VARIANTA 44

Amiral

Onko kokemuksia VARIANTA 44 purjepaatista? Kohtuullisen halpa,perus paatti lähtöhinnaltaan. pitäis siis varustella jälkikäteen itse mikä nyt ei ole sinällään ole ongelma,mutta mietityttää kun tuntuu olevan suht uusi markkinoilla. Onko siis kellään kokemuksia siitä,miten maahantuonti,myynnit ja muut on toimineet?

53

982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25v. omaa venettä.

      Olin joskus 25 vuotta sitten ostamassa ensimmäistä venettäni ja kysyin yhdeltä kokeneelta merikarhulta neuvoa mistä löytäisi hyvän ja halvan veneen. Mies katsoi minua kuin halpaa makkaraa ja tokaisi:"sitten sun täytyy ostaa kaksi, se hyvä ja se halpa"

      Nyt monesti todennut äijän olleen niin oikeassa kuin vain voi.

      • =IIJ####

        Sitten ostit hr:n tai swanin ja havaitsit, millaista skeidaa nekin ovat. Käsityön ongelmia on mm. epätasainen laatu ja se vaivaa kaikkia purjveneitä.


    • wolf919

      Varianta 44:n runko perustuu erittäin hyvään ja kehuttuun designiin, sikäli nou hätä.

      Sisältä ja ulkoa on vaan sitten karsittu kaikki pois. Vähän tökkii privacyn puute sisällä itseäni. Jos löytyy tietotaitoa rakentaa sisusta uusiksi niin mikäs siinä.

      Kannattaa varmaan tehdä verrata johonkin hyvinvarustettuun vastaavaan veneeseen ja sitä kautta saada realistinen käsitys miten monta kymmentä tuhatta euroa pamahtaa varustamiseen edes jollekin tasolle.

    • 4+20

      Kävin Variantassa Uivassa. Itseäni pelkistetty design kyllä miellyttää mutta erityisesti sisämateriaalien laatu hieman arveluttaa. Toki jos osaa niin sisustaa voi rakentaa mieleisekseen, mutta rahaa siihen menee. Jo nyt esitellyllä mallilla pääsee hyvin merelle. Pari huomiota:

      - paljon teräviä kulmia pöytä yms. levyissä
      - materiaaliat eivät näyttäneet kovin kestäviltä. Voin toki olla väärässä.
      - rullapurje puuttui esittelymallista. Uskoisin, että se on 44 jalkaisessa jo paikallaan
      - tilaahan siellä oli varmaankin 10 punkan verran
      - masto jää kannelle, mitä en itse pidä kovin hyvänä vaihtoehtona
      - kannella ei todellakaan ole mitään ylimääräistä, mikä on mielestäni hyvä asia
      - voimakas lasikuidun haju (mikä mahonkiveneilijää erityisesti häiritsee :))
      - ahterin säilytyslaatikon kansi läpinäkyvää muovia - ei sinänsä häiritse, mutta en ihan ymmärtänyt syytä, että miksi näin
      - painoa kuitenkin about 10 tonnin verran ellei enemmänkin, mikä mielestäni oli aika paljon pelkistetylle purrelle. Kertonee siitä, että runko on tehty aika jämäkästi

      Tässä siis jotain huomioita. Veneellä en ole koskaan purjehtinut enkä osaa sitä sen kummemmin arvioida. Uskoisin että viimeistelyihin/varusteluihin menee helposti 30-50 te.

      • 324 23452 3525 3

        Vene on suunniteltu partiolippukuntien, purjehduskoulujen, charterfirmojen tai vastaavien käyttöön ja tehty tarkoituksella halvaksi ja karuksi, mutta silti täysin purjehdusvalmiiksi ja vetämään ison miehistön sisäänsä. On täysin päätöntä lähteä laskeskelemaan, millä hinnalla sen voisi "palauttaa" vain 4-6 hengen veneeksi ja "varustella" yksityiseen lomakäyttöön. Osta se samalla rungolla oleva Hanse 430 tai joku vastaava, joka on jo valmiiksi tehty "normaaliin" käyttöön.

        Varianta on mielestäni oivallinen konsepti. Vain keulan ankkuriboksin puuttuminen menee mielestäni vähän överiksi. Ja toinen ongelma on, että vene on noin iso. Samalla konseptilla kun tekisi jonkun 6-8 henkeä vetävän 33-36 jalkaisen niin siinäpä olisi mielenkiintoinen vekotin.


      • Joakim_

        Painosta:

        Suuri paino ei vältämättä tarkoita vahvaa rakennetta. Painoon vakuttavat merkittävästi materiaalit ja työtapa. Valittu hartsi, kuitu sekä hartsin määrä suhteessa kuituun ovat oleellisia asioita, kun halutaan hyvä lujuus kohtuullisella painolla. Tämä nostaa materiaalien hintoja ja lisää työmäärää, joten halvemmalla tehty on helposti sekä heikompi, että painavampi. Sama koskee ruiskulaminoitu vs. käsinlaminoitu vs. kerrosrakenne.

        Sama pätee myös sisustusmateriaaleihin. Halvalla saa lastulevyä ja huonolaatuista vaneria, joka painaa, mutta ei ole erityisen vahvaa.

        Edelläolevat olivat yleisiä kommnetteja. En tunne Variantan materiaalivalintoja.


      • 6543355

        "- rullapurje puuttui esittelymallista. Uskoisin, että se on 44 jalkaisessa jo paikallaan"

        Varianta 44 on fokka vene, purjeala total 105 m2, joten fokka on pienempi kuin 50m2, arviolta luokkaa 40 m2 ja mylarista sellainen purje painaa kymmenisen kiloa, dacronista muutama kilo enemmän. Jos on ongelma nostaa 20 kg, ei kannata purjehtia ollenkaan.

        Hienoa on, että löytyy veneitä, johon ei ole tungettu halpoja paskoja rullalaitteita tehtaalla.


      • 4+9
        6543355 kirjoitti:

        "- rullapurje puuttui esittelymallista. Uskoisin, että se on 44 jalkaisessa jo paikallaan"

        Varianta 44 on fokka vene, purjeala total 105 m2, joten fokka on pienempi kuin 50m2, arviolta luokkaa 40 m2 ja mylarista sellainen purje painaa kymmenisen kiloa, dacronista muutama kilo enemmän. Jos on ongelma nostaa 20 kg, ei kannata purjehtia ollenkaan.

        Hienoa on, että löytyy veneitä, johon ei ole tungettu halpoja paskoja rullalaitteita tehtaalla.

        Ei nostaminen ole mikään ongelma vaikka purje painaisi 50 kiloa. Purjepinta-alan vähentäminen helposti ja purjeen säilyttäminen keulastaagin ympärillä ovat ne tärkeämmät asiat. Jos asiakaskunnasta löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita pelaamaan purjeiden kanssa etukannella niin hienoa se on. En vaan usko että näin on.

        Itselläni ei muuten ole koskaan ollut rullalaitteita. Keulapiikissä kulkeen noin 6 purjetta kesälomalla (2 spinnua, 2 genuaa, yksi fokka ja yksi keulastaagin ja maston väliin laitettava välipurje).


      • fdsad
        4+9 kirjoitti:

        Ei nostaminen ole mikään ongelma vaikka purje painaisi 50 kiloa. Purjepinta-alan vähentäminen helposti ja purjeen säilyttäminen keulastaagin ympärillä ovat ne tärkeämmät asiat. Jos asiakaskunnasta löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita pelaamaan purjeiden kanssa etukannella niin hienoa se on. En vaan usko että näin on.

        Itselläni ei muuten ole koskaan ollut rullalaitteita. Keulapiikissä kulkeen noin 6 purjetta kesälomalla (2 spinnua, 2 genuaa, yksi fokka ja yksi keulastaagin ja maston väliin laitettava välipurje).

        "Jos asiakaskunnasta löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita pelaamaan purjeiden kanssa etukannella niin hienoa se on. En vaan usko että näin on."

        Aina ovat asiakkaani pitäneet purjeveneen hommista, se tuo vaihtelua niin elämään kuin purjehdukseen jos touhuaa purjeiden kanssa.


    • puumerangeri

      Mulle tuli Variantasta mieleen joki IKEAn kataloogi. Samanlaista levyä ja kuosia. JA ihan shaatanan ruma. Rumempi jopa kuin nämä uudet kantti kertaa kantti Bavat.

    • vrt. Hanse430

      En minäkään ole uudella Varianta 44:llä seilannut, mutta en aivan ymmärrä kysymyksen asettelua. Jos tarkoitus on muuttaa Variantan sisutus (ja kenties kansiheloitus ym) matkapurjehduskäyttöön, kannattaa miettiä investoinnin järkevyyttä. Varianta 44 on Hanse 430:n riisuttu racing-versio. Tietenkin Hanse 430 on kalliimpi kuin sen riisuttu ja halvennettu versio, mutta tuleeko sittenkään edullisemmaksi rakennella halpa versio (Varianta) samaan varustetasoon kuin saman tehtaan sarjatyönä tehty matkapursi (Hanse)? En usko itse rakennellun tai teetetyn sisustuksen nostavan jälleenmyyntiarvoa ainakaan merkittävästi.

      Mm. sailnetin forumilla on käyty useita keskusteluita Varianta 44:stä. Halpa hinta tietenkin kiinnostaa monia.

      http://www.sailnet.com/forums/boat-review-purchase-forum/62341-interesting-sailboats-128.html

      • ei paneeleita mulle

        "Tietenkin Hanse 430 on kalliimpi kuin sen riisuttu ja halvennettu versio, mutta tuleeko sittenkään edullisemmaksi rakennella halpa versio (Varianta) samaan varustetasoon kuin saman tehtaan sarjatyönä tehty matkapursi (Hanse)?"

        Taitta olla 15 vuoden päästä joku paneloitu hanse olla aivan homeessa verrattuna pelkistettyyn variantaan, meinaan ei ole keksitty miten kosteus pidetään pois paneeline takaa.


      • no ei racing

        Kun riisutaan varustus minimiin ja annetaan veneen lihoa uppoumaltaan, ei todellakaan saada mitään lähellekään racing-versiota muistuttavaa. Ainostaan se, mitä Varianta konstailematta on, halpis.


      • kohderyhmä?
        no ei racing kirjoitti:

        Kun riisutaan varustus minimiin ja annetaan veneen lihoa uppoumaltaan, ei todellakaan saada mitään lähellekään racing-versiota muistuttavaa. Ainostaan se, mitä Varianta konstailematta on, halpis.

        Varmasti olet oikeassa. Jos tarkkoja ollaan, "racing"-versio lieneekin mielikuvamarkkinointia. Purjehdusuutisia oli sekin, että useampi Variante 44 oli ilmoitettu kilpapurjehdukseen Brittein saarten ympäri - luultavasti imagomielessä.

        Itse en keksi mille kohderyhmälle tällainen kippo on oikeastaan suunniteltu markkinoitavaksi. Tuskin ainakaan perheen matkaveneeksi? Ehkä niille, jotka haluavat mahdollisimman halvalla uuden veneen tässä kokoluokassa? Rakenteluaihoksi olisi kaiketi fiksumpaa hankkia joku runkovalmis vene ilman sisustusta, ettei tarvitsisi ensin ryhtyä purkutöihin.
        Saako halvalla hyvää??


      • perustelusi ontuu!
        ei paneeleita mulle kirjoitti:

        "Tietenkin Hanse 430 on kalliimpi kuin sen riisuttu ja halvennettu versio, mutta tuleeko sittenkään edullisemmaksi rakennella halpa versio (Varianta) samaan varustetasoon kuin saman tehtaan sarjatyönä tehty matkapursi (Hanse)?"

        Taitta olla 15 vuoden päästä joku paneloitu hanse olla aivan homeessa verrattuna pelkistettyyn variantaan, meinaan ei ole keksitty miten kosteus pidetään pois paneeline takaa.

        Poikkeaako Hanse tässä suhteessa muista keskieurooppalaisista?
        Eikö monille paljon myydyille veneille ole yhteistä se, että sisäilman kierto perustuu luukkujen avaamiseen? Venttiilit on jätetty kustannussyistä pois. Variantasta on jätetty paljon muutakin eikä kukaan ole nähnyt, millaisessa kunnossa variantat on "15 vuoden päästä".


      • ehkä nämä
        kohderyhmä? kirjoitti:

        Varmasti olet oikeassa. Jos tarkkoja ollaan, "racing"-versio lieneekin mielikuvamarkkinointia. Purjehdusuutisia oli sekin, että useampi Variante 44 oli ilmoitettu kilpapurjehdukseen Brittein saarten ympäri - luultavasti imagomielessä.

        Itse en keksi mille kohderyhmälle tällainen kippo on oikeastaan suunniteltu markkinoitavaksi. Tuskin ainakaan perheen matkaveneeksi? Ehkä niille, jotka haluavat mahdollisimman halvalla uuden veneen tässä kokoluokassa? Rakenteluaihoksi olisi kaiketi fiksumpaa hankkia joku runkovalmis vene ilman sisustusta, ettei tarvitsisi ensin ryhtyä purkutöihin.
        Saako halvalla hyvää??

        Pari kohderyhmää tulee mieleen. Halpisluokan vene isommalle porukalle charter-yhtiöille ja elämysten tarjoajille. Voisihan joku sen yksityiskäyttöönkin ostaa joko ajatuksella, ettei enempää vaadi, tai vähitellen paranneltavaksi purjehdusvalmiina vaihtoehtona runkovalmiille.


      • AntaVaris
        ehkä nämä kirjoitti:

        Pari kohderyhmää tulee mieleen. Halpisluokan vene isommalle porukalle charter-yhtiöille ja elämysten tarjoajille. Voisihan joku sen yksityiskäyttöönkin ostaa joko ajatuksella, ettei enempää vaadi, tai vähitellen paranneltavaksi purjehdusvalmiina vaihtoehtona runkovalmiille.

        Ei Variantasta charter-käyttöön ole. Maksavat yritysasiakkaat haluavat viettää aikaansa viihtyisissä jalopuisissa sisätiloissa, eikä varianta todellakaan tätä elämystä tarjoa. Muuten varmaan kelpo peli vaikkapa niille viestiketjussa mainituille partiolippukunnille tai päiväpurjehdusta harrastaville kaveriporukoille. Perheveneeksi valitsisin itse saman hintaisen "valmiiksi tehdyn" pienemmän veneen.


      • yritysasiakkaat?
        AntaVaris kirjoitti:

        Ei Variantasta charter-käyttöön ole. Maksavat yritysasiakkaat haluavat viettää aikaansa viihtyisissä jalopuisissa sisätiloissa, eikä varianta todellakaan tätä elämystä tarjoa. Muuten varmaan kelpo peli vaikkapa niille viestiketjussa mainituille partiolippukunnille tai päiväpurjehdusta harrastaville kaveriporukoille. Perheveneeksi valitsisin itse saman hintaisen "valmiiksi tehdyn" pienemmän veneen.

        Kuinka moni charter-asiakkaista on yrityksiä? Eiköhän siinä yksityiset asiakkaat ole isoin ryhmä ja heissä varmasti löytyy sellaisiakin, jotka haluavat veneen halvalla ja jos vielä mukaan mahtuu monta, on entistä halvempaa.


      • niin ja
        AntaVaris kirjoitti:

        Ei Variantasta charter-käyttöön ole. Maksavat yritysasiakkaat haluavat viettää aikaansa viihtyisissä jalopuisissa sisätiloissa, eikä varianta todellakaan tätä elämystä tarjoa. Muuten varmaan kelpo peli vaikkapa niille viestiketjussa mainituille partiolippukunnille tai päiväpurjehdusta harrastaville kaveriporukoille. Perheveneeksi valitsisin itse saman hintaisen "valmiiksi tehdyn" pienemmän veneen.

        Elämyksiä tarjotaan niin RIBeillä kuin 606:llakin. Eikä niissä ole jalopuusisutuksia sen enempää kuin sisustuksiakaan. Kyllä yritys henkilökunnan voi viedä pariksi tunniksi merelle Variantallakin, ei siihen prameutta tarvita, sen puolen voi hoitaa rannan ravintolassa.


      • "true racer"
        no ei racing kirjoitti:

        Kun riisutaan varustus minimiin ja annetaan veneen lihoa uppoumaltaan, ei todellakaan saada mitään lähellekään racing-versiota muistuttavaa. Ainostaan se, mitä Varianta konstailematta on, halpis.

        Näin sitä kumminkin markkinoidaan: "this true racer"

        "The Dehler Varianta 44: A Hybrid, not a Compromise.
        Luckily for us, a great deal of consideration for The Sebago Round Britain and Ireland Challenge has gone into the design of this true racer. The result is a boat which is not just fast, but which has been designed to maintain the level of comfort you might expect to have on a similar sized cruiser".
        http://www.rbicsailing.co.uk/fleet-and-skippers/


      • 2345566
        perustelusi ontuu! kirjoitti:

        Poikkeaako Hanse tässä suhteessa muista keskieurooppalaisista?
        Eikö monille paljon myydyille veneille ole yhteistä se, että sisäilman kierto perustuu luukkujen avaamiseen? Venttiilit on jätetty kustannussyistä pois. Variantasta on jätetty paljon muutakin eikä kukaan ole nähnyt, millaisessa kunnossa variantat on "15 vuoden päästä".

        Ei se sisäilm kierto auta yhtään paneelien homehtumiseen, kostea ulkoilma vain kiertyy paneelin taakse ja siellä hometuu niin veneen runko kuin paneelin takasivu.


      • t5532478
        kohderyhmä? kirjoitti:

        Varmasti olet oikeassa. Jos tarkkoja ollaan, "racing"-versio lieneekin mielikuvamarkkinointia. Purjehdusuutisia oli sekin, että useampi Variante 44 oli ilmoitettu kilpapurjehdukseen Brittein saarten ympäri - luultavasti imagomielessä.

        Itse en keksi mille kohderyhmälle tällainen kippo on oikeastaan suunniteltu markkinoitavaksi. Tuskin ainakaan perheen matkaveneeksi? Ehkä niille, jotka haluavat mahdollisimman halvalla uuden veneen tässä kokoluokassa? Rakenteluaihoksi olisi kaiketi fiksumpaa hankkia joku runkovalmis vene ilman sisustusta, ettei tarvitsisi ensin ryhtyä purkutöihin.
        Saako halvalla hyvää??

        "Itse en keksi mille kohderyhmälle tällainen kippo on oikeastaan suunniteltu markkinoitavaksi. Tuskin ainakaan perheen matkaveneeksi?"

        Jos perheveneen käsitykseen ehdotomasti kuuluu rullapurjeet ja puusisutus, niin fyi, on paljon esim. entisiä jollapurjehtijoita, joille ei moisilla ole mitään merkitystä. Tärkeintä on että paatti kulkee ja on helppo ylläpitää, Varianta 44 on sitä enemmän kuin joku "oikea" matkapursi.

        Suomessakin on perheveneenä esim muutama Jeanneau sf 3200, ei paljon puuta siinäkään ole.

        http://www.youtube.com/watch?v=HE8TTSFaDBA


      • näköjään
        "true racer" kirjoitti:

        Näin sitä kumminkin markkinoidaan: "this true racer"

        "The Dehler Varianta 44: A Hybrid, not a Compromise.
        Luckily for us, a great deal of consideration for The Sebago Round Britain and Ireland Challenge has gone into the design of this true racer. The result is a boat which is not just fast, but which has been designed to maintain the level of comfort you might expect to have on a similar sized cruiser".
        http://www.rbicsailing.co.uk/fleet-and-skippers/

        Kaikkee se mainosmies keksiikin.


      • väärä mielikuva!
        2345566 kirjoitti:

        Ei se sisäilm kierto auta yhtään paneelien homehtumiseen, kostea ulkoilma vain kiertyy paneelin taakse ja siellä hometuu niin veneen runko kuin paneelin takasivu.

        Tietämyksesi tuntuu hyvin hataralta.
        - Niin rakennuksissa kuin veneissäkin homeongelmien tärkein syy on puutteellinen tuuletus eli ilmanvaihto. Asiatietoa aiheesta löytynee internetistä.
        - Millä mekanismilla homehtuminen mielestäsi lisääntyy, jos venevanereiden pintakäsittelyyn käytetään lakattua puuviilua maalipintojen sijaan? Laipioiden ja muiden sisustuslevyjen nurjaan puoleen, jota ilmeisesti tarkoitit, ei näkyvän puolen pinnoitus varmaankaan vaikuta. Ilmanvaihdon tärkeys koskee kaikkia sisustuksen osia. Homeitiöt viihtyvät suljetuissa tiloissa.


      • 76548
        väärä mielikuva! kirjoitti:

        Tietämyksesi tuntuu hyvin hataralta.
        - Niin rakennuksissa kuin veneissäkin homeongelmien tärkein syy on puutteellinen tuuletus eli ilmanvaihto. Asiatietoa aiheesta löytynee internetistä.
        - Millä mekanismilla homehtuminen mielestäsi lisääntyy, jos venevanereiden pintakäsittelyyn käytetään lakattua puuviilua maalipintojen sijaan? Laipioiden ja muiden sisustuslevyjen nurjaan puoleen, jota ilmeisesti tarkoitit, ei näkyvän puolen pinnoitus varmaankaan vaikuta. Ilmanvaihdon tärkeys koskee kaikkia sisustuksen osia. Homeitiöt viihtyvät suljetuissa tiloissa.

        Tietämyksesi ilman kosteus% meriolosuhteissa on tasan nolla. Ei uata vaikka vaikka ilma kiertää paneelien takana, koska ilma on kosteaa.


      • 20+9
        76548 kirjoitti:

        Tietämyksesi ilman kosteus% meriolosuhteissa on tasan nolla. Ei uata vaikka vaikka ilma kiertää paneelien takana, koska ilma on kosteaa.

        Teepä koe: pistä kaksi paneelia talveksi ulos. Toinen niin, että ilma kiertää sen ympärillä, toinen tiukasti kääreeseen. Voit olla satavarma, että ensimmäinen ei ole keväällä homeessa mutta toinen on.


      • 20+9
        t5532478 kirjoitti:

        "Itse en keksi mille kohderyhmälle tällainen kippo on oikeastaan suunniteltu markkinoitavaksi. Tuskin ainakaan perheen matkaveneeksi?"

        Jos perheveneen käsitykseen ehdotomasti kuuluu rullapurjeet ja puusisutus, niin fyi, on paljon esim. entisiä jollapurjehtijoita, joille ei moisilla ole mitään merkitystä. Tärkeintä on että paatti kulkee ja on helppo ylläpitää, Varianta 44 on sitä enemmän kuin joku "oikea" matkapursi.

        Suomessakin on perheveneenä esim muutama Jeanneau sf 3200, ei paljon puuta siinäkään ole.

        http://www.youtube.com/watch?v=HE8TTSFaDBA

        "Jos perheveneen käsitykseen ehdotomasti kuuluu rullapurjeet ja puusisutus, niin fyi, on paljon esim. entisiä jollapurjehtijoita, joille ei moisilla ole mitään merkitystä."

        Veneiden myyntitilastojen perusteella arvioiden se ryhmä on todella pieni.


      • 20+9
        20+9 kirjoitti:

        "Jos perheveneen käsitykseen ehdotomasti kuuluu rullapurjeet ja puusisutus, niin fyi, on paljon esim. entisiä jollapurjehtijoita, joille ei moisilla ole mitään merkitystä."

        Veneiden myyntitilastojen perusteella arvioiden se ryhmä on todella pieni.

        Täydennän vielä: tunnen aika monta entistä jollapurjehtijaa, omassa seurassa heitä on melko paljon. Heistä niiden lukumäärä, jolla olisi 30 -jalkaisessa veneessä keulalla jotain muuta kuin rulla, on tasan ja pyöreästi nolla.


      • Antilla-36
        20+9 kirjoitti:

        Täydennän vielä: tunnen aika monta entistä jollapurjehtijaa, omassa seurassa heitä on melko paljon. Heistä niiden lukumäärä, jolla olisi 30 -jalkaisessa veneessä keulalla jotain muuta kuin rulla, on tasan ja pyöreästi nolla.

        Ei ole rullaa!

        Terv: entinen jollapurjehtija.


      • 35 ft
        Antilla-36 kirjoitti:

        Ei ole rullaa!

        Terv: entinen jollapurjehtija.

        Ei yhtään rullaa, vaikka jollakokemuskin aika hentoinen.


      • --------------------
        perustelusi ontuu! kirjoitti:

        Poikkeaako Hanse tässä suhteessa muista keskieurooppalaisista?
        Eikö monille paljon myydyille veneille ole yhteistä se, että sisäilman kierto perustuu luukkujen avaamiseen? Venttiilit on jätetty kustannussyistä pois. Variantasta on jätetty paljon muutakin eikä kukaan ole nähnyt, millaisessa kunnossa variantat on "15 vuoden päästä".

        Hanse upotetuista ns. flush luukuista saadaan ihan hyvä ilmanvaihto aikaiseksi, itselläni ei Hansessa vm 2008 ole koskaan ollut koskeutta sisällä, tosin minulla on vielä takahytin ikkuna auki, kun se sijaitseen kuomun alla


      • Rullaati rullaa
        20+9 kirjoitti:

        Täydennän vielä: tunnen aika monta entistä jollapurjehtijaa, omassa seurassa heitä on melko paljon. Heistä niiden lukumäärä, jolla olisi 30 -jalkaisessa veneessä keulalla jotain muuta kuin rulla, on tasan ja pyöreästi nolla.

        Ihme, että VOR-veneissä käytetään rullaa, kun se kerran on huonojen purjehtijoiden merkki.


      • code zero
        Rullaati rullaa kirjoitti:

        Ihme, että VOR-veneissä käytetään rullaa, kun se kerran on huonojen purjehtijoiden merkki.

        Genaakkeri rullalla on hiukan eri juttu kuin mistä tässä puhutaan.


      • 443267
        20+9 kirjoitti:

        Teepä koe: pistä kaksi paneelia talveksi ulos. Toinen niin, että ilma kiertää sen ympärillä, toinen tiukasti kääreeseen. Voit olla satavarma, että ensimmäinen ei ole keväällä homeessa mutta toinen on.

        lisää fysikkaa, purkkarissa ongelma on ulkona olevaan levyyn verrattuna, että lämpötilaeroja on useita asteita eri pintojen välillä ja ilman kosteus tiivistyy juurikin sinne pnaeelin taakse.


      • 333222
        -------------------- kirjoitti:

        Hanse upotetuista ns. flush luukuista saadaan ihan hyvä ilmanvaihto aikaiseksi, itselläni ei Hansessa vm 2008 ole koskaan ollut koskeutta sisällä, tosin minulla on vielä takahytin ikkuna auki, kun se sijaitseen kuomun alla

        avaappa joku paneeli ja tseekka sieltä.


      • 332355
        20+9 kirjoitti:

        Täydennän vielä: tunnen aika monta entistä jollapurjehtijaa, omassa seurassa heitä on melko paljon. Heistä niiden lukumäärä, jolla olisi 30 -jalkaisessa veneessä keulalla jotain muuta kuin rulla, on tasan ja pyöreästi nolla.

        ne ex jollapurjehtijat ovat sitten eläköityneitä papparaispurjehtijoita ;-) tai sitten jotain raksamiehiä, joiden kädet ei tosiaa jaksa duuniviikon jälkeen paljon purjeiden kanssa pulata.


      • llasdjhaskdsahd
        code zero kirjoitti:

        Genaakkeri rullalla on hiukan eri juttu kuin mistä tässä puhutaan.

        Jos rullalaite on kannen alla, kuten nykyisin hyvin suunnitelluissa veneissä, ja genoaa ei käytetä reivattuna, niin rullapurje on ihan yhtä tehokas kun perinteinen genoa. Kyllä matkapurjehduksessa jokapäiväiseen keulapurjeiden viikkailuun veneen ahtaalla kannella kyllästyy aika nopeasti. Laiturille purjetta ei voi viedä, jos ei halua likatahroja purjeeseen.


    • Antilla-36

      Kävin koepurjehtimassa ja todella mukavan tuntuinen. Peräsin on tunnokas eikä liian tasapainotettu. Vene kääntyy todella rivakasti ja ruorissa ei taida olla, kuin kierros laidasta laitaan. Näkyys ruffin yli on erittäin hyvä ja iso ruoriratas mahdollistaa ajamisen hyvässä asennossa myös laidoilta.
      Konsepti kiinnostaa kovasti eli vankka perusvene kaikella tarvittavalla, mutta ei millään extroilla, (-vaatii toki muutamia lisävarusteita, kuten lämppärin, varaajan ja mittarit yms. elektroniikan).
      Eiväti nuo valkoiset laipiot eroa muista nykyveneistä, kuin sen pintaviilun verran. Samanlaista vedenkestävää vaneria nuo laipiot on. Erona vain viilun sijasta maali ,(= helvetin helppo korjata, mikä on vain plussaa).
      Itse en tarvitse veneeseen pianolakattua mahonkia/tiikkiä, vaan toimivat ja helposti puhrtaana pidettävät tilat sekä selkeät ja toimivat kansivarusteet.
      Kisakäyttöä ajatellen kysymyksiä herätti lisähelojen asentaminen. Yhden vinssiparin spinnua varten vene tarvitsee ja kansiheloja barbereita, spinnuplokeja yms. varten. Peruspurjeet obvat todella retkipurjeet eli radalle niillä ei kannata lähteä. Fallit on vain isolle ja fokalle, mutta vetolangat on spinnulle ja ylägaijalle. Lisäksi kaksi ulostuloa, joissa ei ole vetolankoja. Lienevät tarkoitettu toisille fokan ja spinnun falleille. Sitä en pystynyt erottamaan, että onko yläpäässä helat tuplille. Masto tuntui tukevalta, joskin kannelle jäävä masto on itselleni pieni miinus.
      Sisällä kummastuttu lattialevyjen luukut tai siis niiden puuttuminen. Tukevan näköisen palkiston väleissä, lattian alla olisi julmetusti tilaa, mutta luukkuja on vain kaksi n.15cm x 15cm kokoista, (pohjaventtiilille ja pilssipumpulle).
      Pilssin kuivaaminen märän kelin jälkeen on lähes mahdotonta ellei rupea ruuveja availemaan. Itselleni ehkä suurin miinus on veneen koko. Jos vastaava olisi saatavana 38-40-jalkaisena olisin lähes varma asiakas. Nyt täytyy vielä harkita asiaa.

      • 4432tr4567

        "Itselleni ehkä suurin miinus on veneen koko. Jos vastaava olisi saatavana 38-40-jalkaisena olisin lähes varma asiakas. Nyt täytyy vielä harkita asiaa. "

        Eipä tuossa varianta 44:ssä ole juurikaan purjehduksellisesti eroa 38-40 jalkaiseen, purjeala on samaa luokkaa kuin esim first 40.7:ssa. Turha pelätä veneiden kokoa, mottoni on että niin iso ja nopea kuin rahat antavat myöden.


      • mikä maksaa

        Eiköhän ne viilupinnatkin saisi lisättyä edullisesti ja muutama venttiili, luukku ja hela niin halpa se olisi valmiiksi varusteltuun malliin verrattuna. Salongin pöydässähän istutaan kuin ahtaassa pulpetissa.


      • 12+19
        4432tr4567 kirjoitti:

        "Itselleni ehkä suurin miinus on veneen koko. Jos vastaava olisi saatavana 38-40-jalkaisena olisin lähes varma asiakas. Nyt täytyy vielä harkita asiaa. "

        Eipä tuossa varianta 44:ssä ole juurikaan purjehduksellisesti eroa 38-40 jalkaiseen, purjeala on samaa luokkaa kuin esim first 40.7:ssa. Turha pelätä veneiden kokoa, mottoni on että niin iso ja nopea kuin rahat antavat myöden.

        Tämä selittää sairaalloisen kiinnostuksesi 25 k€ maksaviin JOD 35:n raatoihin.


      • 5167778
        12+19 kirjoitti:

        Tämä selittää sairaalloisen kiinnostuksesi 25 k€ maksaviin JOD 35:n raatoihin.

        Kommentisi selittää sairaalloisen kiinnostuksesi aivot pilavaan hitaaseen kellumiseen ja mökkeilyyn.


      • AMIRAL

        Kiitos tästä vastauksesta joka on tähän asti lähinnä kysymystäni vastaava. tarkoituksena(miehelläni) on siis lähteä ihan kunnon merille. paatuneena purjehdusharrastajana kyllä osaa varustelutason suurimmalta osin,mutta vanhan kansan miehinä ehkä jotain oleellista saattaa jäädä uupumaan. toivoisin vielä niihin hyviä ehdotuksia.

        kävimme helsingin uivassa näyttelyssä tserkkaamassa paatin ja silloinkin myös minua(tottumatonta)pisti silmään tuo sama kysymys käsittämättömän pienistä lattialuukuista joista ei kunnolla edes näe tai mahdu sisään ison miehen käsi.

        paatin koko on aika osuva siihen tarkoitukseen johon sitä suunnitellaan,eli isolle merelle pienehkön porukan kesken,mutta pitkäksi aikaa. näyttelyveneessä tosin oli turhaa tuo toinen takakajuutta,siihen kun olisi voinut rakentaa infrapunasaunan tai mahdollisen yleistilan missä voi esin tehdä pikkukorjauksia tai muuta askarteltavaa,sellaista,missä ei viitti siistimpiä tiloja sotkea.

        vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tarkennuksena se,että onko kellään ollut ihan käytössä ko.mallin paattia,ja jos on,niin minkälainen ollut käytännössä?


    • 556yt4567

      "Pilssin kuivaaminen märän kelin jälkeen on lähes mahdotonta ellei rupea ruuveja availemaan. "

      Tuommoisessa veneessä voi jäättä ruuvit auki jostain levystä, jonka alle vesi valuu hyvin. Kyllä se yksi levy ilman ruuveja paikallaan pysy tai kaikki levyt auki kuten meidän veneessä on alunperin olleet ruuveilla kiinni.

    • Jännän äärellä

      Jännä tietää miten paljon tässä Varianta-haukkumisessa on vain kiukkua siitä että joku myy hyvää runkoa halvalla?

      Ja miten paljon Bavariaan suunnattua kiukkua siirtyy Variantaan jos se alkaa oikeasti myydä täälläkin :-D

      Kuten aika moni on todennutkin, niin monelle se veneen sisustus on aika toisarvoinen juttu esim siihen verrattuna että pääset purjehtimaan sillä 6 vuotta maailmla ympäri -- ei sitä reissua ole tarkoitus viettää veneen sisällä maatuen.

      Silti, pakko myöntää että vähän enemmän voisi olla varastointitilaa revitty irti tuosta designista, ja parempi tuuletus ei olisi pahaksi. Pöytä on myös outo, ainakin itselleni.

      Jännä nähdä ajaako tämä veneiden hintoja alaspäin yleisesti. Kyllähän Varianttaa varmasti joku ostaa, ja ne rahat on taas pois muilta. Ja halpa hinta kiinnostaa - vaikea siitä faktasta on yli päästä.

      • let there be 36

        36-jalkainen vastaava olisi kyllä rautaa.

        yli 40 alkaa olla iso (purjeet ei mahdu taskuun, syväyksen takia ei välttämättä pääse pikkupaikkoihin, ikävätkin sukulaiset mahtuu kyytiin, jne), kun taas 32 alkaa olla liian pieni (headroom, stowage, etc). Mutta makunsa kullakin.

        Tietenkin aina on niitä jotka ostavat penis-logiikalla eli mahdollisimman isoa -- eli jos joku venevalmistaja tekisi 9000-jalkaista purjevenettä niin nämähän sitä ostaisivat :-D


      • 6543788
        let there be 36 kirjoitti:

        36-jalkainen vastaava olisi kyllä rautaa.

        yli 40 alkaa olla iso (purjeet ei mahdu taskuun, syväyksen takia ei välttämättä pääse pikkupaikkoihin, ikävätkin sukulaiset mahtuu kyytiin, jne), kun taas 32 alkaa olla liian pieni (headroom, stowage, etc). Mutta makunsa kullakin.

        Tietenkin aina on niitä jotka ostavat penis-logiikalla eli mahdollisimman isoa -- eli jos joku venevalmistaja tekisi 9000-jalkaista purjevenettä niin nämähän sitä ostaisivat :-D

        "36-jalkainen vastaava olisi kyllä rautaa.
        "
        36 -jalkasessa on ongelma esim saada kunnon keulapunkka, 2 peräkajuuttaa, iso salonki, pentteri ja veskitila samaan runkoon. 40 jalkaisessa tämä onnistuu.

        Esim tässä näyttää kovin pieneltä veskitila ja keulapunkka:

        http://www.navis-yacht-charter.com/bavaria_36_yacht_charter_croatia


      • Ei hehtoa kappaan
        6543788 kirjoitti:

        "36-jalkainen vastaava olisi kyllä rautaa.
        "
        36 -jalkasessa on ongelma esim saada kunnon keulapunkka, 2 peräkajuuttaa, iso salonki, pentteri ja veskitila samaan runkoon. 40 jalkaisessa tämä onnistuu.

        Esim tässä näyttää kovin pieneltä veskitila ja keulapunkka:

        http://www.navis-yacht-charter.com/bavaria_36_yacht_charter_croatia

        Ja 40 jalkaiseen on ongelma saada mahtumaan esim. keilarata, tenniskenttä ja biljardipöytä niiden ison salongin, tilavan keulapunkan, kahden peräkajuutan, pentterin ja vessan lisäksi.

        Ihmisten käsitykset veneen tilavuudesta vaihtelevat, samoin tarpeet. Esimerkiksi tämä vene saattaisi olla 80-luvun puolitonnarilla liikkuneen mielestä aika tilava:
        http://www.imagepointer.com/Cartoons/jeanneau-36i.html

        Löytyy kunnon keulapunkka, 2 peräkajuuttaa, tilava pentteri ja vessa. Salongin suuruudesta voi olla erilaisia mielipiteitä, mutta kuusi ihmistä mahtuu siinä mahansa täyttämään.

        Itse olen toki myös sitä mieltä, että kolme aikuisen kokoista makuukajuttaa ja niihin majoittumaan mahtuvien ihmisten varusteet vähänkin pitemmälle reissulle vaativat sen noin 40 jalan kokoluokan purjeveneessä.


    • 10+5

      Samaa kokolouokkaa oleva, varustettuna.

      Jotenkin tuo hintapyytö ei vaan osu. Toki pyytää saa aina

      Messuilla -11 sai rungon tehtaalla perusvarustein 178.000. Muistaakseni purjehdusvalmiin, pohja maalattuna teline ja olikohan jotain muuta lisävarustettta, Helsinkiin toimitettuna 195.000Eur / tosin en ihan suurennuslasilla tuota varustelistaa tutkinut, mutta että tuo olisi uutena 2010 maksanut 350.000 ? HUH

      http://www.nettivene.com/purjevene/dufour/436324

      Tuo Varianta kyllä houkuttelee, kun ei ole peukku ihan keskell kämmentä ja tuosta sais tekemällä varmaan ihan asuttavankin :)

      • Pal Zileri

        Epäilemättä vaikeasti myytävä vene tuollainen Dufour 259k€:n hintaan. Olisikohan nykyinen taloustilanne vaikuttanut myyntihalukkuuteen... harva kuitenkaan tekee noin huonoa sijoitusta parin kesän mittaiseen harrastukseen.

        No, niin tai näin, mutta jos ajattelee, että Variantan ostamalla tinkii hiukan sisustuksesta ja käyttää yli jäävän 150k€ vaikkapa pörssipelaamiseen, niin siinäpä on pohtimista. Veneenä Varianta on varmasti kelpo harrastusväline.

        Dufourilla ei nyt kuitenkaan ole sellaista brändiä, joka erityisesti erottuisi muiden samankaltaisten joukosta.


    • 31

      Matemaaisesti seuraava Varianta on 31. (18 44)/2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      414
      9136
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3740
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2203
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1383
    5. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1135
    6. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      113
      1128
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1105
    9. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    10. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1063
    Aihe