Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

minkä ikäinen voi hoitaa 4kk ikäistä vauvaa?

kysyyhän

Mietityttää minkäikäinen on kykenevä hoitamaan 4kk ikäistä vauvaa? Ihan parista-kolmesta tunnista kysymys.. Voiko vauvan esim. jättää 13-vuotiaalle joka on aiemmin hoidellut jonkin verran pienempää sisarustaan? Vai onko 13-14-vuotias liian nuori olemaan 4kk ikäisen kanssa?

17

1969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä ettei

      Jos on mahdollisuus soittaa ja kysyä apua tarvittaessa niin miksi ei, jos luotat ko. teiniin :) Itse hoitelin 14 vuotiaana paljonkin serkkupoikaani taskurahan tarpeessa. Tosin hän oli muistaakseni jo melkein puolivuotias kun eka kertaa illan hoidin.

    • ohoh!

      no en kyllä todellakan jättäis 4kk ikäistä 13 vuotiaalle!! vaikka olis sisarus! kyllä pitää olla aikuinen noin pienen kanssa..

    • ,jgkhfxh

      Itse hoidin naapurin alle 6-kuista ja 5-vuotiasta koko kesän 6h/pv ma-pe 14-vuotiaana, ja hyvin meni. Tosin koko ajan oli naapurissa luotettavia aikuisia (mm. perhepäivähoitaja seinän takana) joilta saattoi tarvittaessa hakea apua, mut ei tainnut muistaakseni moista tarvetta tulla...

      Omaa 8 vuotta nuorempaa siskoani en varmaan ihan noin pienenä hoitanut, mutta 9-10-vuotiaana 1-2-vuotiasta paljonkin. Riippuu ihan nuoresta ja siitä miten lähellä on aikuinen apu.

    • ....................

      Voihan 14-vuotiaalla jo olla omakin lapsi. Jos on luotettava nuori niin varmasti muutaman tunnin pärjää pienenkin vauvan kanssa. Varsinkin jos on jo lastenhoidosta kokemusta. Voittehan te harjotella ensin yhessä vauvan hoitoa jos jännittää.

    • sinoro

      Hei! Riippuu kyllä ihan kyllä millainen lapsenhoitaja on luonteeltaan. Meidän 13 vuotias neitokainen kyllä jo hoitelee pikkusisaruksiaan. Syötän 4 kk pojan. Laitan pojan vaunuihin ja 3 vuotias pieni neiti jää hiekkalaatikolle leikkimään. Joten tämä meidän 13 vuotias tyttö hoitaa lapsukaisia noin tunnin ajan kun minä itse pääsen reippaalle kävelylle. :) Eli itse kyllä luotan omaan 13 vuotiaaseen tyttöön. Mutta 15 vuotiaalle isoveikalle en uskaltaisi jättä 4 kk poikaa.

    • en uskaltaisi

      Itse hoidin isossa perheessä jo nuorena vauvoja. Kuitenkaan en nyt uskaltaisi omaa lastani antaa 13 vuotiaalle, hirvittää ajatuskin. Siis en vieraalle hoitajalle, oma sisarus on varmaan vähän eri asia. Jos jotain sattuu, niin mitäköhän vakuutus siihen sitten sanoo, jos ei ollut aikuista tai vanhempaa lasten hoitajaa? Ehkä siksi aikaa kun käyn itse vaikka vessassa niin voisin pyytää katsomaan perään...tai sitten olla muuten apuna "valvonnan" alla.

      Me jäätiin joskus viikonlopuksikin kotiin pienempien sisarusten kanssa vaikka otiin vasta 15v. en todellakaan suosittele eikä se taida olla laillistakaan...

      Ei kai mll:lläkään ole vielä noin nuoria hoitajia?

      • juupsis

        Ei tietenkään ole mll:lläkään nuoria "palkattuja" hoitajia. Hei haloooooo!!! Ja kyllä minäkin tiedän parikin perhettä jossa on paljon lapsia ja siellä isommat sisarukset kyllä hoitelee pienempiä sisaruksia. Ja ihan parikin tuntia. Niinkuin aikaisempikin kirjoittaja sanoo niin sehän riippuu ihan lapsenhoitajasta että osaako hoitaa pieniä lapsia vai ei. Onhan niitä kypsempiäkin 13 vuotiaita. Jokainenhan toimii tavallaan.


    • 4y23fdb

      Ensiajatus oli, että en todella jättäisi, mutta kun tarkemmin miettii niin joo ehkä lapsesta riippuen. Ja jos tuttu 13v. joka on paljon touhunnut vauvoan/vauvojen kanssa niin eiköhän nuo pärjäisi. Kovin kauas en kyllä lähtisi. Täällä päin on paljon noita isoja perheitä ja näkyy tuon ikäisiä tyttöjä usein puistossa < 3 v sisarustensa kanssa, mutta ei nyt ihan noin pieniä ole vastaan vielä tullut.

    • en uskaltaisi

      niin jos on sillä tavalla tuttu, että voi luottaa niin miksi ei. Ainahan voi pitää puhelinta mukana että on tavoiteltavissa. Ei se ikä välttämättä kerro miten homma hoituu, välttämättä isompikaan ihminen ei ole aina luotettava. Mutta itse en vaan uskaltaisi näillä näkymin. Mutta jokainen tekee tavallaan. Lapsia ja vanhempia on eriaisia. Eikä se pahaa vastuunoton opettelu nuorille tee, kunhan omaankin elämään jää aikaa...

    • werso1

      Voisiko sitä omaa menoa ajoittaa niin että 4kk vauva nukkuu kun olet poissa? Olisi vaan nuorelle hoitajalle paljon helpompi tehtävä ja todennäköisesti et saisi perään soittoja ongelmista.
      Periaatteessa minäkin voisin antaa 4kk vauvan noin nuoren hoitoon jos lapsenhoitokokemusta on ja hoitaja on lapsellekin tuttu. Minä kyllä ajoittaisin menoni päiväunien aikaan, edes suurimmaksi osaksi.

    • niin jos nukkuisi

      meillä vaan siinä neljän kuukauden iässä nukuttiin kolmet puolentunnin unet :( nyt 1 vuotiaana nukutaan vihdoin yhdet puolentoista-kolmen tunnin unet...

    • HerttaMartta~

      Heippa! Kerronpa sulle yhen jutun joka koskee hyvin kysymystäsi!

      Minä olen suuresta perheestä. Lapsia on kahdeksan (ei, emme ole lestoja:D)
      ikä järjestys on seuraava: 26, 22, 20(minä), 18, 17, 8, 5 ja 3.
      Kun olin 12, ensimmäinen pikkusiskoni syntyi (joka on nykyään siis 8) olin ekan kerran lapsenvahtina siskon ollessa vain kuukauden parin ikäinen. Olin muistaakseni 1-2 tuntia ekalla kerralla. Eka kerta oli tottapuhuen aika katastrofi, koska mullei ollu aikaisempaa kokemusta olla vauvan kanssa KAHDESTAAN. Aikaisemmin olin toki ollut vauvan kanssa kun äiti oli esim. saunassa, mutta aivan yksin en ollut aijemmin ollut. Kaikki meni eka hyvin, kunnes vauva alkoi itkeä eikä mikään tuntunut auttavan. Enhän minä osannut muuta kuin yrittää antaa maitoa tuttipullosta ja pitää sylissä! Ei mulla ollut hajuakaan että vaipat voivat olla täynnä joka keljuttaa, tai että vauvalla on masu kipeä ja huutaa sitä tms! Soitin vain äidille että tuu heti kotiin :) äitihän sitten joutui pian kotiin. Vauvalla oli vissiin vain ikävä äitiään.
      Tämän jälkeen olen ollut kuitenkin siskoilleni (nykyään siis 8-, 5-, ja 3-vuotiaat) kuin vara-äiti. Siksi minua sanottiinkin pitkään perhetuttavapiirissä :-)
      Olen ollut tooooodella usein tyttöjen kanssa ja oppia täysin vauvan- ja lastenhoidon alkeet.
      Nykyään minulla on itsellänikin vauva enkä ole enää vara-äiti vaan ihan vain äiti :-)

      Eli voin sanoa ettei tämä 13-vuotias lapsesi ei voi oppia hoitamaan sisartaan ilman että annat kokeilla. Mutta suosittelisin, ettet lähtisi ekalla kerralla ihan pariksi tunniksi pois, tai ainakaan kauas. Niin että voit mennä nopeasti kotiin jos lapsesi soittaa että nyt tarviin sut kotiin. Mun äiti oli sillo kaupassa käymässä ja tunnin päästä mun oli saatava se kotii ku en osannut auttaa vauvaa. Jos/kun toteat että hän pärjää vauvan kanssa, niin voit jättää hänet pitemmäksi aikaa lapsenvahdiksi.

      Tämä on minun ehotukseni ja ihan omasta kokemuksesta tällaista ehdotan :)

    • Mina. Mina.

      Täysi-ikäinen. En nykypäivänä jättäisi vauvaikäistä alaikäiselle enkä kaikille täysi-ikäisillekään. Tai täytyisi olla ainakin vahva näyttö että osaa vastata vauvan tarpeisiin. Iästä riippumatta. Nykynuoret kun ei silleen osallistu sisarusten tai sukulaislasten hoitoon kuten ennenaikaan niin sitä ollaan niin uusavuttomia ja hienohelmoja että pienekin "häiriö" kuten itku tai kakkavaippa saa aikaan turhautumisen ja raivarin. Ei haluta nähdä vaivaa ja kun ei riitä ymmärrys että kakka pitää poistaa eikä pieni tee sitä itse, ruoka pitää tarjoilla suuhun kun ei vauva tee sitäkään itse.. jne. Turhan paljon olen nähnyt asennetta että ei välitetä joten luottamus on aika harvaan nuoreen saati 14v lapseen vauvan hoitajana.

      Yli 20v lapsettomat sisareni on saaneet lastani hoitaa vasta kun olen nähnyt että he siihen pystyvät. 17 sisareni ei soveltuisi vielä tuota taaperoammekaan hoitamaan, on nuorimpana sisaruksena saanut kaiken aina valmiina ja todellakin saanut kaiken näkemättä vaivaa joten on semmonen vellihousu että en usko hänen osaavan vastata pikkulapsen tarpeisiin. Osaisi ehkä leikittää mutta ei esim. valvoa leikkipuistossa (että se tosiaan juoksee tielle kun salama ja on sekunnissa aidan raosta ulkona ja tulee pääedellä telineeltä alas jos silmä välttää.. )

      Itse hoisin vanhimpana 4 lapsesta sisaruksiani, olin 12v ja valvoin vauvoja ja hoisin heitä ihan hoitamalla. Äiti ihan sysäsi vastuuta, ensin silmiensä alla ja sitten ilman. Mutta se oli 80lukua se.

    • 20+15

      Riippuu tietysti tapauksesta, minkä ikäinen pärjää vauvan kanssa. Minulla on ikäeroa pikkuveljiin 10,5 ja 13,5 vuotta. Vanhempaa pikkuveljeä en kovin paljon vauva-aikana hoitanut, mitä nyt joskus kävin vaunuissa työntelemässä korttelin ympäri.
      Tämä pikkuveli oli tosin keskosvauva, joten senkään takia en varmaan kovin paljon joutunut vahtimaan. Tästä syystä oppi myös aika myöhään esim. konttaamaan. Taisi olla n. 1-vuotias kun sen oppi ja kerran olin sitten hänen kanssaan yksin useita tunteja, kun äiti oli töissä. Kovin innolla pikkuinen sitten konttaili, kun vihdoin sen oli oppinut. Muksahti vaan siitä sitten pää edellä lattiaan ja huuto sen mukainen. Sain kuitenkin rauhoittumaan ja kohta meno oli taas entisellään. Ja kohta uudestaan muksahti. Ja taisi muistaakseni kolmannenkin kerran kopsauttaa päänsä, jolloin alkoi otsaan tulemaan kuhmu. Tästä sitten säikähdinkin aika pahasti, pelkäsin tietenkin pahinta ja ei tiennyt mitä olisi tehnyt, lapsihan olin vielä itsekin. No, äitille soitin sit tietenkin töihin ja tulikin sitten jo aikaisemmin kotiin. Joten en ihan noin pientä jättäisi vahtimaan vauvaa, kun tosiaan meinasi siinä itseltäkin jo itku päästä.

      Nuorempaa pikkuveljeä tulikin sitten hoidettua enemmän ja samalla siinä meni se vanhempikin pikkuveli. Olin silloin varsin kypsä ikäisekseni ja ei kiinnostanut kaupungilla notkuminenkaan ja varsin vastuuntuntoinenkin olin. Mutta kenties sitä oli kuitenkin vähän turhan nuori hoitamaan 14-vuotiaana 6kk ja 3,5v ikäisiä. Mutta tosiaan tapauksesta riippuen kyllä se 14v pärjää vauvan kanssa sen pari tuntia, etenkin jos on yhtään kokemusta. Ja olihan minullakin isoveljiä, jokusen vuoden vanhempia, mutta ei he nuorempia hoitanut, sitten ajokortin saatuaan tosin kuskailivat joskus heitä tarhaan. Ja kun pikkuveljet oli sitten jo vähän isompia, niin toki silmällä heitä pitivät ja leikkivät joskus heidän kanssaan.

    • mie vaa

      Mie olen jättänyt 11 ja 13 vuotiaat (poika ja tyttö) hoitamaan vauvaa kun olen lähtenyt kauppareissulle. (3-4kk). Vauva on nukkunut. Jos vauva on sitten herännyt kyllä puhelu on tullut, että annetaanko pulloa vai tuletko pian. Vaihtavat vaipan, myös kakkavaipan, pyytämättä jos vauva on herännyt kauppareissujen aikaan.
      Kyllä se on paljon lapsesta kiinni kenet uskaltaa jättää hoitaan vauvaa. 15- vuotiaan murkkuni (poika) en uskoisi pärjäävän edes kauppareissua, vaikka vauva vain nukkuisi

      • sinoro

        Samaa mieltä olen kanssasi! :)


    • Anonyymi

      Ei taatusti vauvaa saa jättää kahestaan vauvan kanssa!!!!!!!!!! Järki päähän!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe