TE-keskus ja sairasloma

svart vinbär

Minulle kirjoitettiin maanantaina 22.08.2011 sairauslomaa 1kk (22.09.2011 asti,sitten uudelleen lääkärille).Tänään torstaina 25.08.2011 sain työtarjouksen eli työhönosoituksen.Miten tulee toimia tilanteessani?Laitanko TE-keskukseen viestiä,että en voi ottaa tätä työtarjousta vastaan,koska olen sairauslomalla?Katkeaako työttömuusrahat heti ja minunhan tulee hakea KELAlta sairaspäivärahaa.No mitäs tämän jälkeen kun sairasloma loppuu ja sairaspäiväraha loppuu?Menen taas TE-keskukseen aktivoimaan työnhakuni ja he laittavat lausunnon KELAAN,että työttömyysrahaa voi alkaa jälleen maksaa?

19

4065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eemeli426

Veikkaan, että joudun aktivoimaan työnhaun uudestaan juoksemalla eri tahot ja luukut läpi ettei tule yllätyksiä kuten sinulle paljastuu kuukauden päästä, että työttömyysturva on katkennut eikä sinulle ole kerrottu mitään. Jos asiat hoituisivat helposti ei kyseessä olisi työkkäri ja Kela.

• Eemelis525

joudut siis kirjoitus virhe

• svart vinbär

Totta.Kela ei ole Kela eikä Te-keskus ole TE-keskus,jos asiat hoidetaan helposti.

• Itsekin sairastellut

Kai olet laittanut TE-keskukselle tiedoksi sairausloman, silloin ei tule mitään työtarjouksia. Sairauslomat tulee ilmoittaa, siinä on oma etu kyseessä. Kun sairausloma loppuu uusit työnhaun TE-keskuksessa.

• alkuperäinennjmgfhyf

En ole ilmoittanut?

KELAsta olen hakenut sairauspäivärahaa.Tuleeko sairasloman jälkeen jotain omavastuupäiviä vai menenkö heti 23.päivä (sairasloma loppuu 22.päivä) uusimaan työnhakuni TE-keskukseen?

Joudunko maksamaan jo saatuja työttömyysrahojan takaisin,jos saan sairaspäivärahan?Vai voinko olla sairaslomalla työttömyysrahoilla,ei sairaspäivärahalla?

• Neuvoa

Ilmoita heti tänään, aina tulee ilmoittaa sairauslomat, he merkitsevät s-loman tietoihisi, eikä sinulle tule minkäänlaisia työ eikä koulutustarjouksia s-loman aikana. Ellei sairauslomasi jatku 22.9.2011 jälkeen, mene heti seuraavana päivänä uusimaan työnhakusi. Sairausloman omavastuuaika on ensimmäinen sairauspäivä 9 seuraavaa sairauspäivää, sen jälkeen alkaa oikeus Kelan sairauspäiviin, omavastuuajan saat työttömyyskorvausta. Olen sairastellut pitkään, nyt on jo eläke vireillä.

• svat vinbär

Kiitos sinulle todella paljon.En tosiaan tiennyt että heti pitää ilmoitella..Nyt asia on hoidettu ja asia hoidettu.Miellyttävää huomata,että täältäkin palstalta löytyy vielä aitoja ihmisiä joilla on halu auttaa ja neuvoa toista veettuilun sijaan!

• svat vinbär

Kirjoitusvirheitä.No asia on hoidettu kuitenkin.

• svart vinbär

Sen vielä kysyn että eihän tule mitään omavastuupäiviä kun 23.9 sairasloman loppumisen jälkeen menen päivittää/aktivoimaan työnhaun?

Ja jos sairaspäivärahan omavastuupäiviltä tulee työttömyysraha,niin eihän työmarkkinatukihakemusta tarvitse sitten laittaa uudestaan kelaan vaan se on nyt ikään kuin katkolla vain sairasloman takia?

kysyn siksi että osaan varautua.jos jotain hakemuksia pitää taas tehdä niin tiedän sitten tehdä ne ajoissa.

• Neuvoa

Ei yleensä tule omavastuuta sairauspäivärahan jälkeen, omavastuu on varmaan ollut sinullakin jo vuoden alussa. Itse olen joutunut hakemaan uudelleen työmarkkinatukea. TE-toimisto laittaa lausunnon Kelalle, kun uusit työnhaun sairausloman jälkeen.

• utelias olen

Miksi jouduit hakemaan työmarkkinatukea uudestaan?

• No siksi

Aina pidemmän sairausloman jälkeen, on haettava uudelleen. Koska sairasupäivää ja työmarkkinatukea ei makseta samanaikaisesti.

• No siksi

Tuo uudelleen hakeminen on yleinen lakiin perustuva käytäntö.

• -kaiken tietävä-

Sinun ei ole pakko ottaa vastaan saitauspäivärahaa. Voit kieltäytyä sen hakemisesta, se on sinun perusooikeus. Viet lääkärin paperin TE virkailijoille, olet sairauslomalla heille päin ja sinä aikana sinuun ei voi kohdistaa työtarjouksia, eli ne peruutetaan. Näin sinulla ei myöskään katkea peruspäiväraha vai millä nimikkeellä sitä saatkin.

• Ei toimi käytännössä

Oletko nyt -kaiken tietävä- aivan varma asiasta. Työkyvyttömälle eli sairaalle ei makseta työttömyysturvaa sairauspäiväraha on ensisijainen etuus. Myös tuo perustuu sairausvakuutuslakiin, sekä työttömyysturva-asetukseen/lakiin.

• Ei toimi käytännössä

Tässä lyhyt vastaus:

Et voi saada työmarkkinatukea, jos olet työkyvytön.
      kela.fi

• auttakee

Mitenkäs käy siinä tapauksessa että Kelan 300 päivän sairaspäiväraha tulee täyteen mutta sairasloma jatkuu vielä pidempään, niin onko sen sairasloman takia työkyvytön/ei työmarkkinoiden käytettävissä jolloin ei saa työmarkkinatukea, onko kenelläkään tietoa/kokemuksia?

• Kortistosta_lomalla

Höpö höpö! Kyllä saa työmarkkinatukea vaikka on sairaslomalla ja työkyvytön, minä ainakin saan edelleen työmarkkinatukea vaikka olen ollut yhtäjaksoisesti sairaslomalla TE-keskuksen "palveluista", mutta ei minulle siltikään ole vieläkään myönnetty sairauspäivärahaa koska Kelan vakuutuslääkärin mielestä olen työkykyinen ja TK ylilääkärin mielestä olen työkyvytön?

• Kelaparantaa

Samoin, saan työmarkkinatukea, vaikka kela on kaksi kertaa hylännyt sairasloman ja eläkelaitos työkyvyttömyyseläkkeen.
        Siirryin TYP:n puolelle kuntoutuksen jälkeen, joten olen työnhakija ollut koko ajan vaikka olen työkyvytön (TULES) ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe