Tuulilasivakuutus

se kannattaa

Täytyypä vähän mainostaa tässä tuota tuulilasivakuutusta. Hommasin ittelleni sellaisen pari vuotta sitten kun vaihdoin autoa. Autoni nimittäin on tila-auto jossa on erityisen iso tuulilasi ja varusteina siinä vielä lämmitettävä lasi sekä sadetunnistin.

Kesähelteillä sitten yhdestä kiveniskemästi lasi lähti halkeamaan kahteen suuntaan ja tietysti näkökenttään. No ei siinä mitään soitin vakuutusyhtiöön ja kerroin vahinkotapahtumasta. He pyysivät menemään lasikorjaamoon ja tein töitä käskettäessä. Maanantaina vein auton ja eilen sain sen takaisin. Hintaa lasin vaihdolle tuli 900 EUROA. Siis meilkein tonni, mut minä maksoin siitä vain 150 EUROA (omavastuu). Kehotan kaikkia paljon moottoritiellä ajavia ottamaan lasivakuutuksen. Se maksaa alle 50 euroa vuodessa ja maksaa ittensä takaisin nopeasti. Minulla ainakin menee tuulilasi rikki keskimäärin joka toinen vuosi motarilla.

51

14301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Tuulilasivakuutuksen saa usein vain kaskon kanssa. Hinta kannattaa siis arvioida sen mukaan, kokeeko tarvitsevansa kaskoa noin muuten...
      2. Perustuulilasin vaihto maksaa noin 250 euroa. jos se kestää yli kaksi vuotta kerrallaan, ei vakuutus kannata.
      3. Eri automalleissa tuulilasi kestää hyvin eri tavalla. Omassa Rellussa aikoinaan lasi kesti noin 10 vuotta. Sitten golffissa vastaavassa ajossa meni viidessä vuodessa kaksi lasia ja kolmaskin alkaa olla vaihtokunnossa...

      Siis hyvin tapauskohtaista. Mutta kyllä, minulla on se nyt (kohta 3 oikeastaan).

      • lentosora

        Minä ajan paljon hiekkateitä. Lasiin tulee kivenhakkaamia (siis pieniä jälkiä ja naarmuja) ja lasin joudun vaihtamaan aika usein. Näitä kulumisesta aiheutuneita lasinvaihtoja ei korvaa mikään vakuutus.


      • lentosora kirjoitti:

        Minä ajan paljon hiekkateitä. Lasiin tulee kivenhakkaamia (siis pieniä jälkiä ja naarmuja) ja lasin joudun vaihtamaan aika usein. Näitä kulumisesta aiheutuneita lasinvaihtoja ei korvaa mikään vakuutus.

        Esim. Tapiolan vakuutusehdoista (löytyi ensimmäisenä googlella):
        > Lasivakuutuksesta korvataan vakuutetun ajoneuvon
        > ikkunalasit, jos ne rikkoutuvat ikkunalasiin suoraan
        > osuneesta iskusta.

        Lasi on rikki (pinta rikki), osuma on ollut suora. Kyseessä on isku (ellei pyyhkijöiden tekemiä naarmuja laskeja).

        Tuon mukaan pitäisi korvata.


      • uijokla

        "2. Perustuulilasin vaihto maksaa noin 250 euroa. jos se kestää yli kaksi vuotta kerrallaan, ei vakuutus kannata."

        Niin, mutta: Lasiturvaan liittyy omassa vakuutuksessani sellainen tärkeämpi tai ainakin useammin kohdalle sattuva kohta, että kiveniskemien korjaus - joka ei vaadi lasin vaihtoa - tehdään valuutuksen piikkiin kokonaan ilman omavastuuta.

        Nykyisellä autollani kaksi korjausta vuoden aikana on kannattanut.


      • kaikki muuttuu

        ennen oli ennen, nykyiset lasit ei enään kestä likikään sen vertaa kuin ennen.


      • sandaaliköpi
        The_Rat kirjoitti:

        Esim. Tapiolan vakuutusehdoista (löytyi ensimmäisenä googlella):
        > Lasivakuutuksesta korvataan vakuutetun ajoneuvon
        > ikkunalasit, jos ne rikkoutuvat ikkunalasiin suoraan
        > osuneesta iskusta.

        Lasi on rikki (pinta rikki), osuma on ollut suora. Kyseessä on isku (ellei pyyhkijöiden tekemiä naarmuja laskeja).

        Tuon mukaan pitäisi korvata.

        "Esim. Tapiolan vakuutusehdoista (löytyi ensimmäisenä googlella):
        > Lasivakuutuksesta korvataan vakuutetun ajoneuvon
        > ikkunalasit, jos ne rikkoutuvat ikkunalasiin suoraan
        > osuneesta iskusta.
        Lasi on rikki (pinta rikki), osuma on ollut suora. Kyseessä on isku (ellei pyyhkijöiden tekemiä naarmuja laskeja).
        tuon mukaan pitäisi korvata."
        Hoh hoh, taas tulee rottatuubaa...
        "(siis pieniä jälkiä ja naarmuja)" ei siis mikään rikkinäinen lasi...
        Siis aivan normaalia kulumista, mikään lasivakuutus ei korvaan tuota, sama kuin uuden auton tehdas vakuutuksen pitäisi korvata kiveniskemät maalipinnassa, pesussa tulleet naarmut......
        Lisäksi....
        "3. Eri automalleissa tuulilasi kestää hyvin eri tavalla. Omassa Rellussa aikoinaan lasi kesti noin 10 vuotta. Sitten golffissa vastaavassa ajossa meni viidessä vuodessa kaksi lasia ja kolmaskin alkaa olla vaihtokunnossa..."
        Voi luoja mikä tollo olet...Ilmeisesti osasit rellulla ajaessasi taitavasti väistellä kohti lentäviä kiviä ym ym. mutta nyt kun olet jo 25v, et enää kerkiä väistellä kaikkia kiviä kun ajat sitä sujuvaa ajotapaasi, eli ajat 1m päässä edellä ajavaa, esim ?


      • Anonyymi
        lentosora kirjoitti:

        Minä ajan paljon hiekkateitä. Lasiin tulee kivenhakkaamia (siis pieniä jälkiä ja naarmuja) ja lasin joudun vaihtamaan aika usein. Näitä kulumisesta aiheutuneita lasinvaihtoja ei korvaa mikään vakuutus.

        Luulisi korvaavan , ethän sinä itse niitä kiviä siihen tuulilasiisi viskele.


      • Anonyymi

        Uusissa autoissa lasi pirun ohut ja paskovat puoli itsellään. En muista omavastuuta mutta ollut kätevä.


      • Anonyymi
        lentosora kirjoitti:

        Minä ajan paljon hiekkateitä. Lasiin tulee kivenhakkaamia (siis pieniä jälkiä ja naarmuja) ja lasin joudun vaihtamaan aika usein. Näitä kulumisesta aiheutuneita lasinvaihtoja ei korvaa mikään vakuutus.

        Ai sanotko mistä se siihen tuli?
        Itse sanon että parkkipaikalla niin vaihtuu.


      • Anonyymi
        lentosora kirjoitti:

        Minä ajan paljon hiekkateitä. Lasiin tulee kivenhakkaamia (siis pieniä jälkiä ja naarmuja) ja lasin joudun vaihtamaan aika usein. Näitä kulumisesta aiheutuneita lasinvaihtoja ei korvaa mikään vakuutus.

        Kahdenkymmenen vuoden ikäiseen autooni vaihdettiin kolme vuotta sitten tuulilasi sadetunnitimella ij yläreunan tunnistimella hinta 650€.
        Minulla ei koskaan ole ollut kaskoa eikä siis lasivakuutusta, autojani ei koskaan ole hinattu. eikä kolarikorjattu.

        Olen siis säästänyt ajourani aikana kymmeniä tuhansia eutoja ja tämänkin auton kohdalla 150*20 = 3000€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahdenkymmenen vuoden ikäiseen autooni vaihdettiin kolme vuotta sitten tuulilasi sadetunnitimella ij yläreunan tunnistimella hinta 650€.
        Minulla ei koskaan ole ollut kaskoa eikä siis lasivakuutusta, autojani ei koskaan ole hinattu. eikä kolarikorjattu.

        Olen siis säästänyt ajourani aikana kymmeniä tuhansia eutoja ja tämänkin auton kohdalla 150*20 = 3000€

        Pop vakuutus ok. Nykyään se lasi lasketaan auton" Kantavaksi" osaksi.. Seinäjoella vaihto ILMAN KASKOA n. 200e.


    • Ford ja lasivakuutus

      Noinko kallis on nykyään?

      Itse maksoin 20 €/vuosi, kun otin vakuutuksen.

      Olen huomannut, että lämpölasi on lähes ikuinen täällä maaseudulla, koska sitä ei tarvitse koskaan raapia. 7 vuotta/200 000 km takana ja katsastusmies kehui "kuin uudeksi".

      • Kehujakiitos2

        Missä noita kehuvia katsastusmiehiä löytää??

        Itselläni on todella hyväkuntoinen 2002 Volvo V70, eikä sitä kehuta koskaan. Olen autoliikkeessä töissä, niin saan varaosat puoli-ilmaiseksi, ja usein ellen itse osaa jotain osaa vaihtaa tai korjata, niin työkaverit hoitavat sen. Autossani on poikkeuksellisen paljon vaihdettu osia varmuuden vuoksi, ja jos on ollut pienintäkään vikaa. Silti koskaan, ei koskaan, ole katsastusmies äitynyt kehumaan autoa. Ei vaikka juuri ennen viime katsastusta vaihdoin pyörän laakerit, puslat, iskunvaimentimet ja jouset. Renkaatkin olivat jotain 5000 km ajetut ja raidetanko ehkä vuoden vanha yms.


      • sä oot hurja
        Kehujakiitos2 kirjoitti:

        Missä noita kehuvia katsastusmiehiä löytää??

        Itselläni on todella hyväkuntoinen 2002 Volvo V70, eikä sitä kehuta koskaan. Olen autoliikkeessä töissä, niin saan varaosat puoli-ilmaiseksi, ja usein ellen itse osaa jotain osaa vaihtaa tai korjata, niin työkaverit hoitavat sen. Autossani on poikkeuksellisen paljon vaihdettu osia varmuuden vuoksi, ja jos on ollut pienintäkään vikaa. Silti koskaan, ei koskaan, ole katsastusmies äitynyt kehumaan autoa. Ei vaikka juuri ennen viime katsastusta vaihdoin pyörän laakerit, puslat, iskunvaimentimet ja jouset. Renkaatkin olivat jotain 5000 km ajetut ja raidetanko ehkä vuoden vanha yms.

        mitkähän tuo liittyy tuulilasivakutuksiin??


      • maalaispoikaa laitet

        Juu siellä maalla kun ei ikinä satu toista autoa samaan aikaan samalle tielle. Kiveniskemien ja pyyhkijöiden sumantaman takia laseja vaihdataan, ei srapan jälkien takia.


      • Anonyymi
        Kehujakiitos2 kirjoitti:

        Missä noita kehuvia katsastusmiehiä löytää??

        Itselläni on todella hyväkuntoinen 2002 Volvo V70, eikä sitä kehuta koskaan. Olen autoliikkeessä töissä, niin saan varaosat puoli-ilmaiseksi, ja usein ellen itse osaa jotain osaa vaihtaa tai korjata, niin työkaverit hoitavat sen. Autossani on poikkeuksellisen paljon vaihdettu osia varmuuden vuoksi, ja jos on ollut pienintäkään vikaa. Silti koskaan, ei koskaan, ole katsastusmies äitynyt kehumaan autoa. Ei vaikka juuri ennen viime katsastusta vaihdoin pyörän laakerit, puslat, iskunvaimentimet ja jouset. Renkaatkin olivat jotain 5000 km ajetut ja raidetanko ehkä vuoden vanha yms.

        No sulla on volvo...


      • Anonyymi
        Kehujakiitos2 kirjoitti:

        Missä noita kehuvia katsastusmiehiä löytää??

        Itselläni on todella hyväkuntoinen 2002 Volvo V70, eikä sitä kehuta koskaan. Olen autoliikkeessä töissä, niin saan varaosat puoli-ilmaiseksi, ja usein ellen itse osaa jotain osaa vaihtaa tai korjata, niin työkaverit hoitavat sen. Autossani on poikkeuksellisen paljon vaihdettu osia varmuuden vuoksi, ja jos on ollut pienintäkään vikaa. Silti koskaan, ei koskaan, ole katsastusmies äitynyt kehumaan autoa. Ei vaikka juuri ennen viime katsastusta vaihdoin pyörän laakerit, puslat, iskunvaimentimet ja jouset. Renkaatkin olivat jotain 5000 km ajetut ja raidetanko ehkä vuoden vanha yms.

        Sinulla oli väärän merkkinen auto. Seuraava kun kehuu katstusmiehen kehuneen autoaan katso minkä merkkinen auto hänellä on , osta sellainen niin saat sinäkin kehuja.


    • sanon irti

      Hyvä, kun sanoit. Onkin pitänyt sanoa lasivakutus irti. Uusi tehdaslasi 500. Mualta halvemalla. Ei kannata. Minulla mennyt yksi tuulilasi vuosikymenten aikana. Sekin securiitti!

    • nbm.,-

      Ajeletko liian lähellä?
      40 vuotta autoilua ja 1,5 milj. km, eikä ensimmäinenkään lasi ole mennyt rikki. Kulumisen takia juuri vaihdatin kakkosautoon lasin ja maksoi 300.

      • ei pidä paikkaansa

        Missä sinä sitten ajelet, et ilmeisesti ruuhkaisilla pääkaupunkiseudun moottoriteillä. Minulla on napsahtanut kivi tai nasta tuulilasiin usein vaikka edessä ajavaan autoon on matkaa useampi kymmenen metriä. Kiven tai nastan lähtönopeus 120 vauhdissa on melkoinen ja lentää kauas sekä se voi lennähtää myös viereiseltä kaistalta.


      • lasintekijä
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Missä sinä sitten ajelet, et ilmeisesti ruuhkaisilla pääkaupunkiseudun moottoriteillä. Minulla on napsahtanut kivi tai nasta tuulilasiin usein vaikka edessä ajavaan autoon on matkaa useampi kymmenen metriä. Kiven tai nastan lähtönopeus 120 vauhdissa on melkoinen ja lentää kauas sekä se voi lennähtää myös viereiseltä kaistalta.

        Kivet lentää kauas ja nykyiset nastat pysyvät renkaassa ja ovat jokatapauksessa niin pieniä ja kevyitä etttei ne ainakaan lasia riko.


      • sataa ropisee
        lasintekijä kirjoitti:

        Kivet lentää kauas ja nykyiset nastat pysyvät renkaassa ja ovat jokatapauksessa niin pieniä ja kevyitä etttei ne ainakaan lasia riko.

        Ja kiviä lentelee myös vastaantulijoista sekä pahimpia ovat rampeista eteen tunkevat.


      • uijokla

        Kyllä ne vastaantulijat ovat pahimpia lasin särkijöitä. Ei minulla ole ollut ketään 500 metrin sisällä edessä omalla kaistalla niiden viime vuosien kolmessa tilanteessa, joissa lasi on paukahtanut. Kaksi tuli kuorma-autosta, yksi avolavasta.


    • roiskeläppää

      Lasit rikkoutuvat nykyään enemmän yksinkertaisesti siitä syystä, että ns kuraläpät eivät enään kuulu varustukseen. Vaikuttaa myös vastaantulevan liikenteen kiviin. Ja kyllä irtoava nasta voi jopa rikkoa lasin. Jos eivät muka irtoa, niin miksi nastarenkaat ovat "nastattomia".
      Kaiken lisäksi hiekkainen/suolainen loska ja vesi pääsee kuluttamaan
      lasin himmeäksi, saatikka ne vaaralliset tilanteet, joita syntyy roiskesuojien puuttuessa.

      • pieni ajatus vielä

        Ne kuraläpäthän ne kivet heittää sivuun ja vastaantulijan lasiin!!!
        Ilman läppiä ne lentää taaksepäin. luitko edellistä juttu jossa vastaan tulevasta kuoma-autosta on lentänyt pari kertaa kivi rikkoen lasin ja tietääkseni kuorma-autoissa on kuraläpät.


    • mitkä yhtiöt korvaa

      Kiveniskemän ilmasia? Onko Pohjola?

    • Anonyymi

      Vakuutusmaksut saisi olla korkeampia heille joilla ei roiskeläppiä autossa. He ovat suurimpia syyllisiä miksi laseja joutuu korjaamaan/vaihtamaan niin paljon. Nyt myös me joilla roiskeläpät, joudutaan vakuutusmaksuissa maksamaan noita tuulilasinvaihtoja vaikka syy on ilman roiskeläppiä ajavien.

      Joku toki vastaa tähän että "kaikkiin autoihin ei saa", ostakaa sitten kunnon auto johon saa roiskeläpät.

    • Anonyymi

      Kyllä vakuutusyhtiöt tekee rahaa niillä pösilöillä jotka lasinsakin vakuuttavat erikseen. Jos ei ole viittäsataa heittää tarvittaessa lasin vaihtoon niin sietääkin lopetaa autoilu. Mulla 17v vanha auto, ei ole lasilla ollut ikinä ongelmia. Tosin nyt tuli kiven kokoisen iskeämän ekaa kertaa mutta eipä se katsastus siihen varmaan kaadu vaan menee läpi silti.

      • Anonyymi

        Aika harvassa on lasivahingot. Joskus 90-luvulla alkoi lasi halkeilemaan kiven iskemästä.
        Vaihdon jälkeen uudella lasilla ajoin ainakin 11 vuotta ja auto vaihtoon. Seuraavalla autolla ajelin 14 vuotta ja siinä oli koko ajan sama , jo uutena ollut lasi, missä muutama iskemä.
        Tuo värilasi tummennuksineen meni auton mukana vaihtoon 20-vuotiaana. Kysyisinkin onko tehdaslasit parempia, kuin jälkiasennetut peruslasit. En kannata lasivakuutusta, sillä mm. tyttären autoon (Stilo) vaihdettiin lasi hintaan 250 €.
        Mutta jos on integroitu matkailuauto tai jopa linjuri, niin lasi on todella kallis, jolloin sen vakuuttaminen on toki paikallaan.


    • Anonyymi

      Ei kaikki mene ihan kohdilleen vaikka niin kuvitellaan.
      Miksi tuulilasi pitää korvata oman auton vakuutuksesta, oma autoko niitä kiviä omaan tuulilasiin viskelee. Kyllähän korvausvelvollisuus kuuluu sille joka kiven sinkoaa tuulilasiin ja hänen vakuutus on vastuussa teosta. Jos hänellä ei vakuutusta ole, tulisi hänen myös maksaa aiheuttamansa vahinko.
      Eikö näin?
      No kyllä se näin on terveen järjen ja kaikkien filosioiden näkökulmasta.
      Mutta kun ei Suomessa yleensäkään ole sillä väliä kuka on syyllinen vaan sillä on väliä
      Kuinka päättäjät ovat asian päättäneet päättää. Niin tässäkin tapauksessa, syyllinen on se joka vahingon kärsii ja maksaa 1120 € lasin vaikka ei millään kriteerillä ole mitenkään
      Aiheuttanut kielen iskeytymistä oman auton tuulilasiin.
      Kas autokanera kuvaa 60 kuvaa sekunnissa josta näkee tarkasti kuinka kivi irtoaa kumista , iskeytyy asvalttiin ,kimpoaa asvaltista vastaan tulevan auton tuulilasiin ja naks tuulilasi on hajalla. Laki sanoo että vahingon kärsijä on maksumies.
      Tässä ei ole mitään muuta vikaa mutta kun ennakkoon jo tehdään syyttömästä syyllinen ja lisäksi vielä maksumies.

    • Anonyymi

      Sähköautot ovat oikein lasin vihollisia. Kiihdytetään niin että tie murenee pyörän alla.
      Sähköautoihin ehdottomasti paksut roiseläpät. Tai tehoja pois.
      Otan kiinni jokaisen joka rikkoo minun auton lasin ja se maksaa joka rikkoo oli vakuutus tai ei.

      • Anonyymi

        Et sinä ketään maksamaan saa jos kivi lentää renkaista. Herää jo!!


      • Anonyymi

        Vai tie murenee sähköauton alla kun sillä oikein kiihdyttää? Mieti ihan pikkuisen tuota väitettäsi uudelleen ja jos senkin jälkeen olet samaa mieltä, niin mene kysymään viisaimmilta kuinka sen asian kanssa on.


      • Anonyymi

        Valitettavasti voin sinulle uhoava poika kertoa, että jokainen maksaa oman autonsa lasivahingot liikenteessä.


    • Anonyymi

      Vakuutusliiketoiminta ei ole hyväntekeväisyyttä. Ei edes keskinäisissä yhtiöissä.

      Lasin rikkoontuminen on sen verran pieni kustannus, että yleensä henkilökohtainen riskinottokyky riittää siitä selviämiseen. Keskimäärin selviää halvemmalla jos ei ota lasivakuutusta. Voi tietysti olla joitain automalleja, joihin lasivakuutus on vakuutusyhtiön toimesta väärin hinnoiteltu, mutta sitten se tarkoittaa sitä, että muissa automalleissa hinnassa on vielä enemmän läskiä.

      • Anonyymi

        Niin, E-mersuihinkin - aika vanhoihinkin - tuulilasi töineen maksaa n. 1.000,-
        molemmin puolin!
        Miksi?
        Siinä on upotettuna antureita ja sen sellaisia.
        Kerran voi laskun maksaa itse, mutta jos tuulilaseja tuhotaan tihutöinä - kuten
        minulle kävi, vakuutus kannattaa.
        Pudotettiin sillalta pesäpallo - joka osui siltaa alittavan tuulilasiin!
        Meni omavastuu - € 200,- ja vaivannäköä kaupan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, E-mersuihinkin - aika vanhoihinkin - tuulilasi töineen maksaa n. 1.000,-
        molemmin puolin!
        Miksi?
        Siinä on upotettuna antureita ja sen sellaisia.
        Kerran voi laskun maksaa itse, mutta jos tuulilaseja tuhotaan tihutöinä - kuten
        minulle kävi, vakuutus kannattaa.
        Pudotettiin sillalta pesäpallo - joka osui siltaa alittavan tuulilasiin!
        Meni omavastuu - € 200,- ja vaivannäköä kaupan päälle.

        Lottokin kannattaa jos voittaa, useimmat jäävät tappiolle.


      • Anonyymi

        Minulta on tuulilaseja hajonnut useita viimeisen 10 vuoden aikana ja keskihinta on ollut varmaankin 1000 euroa lasilta, eli aika kannattava tuo lasivakuutus on ollut. Ei vakuutuksia oteta tienatakseen, vaan niillä turvataan ja tasataan taloutta jos sattuu vahinko tai jopa iso vahinko.


    • Anonyymi

      50 vuotta mittarissa, eli 32 vuotta autoilua. No ehkä silti alle 600 000 km, mutta ei yhden yhtä tuulilasia ole tarvinnut vaihtaa tai paikata. Ja nuori vaimo tuossa rinnalla, ajellut hänkin jo 14 vuotta autolla. eikä hänenkään autoihin ole koskaan tarvinnut vaihtaa tuulilasia.

      • Anonyymi

        Jos ajelee vain jossain syrjäkylillä jossa ei juurikaan muita liiku ja hiekoitus on ihmeellinen asia, niin voihan sitä päästä ilman lasivahinkoa, mutta meillä täällä sivistyksessä jossa autoja liikkuu paljon ja hiekoitusta on parkkipaikoilla ja sivuteillä, niin voi pitää ihmeenä jos sellaisen keskiarvon määrä kilometrejä ajava ei saisi laisiaan rikki jossain vaiheessa elämäänsä.


    • Anonyymi

      Jos kerran vaihtaa tuulilasin vaikka uuteen Teslaan ihan omaan piikkiin, niin ymmärtää tuulilasivakuutuksen tarpeellisuuden

      • Anonyymi

        Toyota RAViinkin maksaa lasi 2000e.

        Nykyään laseissa ei saa käyttää lyijyä ja siksi lasi on hauraampaa ja säröytyy helpommin.
        Lisäksi teillä ei enää käytetä hiekkaan vaan musrsketta missä kivet on hyvin teräväreunaisia. Tuollaiset kivet aiheuttaa lasiin osuessaan moninkertaisen pintapaineen mikä johtaa lasin säröytymiseen paljon helpommin kuin saman painoisen hikan murun osuminen. Hiekan murut kun on pyöreäpintaisia. Ne on miljoonine vuosin saatossa hioutuneet pyöreiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota RAViinkin maksaa lasi 2000e.

        Nykyään laseissa ei saa käyttää lyijyä ja siksi lasi on hauraampaa ja säröytyy helpommin.
        Lisäksi teillä ei enää käytetä hiekkaan vaan musrsketta missä kivet on hyvin teräväreunaisia. Tuollaiset kivet aiheuttaa lasiin osuessaan moninkertaisen pintapaineen mikä johtaa lasin säröytymiseen paljon helpommin kuin saman painoisen hikan murun osuminen. Hiekan murut kun on pyöreäpintaisia. Ne on miljoonine vuosin saatossa hioutuneet pyöreiksi.

        Lasi on oikeasti kovempaa kuin ennen, mutta reilusti ohuempaa painon vuoksi ja on myös osa korin jäykkyyteen vaikuttava osa ja liimalla kiinni. yllä se on hiekoitus kiven massa joka ratkaisee, ei muoto.


      • Anonyymi

        Useimmilla vakuutusyhtöillä ei ole mitään 50€/vuosi vakuutusta tarjolla automalliin kuin automalliin, vaan sen hinta perustuu auto malliin ja ikään.
        Teslaan on kalliimpi lasivakuutus kuin Fiat Puntoon, koska tuo lasivakuutus on voitollista liiketoimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmilla vakuutusyhtöillä ei ole mitään 50€/vuosi vakuutusta tarjolla automalliin kuin automalliin, vaan sen hinta perustuu auto malliin ja ikään.
        Teslaan on kalliimpi lasivakuutus kuin Fiat Puntoon, koska tuo lasivakuutus on voitollista liiketoimintaa.

        Ei tietenkään ole. Oletko tyhmä, vai miksi edes ajattelet, että olisi? Kannattaa tutustua nykyautojen tuulilasissa oleviin laitteisiin, niin sieltä se hinta muodostuu. Ei tarvitse olla Tesla, niin lasi maksaa pari kolmetonnia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole. Oletko tyhmä, vai miksi edes ajattelet, että olisi? Kannattaa tutustua nykyautojen tuulilasissa oleviin laitteisiin, niin sieltä se hinta muodostuu. Ei tarvitse olla Tesla, niin lasi maksaa pari kolmetonnia..

        No jotenkin vaikuttaa siltä, että lasivakuutuksia pidetään kannattavana niihin autoihin joissa on kalliit lasit. Silloin vakuutuksen ottaja on erityisen tyhmä jos ei tajua, vakuutusten myynnin olevan voitollista liiketoimintaa vakuutusyhtiöille. Mitä kalliimpi ruutu, sitä suuremmat vakuutusmaksut ja kun kateprosentit pysyvät suurin piirtein samoina, niin kallislasisessa autossa maksaa keskimäärin katteitakin enemmän vakuutusyhtiön kassaan.

        Vakuutusyhtiö tuottaa voittoa, tarkoittaa se sitä, että korvauskulujen lisäksi katteessa on mukana myös koko vakuutusyhtiön pyörittämisen menot ja siihen päälle vielä voitot. Täytyy olla aika hölmö jos luulee tekevänsä lähtökohtaisesti kannattavan hankinnan kun hankkii minkä tahansa vakuutuksen. Ja oikeasti mitään sellaista vakuutusta ei kannata hankkia, mikä vahingon sattuessa mahtuisi helposti omaan riskinkatokykyyn. Luulisi, että arvokkaalla autolla ajavilla olisi myös riskinkantokykyä, mutta joo...osamaksu tekee varakkaan oloiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jotenkin vaikuttaa siltä, että lasivakuutuksia pidetään kannattavana niihin autoihin joissa on kalliit lasit. Silloin vakuutuksen ottaja on erityisen tyhmä jos ei tajua, vakuutusten myynnin olevan voitollista liiketoimintaa vakuutusyhtiöille. Mitä kalliimpi ruutu, sitä suuremmat vakuutusmaksut ja kun kateprosentit pysyvät suurin piirtein samoina, niin kallislasisessa autossa maksaa keskimäärin katteitakin enemmän vakuutusyhtiön kassaan.

        Vakuutusyhtiö tuottaa voittoa, tarkoittaa se sitä, että korvauskulujen lisäksi katteessa on mukana myös koko vakuutusyhtiön pyörittämisen menot ja siihen päälle vielä voitot. Täytyy olla aika hölmö jos luulee tekevänsä lähtökohtaisesti kannattavan hankinnan kun hankkii minkä tahansa vakuutuksen. Ja oikeasti mitään sellaista vakuutusta ei kannata hankkia, mikä vahingon sattuessa mahtuisi helposti omaan riskinkatokykyyn. Luulisi, että arvokkaalla autolla ajavilla olisi myös riskinkantokykyä, mutta joo...osamaksu tekee varakkaan oloiseksi.

        Niinkö! Minun autooni lasivakuutuksen hintalisäys oli noin pari sataa vudoessa. uusi lasi maksaa 2000e.

        Millä logiikalla lasivakuutus on kannattamaton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö! Minun autooni lasivakuutuksen hintalisäys oli noin pari sataa vudoessa. uusi lasi maksaa 2000e.

        Millä logiikalla lasivakuutus on kannattamaton?

        Millä logiikalla lasivakuutus on kannattamatonta liiketoimintaa vakuutusyhtiöille? Molemmillehan se ei voi olla samanaikaisesti taloudellisesti kannattavaa ja yleensä, eli aina, liiketoiminta pyrkii voitollisuuteen, joten on hyvin epätodennäköistä, että vakuutuksen ottaja on se joka jää näissä hommissa voitolle pitkässä juoksussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä logiikalla lasivakuutus on kannattamatonta liiketoimintaa vakuutusyhtiöille? Molemmillehan se ei voi olla samanaikaisesti taloudellisesti kannattavaa ja yleensä, eli aina, liiketoiminta pyrkii voitollisuuteen, joten on hyvin epätodennäköistä, että vakuutuksen ottaja on se joka jää näissä hommissa voitolle pitkässä juoksussa.

        Huomaa että vakuutuksen ottajat kokonaisuutena yksilö on kaksi eri asiaa.
        Sinä esitit että sen perusteella että se on liiketoimintaa se ei kannata yksilölle. Tässä olet vääräräss.

        Koko vakuutusbusiness on tietysti businesta mutta se asiakkaan kannalta riskien hallintaa millä on hintalappu. Sama se on kotivakuutuksessa. Maksan talosta vakuutusmaksua jos vaikka se sattuisi joskus palamaan niin en jäisi puille paljaille. Maksan tästä asiasta ja vakuutusyhtiö on laskenut todenäköisyydet tarkkaan jotta tekevät voittoa.

        Miksi siis meillä on ylipäänsä vakuutuksia sinun mielestäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa että vakuutuksen ottajat kokonaisuutena yksilö on kaksi eri asiaa.
        Sinä esitit että sen perusteella että se on liiketoimintaa se ei kannata yksilölle. Tässä olet vääräräss.

        Koko vakuutusbusiness on tietysti businesta mutta se asiakkaan kannalta riskien hallintaa millä on hintalappu. Sama se on kotivakuutuksessa. Maksan talosta vakuutusmaksua jos vaikka se sattuisi joskus palamaan niin en jäisi puille paljaille. Maksan tästä asiasta ja vakuutusyhtiö on laskenut todenäköisyydet tarkkaan jotta tekevät voittoa.

        Miksi siis meillä on ylipäänsä vakuutuksia sinun mielestäsi?

        Jos oma riskinottokyky kestää satunnaisen 1000-3000€ kolhun, niin vakuutusta ei kannata ottaa. Jos ei kestä, niin kannattaa.
        Kotivakuutus omakotitalolle on sitten jo ihan eri juttu, vaikka siinä joutuu maksajan rooliin valtavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin hyötyjän, verrattuna tuohon lasivakuutukseen, jossa hyötyjiä voi olla aika suurikin joukko, häviäjiä tietty vielä vähän suurempi.
        Mille tahansa tuloluokalle kotivakuutus on melkein välttämätön, kun riskinottokyky ei siedä esimerkiksi 500 000€ täystuhoa omakotitalossa. Autossakaan ei voi olla ilman liikennevakuutusta, ne kun ovat pakollisia ja lisäksi riskiskaala on euromääräisesti valtava, vaikka useimmat vahingot menisivätkin oman riskinkantokyvyn puitteisiin., niin Ferrariin törmääminen tekisi taloudellisesti kipeää pörssiyrityksen toimarillekin. Tuo vakuutus tietty on pakollinen ilmiselvistä syistä, muutenhan autoillussa pitäsi olla joku parin miljoonan omaisuusalaraja.
        Kaskovakuutuskin voi olla välttämätön jos on ostanut kovin arvokkaan auton ja se arvokkuus on tietty taas suhteellista siihen minkä riskin pystyy itse kantamaan.


    • Anonyymi

      Ajotavalla on myös merkitystä. Vastaan tuleva ajoneuvo nostaa kiven ilmaan
      ja Sinä ajat siihen kiveen ja nopeus aiheuttaa lasin rikkoontumisen. Tuleeko
      pysäköityyn autoon kiven aiheuttamia rikkoja. Kohdatessa monet väistävät
      mahdollisemman kauaksi tien laitaan jolloin vastaan tulevan auton nostattama
      kivi on ehtinyt kohota tuulilasin korkeudelle. Lähekkäin kohdatessa kivet
      osuvat pelteihin, vaurioita nekin. Irtoavat nasta aiheuttavat harvemmin
      vaurioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5498
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      485
      2509
    3. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      27
      1329
    4. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      5
      1225
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

      Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1039
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

      Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      954
    7. Pystytkö unohtamaan

      Minut?
      Ikävä
      61
      858
    8. Nainen, tunnetko saman kuin minä

      Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      42
      833
    9. Ei ois kyllä kivaa

      Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      817
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

      HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      193
      796
    Aihe