Terve! Kertokaapas kaikki naksuttimen käytöstä koulutuksessa.. En ole ikinä ennen edes harkinnu tuon käyttöä mutta nyt alkanut kiinnostamaan. Olenko oikeassa että naksutinta käytetään sen takia, että silloin se namin antaminen voi tulla vähän "myöhässä", kunhan naksaus tulee oikeassa kohtaa? Eli aina kun palkkaa koiran, naksauttaa eka?
Mites tuohon opettaminen? Nameja maahan, naks, koira saa ottaa, naks, koira saa ottaa? Kertokaa :)
Naksutin
9
4108
Vastaukset
- Kaiken A ja O
on riittävä tottelevaisuuskoulutus, rotuun ja kokoon katsomatta.
Elä ota koko naksutinta käyttöön. Tarpeeton työväline. Paras on kunnon kehu hyvä poika/tyttö. Tai jos ruokapalkkaa harrastat, niin oikeasta käytöksestä palkka ja sillä sipuli.
Naksutin on turha apuväline koiran koulutuksessa, menee aika siihen pähkäilyyn, missä järjestyksessä mitäkin tehdään ruoka naksutin kehu, naksutin ruoka, kehu, kehu naksutin ruoka.
Ottakaa ihmiset järki käteen tässä asiassa.
TÄRKEINTÄ ON LUODA TOIMIVA KONTAKTI KOIRAAN, kun koira katsoo sinuun se saa sinulta huomion ja annat käskyjä, palkitset tottelemisesta.
HARJOITTELET JOKA PÄIVÄ, useita kertoja päivässä. Koirasi rasittuu terveellä ja oikealla tavalla ja elä unohda päivittäisiä lenkkejä ulkona. Sielläkin voi tottelevaisuutta harrastaa esim. ohitustilanteissa voit sanoa SEURAA ja koirasi napittaa katsoa sinuun, ja ohitatte yhdessä vaikka jonkun jalankulkijan jne. Tässä tulee se HÄIRIÖNALAINEN TOTTELEMINEN, tietysti kaikki toimii ja tapahtuu fiksusti, jos te olette häiriöttömässä tilanteessa nämä perusjutut harjoitelleet niin, että unissannekin ne osaatte.- Joobax
Voidaan kokeilla kumpi on täsmällisempi ja nopeampi:
Sä sanot hyvä poika.
Mä naksautan.
Koko jujuhan on juurikin siinä, että se haluttu toiminto voidaan napata vaikka lennosta koiran ollessa liikkeellä. Esim. koira hyppehtii omiaan. Naksautetaan kun koira on takajaloillaan. Palkka. Odotetaan. Koira keksii taas nostaa etutassut ylös -NAKS- ja palkka. Ei mene montaa toistoa kunnes koira oppii seistä takajaloillaan.
Kaiken aa ja oo on arkitoko ;) siinä olet oikeassa. Sanallinen oikean toiminnon merkkaaminen on myös toimiva, mutta voit kuvitella kuinka monta asiaa koira ehtii tehdä siinä ajassa kun sanot "hyvä poika". Koira ehtii kääntyä, haukkua ja mulkaista vasemmalle ja vaikka mitä tuon kahden sanasen aikana ;)
- best frend
Höpö höpö, jopa viranomaiskoiria (poliisi) koulutetaan naksutinkoulutuksella. Alkuun pääsy on helpompaa, koira kiinnittää sinuun huomion. Naksautus kertoo koiralle, että palkka tulee, kun olet tehnyt oikein.Avustajakoirat myös koulutetaan tällä lailla.Taidat olla besserwisser.
- aloittajaaaa
Olenko ymmärtänyt oikein.. Että vaikka lenkillä ollessa, koira yrittää vetää itseään vaikka esimerkiksi tolppaa haistelemaan, nykäisen ja kiellän, koira lopettaa naks ja sitten palkkio?
Mites koira opetetaan tuohon? - Naksutinaksun....
Hittolainen! Nyt minäkin kiinnostuin, vaikka olen vähän ollut vastaan koko vempelettä. Oma koira on kuitenkin niin vilkas, että kun sanallisesti kehun, se on jo ehtinyt usein alkaa tehdä jotain muuta...
Opetetaanko tuo naksutus sillain, että ensin työnnetään namia suuhun tai heitetään lattialle, ja kun koira sen namin siitä ottaa, niin naksautetaan naksutinta? Vai miten se opetetaan?
Kuinka kauas koira kuulee tuon naksuttimen, eli jos on esim. irtaallaan ja huitelee jossain kauempana, ja tekee jotain oikein ja kun naksautan, niin kuuleeko se sen? Tietysti taustamelu vaikuttaa asiaan, mutta jos ajatellaan vaikka koirapuistoa, tai jotain puistomaista ympäristöä.
Entä pitääkö paikkansa, kun ainakin Stilwell ohjelmassaan sanoo, että jokaisella naksuttimella on vähän erilainen ääni? Eli siis ei voi käydä niin, että minun koirani tekee jotain väärää, ja samalla lähellä joku toinen kouluttaa koiraansa naksuttimen kanssa, ja minun koirani luulee tekevänsä oikein kun naksutin naksahtaa jossain lähistöllä?
Entä onko tuo naksutinkin sellainen juttu, josta voi luopua myöhemmin, kuten esim. nameista? Siis sitten kun koira osaa jo mitä sen halutaankin osaavan, niin voi jättää hiljoitellen koko naksuttimen pois? - Niin se vaan on
että, naksutin kuuluu minne kuuluu ja jos koirasi innoissaan on sinusta vähän kauempana haukkumassa jotakin vaikkapa oravaa, TURHA SIINÄ ON NAKSUTELLA, selkeä komento esim. JOPPE TÄNNE!, ja jos koirasi on niin fiksu että älyää mitä SEIS tarkoittaa, niin se lopettaa kielletyt toiminnot välittömästi ja odottaa seuraavaksi mitä käskyjä sinä sille annat.
Naksutin tai makupala tai kehu. Mutta naksutin on vissiin joillekin siitä hyvä, että se ei paljasta ohjaajan äänensävystä hermostuneisuutta, pelkoa yms. No koirahan toki haistaa tällaiset asiat ja sitten sopii ihmetelle miksi naksutin ei toimi vaikka kuinka naksuttelen tovosen aikaa.
Että puolensa ja puolensa on joka asialla, mutta KOIRA TÄYTYY OPETTAA TOTTELEMAAN SANALLISIA KOMENTOJA, ne ovat se perusjuttu. Jos sinun koirasi kirmaisee vastaantulijan kimppuun tai vastaantulevan koiran kimppuun, on sinun turha naksutella, tällaisessa tapauksessa VOI UHRIKIN YRITTÄÄ KOMENTAA SANOMALLA IRTI. Että loppuun asti ajateltuna naksutin ei ole ollenkaan hyvä juttu.
RIITTÄVÄ KONTAKTIKOULUTUS TARPEELLINEN KOIRAN KOKOON JA ROTUUN KATSOMATTA. Sillä tuloksella, että koirasi ei tee ns. mitään ellet sinä ole sitä siihen käskenyt, tylsä lopputulos, mutta harvemmalta se onnistuu kuitenkaan 100%:sti 24/7. - Koiran ehdoilla
Naksutin on apuväline koiran palkkaamisessa, eikä korvaa mitään käskyjä, ei ole luoksetulo"pilli" eikä tee mitään ihmeitä sinänsä. Se on tarkkuustyökalu, joka on hyödyllinen etenkin tilanteissa joissa halutaan "napata" joku koiran nopea tai pieni käytös ja saada koira lisäämään sitä. Tämä perustuu siihen, että koira lisää kannattavaa käytöstä, ja naksuttimella voidaan kertoa koiralle nopeastakin käytöksestä (sekunti, pari) että juuri siitä käytöksestä se saa palkan ja sitä sen kannattaa lisätä.
Koira täytyy ensin ehdollistaa naksuttimen ääneen. Se tapahtuu toistamalla useissa eri paikoissa naksautusta ja sitä seuraavaa namia niin että oma liike, käsien heiluttelu tms. on minimissä. Tämä siksi, että koira yhdistäisi palkan oikeaan asiaan, naksuttimen ääneen. Jos vaikka aina ennen naksahdusta naksutinta pitävä käsi heilahtaa, koira voi ehdollistua käden heilahdukseen eikä naksuttimen ääneen. Siinä vaiheessa kun koira ehdollistetaan naksuttimen ääneen, ei koiran tarvitse vielä tehdä mitään muuta kuin olla palkkausetäisyydellä.
Kun tätä on treenattu kymmeniä kertoja muutamassa eri paikassa, voidaan kokeilla onko koira ehdollistunut naksuttimeen naksauttamalla jossain tilanteessa jossa koira on lähellä mutta tekee muuta. Jos koira reagoi välittömästi ääneen, voi alkaa pikkuhiljaa treenaamaan naksuttimella varsinaisia käytöksiä.
Nimimerkki Joobax antoi hyvän esimerkin naksuttimen käytöstä. Itse olen treenannut esim. katsekontaktia (kun se alkuun kesti vain puoli sekuntia), nenällä esineiden koskettamista, ja esim. seuraamisessa olen naksuttimella opettanut koiralle tiiviin seuraamisen, eli että koiran lapa koskettaa jalkaani. Se tapahtui niin, että aina kun koiran lapa kosketti puolikin sekuntia jalkaani, naksautin ja palkkasin. Naksuttimella pystyin tehokkaasti kommunikoimaan koiralle, että se saa palkan vain jos se seuraa niin että sen lapa koskettaa minun jalkaa, pelkkä seuraaminen parin sentin päässä jalasta ei riitä palkkaan. Myös peruuttamisen olen opettanut naksuttimella - se lähti siitä että pieni painon siirto taakse -> naksu & palkka, ja sen jälkeen pienikin tassun siirto taakse -> naksu & palkka, isompi tassun siirto taakse -> naksu & palkka, ja niin edespäin vaatimustasoa nostamalla. Nyt on työn alla huvin vuoksi pään heiluttaminen puolelta toiselle, ikään kuin koira puistaisi päätään sanoakseen "ei" - mitään hyötyä tästä ei varmaan ole mutta välillä treenaillaan välillä tämmösiä koiran aktivoimiseksi ja omien koulutustaitojen parantamiseksi. Siinäkin aloin naksuttimella "merkkaamaan" pienenkin pään liikkeen jommalle kummalle puolelle. Palkkaamisen myötä, koira alkoi itse kasvattamaan pään kääntöä jne.
Täällä lisää tietoa naksuttimella kouluttamisesta: http://poltsi.fi/Liisa/artikkelit/naksu.html
Naksutinkoulutuksen "äidin" kirjoja:
https://www.akateeminenkirjakauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10052&productId=3852385&langId=-11&contractId=
https://www.akateeminenkirjakauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10052&productId=3741657&langId=-11&contractId= - Eläinkouluttaja C.
VINKKIÄ!!! Naksuttimen sijasta voi myös käyttää jotain ääntä minkä itse tuottaa, silloin ei tarvitse miettiä että naksutin on varmasti aina mukana. Tietty pitää olla todella lyhyt ja kuuluva :)
Itsellä meillä on käytetty nk. "palkkalupausta" (eli minä teen kaksi nopeaa pusuääntä) naksuttimen sijasta, sillä opetettu kaikki mitä koira osaa. Kun koira on vilkas ja nopea tarjoamaan vaikka ja mitä niin se palkkalupaus on kullan arvoinen! Etenkin jos käyttää operanttia opetusmenetelmää missä koira saa itse keksiä mitä haluat sen tekevän, naksuttimen tai palkkalupauksen avulla palkkaat oikeasta suunnasta oikeaan tulokseen.
Tämä on aivojumppaa koiralle parhaimmillaan! Opetin omalle koiralleni kaapinoven sulkeminen operantisti. Kesti 25 minuuttia siitä että näytin koiralle että nyt tehdään töitä, keksipä mitä haluan sinun tekevän - siihen että koira sulki kokonaan kaapin oven. Ilman että näytin mitään, odotin vain että koira tekisi oikein ja palkkasin oikeassa paikassa. Pistin jopa äitini avaamaan kaapin oven ennen kun tulimme huoneeseen jotta en antaisi koiralle mitään vinkkejä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539