Hyvä kulmahiomakone?

räläkä5

Kulmahiomakoneitahan on eri kokoisia mikä olisi parhain koko,jos pitää työskennellä korkealla ja katkaista putkea? 125mm 150mm vai 180mm ?

Olen itse putkialalla ja pitäisi nyt ostaa itselle kunnon rälläkkä,joka kestäisi kovaakin käyttöä bosch olisi varmaankin hyvä valinta,mutta minkä kokoinen??

180mm:kin on jo aika painava kone niiden painot sijoittuvat 4-5 kg,joka on kyllä paljon,kun pitää korkealla työskennellä.

25

9147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KKivelä
    • Rällykkä

      Kulmureissa valitse 125mm. Kevyet koneet ja laikkoja löytyy joka lähtöön. Tehoa oltava min. 1000w. Noi 150 ja 180mm laikat on pikku hiljaa poistumassa ja laikkoja huonommin saatavilla. Boschin sininen, Metabo ja Fein esim. hyviä merkkejä. Myös Dewaltilla ihan hyvät pelit. Metabo ja bosch takuu 3 vuotta.

    • kari789

      Deawaltissa on kätevää, kun laikan vaihto onnistuu ilman työkalua eli sen kiristysmutterin saa auki käsin. Tappiavain tulee kyllä mukana, mutta sitä ei tarvitse.

      • ...........

        Pikalukon saa kympillä koneeseen kuin koneeseen. Tärkeämpää on, että suojalaipan säätöön ei tarvita työkaluja.


    • Karinpoika

      Kaikissa kulmureissa laikan vaihto onnistuu käsin kun ei käytä työkalua kiristyksessäkään. Laikka aina kiinni niin et karalukko pohjaan ja laikan reunasta kääntämällä kiristys. Ja samalla tavalla auki. Ei tartte avaimia ja kestää kiinni varmasti.

    • ei rälläkällä

      Olen myös putkialalla, mutta eipä rälläkällä tule putkia katkottua, se on epämiellyttävää, meluisaa, vaarallista (laikka tartuu), tulipalon vaara, roiskeita lasipintoihin, pölyä putken sisälle, jne. Akkukäyttöiset puukkosahat ja erilaiset pyöritettävät putkileikkurit, sekä vannesahat ovat parempia.

      • Anonyymi

        Jaahas, olen itsekkin "putkirunkkari" ja kyllä 125 mm rälläkkä laulaa jokainen päivä, puukkosaha on vain purkuhommissa...

        Jotain isoa happosta putkea kun hitsailet, niin onnea vaan sen puukkosahasi kanssa, saat varmasti hienoja ja tasaisia saumoja tehtyä.


    • ............

      Pikkukoneista (125) Bosch säädettävällä kierrosluvulla on hyvä. Sopuu muiinkin hommiin tuon ansiosta. Minimi kierrokset on 3000,hyvä maalin poistoon puustakin oikealla "harjalaikalla" ym.

    • black stone

      no tiiän et monet haukkuu näitä halpis koneita mut mulla on ollu 115mm laikalla varustettu 10e black stone merkkinen rälläkkä jo 2v eikä vikoja oo ollu mut oon vaa hionu. ja jos jotain ihan katkasta tarvis niin en käyttäis halpakoneita siihen kun ne ei kestä mut katkasuun käyttäsin makita, metabo,bockh tms hyviä...

      • omatoiminikkari

        Mulla on joku kympin halpakone 115mm laikalla. Loistava peli, vielä ei ole toimintasavut tulleet pihalle. On hiottu ja katkottu omatoiminikkarina. Viimeisin askare oli kovertaa koivunkantoon petunialle toistakytäsenttiä syvä ja 30cm halkaisijaltaan pyöreä kolo. Hommasin laikan jossa on moottorisahan teräprofiili, kyllä lähti. Kulmavaihde kävi niin kuumana ettei paljain käsin voinut hetkeen koskea mutta kone toimi yskimättä. Kai noissa on laatuheittoja aika reilusti mutta eipähän ole kalllis kokeilu jos kone kyrvähtää takuun umpeuduttua. Hommat toki jää vaiheeseen kunnes saa uuden tilalle tai koneen huollosta.


    • maukka7

      kulmahioma kone polttaa sulakeen,missä mahtaa olla vika.sähkö miehet please !!?

      • sähkömies

        Kulmahiomakoneessa


      • maukka7
        sähkömies kirjoitti:

        Kulmahiomakoneessa

        minä toivoin tarkempaa tietoa.jos on kokemusta ,sähkö viasta,johdoissa ei näy vikaa, eli ei oikosulkua onko joku muu sähkö osa rikki


      • johdossa?

        Varmaan yleisin vika kulmahiomakoneissa (ja monissa muissakin sähkötyökaluissa) on että liitosjohto murtuu aivan siitä mistä menee koneen sisälle, mutta yleensä sisältä on vain 1 johdin poikki niin että ensalkuun toimii välillä ja välillä ei ja ei polta sulakettakaan kunn johdot ei siis ota yhteen... mutta jokatapauksessa kannattaa tarkastaa tämäkin mahdollisuus.


      • kari789
        maukka7 kirjoitti:

        minä toivoin tarkempaa tietoa.jos on kokemusta ,sähkö viasta,johdoissa ei näy vikaa, eli ei oikosulkua onko joku muu sähkö osa rikki

        Vika on joko verkkojohdossa tai itse koneessa.

        Yleensä verkkojohto hajoaa laitteen juuresta. Se ei välttämättä näy ulospäin.
        Tavallisemmin se on poikki, mutta voi olla myös oikosulussa.

        Irrota verkkojohto verkkokytkimestä. Jos sulake ei pala pelkällä verkkojohdolla, niin vika on koneessa.

        Kerran mun kaappari alkoi polttaa sulaketta, kun se oli edellisellä käyttökerralla saanut hieman sadepisaroita niskaansa. Avasin koneen ja puhdistin kollektorista kupariliuskojen väliin kertyneen hiilipölyn. Sen jälkeen se on toiminut.


    • sama sähkömies

      Ei saa itse avata rälläkkää. Osaamisesikaan ei riitä. Osta ennemmin uusi.

    • tohelo

      Rälläkkä on muuten kokemattomissa käsissä vaarallinen: Itselle sattui että kun sahailin betonia timanttilaikalla, terän toinen reuna osui betoniin "väärältä puolelta", ja vehje pomppasi salamannopeasti polven yläpuolelle vetäisten siihen ammottavan haavan, jonka kuitenkin itse hoitelin kuntoon. Vehje oli vanha Einhell, joka lukkiutui aina päälle kun laittoi käyntiin, ja ergonomialtaan muutenkin onneton. Eli jos joku (ei-ammattilainen) omistaa tuollaisen tappovehkeen niin kannattaa ostaa vaikka Biltemasta parillakympillä uusi, jossa on turvakahva, eli kahdesta kohtaa pitää painaa liipaisimista että pyörii.

    • uåpppp

      ....

    • uppp

      ....

    • Anonyymi

      Sanon vastaukseni että, numeron ykkösen kärkisijan on Ehdottomasti Dewalt. Vaikka se on kallis rälläkkä, mutta se on suuniteltu ja Tehty kovemman luokan ammattikäyttöön.

    • Anonyymi

      Ainakin 125 suli käsiin. Ensin ei kytkin pysynyt pohjassa lukittuna. Sittten huomasin että katkaisijan muovi on lähinnä muovailuvahaa. Ajoin sauman loppun niin että pidin peukulla pohjassa. Sitten alko sulaa hanskaan kiinni koko värkki. Ei tarvinne kertoa, mutta kerron kumminkin. Ei käynnisty enää. Voihan Brukke 125.

    • Anonyymi

      Suorahiomakone.

      • Anonyymi

        No mutta, silläpä mukava katkaista kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta, silläpä mukava katkaista kaikkea.

        Jostain hokasin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain hokasin.

        Niin, sillä hiotaan ei katkaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe