Hei! Olen ihastunt husky rotuun ja haaveillut semmoisesta jo monta vuotta. Opiskelen kaupungissa ja minulla on iso asunto jossa koiran joutuisi olemaan 8 tuntia päivästä yksin : / Harrastan lenkkeilyä, eli se saisi paljon liikuntaa, ja viikonloput olisimme maalla (jossa on kissa), ja koiraa jouduttaisiin kuljettamaan autossa pari kertaa viikossa (ei kuitenkaan pitkää matkaa). Viikonloppuisin se olisi myös mahdollisesti ulkokoirana. Se saisi hyvän ja rakastavan kodin.
Mutta mitä mieltä olette, sopisiko husky minulle? Muitakin rotuja saa ehdottaa
Husky kerrostaloon?
24
4612
Vastaukset
- EINEVER
Lenkkeily on liikuntaa ihmiselle, ei Huskylle. Mieti sitä rotuna, älä pehmolemmikkinä.
- caninefamiglia
Siellä puhuu yksi joka ei huskeista mitään tiedä. Ainoastaan ihmisillä, jotka ei oo huskeja omistanu eikä niistä tiedä on sellanen kuva että niiden on pakko päästä vetämään tai niiden pää hajoaa. Ja miten se koira osaisi muka kaivata jotain sellaista mistä se ei edes mitään tiedä?
Kyllä husky on aktiivinen rotu, mutta sen kanssa ei tarvitse vetämistä harrastaa. Jos selailet tuolla kenneleiden sivujakin niin yksikään kasvattaja ei ole sanonut ehdoksi että on äärimmäisen pakko harrastaa vetämistä koiran kanssa. Lenkkeily riittää koiralle ja on suositeltavaa että koiralle tarjottaisiin vielä jotain aktivointia. Meillä on aktivointi lelut olleet kovassa käytössä ja olen opettanut omalle husky mix koiralleni etsi käskyn. Herkkuja tai koiran nappuloita piilotellaan melko useasti ja koira saa ne sitten nuuskia esiin. Ei ole kämppää koskaan tuhonnut eikä roiku ikkunoissa haukkumassa sen takia että olisi tylsää.
Husky sopii ainakin siinä mielessä kerrostaloon että ne eivät hauku. Ovat käytännössä melko hiljaisia, eikä meillä koira hauku edes jos joku koputtaa oveen. Joskus kyllä "juttelevat" eli mölisevät ja ovat kyllä taipuvaisempia ulvomaan, mutta tämäkin on melko harvinaista. Käytännössä huskit ovat hiljaisia, eikä niillä ole tarvetta pitää suurta melua itsestään.
- Jeebox
Huskylle voit laittaa vetovaljaat päälle ja harrastaa sen kanssa vaikka canicrossia! Eli koirajuoksua. Koira vetää sinua ja parhaimmillaan tulee juostua hyvää vauhtia. En oikein ymmärtänyt tuota eineverin kommenttia, etteikö lenkkeily olisi koiralle liikuntaa...kaikki riippuu vauhdista ja koiran roolista. On muuten aika paljon kuluttavampaa vetää taakkaa (ihmistä) kuin juosta rinnalla. Ja siinähän husky saa olla omassa elementissään! Talvella voi hiihtääkin. Tietty rullaluistimet, kelkat jne toimii myös.
Asunnon koolla taikka sijainnilla ei sinänsä ole merkitystä, jos koiraa liikutetaan muutoin riittävästi ja sillä on riittävästi tekemistä. Kotona ollessaan koiran perimmäinen tehtävä on levätä ja latautua töitä varten. Kotona ei riehuta. Autossa koira viihtyy mainiosti, jos se siihen totutetaan. Ainoa mitä mietin huskyn kannalta on asunnon lämpötila, jotta tuleeko koiralle rodunomainen paksu turkki lämpimässä ja tuleeko sille kuuma...? Noita kannattaa kysyä suoraan kasvattajalta. Husky pärjää kuitenkin mainiosti ympäri vuoden tarhassa.
Ja sinun pitää miettiä, onko sulla aikaa ja mielenkiintoa järjestää koirallesi riittävästi liikuntaa ja aivotyötä :) Husky on enemmän ehkä työkoira kuin seurakoira. Mulla ei opiskelijana olisi ollut mahdollisuuksia pitää koiraa epäsäännöllisen aikataulun ja elämän takia...mutta monet siinä onnistuvat! - jaa´a"
Hihnassa lenkkeily ei ole koiralle mitään liikuntaa, vaan pelkkää ympäristön tutkimista.
Koira ruumiilliseen liikuntaan kuuluu vapaana juoksentelu, uiminen tai vastaava. Siperianhusky ollaan lisäksi jalostettu rekikoiraksi, joten sen kanssa tulisi harrastaa joitain vetotöitä.
Talouselämään tottunut koira ei välttämättä viihdy enää yksikseen ulkona.- Joobax
Meinaatko että kärryn vetäminen poikkeaa suunnattomasti ihmisen vetämisestä? Tasaista vauhtia juokseminen on koiralle tavattoman kuluttavaa liikuntaa, eikä sitä saa aloittaa yhtäkkiä liian pitkiä matkoja. Oma koirani on nyt vajaa 1,5v ja 10 km juoksulenkki minun tahtiani on sille aivan riittävä annos liikuntaa päiväksi. Tietty koira tarvitsee myös vapaana olemista ja metsälenkkiä, mutta turha sanoa, ettei remmilenkistä saa liikunnallista hyötyä.
- Huskyn omistaja
Aikuiselle huskylle pitää tarjota runsaasti liikuntaa, mutta myös aivotyötä. Hihnalenkitkin on liikuntaa, jos lenkki on riittävän pitkä (1-2h) ja jos siinä on tarpeeksi rivakka vauhti. Tietenkin lenkkiin kuuluu myös haisteluhetkiä, koko ajan ei tarvitse mennä hiki hatussa.
Kesäälä ei saa juoksuttaa, mutta uiminen ja vedestä noutaminen on hyvää liikuntaa koko keholle. Syksyllä viileiden ilmojen tultua voi vedättää kärryä tai mennä rullaluistimilla, skeittilaudalla tai juosta itse, kuten joku jo ehdottikin. Siinä pitää kuitenkin olla hyvä kunto, sillä koira on vahva ja yleensä tosi innokas vetäjä. Pyörän vierellä voi myös juoksuttaa.
Talvella lumilaudalla, pulkalla tai reellä meno on upeeta. Juoksuttaessa on aina mietittävä onko maasto sopiva koiran tassuille. Kovalla asfaltilla juoksuttaminen rasittaa myös niveliä, on siis hyvä vaihdella maastoja.
Oma husky tykkää myös agilitysta, vaikka sanotaan ettei ne siihen sovi, kun niillä ei ole lainkaan miellyttämisen halua. Mutta jos koira kokee hauskaksi jonkin, niin kyllä se sitä silloin mielellään tekee. Aivotyöskentely sopii huskyn rauhoittamiseen erinomaisesti.
Huskyn kanssa ei kuitenkaan ihan kevyella kukkarolla pärjää, sillä harrastaminen on sille lähes välttämätöntä ja se kaikki maksaa. Tarvikkeet, valjaat ym. maksaa ja kovasti liikkuvalle koiralle voi sattua yhtä sun toista, joten eläinlääkäri tulee helposti tutuksi.
Itse en missään nimessä olisi ottanut koiraa opiskeluaikana, taatusti ei ainakaan huskya. Pentuaikana se tekee tuhojaan, jos joutuu olemaan useita tunteja yksin. Husky rauhoittuu yleensä vasta n. 2-vuotiaana. - juu´u
Valitettavasti suurituloisetkin ihmiset joutuvat yleensä olemaan kotoaan poissa n. 8 h/vrk. Kuten mainitsit, koiran elättäminen kuluttaa paljon rahaa. Nykyään koiranomistajat joutuvat siis hankkimaan koiriaan pitkistä työ- tai koulutuspäivistä huolimatta. Toivoa aina näissä tapauksissa täytyy, että koira sopeutuu yksinoloon. Varakkuus ja vapaaviikot eivät oikein täsmää yhteen, vaan rahaa tienatakseen joutuu uhraamaan monta tuntia päivästä töihin tai vastaavaan.
Mielestäni aloittaja voi hommata koiran, kunhan on valmis tarjoamaan sille koulutusajan ulkopuolella tarpeeksi seuraa, liikuntaa, aktivointia ja koulutusta. Sekä tietysti sopivasti ruokaa ja muuta koiran elätykseen kuuluvaa. - Laumakoira
Husky on vahvasti laumakoira, raukkamaista jättää sellainen yksin moneksi tunniksi.
- toinen koira
useat kasvattajat eivät edes halua myydä huskya ainoaksi koiraksi.. Se jo kertoo mielestäni koirarodusta paljon.. Ja vaikka ne yksinkin menevät, on ne silti laumatyöskentelyyn jalostettuja. Voisiko olla jokin toinen rotu parempi.
- juu´u
Kaikki rodut ovat laumakoiria. Eroahdistuksia ja sopeutuvuuksia ilmenee helposti rodulla kuin rodulla. Itse olen tuntenut tosin vain yhden huskyn, eikä se vaikuttanut kärsivän eroahdistuksesta. Sen käytöksestä yksinolon aikana otettiin selvää jopa lainassa olleella valvontakameralla. Siperianhuskyja rekisteröidään Suomessa vuosittain satoja yksilöitä, joista kaikki tuskin menevät varsinaisille rekikoiraharrastahille. Jos koira luottaa omistajaansa, se ei koe itseään hylätyksi yksinkään ollessaan, vaan tietää omistajansa palaavan takaisin viimeistään aikanaan. Eroahdistunut koira ei luota omistajiinsa riittävästi, vaan yksin jätettynä kokee tulleensa hylätyksi. Kahdella tuntemallani henkilöllä muuten on alaskanmalamuutti, eikä kumpikaan niistä malamuuteista kärsi eroahdistuksesta, vaikka alaskanmalamuuttia väitetään vielä siperianhuskyakin laumasidonnaisemmaksi ja kumpikin niistä malamuuteista on perhensä ainoa koira.
Mutta tässä oli minun versioni, hyvä että huolehditte koirien parhaasta. Minun mielestäni kaikki koiran piirteet eivät kumminkaan riipu rodusta, vaan myös tottumuksista. - Mieti vielä
juu´u kirjoitti:
Kaikki rodut ovat laumakoiria. Eroahdistuksia ja sopeutuvuuksia ilmenee helposti rodulla kuin rodulla. Itse olen tuntenut tosin vain yhden huskyn, eikä se vaikuttanut kärsivän eroahdistuksesta. Sen käytöksestä yksinolon aikana otettiin selvää jopa lainassa olleella valvontakameralla. Siperianhuskyja rekisteröidään Suomessa vuosittain satoja yksilöitä, joista kaikki tuskin menevät varsinaisille rekikoiraharrastahille. Jos koira luottaa omistajaansa, se ei koe itseään hylätyksi yksinkään ollessaan, vaan tietää omistajansa palaavan takaisin viimeistään aikanaan. Eroahdistunut koira ei luota omistajiinsa riittävästi, vaan yksin jätettynä kokee tulleensa hylätyksi. Kahdella tuntemallani henkilöllä muuten on alaskanmalamuutti, eikä kumpikaan niistä malamuuteista kärsi eroahdistuksesta, vaikka alaskanmalamuuttia väitetään vielä siperianhuskyakin laumasidonnaisemmaksi ja kumpikin niistä malamuuteista on perhensä ainoa koira.
Mutta tässä oli minun versioni, hyvä että huolehditte koirien parhaasta. Minun mielestäni kaikki koiran piirteet eivät kumminkaan riipu rodusta, vaan myös tottumuksista.No, tottakai koiran voi saada sopeutumaan erilaisiin oloihin, kuin mihin se on jalostettu, mutta onko koira sitten aidosti onnellinen? Usein ihminen miettii vain mikä itse haluaa ja unohtaa koiran tarpeet. Kunhan se on rauhallinen, niin uskotaan sen olevan tyytyväinen elämäänsä. Pätee varmaankin moniin, mutta onneton koira muuttuu apaattiseksi, jonka ihminen voi tyhmyyksissään tulkita väärin tyytyväisyydeksi.
Jos ei kykene tarjoamaan riittävästi vaativaa liikuntaa useita kertoja viikossa, niin kannattaa miettia joku vähemmän liikunnallinen rotu. Pitemmän päälle paras ratkaisu kaikille osapuolille. - juu´u
Mieti vielä kirjoitti:
No, tottakai koiran voi saada sopeutumaan erilaisiin oloihin, kuin mihin se on jalostettu, mutta onko koira sitten aidosti onnellinen? Usein ihminen miettii vain mikä itse haluaa ja unohtaa koiran tarpeet. Kunhan se on rauhallinen, niin uskotaan sen olevan tyytyväinen elämäänsä. Pätee varmaankin moniin, mutta onneton koira muuttuu apaattiseksi, jonka ihminen voi tyhmyyksissään tulkita väärin tyytyväisyydeksi.
Jos ei kykene tarjoamaan riittävästi vaativaa liikuntaa useita kertoja viikossa, niin kannattaa miettia joku vähemmän liikunnallinen rotu. Pitemmän päälle paras ratkaisu kaikille osapuolille.Ne tuntemani koirat ovat tyytyväisiä, eivät kalpeita. Ne ovat ystävällisä ihmisille, viihtyvät toisten koirien seurassa sekä ollaan hankittu nimenomaan harrastuskoiriksi, eikä sohvaperunoiksi. Ne saavat liikuntaa vähintään riittävästi, sillä niillä on järkevät ja tunnolliset omistajat.
Aloittaja kysyi, onko hänelle siperianhusky sopiva rotu. Se riippuu tietysti aloittajasta itsestään. Onko hän valmis hankkimaan koiralleen vetokärryt ja aloittamaan koiransa kanssa eri vetoharrastuksia. Siperianhusky on toki kaunis, mutta yhtä lailla liikunnallinen. Perusluonne on yksilöllistä.
Mutta hyvä, että aina useampi ihminen täällä yrittää huolehtia koirien saavan aina sopivan laisen elämän, eli antavat järkeviä vinkkejä koirien elättämisen/hoitoon :-)
- toinen koira
En kyllä tarkoittanut koiran olevan eroahdistunut kun olin sitä mieltä että husky tarvii kaverin..
huskyt ovat ystävällisiä, mutta myöskin varautunut rotu.. ja lajitoverin luoma "turva" auttaa kohtaamaan elämän haasteet erilailla kuin ihmisen kanssa, rotu kun ei ole miellyttämisen haluinen ihmistä kohtaan, kuten tuolla ylempänäkin jossain mainittiin.
Olen tavannut vain yhden "yksinäisen" kerrostalossa asuvan huskyn, ei häiriköinyt, otti vieraiden ihmisten tervehdykset vastaan ilman urinoita, vaikkakin oli välinpitämättömän oloinen, koira sai hyvin liikuntaa.. Joten koiralla piti olla kaikki perusasiat ok! sillä vain ei ollut lajitoveria, koiran olemus oli mielestäni jopa apaattinen, se ei saanut harrastaa lajia johon rotu on jalostettu.. eikä sitä koskaan voinut pitää lenkeillä irti aivan valtavan riistavietin vuoksi, vaikka perustottis oli kunnossa.Koira eli 15v.. Koskaan vain en nähnyt sitä pentuajan jälkeen innoissaan leikkivän?
Sitten olen nähnyt noita suurempia laumoja, joissa vauhtia ja vipinää riittää :) Jotenkin se tekemisen suuri riemu loistaa niistä koirista, siihen ne on luotu.
Sitten on "parin" koiran talouksia.. Aivan saman laista mellakkaa ei toki ole kuin isossa valjakossa.. Mutta tekemisen meininki, ja koirien iloisuus on aivan eri kuin yksineläjän.
Ja kyllä, kaikki koirat ovat laumaeläimiä, mutta jalostus on luonut toisista sellaisen että ihminen kelpaa "laumaksi", ja toiset tarvitsevat sen lajitoverinsa.
Tämähän on vain minun mielipiteeni asiasta, ja vain minun näkemykseni rodusta, jonka edustajan minäkin mielelläni omistaisin, valitettavasti vain tämänhetkinen tilanteeni ei salli useamman koiran hankintaa :(- toinen koira
jatkan tuosta malamuutti näkökohdasta, minä taas olen kuullut että malamuutit menevät hyvinkin yksinään.. Ovat sosiaalisempia, ja ihmistä kohtaan miellyttämisenhaluisia ja sen myötä myöskin helpommin koulutettavia..
Tosin mulla on sitten kokemusta malamuuteista vain se mitä olen muilta kysellyt.. Se kun ei minua rotuna kiinnosta niin että itselleni hankkisin, näyttävä rotu kylläkin. - juu´u
toinen koira kirjoitti:
jatkan tuosta malamuutti näkökohdasta, minä taas olen kuullut että malamuutit menevät hyvinkin yksinään.. Ovat sosiaalisempia, ja ihmistä kohtaan miellyttämisenhaluisia ja sen myötä myöskin helpommin koulutettavia..
Tosin mulla on sitten kokemusta malamuuteista vain se mitä olen muilta kysellyt.. Se kun ei minua rotuna kiinnosta niin että itselleni hankkisin, näyttävä rotu kylläkin.Ai ? Minun käsityksen mukaan alaskanmalamuutti on huskya laumasidonnaisempi. Ehkä olemme tavanneet eri laisia yksilöitä ja rotujen omistajia. Siperianhusky on yleinen rotu Suomessa, joten tiedän paljon paikkoja, joissa huskyja asustelee. Jotkut asuvat kerrostaloissa, toiset maalla - jotkut perheen ainoana koirana ja jotkut usemman koiran kesken samassa perheessä. Tuttunikin husky tarvitsee myös toisten koirien seuraa, mutta se on tottunut siihen, että pääsee päivittäin joko koirapuistoon tai omistajansa kavereiden koirien seuraan. Se siis tietää, mitä päivä tuo tullessaan.
Maalla olen tavannut paljon enemmän herkkähaukkuisia, stressaantuneita, arkoja ja ylipainoisia huskyja kuin kerrostaloista. En siis pidä huskyn kanssa kerrostalossa asumista huonona ajatuksena. Enkä aio yleistää, että maalla koiria ei kohdeltaisi yktä vastuullisesti kuin kerrostaloissa, kun toki olen törmännyt päinvastaisiinkin tilanteisiin. Omistajasta kiinni loppujen lopuksi.
Harmiksi täällä ollaan niin eri mieltä huskyista ja malamuuteista. Toisten mielestä husky on laumasidonnaisempi, toisten mielestä malamuutti. Toisten mielstä husky pärjää kotona yksinään omistajan työ- tai opiskelupäivinä, toisten mielestä husky on siihen poikkeuksellisen sopeutumaton rotu. Näitä erimielisyyksiä tulee ilmi myös katselemalla eri viestiketjuja täällä aiemmiltaajoilta. Eri mieltä monet ovat. Harmi.
Annan nyt periksi, koska omat käsitykseni ja vaikutelmani huskysta ovat varmaankin jo tulleet selville.
- Yksi huskyllinen.
Hei!
Vinkkinä sanoisin, että lykkää koiran hankintaa parilla vuodella. Opiskelut ja koiranpentu eivät välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto. Kuten joku tuolla aikaisemmin kirjoittikin, siperianhuskyrotu kehittyy ja kasvaa hitaasti. Ja yleensä tihulaisvaihe on pahimillaan ennen kahta ikävuotta. Siinä saattaa budjetit ja hermot paukkua ennenkuin koira aikuistuu. Lisäksi voit unohtaa kaikki iltaharrastukset ja menot. Tavallaan koiraan kuin koiraan on aina sidottuna. Itse en näe pointtia ottaa koiraa jos se ensin 9 h päivässä jököttää yksin kotona ja sitten käytetään pari tuntia lenkillä omistajan häipyessä omiin iltamenoihinsa. Siperianhuskyn kohdalla, varsinkin yksinasustavalla tälläinen poikii yleensä hyvin nopeasti ongelmia. Nauti siis oikeasti opiskeluajan vapaudesta, kun sitä ei kauaa kestä! :)
Jos haluat ns. aktiivisen lenkkikaverin on olemassa monia muitakin hyviä rotuja. :) Husky on nimenomaan työkoira ja olisi hyvä tukea ko. ominaisuuksien säilymistä rodussa. Liian paljon nykyisin on sellaisia kasvattajia liikkeellä jotka teettävät nimenomaan ns. "seurakoira"- statuksella pentueitaan. Ei hyvä juttu.
Harvempi käyttökoirienkasvattaja myy edes koiriaan kerrostaloon yksinasujiksi.
Tiivistäen; mikäli et ole kiinnostunut vetokoiralajeista, unohda husky! Maailmassa on paljon muitakin kauniita rotuja joille riittää hieman vähempikin. - monenvuodenkokemus
itelläni kaksi koiraa joista yksi on siperianhusky. Me asutaan kerrostalossa ja hyvin menee. Minä teen töitä päivisin niin koirat kyllä joutuu olemaan kaksistaan. En välttämättä ottais huskyn ainoaksi koiraksi mutta kyllä semmoinen voi onnistuakin, ystävälläni on ainoastaan yksi ja ei ole mitään ongelmia ollut eroahdistuksesta tai vastaavasta:)
En ollut kiinnostunut mistään vetohommista kun hommasin huskyn, nyt olen sen verran että koira vetää potkukelkka ja minut perässä talvella ja keväällä ja syksyllä pyörällä:) Husky on iloinen kun sille järjestetään jotain vetohommia, ei tarvi tosissaan kilpailla vetokoiralajeista.
Vastuuntuntoiset kasvattajat myyvät huskyt aktiivisille ihmisille ja pitää muista se asia että mikä on parempi? Aktiivinen ihminen kerrostalossa vai laiska ihminen omakotitalossa jossa husky ehkä joutuu ulkohäkissä istumaan päivät pitkät?!? Eli asuinpaikka ei ratkaisee kuka saa hankkia huskyn:) - Kiitos vastauksista!
Selvä, ehkä ootan ainakin sen pari vuotta ennen huskyn hankkimista.. :) Oisko muita rotu ehdotuksia?
- husky edelleen
Husky on hyvä, jos itse sellaisesta olet kiinnostunut, kunhan tarjoat sille riittävästi vetotöitä ja runsaasti muuta toimintaa.
- mary ellen
minustakin se riippuu paljon ihmisestä itsestään, että pystyykö tarjoamaan riittävästi koiralle aktiiviteetteja ynm. oli kyseessä opiskelija tai ei. Tunnen monta tyyppiä joilla on 2:kin koiraa ja pärjäävät mainiosti niiden kanssa ja koiratkin ovat aivan ihania persoonia! ( opiskelevat eläintenhoitajiksi kuten minäkin). :)
Mielestäni Huskya ei kannata ottaa vain ainoaksi koiraksi. Se on laumaeläin ja kaipaa erityisesti muiden huskyjen seuraa. Ne leikkii, touhuavat,ulkoilevat ja ulvovat yhdessä ja erityisesti ulvominen syventää lauman yhtenäisyyttä. Eräällä ystävälläni on 2 huskya ja uteliaisuudestani kysyin juuri tästä aiheesta. Hän sanoi kun hän oli hankkinut koiralleen toisen huskyn kaveriksi siitä huomasi heti, että se oli paljon onnellisempi vaikka omistaja hulehti sen liikunnasta ja koulutuksesta. Fiksu kaveri :) nämä olivat minun mielipiteitäni niin ymmärrän jos ei joku ajattelee toisin.
Itsekkin harkitsin huskyn hankkimista mutta kun tutustuin tuohon 2 huskyn omistajaan päätin etten hanki tuon rotuista vielä aikoihin... olisi tosi surullista vain hankkia yksi kun tietää, että se olisi paljon onnellisempi toisen huskyn kanssa...
ja onhan tämä opiskelijan elämä muutoksia ja köyhyyttä täynnä muutenkin nii ei olisi ihan paras paikka pennulle... ^^"
vaikka tämä on jo vuoden vanha keskustelu osallistuin kiinnostuksen vuoksi. toivottavasti aloittaja on saanut ihanan koiran kaverikseen :) - huskipuskipapana
mun huskyllä ei harrsteta mitää erikoista, ihan normi koti-koirana, on mulla on myös seropi. kesäsin pääsee kyl juoksee pyörän vieressä. muutoin koirapuistoilut, metässä vapaaana juoksemiset ym. koirani on selväpäinen ja mukava
- mary-ellen
vastailen huvikseni vaikka keskustelun aloituksesta on aikaa.
Husky tosiaan on onnellisempi jos sillä on toinen husky seurana mutta useat tekevätkin niin että hankkivat yhden sitten tulee toinen ja kolmas... :D
Aktiiviteettia takuulla tarvitsee jos ei pysty tarjoamaan vetämistä sille. Onhan husky jalostettu juuri työkoiraksi. Huskyt mitä olen nähnyt ovat hyvin hiljaisia koiria. Saattavat tosin kaks kertaa päivässä pitää lyhyen ulvomiskuoron mutta muuten en ole talossa kuulleet niiden metelöivän. En tosin muutenkaan välitä koirien äänistä kerrostaloissa ( ellei keskellä yötä ulise täyttä kurkkua...).
Olen kuullut ettei huskylla ole sitä miellyttämisen halua kuten paimenkoirilla esim. niin minusta kokemattoman täytyy olla tästä tietoinen ja varautunut erilaisiin koulutustapoihin tutustumista että "mikä tapa sopii juuri minun koiralle".
Tämä " käykö kerrostaloasuntoon" on minusta mielipidekysymys ja riippuu ihan itse omistajasta... Jos koira on tyytyväinen ja saa tarpeeksi liikuntaa niin tuskimpa sillä on väliä et onko sen koti sitten omakotitalossa vai kerros-ja rivitaloissa. Mutta ihmisiä on laajasta laitaan joten kaikilla on omat näkemyksensä asiasta ja toimivat sen mukaisesti. - Anonyymi
Siperianhusky EI tykkää olla yksin
- Anonyymi
Hei, husky sopii hyvin kaupunkiin ja kerrostaloon. Itsellä ollut huskyja, opiskelin kaupungissa johon myös asetuin opiskelujen jälkeen. Husky on koira joka selviää pitempiä aikoja yksin ja vähällä liikunnalla, se oli yksi kriteeri. Kannattaa ottaa kokeeksi ja vaihtaa sitten toiseen rotuun jos husky ei miellytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394553Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.5753483Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732191Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o121764- 961606
MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis351588TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1621285OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301118- 2241041
- 70976