Paljonko sitä D3-vitamiinia pitää päivässä saada?

Anonyymi-ap

Jossain lukee 10 mikrogrammaa, jossain 50. Tuossakin on jo 5x ero. Liikaa jos altistuu, niin ilmeisesti hajoaa munuaiset.

113

2543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi vitamiinit käyttömäärät kerrotaan mg.
      päivä annos tapletit kpl. ei ole sitten epäselvää.

• Anonyymi

Koska tableteissa on eri vahvuuksia.

• Anonyymi

Kannattaa myös tarkistaa ja puhua oikeilla merkinnöillä. Mikrogramma on aivan eri asia kuin milligramma.
        1 milligramma on 1000 mikrogrammaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa myös tarkistaa ja puhua oikeilla merkinnöillä. Mikrogramma on aivan eri asia kuin milligramma.
        1 milligramma on 1000 mikrogrammaa.

Ystäväni söi ja sai maksa arvot pieleen kas kun ei olisi edes tarvinnut mitään vitamiineja .
        Kun menee lääkäriin ja ottaa kokeet niin näkee jos tarvitsee vitamineja, silloin jos niin on hän kirjoittaa reseptin oikeista tuotteisiin .
        Jos ei Ole puutosta niin ei tartte niitä syödä ,
        mitään muutakaan ei syödä kaiken varalle

• Anonyymi

Söin takavuosina 250 ug/pv (10 000 IU) vuoden ajan , 360 kapselin purkki.
      ( iHerbistä USA:sta sai silloin verovapaasti tilata < n. 35 euron edestä ravintolisiä.). Ei siitä ilmennyt haittoja.

• Anonyymi

Haitat voivat näkyä myöhemmin . Sitten jos tilaa ulkomailta niin ei koskaan tiedä mitä saa vai onko joku muu pilleri joka ei vaikuta mitenkään jostain perunajauhosta valmistettu. D-vitamiinin puutos näkyy kokeissa joten ei sitä itse voi päätellä milloin on puutosta . Siis moni syö kaiken varalta ja sitten tullaan akuutille apua hakemaan kun ollaan uskottu niinhin vitamiinien ja mineraalien. Etukäteen syömiseen niin kovasti
        Itse otan elektrolyytit ja jos käy selville että on jostain puutetta niin lääkäri kirjoittaa reseptin mutta eräät ne ostelevat terveyskaupasta kaikkea mitä tarjotaan . TV mainoksissa on vuosikausia pyörinyt yhden ja saman aineen mainos, naamat vaan vaihtuu. Ja eräät tilaavat .
        On usko lujassa asiaan mistä ei tiedetä mitään, kas kun Google. Ei aina selittele niin asiallisesti kun eräät luulevat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haitat voivat näkyä myöhemmin . Sitten jos tilaa ulkomailta niin ei koskaan tiedä mitä saa vai onko joku muu pilleri joka ei vaikuta mitenkään jostain perunajauhosta valmistettu. D-vitamiinin puutos näkyy kokeissa joten ei sitä itse voi päätellä milloin on puutosta . Siis moni syö kaiken varalta ja sitten tullaan akuutille apua hakemaan kun ollaan uskottu niinhin vitamiinien ja mineraalien. Etukäteen syömiseen niin kovasti
        Itse otan elektrolyytit ja jos käy selville että on jostain puutetta niin lääkäri kirjoittaa reseptin mutta eräät ne ostelevat terveyskaupasta kaikkea mitä tarjotaan . TV mainoksissa on vuosikausia pyörinyt yhden ja saman aineen mainos, naamat vaan vaihtuu. Ja eräät tilaavat .
        On usko lujassa asiaan mistä ei tiedetä mitään, kas kun Google. Ei aina selittele niin asiallisesti kun eräät luulevat

Ahaa , asenteellinen vääntäjä siellä :). Kuten selvästi tuot tuossa ilmi , näet vain kielteiset seikat , eli sen, mihin haluatkin uskoa. Sillä taktiikalla ei aina oikein pääse asioista selvyyteen.

D-vitamiinin puutos näkyy monella ihmisellä juuri noissa verikokeissa.

>Haitat voivat näkyä myöhemmin<

Niin, minä en havainnut mitään haittoja , sanoin sen jo yllä. Se jännä juttu oli, että vuosia koholla ollut maksan ALAT -arvo oli pudonnut n. 100 kieppeiltä n. 50 tasolle. No, en tiedä oliko se D-vitamiinien jättiannoksen ansiota.
        Mutta yleensä myrkylliset aineet nostavat maksaentsyymejä. Muutkin kuin viina.
        D-vitamiinin puute on yleistä näillä leveysasteilla. Eikä mikään ihme, jos ei ravinnostakaan saa D-vitamiinia paljoa - puutos on todennäköinen.

Suomessa on ollut perinteisesti merkillinen "vitamiinivihamielisyys". 70/80-luvuillakin peloteltiin vakavilla haitoilla, jos vähänkin ottaa enemmän esim. D-vitamiinia.
        Onneksi tässäkin on tapahtunut muutosta järkevämpään suuntaan.

• Anonyymi

En usko että oli hyötyäkään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahaa , asenteellinen vääntäjä siellä :). Kuten selvästi tuot tuossa ilmi , näet vain kielteiset seikat , eli sen, mihin haluatkin uskoa. Sillä taktiikalla ei aina oikein pääse asioista selvyyteen.

D-vitamiinin puutos näkyy monella ihmisellä juuri noissa verikokeissa.

>Haitat voivat näkyä myöhemmin<

Niin, minä en havainnut mitään haittoja , sanoin sen jo yllä. Se jännä juttu oli, että vuosia koholla ollut maksan ALAT -arvo oli pudonnut n. 100 kieppeiltä n. 50 tasolle. No, en tiedä oliko se D-vitamiinien jättiannoksen ansiota.
        Mutta yleensä myrkylliset aineet nostavat maksaentsyymejä. Muutkin kuin viina.
        D-vitamiinin puute on yleistä näillä leveysasteilla. Eikä mikään ihme, jos ei ravinnostakaan saa D-vitamiinia paljoa - puutos on todennäköinen.

Suomessa on ollut perinteisesti merkillinen "vitamiinivihamielisyys". 70/80-luvuillakin peloteltiin vakavilla haitoilla, jos vähänkin ottaa enemmän esim. D-vitamiinia.
        Onneksi tässäkin on tapahtunut muutosta järkevämpään suuntaan.

Kyllä lääketiede osaa nämä asiat paremmin kun joku ”terveys”firma joka aminosyras tiottetasn koko ajan
        Omapa on asia jokaisen jos on vietävissä , ja omillaan maksavat .
        Ettei vaivauduta sen enenpää ottamaan selvää näistäkin asioista , vaan vedetään hyvässä uskonsa tabletterna naamaansa .

• Anonyymi

Itse syön nyt talvisin 100mg. Suomen suositus oli pari vuotta sitten vielä 5mg ja tuo 10mg on ihan liian vähän mutta suomessa onkin ihan omat pitoisuus lukemat ja meillä ei saa puoleen vuoteen edes aurinkosta d-vitamiina. En ole ollut nyt yli 5v kipeä en ole ottanut yhtään k roketta enkä käyttänyt maskia elin ihan nomraalisti ja näin ihmisiä normaalisti enkä eristäytynyt enkä ole saanut vielä koronaa on s d-vita hyvä suoja paremi kun flussa ja k rokotteet itselle.

• Anonyymi

Tarkoitit varmaan 100 µg.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitit varmaan 100 µg.

Mikrogrammaa mg tai µg mitä kukin käyttää.

• Anonyymi

• Anonyymi

Miten ne ihmiset oikein ennen pärjäsivät ilman kaiken maailman lisukkeita. Kun ajattelee sodan aikaa ja sen jälkimaininkeja. Niin ihmiset ( naiset) tekivätkovaa työtä kotimaassa kun miehet oli rintamalla. Osasivat tehdä ruokaa vaikka mistä . Ja kaamos on ollut silloinkin pohjoisessa , mutta ihmiset silloin olivatkin työn täyteisiä ettei heillä ollut aikaa edes miettiä mitään vitamiineja. Ja hyvin harvoin ihmiset siihen aikaan kävivät lääkärissä .
        1910 - ja1930 välisenä aikana oli riisi tautia Suomessa joka johtui D vitamiinin puutteesta tai sen kyvyttömyydestä vaikuttaa elimistössä
        Ja jos niin on ettei D-vitamiini vaikuta elimistöön kuten on ajateltu niin siitä on puutetta johon lääkäri kirjoittaa sopivan lääkkeen . Joten näitä asioita on todella tutkittu ja lääkärit eivät koskaan kirjoita mitään vitamiineja jos siihen ei ole puutetta , mutta eräät ne vaan tekevät itse diagnooseja eikä ajattele miksi niitä ei helposti kirjoiteta edes ..joten tottakai voitosta kalliita purkkeja tabletteja mutta sitten kun tulee terveyden kanssa vaikeaa niin mennään lääkärille kovaa vauhtia ja jotkut eivät edes tunnusta että syövät luonnonlääkkeitä. Ja se taas aiheuttaa turhia kustannuksia kaikkine lisä kokeilujen kanssa koska syytä vikaan ei löydetä , niin että omaksi parhaaksi on aina kerrottava lääkärissä jos syö muitakin lääkkeitä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten ne ihmiset oikein ennen pärjäsivät ilman kaiken maailman lisukkeita. Kun ajattelee sodan aikaa ja sen jälkimaininkeja. Niin ihmiset ( naiset) tekivätkovaa työtä kotimaassa kun miehet oli rintamalla. Osasivat tehdä ruokaa vaikka mistä . Ja kaamos on ollut silloinkin pohjoisessa , mutta ihmiset silloin olivatkin työn täyteisiä ettei heillä ollut aikaa edes miettiä mitään vitamiineja. Ja hyvin harvoin ihmiset siihen aikaan kävivät lääkärissä .
        1910 - ja1930 välisenä aikana oli riisi tautia Suomessa joka johtui D vitamiinin puutteesta tai sen kyvyttömyydestä vaikuttaa elimistössä
        Ja jos niin on ettei D-vitamiini vaikuta elimistöön kuten on ajateltu niin siitä on puutetta johon lääkäri kirjoittaa sopivan lääkkeen . Joten näitä asioita on todella tutkittu ja lääkärit eivät koskaan kirjoita mitään vitamiineja jos siihen ei ole puutetta , mutta eräät ne vaan tekevät itse diagnooseja eikä ajattele miksi niitä ei helposti kirjoiteta edes ..joten tottakai voitosta kalliita purkkeja tabletteja mutta sitten kun tulee terveyden kanssa vaikeaa niin mennään lääkärille kovaa vauhtia ja jotkut eivät edes tunnusta että syövät luonnonlääkkeitä. Ja se taas aiheuttaa turhia kustannuksia kaikkine lisä kokeilujen kanssa koska syytä vikaan ei löydetä , niin että omaksi parhaaksi on aina kerrottava lääkärissä jos syö muitakin lääkkeitä .

Kallista? itse ostin 100 μg 150kpl d-vitmiinilisäpurkin hinta oli 4.95e tuo riittää koko talveksi kesällä en syö. Ei tolla 5e esim. lohta paljoa saa tai muita d-vitmiinipitoisia ruokia. Mutta mikä nyt on kellekin kallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika paljon oltiin pihalla ja syötiin kalaa.

Kalaahan on järvet täynnä nykyäänkin, mutta liian vaikeaa. On niin vaikeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät he pärjänneetkään. Vielä 1900-luvun puolivälissä suomalaiset olivat yksi Euroopan sairaimmista kansoista. Sen jälkeen väestön terveys on jatkuvasti parantunut. Suomalainen mies eli 1940-luvun alussa keskimäärin noin 55 vuotta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät he pärjänneetkään. Vielä 1900-luvun puolivälissä suomalaiset olivat yksi Euroopan sairaimmista kansoista. Sen jälkeen väestön terveys on jatkuvasti parantunut. Suomalainen mies eli 1940-luvun alussa keskimäärin noin 55 vuotta

Olivatko työperäisiä sairauksia enimmäkseen?

• Anonyymi kirjoitti:

Kallista? itse ostin 100 μg 150kpl d-vitmiinilisäpurkin hinta oli 4.95e tuo riittää koko talveksi kesällä en syö. Ei tolla 5e esim. lohta paljoa saa tai muita d-vitmiinipitoisia ruokia. Mutta mikä nyt on kellekin kallista.

Mistä noin halvalla saa satasta? Itse olen käyttänyt Prisman viisikymppistä, joka maksaa 120 tabun purkissa 2,09.

Yli kuuteen vuoteen ei ole ollut kuin norovirus, jota ei kyllä estä erkkikään.

• Anonyymi kirjoitti:

Muistan kuinka äitini kertoi, että kevään korvalla entisajan lapsilla oli jo ihan kauhea vitamiininpuute. Varmaan erityisesti C:n, mutta muiden myös.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisen miehen lyhyelle eliniälle 40-luvun alkupuoliskolla saattoi olla syynä lyijyn ylisaanti D-vitämiinin puutoksen sijaan.

• Anonyymi

Kerrotko sitten meille, jotta miksi etelässä asuvat ihmiset sairastuivat joukolla koronaan? Hehän saavat aurinkoa ympäri ämpäri vuoden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen tehtiin ruoka itse. Etenkin tuore kala kuului hyvin usein ruokapöytään. Nykyään syödään milloin mitäkin ja ruoka paikataan ottamalla purkista milloin mitäkin sekoitusta.

• Anonyymi

Suomen Suositus ?
        No siinähän kauppa käy kun Suomi oikein Suosittelee
        Mikä mickrobiologi niitä on suositellut ,

• Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

Mikrogramman lyhenteen voi kopioida googlesta, niin ei tarvitse sekoilla milligrammojen kanssa.

Ei ihme että ihmiset ovat sairaita kun vedetään kaiken mailman ”vitamineja” ennemmin minä uskon lääkäriin joka vielä on professorikin näissä asioissa että kaiken varalta ei tartte syödä .
        Mutta jos joku ” luonnon kauppa” niitä ehdottaa niin nämä uskoo kaiken

• Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

Muistan kuinka äitini kertoi, että kevään korvalla entisajan lapsilla oli jo ihan kauhea vitamiininpuute. Varmaan erityisesti C:n, mutta muiden myös.

Nykyään ei vitamiineista Ole kellään puutetta ne saa och ravinnosta joka sentään on aina parempi lähde kun joku nappi naamaansa

• Anonyymi

Mitään täsmällistä tietoa D-vitamiinilisän hyödyistä ei ole. Osa ihmisistä näyttää syövän mitä hyvänsä median levittämien huhujen perusteella.

• Anonyymi

Se hyöty on ihan yksilöllinen - jos ihmisellä on puutosta siitä D:stä, ravinnon tai auringonvalon karttamisen takia, niin olettaisi olevan hyötyä.

En ota koskaan aurinkoa. Kalanmaksaöljyä nielen rutkasti "kuureittain", siinä on iso annos rasvaliukoisia vitamiineja (ADE) ja tietysti ne omega-rasvahapot. Kalaakaan ei tule syötyä.

• Anonyymi

Mutta on paljon tietoa mitä d-vitamiin vaje tekee ja se myös tiedetään että kun suomessa ei saa aurinkosta d-vitamiiniä talvella niin todella mnoella on suomessa puutos tila talvisin tämän voi jokianen käydä mittautmassa ja sitten tietää itse mikä on tilalle. Itse en ole ollut nyt yli 5v kipeä eli olen huomannut tämöisen hyödyn itselläni ei tullut edes koronaa vaikka en ottanut k rokkteita enkä käyttänyt maskia. Ennen sain jonkun flunssan ja kuumetaudin vähintää joka toinen vuosi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta on paljon tietoa mitä d-vitamiin vaje tekee ja se myös tiedetään että kun suomessa ei saa aurinkosta d-vitamiiniä talvella niin todella mnoella on suomessa puutos tila talvisin tämän voi jokianen käydä mittautmassa ja sitten tietää itse mikä on tilalle. Itse en ole ollut nyt yli 5v kipeä eli olen huomannut tämöisen hyödyn itselläni ei tullut edes koronaa vaikka en ottanut k rokkteita enkä käyttänyt maskia. Ennen sain jonkun flunssan ja kuumetaudin vähintää joka toinen vuosi.

Tutkittua tietoa ei yksinkertaisesti ole. D-vitamiinitasolle ei ole edes standardisoitua mittausmenetelmää, joten eri laboratorioiden mittaustulokset voivat poiketa toisistaan merkittävästi.
        Terveysalalla vedotaaan usein yksilön ominaisuuksiin, kun ei tiedetä asioita varmasti. Saattaa, ehkä, voi, on tutkittava enemmän jne. ovat jatkuvasti käytössä.
        Terveyteen vaikuttaa niin moni seikka, että yhtä on mahdotonta nimetä ongelmien syyksi. Monipuolinen ravinto, liikunta ja uni ovat terveyden peruspilarit. Myrkkyjä esim. pesuaineiden muodossa kannattaa vältellä. Iho puhdistuu pelkällä vedellä, vaikka ihonhoitoa varten on hyllykilometreittäin erilaisia tuotteita.

• Anonyymi

Ihan niin , nykyisi on ravinokin niin korkealla tasolla että siitä dåsaa tarvitsemansa .
        Minulle on ainoastaan silloin kirjoitettu vitamiineja kun olen odottanut lasta. Ja puute huomattiin aina lääkärin taholta, itse en ole koskaan haksahtanut. Noihin mainostettuihin juttuihin. On ajateltava että miksi jotain pitää mainostaa, niin huomaa että siksi että saavat myytyä tavaraansa. Se on ainoa syy.
        Mutta nämä jotka tilailevat kaiken mailman ” terveyttä ” itselleeen eivät sitä saa, mutta haittoja niistä sitäkin enemmän .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tutkittua tietoa ei yksinkertaisesti ole. D-vitamiinitasolle ei ole edes standardisoitua mittausmenetelmää, joten eri laboratorioiden mittaustulokset voivat poiketa toisistaan merkittävästi.
        Terveysalalla vedotaaan usein yksilön ominaisuuksiin, kun ei tiedetä asioita varmasti. Saattaa, ehkä, voi, on tutkittava enemmän jne. ovat jatkuvasti käytössä.
        Terveyteen vaikuttaa niin moni seikka, että yhtä on mahdotonta nimetä ongelmien syyksi. Monipuolinen ravinto, liikunta ja uni ovat terveyden peruspilarit. Myrkkyjä esim. pesuaineiden muodossa kannattaa vältellä. Iho puhdistuu pelkällä vedellä, vaikka ihonhoitoa varten on hyllykilometreittäin erilaisia tuotteita.

Monipuolinen ravinto, liikunta ja uni ovat terveyden peruspilarit

Ja suomalaisista yli 60% ei täytä näitä kriteerejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monipuolinen ravinto, liikunta ja uni ovat terveyden peruspilarit

Ja suomalaisista yli 60% ei täytä näitä kriteerejä.

Valitettavasti totta. Turha kiire ja pätemisen tarve olisi kitkettävä pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin , nykyisi on ravinokin niin korkealla tasolla että siitä dåsaa tarvitsemansa .
        Minulle on ainoastaan silloin kirjoitettu vitamiineja kun olen odottanut lasta. Ja puute huomattiin aina lääkärin taholta, itse en ole koskaan haksahtanut. Noihin mainostettuihin juttuihin. On ajateltava että miksi jotain pitää mainostaa, niin huomaa että siksi että saavat myytyä tavaraansa. Se on ainoa syy.
        Mutta nämä jotka tilailevat kaiken mailman ” terveyttä ” itselleeen eivät sitä saa, mutta haittoja niistä sitäkin enemmän .

Ja yli 60% suomalaisista ei syö ravintoa niin että saa tarvitsemansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri haukkuu uudet D-vitamiinisuositukset – "Suomi on diabetesmaa ja se johtuu tästä"

D-vitamiinien suositusmäärää olisi pitänyt nostaa uusissa ravitsemussuosituksissa huomattavasti korkeammalle, sanoo erikoislääkäri ja kirjailija Hannu Vierola. Vähäinen vitamiinimäärä selittää Vierolan mukaan esimerkiksi sen, miksi Suomessa tavataan niin paljon diabetestä. Myös Itä-Suomen yliopiston tutkija pitää D-vitamiinimääräsuositusta liian konservatiivisena.

https://yle.fi/a/3-6865684

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkäri haukkuu uudet D-vitamiinisuositukset – "Suomi on diabetesmaa ja se johtuu tästä"

D-vitamiinien suositusmäärää olisi pitänyt nostaa uusissa ravitsemussuosituksissa huomattavasti korkeammalle, sanoo erikoislääkäri ja kirjailija Hannu Vierola. Vähäinen vitamiinimäärä selittää Vierolan mukaan esimerkiksi sen, miksi Suomessa tavataan niin paljon diabetestä. Myös Itä-Suomen yliopiston tutkija pitää D-vitamiinimääräsuositusta liian konservatiivisena.

Haiskahtaa myyntipuheelta. Lämpimissä maissa on jopa Suomea enemmän D-vitamiinin 'puutoksesta' kärsiviä, mutta diabetesta vähemmän. Sielläkin ravintotottumusten muuttuminen on lisännyt diabetesta.
        Nosta yksinkertainen peruskotiruoka kunniaan ja jätä moskat kauppaan, niin turhat murheet vähenevät. Liikunnaksi riittää lopulta varsin vähäinen päivittäinen hyötyliikunta, mutta sekin tuppaa unohtumaan autoilijoilta. Kannattaa myös kysyä pelikuvaltaan, miksi pilaan terveyteni tupakalla, alkoholilla ja kofeiinilla.

• 2020 toukokuussa luin Hesarin mielipiteistä lääkärin kirjoituksen, jonka mukaan ihmisen kannattaa saada D:tä mikrogramma painokiloaan kohden/vrk, koska siitä ei ole mitään haittaakaan (ja vitamiini melkein ilmaista), mutta hyötyä voi kyllä olla ja onpa ainakin riittävä saanti varma.

• Anonyymi kirjoitti:

Haiskahtaa myyntipuheelta. Lämpimissä maissa on jopa Suomea enemmän D-vitamiinin 'puutoksesta' kärsiviä, mutta diabetesta vähemmän. Sielläkin ravintotottumusten muuttuminen on lisännyt diabetesta.
        Nosta yksinkertainen peruskotiruoka kunniaan ja jätä moskat kauppaan, niin turhat murheet vähenevät. Liikunnaksi riittää lopulta varsin vähäinen päivittäinen hyötyliikunta, mutta sekin tuppaa unohtumaan autoilijoilta. Kannattaa myös kysyä pelikuvaltaan, miksi pilaan terveyteni tupakalla, alkoholilla ja kofeiinilla.

D-vitamiinia myömällä ei kyllä voi rikastua, ellei hurjaan ylihintaan myö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haiskahtaa myyntipuheelta...???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

D on hormoni, ei pelkkä vitamiini, ja se osallistuu
        satojen perintöteköijen toimintaan - kaikille tutun luuhomman lisäksi.
        Lääketeollisuus ei halua, että julkinen keskustelu toisi esiin puutteen tuomia ongelmia, koska D ei ole enää patentoitavissa.
        Dr. Berg

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kakkostyypin diabetes on elintasotauti ja useimmiten itse hankittu. Syödään itsensä possuksi ja ei harrasteta liikuntaa muuten, kuin löntystelemällä ruokapöytään tai kauppaan mättöä ja kaljaa ostamaan. Oikeesti ihmiset ovat nykyään niin lihavia, että eikö niitä edes yhtään hatuta katsoa peiliin.

• Anonyymi

Sait siis uuden avauksen läpi, minä en saanut.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Onko muuten purutabletti yhtä tehokas imeytymään kuin öljykapseli?
        Ainakin purutabun kanssa kannattaa varmaan ottaa jotain rasvalisää. Eli ettei sellaisenaan imeskele.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko muuten purutabletti yhtä tehokas imeytymään kuin öljykapseli?
        Ainakin purutabun kanssa kannattaa varmaan ottaa jotain rasvalisää. Eli ettei sellaisenaan imeskele.

Näyttäisi nielaistavissa kapseleissa olevan usein oliiviöljyä liuottimena.

• Anonyymi

Myös imeytyminen on yksilöllistä. Itse vedän 200 mg:tä, Ei mitään kielteisiä sivuvaikutuksia. Pelkkä brenkku haittaa sisäelimiä enemmän kuin d-vitamiinin "yliannostus".

• Anonyymi

Aivan.
        Hiljattain oli tutkimus, jossa todettiin, ettei lihavilla (= esim. minä,110 kg) D-vitamiini tepsi yhtä hyvin kuin normaalipainoisilla, eli nostaa kannattaa annosta. (Jotenkin se rasvakudos "jemmaa" vitamiinia..)

• Anonyymi

Mikrogramma (µg) ; Milligramma (mg). Jos tosiaan tunkisit napaasi 200 milligrammaa D-vitamiinia, siitä alkaisi tulla vakavia oireita! Milligramma on gramman miljoonasosa. Mikrogramma on tuhannesosa milligrammasta. Suhde on sama kuin jos ottaisit yskänlääkettä yhden millilitran sijaan kokonaisen litran!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikrogramma (µg) ; Milligramma (mg). Jos tosiaan tunkisit napaasi 200 milligrammaa D-vitamiinia, siitä alkaisi tulla vakavia oireita! Milligramma on gramman miljoonasosa. Mikrogramma on tuhannesosa milligrammasta. Suhde on sama kuin jos ottaisit yskänlääkettä yhden millilitran sijaan kokonaisen litran!

Kenen koneessa on toi ygy, mitä häh?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Milligramma on gramman miljoonasosa."

Heh. Kerrataanpa vielä kerran

https://fi.wikipedia.org/wiki/SI-etuliite
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilogramma

Milli on siis tuhannesosa (10⁻³) grammasta (10⁰).

µ-merkin saa kirjoitettua suomalaisella näppäimistöllä (riippuen käyttöjärjestelmästä) AltGr + m -yhdistelmällä.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Keijo-rypsiöljyäkin saa näköjään D-vitamoituna. On kylläkin tehottomampaa D2-vitamiinia. Tulee tosin vain paistoöljynä käytettyä, joten voipi vitamiinit kuolla kuumennuksessa.

• "Keijo", heh. Keke! 🤣

• Anonyymi

Kuuluuko tämä sarjaan ihana Raimo kermajäätelö?

• Anonyymi

Rypsiöljyt menevät ovien saranoihin.

• Anonyymi

Varsinkin demareille ja vihreille etenkin elokapinallisille suositellaan tutkimuksen mukaan 300Mg/vrk varmuuden varalle

• Anonyymi

Älä ihmeessä tuputa tuota milligrammamäärää (Mg) mikrogrammojen sijaan; se on tuhatkertainen annos! Joku vielä uskoo sinua ja kuolla kupsahtaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä ihmeessä tuputa tuota milligrammamäärää (Mg) mikrogrammojen sijaan; se on tuhatkertainen annos! Joku vielä uskoo sinua ja kuolla kupsahtaa!

Isolla Mg ei ole milligramma vaan megagramma eli 1000kg. Siinä olisi nähtävää, kun joku yrittäisi syödä 300Mg eli 300 tonnia päivässä. Esim. tavallisia 30 mikrogramman pillereitä pitäisi niellä 10 biljoonaa kpl. Jos kurkusta menisi alas purkillinen (100 kpl) sekunnissa, projektiin kuluisi yli 3000 vuotta. Varmasti siihen kuolla kupsahtaisi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Demarit ja vihreät kyseessä tässä nyt vain

• Anonyymi

D-vitamiinin virallisen saantisuosituksen pitää kai olla niin matala ettei kukaan VARMASTI saa oireita yliannostuksesta. Olen useamman vuoden syönyt 50 mikrogrammaa/vrk ja ainakin sen D25-testin mukaan saanti on kohdallaan eli sen suosituksen sisällä lähempänä ylä- kuin alarajaa. Turvallisesta määrästä on erimielisyyksiä mutta raja on kai jossain 100-250 mikrogrammaa/vrk.

• Anonyymi

Huvittavaa miten Suomessa edelleen D-vitamiinin saantisuositus on 10-20 mikrogrammaa päivässä. Maailman johtavat D-vitamiiniasiantuntijat tuntuvat olevan sitä mieltä että 100 mikrogrammaa on ehdoton minimi ja hyvä määrä olisi 200-250 mikrogramma päivässä. Itse olen ottanut jo muutaman vuoden ajan 200 mikrogrammaa päivässä ja mitään haittavaikutuksia en kyllä ole havainnut, päinvastoin. Tuntuu että flunssa tarttuu harvemmin nykyään.

• Anonyymi

Uvb-valon tuottama luonnollinen D on paras. Purkki D kalkkeuttaa suonet, eikä ehkäise osteoporoosia tai mitään muutakaan.

• Anonyymi

Kannattaa ottaa D3:sta K2-vitamiinin kanssa, joka kertoo kalkeille, että takaisin luihin. Nykyään näkee paljon näitä samassa pillerissä.

• Anonyymi

Apteekissa D-vitamiini maksaa 5-6 kertaa enemmän kuin ruokakaupoissa. Yleensä ostan ruokakaupoista sitä missä on 50

• Anonyymi

Mä oon seuraillut ja naukkailenkin kaikenlaisia ravintolisiä. Karkea yleissääntö on kun annos on 700 % eli 7 x suurempi kuin päivän suositus. Se alkaa olemaan liikaa. Saattaa 500 % olla jo liikaa jos joka päivä käyttää. Tässä on linkki missä on paljon infoa. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01300 . Itse mietin siten että 200-300% päivässä on vielä ihan ok määrä sitä sun tätä.

Alkoholi ja kahvi heikentävät vitamiinien imeytymistä. Kahvinjuonnin jälkeen kannattaa siis odottaa 1 h ennen vitamiineja. Kalsium on D-vitamiinin ystävä eli valmiste mikä sisältää molemmat on paras. Kalsium on kuitenkin muiden vitamiinien ja etenkin raudan vihollinen. Olen törmännyt netissä tietoon että kalsiumin ja muiden valmisteiden (D poikkeus) välillä kannattaa pitää jopa 4 tunnin tauko, jotta vitamiinien ja hivenaineiden imeytyminen ei häiriytyisi. En kuitenkaan välitä tästä säännöstä silloin jos ravintoni sattuu sisältämään kalsiumia.

Henkilöllä voi olla jokin diagnosoimaton imeytymishäiriö, mistäs sitä tietää. Siksikin vitamiineja voi ottaa enemmän kuin 100 % edestä. Ruuastakin saa jonkin verran vitamiineja mutta itse en jaksa yksinkertaisesti perehtyä siihen taikka peilata ruokavaliotani nauttimiini valmisteisiin.

• Anonyymi

Mä jatkan vielä että saan valmisteista 65 mikrogrammaa päivässä joista 50 saan samalla kun nautin kalsiumia. Kalsiumin saantini on vain hieman yli 100 %:n koska koen että sen saannin suhteen on oltava maltillinen. Sitä en ulkoa muista onko kalsiumsuositus mikro-, vai milligrammoina. Sanoisin että milligrammoina. Suositus on 800-900 ja saan sitä päivittäin valmisteista 1000. Ravinnosta vain muutaman tai muutaman kymmenen. Pillereitä ei kannata halkaista paitsi jos ne on määrä pureskella tai imeä.

Itselläni on rautatabletteja mitkä kuitenkin halkaisen. Kun olen käyttänyt purkkini loppuun niin tulen ostamaan miedompaa valmistetta mitkä nielen halkaisematta. Netin ohjeiden mukaan rautaa voi ottaa hillitysti siksi koska se tekee hyvää jos elimistö ikään kuin janoaa sitä. Tämä liittynee siihen että rauta imeytyy tällöin tehokkaammin. Voi rautaa ottaa reilumminkin. Naisilla on verenvuotoa ja raudansaannin tärkeys korostuu. Vaikka naisten kohdalla puhutaan juuri raudasta, niin eiköhän vuotojen mukana elimistöstä poistu lisäksi muitakin rakennusaineita.

Miehillä on keskimäärin enemmän massaa kuin naisilla mutta koska naisilla on vuotoja niin sanoisin että saantisuositukset lienevät melko lähellä toisiaan kummallakin ryhmällä. Mikä tahansa elimistöön tai psyykkeeseen kohdistuva rasite vaatii rakennuspalikoita, mitkä on syytä korvata erinäisillä valmisteilla. Lisääntyminen on tästä selkein esimerkki.

• Anonyymi

Suomessa on ihan liian pienet suositus määrät, verrattaen esim jenkkeihin. Toki rapakon takanahan on kaikki suurempaa. Mutta faktahan se on, että normaali vuosian Suomessa ei saa auringon voimasta tarpeeksi d- vitamiinia. Ei edes tänä vuonna kun se ei varastoidu elimistöön.Itse nappaan kyllä ihan surutta 50 tai välillä jopa satasta.

• Anonyymi

Sama keinotekoinen D3paska jota ihmisille myydään "ravintolisänä" on yleinen rotanmyrkky.

• Anonyymi

Pillereillä ei ollut mitään vaikutusta, Tilasin pari vuotta sitten netistä D vitamiini lampun jota olen käyttänyt syksyisin ja talvisin. Hyvin toiminut

• Anonyymi

D vitamiinin puutos liittyy vahvasti lisääntyneeseen riskiin sairastua useisiin sairauksiin. Näitä sairauksia ovat astma, psoriaasi ja reuma. niveltulehdus, riisitauti ja tuberkuloosi.
      Kaikille sairaalamme potilaille on heinäkuusta 2011 lähtien rutiininomaisesti seulottu D-vitamiinin puutos, ja heille on tarjottu lisäravinteita puutoksen korjaamiseksi. Yhteenvetona voidaan todeta, että pitkäaikainen D3-vitamiinilisä annoksilla, jotka vaihtelevat 5000–50 000 IU/vrk, näyttää olevan turvallinen. (PubMed)

• Anonyymi

Auttaa psoriin, otan 100mg päivässä talvisin.
      Vaaroista paljon mediat kertovat, mutta kuinka moni on saanut haittoja d-vitamiinin yliannostuksesta? Auringostakin voi kai sitten saada yliannostuksen?

• Anonyymi

100 ug...

• Anonyymi

40/50 luvuilla lapsia kuoli paljon Euroopassa d-vitamiiniin

• Anonyymi

vitamiinit on myrkkyä myös,, muistakaa, siis vaarallista syödä..

• Anonyymi

Vegaanit voivat tarvita D- vitamiinia purkista, koska kasviruuissa sitä on hyvin vähän. Muuten ruuasta kuten kalasta, maitotuotteista ja ravintorasvoista saa riittävästi.

• Anonyymi

Ei saa ite otan päivässä 100 ug. Kuka syö kalaa joka päivä?

• Anonyymi

Vaikka tutkitusti D vitamiinista ei todistettavaa näyttöä niin yli 75 vuotiaat, vähän ulkoilevat, peitetysti pukeutuvat ja tummaihoiset tarvitsevat 20 mikrogrammaa vrk.

• Anonyymi

Itsellä loppu flunnsat 5v sitten kun aloin symään d-vitmiini lisää ei ole edes koronaa tullut vaikka en ottanut k rokoteita enkä ole käyttänyt maskia.

• Anonyymi

50 tai 100 ovat oikeampia lukuja.

• Anonyymi

SILLOIN JOS MUNUAISET HAJOAA !! Se luokitellaan ROTAN MYRKYKSI !! Eli ei ole IHMISILLE SOPIVAA, vaikka olisi ilmaista !! Normaali ihmiselle sopivaa on ruisleipä eli " vanikka " Päälle maitoa tahi piimää. Pää ruokana tietenkin sianliha paistia tahi läski soossia. Näillä ruuvilla ei kenkää livetä, vaikka olisi talvinen liukas sää.

Nimimerkki : SON JUSTIINSA NÄIN !

• Anonyymi

Miten saat maidon pysymään leivän päällä

• Anonyymi

Joskus kaupassa valikoimaa katselin, ja vaihtoehtoja oli liikaa. Mitään "virallista vaihtoehtoa" ei ole kukaan esittänyt. Kun ei tiedä, niin on parempi olla ottamatta.

• Anonyymi

Itse syön lisäannosta 50 mikrogramma vuorokaudessa. Olen satakiloinen mies. Ei ole munuaisvikaa tullut viidessä vuodessa.
      Eräs tuntemani nainen n. 50 kg. kertoo syövänsä saman määrän. Hänkin yhä perusterve.

Mielestäni pitäisi kyllä noissa suosituksissa ja muissa ottaa huomioon sitä, että paljonko ihminen painaa ja mitä tekee päivät pitkät. Sängyssä sisällä makaavalle kevyelle anorektikkoneidolle riittää varmasti pienempi annos kuin raavasta työtä tekevälle isolle miehelle.

• Anonyymi

Ottakaa D 50ug päivässä , hyvä yleisohje. Terv ammattilainen

• Anonyymi

Purkki D haurastuttaa luut, jäykistää nivelet ja kovettaa suonet.

• Anonyymi

"Auringon salainen ase on UVB-säteily, joka saa iholla aikaan D-vitamiinin tuotannon. Kesäaurinkoa tarvitaan vain 10–15 minuuttia muutaman kerran viikossa käsiin, käsivarsiin ja kasvoihin – ja D-vitamiinia riittää jonkin aikaa myös talvivarastoon."

• Anonyymi

"D-vitamiinivalmisteena suositellaan D3-muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen. D3-vitamiini eristetään lampaan villasta, kun taas D2-vitamiini saadaan hiivasta. D3-valmisteissa D-vitamiinin imeytyminen on tehokkaampaa ja sen vuoksi D3-vitamiini on teholtaan parempi kuin D2-vitamiini."

• Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

> Purkki D haurastuttaa luut, jäykistää nivelet ja kovettaa suonet.

Yli 60-vuotiaiden mielestä kaikenlaiset lääkkeet tekevät nivelvaivoja, ja siksi välttelevät monia lääkärin määräämiä lääkkeitä. Todellisuudessa polvet ja lonkat vaan ikäportaiden myötä toimivat entistä huonommin.

Ei se mistään D-vitamiinista johdu, että rustot kuluvat ja katoavat nivelistä.

• Anonyymi

Mulle on lääkäri sanonut että olen sen verran iso että voin syödä 100 mikrogrammaa jopa 150 per päivä. Satasta olen syönyt. Miksi siinä pitäisi näkyä jotain haittoja?

• Anonyymi

"Jos aurinkoa ottaa saadakseen D-vitamiinia, ei pidä käyttää aurinkovoiteita, jotka estävät D-vitamiinin synteesille välttämättömän UVB-säteilyn pääsemisen iholle. Ulkona kesällä työskentelevien oikea asu on suojaava vaatetus ja lierihattu."

• Anonyymi

D-vitamiinilisää ei tarvita, jos ruokavaliosi sisältää sitä riittävästi. Esim. syöt kalaa, kananmunia, käytät d-vitaminoituja maitotuotteita jne. Syksyn ja talven aikana voi varmistella saannin purkista, jos ruokavalio on puutteellinen, mutta annoksen ei tarvitse olla suuri. 10-50 ug on tarpeeksi. Jos haluaa viimeisen päälle varmistaa tilanteen, voi käydä ottamassa verikokeen, jolla voi selvittää muutkin vitamiiniarvot.

• Anonyymi

D-vitaminiiniä tarvitsevat kaikki pohjoisen maissa! ei riitä oikea ruoka ja aurinko.

• Anonyymi

Nämä suositukset on jotenkin ihmeellisiä. Kaikille samat, vaikka ihmiset syö luonnostaan aivan eri määriä. On eri pinta-ala, tilavuus ja paino. 50kg tai 150kg, molemmille sama suositus.

• Anonyymi
      • Anonyymi

"Sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä käyttäjien kanssa."

Vai että "asiantuntijat" ja "käyttäjä". Eli kaupallista paskaa suomeksi.

• Anonyymi

Talvella 50-100 mikrogrammaa/pv, kesällä 50 mikrogrammaa. Näin neuvoi lääkäri ja niin olen vuosikaudet tehnyt. Ei mitään ongelmaa munuaisissa(kaan). Kannattaa myös pitää 1-2 kk tauko vuosittain lisäravinteissa.

• Anonyymi

Sanoisin, että 3.

• Anonyymi

Jengi syö varmaan liiksa vitamiineja kun lääkärit ja hoitajat sekä vuodepaikat loppuu kesken muaha buaha

• Anonyymi

Päättäkää SAATANA TUO E3S ITE.

• Anonyymi

Kertokaas nyt vielä pitääkö d-vitamiini nauttia öljyyn pakattuna kapselina vai imeytykö nuo "kuivat" nappulat yhtä hyvin?

• Anonyymi

Kuivat tabletit olisi kai hyvä ottaa pienen rasva- tai öljyannoksen kanssa. Öljykapselit ovat kalliimpia ja ehkä toimivat ilman ruokarasvaa.

• Anonyymi

Suositukset niin alhaisia, että nippa nappa vältytään riisitaudilta. Lääketeollisuus ja lääkärit kun tarvitsevat asiakkaita eli rahaa.

• Anonyymi

Painan 67 kiloa ja liikun säännöllisesti ainakin tunnin päivässä kävelen hyvää vauhtia. Syön yleensä terveellisesti (väh. 2 x viikossa kalaa jossain muodossa, litkin D-vitaminoitua maitoa n. 3 -4 dl päivä, aamuisin aina joghurtin, hedelmiä paljon, vihanneksia liian vähän?, marjoja tarpeeksi, tummaa leipää, harvoin vaaleaa). Meillä syödään kotiruokaa ja hyvin harvoin ostetaan mitään valmista. Pikaruokapaikoissa käydään ehkä kerran vuodessa. Tummaa lihaa syön vähän, joten syön rautaa purkista. No mulla oli rintasyöpä ja tod. näköisesti estolääkitys haurastutti luita sekä mun äidillä ja äidin äidillä oli osteoporoosi. Sukuvika se on, jos suksi ei luista ja mäkin sain sen. Käyn säännöllisesti lääkärissä osteoporoosilääkityksen vuoksi ja verikokeissa väh. vuoden välein. Lääkärin suositus on 1000 mg kalsiumia ja 20 mikrog D3 vitaminnia. Reseptillä saan Calscichew Fortea ja otan niitä 1 tabletin aamuin illoin.

Toi riittänee mulle hyvin, koska verikokeet ovat aina olleet ok! D-vitamiinin saanti on jokaisella hyvin yksilöllinen. Kaikkein viisainta olisi käydä verikokeissa, jos epäilee saavansa liian vähän/paljon D-vitamiinia.

• Anonyymi

50 mikrogrammaa on turvallinen normaalipainoiselle aikuiselle vaikka ympäri koko vuoden päivittäin. jos on alipainoinen en ole varma.

• Anonyymi

Onko kilpirauhasen käypähoitoon kelpuutettu luontaiset hoidot .

• Anonyymi

Hommasin oliiviöljyyn pakattua 100ug Sanasolia 150 kpl purkin. Vähän yli kympin maksoi. Jos niillä talven yli kokeilisi pärjätä.

• Anonyymi

Onko sinulla todettu puutos D vitamiinista .
      Siis ei sitä tarvitse syödä jos ei Ole puutosta kun syö hyvin ja ulkoilee niin se Kyllä riittää .
      Ihme vimma ihmisillä vetää erilaisia vitaminerna naamaansa miten oikein kuvittelet kehosi toimii

• Anonyymi

20ug 1 kapseli vuorokaudessa. Ilmoitettua suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää.
      100ug 1 kapseli vuorokaudessa. Ilmoitettua suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää.
      Jännä kun kaikissa purkeissa lukee sama teksti pitoisuudesta huolimatta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe