DIY vedensuodatin rengaskaivoon

Rostfrei

Mietiskelin miten saisin hieman rajat ylittävän raudan (alle 500ug) suodatettua pois rengaskaivon vedestä. Rauta on "ilmastuneessa" muodossa kaivossa, eli periaatteessa ruosteena. Kaivossa on pohjalla kanankalkkikerros mutta rauta tulee sen kautta liuenneessa muodossa läpi, joten se ei riitä pitämään ongelmaa kurissa.

Eli, ajattelin rakentaa kaivoon rosterista suodatinjärjestelmän joka koostuu 30-40cm halkaisijalla olevasta n. 1,5m putkesta jonka yläpäähän syötetään kaivon pohjalta uppopumpulla vesi joka sitten liikkuu rosteriputken sisällä joko kvartsihiekasta tai normaalista 2-3mm raekoon hiekasta läpi. Putken alapäässä poistoputki sekä venttiileillä ohjattu mahdollisuus backwahsiin.

Tarkoitus on ajaa koko kaivon vesimäärä tietyin väliajoin suodattimen läpi esim. kerran viikossa yön mittainen pumppaus. Tällöin en tarvitsisi tekniseen tilaan ylimääräistä puhdistinta (esim. watman). Lisäksi karsastan sitä, että jos käyttäisin lämpimässä tilassa puhdistinta, vesi olisi siellä turhaan seisomassa lämpöisessä. Sekä onhan noi kyseiset puhdistimet aivan poskettoman kalliita niiden sisältämään tekniikkaan verrattuna.

Tuleeko mieleen kommentteja kyseisestä ratkaisusta? Millainen raekoko olisi riittävä ruostepartikkeleiden poistoon? Onko kvartsihiekka sopivaa ainetta hommaan (ainakin uima-altaiden suodattimissa tuota on käytetty ja ilmeisesti siitä ei kuitenkaan vapaudu mitään haitallista juomaveteen). Yhtenä vaihtoehtona olisi laittaa kalkkirakeita mukaan myös mutta tuleeko vedestä jo liian kalkkipitoista?

Tälläisiä mietitty ja kommentteja kaivataan. Toki jatkan kokeiluja syksyn aikana ja voin kirjoitella tännekkin jos joku kiinnostui ajatuksesta.

14

2275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs pienistä

Tuo rauta alle 5000 on niin pieni että miksi se pitäisi poistaa?

• Kannattaakohan..

..tuota itse värkätä, kun tuollaisen sedimenttisuodattimen, johon ruoste kyllä jää saa alle 200€ ja vaihtosuodatin tuohon ei maksa ku muutaman kympin. Minulla on sellainen mökkikaivon pumpun perässä, poistamassa kaivon humusta ja roskia.

Minulla on 20 tuumainen.. pienempiä (jos riittää) saa vielä halvemmalla, joten minun laskelmien mukaan tuolla rahalla ei kauheasti harrastele.

Ostin suodattimen tuolta - >
      http://www.grestone.fi/palvelut/juomavesijarjestelmat/

• Tässä yksi vaihtoeht

Minä kaadoin kaivoon ison saavillisen kalkkia mutta ei siitä niin hyvä tullut kun olisi voinut tulla kun on roskia ja nyt myös mutaa irti pohjasta.

Roskat poistan lopuksi teesiivilällä. Mudalle käytän kahvipussia.

• rostfrei
        Tässä yksi vaihtoeht kirjoitti:

Minä kaadoin kaivoon ison saavillisen kalkkia mutta ei siitä niin hyvä tullut kun olisi voinut tulla kun on roskia ja nyt myös mutaa irti pohjasta.

Roskat poistan lopuksi teesiivilällä. Mudalle käytän kahvipussia.

Joo, toi kahvinsuodatinkonsti kuullostaa fiksulta. Toinen vaihtoehto poistaa muta on suodattamalla munuaisten läpi. Kannattaisiko kokeilla?

• rostfrei

Rauta pitäisi poistaa koska ottaa päähän kun vessanpöntössä näyttää kellertävältä jo ennen rakon tyhjennystä. Ja mitenköhän toi pidemmällä aikaa jää esim lämminvesivaraajaan seinille/vastukseen?

Ainahan kannattaa ite värkätä! Ihan harrastepohjalla ja mielenkiinnosta noita nyt koitan rakentaa. Toki käyn koluamassa tuon linkin ja tutkin, josko sellaisen laittaisi kaveriksi tekniseen tilaan.

Hylkäsin idean rosteriputkesta kun tajusin että PE-HD muovisia 3 bar kestäviä 8l pulloja saa kätevästi hyönteismyrkyn ruiskuttamiseen tarkoitetuista painepulloista. Pitää vaan käyttää 10min niin saa niihin rakennettua sopivat yhteet. Ja niitä voi ketjuttaa. Ajattelin kolmen pönikän suodatinta: 1. koko pullo kalkkia, 2. kvartsihiekkaa, 3. aktiivihiiltä. Tuo kokonaisuus kaivoon uppopumpun kera ja öisin hurauttaa suodattamaan kaivollisen vettä. Laitteisto valmiina mutten vielä ole jaksanut niitä kaivoon viedä.

• rostfrei

Kävin kurkkaamassa tuon linkin. Siis toihan on vain yhdelle hanalle tarkoitettu? Pitäisi saada koko kämpän vedet suodatettuina eli niitä joutuisi ostaa melkein 10.

• No..
        rostfrei kirjoitti:

Kävin kurkkaamassa tuon linkin. Siis toihan on vain yhdelle hanalle tarkoitettu? Pitäisi saada koko kämpän vedet suodatettuina eli niitä joutuisi ostaa melkein 10.

On siellä muitakin suodattimia. juuri sellaisia koko taloon tarkoitettuja. (eivät vain näyt nettisivuilla)

Mutta Watts:in sivuilta löytyy kyllä. (myyvät Wattsi:n putsareita)

http://www.watts.com/wqcp

• rostfrei
        No.. kirjoitti:

On siellä muitakin suodattimia. juuri sellaisia koko taloon tarkoitettuja. (eivät vain näyt nettisivuilla)

Mutta Watts:in sivuilta löytyy kyllä. (myyvät Wattsi:n putsareita)

http://www.watts.com/wqcp

Näköjään löytyy, kiitoksia tuosta linkistä. Kyseessä taitaa olla jenkkiläinen (lue meksikossa valmistettu alihankintana?) tuote?

Esimerkiksi tuolla: http://www.premium-water-filters.com/oxidation/iron-removal-from-water.html

---> Backwashing FILOX® Filter: 3 cu. ft. tank (with Digital Time Clock Valve)
        18 GPM Service Flow Rate, requires 15 GPM Backwash Rate
        (Item #: NF14-W100F)

Hinta: Price: only $1175.

Minkäköhän takia suomessa noi kaikki samantyyppiset puhdistimet maksaa järjestäen sen 2k€? Sehän nyt vaan on tyhmää pyytää liian vähän :)

Tuolla hinnalla ostaa kaksi kappaletta ja saa vielä rahdit päälle ( tietty uuden johdon jenkkiplugin tilalle). Kuka lähtee kimppaan ;-)

• Hyvin onnistuu
        rostfrei kirjoitti:

Näköjään löytyy, kiitoksia tuosta linkistä. Kyseessä taitaa olla jenkkiläinen (lue meksikossa valmistettu alihankintana?) tuote?

Esimerkiksi tuolla: http://www.premium-water-filters.com/oxidation/iron-removal-from-water.html

---> Backwashing FILOX® Filter: 3 cu. ft. tank (with Digital Time Clock Valve)
        18 GPM Service Flow Rate, requires 15 GPM Backwash Rate
        (Item #: NF14-W100F)

Hinta: Price: only $1175.

Minkäköhän takia suomessa noi kaikki samantyyppiset puhdistimet maksaa järjestäen sen 2k€? Sehän nyt vaan on tyhmää pyytää liian vähän :)

Tuolla hinnalla ostaa kaksi kappaletta ja saa vielä rahdit päälle ( tietty uuden johdon jenkkiplugin tilalle). Kuka lähtee kimppaan ;-)

Minä voin lähteä kimppaan. Mutta samanlaisen laitteen saa Intiasta halvemmalla ja hinta oli kysyttäessä vain 35000 rupiaa. Päälle tulee rahti, verot ja tullit mutta silti tulee halvaksi.

http://www.ionwatermachineries.com/products.htm#ironremovalfilters

Tällä hetkellä minulla on käytössä DIY suodatin tehtynä muutamasta isosta muovisesta viemäriputkesta. Toisessa on sepeliä ja toisessa hiekkaa. Pumppaan vettä niiden välillä. Rauta poistuu bakteereiden avulla.

• rostfrei
        Hyvin onnistuu kirjoitti:

Minä voin lähteä kimppaan. Mutta samanlaisen laitteen saa Intiasta halvemmalla ja hinta oli kysyttäessä vain 35000 rupiaa. Päälle tulee rahti, verot ja tullit mutta silti tulee halvaksi.

http://www.ionwatermachineries.com/products.htm#ironremovalfilters

Tällä hetkellä minulla on käytössä DIY suodatin tehtynä muutamasta isosta muovisesta viemäriputkesta. Toisessa on sepeliä ja toisessa hiekkaa. Pumppaan vettä niiden välillä. Rauta poistuu bakteereiden avulla.

550€? Ei paha.

Mietin itsekkin tuota viemäriputkisuodatinta mutta ajattelin että uskaltaako sinne laittaa sen 4bar painetta. Mietin myös 30mm vesiputken hyödyntämistä mutta olisi karsee homma laittaa hiekkaa sisään kun miettii tarvittavaa pituutta, että saa tarpeeksi hiekkatilavuutta.

Ajattelitko missään vaiheessa tilata tuohon omaan suodattimeesi greensandia (kato wikiastä)? Jos kattelee suodatinmassojen hintoja jostain muualta kuin watmanilta niin eipä ne älyttömästi maksa. Millä pumppaat vettä?

Mitä tarkoitat että rauta poistuu bakteerien avulla?

• Halpa ja hyvä
        rostfrei kirjoitti:

550€? Ei paha.

Mietin itsekkin tuota viemäriputkisuodatinta mutta ajattelin että uskaltaako sinne laittaa sen 4bar painetta. Mietin myös 30mm vesiputken hyödyntämistä mutta olisi karsee homma laittaa hiekkaa sisään kun miettii tarvittavaa pituutta, että saa tarpeeksi hiekkatilavuutta.

Ajattelitko missään vaiheessa tilata tuohon omaan suodattimeesi greensandia (kato wikiastä)? Jos kattelee suodatinmassojen hintoja jostain muualta kuin watmanilta niin eipä ne älyttömästi maksa. Millä pumppaat vettä?

Mitä tarkoitat että rauta poistuu bakteerien avulla?

Mistäs löydät Suomesta suodatinmassoja halvalla tai yleensäkkään mitään halvalla, Euroopan kallein maa! Ja joka firmalla on erilaiset massat niin kuin autojen varaosat. Miten siinä sitten hintoja osaa verrata jos toinen massa painaa kilon ja toinen kaksi kiloa tai toinen on mustaa ja toinen valkoista? Tai toinen tarvii kallista kemikaalia ja toinen ei. Puhumasi Watman on varmasti hyvä mutta on kalliskin.

Kehitysmaihin on suunniteltu pitkään suodattimia ja siitä idea on lähtöisin. Olen kehittänyt Suomen oloihin tuota laitetta jota käytetään mm. Afrikassa.

http://www.biosandfilter.org/biosandfilter/index.php/item/229

Hiekka on aina hiekkaa ja sepeli sepeliä ja niitä saa omaltakin maalta eikä silloin muuta tarvita. Tai sitä voi ostaa halvalla. Tukusta sain halvalla joitain kuljetuksessa rikkoutuneita putkia jotka sain ihan hyvin korjattua. Putkien eristemateriaalia oli omasta takaa jäänyt. Niihin putkiin toiseen pistin sepeliä ja toiseen hiekkaa. Ei ole painetta minun järjestelmässä vaan pumppaan vettä putkien läpi pienellä virtauksella koko ajan. Vesi pumpataan sinne putken päälle ja sitten vesi valuu toisesta putkesta takaisin kaivoon.

Alle puolessa vuodessa (kesällä nopeammin) syntyi sepeliin ja hiekkaan sellainen liete tai bakteerikerros johon rauta sitoutuu. Ne bakteerit syövät rautaa. Talvella toimii vähän huonommin ja kesällä paremmin ja ihan käyttökelpoista vettä.

Ainoa käyttökustannus on pumpun käyttämä sähkö eli pumpulla pumppaan. Nyt minulla on liian iso pumppu mutta akvaariopumpulla taitaisi saada halvimman tuloksen. Saksasta saa niitäkin puolella hintaa. Hiekat ja sepelit pitää vaihtaa joskus mutta niitä saan omalta maalta.

Halvaksi tuli ja tyytyväinen olen. Ei tarvitse mitään erikoisia massoja vaan kärsivällisyyttä, viitsimistä ja aika paljon tietenkin omaa työtä.

• omavesi
        Halpa ja hyvä kirjoitti:

Mistäs löydät Suomesta suodatinmassoja halvalla tai yleensäkkään mitään halvalla, Euroopan kallein maa! Ja joka firmalla on erilaiset massat niin kuin autojen varaosat. Miten siinä sitten hintoja osaa verrata jos toinen massa painaa kilon ja toinen kaksi kiloa tai toinen on mustaa ja toinen valkoista? Tai toinen tarvii kallista kemikaalia ja toinen ei. Puhumasi Watman on varmasti hyvä mutta on kalliskin.

Kehitysmaihin on suunniteltu pitkään suodattimia ja siitä idea on lähtöisin. Olen kehittänyt Suomen oloihin tuota laitetta jota käytetään mm. Afrikassa.

Hiekka on aina hiekkaa ja sepeli sepeliä ja niitä saa omaltakin maalta eikä silloin muuta tarvita. Tai sitä voi ostaa halvalla. Tukusta sain halvalla joitain kuljetuksessa rikkoutuneita putkia jotka sain ihan hyvin korjattua. Putkien eristemateriaalia oli omasta takaa jäänyt. Niihin putkiin toiseen pistin sepeliä ja toiseen hiekkaa. Ei ole painetta minun järjestelmässä vaan pumppaan vettä putkien läpi pienellä virtauksella koko ajan. Vesi pumpataan sinne putken päälle ja sitten vesi valuu toisesta putkesta takaisin kaivoon.

Alle puolessa vuodessa (kesällä nopeammin) syntyi sepeliin ja hiekkaan sellainen liete tai bakteerikerros johon rauta sitoutuu. Ne bakteerit syövät rautaa. Talvella toimii vähän huonommin ja kesällä paremmin ja ihan käyttökelpoista vettä.

Ainoa käyttökustannus on pumpun käyttämä sähkö eli pumpulla pumppaan. Nyt minulla on liian iso pumppu mutta akvaariopumpulla taitaisi saada halvimman tuloksen. Saksasta saa niitäkin puolella hintaa. Hiekat ja sepelit pitää vaihtaa joskus mutta niitä saan omalta maalta.

Halvaksi tuli ja tyytyväinen olen. Ei tarvitse mitään erikoisia massoja vaan kärsivällisyyttä, viitsimistä ja aika paljon tietenkin omaa työtä.

Miksi se puhdistettu vesi lasketaan takaisin kaivon likaisen veden joukkoon. Olisiko viisaampaa laittaa sinne kaivoon iso astia johonka se puhdas vesi valuisi. Astiasta vesi otettaisiin talon putkistoon. Onko minun ajatusmaailmassani joku oleellinen ajatusvirhe?

• rostfrei
        Halpa ja hyvä kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen tutkielma. Talviolosuhteet on haastavia vaikka toisaalta en ole seurannut kaivoveden lämpötilaa eri vuodenaikoina. Toisaalta jos kaivossa oleva vesi pysyy suunnilleen samana niin voihan siihen päälle laittaa eristyksen? Ja ilmastamisen voi hoitaa esimerkiksi niin että ottaa vanhasta jääkaapista kompressorin ja pumppaa silla ilmaa kaivon pohjalle. Kokeiltu on ja toimi. Kompura ei paljoa sähköä syö ja kun sen laittaa ajastimen perään niin ei tarvitse kokoajan huudattaa (ei se kyllä ääntä pidä).

Pystytkö kertomaan mittoja tuosta virityksestäsi? Ilmeisesti sinulla on useampi putki rinnan?

Itse hylkäsin tuon hitaan filtteröinnin koska en ajatellut niissä olevan eroja prosesseissa. Nyt voisi olla paikka harkita uudelleen.

Oletko rikkonut bakteerikuorta virtauksen parantamiseksi aikaajoin? Kuinka pitkään sinulla on ollut tuo toiminnassa? Paljonko sinulla oli rautaa/mangaania kaivossa ennen tuota putkihässäkkää?

Kysin tuolta laittamastani linkistä miten jenkkilän pojat ovat halukkaita laittamaan rahtiin euroopan suuntaan putsarin ja tuli vastaus, että onnistuu, pistetäänkö ilmassa vai vedessä tulemaan. Pyysin quotea merirahdilla, en vielä ole saanut.

• rostfrei
        omavesi kirjoitti:

Miksi se puhdistettu vesi lasketaan takaisin kaivon likaisen veden joukkoon. Olisiko viisaampaa laittaa sinne kaivoon iso astia johonka se puhdas vesi valuisi. Astiasta vesi otettaisiin talon putkistoon. Onko minun ajatusmaailmassani joku oleellinen ajatusvirhe?

Miksi ei ajaisi samaa vettä puhdistimen läpi useampaan kertaan jotta saa paremman tuloksen kuin ensimmäisellä puhdistuskerralla? Lisäksi esimerkiksi uppopumpun ympärille tiiviin, muusta vedestä erottavan vesiastian tekeminen (joka on tarpeeksi tilava ajatellen käyttöhuippuja) on vaikeaa.

Tai ainakin näin itse ajattelin kun tuota vaihtoehtoa pohdin. Lisäksi jos siellä kaivossa jauhaa joku pieni akvaariopumppu niin onko sillä loppujen lopuksi väliäkään, päivittäisen veden käyttö ei varmaankaan ainakaan omassa tapauksessa ole kuin max 10% koko kaivon tilavuudesta eli kyllä siellä puhdasta vettä on kunhan prosessi on saatu käyntiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe