Bedlingtoninterrieri

bedli

Kertokaa rodusta. Seurakoiramaisuus, luonne, arkuus/kovuus, trimmattavuus/turkin hoito, sosiaalisuus jne. Olen siis harkinnut tällaisen hankkivani ihan seurakoiraksi, niin olisi kiinnostusta kovasti rodusta tietää. :)

16

6148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä tykkään :)

      Käsittäkseeni ovat hiukan pehmeämpiluonteisempia kuin useimmat terrierit. Sen mitä olen niihin tutustunut, sopivat ihan hyvin pelkäksi seurakoiraksi, kun vaan saavat kohtuullisen määrän liikuntaa ja tekemistä. Bedlareitahan luonnehditaan rohkeiksi, mutta rauhallisiksi ja niistä saa hyvän kaverin varmasti kaikkiin koiraharrastuksiin, jos niihin on intoa.
      Turkki pitää trimmata, näyttelykoira aina ennen näyttelyitä, ja karva pitää kammata viikoittain, sillä irtokarva ei irtoa siitä itsestään.

    • Ent.belarifan

      Bedlari on pitkälle jalostettu rotu eikä Suomessa ole kuin muutama kasvattaja. Kannattaa selvittää tarkkaan historia.
      Bedlarista sanotaan, että se on susi lammasten vaatteissa. Tämän voin allekirjoittaa omistettuani sellaisen vuosia sitten. Vaatii hyvän ja järjestelmällisen kasvatuksen.
      Ulkonäkö antaa kuvan lauhkeasta lampaasta, mutta itselläni on toinen kuva, sillä ystäväpiirissäni oli muitakin bedlareita ja samanlaisia jukureita kaikki.
      Turkki vaati todella paljon hoitoa, harjausta ja trimmaamista ammatti-ihmisellä.

      Vehnäterrieri on lauhkeampi, mutta isompi.

      • lillullallo

        Se luonne on kylläkin sekä vehnäterrierin että bedlingtoninterrierin kohdalla hyvin yksilöllistä. Olen tavannut molempia vä'hintään 2 yksilöä ja kaikki ovat olleet kilttejä. Turkki molemmilla vaativahoitoinen, vehniksellä kylläkin vaativampi, mutta kai se on makuasia. Narttu kannattaa hommata ensimmäiseksi terrieriksi, sillä terrierit ovat melko kovia luonteiltaan, mutta nartut kaikkien rotujen kohdalla uroksia pehmeämpiä. Ne kaikki tapaamanikin yksilöt ovat olleet narttuja, joten kokonaiskuvaa näistä roduista en voi antaa, kun uroksiin en ole juurikaan tutustunut. Mutta aina koiraa hankkiessa kannattaa varautua yllätyksiin luonteessa ja muissa piirteissä.


    • sääP öyS

      Nyt on edellisellä kirjoittajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Luonne ei ole yhtäkuin "kiltteys". Se, että koira on "kiltti", ei tarkoita, etteikö koiralla olisi luonnetta. Kasvatus määrää "kiltteyden", mutta luonnetta on kaikilla - enemmän tai vähemmän.

    • Leleelias

      Neuvoisin Sinua ottamaan rotuyhdistykseen yhteyttä, sieltä saat rodusta tietoa. Minulla ei ole pahaa sanottavaa bedlareista, olen elänyt niiden kanssa yli 40 vuotta. Mitä tulee turkin hoitoon, se ei ole työlästä, toki ei voi sileäkarvaiseen verrata.
      Bedlarit ovat olleet minulle aina päärotu. Usein käy niin, kun otat kerran bedlarin, niin aina bedlari tai monella on useampiakin. Ainahan voi tulla katsomaan ja tutustumaan rotuun. Suomen Bedlingtonkerho ry. Käy tutustumassa.
      Vehnät on ihania, mutta rohkenen sanoa, että vaativampi. Rotumme on hyvissä käsissä, vain muutamia kasvattajia, ei yhtään ns. kenneliä. Ja mitä tulee sairauksiin, sanoisin terve rotu. Joka rodussahan löytyy poikkeuksia. Rotuahan mainostettiin tosi sairaana rotuna ja se ei kyllä pidä paikkaansa.

      • häh h'äh

        Millä perusteella vehnäterrieri on vaativampi ? Sehän on terrieriroduista helpoin. Tunnen useita sellaisia.


    • bedun omistaja

      Minulla on kokemusta Bedlingtoneista yli 10vuotta ja voin sanoa että on ihanteellinen seurakoira.Ystävällinen,ei haise koiralle,ei lähde karvaa,turkin hoito helpompaa kuin esim.villakoiralla,on sopivan kokoinen,sopii lapsiperheeseen ym...

    • pahama

      Minäkin TUNNEN monta erirotuistakoiraa,bedlington ollut nyt reilun vuoden.Ja uros.Komppaan edellistä kirjoittajaa.On rauhallinen,tykkää toisista koirista ja lapsista.

    • .

      Lue blogia Hallan harhaa niin tulee selville! Oikein hyvä ja hauska blogi.

    • pusmiina

      Olen kasvattanut bedlingtoneja vuosikymmeniä ja tietenkin oppinut tuntemaan niin rodun hyvät kuin huonotkin puolet. Helppohoitoinen ja siisti koira, ei lähde karvaa ja turkki suorastaan tykkää pesusta. Siksi kaikinpuolin kätevä esim kerrostalossa, ei myöskään hauku turhia.
      Terrieri on aina terrieri, lempeä ja ystävällinen, mutta saattaa kiihtyä sekunnissa ärsytettynä- ei siis todellakaan mikään pehmokoira.
      Terveystilanne on varsin hyvä- Pevisarotuna vaaditaan niin maksa kuin silmätulokset ennen astutusta.
      Harrastuskoiraksi en bedlingtonia suosittele mikäli mielessä on kilpailut ja niissä maineen ja kunnian kerääminen. Näyttelykoirana mainio, suurin osa suomalaisista koirista täyttää rotumääritelmän vaatimukset ja pystyy kilpailemaan aina valioitumiseen asti.
      Kukaan ei kasvata Suomessa rahan kiilto silmissään eli koiran voi ostaa turvallisesti keneltä tahansa kasvattajalta.

      • Anonyymi

        Taipumusta anoreksiaan kuten vinttikoirilla ? Kuulin bedlingtonista, joka oli ollut 3 pv syömättä ja joutui tiputukseen. Se ei ole normaalia. Luonnossa eläimet liikkuvat lähes koko hereilläoloaikansa ja nälkä pysyy normaalina. Kun entisistä työkoirista tehdään lemmikkejä niin tulee ongelmia. En myöskään usko että minkään eläimen kuuluu olla niin laiha että selkäranka ja kylkiluut törröttää. Sellaiseen bedlingtoniin olen törmännyt ja järkyttynyt. Kyse ei ollut lihaksikkaasta hoikasta treenatusta atleetista, vaan rekatusta jalostetusta mahdollisesta tulevasta näyttelykoirasta.


      • Anonyymi

        Totta on, että terrieri on terrieri. Meillä pian 3 v. uros Bedlington joka on arka, utelias, pelokas/agressiivinen, kiltti, arvaamaton ja varsin hellyydenkipeä. Kastraatio ensiviikolla.


    • simon3

      Kuten muutkin terrierit se etsii maasta kaiken syötväksi kelpaavan, kuten toisten koirien ulosteet. Älä hanki harmeja itsellesi.

    • bedda

      ^ Ei pidä paikkaansa. Ymmärrät varmaan itsekin, että se on yksilökohtaista. Meillä ei bedlingtonin tongi maasta mitään syötävää ja jos joskus joku vastustamaton herkku tulee eteen, niin jättävät käskystä. Harmeja ei kannata hankkia, siksi suosittelenkin bedlingtonia, sillä se on kaikkea muuta.

    • jinz3

      Itse ostaisin bedlingtonin heti, jos pentuja olisi :)

      • Anonyymi

        Kaikki jalostetut koirat on pelkkiä ihmisten narsistisia egon jatkeita. Myös usein todella sairaita. Keinosiemennyksellä syntyneitä. Keinosiemennys on eläimiin sekaantumista ja aina raiskaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe