Samojedi ja mahalaukunkiertymä ?

tälläistä mietin

Miulla on siis samojedi,1,5v säkä n.63cm ja uros. Ja vielä ei ole tullut mtn ongelmaa,mutta nyt kun lueskelin tuolta ko 'sairaudesta' ,nii alko kiinnostamaan onko samojedeilla taipumusta tuohon ?
Mitään muita tuollaisia 'isojen' rotujen ongelmia ei ole ollut,ihan pentuna vaan tuli pilvee jalkoihin,mutta siitä selvittiin yhdellä säikähyksellä(:

Ja heräsipä mieleeni toinenki kysymys: sopiiko koira kerros/rivitalo asuntoon ?
tässä on nyt vähän sellane 'adoptio'koira tilanne.. koira kyllä tottunut muhun ja siis olen sen kouluttanut ja muutenki ollut sen kanssa ja koira on kuulemma ihan masentunut eikä jaksa leikkiäkkään kunnolla -hyvin epänormaalia sille tornaadolle(: - kun en ole paikalla enää niin paljon..

Koiran nykyisillä/oikeilla omistajilla ei ole aikaa,kiinnostuneisuutta,jaksamista,osaamista,ymmärrystä eikä voimaa -esim.jos lenkillä saa minä olen pomo kohtauksen tai näkee yhenäkin jossain oravan- koiraa kohtaan.
Joten yhteinen päätös on,että koira tulee minun luo asumaan. Ja asun siis rivitalossa tällä hetkellä,mutta joudun muuttamaan keväällä,jolloin koiran olisi tarkoitus tulla asumaan sinne.
Olen ajatellut että neliöitä kämpällä saisi olla väh.44..
Leikkiä ja lenkkiä koira saisi ja irti juoksemista,koska osaa jo nyt olla irti,esim. rannassa jossa on muitakin ihmisiä niin ei mene ihmisten luokse ainakaan kun sanotaan ettei saa mennä.

Mitä mieltä ? kun en haluaisi tuota koiraa kokonaan pois antaakkaan,koska olen itsekkin kiintynyt siihen ja mulla kumminki kokemusta koirista löytyy,varsinki näistä jääräpää pystykorvista :P

2

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrostaloasukit.

      Samojedeilla on harvemmin rotutyypillistä taipumusta mahalaukun kiertymään. Enempi ongelmaa esiintyy syvärintaisilla, isoilla roduilla. Parhaiten eliminoit riskin kun liikunnan ja ruokinnan välinen aika on riittävän pitkä.

      Koira on yleensä tyytyväinen siellä missä on kunnon katto päänpäällä, liikuntaa ja ruokaa yms. hoitoa riittää. Eli mielestäni rakastava ja aktiivinen koti on pääasia. Kärjistäen; ei neliömäärät koiran liikunnantarvetta lisää tai vähennä sen enempää. Yleensä koira nukkuu omistajan ollessa poissa töissä tms; oli sitten kyseessä kerrostalokaksio tai parinsadan neliön omakotitalo.

      Tärkeintä on se, että koira saa vapaa-ajalla olla omistajansa touhuissa ja aktiviteeteissa mukana.

      Jos koira on jo sinuun ja rutiineihisi tottunut. Niin antaa palaa vaan! :)

      • tälläista mietin

        kiitos vastauksesta !

        ja siis todellakin,tää poitsukka potee jonkinlaista eroahistusta tälleen kun oon poissa pitempään,mutta esim. juurikin kun oon vaikka koulussa tai kaupassa yms.. niin on kyllä hiljaa ja nukkuu jopa välillä niin sikeesti ettei kuule kun ovi käy (:

        Juu ja itsekkin olen tuota mieltä,että varmasti viihtyisi,vaikkei olisikaan varaa mulla vielä tohonkaa ihan 40neliön asuntoon.. Ja tää samojedi ei vissii oo ihan 'normaali' mitä luin noita muita kirjotuksia,koska ei nimittäin halua olla ulkona yhtää yksin,eli varmasti viihtyisi rivarissa/kerrostalossa (: Ja jopa kesäkuumallaki nukku miun huoneessa,vaikka mahollisuus olis ollu nukkua ulkonaki...

        Ja tosiaanki mulle pääasia ois saaha se koira vaan tuolta pois ja äkkiä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      383
      1470
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1200
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      671
    Aihe