Aatamin luomisesta lienee juutalainen tarina. Nykyihminen on ollut maapallolla kymmeniätuhansia vuosia ennen häntä.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/tutkimus-nykyihmisen-vastustuskyky-neanderthal-seksin-ansiota/art-1288409838269.html
Raamatussa ilmoitettujen aikamäärien mukaan Aatami luotiin noin 4000 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Kuka loi nuo varhaiset ihmiset maapallolle?
Raamatun luomiskertomus
136
469
Vastaukset
- Uskovaisten jälkeläi
Veikkaan että kohta tähän keskusteluun liittyy henkilöitä jotka kiistävät jyrkästi ensinnä tuon aikamääreen ja sen jälkeen yrittävät vakuuttaa ettei minkäänlaisia ihmisiä ole ollut ennen enne Aatamia. Uskovaisten on pakko uskoa asiat juuri sillai kuten raamatussa sanotaan, muussa tapauksessa he sahaavat oman uskonsa oksan poikki.
- Niko.
Voi olla, mutta eikö kuitenkin ole niin, että jos ihminen sanoo uskovansa Jeesusta niin eikö silloin uskoisi myös Hänen Sanaansa, Raamattua?
Niko. kirjoitti:
Voi olla, mutta eikö kuitenkin ole niin, että jos ihminen sanoo uskovansa Jeesusta niin eikö silloin uskoisi myös Hänen Sanaansa, Raamattua?
Raamattu ei ole Jeesuksen sanaa vaan Kristuksen Jumalan ja Isän sanaa:
Johanneksen evankeliumi 12
49 "Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoa ja mitä puhua."
Johanneksen evankeliumi 17
14 "Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus."
Hebrealaiskirje 1
2 "on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut"ekivaari kirjoitti:
Raamattu ei ole Jeesuksen sanaa vaan Kristuksen Jumalan ja Isän sanaa:
49 "Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoa ja mitä puhua."
Johanneksen evankeliumi 17
14 "Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus."
Hebrealaiskirje 1
2 "on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut"* Ekivaari valehtelee, sanoessaan näin; "< Raamattu ei ole Jeesuksen sanaa vaan Kristuksen Jumalan ja Isän sanaa: >" ?
* Aivan päin vastoin kuin mitä valhe-evankeliumia opettava ekivaari sanoo, on Raamattu täysin erimieltä.
* Joh.1:1. "Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
2. Hän oli alussa Jumalan luona.
3. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan, ilman häntä ei ole syntynyt mitää, mikä syntynyt on.
4. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisen valo.
5. Valo loistaa pemydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa. >" !
* Ekivaari ei usko Jeesuskeen, ja siksi hänellä ei ole Isääkään, hän on Jumalaton, harhautunut ja eksynyt ihmisviisaudessa omiin ajatuksiinsa, hän ei käsitä, eikä tunne Sanaa, vaikka SANA juuri on Jeesus Kristus Jumalan Poika itse.
* " Usko tulee kuulemisesta, kuuleminen KRISTUKSEN SANAN kautta, koska Kristus on se Sana joka tuli alas taivaasta, ja Hän on jokaisessa Jumalan sanassa se voima joka Sanassa on. Tämä Sana oli Israelin kanssa erämaataipaleella, siellä tämä Krisrtus= Sana avasi kallion, ja vettä virtasi tulvimalla. Kristus seurasi Israelia KOKO ERÄMAA TAIPALEEN. SANA OLI JA ON JEESUS KRISTUS, SIKSI SANA ON JUMALA KOLMIYHTEINEN, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI !Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ekivaari valehtelee, sanoessaan näin; "< Raamattu ei ole Jeesuksen sanaa vaan Kristuksen Jumalan ja Isän sanaa: >" ?
* Aivan päin vastoin kuin mitä valhe-evankeliumia opettava ekivaari sanoo, on Raamattu täysin erimieltä.
3. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan, ilman häntä ei ole syntynyt mitää, mikä syntynyt on.
* Ekivaari ei usko Jeesuskeen, ja siksi hänellä ei ole Isääkään, hän on Jumalaton, harhautunut ja eksynyt ihmisviisaudessa omiin ajatuksiinsa, hän ei käsitä, eikä tunne Sanaa, vaikka SANA juuri on Jeesus Kristus Jumalan Poika itse.
* " Usko tulee kuulemisesta, kuuleminen KRISTUKSEN SANAN kautta, koska Kristus on se Sana joka tuli alas taivaasta, ja Hän on jokaisessa Jumalan sanassa se voima joka Sanassa on. Tämä Sana oli Israelin kanssa erämaataipaleella, siellä tämä Krisrtus= Sana avasi kallion, ja vettä virtasi tulvimalla. Kristus seurasi Israelia KOKO ERÄMAA TAIPALEEN. SANA OLI JA ON JEESUS KRISTUS, SIKSI SANA ON JUMALA KOLMIYHTEINEN, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI !Niinpä niin Mohikaani, sinä et usko Jeesuksen omaa todistusta:
49 "Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman."
Johanneksen evankeliumi 14
10 "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."
5.Mooseksen kirja 18
18 "Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua."
Kuka panee sanat pojan suuhun?Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ekivaari valehtelee, sanoessaan näin; "< Raamattu ei ole Jeesuksen sanaa vaan Kristuksen Jumalan ja Isän sanaa: >" ?
* " Usko tulee kuulemisesta, kuuleminen KRISTUKSEN SANAN kautta, koska Kristus on se Sana joka tuli alas taivaasta, ja Hän on jokaisessa Jumalan sanassa se voima joka Sanassa on. Tämä Sana oli Israelin kanssa erämaataipaleella, siellä tämä Krisrtus= Sana avasi kallion, ja vettä virtasi tulvimalla. Kristus seurasi Israelia KOKO ERÄMAA TAIPALEEN. SANA OLI JA ON JEESUS KRISTUS, SIKSI SANA ON JUMALA KOLMIYHTEINEN, ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI !Mohikaani se taas riehuu kuten hellarit joutuessaan totuuden eteen tekevät. Pidä sinä Mohikaani se paavin tekemä kolmiyhteinen jumalasi, ja ota paavi mukaan. Onhan hän Jeesuksen sijainen maan päällä.
Meille kyllä riittää yksi ainoa Jumala JHWH, koska uskomme totuuteen emmekä helluntailaisiin satusetiin ja täteihin.- jaikal.se
Et voi olla uskossa Jeesukseen ja väittää Raamattua vastaan.
Sinä joko uskot Raamatun Kirjoitukset todeksi tai sinä uskot tiedemiehiä.
Jos uskot Raamatun Todeksi, sinut pelastaa Totuus joka on Herra Jeesus Kristus. Jos uskot tiedemiehiä silloin kun heidän todistuksensa on ristiriidassa Raamatun Kirjoitusten kanssa, KUKA SINUT SILLOIN PELASTAA?
Olethan hyljännyt Totuuden Raamatun Sanan ja Herran Jeesuksen Kristuksen. Jeesus on ainoa joka voi ihmisen pelastaa ikuiseen elämään. Kuka siis pelastaa tiedettä jumalana palvovan ihmisen?
Paljonko enää puuttuu Lappix, että lopulta yhdyt heihin, joiden mielestä Raamattu perustuu vain kamelikuskien tarinoihin?
Sen verran monta aukkoa olet kehittänyt omaan uskoosi, että sivustaseuraajalle tuo, mitä on jäljellä, näyttää harakanpesältä.
Harakanpesää kauniimpi ilmaisu olisi todeta, että poimit rusinat Raamatun pullasta sen mukaan kuin järjellesi parhaiten sopii.
Mutta otetaanpa ihan iisisti. Jokaisella on ainakin nämä kolme vaihtoehtoa suhtautumisessaan Jumalan sanan totuuksiin:
1 olla uskomatta Jumalan Sanaan ollenkaan, siis miltään osin,
2 uskoa jonkin verran, eli pitää Sanaa joltain osin uskottavana,
3 uskoa Sanasta Jumalan ilmoitus, jonka HÄN avaa kokonaan.
Minä olen saanut Jumalalta armon pitää vaihtoehto 3 oikeana.
Jokainen tekee ratkaisunsa. Minä teen vain oman ratkaisuni.
Sinun ratkaisuasi Lappix en halua moittia; kerroin vain omani.SF kirjoitti:
****Sen verran monta aukkoa olet kehittänyt omaan uskoosi, että sivustaseuraajalle tuo, mitä on jäljellä, näyttää harakanpesältä.
Harakanpesää kauniimpi ilmaisu olisi todeta, että poimit rusinat Raamatun pullasta sen mukaan kuin järjellesi parhaiten sopii. ***
Minun uskossa ei ole aukkoja, ja Raamatun lainauksilla todistan, mitä se todistaa. Vastaavasti tiede todistaa omalla tahollaan. Korostin nimenomaan, että jätetään usko sivuun, ja tarkastellaan molempien todistuksia.
Siinä todistelussa Raamatun kertomus Aatamin luomisen ajankohdasta on kyseenalainen, koska todistettavasti ihmisiä on ollut paljon ennen häntä maapallolla.
Kysymys kuuluu, onko Raamattu siltä osin epäluotettava ?Vastaus tekstiin "Semper.Fidelis 26.8.2011 10:10"
Autuas on se ihminen, joka on saanut armon uskoa Jumalan Sanan ja tottelee sitä. Jeesus itse Kirjoituksiin viitaten sanoi rukoillessaan Isäänsä opetuslastensa puolesta: "Pyhitä heidät totuudessa; Sinun Sanasi on totuus" (Joh.17:17).
Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus. Psalmista jossakin todisti samoin: "Sinun Sanasi on kokonansa totuus ja valkeus minun teilläni" (Ps. 119).
Olen kertonut seuraavan joskus aikaisemminkin, mutta on paikallaan tässä uudelleen kertoa. Olin ateistina lukenut lehdistä, että maailmassa tiedemiehet tutkii kaikkeuden ja ihmisen syntyä käyttäen siihen miljoonia rahaa vuosittain. Sitten tulin uskoon.
Kävelin Lohjan kaupungin Laurinkatua, jonka varrella oli kirjakauppa. Poikkesin sisälle ja siellä Raamattu oli alennusmyynnissä. Ostin ensimmäisen oman Raamatun hintaan 68 markkaa.
Kotona avasin Raamatun ja luin sen ensimmäisen sivun ensimmäisen luvun ensimmäisestä jakeesta: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Tuosta hetkestä lähtien minulle oli selvää miten kaikki syntyi. Seuraavina päivinä ihmettelin miksi taivaan ja maan synnyn tutkimiseen käytetään vuosittain miljoonia, kun se minulle selvisi 68:lla markalla.jukka.finland kirjoitti:
Vastaus tekstiin "Semper.Fidelis 26.8.2011 10:10"
Autuas on se ihminen, joka on saanut armon uskoa Jumalan Sanan ja tottelee sitä. Jeesus itse Kirjoituksiin viitaten sanoi rukoillessaan Isäänsä opetuslastensa puolesta: "Pyhitä heidät totuudessa; Sinun Sanasi on totuus" (Joh.17:17).
Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus. Psalmista jossakin todisti samoin: "Sinun Sanasi on kokonansa totuus ja valkeus minun teilläni" (Ps. 119).
Olen kertonut seuraavan joskus aikaisemminkin, mutta on paikallaan tässä uudelleen kertoa. Olin ateistina lukenut lehdistä, että maailmassa tiedemiehet tutkii kaikkeuden ja ihmisen syntyä käyttäen siihen miljoonia rahaa vuosittain. Sitten tulin uskoon.
Kävelin Lohjan kaupungin Laurinkatua, jonka varrella oli kirjakauppa. Poikkesin sisälle ja siellä Raamattu oli alennusmyynnissä. Ostin ensimmäisen oman Raamatun hintaan 68 markkaa.
Kotona avasin Raamatun ja luin sen ensimmäisen sivun ensimmäisen luvun ensimmäisestä jakeesta: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Tuosta hetkestä lähtien minulle oli selvää miten kaikki syntyi. Seuraavina päivinä ihmettelin miksi taivaan ja maan synnyn tutkimiseen käytetään vuosittain miljoonia, kun se minulle selvisi 68:lla markalla.JF. kirjoitti.
***Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus. ***
Mikä on oma henkilökohtainen käsitys siitä, että maapallo, eläikunta ja ihmiset on luotu 6000 vuotta sitten? Oliko maassa elämää ennen sitä?- Mikko.
jukka.finland kirjoitti:
Vastaus tekstiin "Semper.Fidelis 26.8.2011 10:10"
Kotona avasin Raamatun ja luin sen ensimmäisen sivun ensimmäisen luvun ensimmäisestä jakeesta: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Tuosta hetkestä lähtien minulle oli selvää miten kaikki syntyi. Seuraavina päivinä ihmettelin miksi taivaan ja maan synnyn tutkimiseen käytetään vuosittain miljoonia, kun se minulle selvisi 68:lla markalla.>>Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus.
- Niko.
Mikko. kirjoitti:
>>Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus.
Jeesus sanoi näin: "Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut."
- Makkabee
Mikko. kirjoitti:
>>Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus.
Sinun Jeesuksesi?
Ei ole mitään minun tai sinun tai jonkun muun Jeesusta.
Jeesus ON millainen ON huolimatta sinun uskomuksistasi.
Jumala (eikös Jeesus ole toinen Jumalan persoona?) itse käski surmata ja tappaa myös lapsia niissä sotakuvauksissa Raamatun mukaan. - *jukka.finland
lappix kirjoitti:
JF. kirjoitti.
***Jeesus tunnusti siis Kirjoitukset (VT:n) Jumalan Sanaksi ja todisti niiden olevan totuus. ***
Mikä on oma henkilökohtainen käsitys siitä, että maapallo, eläikunta ja ihmiset on luotu 6000 vuotta sitten? Oliko maassa elämää ennen sitä?>>Mikä on oma henkilökohtainen käsitys siitä, että maapallo, eläikunta ja ihmiset on luotu 6000 vuotta sitten? Oliko maassa elämää ennen sitä?
Aloitin mielestäni asiallisen aiheen jossa ei puhuta uskosta vaan itse todetuista asioista
.
Raamattuhan alkaa sanoilla.
1. Moos. 1:2
Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Tuon mukaan maa on tavattoman vanha - mutta siellä ei ollut elollisia olentoja.
Kertomus jatkuu...
3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.
4 Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan,
5 ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä,
6 vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan.
7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Ja tuosta ihmisen luomisesta on Raamatussa ilmoitettujen aikamäärien mukaan aivan tarkalleen 4028 vuotta, mikäli uskoo täsmälleen siihen, mitä se ilmoittaa.
Eikö teidän mielestänne Raamatun kertomuksen ja tieteen todistuksen välillä ole mitään ristiriitaa? Siitä tässä nyt on kysymys, ei siitä mihin kukanenkin uskoo.
Kiinnittäkään huomiota jakeisiin 5-7. Koska Jumala ei ollut antanut SATAA maan päälle, ei ollut pensaita eikä ruohoa. Kuitenkin jae 6 ilmoittaa, että maasta nousi SUMU, joka KASTELI maan. EIkö maa ollut silloin märkää?
Pohditaan asiaa siltä pohjalta mitä Raamattu ilmoittaa ja mitä tiede todistaa.
Pidetään nyt se usko sivussa tässä pohdinnassa.- Mikko.
Joo, tässä on kaksi vaihtoehtoa, uskoa että raamattu valehtelee, tai vastaavasti tiede. Yksi vaihtoehto vielä uskoville..vaijetaan, ei uskalleta ottaa kantaa asiaan.
Tiede on kylläkin aika luotettava nykyisin ja kehittynyt kovasti ja kehittyy.
Kyllä uskomukseni on, ihmisiä on ollut kymmeniätuhansia vuosia sitten. Totta on, että ihminen on ollut maapallolla kymmeniä tuhansia vuosia, puhumattakaan eläinkunnasta. Mielestäni kumpikaan ei suoranaisesti valehtele, mutta tiede kehittyy ja lisää tietoa saadaan joka päivä lisää.
Raamattukaan ei sinällään valehtele, mikäli se kertoo pelkästään juutalaisuuden historiasta eräänlaisena eepoksena.- Mikko.
Niin ei tietenkään Raamattu valehtele sinällään, vaan jotkut uskovat "valehtelehtelevat" uskotellessaan että ihmisiä on vain ollut reilu 6000 vuotta. Ei tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin uskoa vain Jeesukseen.
- body
Erään käännöksen mukaan raamatun alkuteksti kuuluisi.: " alussa Jumala loi taivaan ja maan ja maa TULI autioksi ja tyhjähsi.."
joten elämää on täytynyt olla ennen Aatamia.
On myös otettava huomioon jääkauteen kuolleen dinisaurukset ja muinoin eläneet hirmuliskot, joten raamatun aikamääritteet saa unohtaa.Tuo käännös saattasi hyvinkin olla oikea. Tuntuu se ihmeelliseltä, mutta Salomo tiesi sanoa näin:
Saarnaaja 1
10 'Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.'
Maailman historian tunnetut ilmasto ym. muutokset on tiede pystynyt määrittelemään. Nykyihmisen historiallinen kehitys on myös tutkittu alue.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_evoluutio#Nykyihminen
Aatami ei ole edes rippikouluikäinen näiden tutkimusten valossa.- Jos nyt tosiaan ...
... on tieteellisesti selvitetty,
kuinka kauan ihminen on ollut maapallolla,
niin antaisitko hiukan tarkemman vuosiluvun kuin tuo
"kymmeniä tuhansia vuosia".
Ja kertoisitko omin sanoin ihan rivin mittaisen perustelun,
miksi uskot, että ihmisen ikä on juuri tuo.
Tieteellisin menetelmin kun on tähän asti saatu niin kovin erilaisia lopputulemia. Maaplaneetan iäksikin monesti alle 10 000 vuotta, jopa alle tuhat vuotta.
Mihin noista lukemattomista eri tuloksista sinä muuten uskot. - Niko.
Kumma, että se mitä tiede sanoo, otetaan faktana ja sitä ei kyseenalaisteta, mutta mitä Jumala sanoo, se helposti sivuutetaan.
Tosiasia on, että tiede on jaktuvasti muutoksen alla. Se mikä oli "faktaa" 100 vuotta sitten ei sitä välttämättä enään ole. Samoin on nyt, ne mitä pidetään täydellisenä faktana nyt, ei sitä kenties muutaman vuoden päästä olekaan.
Mutta silti näihin "faktoihin" ollaan luottamassa kuin kuuden tuuman naulaan!
Ainoa asia mikä tässä maailmakaikkeudessa on täydellistä faktaa ja mikä ei muutu, on Jumalan Sana!
Jos Jumala Sanassansa sanoo jotain mikä on tieteen kanssa ristiriitaista, on tiede auttamatta väärässä.
Tahtoisinkin kysyä palstalaisilta, että uskovatko he esimerkiksi sen mitä Joosuan kirjassa kerrottiin auringosta? Sen, että aurinko pysyi taivaalla liikkumatonna lähes kokonaisen vuorikauden? Oliko tämä mitä Raamattu Joosuan kirjassa kertoo tosi ja fakta, onko näin todella tapahtunut?
Sen tiedän, että tiedepiirit eivät kyseistä tapahtumaa koskaan tule hyväksymään todeksi, mutta kysymys kuuluukiin, uskoako tässä asiassa tiedettä vaiko Jumalaa?
Minä uskon sen, mitä Joosuan kirjassa kerrottiin ja aurinko todella seisoi paikallansa.
Näissä keskusteluissa eniten ihmetyttää se, että ihmiset jotka sanovat uskovansa Jeesusta ja seuraavansa Häntä eivät sitten tahdokaan uskoa Hänen Sanaansa, Raamattua. Eikös se ole epäuskoa se?Niko. Minä nimenomaan en keskustele siitä, mihin ihminen uskoo, vaan että onko Raamatun ilmoitukset ristiriidassa tieteen todistusten kanssa. Puhutaan nyt tästä aiheesta puhtaasti ilman uskoa.
- Mikko.
Niko. Kyllä se ihminen on niitä tekstejä raamattuun kirjoitellut, sillähän se onkin sellainen soppa kirjoituksiltaan, ihmisviisautta sieltä löytyy ja tyhmyttä.
>>Jos Jumala Sanassansa sanoo jotain mikä on tieteen kanssa ristiriitaista, on tiede auttamatta väärässä. - body
" Niko "
tuo että aurinko pysyi paikallaan lähes vuorokauden on täyttä puppua, sillä silloin Jumalan olisi pitänyt kumota painovoima, jolloin koko universumi olisi tuhoutunut.
Nuo jotka siitä puhuivat saattoivat olla pahassa kännissä ja ajankulu unohtui.??
On otettava huomioon ettei raamattu ole tähtitiedettä, eikä luonnontiedettä ja aikansa ihmiset ovat tekstejä kirjoitelleen, ja kirjoitelleet sillä tietämyksellä joka heillä silloin oli. body kirjoitti:
" Niko "
tuo että aurinko pysyi paikallaan lähes vuorokauden on täyttä puppua, sillä silloin Jumalan olisi pitänyt kumota painovoima, jolloin koko universumi olisi tuhoutunut.
Nuo jotka siitä puhuivat saattoivat olla pahassa kännissä ja ajankulu unohtui.??
On otettava huomioon ettei raamattu ole tähtitiedettä, eikä luonnontiedettä ja aikansa ihmiset ovat tekstejä kirjoitelleen, ja kirjoitelleet sillä tietämyksellä joka heillä silloin oli.1. Moos.4.
16 Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä ja asettui asumaan Noodin maahan, itään päin Eedenistä.
17 Ja Kain YHTYI VAIMOONSA, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Hanokin. Ja hän rakensi kaupungin ja antoi sille kaupungille poikansa nimen Hanok.
Yhtyikö Kain sisareensa vai Noodin maassa asuneen kansan jälkeläiseen, josta tuli hänen vaimonsa.- etnäin14
>Kumma, että se mitä tiede sanoo, otetaan faktana ja sitä ei kyseenalaisteta, mutta mitä Jumala sanoo, se helposti sivuutetaan.>
Vähänpä olet tiedettä tietävä. Tieteen tehtävänä on jatkuvasti kyseenalaistaa tutkittu/tutkittava asia. Tiede liikkuu koko ajan eikä ole pysähtyneessä tilassa kuten raamattu. - Niko.
etnäin14 kirjoitti:
>Kumma, että se mitä tiede sanoo, otetaan faktana ja sitä ei kyseenalaisteta, mutta mitä Jumala sanoo, se helposti sivuutetaan.>
Vähänpä olet tiedettä tietävä. Tieteen tehtävänä on jatkuvasti kyseenalaistaa tutkittu/tutkittava asia. Tiede liikkuu koko ajan eikä ole pysähtyneessä tilassa kuten raamattu.Sinäpä sen sanoit!
Tiede liikkuu jatkuvasti, toisin sanoen muuttuu, eikä se mikä tänään on "faktaa" sitää välttämättä huomenna ole.
Tällaisen epävarmuuden varaan monet ovat sitten valmiita rakentamaan koko maailmankatsomuksensa ja uskovaksi itseään kutsuvat jopa laittamaan sen Jumalan Sanan todistuksen edelle.
Tarkkaa vuosilukua ei pysty antamaan kukaan, mutta se on todistettu, että ennen Aatamia oli ihmisiä maapallolla, samoin eläinkuntaa. Siksipä Raamatun kertomus ihmisen luomisesta sen ajankohdasta on ristiriidassa tieteen kanssa.
- Jos nyt tosiaan ...
... on todistettu, että ihmisiä oli maapallolla jo ennen Aatamia,
niin kerro hyvä mies, mikä tuo todiste on. Mihin todisteeseen uskot?
Tieteellisin menetelmin kun on jatkuvasti saatu ihan hulluja tuloksia.
Esimerkiksi 25 vuotta aikaisemmin tapahtuneen laavapurkauksen yhteydessä syntyneiden laavakivien iäksi on tieteellisin menetelmin saatu miljoonia vuosia. Jos nyt tosiaan ... kirjoitti:
... on todistettu, että ihmisiä oli maapallolla jo ennen Aatamia,
niin kerro hyvä mies, mikä tuo todiste on. Mihin todisteeseen uskot?
Tieteellisin menetelmin kun on jatkuvasti saatu ihan hulluja tuloksia.
Esimerkiksi 25 vuotta aikaisemmin tapahtuneen laavapurkauksen yhteydessä syntyneiden laavakivien iäksi on tieteellisin menetelmin saatu miljoonia vuosia.Kiistämätön asia on se, että maapallon eläin / ihmishistoria on valtavan paljon pidempi, kuin Raamatun aikamäärityksen 6000 vuotta - Aatamista tähän päivään.
Onko sinun käsitys se, että sekä maapallo ja sen asukkaat / eläimistö / kasvisto on vain 6000 vuotta vanha kaikenkaikkiaan ?- Jos nyt tosiaan ...
lappix kirjoitti:
Kiistämätön asia on se, että maapallon eläin / ihmishistoria on valtavan paljon pidempi, kuin Raamatun aikamäärityksen 6000 vuotta - Aatamista tähän päivään.
Onko sinun käsitys se, että sekä maapallo ja sen asukkaat / eläimistö / kasvisto on vain 6000 vuotta vanha kaikenkaikkiaan ?... tuo väittämäsi on kiistämätön asia, niin miksi et kerro,
mikä fakta todistaa sen, että ihminen on tallustellut maan päällä yli 6000 vuotta?
Minä uskon, että Raamattu on Jumalan Sanaa.
Eikä tiedossani ole mitään sellaista, mikä antaisi aiheen epäillä tätä.
Ihmiset, eläimistä ja kasvisto, joista mainitaan Raamatun ensimmäisessä luvussa, ovat kuusi tuhatta vuotta sitten alkunsa saaneita.
Mutta niinkuin tässä ketjussa jo on tullut esille,
niin Raamatun toinen jae sisältää tulla-verbin.
Eli siis heprean kielessä tuossa lauseessa ei olisi lainkaan verbiä,
jos siinä sanottaisiin vain, että "maa oli ... " jonkinlainen.
Eli hepreassa ei käytetä olla-verbiä eikä mitään muutakaan verbiä
lauseessa: "maa oli autio ja tyhjä".
Mutta nytpä siinä on tuo heprean verbi, joka hepreassa merkitsee jotain seuraavasta kolmesta olemisesta, joista vai yksi on tässä kohden mahdollinen:
1)
jatkuvaa vakaata olemista
"maa oli jatkuvasti ja vakaasti sekasortoinen ... "
2)
olotilan muutosta
"maa tuli sekasortoiseksi ja ... "
3)
ihan uuden alkamista
"tulkoon maa sekasortoiseksi ja ... "
Ensimmäisen jakeen heprean luoda-verbi ei koskaan tarkoita olemassa olevan
materiaalin muokkaamista. Mutta se, mitä kuuden päivän aikana maalle tapahtui, ei ollut luomista. Vaan koko ajan puhutaan sen muokkaamisesta/tekemisestä. Sekasortoiseen ja kaottiseen tilaan tullut maa muotoiltiin taas alkuperäiseen loistoonsa.
"Hän on sen vahvistanut, ei Hän sitä autioksi luonut", sanoo Jesaja. Jos nyt tosiaan ... kirjoitti:
... tuo väittämäsi on kiistämätön asia, niin miksi et kerro,
mikä fakta todistaa sen, että ihminen on tallustellut maan päällä yli 6000 vuotta?
Ihmiset, eläimistä ja kasvisto, joista mainitaan Raamatun ensimmäisessä luvussa, ovat kuusi tuhatta vuotta sitten alkunsa saaneita.
Mutta nytpä siinä on tuo heprean verbi, joka hepreassa merkitsee jotain seuraavasta kolmesta olemisesta, joista vai yksi on tässä kohden mahdollinen:
1)
2)
olotilan muutosta
3)
ihan uuden alkamista
materiaalin muokkaamista. Mutta se, mitä kuuden päivän aikana maalle tapahtui, ei ollut luomista. Vaan koko ajan puhutaan sen muokkaamisesta/tekemisestä. Sekasortoiseen ja kaottiseen tilaan tullut maa muotoiltiin taas alkuperäiseen loistoonsa.
"Hän on sen vahvistanut, ei Hän sitä autioksi luonut", sanoo Jesaja.Eli toisin sanoen mielestäsi kaikki tieteen todistukset ovat paikkansa pitämättömiä? Luotiinko esimerkiksi dinosaurukset noin 6000 vuotta sitten, ja pitääkö tämä aikakausien määritys paikkansa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mesotsooinen_maailmankausi- to..
Jos nyt tosiaan ... kirjoitti:
... tuo väittämäsi on kiistämätön asia, niin miksi et kerro,
1)
2)
olotilan muutosta
3)
ihan uuden alkamista
"Hän on sen vahvistanut, ei Hän sitä autioksi luonut", sanoo Jesaja.Bara on luoda , eikä tietenkään sitä normaalisti käytettäessä tarkoita olemattomasta luomista kuka sellaista voisi tehdä, materiaali pitää olla.
Toisessa jakeessa on olla verbi."Maa oli autio ja tyhjä" , jotta heprean verbi "hjh "olisi tulla joksikin siihen pitää liittää tietty prepositio jota ei tuossa ole.
Luomiskertomuksia on VT:ssä 2 erilaista eikä kumpikaan ole tarkoitettu luonnontieteen opetusmateriaaliksi eikä sellaiseksi kelpaa.Ihmislaji on varmuudella ollut olemassa lähes 200 000 vuotta. - Jos nyt tosiaan ...
lappix kirjoitti:
Eli toisin sanoen mielestäsi kaikki tieteen todistukset ovat paikkansa pitämättömiä? Luotiinko esimerkiksi dinosaurukset noin 6000 vuotta sitten, ja pitääkö tämä aikakausien määritys paikkansa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mesotsooinen_maailmankausi... tuo linkittämäsi artikkeli olisi kaipaamaani tieteellistä näyttöä, niin kai siinä jokin todiste jostakin väittämästä olisi. Mutta ei siinä ole mitään yritystäkään todistaa mitään. Se oli vain sepustusta tyyliin:
Olipa kerran 245–65 miljoonaa vuotta sitten.
No kun artikkelissa ei ollut mitään tieteellistä näyttöä, avasin ensimmäisen tekstissä vastaan tulevan alalinkin eli kohdan "geologinen ajanjakso".
Artikkelihan kertoi aiheesta "geologinen ajanjakso noin 245–65 miljoonaa vuotta sitten".
Ja mitä avautui: "Geologiset aikakaudet perustuvat sedimenttikivikerrostumien tutkimukseen". Eli hypättiin suoraan sille hyllyvälle suolle, josta jo aiemmin kerroin. 25 vuotta vanhan kiven iäksi on saatu tieteellisin menetelmin miljoonia vuosia. Fossiileista taas ei suoraan voida määrittää tuollaista miljoonien vuosien ikää.
Ja kun yksi fossiili voi läpäistä yli kuuden metrin korkeudelta sedimenttikivikerrostumia, niin ei tuolla sedimenttikiviperustaisella tieteellä ole enää mitään pohjaa. Pohja on kokonaan pudonnut pois. Jos nyt tosiaan ... kirjoitti:
... tuo linkittämäsi artikkeli olisi kaipaamaani tieteellistä näyttöä, niin kai siinä jokin todiste jostakin väittämästä olisi. Mutta ei siinä ole mitään yritystäkään todistaa mitään. Se oli vain sepustusta tyyliin:
No kun artikkelissa ei ollut mitään tieteellistä näyttöä, avasin ensimmäisen tekstissä vastaan tulevan alalinkin eli kohdan "geologinen ajanjakso".
Artikkelihan kertoi aiheesta "geologinen ajanjakso noin 245–65 miljoonaa vuotta sitten".
Ja mitä avautui: "Geologiset aikakaudet perustuvat sedimenttikivikerrostumien tutkimukseen". Eli hypättiin suoraan sille hyllyvälle suolle, josta jo aiemmin kerroin. 25 vuotta vanhan kiven iäksi on saatu tieteellisin menetelmin miljoonia vuosia. Fossiileista taas ei suoraan voida määrittää tuollaista miljoonien vuosien ikää.
Ja kun yksi fossiili voi läpäistä yli kuuden metrin korkeudelta sedimenttikivikerrostumia, niin ei tuolla sedimenttikiviperustaisella tieteellä ole enää mitään pohjaa. Pohja on kokonaan pudonnut pois.No, Raamatussa on myös kaksi erilaista luomistarinaa - olipa kerran tyyliin. Muuten, oliko ihmisiä ennen Aatamia ?
lappix kirjoitti:
No, Raamatussa on myös kaksi erilaista luomistarinaa - olipa kerran tyyliin. Muuten, oliko ihmisiä ennen Aatamia ?
Raamatussa ei ole kaksi vaan useita luomiskertomuksia.
Olen niitä tässä jo vuosikymmeniä selaillut.
Eikä silmiini ole vielä tähän päivään mennessä osunut mitään ristiriitaisuutta.
Etkä ehkä niin tarkoittanutkaan, mutta jos tarkoitit, niin kertoisitko, missä ero.
Ennen Aadamia maan päällä ei ollut ihmisiä.- Sokeisiin väsynyt.
... tuo linkittämäsi artikkeli olisi kaipaamaani tieteellistä näyttöä, niin kai siinä jokin todiste jostakin väittämästä olisi. Mutta ei siinä ole mitään yritystäkään todistaa mitään. Se oli vain sepustusta tyyliin:
Ja kun yksi fossiili voi läpäistä yli kuuden metrin korkeudelta sedimenttikivikerrostumia, niin ei tuolla sedimenttikiviperustaisella tieteellä ole enää mitään pohjaa. Pohja on kokonaan pudonnut pois.Uskosi on sokea. Musertuuko elämäsi ja muututko himokkaaksi eläimeksi jos jokin, täytenä totena pitämäsi, pyhän kirjasi väittämistä pystytään kaatamaan? Onko helvetin pelko ainoa asia mikä estää sinua tappamasta tai raiskaamasta? Etkö itse tiedä hyvän ja pahan todellista eroa?
Modern Young Earth Fundamentalism honestly believe in alternate versions of virtually every science known, throwing away every shred of modern science that doesn't point to the age of the Earth as 6,000 years. They literally believe in Adam and Eve (without navels) and all the dinosaurs on Day 1, fossilization taking only a few hundred years, and all major geologic features having been created in a few days in Noah's Flood. They reject evolution, cosmology, geology, and every science that supports them; which, by extension, eventually includes every scientific discipline. However, in their minds, they don't reject them at all; they fully embrace completely wrong, misinterpreted, misunderstood, and misrepresented versions of them.
Their worldview is based absolutely on the Bible as a perfect, unerring, literal historical account. As a followup, they have invented their own versions of natural sciences that they pretend supports this view. It is not possible to be a thoroughly researched Young Earther and still retain any grasp on rationality.
- Mikko.
Jos Raamattu on kerta ristiriitainen sanomaltaan se on sitä. Väitelläänhän täällä täyttä häkää siitäkin onko Jeesus Jumala vaiko ei. Eihän Jeesus ole sama kuin Isä Jumala ja nää opit löytyy Raamatusta. Luomiskertomus ei ole Jeesuksen sanaa missään tapauksessa, Jeesus syntyikin 2000 vuotta sitten. Suotta niitä kuvioita on kiemurrella.
- Mikko.
Nikolle oli tarkoitettu viestini.
- Niko.
Mikko. kirjoitti:
Nikolle oli tarkoitettu viestini.
Mikko kirjoitti: "Jeesus syntyikin 2000 vuotta sitten."
Se Jeesus kenestä Raamattu kertoo ja todistaa on elänyt aina ja ikuisesti. - Mikko.
Niko. kirjoitti:
Mikko kirjoitti: "Jeesus syntyikin 2000 vuotta sitten."
Se Jeesus kenestä Raamattu kertoo ja todistaa on elänyt aina ja ikuisesti.Meinaatko että Jeesus oli sama kuin Jumala? Vaiko erillinen Jumalasta eläessään ennen syntymäänsä?
Niko. Mutta nyt ei keskustelu siitä, vaan aivan muusta. Pysytään aiheessa.
Kysyn Nikolta, kun hän niin innokkaasti ottaa kantaa, oliko maan päällä eläimiä ja ihmisiä jo ennen Aatamia ?- Niko.
Raamattu antaa siihenkin kysymykseen vasauksen:
"Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja ja lennelkööt linnut ilmassa taivaankannen alla." Niin Jumala loi suuret meripedot ja kaikki muut elävät olennot, joita vedet vilisevät, sekä kaikki siivekkäiden lajit. Jumala näki, että niin oli hyvä. Hän siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä." Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni viides päivä.
Jumala sanoi: "Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten, pikkueläinten ja villieläinten lajit." Ja niin tapahtui. Jumala teki villieläimet, karjaeläimet ja erilaiset pikkueläimet, kaikki eläinten lajit. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.
Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." ( Mooseksen kirja ) Niko. kirjoitti:
"Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja ja lennelkööt linnut ilmassa taivaankannen alla." Niin Jumala loi suuret meripedot ja kaikki muut elävät olennot, joita vedet vilisevät, sekä kaikki siivekkäiden lajit. Jumala näki, että niin oli hyvä. Hän siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä." Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni viides päivä.
Jumala sanoi: "Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten, pikkueläinten ja villieläinten lajit." Ja niin tapahtui. Jumala teki villieläimet, karjaeläimet ja erilaiset pikkueläimet, kaikki eläinten lajit. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.
Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." ( Mooseksen kirja )Niko. Tapahtuiko tuo kaikki vasta 4028 vuotta ennen Jeesuksen syntymää ?
- Mikko.
Niko. kirjoitti:
Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." ( Mooseksen kirja )Kenelle Jumala sanoi nuo, Moosekselleko?
- Niko.
lappix kirjoitti:
Niko. Tapahtuiko tuo kaikki vasta 4028 vuotta ennen Jeesuksen syntymää ?
Raamattuhan kertoo sukupuun polvesta polveen aina Adamista Jeesukseen.
Uskothan sen? Niko. kirjoitti:
Raamattuhan kertoo sukupuun polvesta polveen aina Adamista Jeesukseen.
Uskothan sen?Tottakai uskon, koska niin lukee Raamatussa. Olenhan se lukenut moneen kertaan. Mutta pitääkö se paikkaansa, se on aivan eri asia.
Olen harrastanut sukututkimusta omista juuristani, ja ihme kyllä 1600 luvulta taaksepäin on vaikea löytää tietoja. Elettiinhän silloin jo huomattavasti kehittyneempää aikaa kuin Mooseksen aikana.
Mutta Niko, oliko eläinkunta ja ihmiset ennen Aatamia, siihen en ole saanut vielä vastausta?- Niko.
lappix kirjoitti:
Tottakai uskon, koska niin lukee Raamatussa. Olenhan se lukenut moneen kertaan. Mutta pitääkö se paikkaansa, se on aivan eri asia.
Olen harrastanut sukututkimusta omista juuristani, ja ihme kyllä 1600 luvulta taaksepäin on vaikea löytää tietoja. Elettiinhän silloin jo huomattavasti kehittyneempää aikaa kuin Mooseksen aikana.
Mutta Niko, oliko eläinkunta ja ihmiset ennen Aatamia, siihen en ole saanut vielä vastausta?lappix kirjoitti: "Tottakai uskon, koska niin lukee Raamatussa. Olenhan se lukenut moneen kertaan. Mutta pitääkö se paikkaansa, se on aivan eri asia."
Nyt en kyllä ymmärrä alkuunkaan sinua... Niko. kirjoitti:
lappix kirjoitti: "Tottakai uskon, koska niin lukee Raamatussa. Olenhan se lukenut moneen kertaan. Mutta pitääkö se paikkaansa, se on aivan eri asia."
Nyt en kyllä ymmärrä alkuunkaan sinua...Et ymmärrä lukemaasi Niko, siinä on syy miksi noin sanoit.
Minä tarkoitin, että Raamatussa on kirjoituksia jotka ovat kaikkien todettavissa lukemalla sitä. On Raamattu, jossa on kirjoituksia. Se ei ole uskon asia, koska sen jokainen voi itse todeta.
Minä siis uskon, että Raamattu on olemassa ja siinä on kirjoituksia. Se uskooko kirjoitusten todenperäisyyteen, se on eri asia.- Niko.
lappix kirjoitti:
Et ymmärrä lukemaasi Niko, siinä on syy miksi noin sanoit.
Minä tarkoitin, että Raamatussa on kirjoituksia jotka ovat kaikkien todettavissa lukemalla sitä. On Raamattu, jossa on kirjoituksia. Se ei ole uskon asia, koska sen jokainen voi itse todeta.
Minä siis uskon, että Raamattu on olemassa ja siinä on kirjoituksia. Se uskooko kirjoitusten todenperäisyyteen, se on eri asia.Tiesit varmasti hyvin, että kysymykseni koski sitä, että uskotko Sanassa esitetyn sukupuun olevan totuudenmukainen ja historiallinen.
Taisit tarkoituksellisesti johdattaa keskustelua vain harhaan... Niko. kirjoitti:
Tiesit varmasti hyvin, että kysymykseni koski sitä, että uskotko Sanassa esitetyn sukupuun olevan totuudenmukainen ja historiallinen.
Taisit tarkoituksellisesti johdattaa keskustelua vain harhaan...Päinvastoin, kyseenalaistin juuri sen siksi, että sen mukaan Aatami luotiin noin 6000 vuotta sitten. Keskustelu mene silloin oikeaan suuntaan, kun pysytään aloituksen aiheessa.
Mutta Niko, onko sinulla tavattomia vaikeuksia vastata siihen, oliko maapallolla elämää ennen Aatamia ?- Niko.
lappix kirjoitti:
Päinvastoin, kyseenalaistin juuri sen siksi, että sen mukaan Aatami luotiin noin 6000 vuotta sitten. Keskustelu mene silloin oikeaan suuntaan, kun pysytään aloituksen aiheessa.
Mutta Niko, onko sinulla tavattomia vaikeuksia vastata siihen, oliko maapallolla elämää ennen Aatamia ?Eikös kyseenalaistaminen tarkoita sitä, että sinä et siis usko sukupuun totuudenmukaisuuteen? Kuinka siis edellä sanot, että uskot siihen ja seuraavassa viestissä kyseenalaistat sen todisteen siitä milloin Adam eli?
Mielestäni asia on hyvin mustavalkoinen ja yksinkertainen.
Ihminen joko uskoo evankeliumin sukupuun totuudenmukaisuuteen ja sen historialliseen paikkansapitävyyteen.
Toinen vaihtoehto on, että ei usko, vaan pitää sitä epätotuudenllisena ja paikkansapitämättömänä, ei liioin historiallisena tosiasiana.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa ihminen uskoo Jumalan Sanaan, toisessa ei.
Joskus kenties ymmärrämme väärin, mutta mielestäni evankeliumin ( Luukas ) ilmoittaman seikkaperäisen sukupuun kohdalla selittelyille ei yksinkertaisesti jää sijaa.
Mitä tulee kysymykseesi, niin siihen Raamatunjakeella jo vastasin, sinä et sitä ilmeisesti lukenut. Sana kertoo kuinka Jumala loi meren elävät ja linnut viidentenä päivänä ja ihmisen vasta kuudentena. Niko. kirjoitti:
Eikös kyseenalaistaminen tarkoita sitä, että sinä et siis usko sukupuun totuudenmukaisuuteen? Kuinka siis edellä sanot, että uskot siihen ja seuraavassa viestissä kyseenalaistat sen todisteen siitä milloin Adam eli?
Mielestäni asia on hyvin mustavalkoinen ja yksinkertainen.
Ihminen joko uskoo evankeliumin sukupuun totuudenmukaisuuteen ja sen historialliseen paikkansapitävyyteen.
Toinen vaihtoehto on, että ei usko, vaan pitää sitä epätotuudenllisena ja paikkansapitämättömänä, ei liioin historiallisena tosiasiana.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa ihminen uskoo Jumalan Sanaan, toisessa ei.
Joskus kenties ymmärrämme väärin, mutta mielestäni evankeliumin ( Luukas ) ilmoittaman seikkaperäisen sukupuun kohdalla selittelyille ei yksinkertaisesti jää sijaa.
Mitä tulee kysymykseesi, niin siihen Raamatunjakeella jo vastasin, sinä et sitä ilmeisesti lukenut. Sana kertoo kuinka Jumala loi meren elävät ja linnut viidentenä päivänä ja ihmisen vasta kuudentena.Niko. Minä tarpeeksi selväsi ilmoitin, että Raamatun aikamäärityksen mukaan Aatami luotiin 4028 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Otin sen juuri tämän aiheen pohjaksi, koska se on "raamatullinen fakta".
Jumala loi ihmisen viimeisenä, joten se on lähtökohta tälle keskustelulle, eli runsaat 6000 vuotta sitten.- Niko.
lappix kirjoitti:
Niko. Minä tarpeeksi selväsi ilmoitin, että Raamatun aikamäärityksen mukaan Aatami luotiin 4028 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Otin sen juuri tämän aiheen pohjaksi, koska se on "raamatullinen fakta".
Jumala loi ihmisen viimeisenä, joten se on lähtökohta tälle keskustelulle, eli runsaat 6000 vuotta sitten.Kyllä sen esille toit, mutta kirjoituksistasi huomaan, että et sitä itse ole välttämättä valmis allekirjoittamaan.
Sanoithan edellä näin: "Tottakai uskon, koska niin lukee Raamatussa. Olenhan se lukenut moneen kertaan. Mutta pitääkö se paikkaansa, se on aivan eri asia."
Tiede on usein ristiriidassa raamatun kanssa. Ja niin myös totuuden kanssa.
Aikoinaan mainostettiin mm. radioaktiivista vettä terveysjuomana. Katsoin tuollaisen dokumentin televisiosta vähän aikaa sitten. Että siitä vaan lipittämään, te tiedemiehiin uskovat.
Totuus ei ole muuttuvainen, tiedemiesten käsitykset ovat muuttuvaisia.
Raamatussa on totuus, ”tiedemiesten” käsitykset muuttuvat päivästä päivään hamaan maailman tappiin asti. Sitä mukaa, kun he löytävät Jumalan totuuksia ja tämän maailman lainalaisuuksia, jotka Jumala on luonut aikojen alussa.
Elämän synty maapallolla kyllä selitetään kaikenlaisten mielikuvituksellisten teorioiden avulla. Mutta johan menee sormi suuhun kun pitäisi luoda elämää. Miksi?
Siksi, että Jumala on Luoja eikä ihminen. Eikä myöskään sattuma.
Pistäppä sinäkin evoluutio-opin kannattaja moottorisahan osat pahvilaatikkoon ja ravistele sitä miljoona vuotta, niinkuin elämän aineksia. Hoitaako aika asian sattumalta, niinkuin evolutionistit sanovat, ja ilmestyy toimiva moottorisaha olemassa olevista ja sekoitetuista osista. :)
Luulenpa, että ei taida miljoona vuotta riittää, pistetäänkö kymmenen lisää. Taitaapa jo syntyä moottorisaha. Bensa vielä puuttuu. Mutta sehän tietysti kehittyy siinä sahan mukana, itsekseen.
Niinkuin muna tarvitsee kanaa ja kana munaa.
Että se siitä. Jumala on luonut taivaan ja maan. Piste.
Tiedemiehet ovat luoneet oman teoriansa Jumalan luomasta maailmasta.
Ja tätä syötetään kaikille "totuutena".Mitä mieltä Jonah on, luotiinko luomakunta kaikkinensa ja ihminen noin 6000 vuotta sitten? Eikö sitä ennen ollut muuta kuin täysin tyhjä maapallo ?
- ml213.
Ihmisen ei tulisi laittaa aikamäärityksiä ihmisen ikään liittyen ajatellen Raamatun ilmoituksia. Jumalalla on omat ajat ja ajan pituudet.Toinen tekijä on minkalainen on ollut se olio/ihminen, jonka tiede väittää olleen kauan aikaa sitten. Oliko se todella ihminen,- jonka me miellämme ihmiseksi. Esim. Raamatun ilmoituksen mukaan käärme mahdolistui kommunikoimaan ihnmisen kanssa ja kukaan ei tiedä minkakaltainen tämä oli ja mikä on käärmeen historia ja pituus. Jumalahan kirosi käärmeen matelevaiseksi ihmisen syntiinlankeemuksen jälkeen. (Mutta,- onko tuokin vertauskuva jostakin).
Raamatusta ei saa tarkkaa maailman luomispäivää. Sieltä löytyy laskutavasta johtuen joku vuosi ennen 4.000 eaa. Siis yli 6.00 vuotta sitten. Laskin näet sen kerran.
Epäselvä kohta on Jaakobin ja Mooseksen välillä. Yhdessä jakeessa se esitetään 400 vuodeksi. Toisaalta Mooses olisi neljättä polvea Jakobin pojasta Levistä. Näiden isien siittämän pojan ajankohtaa ei esitetä. Jos siittämisaika olisi niinkin korkea kuin 25 vuotta, aikaa olisi kulunut vain 100 vuotta. Ero on huomattava.
Jakobista tai Mooseksesta eteenpäin ei ole isien siittämisajankohtia missään kohdassa VT:ssä.
On turvauduttava Mooseksen tarinaan (2. Moos. 1:11). Mainitut kaupungit viittaavat Faarao Ramses II:n aikakauteen 1.200 luvulla eaa. Ramses rakennutti tuolloin uuden hallintokaupungin ja sille varastokaupungin. Kaupunkien rauniot on hiljattain läöydetty.
Ei ole syytä epäillä, etteikö Kanaanissa olisi tiedetty kaupungeista.
Siis lakutapa lähtee 1.200 luku ( esim. arviona 1.250, koska tarkkaa aikaa ei voi jäljittää Mooseksen tartinasta) 125 vuotta Jakobin syntymään. Jakobista Aatamiin on esitetty kaikki esikoispoikein siittämisajankohdat.
Ja päädytään lukuun 4.000 - 4.300 eaa. luomisjankohtaan.
Tiede kertoo kiistattomasti ihmisen tallustaneen jo paljon aikaisemmin ja aurigon olevan paljon vanhempi. Tähdet ja galaksit ovat vielä vanhempia. Suomessakin on asunut ihmisiä ennen raamatun ilmoittamaa luomisajankohtaa.- Worried
Lukekaa tästä Taustaa-kirjoja, jotka kritisoivat kehitysoppia ja sen pohjana olevia epäselviä faktoja:
http://www.kp-art.fi/taustaa/
Syvällisemmin ja aihepiireittäin englanniksi:
http://www.answersingenesis.org/get-answers Ydinkysymys on, oliko ihmisiä ja eläinkuntaa jo ennen Aatamia, puuttumatta siihen mistä ne ovat tulleet maapallolle.
- ml213.
Niimpä lappix.Tuohon kukaan ei voine antaa todellista vastausta,- arvailuja kylläkin. Voihan kuvaus Aadamista ja Eevasta, niin olla vanin tietty tarkoituskin . esim. ihmisen pelastukseen liittyen kollektiivisesti ajatellen eli se toimii runkona kokonaisuudesta.
On huomioitava, miten todellisuudessa aika vilisee ja etenee jonkun Raamatun ilmoituksen kohdalla. Esim. Jumalan luomistyöstä ja siihen liittyvistä asioista,- ihminen huomioiden, niin kukaan ei tiedä miten kauan todellisesti se kesti.
Mutta, kun pohtii ihmisen olemusta ja yleensä Jumalan luomaa, niin tämä monimutkaisuus ei taatusti ole sattuman kautta syntynyt,- vaan siihen liittyy monimutkaisuus ja tarkka kokonaisuus. Paremminkin voisi ihmetellä miten ihminen voikin kehittyä tästä monimutkaisuudesta ja haavoittuvaisuudesta huolimatta.
Monasti tiede tutkiikin,- tietämättään tätä Jumalan aivoittamaa monimutkaisuutta, nimittääpä ihminen sitä millä nimellä tahansa. - Niko.
ml213. kirjoitti:
Niimpä lappix.Tuohon kukaan ei voine antaa todellista vastausta,- arvailuja kylläkin. Voihan kuvaus Aadamista ja Eevasta, niin olla vanin tietty tarkoituskin . esim. ihmisen pelastukseen liittyen kollektiivisesti ajatellen eli se toimii runkona kokonaisuudesta.
On huomioitava, miten todellisuudessa aika vilisee ja etenee jonkun Raamatun ilmoituksen kohdalla. Esim. Jumalan luomistyöstä ja siihen liittyvistä asioista,- ihminen huomioiden, niin kukaan ei tiedä miten kauan todellisesti se kesti.
Mutta, kun pohtii ihmisen olemusta ja yleensä Jumalan luomaa, niin tämä monimutkaisuus ei taatusti ole sattuman kautta syntynyt,- vaan siihen liittyy monimutkaisuus ja tarkka kokonaisuus. Paremminkin voisi ihmetellä miten ihminen voikin kehittyä tästä monimutkaisuudesta ja haavoittuvaisuudesta huolimatta.
Monasti tiede tutkiikin,- tietämättään tätä Jumalan aivoittamaa monimutkaisuutta, nimittääpä ihminen sitä millä nimellä tahansa.Kuinka niin ei voida antaa todellista vastausta? Raamattuhan selvästi kertoo sen, että merenelävät ja linnut luotiin viidentenä päivänä ja ihminen kuudentena!
Eikös se jos mikä ole todellinen vastaus?
( 1. Moos. 1:20-27 ) - Jumalan aika??
Niko. kirjoitti:
Kuinka niin ei voida antaa todellista vastausta? Raamattuhan selvästi kertoo sen, että merenelävät ja linnut luotiin viidentenä päivänä ja ihminen kuudentena!
( 1. Moos. 1:20-27 )Et kai kuvittele, että Jumalan viikko olisi 168 tuntia.
- Niko.
Jumalan aika?? kirjoitti:
Et kai kuvittele, että Jumalan viikko olisi 168 tuntia.
Sanassa sanotaan myös näin:
"yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä"
Tähäv vedoten monet uskovat ovat ottaneet uuden lähestymistavan luomiskertomukseen. He muuttavat näkemystään alun tapahtumiin suhteessa tiedepiirin yleisen sen hetkisen näkemyksen mukaan.
Monet jopa uskoo, että Jumala olisi "luonut" maailman darwinismin "soinnuin" eli evoluution mekanismein.
Sana kuitenkin kertoo, että ihminen luotiin maan tomusta, ja vaimo miehen kylkiluusta. Ei apinasta.
Luomiskertomus ei sovi millään yksiin evoluutioteorian kanssa.
Sitä en tiedä, olivatko alun "seitsemän päivää" juurikin 24 tuntisia, mutta en usko että nämä luomiskertomuksen "päivät" kattaisivat "miljoonia ja miljoonia" vuosia. - Inhottava realisti
Niko. kirjoitti:
"yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä"
Tähäv vedoten monet uskovat ovat ottaneet uuden lähestymistavan luomiskertomukseen. He muuttavat näkemystään alun tapahtumiin suhteessa tiedepiirin yleisen sen hetkisen näkemyksen mukaan.
Monet jopa uskoo, että Jumala olisi "luonut" maailman darwinismin "soinnuin" eli evoluution mekanismein.
Sana kuitenkin kertoo, että ihminen luotiin maan tomusta, ja vaimo miehen kylkiluusta. Ei apinasta.
Sitä en tiedä, olivatko alun "seitsemän päivää" juurikin 24 tuntisia, mutta en usko että nämä luomiskertomuksen "päivät" kattaisivat "miljoonia ja miljoonia" vuosia.Viime kädessä sillä ei ole merkitystä, mihin Sinä USKOT. Usko on vain uskoa, tietäminen on eri pohjalla.
Luomiskertomus kuvaa Lähi-Idän erään kansan käsitystä maailmasta tuhansia vuosia sitten.
Aikamääreillä pelaaminen on lapsellista. Juutalaiset eivät itsekään suhtaudu esim. sukuluetteloihin kirjaimellisesti. Jostakin syystä äärikristityt vain takertuvat Raamatun kirjaimellisuuteen ja ymmärrettäväähän se toisaalta onkin - yksi kysymys nostattaa aina uuden kysymyksen ja sitten joudutaan perustelulinjoille. Uskonto otti jo renessanssiaikoina nenilleen tieteen kanssa mitellessään ja viisassti suurten kirkkokuntien johtajat välttelevätkin tilannetta.
Käytännön tasolla Raamatun kirjaimellinen tulkinta aiheuttaa tarpeen sulkea silmät tosiasioilta.
Kreationismista ja evoluutiosta kiinnostuneille suosittelen kreationismi-odiota. Siellä aiheeseen perehtyneet kyllä mieluusti ottavat kantaa. - ml213.
Niko. kirjoitti:
Sitä en tiedä, olivatko alun "seitsemän päivää" juurikin 24 tuntisia, mutta en usko että nämä luomiskertomuksen "päivät" kattaisivat "miljoonia ja miljoonia" vuosia.Tuosta aikamäärityksestä. Kun Jumala loi Pojan kautta maailman, niin ymmärtänet Niko, ettei tuohon aikaan ollut keksitty edes aikamääritystä. Vuosi, viikko, vuorokausi jne.... Ymmärtääkseni maailmassa oli/on useampiakin aika määrityksiä esim. vuodesta.
Eli jos Jumalan aikaan saannoksia alamme rinnastamaan ihmisen kehittämiin aikamäärityksiin, niin hakoteillä ollaan ja pahasti.
Niin, mikään ei ole esteenä sille, että kaikki,- mikä kokonaisuteen liittyy on miljonia vuosia vanhaa,- jos tätä mittaamme ihmisen kehittämällä aikamäärityksellä. Niko. kirjoitti:
Sitä en tiedä, olivatko alun "seitsemän päivää" juurikin 24 tuntisia, mutta en usko että nämä luomiskertomuksen "päivät" kattaisivat "miljoonia ja miljoonia" vuosia.Niko, uskotko että Aatamista luomisesta Jeesuksen syntymään kului 4028 vuotta? Ei tässä puhuta evoluutiosta eikä Darvinista, vaan mitä todistaa Raamattu, ja mitä todistaa tiede.
- Niko.
lappix kirjoitti:
Niko, uskotko että Aatamista luomisesta Jeesuksen syntymään kului 4028 vuotta? Ei tässä puhuta evoluutiosta eikä Darvinista, vaan mitä todistaa Raamattu, ja mitä todistaa tiede.
Vuosi 4028 ei ole ilmoitettu Raamatussa, mutta sukupuu ja sukupolvien iät Nooan aikaan asti, joten en voi allekirjoittaa tätä ilmoittamaasi vuosilukua.
Mutta uskon, että Raamatun ilmoittama sukupuu Adamista Jeesukseen on historiallinen fakta ja näin ollen arvio reilusta 4000 vuodesta ei ole välttämäti kaukaa haettu. Niko. kirjoitti:
Kuinka niin ei voida antaa todellista vastausta? Raamattuhan selvästi kertoo sen, että merenelävät ja linnut luotiin viidentenä päivänä ja ihminen kuudentena!
( 1. Moos. 1:20-27 )Jumala antoi Mooseksen kautta hyvin venyvän aikamääritteen omista päivistään:
Psalmit 90
4 "Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niin kuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niin kuin öinen vartiohetki."
Kuten huomaamme, yhden päivän aikatoleranssi tuossa on öisestä vartiohetkestä tuhanteen vuoteen. Vaikka tuotakaan ei ole tarkoitettu kirjaimellisesti ymmärrettäväksi, yhden päivän pituus voisi vaihtoehtoisesti olla 365000 vuotta tahi vain yöllinen vartiohetki!Niko. kirjoitti:
Vuosi 4028 ei ole ilmoitettu Raamatussa, mutta sukupuu ja sukupolvien iät Nooan aikaan asti, joten en voi allekirjoittaa tätä ilmoittamaasi vuosilukua.
Mutta uskon, että Raamatun ilmoittama sukupuu Adamista Jeesukseen on historiallinen fakta ja näin ollen arvio reilusta 4000 vuodesta ei ole välttämäti kaukaa haettu.Joten sinä Niko et usko niitä ilmoitettuja vuosimääriä, joiden avulla voidaan laskea aikoja.
Se vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä laskea, eikä sillä sinällään ole merkitystä. Mutta mielenkiinnon vuoksi sellaista voi harrastaa.
Aamupäivää ml 213. Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita pitää kuitenkin tarkastella sen tiedon valossa, mitä on saatavilla. Eräs kysymys herää Raamatun aikamäärien ilmoittamasta Aatamin luomisajasta. Olematta fundamentalisti, sen mukaan Aatami luotiin 4028 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Me emme tiedä Jeesuksen syntymävuotta, mutta Raamatun kertomuksista se voidaan päätellä likimain.
Kriittisesti ajatellen Raamatun ilmoitus Aatamin luomisen ajankohdasta voi olla oikein vain, jos ei huomioida koko maapalloa, puhutaan pienestä rajatusta alueesta nimeltään paratiisi. Siis Raamattu ehkä jättää sen ulkopuolelle muun maapallon, mutta sittenkin syntyy ristiriita. Maa oli näet kokonaan autio ja tyhjä.
Olen kysynyt muutamilta palstalaisilta, uskovatko he ihmisiä ja elämää olleen maapallolla ennen Aatamia, mutta kukaan ei halua siihen vastata. Ilmeisesti siihen on hankalaa vastata siksi, että he joutuisivat myöntämään tieteen todistukset oikeaksi, ja silloin Raamatun luomiskertomus aikamäärineen ei pitäisi paikkaansa.- Niko.
Meren elävät ja linnut luotiiin ennen Adamia. Se tapahtui viidentenä päivänä. Adam luotiin sen jälkeen kuudentena. Eli kyllä, maan päällä oli elämää ennen Adamia.
Tämä kaikki selviää Raamatun alkusivuilta... - ml213.
Tietysti ihmisen tulee ottaa todellisuus huomioon eli mitä on aukottomasti todistettu. Raamatussahan on kerrottu vain oleellinen ja erittäin lyhyesti. Paremminkin pieninä viittauksina ja pääpaino Raamatun ilmoituksissa on vain ihmisen turmeltuneisuudesta ja pelastuksesta.
Mutta,- kuten toisaalla jo pohdin, niin ihminen menee täysin hakoteille, jos alamme rinnastaa/tulkita raamatun ilmoituksia tämän päivän aikamäärityksillä. Eihän silloisena aikana ollut edes vuoden vuoden, viikon, vuorokauden määritystä.
itse olen kallistumassa sille ymmärrykselle, miten Raamatun ilmoitukset koskettavat ja kohdentuvat Aadamin ja Eevan jälkeiseen aikaan ja niille ihmisille. Sanoisimpa,- ettei Raamatun ilmoituksien kautta tulisi määritellä ollenkaan ihmisen ikää, koska Jumalan mielestä sen tietäminen ihmiselle ei ole erikoisen tärkeää. Tärkeää ei ole myöskään kumota tieteen tutkimuiksia,- jos ne ovat totuutta eli aukottomasati todistettu.
Mutta,- ei pahalla, niin huvittavin ihmisen ymmärrys on, jos ihminen uskoo Jumalan luoneen maailman Pojan kautta viikossa tämän ajan määrityksen mukaan eli 168 tunnissa.Ei Jumala alennu meidän ajan määrityksiin ja Jumala on toisaalta ajaton ja ajasta riippumaton. Niko. kirjoitti:
Meren elävät ja linnut luotiiin ennen Adamia. Se tapahtui viidentenä päivänä. Adam luotiin sen jälkeen kuudentena. Eli kyllä, maan päällä oli elämää ennen Adamia.
Tämä kaikki selviää Raamatun alkusivuilta...Mielenkiintoista on todeta että Raamatun luomiskertomus ja evoluution esitykset kasvien, vesieläinten, maaeläinten ja ihmisten luomisjärjestyksestä ovat samat, mutta fundamentalistiuskovaiset väittävät luomipäivien pituuden olleen 24-tuntisia. He siis väittävät sellaista, mitä Raamatussa ei ole.
- Niko.
ekivaari kirjoitti:
Mielenkiintoista on todeta että Raamatun luomiskertomus ja evoluution esitykset kasvien, vesieläinten, maaeläinten ja ihmisten luomisjärjestyksestä ovat samat, mutta fundamentalistiuskovaiset väittävät luomipäivien pituuden olleen 24-tuntisia. He siis väittävät sellaista, mitä Raamatussa ei ole.
Evoluutioteorian mukaan "äiti luonto" synnyttää eliöihin uutta "informaatiota" sattuman kautta.
Raamatun mukaan Jumala loi moninaisen luonnon tahtonsa mukaan.
Evoluutioteorian mukaan ihminen syntyi ja kehittyi apinasta.
Raamatun mukaan Jumala loi miehen maantomusta ja vaimon miehen kylkiluusta.
Paavali kirjoittaa näin:
"Room.1:22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen." ( Roomalaiskirje )
Kuinka hyvin tämä sopiikaan viime vuosikymmeninä paljon päätään nostaneen kehitysopin kanssa yhteen. - Inhottava realisti
Niko. kirjoitti:
Evoluutioteorian mukaan "äiti luonto" synnyttää eliöihin uutta "informaatiota" sattuman kautta.
Paavali kirjoittaa näin:
1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen." ( Roomalaiskirje )
Kuinka hyvin tämä sopiikaan viime vuosikymmeninä paljon päätään nostaneen kehitysopin kanssa yhteen.Se, että otat irrallisia Raamatun kohtia ja yhdistelet niistä haluamasi kokonaisuuden, ei todista mitään.
Tiede kehittyy - totta kai. Ymmärryksemme maailmasta kehittyy koko ajan. Monia asioita pidettiin ennen merkkeinä yliluonnollisten voimien toiminnasta. Näin oli laita vaikkapa luonnonilmiöiden ja sairauksien suhteen. Nykyisin ymmärrämme paremmin.
Jos ei olisi ollut ihmisiä, jotka uskaltavat kokeilla uutta, ihmiskunta ei olisi ikinä kehittynyt mihinkään suuntaan. Emme olisi oppineet lukemaan, kirjoittamaan emmekä viljelemään maata.
Luomiskertomukseen uskominen on tavallaan paluuta primitiiviseen menneisyyteen. Yliluonnollinen on jokaisen tapahtuman taustalla. Se siitä.
Ihmeellistä on se, että nytkin me käytämme saman tietern luomuksia, joka on myös luonnontieteiden taustalla. Kas kummaa, nämä tulokset KELPAAVAT kaikille.
Ei myöskään ole olemassa mitään yhtenäistä evoluutiotiedettä, joka jotenkin pyrkisi mitätöimään Raamattua. Laaja tieteenalojen kenttä saa toisiaan tukevia tutkimustuloksia, jotka tukevat toisiaan. Viime kädessä esim. Perinnöllisyystiede on yhteensopiva evoluutioteorian kanssa.
On helppoa sulkea silmät ja olettaa, että kaikki on tutulla ja turvallisella, Raamatun määrittelemälläta tavalla. Pitkälle ajattelu kuitenkaan ei kanna. Tiede krhittyy ja sitä kautta ymmärryksemme lisääntyy koko ajan. Meistä yhdelläkään ei ole hajuakaan siitä, millainen on maailma vaikkapa vuonna 2200.
Ei ole ihme, että jotkut uskovat jo kovasti odottelevat Lopun Aikoja. Eipä silti, odotusta onkin ollut vasta noin 2000 vuotta. Niko. kirjoitti:
Paavali kirjoittaa näin:
Kuinka hyvin tämä sopiikaan viime vuosikymmeninä paljon päätään nostaneen kehitysopin kanssa yhteen.Nikolle huomautan että jumalallista ymmärrystä vailla olevia ihmisiä Raamattu KÄSKEE vertaamaan omaan turmelukseensa hukkuviin petoeäimiin [beats]
Psalmit 49
12 (49:13) "Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen: hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat.
49:21 Ihminen, mahtavinkin, on ymmärrystä vailla, hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat."
King James
12 "Nevertheless man being in honour abideth not: he is like the beasts that perish.
20 Man that is in honour, and understandeth not, is like the beasts that perish."
Tämä luonnollinen ihmiskunta tulee hukkumaan sotavarustelusta johtuviin seurauksiin; köyhyys, saasteet, erilaiset sairaudet j.n.e.
Matteuksen evankeliumi 26
52 'Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat'ekivaari kirjoitti:
Nikolle huomautan että jumalallista ymmärrystä vailla olevia ihmisiä Raamattu KÄSKEE vertaamaan omaan turmelukseensa hukkuviin petoeäimiin [beats]
Psalmit 49
12 (49:13) "Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen: hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat.
49:21 Ihminen, mahtavinkin, on ymmärrystä vailla, hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat."
King James
12 "Nevertheless man being in honour abideth not: he is like the beasts that perish.
20 Man that is in honour, and understandeth not, is like the beasts that perish."
Tämä luonnollinen ihmiskunta tulee hukkumaan sotavarustelusta johtuviin seurauksiin; köyhyys, saasteet, erilaiset sairaudet j.n.e.
Matteuksen evankeliumi 26
52 'Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat'Tuohon piti vielä jatkaa että kehitysoppi ja Raamatun sana tältä kohdin ovat yhtäläisiä; lihalliset ihmiset omissa oloissaan ovat eläimiä;
2.Pietarin kirje 2
12 "Mutta niin kuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa," [Juuda 1:10]Niko. kirjoitti:
Tämä kaikki selviää Raamatun alkusivuilta...Oliko Niko myös ihmisiä ennen Aatamia ?
- Inhottava realisti
Viime kädessä tämä keskustelu ei etene.
Luomiskertomus ei ole kirjaimellisesti totta, mutta perusfundamentalisti lyö mieluummin itseään kirveellä päähän kuin myöntää sen.
Uskonnon muuttumattomuus on suurta huijausta. Uskonnot kehittyvät ja muuttuvat loputtomasti. Esim. kristinusko on jakautunut lukemattomiin ryhmiin, joista jokainen väittää itseään ainoaksi "oikeaksi".
Kun ihminen alkaa määrittelemään KAIKEN Raamatun kautta, keskusteluyhteys ei rationaaliselta pohjalta synny. Raamatun aikalaskelmia ruksatessa pitää huomioida että ihmisten aikoja näyttävien valojen esille kutsumisen seurauksena tuli jo neljäs päivä:
1:14 'Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
1:15 ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin:
1:16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
1:17 Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
1:18 ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
1:19 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.'
Kaikesta tuosta voimme hyvin päätellä että ne ovat "alkeisvaloja" verrattuna siihen valoon, jonka esille kutsumisesta seurasi ensimmäinen päivä, [1.Ms.1:3-5] joka loistaa jopa sydämiin, asti, [2.Kor.4:6]
Luomispäivät ja Jumalan ajat pitäisi laskea Jumalan töiden ja tekojen mukaan, mutta koska kukaan ihminen ei siihen kykene, olisi parempi kun "uskovaiset" pidättäytyisivät kokonaan tekemästä aikalaskelmia, sillä Jeesus sanoi:
Apostolien teot 1
7 'Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,'- ml213.
Juuri noin ekivaari. Ihmiselle lie vaikea selvittää aikoja taakseppäin ja siten eksymisen/virheellisyyden mahdollisuus on melkoinen ja tuohon viittaa tuomasi Raamatun ilmoituskin;
Apostolien teot 1
7 'Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,'
Siis ei kinastella tieteen/kään kanssa.Kuten toisaalla jo toin esille, niin monasti tiede tutkimuksissaan ilmentää Jumalan aivoituksia ja toimintatapaa.
- Inhottava realisti
Millähän ihmeen tavalla "tiede tutkimuksissaan ilmentää" jotain?
Enemmänkin kysymys on siitä, että tiede selittää maailmaa ja tosiasiassa onkin niin, että uskonnoille jää jatkuvasti yhä pienenevä rooli todellisuuden määrittelyssä.
Täsdäkin keskustelussa on kysymys lähinnä siitä, että äärimmäisiin Raamatun tulkintoihin turvautuvat ihmiset vain kieltävät todellisuuden. Jatketaan jutustelua. Myös Paavali ottaa todistuksensa luomiskertomuksesta, huomaa kertomuksesta ja sanoo:
1. Kor. 15:45
Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
Siis Raamatun mukaan ensimmäinen ihminen maapallolla oli Aatami. Mutta miksi tiede osoittaa kiistatta, ettei se pidä paikkaansa. Kumpi siis on oikeassa, Raamattu vaiko tiede ?Tervehdys, veli Lappix. Olen joskus ajatellut että millainen on mahtanut olla ensimmäinen ihminen, joka oli YKSIn, (1.Ms.2:18) vaikka oli mies ja nainen yhtenä?
Heidäthän "puetettiin nahalla" (ja ehkä lihallakin Job 10:11) vasta syntiin lankeemuksen jälkeen.Tervehdys Ekivaari. Ilmeisesti tomusta tehty immeinen oli nykyinen prototyyppi, sillä elämän henkäyksen saatuaan hänestä tuli elävä sielu. Lihallinen on sielullinen, joten kai Aatamilla oli lihaksia luittensa ympärillä.
Alunperin ihminen tehtiin Jumalan kaltaisesi, kunnes miehetär nappasi ompun ja syötti sitä Aatamillekin. No, siitä ei tietysti seurannut mitään hyvää, vaan häätö paratiisista ja otsa hiessä piti raataa jatkossa.
Eli ei se Aataminkaan osa kovin raponen ollut, mutta kirjan mukaan tämä silloinen "Saarijärven Paavo" eli 930 vuotta. tarina ei kerro, pääsikö edes eläkkeelle...??lappix kirjoitti:
Tervehdys Ekivaari. Ilmeisesti tomusta tehty immeinen oli nykyinen prototyyppi, sillä elämän henkäyksen saatuaan hänestä tuli elävä sielu. Lihallinen on sielullinen, joten kai Aatamilla oli lihaksia luittensa ympärillä.
Alunperin ihminen tehtiin Jumalan kaltaisesi, kunnes miehetär nappasi ompun ja syötti sitä Aatamillekin. No, siitä ei tietysti seurannut mitään hyvää, vaan häätö paratiisista ja otsa hiessä piti raataa jatkossa.
Eli ei se Aataminkaan osa kovin raponen ollut, mutta kirjan mukaan tämä silloinen "Saarijärven Paavo" eli 930 vuotta. tarina ei kerro, pääsikö edes eläkkeelle...??Hyvää huomenta veljet ja sisaret! tuli tässä mieleeni että Raamattua lukiessa on aina muistettava ihmisen dualistisuus — maallinen ihminen ja taivaalliinen ihminen — sillä
Raamatussa on kaksi ihmisen luomiskertomusta; hengellisen ihmisen, joka on Jumalan kuva, luomiskertomus (1:26,27) jossa ei kerrota yhtikäs mitään ihmisen maan tomusta tekemisestä, ja toinen luomiskertomus on (2:7) sielullisen ihmisen luomiskertomus, missä ei mainita sanallakaan sen olevan Jumalan kuva.
(Vertaa Roomalaiskirjeen 1:23)!
1. Korinttolaiskirje 15
40 "On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. [Matt. 13:43] ... ...
45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. [1. Moos. 2:7; Joh. 5:21]
46 Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
47 Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.[Joh.3:13]
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva".- Inhottava realisti
ekivaari kirjoitti:
Hyvää huomenta veljet ja sisaret! tuli tässä mieleeni että Raamattua lukiessa on aina muistettava ihmisen dualistisuus — maallinen ihminen ja taivaalliinen ihminen — sillä
Raamatussa on kaksi ihmisen luomiskertomusta; hengellisen ihmisen, joka on Jumalan kuva, luomiskertomus (1:26,27) jossa ei kerrota yhtikäs mitään ihmisen maan tomusta tekemisestä, ja toinen luomiskertomus on (2:7) sielullisen ihmisen luomiskertomus, missä ei mainita sanallakaan sen olevan Jumalan kuva.
1. Korinttolaiskirje 15
40 "On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. [Matt. 13:43] ... ...
45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. [1. Moos. 2:7; Joh. 5:21]
46 Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
47 Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta.[Joh.3:13]
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva".Irrallisten Raamatun kohtien liittäminen yhteen halutuksi kokonaisuudeksi ei EDELLEENKÄÄN todista mistään mitään.
Raamattu on koottu teos, kuten joku EHKÄ tietää. Erilliset tekstit on liitetty yhteen ja ne on peräti valittukin siten, että päästään haluttuun lopputulokseen.
Erilliset luomiskertomukset ovat esimerkki Raamatun ristiriitaisuuksista. Inhottava realisti kirjoitti:
Irrallisten Raamatun kohtien liittäminen yhteen halutuksi kokonaisuudeksi ei EDELLEENKÄÄN todista mistään mitään.
Raamattu on koottu teos, kuten joku EHKÄ tietää. Erilliset tekstit on liitetty yhteen ja ne on peräti valittukin siten, että päästään haluttuun lopputulokseen.
Erilliset luomiskertomukset ovat esimerkki Raamatun ristiriitaisuuksista.Haluttu kokonaisuus on saatu aikaan jättämällä pois "uskontoon" sopimattomia kirjoituksia, joten Raamatun sisältö on siltäkin osin kyseenalainen.
Tämän keskustelun yhteenvetona voin todeta, että Aatami ei ollut ensimmäinen ihminen maapallolla, sen todistaa tiede. Niinpä muutamat fundamentalistit eivät halunneet vastata kysymykseeni, oliko ennen Aatamia ihmisiä maassa. Se mielestäni osoittaa, että ihminen on epärehellinen itselleen, ja puskee päätään betoniin.
Kuten Raamattu todistaa, kaikki sen kirjoitukset ovat kertomuksia ja koottuja perimätiedosta. Silloin sen asiasisaltöä ei voidan myöskään ottaa kirjaimellisesti.- Jos nyt tosiaan ...
lappix kirjoitti:
Haluttu kokonaisuus on saatu aikaan jättämällä pois "uskontoon" sopimattomia kirjoituksia, joten Raamatun sisältö on siltäkin osin kyseenalainen.
Tämän keskustelun yhteenvetona voin todeta, että Aatami ei ollut ensimmäinen ihminen maapallolla, sen todistaa tiede. Niinpä muutamat fundamentalistit eivät halunneet vastata kysymykseeni, oliko ennen Aatamia ihmisiä maassa. Se mielestäni osoittaa, että ihminen on epärehellinen itselleen, ja puskee päätään betoniin.
Kuten Raamattu todistaa, kaikki sen kirjoitukset ovat kertomuksia ja koottuja perimätiedosta. Silloin sen asiasisaltöä ei voidan myöskään ottaa kirjaimellisesti.... on niit, että
"Aatami ei ollut ensimmäinen ihminen maapallolla"
ja sen "todistaa tiede", niin miksi et suostunut kertomaan,
mitä tieteellistä näyttöä tarkoitat. - Inhottava realisti
... on niit, että
mitä tieteellistä näyttöä tarkoitat.Tilanne on enemmänkin se, että Luomiskertomusta tukevaa tieteellistä aineistoa ei ole. Jos Raamattua pidetään sanasta sanaan totena, ajaudutaan ongelmiin.
- Jos nyt tosiaan ...
Inhottava realisti kirjoitti:
Tilanne on enemmänkin se, että Luomiskertomusta tukevaa tieteellistä aineistoa ei ole. Jos Raamattua pidetään sanasta sanaan totena, ajaudutaan ongelmiin.
... ajaudutaan ongelmiin, kun Raamattua pidetään totena,
niin kerrohan, minkälaisiin? Jos nyt tosiaan ... kirjoitti:
... on niit, että
mitä tieteellistä näyttöä tarkoitat....tai sitten kun puhutaan pelkistä kertomuksista, niin onko Aatamia ollut olemassakaan. Sinun pitää todistaa se.
- Onko ?
ekivaari kirjoitti:
Hyvää huomenta veljet ja sisaret! tuli tässä mieleeni että Raamattua lukiessa on aina muistettava ihmisen dualistisuus — maallinen ihminen ja taivaalliinen ihminen — sillä
1. Korinttolaiskirje 15
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva".Onko tässä nyt kyse siitä materiasta ja antimateriasta, eli fyysinen ihminen ja henki-ihminen
Onko ? kirjoitti:
Onko tässä nyt kyse siitä materiasta ja antimateriasta, eli fyysinen ihminen ja henki-ihminen
Kertomuksissa käytetään yleisellä tasolla olevia sanontoja, joten oli tämä ADAMA= punainen maa missä olomuodossa - sitä ei tiedetä. Mooses ei todennäköisesti ole kirjoittanut Mooseksen kirjoja.
5. Moos. 34:5
Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.
5. Moos. 34:7
Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut.
Miten Mooses olisi voinut kirjoittaa kirjaansa kuolleena ?- to..
niin kerrohan, minkälaisiin?ne jotka pitävät raamattua totena eivät välttämättä joudu ongelmiin koska suurin osa ihmiskuntaa ei pidä sitä totena, mutta jos kaikki pitäisivät , ei olisi tiedettä lainkaan.
Kaiken Raamatussa sanotun "tiedon" on tiede todistanut vääräksi; Raamatussa ei tunnettu vedenkiertokulkua , ei sitä että olemme pallo joka kiertää avaruudessa valtavalla nopeudella, päällämme ei ole taivaankantta vaan yllämme avautuu avaruus, pahat henget eivät aiheuta sairauksia vaan bakteerit ja virukset. Auringonpimennykset , maanjäristykset jne eivät aiheudu ihmisten synneistä jotka ovat suututtaneet Jumalan jne . Syihin ei olisi voitu puuttua ja ihmisiä auttaa ellei olisi alettu tutkia mistä mikin asia oikeasti johtuu. - Jos nyt tosiaan ...
to.. kirjoitti:
ne jotka pitävät raamattua totena eivät välttämättä joudu ongelmiin koska suurin osa ihmiskuntaa ei pidä sitä totena, mutta jos kaikki pitäisivät , ei olisi tiedettä lainkaan.
Kaiken Raamatussa sanotun "tiedon" on tiede todistanut vääräksi; Raamatussa ei tunnettu vedenkiertokulkua , ei sitä että olemme pallo joka kiertää avaruudessa valtavalla nopeudella, päällämme ei ole taivaankantta vaan yllämme avautuu avaruus, pahat henget eivät aiheuta sairauksia vaan bakteerit ja virukset. Auringonpimennykset , maanjäristykset jne eivät aiheudu ihmisten synneistä jotka ovat suututtaneet Jumalan jne . Syihin ei olisi voitu puuttua ja ihmisiä auttaa ellei olisi alettu tutkia mistä mikin asia oikeasti johtuu.... kaiken Raamatussa sanotun "tiedon" on tiede todistanut vääräksi,
niin kerro edes yksi Raamatun tieto, jonka tiede on todistanut vääräksi.
Siis
Raamatun kohta
ja tieteen todiste, joka osoittaa tuossa kohdassa olevan tiedon vääräksi. - Inhottava realisti
niin kerrohan, minkälaisiin?Ajaudutaan fundamentalistisen uskonnollisuuden tyypillisiin ongelmiin. Reaalimaailma korvataan mielikuvituksella. Tosiasiat kielletään. Kerrotaan valheita, jotta oma oppi vaikuttaisi erehtymättömältä. Harrastetaan älyllistä epärehellisyyttä.
- Niko.
Ajaudutaan fundamentalistisen uskonnollisuuden tyypillisiin ongelmiin. Reaalimaailma korvataan mielikuvituksella. Tosiasiat kielletään. Kerrotaan valheita, jotta oma oppi vaikuttaisi erehtymättömältä. Harrastetaan älyllistä epärehellisyyttä.
Eikös evoluutioteoria ja puhe sattumanvaraisesta alkuräjähdyksestä ilman Luojaa ole juurikin tätä?
- to..
... kaiken Raamatussa sanotun "tiedon" on tiede todistanut vääräksi,
niin kerro edes yksi Raamatun tieto, jonka tiede on todistanut vääräksi.
Siis
Raamatun kohta
ja tieteen todiste, joka osoittaa tuossa kohdassa olevan tiedon vääräksi.Kuu ei valaise, ihmislaji ei ole syntynyt kahdesta yksilöstä, planeetta ei ole ollut olemassa ennen tähteään , sade ja lumi eivät ole varastoissa taivaassa,kielet ovat syntyneet vähittäin eivät yhdessä hujauksessa , käärme ei syö tomua, vuorokausi ei pitene vaikka auringon "pysäyttäisi" tässä ensiksi mieleen tulleet .
- Jos nyt tosiaan ...
to.. kirjoitti:
Kuu ei valaise, ihmislaji ei ole syntynyt kahdesta yksilöstä, planeetta ei ole ollut olemassa ennen tähteään , sade ja lumi eivät ole varastoissa taivaassa,kielet ovat syntyneet vähittäin eivät yhdessä hujauksessa , käärme ei syö tomua, vuorokausi ei pitene vaikka auringon "pysäyttäisi" tässä ensiksi mieleen tulleet .
... kuu ei valaise yötä, niin miksi minun täytyi öisillä metsäpoluilla kaivaa taskulamppu esiin niinä öinä, kun kuu ei ollut noussut taivaalle.
- to..
... kuu ei valaise yötä, niin miksi minun täytyi öisillä metsäpoluilla kaivaa taskulamppu esiin niinä öinä, kun kuu ei ollut noussut taivaalle.
Kuu heijastaa auringon valoa ,niin että aurinko siinäkin antaa valon.
Onneksi on tiede, muuten sinulla ei olisi taskulamppuakaan. - ml213.
to.. kirjoitti:
Onneksi on tiede, muuten sinulla ei olisi taskulamppuakaan.Sivullisena ihmettelen ,- miten tiede liittyy taskulampun kehittämiseen.
- Kun nyt tosiaan ...
to.. kirjoitti:
Onneksi on tiede, muuten sinulla ei olisi taskulamppuakaan.... kuu valaisee yötä esittämälläsi tavalla, (minkä kyllä tiesinkin,
ja Jumalakin tiesi, kun pani auringon ja kuun paikoilleen kiertoradoilleen,)
niin mikä tässä nyt on sinun mielestäsi ristiriitaista Raamatun ilmoituken kanssa. - to..
ml213. kirjoitti:
Sivullisena ihmettelen ,- miten tiede liittyy taskulampun kehittämiseen.
"Jos nyt toisiaan" kertoi sytyttävänsä taskulampun, ei esim soihtua, paristot ja polttimot ovat tieteellisiä keksintöjä .
- to..
Kun nyt tosiaan ... kirjoitti:
... kuu valaisee yötä esittämälläsi tavalla, (minkä kyllä tiesinkin,
ja Jumalakin tiesi, kun pani auringon ja kuun paikoilleen kiertoradoilleen,)
niin mikä tässä nyt on sinun mielestäsi ristiriitaista Raamatun ilmoituken kanssa.Muuhun sinulla ei ole sanottavaa?
Ristiriitaista kuuasiassa se että kuu ei itse valaise ja kuu on maata nuorempi. - Kun nyt tosiaan ...
to.. kirjoitti:
Muuhun sinulla ei ole sanottavaa?
Ristiriitaista kuuasiassa se että kuu ei itse valaise ja kuu on maata nuorempi.... kuu valaisee yötä, aivan niinkuin Raamattu sanoo, niin siirrytään vaan seuraavaan kohtaasi:
"ihmislaji ei ole syntynyt kahdesta yksilöstä". Ei olekaan. Se on yhdestä yksilöstä, jonka kylkisiivusta Jumala teki yhteensopivan puoliskon. - to..
Kun nyt tosiaan ... kirjoitti:
... kuu valaisee yötä, aivan niinkuin Raamattu sanoo, niin siirrytään vaan seuraavaan kohtaasi:
"ihmislaji ei ole syntynyt kahdesta yksilöstä". Ei olekaan. Se on yhdestä yksilöstä, jonka kylkisiivusta Jumala teki yhteensopivan puoliskon.Ei yhdestäkään vaan pitkän prosessin tuloksena jonka alussa ei ollut yhtään "valmista" ihmisyksilöä.Tarina on kerrottuna paitsi luonnossa myös geeneissämme.
- Jos nyt tosiaan ...
to.. kirjoitti:
Ei yhdestäkään vaan pitkän prosessin tuloksena jonka alussa ei ollut yhtään "valmista" ihmisyksilöä.Tarina on kerrottuna paitsi luonnossa myös geeneissämme.
... geeneissämme on kerrottuna tarina, niin kuka sen niihin kirjoitti? Ja mistä kirjoittaja sai kirjoitusmateriaalin? Mikään alkuliemi kun ei itsestään synnytä soluja. Solujen koneisto on ihmeellinen ja niiden sisältämä informaatio valtava. Hän, joka tuon tietokonepaketin on koonnut ja ohjelmoinut, on varmasti antanut muutakin informaatiota itsestään. Mitä Hän mahtaakaan viestittää sillä, että uusia soluja syntyy vain olemassa olevan solun jakautumisen kautta.
- body
Raamattu ei ole historiallinen tieteiskirja, se on lähinnä hengelliseen elämään viittava kartasto.
Jos vielä ajatellaan Siperian ikiroudan alla olevaa jäätikköä ja kuinka se oli sitä ennen subtrooppisen ilmaston aluetta jota menneet mammutit asuttivat sitä kymmeniä vuosituhansia sitten.
Samoin menneeseen subprooppiseen ilmastoon viittaa Siperian alla olevat valtavat öljyesiintymät ja nehän on seurausta elollisesta elämästä.
Jos kuvaan lisätään vielä Norjan valtavat kaasu- ja öljyesiintymät, niin voi vain arvata millaiset luonnonmullistukset Eurooppa on kymmeniä vuosituhansia sitten kokenut.
Joten jätetään raamattu näissä asioissa hyllylle ja kuunnellaan mitä geologit sekä muut asiantutijat asioista sanovat.
Usko on turha kaikkeen sotke, tai joka sotkee, se on hänen asiansa. Mennään takaisn Raamatun kertomuksiin, jossa sanotaan näin:
1. Moos 5.
1 Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet JUMALAN KALTAISEKSI.
2 Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.
3 Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli HÄNEN KALTAISENSA hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
Aatami oli Jumalan kaltainen, ja lihasta syntynyt poika Seet oli Aatamin kaltainen, joten hänkin oli Jumalan kaltainen. Syntyikö myös lihallisesta ihmisestä Jumalan kaltaisia jälkeläisiä?Sinäkin olet Jumalan kuva Lappix. Olethan ihminen. Jaakob kirjoittaa: "Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja".
Tietenkin, kun synti katkaisee yhteyden Jumalaan, niin emme enää ole eläviä Jumalan kuvia. Vaan silon kun elämän virta on katkennut, on valo sammunut ja kuva pimentynyt. Mutta tuo elämänvirta voidaan kytkeä uudestaan päälle. Me voimme syntyä uudelleen ylhäältä Hengestä.
Ja silloin, vaikka vielä olemmekin kuolevaisessa ruumiissamme, me voimme sanoa Johanneksen tavoin: "Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on."- Inhottava realisti
kalamos kirjoitti:
Sinäkin olet Jumalan kuva Lappix. Olethan ihminen. Jaakob kirjoittaa: "Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja".
Tietenkin, kun synti katkaisee yhteyden Jumalaan, niin emme enää ole eläviä Jumalan kuvia. Vaan silon kun elämän virta on katkennut, on valo sammunut ja kuva pimentynyt. Mutta tuo elämänvirta voidaan kytkeä uudestaan päälle. Me voimme syntyä uudelleen ylhäältä Hengestä.
Ja silloin, vaikka vielä olemmekin kuolevaisessa ruumiissamme, me voimme sanoa Johanneksen tavoin: "Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.""Uuudelleensyntymä" on vain retoriikkaa. Kyseessä on psyykkinen, omassa päässä tapahtuva kokemus, jossa erityisesti HALUTAAN tulkita oman pään tapahtumat tietyllä tavalla.
Tarina Perisynnistä on vain tarinaa. Näin ollen, on vain höpötystä määritellä, että ihminen tarvitsee jonkinlaista "pelastusta". Inhottava realisti kirjoitti:
"Uuudelleensyntymä" on vain retoriikkaa. Kyseessä on psyykkinen, omassa päässä tapahtuva kokemus, jossa erityisesti HALUTAAN tulkita oman pään tapahtumat tietyllä tavalla.
Tarina Perisynnistä on vain tarinaa. Näin ollen, on vain höpötystä määritellä, että ihminen tarvitsee jonkinlaista "pelastusta".En minä perisynnin tähden tarvinnut pelastusta.
Minä olin kuollut omiin synteihini.
Eli olen yksi niistä, joista Paavali kirjoittaa:
"Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät,
jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne"- ml213.
"Uuudelleensyntymä" on vain retoriikkaa. Kyseessä on psyykkinen, omassa päässä tapahtuva kokemus, jossa erityisesti HALUTAAN tulkita oman pään tapahtumat tietyllä tavalla.
Tarina Perisynnistä on vain tarinaa. Näin ollen, on vain höpötystä määritellä, että ihminen tarvitsee jonkinlaista "pelastusta"."Tarina Perisynnistä on vain tarinaa. Näin ollen, on vain höpötystä määritellä, että ihminen tarvitsee jonkinlaista "pelastusta". "
Sana perisynti on harhaan johtava ja sitä ei esiinny Raamatussa.Ihminen ei siis peri synnin tekotapaa tms. Mutta,- taas ihmisen turmeltuneisuus on todellisuutta ja erikoisesti tämän voi havainnoidakkin. Siis ihmisen luontainen kehiitys /geneettisyys ohjaa ihmisen aina tekemään kielteistä käyttäytymistä,- jos mittapuuna pidetään Jumalan tahtoa.
Juuri tuohon liittyy, miten Kommunistinen järjestelmä ei koskaan mahdollistu toteutumaan ja se tuottaa aina ongelmia. Muuten,- havainnoikaapa, miten Kommunistijärjestelmän kaltaisuus ja tuottaa meillä Suomessa ongelmia eli asiat ei vain toimi. Hyvä esimerkki tästä on kuntaliitokset ja terveyspalveluiden romahtaminen. Taas päinvastainen kehitys,- kuten "Rääkkylä/Hämäläinen" malli terveyspalveluiden järjestämisessä tuottaa hyvän tuloksen. Malli,- jossa kunta itse otttaa vastuun asioista. - Inhottava realisti
ml213. kirjoitti:
"Tarina Perisynnistä on vain tarinaa. Näin ollen, on vain höpötystä määritellä, että ihminen tarvitsee jonkinlaista "pelastusta". "
Sana perisynti on harhaan johtava ja sitä ei esiinny Raamatussa.Ihminen ei siis peri synnin tekotapaa tms. Mutta,- taas ihmisen turmeltuneisuus on todellisuutta ja erikoisesti tämän voi havainnoidakkin. Siis ihmisen luontainen kehiitys /geneettisyys ohjaa ihmisen aina tekemään kielteistä käyttäytymistä,- jos mittapuuna pidetään Jumalan tahtoa.
Juuri tuohon liittyy, miten Kommunistinen järjestelmä ei koskaan mahdollistu toteutumaan ja se tuottaa aina ongelmia. Muuten,- havainnoikaapa, miten Kommunistijärjestelmän kaltaisuus ja tuottaa meillä Suomessa ongelmia eli asiat ei vain toimi. Hyvä esimerkki tästä on kuntaliitokset ja terveyspalveluiden romahtaminen. Taas päinvastainen kehitys,- kuten "Rääkkylä/Hämäläinen" malli terveyspalveluiden järjestämisessä tuottaa hyvän tuloksen. Malli,- jossa kunta itse otttaa vastuun asioista.Suomen terveydenhuoltojärjestelmän ongelmat eivät todellakaan johdu "kommunismin kaltaisuudesta".
Se Jumalan tahto on käytännössä ihmisen määrittelemä. Ihmisen pahoille teoille löytyy aina monia syitä. Niin myös hyville. Myös se, mikä on hyvää ja mikä pahaa ei ihan aina ole täysin selvää.
- Inhottava realisti
Puhut henkisestä kuolemasta, joka sekin on vain retoriikkaa.
Jos ihminen tekee jotakin pahaa, hän voi yrittää hyvittää tekonsa.Puhun siitä kuolemasta,
jonka ensimmäisenä kokivat Aadam ja Eeva
sinä päivänä kun Elämän puun hedelmän sijasta
söivätkin viereisestä kielletystä puusta.
Ja puhun siitä sovituksesta, jonka Jumala lupasi jo Aadamille ja Eevalle,
ja jonka he myös esikuvallisesti saivat ottaa vastaan.
Eli kuolema tuli minuunkin, kun tein syntiä.
Mutta aivan samoin kuin Jumala huusi Aadamia, Hän kutsui minuakin.
Ja oikein Rakkaudessaan veti puoleensa.
Ja lopulta minä Aadamin lailla suostuin kohtaamaan Jumalan.
Annoin Hänen pukea minut Kristukseen,
samoin kuin Jumala puki Aadamin ja Eevan.
Nyt en enää ole alasti häpeässäni. Minut on puettu Kristukseen,
Jumalan Karitsaan, Uhrikaritsan aikaansaamaan sovitukseen.
Olin puusta irronnut kuollut oksa, mutta nyt minut on oksastettu Kristukseen,
ja Hänessä oleva Elämä virtaa nyt minussakin.
Minä olen nyt yhtä Hänen kanssaa, joka on Elämä.
Näin minut siirrettiin kuolemasta Elämään.Mitenkäs ihminen joka tappaa toisen, hyvittää tapetulle tekonsa ? Käsittääkseni ei mitenkään. Tuntuu jotenkin epäoikeudenmukaiselta se, että tappaminen annetaan anteeksi tappajalle muulta taholta, ja asia on sillä selvä.
lappix kirjoitti:
Mitenkäs ihminen joka tappaa toisen, hyvittää tapetulle tekonsa ? Käsittääkseni ei mitenkään. Tuntuu jotenkin epäoikeudenmukaiselta se, että tappaminen annetaan anteeksi tappajalle muulta taholta, ja asia on sillä selvä.
Pitäneekö tämä totuus paikkansa?:
1.Mooseksen kirja 9
6 "Joka ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä on ihminen vuodattava, sillä Jumala on tehnyt ihmisen kuvaksensa."- Inhottava realisti
kalamos kirjoitti:
Puhun siitä kuolemasta,
jonka ensimmäisenä kokivat Aadam ja Eeva
sinä päivänä kun Elämän puun hedelmän sijasta
söivätkin viereisestä kielletystä puusta.
Ja puhun siitä sovituksesta, jonka Jumala lupasi jo Aadamille ja Eevalle,
ja jonka he myös esikuvallisesti saivat ottaa vastaan.
Eli kuolema tuli minuunkin, kun tein syntiä.
Mutta aivan samoin kuin Jumala huusi Aadamia, Hän kutsui minuakin.
Ja oikein Rakkaudessaan veti puoleensa.
Ja lopulta minä Aadamin lailla suostuin kohtaamaan Jumalan.
Annoin Hänen pukea minut Kristukseen,
samoin kuin Jumala puki Aadamin ja Eevan.
Nyt en enää ole alasti häpeässäni. Minut on puettu Kristukseen,
Jumalan Karitsaan, Uhrikaritsan aikaansaamaan sovitukseen.
Olin puusta irronnut kuollut oksa, mutta nyt minut on oksastettu Kristukseen,
ja Hänessä oleva Elämä virtaa nyt minussakin.
Minä olen nyt yhtä Hänen kanssaa, joka on Elämä.
Näin minut siirrettiin kuolemasta Elämään.Pulma on katsos jo siinä, että tarina Aatamista ja Eevasta ei ole totta.
Pulma on katsos jo siinä, että tarina Aatamista ja Eevasta ei ole totta.
No sepäs onkin kummallista. Enkö minäkään ole mielestäsi totta?
- Inhottava realisti
kalamos kirjoitti:
Hyvin todennäköisesti olet olemassa. Et kai epäile sitä?
Tarinaa Aatamista ja Eevasta en epäile - tarina varmasti ON olemassa.
Eri juttu onkin sitten totuusarvo. Ihmiskunta ei ole kehittynyt sillä tavalla, joka on Luomiskertomuksessa kuvattu, Tarina kuvastaa vain aikakauden ja alueen ihmisten maailmankuvaa. Kukaan ei usko tarinaan muuta kuin vain siksi, että on uskossa. Sen seurauksena sitten Raamatun selkeät lainatut osat ja vertauskuvalliset tarinatkin on määriteltävä kirjaimellisesti otettaviksi. kalamos kirjoitti:
Raamatun vastaus. Olemme unta vain;
Psalmit 62
10 "Vain tuulen henkäystä ovat ihmiset, vain valhetta ihmisten lapset: kaikki he nousevat vaa'assa ylös köykäisempinä kuin tuulen henkäys."
Psalmit 90
5 "Sinä huuhdot heidät pois; he ovat kuin uni, ovat kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa:
6 aamulla se kasvaa ja kukoistaa, mutta illalla se leikataan ja kuivettuu."
"Se oli niin suurta, kaunista se oli niin. Mutta kaunista valhetta vainen."
Tuo kaikki oli sanottu vain 'luonnollisesta', katoavaisesta ihmisestä.
Jumalasta syntynyt hengellinen ihminen on asia erikseen!- Inhottava realisti
ekivaari kirjoitti:
Raamatun vastaus. Olemme unta vain;
Psalmit 62
10 "Vain tuulen henkäystä ovat ihmiset, vain valhetta ihmisten lapset: kaikki he nousevat vaa'assa ylös köykäisempinä kuin tuulen henkäys."
Psalmit 90
5 "Sinä huuhdot heidät pois; he ovat kuin uni, ovat kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa:
6 aamulla se kasvaa ja kukoistaa, mutta illalla se leikataan ja kuivettuu."
"Se oli niin suurta, kaunista se oli niin. Mutta kaunista valhetta vainen."
Tuo kaikki oli sanottu vain 'luonnollisesta', katoavaisesta ihmisestä.
Jumalasta syntynyt hengellinen ihminen on asia erikseen!Höpön höpön. Samat inhimilliset ominaisuudet meillä kaikilla on.
Uskon nimissä ihmiset uskottelevat kaikenmoista muille ja jopa itselleenkin.
Kotikunnassani on löydetty 8.500 -9.000 vuotta vanhoja asutuksen jälkiä.
Kotikunnan seurakunnat eivät ole kiistäneet julkisesti asiaa.
Mistä tänne kipitti muinaissuomalaisia ennen raamatullista luomista?- qa
Milläs menetelmällä tähän 9000 vuoden aikamääreeseen päädyttiin?
ga
Oletko ehkä alle 7 vuotias? Et taida tuntea arkeologiaa ja muita tieteellisiä ajan määrittelymenetelmiä.
Käypä ensin peruskoulu läpi. Siellä opettavat perusasioita.- Niko.
Näiden samojen "perusasioiden" avulla ovat koittaneet määrittää mm. Torinon käärinliinan tarkkaa ajoitusta, joka se on huomattavasti tuoreempaa historiaa, niin mallikkain tuloksin, että ei voi muuta kuin ihmetellä...
- IndianaBones
Onko Nikolla esittää jotain hyviä iän määrittelymenetelmää jolla voitaisiin mitata näitä kyseenalaisia kappaleita?
- Historijoitsia klr
Nämä vanhan testamentin ajanmääreet on vaikea sovittaa historiallisiin dokumentteihin. Jos nyt unohdetaan iänmääritykset ja atomien puoliintumis-ajat. Keskitytään historiallisiin löydöksiin.
Rooman valtakunta syntyi 500 ekr. Kreikan kirjallinen historia samoilla ajoilla. Tätä ei helluntalaiset varmaan kiistä. Roomalaisten ja kreikkalaisten kirjoituksista ilmenee selvästi että Egyptin mahtiasema alueella oli jo menossa ohi. Egyptin pyramidit ovat alkaen avähintään 2400 ekr. Kukaan ei varmaan tätäkään kiistä.
A ja E 4000 ekr. Selvä lähdetään tästä. Nooan tulva 3000 ekr. koska A ja E olivat jo kuolleet lähemmä tuhannen vuoden iässään.
Nooan tulvan jälkeen ihmispopulaatio 8 kpl. Tämän jälkeen Baabelin torni ja ihmisten sekaannus. Miten kummassa 8 ihmistä lisääntyy niin nopeasti että siitä syntyy kaikki eri ihmiset 600 vuodessa jotka voidaan kaiken lisäksi eroittaa eri kansoiksi?
Baabelista lähteneet ihmiset muuttuivat ulkonäöltään afrikkalaisiksi, eurooppalaisiksi, intiaaneiksi, aborginaaleiksi ,kiinalaisiksi jne...
Jumalan antama rangaistushan oli ihmiselle se että pitää työtä tehdä rankasti jotta saa elannon. Miten muutaman ihmisen kokoiset heimot pystyivät rakentamaan korkeakulttuureita ympäri maailmaa? Jos kaikki aika meni ruuanhankintaan kuka rakensi muunmuassa Ur:in kaupungin josta Aabraham raamatun mukaan oli kotoisin. Aabraham oli Nooan poikien aikalainen.
Kaikkeahan saa uskoa todeksi mutta raamatunmukainen ihmiskunnan historia vaatii ihmetekoja ( joita raamattu ei mainitse) ollakseen yhtä reaalimaaailman löydösten kanssa. Ja tietenkin kaikki, mitä joku sepittää , on totta kun muistaa lisätä että "se oli ihmeteko". Näin ei tarvitse kantaa huolta asioiden todistamisesta, usko riittää. Raamatun kokoajien mukaan Mooses on kirjoittanut kaikki Mooseksen kirjat. Kun tutkimme näitä kirjoituksia, niin pankaa merkille, että joku kertoo hänen vaiheistaan, eikä hän itse. Syntymästä kuolemaan saakka joku muu kertoo tarinaa kaislakorista löytymisestä kuolemaansa asti.
Vauva eikä kuollut ei voi kertoa omasta kuolemastaan
.
5. Moos. 34:7
Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554335Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182881- 1402623
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152093- 151533
- 1131445
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1581098- 931057
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038