Viljan puinti

tosi vittuuntunu

Mitähän vittua täs pitäis tehdä, kun ei puimuriurakoittijaa vieläkään näy. On kuulemma kiire. Viljat on ollu kohta kaks viikkoo valmiit ja kohta niillä ei tee mitään. On se vaan helvetin hienoo, että toisen saamattomuuden takia reilu 40ha leipä viljää joutuu myymään rehuks. Se on aika pitkä penni omassa pussissakin. Osaisko joku sanoo voinko vaati korvauksia laadun menetyksistä , kun puintiurakoittijan kanssa viime vuonna tehtiin sopimus puinneista?

18

3057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sampotin

      Hanki oma puimuri.

    • tosi vittuuntunu

      Aikasemmin oli oma puimuri. Mut viime kesänä tämä kyseinen puimuri urakoittija kyseli, josko meilläkin alettais käyttään urakoittijaa. Ja kun meillä olis ollu viimestään parin vuoden päästä puimurin vaihto edessä, niin tehtiin 10v. sopimus urakoittijan kanssa.
      Eli kiinnostais siis lähinnä se, et onko urakoittija velvollinen korvaan hänestä johtuvan laadun huononemisen? Täskään ei ole kyse siitä, et kaverilla olis puinti kiireitä. Koko viikon kaveri näytti kotonaan tekevän klapeja ja leikkas nurmikkoo.
      Toinen asia on se, et voinko ton perusteella purkaa sopimuksen urakoinnista? Sopimuksessa on meinaan sen verran suuri sanktio, jos sen purkaa ilman vahvaa syytä.

      • Itse tiedät parhaite

        mitä sopimuksessa lukee ja mitä on sanktiot sen purkamisesta. Noin pienellä peltoalalla olisin pitänyt oman puimurinriiskun, jo pelkillä rahtipuintaksoilla pitää omaa taikka kahta halpaa puimuria. 3000-5000€ puimurilla pui kummakseen, eikä välttämättä hajoa joka syksy. Mulla itselläni on n. 2000€ puimuri ja olen nyt puinnut sillä viimeiset 10v. sitä viimeistä syksyä, en juuri ole panostanut siihen, öljyt vaihtanut ja muutaman hihnan ostanut ja halpa tarvike akku, jota lainaan traktoriin. Pääomakulut n. 200€/v, kun ei rahalle laske korkoa. Puin joka vuosi vähintään 60ha sillä puimurilla.
        Laskin kerran, jos ostaisin uuden puimurin ja urakoisin sillä, niin silloinkaan en pääsisi oikein hankkeille niin hyvin, mitä tällä halpispuimurilla pääsen.


      • tosi vittuuntunu
        Itse tiedät parhaite kirjoitti:

        mitä sopimuksessa lukee ja mitä on sanktiot sen purkamisesta. Noin pienellä peltoalalla olisin pitänyt oman puimurinriiskun, jo pelkillä rahtipuintaksoilla pitää omaa taikka kahta halpaa puimuria. 3000-5000€ puimurilla pui kummakseen, eikä välttämättä hajoa joka syksy. Mulla itselläni on n. 2000€ puimuri ja olen nyt puinnut sillä viimeiset 10v. sitä viimeistä syksyä, en juuri ole panostanut siihen, öljyt vaihtanut ja muutaman hihnan ostanut ja halpa tarvike akku, jota lainaan traktoriin. Pääomakulut n. 200€/v, kun ei rahalle laske korkoa. Puin joka vuosi vähintään 60ha sillä puimurilla.
        Laskin kerran, jos ostaisin uuden puimurin ja urakoisin sillä, niin silloinkaan en pääsisi oikein hankkeille niin hyvin, mitä tällä halpispuimurilla pääsen.

        Mulla on peltoo vähä reilu 130ha, josta leipäviljaa toi 40ha. Loput on rypsiä ja kuminaa.
        Toi sopimus on siis 10v. sopimus. Sopimuksessa sanotaan että urakoitsija on velvollinen puimaan viljan asiakkaan ilmoituksen jälkeen heti, kun se on mahdollista. Siinä sanotaan myös, että jos asiakas purkaa sopimuksen ennen määräaikaa ilman vahvaa ja perusteltua syytä, niin silloin asiakas joutuu maksamaan urakoitsijalle 5000€ jokaista sopimuksen jäljellä olevaa vuotta kohden.

        Sitä tässä oon siis pähkäilly, että eiköhän tässä olis tarpeeks purku perustetta. Itte ainakin tulkitten asian niin, että urakoittijan omien klapien teko ja oman nurmikon leikkaus ei voi olla perusteena siirtää sopimuksen mukasta puinti urakkaa.


      • oma puimurj
        tosi vittuuntunu kirjoitti:

        Mulla on peltoo vähä reilu 130ha, josta leipäviljaa toi 40ha. Loput on rypsiä ja kuminaa.
        Toi sopimus on siis 10v. sopimus. Sopimuksessa sanotaan että urakoitsija on velvollinen puimaan viljan asiakkaan ilmoituksen jälkeen heti, kun se on mahdollista. Siinä sanotaan myös, että jos asiakas purkaa sopimuksen ennen määräaikaa ilman vahvaa ja perusteltua syytä, niin silloin asiakas joutuu maksamaan urakoitsijalle 5000€ jokaista sopimuksen jäljellä olevaa vuotta kohden.

        Sitä tässä oon siis pähkäilly, että eiköhän tässä olis tarpeeks purku perustetta. Itte ainakin tulkitten asian niin, että urakoittijan omien klapien teko ja oman nurmikon leikkaus ei voi olla perusteena siirtää sopimuksen mukasta puinti urakkaa.

        Kysy asiaa vaikka MTK:n lakimiehiltä, jospa ne osaisi neuvoa tuon sopimuksen suhteen.. ja jotain hyötyä mtk:n jäsenmaksuista >:-/


      • Itse tiedät parhaite
        tosi vittuuntunu kirjoitti:

        Mulla on peltoo vähä reilu 130ha, josta leipäviljaa toi 40ha. Loput on rypsiä ja kuminaa.
        Toi sopimus on siis 10v. sopimus. Sopimuksessa sanotaan että urakoitsija on velvollinen puimaan viljan asiakkaan ilmoituksen jälkeen heti, kun se on mahdollista. Siinä sanotaan myös, että jos asiakas purkaa sopimuksen ennen määräaikaa ilman vahvaa ja perusteltua syytä, niin silloin asiakas joutuu maksamaan urakoitsijalle 5000€ jokaista sopimuksen jäljellä olevaa vuotta kohden.

        Sitä tässä oon siis pähkäilly, että eiköhän tässä olis tarpeeks purku perustetta. Itte ainakin tulkitten asian niin, että urakoittijan omien klapien teko ja oman nurmikon leikkaus ei voi olla perusteena siirtää sopimuksen mukasta puinti urakkaa.

        Joo, kannattaisi alkaa käräjöimään mun mielestä tolla sopimuksella, jos olet todistettavasti pyytänyt kaveri tulemaan puimaan ne leipäviljat ja kaveri ei ole tullut, vaan tehnyt klapeja yms. omia joutohommiaan.
        Teletiedotkin varmaan auttaa asiaa, että näkyy kellonajat, kun olet ko. urakoitsijalle soittanut ja jos on joku kuullut puhelin keskustelusi taikka ollut mukana, kun olet käynnyt pyytämässä puimaan.
        Hiukan pimppimäinen tilanne. Sopimuksen purkukin kun maksaa sulle muuten. Miten ihmeessä tilanne nyt tällä lailla on kehittynyt?


      • tosi vittuuntunu
        Itse tiedät parhaite kirjoitti:

        Joo, kannattaisi alkaa käräjöimään mun mielestä tolla sopimuksella, jos olet todistettavasti pyytänyt kaveri tulemaan puimaan ne leipäviljat ja kaveri ei ole tullut, vaan tehnyt klapeja yms. omia joutohommiaan.
        Teletiedotkin varmaan auttaa asiaa, että näkyy kellonajat, kun olet ko. urakoitsijalle soittanut ja jos on joku kuullut puhelin keskustelusi taikka ollut mukana, kun olet käynnyt pyytämässä puimaan.
        Hiukan pimppimäinen tilanne. Sopimuksen purkukin kun maksaa sulle muuten. Miten ihmeessä tilanne nyt tällä lailla on kehittynyt?

        Tää on siis eka vuosi, kun kaverin piti hoitaa noi puinnit. Muuten puinnit meni mallikkaasti, mut nyt loppu suoralla ei vaan näytä kaveria enää jostain syystä kiinnostavan. Sama homma toisellakin urakointi sopimuksen tehneellä viljelijällä. Siäkin vehnä ollu valmista viä pitempään kun meillä, mut ei vaan urakoittija ehdi. Tolle toiselle viljelijälle kaveri oli sanonu, et hän tulee sitten kun on saanu omat hommat tehtyä ja oli muistuttanu sopimuksen pykälästä, jossa sanotaan, et heti kun mahdollista. Tuli vaan sellanen vaikutelma väkisin, et poika teki meijän kanssa sopimukset vaan sen vuaks, että sai hankittua tuareet hyvät vehkeet.

        Siinä miälessä tää on tosi vittumainen tilanne, koska me tässä useemman muun paikallisen vanhemman viljelijän kans viime kesänä pitkään mietittiin, et saako kaveri kaikki hommat hoidettua. Mut kun kyseessä oli vanhan tutun poika, joka just edellisvuonna tuli isännäks, niin tällä hommalla tavallaan haluttiin tukee nuaren isännän toimintaa, kun urakointi halujakin näytti olevan.
        Mutta nyt kyllä alkaa vaikuttaan siltä, et ei taida olla pitkä ikänen isäntä tilalla.

        Niin tota todistus puolta ei ole tullu mietittyä, Mutta jo reilu viikko sitten käytiin kaverin kotona kysymässä koska oikein ehtii puimaan, kun alkaa jo laatu kärsiin ja luultiin et puimuri on hajalla, kun seisoo vaan koto pihassa tyhjän panttina. Sano vaan et tässä on vähä muuta hommaa ja tulee kun kerkiää.
        Mukana oli kyl naapurin kaveri joka auttelee kaikenlaisissa hommissa. En tiä mut kai sekin kelpais todistajaks vaikka on mulla tavallaan hommissa.


      • Itse tiedät parhaite
        tosi vittuuntunu kirjoitti:

        Tää on siis eka vuosi, kun kaverin piti hoitaa noi puinnit. Muuten puinnit meni mallikkaasti, mut nyt loppu suoralla ei vaan näytä kaveria enää jostain syystä kiinnostavan. Sama homma toisellakin urakointi sopimuksen tehneellä viljelijällä. Siäkin vehnä ollu valmista viä pitempään kun meillä, mut ei vaan urakoittija ehdi. Tolle toiselle viljelijälle kaveri oli sanonu, et hän tulee sitten kun on saanu omat hommat tehtyä ja oli muistuttanu sopimuksen pykälästä, jossa sanotaan, et heti kun mahdollista. Tuli vaan sellanen vaikutelma väkisin, et poika teki meijän kanssa sopimukset vaan sen vuaks, että sai hankittua tuareet hyvät vehkeet.

        Siinä miälessä tää on tosi vittumainen tilanne, koska me tässä useemman muun paikallisen vanhemman viljelijän kans viime kesänä pitkään mietittiin, et saako kaveri kaikki hommat hoidettua. Mut kun kyseessä oli vanhan tutun poika, joka just edellisvuonna tuli isännäks, niin tällä hommalla tavallaan haluttiin tukee nuaren isännän toimintaa, kun urakointi halujakin näytti olevan.
        Mutta nyt kyllä alkaa vaikuttaan siltä, et ei taida olla pitkä ikänen isäntä tilalla.

        Niin tota todistus puolta ei ole tullu mietittyä, Mutta jo reilu viikko sitten käytiin kaverin kotona kysymässä koska oikein ehtii puimaan, kun alkaa jo laatu kärsiin ja luultiin et puimuri on hajalla, kun seisoo vaan koto pihassa tyhjän panttina. Sano vaan et tässä on vähä muuta hommaa ja tulee kun kerkiää.
        Mukana oli kyl naapurin kaveri joka auttelee kaikenlaisissa hommissa. En tiä mut kai sekin kelpais todistajaks vaikka on mulla tavallaan hommissa.

        Kai ne vehnät nyt jo on sentään puitu? Itse puin tänään omat vehnät, tosin sade olis lopettanut senkin puinnin, alko satamaan ihan loppumetreillä.
        Täällä on parikin kaveria alkanut urakoimaan, toinen puintia ja toinen kuivausta, saivat rahoituksen (korkotukilainat ja avustus) yhteiskäytön piikkiin ja sitten kun olis pitänyt alkaa urakoimaan, niin johan alko tökkimään. Toi kuivuriurakoija nosti taksat taivaisiin, niin kuivauksen, kuin varastoinnin osalta, että alkuperäiset sopimuksen tehneet äänesti jaloillaan. Nyt kaverit on hieman kusessa, kun ei ole omaa kuivuria ja jossain pitäisi kuivata.
        Kyllä toi sun naapurisi kelpaa todistajaksi, ainakin parempi kuin ei mitään. Pistä vaan poika ojennukseen, että oppii urakoimaan!


    • Pikkutilan isäntä

      Osta oma puimuri! Voipi olla pellolla milloin haluaa ja kykenee. Viidellä tonnilla saa jos hyvänkin. Ei kannata kallista ostaa noin vähästen peltojen takia. Ja tietenkin on hyvä hallita puimurinkorjausta tarpeen tullen.

      • Puimurinainen

        Oho ! Mun mielestä toi 130 ha ei ole mitään "noin vähästä" , ainakaan näissä Suomen puintiolosuhteissa. Paitsi , jos ne on helppoja , siis lähellä toisiaan ja jonkun kokosia lohkoja. Ei siinä ihan pikkukrapsallä pärjää ja vanha on helposti aina rikki , vaikea tilanne. Harmi , että joku on noin vastuuton toisen viljelysten suhteen , meitä on moneen junaan. Toivottavasti homma alkaa toimia paremmin.


      • Puimurinräpsäx
        Puimurinainen kirjoitti:

        Oho ! Mun mielestä toi 130 ha ei ole mitään "noin vähästä" , ainakaan näissä Suomen puintiolosuhteissa. Paitsi , jos ne on helppoja , siis lähellä toisiaan ja jonkun kokosia lohkoja. Ei siinä ihan pikkukrapsallä pärjää ja vanha on helposti aina rikki , vaikea tilanne. Harmi , että joku on noin vastuuton toisen viljelysten suhteen , meitä on moneen junaan. Toivottavasti homma alkaa toimia paremmin.

        Meillä on parikin puimurinräpsää, toinen maksoi 1200€ ja toinen 5000€, ei ole suuret rahat niissä kiinni ja puitavaa on satku ja vähän toistakin ajoittain. Nyt on molemmat ruppanat kotosalla, mutta toinen on ollut kauimmaisilla lohkoilla monet vuodet. Siis muutamalla tuhannella eurolla saa toimivia puimureita ja hyvällä tuurilla ne kestää peräti vuosia, meidän on kestäneet riittävän kauan.
        Omissa puimureissani pääomakulut n. 500€/v ja korjauksia muutama kymmenen euroa vuosittain, käytettyjä osia löytyy halvalla ja jos ei löydy, ostetaan koko riisku osiksi. Uuden jos ostaisin ja samanlaista kapasiteettia haluaisin, niin rahaa menisi n. 120000€, käytetty maksaisi n. 70000€ ja remonttia melko varmasti tiedossa. Lankomies ajelee muutaman vuoden ikäisellä "uudella" puimurilla ja tekee remonttia (sampooniin).


    • jyväfarmari69

      Jokos sen aloittajan viljat on puitu?

    • tosi vittuuntunu

      Tulihan ne viljat lopulta puitua, mutta suurimman osan viljoista pui toinen kaveri.
      Urakointisopimus purettiin melkein kaikkien sopimuksen tehneiden osalta lakimiehen avustuksella.
      Keskusteluissa tultiin siihen tulokseen, että kaveri teki meidän kanssa sopimukset ainoastaan sen takia, että sai lainan ja jotain avustuksia uuden puimurin hankintaan.

    • claas comia

      Napakka huomautus ely-keskukseen, niin saapi maksaa avustukset takaisin.

      Ja sen jälkeen muiden sopimuksen purkaneiden kesken kimpassa puimurikauppaan. Saa kait siihenki jotain avustuksia...?

      • Just näin!

        Ei se soitto Ely-keskukseen enään pahenna tilannetta. Todennäkösesti vinttaavat kaverilta avustukset takaisin. Voi tietty muistuttaa kaveria niistä pykälistä, mitä Ely-keskuksen papereissa on ja mitä on sovittu.


    • tosi vittuuntunu

      Asiasta puhuttiin lakimiehen kanssa samassa yhteydessä, kun sopimukset purettiin. Mutta lakimies oli sitä mieltä että ei vaikuta asiaan, koska kolme urakointisopimuksen tehnyttä viljelijää eivät pura eivätkä edes voi purkaa sopimusta, koska heidän kohdallaan urakoitsija täytti/täyttää sopimusehdot.
      Eli urakoitsija täyttää vaadittavat vaatimukset tästä huolimatta.
      Nyt ei enää vituta niin paljoa. Mutta niitä kolme viljelijää vituttaa nyt vieläkin enemmän, kun eivät voi purkaa sopimusta ilman sanktioita.

      • Just näin!

        Ottaisin silti yhteyttä Ely-keskukseen ja keskustelisin hieman asiasta. Niissä avustuspapereissa on nimittäin aika paljon niitä §-kohtia. Voi helpottaa niiden kolmen viljelijän vidudusta kummasti.
        On meinaan (kokemuksella) aika viddumainen pidemmän päälle tuolta pohjalta ponnistaa yhteistoiminnan muodossa, mitä tässä nyt on tullut esille. Ensi vuonna kaveri ei nimittäin enään muista lainkaan, että on saannut avustuksia yhteiskäyttöön ja entistä vaikeampi on saada puimaan.


    • ohranen

      Parempi katella itelle joku halvempi kone yksin tai yhden naapurin kanssa . Voi sitten vaikka käydä auttamassa niitä naapureita jotka vielä on sen onnettoman urakoitsijan kelkassa... Ei kannata sen enempää haaskata energiaa tuon pohtimiseen. Aika kyllä hoitelee tuommoiset "vuoden yrittäjät". Ely-keskukselle voi tietysti tehdä lyhyen neutraalin ilmoituksen ,jossa toteaa että on joutunut purkamaan sopimuksen, kun ei pystynyt urakoitsija velvoitetta täyttämään. Hyvässä tapauksessa saat lunastaa naapurin myyntiin tulleen koneen edullisesti...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      147
      2547
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      415
      2204
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2084
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      121
      1382
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1320
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1189
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1133
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1074
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe