Olen kauan haaveillut, että joskus ottaisin tulevaisuudessa hieman isomman koiran nykyisen seuraksi ja mustaterrieri on vaikuttanut kaikin puolin kiinnostavalta. Kertokaapa kokemuksianne kyseisestä rodusta, etenkin minkäluonteisia koiria olet tavannut ja onko eroja narttujen ja urosten luonteissa. Olisi kiva kuulla myös millaisia koulutettavia ovat. Perusasioita rodusta tiedän, sillä serkullani on mustis. Ja ei kiitos vastauksia tyyliin: mustaterrierihän ei ole varsinainen terrieri..
Kiitos etukäteen henkilöille , jotka viitsivät vastata asiallisesti.
Kokemuksia mustaterrieristä?
11
6716
Vastaukset
- Lumipallo
Käy katsomassa täältä, taitaa olla kattavin sivu netissä. http://www.mustaterrieri.com
Käyn siellä usein ihan huvikseni lueskelemassa ja kuvia katsomassa. Haluaisin itsekin mustaterrierin, mutta pelkään, että sen osaisi kouluttaa sitä kunnolla.- Nappis
Olen kyllä jo useampaan otteeseen tutkinut kyseisiä sivuja ja tutkinut lukuisia muitakin sivuja sekä lukenut kirjoista rodusta. Siksi kaipailen nimenomaan henkilökohtaisia kokemuksia kyseisestä rodusta.
Itse olisin mahdollisesti ottanut mustaterrierin jos olisin asunut yksin mutta avollani ei ollut kokemusta koirista niin otimme aluksi "helpomman" koiran, jonka kanssa hän saa opetella koiranelämää :)
- Koirala
Olisi ollut hyvä tietää millä rodulla olette opetelleet. Olen yksi mustaterrierien ihailijoita. Olen ollut rodun kanssa tekemisissä Suomessa ja alkuperämaassa Venäjällä. Jos uskotte pystyvänne hallitsemaan suurta voimakasluonteista vartioivaa koiraa niin voitte ottaa uroksen ja jopa Venäjäntuontia. Jos on vähänkään epäilyä ettei hallinta olikein täysin vielä suju niin ottakaa narttu ja näitä Suomessa jo kauemmin olleista suvuista. Ne ovat hyvin lempeitä lapsillekin ja pennusta asti totutettuna myös vieraille lapsille. Venäläiset varsinkin urokset saattaa olla joskus aika teräviä. Suomalaisissakin on ikävä kyllä alkanut olla jopa arkoja yksilöitä (pelkopurijoita). Liikunta on niille hyvin tärkeä ja erilaiset aivotyöt ja reviiri.
- Nappis
Olen touhunnut erilaisten ja erirotuisten koirien kanssa omien koirien lisäksi. Nyt luonani asustelee lk collie kun dalmisvanhus jäi vanhempieni luo muuttaessani. Dalmis nyt on ollut helppo kouluttaa mutta luonteeltaan itsepäinen ja toisinaan vaikea motivoitava. Lisäksi kyseinen dallu on luonteeltaan hieman arvaamaton, sen takia on saanut noudattaa aina tiettyä varovaisuutta. Ei pidä vieraista eikä vieraista lapsista, oman perheen koira. Lk collie taas on aivan toisenlainen, selvästi pehmeämpi luonteeltaan ja muutenkin mukava jokapaikan höylä, jonka kanssa voi mennä minne vain.
- musta
Nappis kirjoitti:
Olen touhunnut erilaisten ja erirotuisten koirien kanssa omien koirien lisäksi. Nyt luonani asustelee lk collie kun dalmisvanhus jäi vanhempieni luo muuttaessani. Dalmis nyt on ollut helppo kouluttaa mutta luonteeltaan itsepäinen ja toisinaan vaikea motivoitava. Lisäksi kyseinen dallu on luonteeltaan hieman arvaamaton, sen takia on saanut noudattaa aina tiettyä varovaisuutta. Ei pidä vieraista eikä vieraista lapsista, oman perheen koira. Lk collie taas on aivan toisenlainen, selvästi pehmeämpi luonteeltaan ja muutenkin mukava jokapaikan höylä, jonka kanssa voi mennä minne vain.
Olen myös ollut mustan omistaja aikoinaan. Tervettä koiraa kannattaa kysellä terveestä suvusta. Lisäksi rotu vaatii EHDOTONTA koulutusta ja johdonmukaisuutta sekä urokset ja nartut. Rotu omistautuu omilleen täysin ja on erittäin lojaali isännälleen/emännälleen, mutta vartioiva ominaisuus tekee mustasta viehättävän ja haasteellisen koiran. Jollei sen asian kanssa ole valmis elämään, ei kannata ottaa mustaa taloon. Musta vaatii liikuntaa ja toimintaa. Se on työkoira. Lisäksi turkki vaatii paljon hoitoa ja sitä pinta-alaahan on... Mustapentua kuten colliepentuakin pitää kuljettaa jo pikkupennusta joka paikassa mukana, niin siitkin tulee joka paikan höylä. Collie on erittäin herkkä pitkälti laumavietillä ja saalisvietillä toimiva rotu. Mustalla taas ei ole mitään tarvetta miellyttää tai pysyä omistajansa lähellä esim. metsässä ellei asian kanssa tee erikseen töitä. Jos muita on läsnä, se vartioi, jopa omistajansa moppia.
Lk-collie on hyvä pennun kouluttaja, mikäli osaa itse tavat. Collien mukana on myös hyvä oppia suhtautumaan ihmisiin. Kuljeta silti mustaa paljon yksi jo pennusta alkaen. Saat luotua siihen paremman suhteen. Suuri koira suurella sydämellä, mutta vaatii paljon vastuuta ja työtä. Erittäin hieno rotu, jos löydät hyvän ja terveen yksilön fyysisesti ja psyykkisesti. Suosittelen. - Nappis
musta kirjoitti:
Olen myös ollut mustan omistaja aikoinaan. Tervettä koiraa kannattaa kysellä terveestä suvusta. Lisäksi rotu vaatii EHDOTONTA koulutusta ja johdonmukaisuutta sekä urokset ja nartut. Rotu omistautuu omilleen täysin ja on erittäin lojaali isännälleen/emännälleen, mutta vartioiva ominaisuus tekee mustasta viehättävän ja haasteellisen koiran. Jollei sen asian kanssa ole valmis elämään, ei kannata ottaa mustaa taloon. Musta vaatii liikuntaa ja toimintaa. Se on työkoira. Lisäksi turkki vaatii paljon hoitoa ja sitä pinta-alaahan on... Mustapentua kuten colliepentuakin pitää kuljettaa jo pikkupennusta joka paikassa mukana, niin siitkin tulee joka paikan höylä. Collie on erittäin herkkä pitkälti laumavietillä ja saalisvietillä toimiva rotu. Mustalla taas ei ole mitään tarvetta miellyttää tai pysyä omistajansa lähellä esim. metsässä ellei asian kanssa tee erikseen töitä. Jos muita on läsnä, se vartioi, jopa omistajansa moppia.
Lk-collie on hyvä pennun kouluttaja, mikäli osaa itse tavat. Collien mukana on myös hyvä oppia suhtautumaan ihmisiin. Kuljeta silti mustaa paljon yksi jo pennusta alkaen. Saat luotua siihen paremman suhteen. Suuri koira suurella sydämellä, mutta vaatii paljon vastuuta ja työtä. Erittäin hieno rotu, jos löydät hyvän ja terveen yksilön fyysisesti ja psyykkisesti. Suosittelen.Sillä asenteella olen lähtenyt liikenteelle, että nykynen kakara (collie) koulutetaan kunnolla ja sitten on mukavampi joskus ottaa se toinen koissu kaveriksi. Tämä collie on hyvin sosiaalistettu ja kilpailuun tähtäävässä tottisryhmässä harjoittelemme. Kyllä siitä toisestakin koirulista harrastuskoira tulisi :)
Serkkuni mustiksella on mukava luonne. Ei turhista hermoile tai hauku mitään olemattomia vaan uhkuu itsevarmuutta. Hetken katsoo ketäs vieraita tuli mutta sitten häntä vispaa ja rapsutukset kelpaa.
Kiitos vastauksista. Kaikessa rauhassa mietin mustis asiaa sillä minulla ei ole mitään hoppua, odottelen ensin että nykyinen koiruli kasvaa ja sen kanssa kokeilemme kaikenlaista. - Lumipallo
musta kirjoitti:
Lk-collie on hyvä pennun kouluttaja, mikäli osaa itse tavat. Collien mukana on myös hyvä oppia suhtautumaan ihmisiin. Kuljeta silti mustaa paljon yksi jo pennusta alkaen. Saat luotua siihen paremman suhteen. Suuri koira suurella sydämellä, mutta vaatii paljon vastuuta ja työtä. Erittäin hieno rotu, jos löydät hyvän ja terveen yksilön fyysisesti ja psyykkisesti. Suosittelen.Tuolla näytti nyt olevan pikkuisia myynnissä :)
http://www.mustaterrieri.com
sieltä etusivulta bongasin linkin. - Nappis
Lumipallo kirjoitti:
Tuolla näytti nyt olevan pikkuisia myynnissä :)
http://www.mustaterrieri.com
sieltä etusivulta bongasin linkin.Sielläpä ovat sitten myynnissä :) Kyllä sitä joskus kerkeää oman lakunenän saada mikäli siihen ratkaisuun päädyn.
- Lumipallo
Nappis kirjoitti:
Sielläpä ovat sitten myynnissä :) Kyllä sitä joskus kerkeää oman lakunenän saada mikäli siihen ratkaisuun päädyn.
Ajattelin vaan että jos olisit kiinnostunut. Ja kun huomasin ilmotuksen niin ajattelin että kerron siitä.
- Nappis
Lumipallo kirjoitti:
Ajattelin vaan että jos olisit kiinnostunut. Ja kun huomasin ilmotuksen niin ajattelin että kerron siitä.
Olet ystävällinen ja avulias ;)
- musta
musta kirjoitti:
Lk-collie on hyvä pennun kouluttaja, mikäli osaa itse tavat. Collien mukana on myös hyvä oppia suhtautumaan ihmisiin. Kuljeta silti mustaa paljon yksi jo pennusta alkaen. Saat luotua siihen paremman suhteen. Suuri koira suurella sydämellä, mutta vaatii paljon vastuuta ja työtä. Erittäin hieno rotu, jos löydät hyvän ja terveen yksilön fyysisesti ja psyykkisesti. Suosittelen.Piti vielä lisätä muutama sana kovuudesta ja sukupuolten välisestä erosta.
Itselläni oli narttu ja olin paljon tekemisissä nartun veljien ja isän kanssa. Yllätys, yllätys, narttuni oli porukan kovin. Ystäväni nartut olivat myös kovempia kuin tuntemani urokset. Ja älykkäämpiä... Siinä missä pojat väistyivät takavasemmalle metsässä tyttöni meni kuviteltua (?) uhkaa vastaan, että anna tulla vaan, kyllä täältä pesee!!! Muutamia kertoja se (tyhmä..) juoksi satasella portaita alas päin ovea, kun joku olikin sulkenut sen. Ravisti vain päätään ja jatkoi matkaa. Erittäin tasapainoinen tyttö.
Silti, vaikka pojat olivat pehmeämpiä, kaikilla oli omien ihmisten, alueen ja omaisuuden vartiointi voimakasta. Sen sai joskus varkaatkin tuntea nahoissaan... pentueen iskä oli päättänyt, että täältähän ette vie mitään! Olisi pitänyt nähdä ne ilmeet, kun kattoluukusta laskeuduttuaan varkailla olikin musta risuparta kauniine valkoisine hampaine vastassa!!! Poistuivat yhtä vilkkaasti samasta luukusta ulos. Joten pehmeämmätkin mustat vartioivat voimakkaasti. Ja parhaiten mustan saa koulutettua ehdottomalla johdonmukaisuudella ja saalisviettiä hyväksi käyttäen. Ruokapalkka toimii joillakin yksilöillä.
Kerrottakoon vielä, että kolmen kuukauden ikäisenä narttupentuni päätti sinnikkäästi puolustaa vanhaa collieurostani, joka oli haastanut inhoamansa boxeriuroksen. Pentu hyökkäsi boxeriraukan poskeen roikkumaan pahasti äristen... Voi boxeriraukkaa. Oli kyllä niin hämmentynyt, ettei tiennyt mitä tehdä. Me omistajat päästimme sen pinteestä. Uroksen isäntä hiukan hymyili terhakasta naista ;-)
Niin ja kaikki pojat ja tytöt veivät loppuun asti saalisvietillään mm. siilien yms. tappamisen. Mitä enemmän sattuu, sitä enemmän kaydään kiinni (siilin piikithän eivät mitään pehmoisia ole) ja tämä kaikki tapahtuu alta aikayksikön. Siihenkin tulee varautua. Mustan hihnasta pidetään KIINNI (vaikka se olisikin löysällä eikä näkyvillä ole mitään ihmeellistä), kun collien hihna on muodon vuoksi kädessä.
Menepä joskus mustalauman kanssa metsälenkille. Ovat siinä suunnistajat ja marjastajat ihmeissään, kun mustalaumassa tyhmyys tiivistyy. Eli aina on oltava silmät selässäkin. Mustan omistajalla on valtava vastuu. Silti suosittelen, jos on siihen kaikkeen valmis :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752