Minulle kirjoitettiin maanantaina 22.08.2011 sairauslomaa 1kk (22.09.2011 asti,sitten uudelleen lääkärille).Tänään torstaina 25.08.2011 sain työtarjouksen eli työhönosoituksen.Miten tulee toimia tilanteessani?Laitanko TE-keskukseen viestiä,että en voi ottaa tätä työtarjousta vastaan,koska olen sairauslomalla?Katkeaako työttömuusrahat heti ja minunhan tulee hakea KELAlta sairaspäivärahaa.No mitäs tämän jälkeen kun sairasloma loppuu ja sairaspäiväraha loppuu?Menen taas TE-keskukseen aktivoimaan työnhakuni ja he laittavat lausunnon KELAAN,että työttömyysrahaa voi alkaa jälleen maksaa?
TE-keskus ja sairasloma
19
4065
Vastaukset
- Eemeli426
Veikkaan, että joudun aktivoimaan työnhaun uudestaan juoksemalla eri tahot ja luukut läpi ettei tule yllätyksiä kuten sinulle paljastuu kuukauden päästä, että työttömyysturva on katkennut eikä sinulle ole kerrottu mitään. Jos asiat hoituisivat helposti ei kyseessä olisi työkkäri ja Kela.
- Eemelis525
joudut siis kirjoitus virhe
- svart vinbär
Totta.Kela ei ole Kela eikä Te-keskus ole TE-keskus,jos asiat hoidetaan helposti.
- Itsekin sairastellut
Kai olet laittanut TE-keskukselle tiedoksi sairausloman, silloin ei tule mitään työtarjouksia. Sairauslomat tulee ilmoittaa, siinä on oma etu kyseessä. Kun sairausloma loppuu uusit työnhaun TE-keskuksessa.
- alkuperäinennjmgfhyf
En ole ilmoittanut?
KELAsta olen hakenut sairauspäivärahaa.Tuleeko sairasloman jälkeen jotain omavastuupäiviä vai menenkö heti 23.päivä (sairasloma loppuu 22.päivä) uusimaan työnhakuni TE-keskukseen?
Joudunko maksamaan jo saatuja työttömyysrahojan takaisin,jos saan sairaspäivärahan?Vai voinko olla sairaslomalla työttömyysrahoilla,ei sairaspäivärahalla? - Neuvoa
Ilmoita heti tänään, aina tulee ilmoittaa sairauslomat, he merkitsevät s-loman tietoihisi, eikä sinulle tule minkäänlaisia työ eikä koulutustarjouksia s-loman aikana. Ellei sairauslomasi jatku 22.9.2011 jälkeen, mene heti seuraavana päivänä uusimaan työnhakusi. Sairausloman omavastuuaika on ensimmäinen sairauspäivä 9 seuraavaa sairauspäivää, sen jälkeen alkaa oikeus Kelan sairauspäiviin, omavastuuajan saat työttömyyskorvausta. Olen sairastellut pitkään, nyt on jo eläke vireillä.
- svat vinbär
Kiitos sinulle todella paljon.En tosiaan tiennyt että heti pitää ilmoitella..Nyt asia on hoidettu ja asia hoidettu.Miellyttävää huomata,että täältäkin palstalta löytyy vielä aitoja ihmisiä joilla on halu auttaa ja neuvoa toista veettuilun sijaan!
- svat vinbär
Kirjoitusvirheitä.No asia on hoidettu kuitenkin.
- svart vinbär
Sen vielä kysyn että eihän tule mitään omavastuupäiviä kun 23.9 sairasloman loppumisen jälkeen menen päivittää/aktivoimaan työnhaun?
Ja jos sairaspäivärahan omavastuupäiviltä tulee työttömyysraha,niin eihän työmarkkinatukihakemusta tarvitse sitten laittaa uudestaan kelaan vaan se on nyt ikään kuin katkolla vain sairasloman takia?
kysyn siksi että osaan varautua.jos jotain hakemuksia pitää taas tehdä niin tiedän sitten tehdä ne ajoissa. - Neuvoa
Ei yleensä tule omavastuuta sairauspäivärahan jälkeen, omavastuu on varmaan ollut sinullakin jo vuoden alussa. Itse olen joutunut hakemaan uudelleen työmarkkinatukea. TE-toimisto laittaa lausunnon Kelalle, kun uusit työnhaun sairausloman jälkeen.
- utelias olen
Miksi jouduit hakemaan työmarkkinatukea uudestaan?
- No siksi
Aina pidemmän sairausloman jälkeen, on haettava uudelleen. Koska sairasupäivää ja työmarkkinatukea ei makseta samanaikaisesti.
- No siksi
Tuo uudelleen hakeminen on yleinen lakiin perustuva käytäntö.
- -kaiken tietävä-
Sinun ei ole pakko ottaa vastaan saitauspäivärahaa. Voit kieltäytyä sen hakemisesta, se on sinun perusooikeus. Viet lääkärin paperin TE virkailijoille, olet sairauslomalla heille päin ja sinä aikana sinuun ei voi kohdistaa työtarjouksia, eli ne peruutetaan. Näin sinulla ei myöskään katkea peruspäiväraha vai millä nimikkeellä sitä saatkin.
- Ei toimi käytännössä
Oletko nyt -kaiken tietävä- aivan varma asiasta. Työkyvyttömälle eli sairaalle ei makseta työttömyysturvaa sairauspäiväraha on ensisijainen etuus. Myös tuo perustuu sairausvakuutuslakiin, sekä työttömyysturva-asetukseen/lakiin.
- Ei toimi käytännössä
Tässä lyhyt vastaus:
Et voi saada työmarkkinatukea, jos olet työkyvytön.
kela.fi- auttakee
Mitenkäs käy siinä tapauksessa että Kelan 300 päivän sairaspäiväraha tulee täyteen mutta sairasloma jatkuu vielä pidempään, niin onko sen sairasloman takia työkyvytön/ei työmarkkinoiden käytettävissä jolloin ei saa työmarkkinatukea, onko kenelläkään tietoa/kokemuksia?
- Kortistosta_lomalla
Höpö höpö! Kyllä saa työmarkkinatukea vaikka on sairaslomalla ja työkyvytön, minä ainakin saan edelleen työmarkkinatukea vaikka olen ollut yhtäjaksoisesti sairaslomalla TE-keskuksen "palveluista", mutta ei minulle siltikään ole vieläkään myönnetty sairauspäivärahaa koska Kelan vakuutuslääkärin mielestä olen työkykyinen ja TK ylilääkärin mielestä olen työkyvytön?
- Kelaparantaa
Samoin, saan työmarkkinatukea, vaikka kela on kaksi kertaa hylännyt sairasloman ja eläkelaitos työkyvyttömyyseläkkeen.
Siirryin TYP:n puolelle kuntoutuksen jälkeen, joten olen työnhakija ollut koko ajan vaikka olen työkyvytön (TULES) ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121450- 981390
- 691250
- 991164
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69961
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897