Yli 3500kg trailerit?

Flipperiukkeli vielä

Moi,

olen harkitsemassa 3700kg veneen ostoa. Suomessa tuntuu tehdasvalmisteiset trailerit loppuavan 3500kg sarjaan (kantavuus n.2750kg). Onko niin, ettei 3700kg painoluokkaa voi enää suomessa traikulla kuljettaa? Vaatii siis rekkakuljetuksen?

Mitähän venekerhoilla muuten maksaa tuon kokoisen veneen (9m) nosto ja siirto pukeille?

T: Flipper 630ht olisi myynnissä..

18

7349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uueiuewopo

      Taitaa lähinnä autojen "vetokyky" loppua, siis ainakin laillisesti...

      Nostamisen hinta riippuu tietty paljon paikasta, Täällä Turun seudulla 3-4000kg paatin nosto telakalla on suunnilleen 300 euroa.

      • Hui.hitto

        Kannattaa varmaan hiukan kilpailuttaa telakoita, jos tuollaisia hintoja joutuu telakalla maksamaan.


    • cececece

      Se olis jo O3-luokan perävaunu (3500-10000 kg). Eikä sellasta tietääkseni saa henkilöautolla M1 vetää.

    • kiloja lisää

      Työntöjarrullista kärryä ei voi rekisteröidä yli 3500kg kokonaispainolle.

    • älittäjä__LKV

      Välittäjä_LKV vääntelee teille upporaudasta lisää kantavuutta ja vetoa vehkeisiin. Pyytäkää siltä vaan rohkeasti. Siis Välittäjä_LVK!

    • osta traktori traileri missä vene voi talvehtia niitä valmistetaan muutamassa firmassa tai osta sopiva aihio tee/teetä sellanen. oma pienempi vene talvehtii trailerilla yhdestä kohtaa näkyy oma ja tuttujen vielä isompi kun sinulla joka on trailerilla se vedetään traktorilla keväällä veteen ja syksyllä sekä huolletaan ennen ja jälkeen ajokautta muista että pukitkin maksaa traktori traileri vähän enemmän mutta jos venettä pitää 3v niiin olet säästänyt vähän jos vaan saat maista paikan missä vene voi asua turvallisesti

    • relaa.

      yli 3,5 tn veneille on tavalliset vaihtoehdot
      a) nostaa se talvitelakan toimesta suoraan pukille,
      b) tilata nosturirekkakuljetus telakalle tai
      c) käyttää venettä varten tehtyä traktorivetoista traileria. Tuollaisen teettää pajalla kohtuuhinnalla mittojen mukaan ja siksikään et löydä tehdasvalmisteista.

      Nosto/lasku on luokkaa 150-300 euroa.

    • Antilla-36

      Oman 5t painavan purkkarini nosto telakointitelineille maksaa 80€.
      Jos siis kysymys on vain nostosta ja siirrosta max muutama sata metriä, niin trailerin hankinta lienee aika turhaa. Kuitenkin tarvitsisit sen vetovehkeen, kun tuollainen 4,5t kokonaispaino ei nouse ihan tavallisilla 4-vetoautoilla.
      Telakoitsijat veloittavat nostotapahtumasta sitten noin tuplahinnan, kuten joku aiemmista vastaajista jo totesikin.

    • mäxx

      3500kg traileri kantaa leikiten tuon 3700kg. Kantaa varmasti 5000kg turvallisesti mutta laki on paskalaki.
      Traktori ja joku järeä omavalmiste traileri on kanssa vaihtoehto. Sillä kun saa vetää perässään mitä tahansa rekisteröimätöntä peräkärryä jossa on valot.

    • GAS72
      • Tyrnäväntorpedo

        Voi olla vaikeaa löytää henkilö- tai pakettiautoa, jolla saa hinata yli 3500 kg puhumattakaan 5000 kg. Joskus aikoinaan nelvetoisilla sai hinata kaksi kertaa oman painon verran, mutta silloinkin vaadittiin minimiteho moottorilta.

        Yhdistelmää varten tarvitaan vanha kuljettaja ja vanha auto...


      • Vihdoinkin Suomessakin saatavana.
        Edellisen veneen aikana etsin tekijää tuollaiselle "puoliperävaunu-venetrailerille", mutta silloin ei ollut halukkaita "tappelemaan" Suomen viranomaisten kanssa. Hienoa että nykyisin saatavissa, kunhan hintakin olisi kohtuulliinen, johon ei "Hollantilais" alkuperä välttämättä viittaa. Mutta hienoa kuitenkin että löytyy.


    • VPD6

      Kyllä Suomessa valmistetaan tilauksesta isoillekin veneille yksi, kaksi ja jopa kolmiakselisia trailereita, joiden kantavuuden jopa 12 tn tai ylikin. Trailerit suunitellaan ja tehdään aina veneen painon, pohjan muodon yms. mittojen mukaan yksilöllisesti. Näitä ei siis tehdä vanhojen kuorma-autojen tms. etuakselistojen tai rungon pohjalta, vaan ne tehdään uudesta järeästä tavarasta. Renkaat ja akselisto ovat uusia ja mitoitetaan kokonaispainon mukaan. Ihan halpoja nuo eivät ole, mutta taatusti hyvin tehtyjä ja kestäviä. Yhdistelmän vetämiseen tarvitaan tietysti riittävän suuri traktori ja ammattitaitoinen kuski. Mikäli hinausta muuallakin kuin satama-alueella ja yhdistelmän mitat ylittävät lain sallimat mitat tarvitaan erikoiskuljetuslupa, jonka myöntää Pirkanmaan Ely -keskus. Kirjoitan tästä lupa-asiasta omakohtaisen kokemuksen perusteella. Hyvin homma hoitui.

      • What.the.f..k

        Jaaa?
        Tuota tuskin kukaan on epäillytkään.
        Miten oikeastaan kuuluu tähän asiaan?


      • VPD6
        What.the.f..k kirjoitti:

        Jaaa?
        Tuota tuskin kukaan on epäillytkään.
        Miten oikeastaan kuuluu tähän asiaan?

        Totta turiset, meni vähän asian viereen. Tartuin tuohon aloittajan kysymyksessä kohtaan "Suomessa tuntuu tehdasvalmisteiset trailerit loppuavan 3500kg sarjaan (kantavuus n.2750kg). Onko niin, ettei 3700kg painoluokkaa voi enää suomessa traikulla kuljettaa? ". Traktoreilla noita isoja tehdasvalmmisteisia trailereita veneineen hinataan ja se on luvallista. Jos matka vähänkin pitempi, kannattaa ottaa veneiden siirtoihin erikoistuneelta ammattilaiselta veneen kuljetustarjous. Tästä asiasta on näillä palstoilla keskusteltu muistaakseni useampaankin kertaan.


      • Nomenesto
        What.the.f..k kirjoitti:

        Jaaa?
        Tuota tuskin kukaan on epäillytkään.
        Miten oikeastaan kuuluu tähän asiaan?

        Mikä olikaan tämän viestisi sanoma? Erittäin hyviä postauksia on tähän aloittajan kysymykseen tullut - ennen tätä ”What ... ” ajatelmaa.
        Melkein voisi kysyä, miitä hel...


      • What.the.f..k
        Nomenesto kirjoitti:

        Mikä olikaan tämän viestisi sanoma? Erittäin hyviä postauksia on tähän aloittajan kysymykseen tullut - ennen tätä ”What ... ” ajatelmaa.
        Melkein voisi kysyä, miitä hel...

        Taas yksi saatanan torvelo, joka huuhailee vaikka mitä ketjuihin.


      • Aasosiaal
        What.the.f..k kirjoitti:

        Taas yksi saatanan torvelo, joka huuhailee vaikka mitä ketjuihin.

        Täällä oli aivan asiallista keskustelua monia kiinnostavasta aiheesta kunnes tulit tänne möyrimään mauttomalla nimimerkilläsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe