ovat olleet töissä parisen kuukautta, kun raskausuutinen on noussut pintaan.
        Meillä jokaisella naisella on oikeus raskautua silloin kun hoidot tahi luonto sen sallivat.
        Onnea uuteen työhön ja toivottavasti myös tulevaan raskautumiseen :-)

• HaluanVauvan_

Piukke85: Oliko kysta jo hävinny? Toivottavasti oli. Entä onko se pistosten pistäminen itelle vaikeaa ja miten kauan sun täytyy pistää sitä? Ja miten usein joudut nyt käymään sit ultrassa kun sulla alkaa ne pistoshoidot?

Mä oon syöny terolut lääkkeitä et sais menkat alkamaan, huomenna otan viimesen teron. Toivottavasti ne menkat alkais pian ku mulla on nyt vaan asiat junnannu paikoillaan kun oon ootellu niitä menkkoja. Haluisin jo päästä vihdoin ja viimein aloittaa ne Femarit.

Mua vähän kiinnostais toi lapsettomien Lahden ryhmä, mut en yhtään tiiä minkälaista siellä sit ois ja mitä tehään jne..Kun kuitenkin tuntuu että tarvii sitä tukea sellasilta ketkä todella ymmärtää miltä tuntuu ku on kokenu ite saman..Jotenkin nyt taas ollu huonot fiilikset ku ei oo päässy ees yrittää kohta 2kk :( Tuntuu taas siltä et saanko ikinä sitä lasta..

Miten teillä muilla menee ja miten on hoidot edenneet? :)

• muruiita

Heippa Haluan_Vauvan ja muutkin joita kiinnostaisi tulla Vertaistukiryhmään.

Ryhmä on tosiaan tarkoitettu meille, jotka lapsettomuudesta kärsimme, ja siellä tehdään tai ollaan tekemättä juuri niitä asioita joita haluamme, ja yhdessä niistä sovimme.

Lahden ryhmä ei ole ollut toiminnassa ainakaan puoleentoista vuoteen ja olen iloinen, että nyt me saamme sen kokoon. Jos minun tekstejäni täältä sivulta tai Simpukka- yhdistyksen sivuilta lukee niin pääsee ainakin siihen tulokseen, että ryhmän koolle kutsujana olen ihan samassa jamassa kuin kaikki muutkin, ja joskus päivät ovat positiivisempia, joskus negatiivisempia, eli jokainen on siinä mielentilassa ryhmässä miltä milloinkin tuntuu.

Pääasiallinen tarkoitus ryhmällä on, että jokainen joka sinne tulee, saa vertaistukea; saa vaihtaa ajatuksia, surun ja ilon aiheita. Lisäksi me voimme halutessamme pyytää eri asiantuntijoita vaikka kertomaan jostain asioita mistä haluamme lisää tietoa tai joskus voi lähteä vaikka pihalle tekemään lumienkeleitä. Juuri sitä mikä meistä tuntuu hyvälle.

Lahden ryhmän ensimmäinen kokoontuminen on tiistaina 22.11.2011 ja minulta saa paikasta ja muustakin mieltä askarruttavasta lisää tietoa sähköpostitse [email protected]

Odotan edelleen kutsua Päksiin ensimmäiselle käynnille, kuukautiset tulevat ja menevät ja aika kuluu...

• muruiita

Heippa!

Itse olen sitä mieltä, että muuta elämää emme voi lakata elämästä ja työpaikkoja on vaan haettava, ja toivottavasti myös saatava, ihan normaalisti.
      Ei Pomon tarvitse tietää raskaudestasi ennen kuin se on tarpeellista äitiyslomasijaisen saamiseksi.
      Tiedän tapauksia joissa nämä ns. normaalisti raskautuvat ovat olleet töissä parisen kuukautta, kun raskausuutinen on noussut pintaan.
      Meillä jokaisella naisella on oikeus raskautua silloin kun hoidot tahi luonto sen sallivat.
      Onnea uuteen työhön ja toivottavasti myös tulevaan raskautumiseen :-)

• Piukke85

HaluanVauvan_: Ei ollut kysta hävinnyt :( Nyt tosiaan jo epäilevät sitä endometrioosi pesäkkeeksi :( Noh löytyisi ainakin ehkä syy tähän lapsettomuuteen.
      Mä olen nyt pistellyt puregonia viime perjantaista alkaen ja huomenna viimeinen eli 7 päivää olen pistänyt. Perjantaina on uä jossa katotaan onko munarakkuloita kehittynyt, jos on hyvin kypsynyt niin käynnillä pistetään sitten pregnyl irrotuspiikki.

Kyllä ensimmäinen pistos oli hankalaa vaikka työssäni olen ollut neulojen kanssa ja pistosten kanssa tekemisissä niin kyllä itsensä pistäminen kammoksutti mutta nyt menee jo hyvin, aamulla aina pistän sen.

Toivottavasti HaluanVauvan_ tulisi pian menkat sullekin että pääsisit kokeilemaan noita femareita.

Itse kanssa kiinnostus heräsi tuohon vertaistuki ryhmään, harmi kun tuolloin ensimmäisellä tapaamiskerralla olemme juuri miehen kanssa lomareissulla :( :( Mutta täytyy katsoa jos uskaltaisi mukaan tapaamisiin.

• HaluanVauvan_

Piukke85: Aijaa, harmi ettei se kysta ollu vielä lähteny. Toivottavasti se ei oo mitään endometrioosia. Mut oli mullakin sillon se kysta aika kauan ennen ku se lähti ja se kuitenkin hävis sit onneks ihan itsestään. Se oli inhottava sillon ku se oli niin tuntu et se paino tuolla munasarjassa vähän ja välillä oli kipujakin. :( Niin varmaa on vaikeampi ite pistellä itseään, mut varmaan siihen sit tottuu. Oliko tullu hyvin munarakkuloita ja minkä verran yritätte saada niitä tulemaan, siis onks tarkotus saada enemmän ku yks kerralla, että vois vielä paremmin tärpätä vai?

Saa nyt sit nähä millon ne menkat alkaa ku eilen otin viimesen teron, joskushan voi mennä viikkokin ennenkun alkaa..

Täytyy katsoa, jos joku kerta pääsis tonne lapsettomien Lahden ryhmään. Kiinnostais kyllä :)

• Kissanminttu79

Hei kaikille!

Mä pääsin tänään aloittamaan sen Femar-lääkityksen,toivotaan että siitä on apua.Menkat ovat kyllä tällä kierrolla aivan kamalat,pari ekaa päivää taas niin kipeä että oikein itku tuli ja myös oksensin mitä ei kyllä ole ennen tapahtunut.
      Varasin myös sen ajan siihen ultraan.Elikkäs nyt syön Femareita keskiviikkoon asti, sit viikonloppuna peitot pitää heilua ahkerasti ja maanantaina tehdä ovistesti ja sit tiistaina on se ultra ja silloin kans pitäis tehä ovistesti.

HaluanVauvan_:Toivotaan että sinäkin pääset pian aloittamaan ne Femarit.

• HaluanVauvan_

Moikka!

Mitä tänne kuuluu? Mulla kuuluu tällä hetkellä todella outoa, enkä voi uskoa millään ennen kun pääsen muualle varmistamaan eli söin sen 10 päivän terolut kuurin ja se loppu viime viikon torstaina ja tänään on ollu koko päivän kamalan paha olo ja tein huvikseni raskaustestin nyt illalla mihin tuli heti kaks viivaa ja sit tein vielä ClearBlue testin ( mut se oli menny viime kuussa vanhaks) niin siihen tuli lukemaan et RASKAANA! Voiko terolut lääke antaa raskaustestiin positiivisen tuloksen vai näyttääkö mun kaikki 3 raskaustestiä väärin? Ku en voi uskoa et oisin raskaana ku en bongannu ovista niinä päivinä mitä kokeilin..

• Kissanminttu79

HaluanVauvan_: Onneksi olkoon!Toivotaan että olet raskaana,minä en tiedä tuosta Terolut lääkkeestä vaikuttaako se raskaustesteihin voithan soitttaa klinikalle ja kysyä et vaikuttaako lääke testeihin. Milloin sul piti alkaa ne menkat?
      Minä en usko et kolme testiä ois väärässä,jos ne lääkkeet ei vaikuta tulokseen.Toivotaan että pysyy tällä kertaa mukana :) Ai että oli kiva kuulla välillä hyviäkin uutisia;) Kerro kun tiedät tarkemmin asiasta.

• Piukke85

HaluanVauvan_: Onneksi olkoon, ihana kuulla hyviä uutisia :) Toivotaan että kaikki on hyvin, eikä lääkkeet vaikuttaisi testiin. Heti kertomaan lisää kun tarkemmin tiedät :D :D

Itse kävin tänä aamuna jälleen polilla kun uä että miten munarakkulat on kasvaneet pistoshoidoissa. Ei sitten ollut edelliseen kertaan (perjantaihin) mitään muutosta vaikka annosta nostettiin. Ja nyt sitten varmistuis että toisen munasarjan kysta onkin endometrioosi pesäkettä :( :( Se nyt siellä haittaa munasarjan toimintaa :( Oikeallakaan ei ollut kuin hyvin pieniä vaikka ollaan jo kierron puolivälissä.

Lääkärin päätös että hoidot keskeytetään ja laitettiin lähete laparoskopiaan, jossa poistetaan tuo pesäke munasarjasta ::( :( Sitten päästään jatkamaan hoitoja :(

Mieliala on kahden vaiheilla pettynyt mutta silti hyvin mielin kun todenäköinen syy siihen miksi ei vauvaa ole kuulunut löytyi.

• ikoolll

Vau, ihanaa =) Mielestäni Terolut ei vaikuta testiin millään tavalla, joten tod. näköisesti olet raskaana, ONNEA! Toivotaan,että kaikki menee hyvin =)

• HaluanVauvan_

Olis tosi ihanaa, jos oisin raskaana mut en kyl usko et oisin, tietty vaan testit näytti väärin ja tänään ei oo ees ollu silleen paha olo niinkun eilen, ku eilen oli koko päivän ihan huono olo. Meen kuitenkin huomenna aamulle siihen verikokeeseen ja katsotaan mitä se näyttää. Se Hanna sano et Teroluteista ei ois ainakaan haittaa, vaikka oisinkin syöny ja olisinkin raskaana. Ne soittaa mulle sit sen tuloksen, ni tuun sit kertomaan sen tänne. Ja en tiiä yhtään et millon ois menkat pitäny alkaa ku en sitä ovistakaan bongannu niinä päivinä ku kokeilin ja Terolut kuuri loppu viime viikon torstaina.Mut menkat on viimeksi tullu 16.9.2011 ja sen jälkeen tehtiin aukiolotutkimus joskus 22.9.2011.

• HaluanVauvan_

Moikka taas!

Kävin tänään keskussairaalan labrassa ja ne soitti tänään iltapäivällä, että kyllä mä olen raskaana :) Nyt sit meen perjantaina ultraan sen Hannan luo ja katsotaan ettei oo tuulimuna jne..Jännittää hirveästi toi ultra, mut sit saa ainakin heti tietää, jos on jotain huonosti jne..Hyvä kuitenkin että raskaus alkoi ihan itestään luomusti :)

• Piukke85

Onnea HaluanVauvan_, aivan ihania uutisia. Nyt peukut ja varpaat pystyyn että kaikki on hyvin ja jatkuu loppuun asti hyvin :D :D

• HaluanVauvan_

Moikka!

Iloisia uutisia, eli kävin ultrassa tänään ja sen teki se Hanna ja kätilö Sini ja ihan pieni ihmisen alku löytyi oikeasti paikasta ja sykekin löytyi :) Oon niin onnellinen. :) Mut riskiaikaa on sinne jonnekin raskausviikolle 11-12 mutta ne sanoi että näyttää jo tosi hyvältä kun syke löytyi jne ni ei oo ainakaan nyt tuulimuna, ja useat keskenmenot on tuulimunia. Täytyy sanoa et elämä todella yllättää välillä

• Kissanminttu79

Moikka!

Ihana kuulla et kaikki on hyvin :) toivotan vielä kerran paljon onnea koko perheelle ja toivotaan että kaikki menee hyvin.Saitte kyllä ihanan isänpäivä lahjan .Kuinka pitkällä raskaus sitten on jos kuuluu jo sydänäänet?

Toivottavasti mullakin ne Femar-lääkkeet ois vaikuttaneet toivotulla tavalla ja se huuhtelu kans ois auttanut. No, nyt pitää viikonloppuna peittoja heilutellä sanoi se Sini kun ultraa varasin. Mul on sit tiistaina se ultra sithän sen näkee.

Toivottavasti kirjoittelet tänne vielä kuulumisia HaluanVauvan_ vaikka miten raskaus edistyy ym.

Mites teillä muilla menee?

• HaluanVauvan_

Kissanminttu79: Kiitos onnitteluista :) Oli ihana isänpäivälahja :) Hanna sanokin et voin tehä mun miehelle isänpäiväkortin mihin laitan ton ultrakuvan :) Mulla on nyt raskausviikkoja 5 6 eli 6 raskausviikko menossa ja sydän on alkanu vasta äskettäin lyömään :) Toivottavasti sulla on ne Femar lääkkeet auttaneet ja pidän peukkuja et saisit pain kans tärpin :) Ja voin mä tulla aina välillä kirjoittelee tänne kuulumisia ja seuramaan mitä teille kuuluu :)

• Piukke85

Täällä odotellaan vaan sitä laparoskopia aikaa :/

• Syyshaaveilija

Heipat kaikille! Oikeesti tosi hienoa, että täällä on hyviäkin uutisia! Onnea! Varmasti mahtava tunne! Itse kävin 2.1. verikokeissa, pe 18.11. ultraan, aloitin siis tänään Clomifenit päiville 3-7. Eipä osu ultra ihan parhaaseen aikaan, mutta luonnillisesti la ja su paikka kiinni ja ma Hanna ei paikalla=(. Ilmapiiri on sanoisinki hieman kireä, kun alkoi töissäkin YT-neuvottelut ja lisästressi nyt ei tämän asian edistämisessä taas lainkaan olisi tarpeen.

• Syyshaaveilija

Siis joo, 2.11. verikokeissa=) Ei 2.1.=)

• sejama

heipsistä vaan tänne kaikille ja onnea onnistujille! Mä kävin tänää ekas ultrassa ensimmäisten clomien jälkeen ja eipä sieltä mitään löytynyt :( Eikä meinaan löytynytmillään toista munanjohdintakaan kun se leikkii kuurupiiloa :) . ens kerralla sit lisätään clomi annostusta. Mutta Hanna ja Sini on niin ihania

• tuija.jakola

se tuli sitten tästä päivästä ahistuksen päivä.raskaustesti näytti negatiivista.itkus
      a pitää pidätellä,ettei kukaan näe että on paha olla.vois sanoa että rahat meni taas kerran kanttulan kaivoon.

• ikoolll

Aivan mahtavaa Haluan Vauvan, ihanaa että olette onnistuneet! Tänään itse kävin kp 9 ultraäänessä ja näkyi yksi munarakkula, mutta kuulemma kohdun limakalvo on liian ohut tähän mennessä, joten määräsi menopur-pistokset seuraavat kolme päivää ja to katsotaan onko auttanut kohdun limakalvoa paksuuntumaan ja onko munarakkula jatkanut kasvuaan. Outoa vaan, että määräsi jo nyt pistokset ensimmäiseksi hormonihoidoksi. Kysyin, että eikö tablettihoidolla aloitettas, mutta kuulemma on siihen liian myöhäistä tässä kierrossa. Ja jotenkin itse kauhistuin ajatuksesta pistää itseään. Mutta ensimmäinen piikki takana ja ihan ok meni, meinasin vaan pökrätä, kun unohdin hengittää =) Kauhistuksella odotan, että mitä tuleman pitää...tuleeko mitä sivuoireita ja muutenkin kun on jonkilainen kasvain mahdollisuus....?! Mutta vissiin aika harvinaista. Kertokaa, jos ootte kuullu ko. lääkkeestä tai sen käytöstä ja sen vaikutuksista, että onko mahdolisesti auttanut?

Jaksamisia kaikille =)

• tuija.jakola

olen itse käyttänyt menopur-pistoksia monessa hoidossa.ja ei ole tullut mitään sivuvaikutusta.kumpi sinulla on valmis pisto neula vai itse pitää tahdä sekoitus?menopur auttaa paljon kohdun limakalvon paksuuteen.hyvin ne pistokset menee kun muistaa hengittää.

• ikoolll

Itse teen sekoituksen. Ja nyt kaksi piikkiä takana ja toinen onnistui huomattavasti paremmin ja muistin myös hengittää =) Ja ei ole mitään sivuvaikutuksia ainakaan vielä tullut. Huomenna sitten nähdään onko vaikuttanut limakalvon paksuuteen mitenkään...Toivottavasti!

• tuija.jakola

itse jouduin pistämään 10pvä ja minulla ainakin auttoi paksuuteen.toivottavasti sinulle onnistuu tämä hoito.itse jouduin taas kerran pettymään.täytyy varmaankin miettiä jotain muuta hoitoa,toivottavasti lääkäri keksii minulle jonkun hyvän hoidon.

• Kissanminttu79

Hei!

Aloitin uuden ketjun Lapsettomuushoidot 2 kun tämä alkaa olemaan niin pitkä.

• tuija.jakola

no niin alkoi taas menopur pistokset.toivottavasti onnistuu tällä kertaan.ei auta kun mennä päivä kerrallaan.

• Childfreebychoice

Että aikuisella ihmisellä on oikeus olla hankkimatta lapsia, perustuen täysin omaan päätökseen? :) Tämä yhteyskunta paapottaa kaikkia lisääntymään niin paljon kun pystyy, mutta silti, voi pysähtyä ja ajatella - tarvitsenko minä lasta? Mitä varten?

Suurin osa synnyttää lapsia silkan egoismin takia - koska se tulee rakastamaan minua, minulla on jotain sisältöä elämässä jne. TAI: koska kaikki tekee niin, jos ei tee niin on outoa, pakko.

Ihmiset. Meillä on valinnan vapaus :)

http://www.happilychildfree.com/

• Toivejahaave

Jaahas, tässä on sitä lasta toivottu viikon pääst jo 8 v. Kolmet pistokset Lahdessa takana, 2 punktiota ja 1 raskaus, mikä päättyi 16vk.lla keskenmenona ja meinaasin itsekin kuolla toisen puhdistuksen jälkeen. Nyt menossa uusi ja luult.viim.yritys, jos ei sitten ei. Kolmatta punktiota odotan ja kipeenä oon jo ekan viikon jälkeen. Itse olen saanut kyllä hyvin sairaslomaa ja hyvät perusteet siihen. Jumalan uskon ja tiedän,että myös tämä kuuluu Hänen suunnitelmiin jotenkin ja tiedän, että Hänkin on surullinnen kun minun sattuu. Hän kyllä kuulee mun rukoukset ja auttaa kun aika on oikea. On sitä tehnytkin..ainakin suurin todistus on mun kaverin siskon raskaus. Eli sen vauvalla todettiin tyrä ja sisään lösähtänyt keuhkot jossain raskauden puoli välissä. Hänellä piti mennä synnyttämään Saksaan,että se voisi edes elävältä syntyä..2 vk.siitä hän meni Tampereelle uudesti ultraan. Kun alunperin se todettiin Jyväskylässä ja laitettiin enne Saksaan meno Tampereelle. Sillä välin koko suku ja kaveripiiri oli häntä muistanut. Sitten ultrassa todettiin vähän ajan pääst,että tämä ei ole sama äiti,eikä sama vauva, koska se on täysin terve! Varmistus tuli Jyväskylästä,että se on sama tapaus. Lääkärit olivat ymmällään, että tämä ei ole mahdollista,että se ei voi korjaantua. Vähintään invaliidiksi olisi se vauva jäänyt. Nyt se kyseinen vauva on jo pari vuoden ikäinen täysin terve lapsi,eikä sillä ole koskaan mitään ollut. Että näissä asioissa,että jos kaikki ei onnistuu minun tahdon mukaan,ei kannata olla ainakaan siihen ylöspäin katkera. Ps! Anteeksi kirjoit.virheistä,en ole Suomalainen.. Masennusta on täälläkin, silti toivon kaikille parasta!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe