saisinko mielipiteen seuraavasta asiasta?

miks mua kohdellaan?

Työskentelen apteekissa harjoittelijana (farmaseutti)harjoittelijana ja minua vaivaa kovasti asiakkaalta saamani kohtelu. Olen kaikin puolin varmasti kohteliain koko apteekissa, että olen aina se "tunnollinen" joka purkaa teknikkojenkin tehtävät (jotka ei ees kuuluis mulle) :tavarat hyllyihin, rahastan aina heti ja moikkaan nopeammin kuin useammat... Tiedän olevani välillä mekaaninen asiakaspalvelija tarkoitan siis että olen asiantuntevin mutta en kuitenkaan niin sympaattinen.

Mua vaivaa kovasti se, että halusin kovasti tälle alalle. Haluaisin todella auttaa/palvella asiakkaita mutta he ovat todella TÖRKEITÄ/NYRPEITÄ MINUA KOHTAAN. Olen menettänyt motivaatiotani alalle. Asiakkaat huomaavat joskus mekaanisuuteni. Kaikki muut siedän, mutta eteeni on nyt tullut tosi VITTUMAINEN ASIAKAS MUA KOHTAAN. ENKÄ PÄÄSE TÄSTÄ YLI.Yritän päästä tästä eroon, mutta minulle ottaa todella koville, kun luokseni tulee asiakas ja kun tervehdin ja otan reseptin vastaan. Hän saattaa napata toisen farmaseutin tullessa paikalle reseptin kädestäni ja lähtee pois KOKONAAN.

Tämä reseptin kädestä repiminen sanomatta mitään ja (väheksyvä katse, en varmasti ole vainoharhainen), loukkaa minua suunnattomasti. Olen ollut todella lähellä itkeä asiakkaan edessä,. Juuri äskettäin tämä asiakas tuli uudestaan apteekkiin. Ei halunnut taaskaan palvelua minulta ja ilmoitti suoraan päin naamaa vaihtavansa apteekkia. Kolmannen kerran muut farmaseutit juttelivat takahuoneessa ja minä menin taas reippaana tämän törkimys asiakkaan luokse (tunnistan hänet) ja moikkasin taas edellisestä tapahtumasta huolimatta. Asiakas katsoi minua syvälle silmiin, ei moikannut ja nappasi reseptin työpöytäni edestä ja käveli tällä kertaa apteekista taas pois sanomatta sanaakaan. En tiedä mitä sanoa, muut henkilökunnasta ei ees huomaa sitä ja niiden palvelu kelpaa. Eikä tämä ole edes kenekään tuttu. Mutta mun ei!

Mua OIKEESTI ITKETTÄÄ. Mä en haluais näin kovasti asiakkaideni hyväksyntää, mutta en voi olla miettimättä miks se palvelu kelpaa kaikilta muilta apteekissa mutta ei multa? Varsinkin tämä törkimys on koko ajan mun mielessä. Miten suhtautua ja päästä tälläisistä asiakkaista irti?

Lisäks ne muut apteekissa huomaa miten tää mies vielä kohtelee mua. Nekin on alkanu musta nyt tän johdosta karsastaa mua. Kattovat mua sillee säälien, mitä mun oikeesti kannattais tehdä, jos tää asiakas tulee vielä takaisin?

En voi oikee sanoakaan mitään, koska en halua potkuja. Mutta jos annan tän aina juosta muiden luo, niin musta se "voittaa" ja saa tahtonsa läpi.

Eniten kaipaan neuvoja miten päästä yli paskamaisista asiakkaista ja miten hoitaa tää tilanne jatkossa koska se tulee aina uudestaan sinne apteekkiin ja jatkaa tätä kohtelua mua kohtaan.

Uskokaa pois että tää oikeesti syö mun itsetuntoa. PAHASTI!

Ja miten suhtaudutte siihen että asiakas haluaa kohtelua kauniimmalta farmaseutilta, mua loukkaa tääkin tosi helvetillisesti ja en oikeesti tiedä jos mua kohdellaan näin kun haluan auttaa, että jaksanko olla tällä alalla tulevaisuudessa? Onko teille tullu esiin tälläsiä tilanteita?

15

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itkettää!

      Ai niin tää mies on sellanen noin 60v. ja tosi snobin oloinen. Tosi räätälöidyt vaatteet ja vaimolla aina tosi prameat vaatteet.

    • Kasvun paikka

      Voi raasua. Vai että pelkäät hänen "voittavan"?!
      Ottamatta sen suuremmin kantaa asiakkaan tökeröön käytökseen, niin minusta voisit olla itse hiukan järkevämpi. Anna nyt toisen valita sen farmaseutin jonka hän tahtoo! Farmaseutinkin työ on asiakaspalvelua, jos asiakas ei juuri sinun kanssasi halua asioida, so what!
      Lue tuo kirjoittamasi viesti ihan rauhassa. Huomaat itsekin, että sinulla on nyt jostain syystä tullut pakkomielle tähän asiakkaaseen. Koita jättää asia taaksesi, siten kasvatat itsellesi henkistä pääomaa, etkä jatkossa menetä järkeäsi jonkun täysin vieraan ihmisen takia.

      Ai niin, suutari pysyköön lestissään. Farmaseutit hoitavat OMAN työnsä, ja teknikot hoitavat OMANSA. Et ole millään tavoin muita parempi tehdessäsi toisten töitä.

    • Asiakas päättää

      Jokaisella on oikeus valita kenen kanssa haluaa asioida. Hän ei pidä sinusta ja sille et voi mitään. Lisäksi olet unohtanut asemasi ja tehtäväsi. Olet työssä palvelemassa asiakkaita, etkä hakemassa terapiaa itsetuntosi kohottamiseen.

    • Voimia!!

      Minun mielestäni tuo miesasiakas käyttäytyy todella törkeästi!! Olet osoittanut kyllä ammatillisuutta siinä, että olet jaksanut olla ystävällinen jopa hänelle.

      Älä anna vaikean asiakkaan pilata elämääsi ja viedä omanarvontuntoasi! Muutoin annat liian suuren vallan hänelle.

      Asiakaspalvelutyö vaatii välillä kovaa nahkaa, jotkut asiakkaat ovat ikäviä. Toivon sinulle voimia!

    • vesi hanhen selästä.

      Tuntuu kuin asiakkaallasi olisi ongelma ja se ongelma on siitynyt sinuun, tai ainakin olet alkanut ajatelemaan sitä liikaa.

      Minullakin on kerran käynyt asiakas joka suureen ääneen julisti ettei tahdo minua myyjäkseen, täysin tuiki tuntematon.

      Törppö, ei siitä mihinkään pääse.

      Itse toimin niin kun näen kassalla tms. myyjän jonka luo en tahdo, siirryn vaivihkaa toiseen jonoon.
      Näin käy vain harvoin, esimerkiksi tosiaan apteekissa jossa on jokin tuttu kassalla.
      Pienen kaupungin tilanteet jossa kaikki tuntee kaikki.

    • Relaa jo

      Olet varmasti kirjoittanut tuon tekstin syvien tunteiden vallassa, mutta anteeksi nyt, se alkoi vähän huvittaa minua. Mitä ihmeen väliä on jollain yhdellä asiakkaalla? Siis ihan totta! Asiakas voittaa? Kannattaako käydä moiseen kilpaan asiakkaan kanssa?

      Minäpä tässä vuorostani kerron, että tuossa lähiapteekissa on yksi farmaseutti, joka rientää usein miltei ovelle kysymään, mitä minä haluan. Yleensä haluaisin katsoa tuotteita yksin - siinähän ne ovat nähtävillä ja joskus haluamani tuote voi olla vähän intiimikin. Peijakas - kumpi meistä voittaa? Olenko seuraavalla kerralla häntä nopeampi? Ehdinkö syöksyä hyllylle ennen häntä? Ehtiikö hän taas ärsyttää minua kysymyksellään? Se nähdään seuraavassa jaksossa.

    • huuuuuups.

      :D :D :D haah.
      Olemmekohan asioineet samassa apteekissa!
      Niin, liika avuliaisuus saattaa kääntyä vastaan.

    • Kaupan täti

      Sanoisin, että olisi ollut hyvä, jos sinulla olisi ollut pohjalla vaikka pari vuotta päivittäistavarakaupassa työskentelystä. Saisit vähän perspektiiviä siitä, mihin raameihin kannattaa tuollainen tapahtuma laittaa. Kaupassa vanhemmat asiakkaat menevät aina kysymään asiat vanhemmilta myyjiltä tai juuri noin kuin kerrot - kysyvät ensin nuoremmalta mutta eivät usko saamaansa vastausta. Toisinaan tietysti vanhemmat myyjät tietävät jotkut asiat paremmin, toisinaan taas ei..Nykyään voi olla, että vanhempi myyjä ei ole ollut talossa kauemmin kuin nuorempi eikä tiedä asioita.

      Varmaankin tuo sinunkin ikävä asiakkaasi kuvittelee, että kokeneempi farmaseutti osaa palvella häntä paremmin (tietää esim. jotain, mitä et tiedä huolimatta siitä, että osaisit hommat aivan yhtä hyvin). Tai sitten hän vaan kokee niin. Voihan olla, että tuntevat toisensa jo vuosien ajalta ja asiakas haluaa mennä siksi tutulle farmaseutille. Tulee vaikka kuinka monta tuollaista asiaa mieleen. Jotkut apteekin asiakkaista haluavat avautua vaivoistaan ja tietysti vanhemmat työntekijät ovat parempia kuuntelijoita noissa asioissa, koska heillä on elämänkokemusta. Syitä siis voi piisata. Toisekseen ärsyttäviä asiakkaita on eikä sille voi mitään. Olet mielestäni voiton puolella asiassa siten, että tiedät, kuinka asiakkaalla on tapana käyttäytyä eikä tarvitse siksi provosoitua liikaa.

      Sitä ihmettelen, miksi ette henkilökunnan kesken puhu noista asiakkaista, kaupassa ainakin puhutaan, varsinkin hankalista. Ymmärrän ihan hyvin, että sinulla on paha mieli tuosta. Koet, että asiakas kyseenalaistaa osaamisesi. Olen samaa mieltä kuin joku edellinenkin kirjoittaja, ei sitä tarvitse niin henkilökohtaisesti ottaa. Sitä vaan tosiaan ihmettelen, eikö sinulla olisi jotain työkaveria, jolle voit ihmetellä tätä asiaa.

    • Mangsi

      Itse kohtasin kiusaamista viimeksi ala-asteella. Sen jälkeen vasta asiakas-palvelutyössä. Vähättelyä ym. saa jatkuvasti. Esimerkkinä korttitilanne. Rouva tunkee korttia ja painelee nappuloita liian aikaisin sirukortinlukijassa. Kun yritän opastaa rouva haukkuu minut idiootiksi ja että hän osaa laitetta käyttää ja minä en, vaikka vehje toimii itsestään ilman että minä siihen vaikutan.

      Aina on ihmisiä jotka haluavat tuntea itsensä paremmiksi kuin muut ja kun löytävät sopivan kohteen joka siihen alistuu niin sitten antaa palaa. Niitä tyyppejä näkee täällä netissä, liikenteessä, asiakkaina ja työpaikoilla. Heidän itsetuntoaan toisen lyttääminen kohottaa. Ajattele vaan että miten surkeaa tuollaisen ihmisen elämä on kun pitää olemattomilla asioilla päteä ja kohottaa itseään.

      Yks paikka missä tuntoja voi purkaa, sillä kyllähän se monesti loukkaa ja jää mieltä kaivelemaan kun sinua moititaan syyttä, niin on aasiakas.net.

    • yx 60v hyvinvoipa

      minua ainakin ärsyttää >liian tietävä< ja >kauppaava tyyppi

      • miumiumiumiu 11

        heippa yx 60v hyvin voiva!

        Kanta-Hämeessä on pieni kaupunki, nimeltään Forssa.
        Täällä on apteekki jossa on tavattoman kiusallista asioida etteikö heti portilta rynnätä tyrkyttämään kaikkea.


    • BBBBBBB

      Noniin, tämä hra on 1 asiakas, meistä jokainen kohtaa sellaisen. Tässä sinun tapauksessasi siinä on kuitenkin myös muita jotka näkevät sen.

      Sinuna juttelisin kollegoidesi kanssa, koska tuo tekee hallaa myös apteekille. Se on teidän kaikkien asia huolehtia, ei yksin sinun. Ovatko duunikaverisi huomanneet? Jos eivät, voisit vaikka vinkata heille asiasta ja ottaa sen puheeksi.

      Fiksu työyhteisö PAKOTTAISI tämän asiakkaan hoitamaan asiansa aina sinun kanssani. Jos asiakas yrittäsi lähestyä jotain toista farmaseuttia, tällä toisellqa olisi luonnollisesti jookin todeeella tärkeä asia kesken ja näinollen asiakas joutuisi hoitamaan AINA asiansa sinun kanssasi. Jos duunikaverisi ovat reiluja sinua kohtaan ja ovat edes vähänkään kiinnostuneita yrityksen maineesta, he huolehtisivat siitä, ettei joku yksi kusipää pilaa mainetta keneltäkään.

      Teillä on käsittääkseni kylän paras apteekki? JOTEN??? Vetäkää yhteen hiileen. Jos kaverit eivät suostu, voin sanoa, että sinut halutaan pois. Olet jollekin vaaratekijä, eli siis liian hyvä!

    • Työ työnä

      Olen itse kokenut asiakaspalvelutyössä tiskin takana kannukseni hankkinut. Minusta tuntuu, että otat työsi liika vakavasti. Miksi matsata asiakkaiden kanssa tuolla tavalla? Ajattele, että oma hommasi on vain se, että annat asiakkaalle hänen tarvitsemat lääkkeet ja tavarat, ja that's it! Ota työ vain työnä ja jätä ihmissuhdedraamat työn ulkopuolelle. Ketään asiakasta ei kannata jäädä murehtimaan, varsinkaan niitä ikäviä asiakkaita. Mukavista asiakkaista kannattaa ottaa taas kaikki irti.

      Kun olet itse kiva muille, niin muutkin ovat sinulle. Asiakas voi olla herkässä tilassa tai kovia kokenut tai vaikka potkut juuri saanut juuri kun hän tulee tiskille. Pienikin väärin tulkittu ilme tai sana voi ärsyttää tai provosoida asiakasta.

      Ole siis neutraali tai kohtele asiakkaita siten kuin haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Sun pitää unohtaa vertailut "kauniimpiin" työntekijöihin ja hoitaa itsetuntoa muuten kuin asiakassuhteiden kautta työpaikalla.

      Minulle jotenkin tämä ongelmasi tuntuu aivan yliluonnolliselle... en ikinä ole itse miettinyt tuollaisia asioita. Mutta olen vaan pyrkinyt tekemään jokaisesta asioinnista jokaiselle asiakkaalle miellyttävän ja kiva kokemuksen ja osoittanut myötätuntoa, jos hän on sellaisen tarpeessa. Ehkä osasin lukea hyvin asiakkaita ja tilanteita, tiedä häntä. Mukavaa vaan oli aina ja ikävästäkin asiakkaasta tuli ne hyvät puolet esiin kun oppi tuntemaan.

      • BBBBBBBBBB

        No just, mun mielestä ihminen joka tekee asiakaspalvelun piirissä vain oman työnsä, ei ole sopiva hommansa. Voise muutaman vuoden onnistua, mutta jäät kyllä varmasti kelkasta jos teet hommasi vain sen mukaan, sorry....

        Miksi ylipäätään teet sellaista mistä et tykkää?? Sua ei kiinnosta kuin rutiini? Ja jos kohdallesi sattuu vaikea tapaus, et halua hoitaa asiaa muuteoin kuin sillä rutiinitavalla ja jos se ei siihen asiakkaaseen toimi niin so be it????

        Ilmankos tulee törmättyä niihin putkiduunareihin, jotka ei hoida mitään vaan käskevät asiakkaan hoitaa itse asiansa. Oletko harkinnit koskaan esim. jotain kirjanpitohommia, joissa saa olla yksin????

        Hyvä työnantaja heivaisi tuollaiset heti kun parempi on tulossa. Niin teen minäkin. Firma toimii kun hyvät työntekijät ja jos firma toimii, liksa juoksee ja bonukset työntekijälle!


    • 7y45435

      Yksi lause: älä ota sitä henkilökohtaisesti. Asiakkaan ongelmat on parempi pitää hänen ongelminaan. Niin kauan kun hän ei käy käsiksi tai sano jotain minkä voisi tulkita kunnianloukkaukseksi, et voi juuri tehdä muuta kuin kovettaa nahkasi ja purra hammasta.

      Voin sanoa että jokaisessa asiakaspalvelupaikassa on asiakkaita jotka ovat "vähemmän nautittavia" palvella. Olet työnantajasi palveluksessa ja hän(se) odottaa että toimit ammattimaisesti. Ammattimaisuus tarkoittaa ettet ota asioita henkilökohtaisesti ja kuten edellä joku sanoi; annat veden valua hanhen selästä.

      Sinun EI tarvitse hymyillä tekohymyä todella epäkohteliaan asiakkaan edessä. Sano silti terveyhdys, kiitos ja näkemiin mutta nämä voi lausua oikeasti niin monella tavalla että ymmärrät kyllä mitä tarkoitan. Pidä pokka, älä anna asiakkaan päästä sisääsi mitä kyllä olet jo tehnyt. Hän ei todennäköisesti tiedä mitä ajattelet, vaan on samanlainen asiakas monessa muussakin liikkeessä jossa asioi. Et siis ole "target" vaan olet yksi ns. uhri muiden joukossa.

      1) pura pahanolon tunteesi jollain tavalla, esim. liikunnalla
      2) opi pitämään pokka ja filosofia miten toimit ammattimaisesti etkä ole liian herkkä asiakaspalvelussa.
      3) puhu asiasta, se helpottaa. Ei siis netissä välttämättä vaan naamatusten jonkun kassa. MUTTA ei tämän asiakkaan.
      4) Älä puhu tästä asiakkaasa pahaa selän takana, se tekee sinusta pikkumaisen, epäammattimaisen ja pidemmän päälle juoruakan maineen saat.
      5) Vaikein mutta uljain pointti: yritä päästä asiakkaan nahkoihin YMMÄRTÄMÄLLÄ että ihmiset ovat kaikki eri vaiheissa elämäänsä. Voi olla että tämä 60v äijä on todella onneton ihminen, esim. vakavasti sairas eikä osaa pitää omaa pokkaansa yllä. Voi olla myös oikeasti mielenhäiriöitä, depressioita(depressio on usein vihaisuutta ulospäin tai itseään kohtaan).

      Anyways, ÄLÄ jää tuleen makaamaan ja piehtaroimaan tässä asiassa. Pahimmassa tapauksessa joudut vaihtamaan työpaikkaa jos et pääse eroon lähes pakkomielteestä.

      Tiedän mistä puhun, tosin hieman erilaisia kokemuksia. Oma herkkyyteni oli myös ongelma asiakaspalvelutöissä ja tietyistä asiakkasta sain ongelmia käyttäytymiseeni. Itse ratkaisin asian vaihtamalal työpaikkaa sellaiseen jossa on huomattavasti vähemmän as.palvelua. Eli peräännyin tavallaan, mutta ymmärrän myös että parempi vaihtaa taktiikkaa kuin juosta tiilimuuria vastaan. Oma persoonani muuttaminen on paljon hankalampaa kuin ympäristön vaihtaminen(työpaikka). Uusi työpaikkani oli onnenpotku monessakin suhteessa joten en ole katunut uran vaihtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe