Muutama fakta

Lukeminen sallittua

Olen ihan oikeasti tyytyväinen! Meillä on ollut iät ajat soneran laajakaista - ikinä ei ole siitä tarvinnut valittaa! Välillä ollut jonkinlaisia käyttökatkoja, mutta ei ne nyt ole maailmaa kaatanut tai niistä ei ole tarvinnut valittaa.
Sopimusta aina tietyin väliajoin uusittu (mm. nopeuden nosto). Uusimisista ei ole seurannut ongelmia.
Tuntuu hieman hassulta, että toiset saavat jatkuvasti ongelmia. Voisikohan vika kuitenkin olla omissa asetuksissa? En todellakaan usko, että vika on aina siellä soneran päässä.

Omistan myös nettitikun. Ei tosin ole soneran tikku se.
Nettitikkujen kanssa pitää yksinkertaisesti olla kärsivällinen. Omassani on aina silloin tällöin ongelmia, mutta yleensä ratkaisu löytyy, kuhan vain jaksaa hieman nähdä vaivaa asian eteen.
En todellakaan ole mikään asiantuntija näiden asioiden kanssa, mutta kokeilen kaikenlaisia (asetus) ratkaisuja. Mobiililaajakaista on helppo poistaa tietokoneelta ja asentaa uudelleen. Näin minä olen ratkaissut ongelmani!

Yleisesti ottaen nettitikku ei toimi 2G-verkossa tai toimii, mutta hemmetin hitaasti. Eli nettitikku vaatii toimiakseen 3G-verkon!
Lisäykseksi vielä nettitikut toimivat PUHELINVERKOSSA. = Jos kyseisellä alueella joku toinen ihminen puhuu puhelimessa (jolla on sama operaattori kuin nettitikun käyttäjällä), niin tämä puhelimen käyttäjä on ensisijainen ja vasta tämän jälkeen tulee nettitikun käyttäjä.
Eli tällä selittyy nämä nettitikkujen pätkimiset ja hidastumiset !

Täällä mietitään useasti, miksi asiakaspalveluihin saa jonottaa. Mahtasikohan syy löytyä niistä puoliturhista valittajista?
Mieti aina ennen kuin soitat : voisitko ratkaista asian jollain muulla keinolla? Olisikohan tuttavapiirissä ketään, kuka tietäisi asiasta hieman enemmän? Voisikohan ratkaisu löytyä netistä (käytät kaverin koneen nettiä, jos oma ei toimi)?

Asiakaspalvelun henkilöt eivät ole mitään neroja. Aivan tavallisia ihmisiä, joilla ei todennäköisesti ole tekniikanalan koulutusta.

Mikäli olet sitä mieltä, että maksat liikaa, niin käy kysymässä soneran (tai muun operaattorin) myyntipisteestä ; olisiko edullisempaa ratkaisua?
Soittaminen sinne asiakaspalveluun on vain hermoja raastavaa.


Tsemppiä kaikille ongelmienratkaisuun - mikään ihminen/operaattori ei ole täydellinen.

Kirjoittajana
nainen, jolla ei tosiaankaan ole mitään tekniikanalan koulutusta. En myöskään työskentele asiakaspalvelussa.
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt jotakin väärin (:

14

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllästyn monopoliin

      No, en tiedä sun netin nopeuksia ja tiedätkö itsekään ? Mutta potuttaa maksaa täys hinta puolesta nopeudesta.
      Asiakaspalveljoissa ei se vika olekkaan, vaan konsernissa.
      Hyvä puolustuspuhe työtä tekevälle kansalle !!
      Sonera muuten päätti poistaa puhelin langat porin pohjoispuolelta ja eikä niillä ole tarjota asiakkaille muuta kuin netti tikkuja yhteyksiä yllä pitämään ja ne ei toimi joka paikassa.
      Mulla ongelmana on se, ettei ole muuta operaattoria tarjolla tällä alueella, missä asun etelä-suomessa.

    • keskustelunaloittaja

      24M nopeus. Ei tietenkään ole aina juuri tuo - jos koskaan.
      Kolmen koneen taloudessa langattoman verkon käyttäjänä kiitettävät 16 M nopeus. (viimeksi kun mittasin) (:
      Eli ihan tyytyväinen olen.
      Ymmärrän kuitenkin hyvin, että ärsyttää maksaa täyshinta vain puolesta nopeudesta. Fakta kuitenkin taitaa olla se, että kaikilla operaattoreilla on sama vika.

      Asiakaspalvelijat ovat erittäin mukavia, kuhan vain olet heillekin mukava. Jos huudat täyttä kurkkua sille asiakaspalvelija poloiselle, niin se laskee hänen mielenkiintoa auttaa juuri sinua.
      Harmi vain, että ongelma tilanteessa kohdataan se asiakaspalvelija, jolloin hän saa syyt niskoilleen. :(

      Kas, sepä onkin ollut fiksu ratkaisu. Mistähän moinen päätös? : O
      Asiakkaana testaisin muiden operaattorien tikkuja ja jos nekään ei toimi, niin kyllä ketuttaisi!

      Soneralla tosiaan on jossain määrin monopoliasema Suomessa. Toisaalta on sonerakin joutunut laskemaan hintojaan, jotta pystyy kilpailemaan muita operaattoreita vastaan. (ainakin jos miettii muutaman vuoden takaisia hintoja)

      Onko sun laajakaista sitten monopolihinnoissa?

      • > on sonerakin joutunut laskemaan hintojaan

        mobiililaajakaistassa kyllä nostanut. Vastikään päättynyt kytky maksoi 12,90/kk, nyt lähinnä vastaava 17,90/kk ja silti 20 gigatavun latausraja kuukaudessa ja/tai lisämaksu 1,9€/viisi gigaa

        11,90/kk maksavassa latausraja 5 Gt ja lisämaksu 1,9€/yksi giga


      • Kyllästynyt monopoli

        Itse asiassa mun laajakaista hinta on monopolissa tällä hetkellä. Elisa tarjoaa samaa 24Mt nettiä yli 50 € hintaan eikä muuta ole saatavillä tänne.
        Kuten jo aikaisemmin ilmoitin, että meillä nopeus on puolet eli 24/1 ja saan vain 10/0.5Mt ja olen vanha asiakas. Kun otin liittymän soneralta yli 2 v. sitten, nopeus oli 18/0.86Mt. Ajan myötä kuitenkin laskenut huomattavasti.

        Vika ilmoitukset tehty ja "automaatti" vastaukset tulleet perille, eikä meidän liittymässä voi olla mitään vikaa, kun se toimii 8-24Mt nopeudella. Ja s.tana, en ole koskaan mitannut 24Mt nopeuksia liittymässäni, vaan olen ollut tyytyväinen 16-18Mt nopeuteen. Voi ISO V, että voidaan meitä kansalaisia kusettaa 6/0.

        Miettikää, jos käytte kaupassa ja hihnalla maksatte kaikki ostoksenne ja myyjä ottaakin teiltä puolet ostoksistanne pois ?? Tai Bensaa tankessanne saattekin vain puol tankkia vaikka maksatte täydestä tankista.

        Mitä voidaan tehdä moiselle kusetus politiikalle??


    • Külli Täti

      No tulihan todistettua että lammas on tyytyväinen kaikkeen. Sonerat sun muut tarvitsee suuren joukon lampaita jotta bisnes toimii, kun ne jotka osaa vaatia veisivät firman konkurssiin. Lampaatkin ovat tyytyväisempiä kun valittajia löytyy, koska muuten firmat ei tekis yhtään mitään parantaakseen palveluaan.

      Asiakaspalveluihin ei jonoteta kuin siitä syystä että niihin soittaminen tehdään tahallaan vaikeaksi ja maksulliseksi ja näillä 'paina yksi jos haluat sitä ja tätä' pitkitetään puhelua. Firmalle jolle soittajat on puoliturhia valittajia ei ole kauaa asiakkaita. Itse yrittäjänä ollessani olin kiitollinen kaikesta palautteesta, jopa siitä puoliturhasta vittuilusta, aina siellä jotain parantamisen varaa löytyy.

      Turha tuosta puhelinverkossa toimimisesta on sanoa että joo, pitää tyytyä pätkimiseen kun puhelut on prioriteetti yksi. Tässä olis ollut aikaa lisätä kapasiteettia kun FIRMAT MYYVÄT NETTITIKKUJA KUIN TIKKAREITA. Pitäis niille riittää kaistaa ihan normaalikäyttöön. Ei siis ole mikään lieventävä asianhaara tuo pätkimisen syy vaan silkka rahan ahneus. Tikkuja saisi myydä vaan kapasiteetin puitteissa. Sopimuksiin on lisätty pykälä että tikkut toimii maksiminopeudella mutta vaihteluväli voi olla 0.4-6 megabittiä sekunnissa. Tuolla päästiin kapasiteetin lisäämistarpeesta käden käänteessä.

      Nettitikkujen kanssa ei siis pidä olla kärsivällinen vaan soittaa sinne vikailmoituksiin että perkele, eihän ne muuten mitään parannuksia tee.

      Vaihda vaan sinäkin lampaanvaatteesi kuluttajatietoisen asusteisiin. Onhan se tietysti hankalampaa kuin se pään hiekkaan upottaminen piiloon pahalta maailmalta mutta ainakin voit olla tyytyväinen, että jotain olet tehnyt asioiden parantamiseksi.

      • > Tikkuja saisi myydä vaan kapasiteetin puitteissa

        tarkoitettu liikkuvaan käyttöön ... minne saa myydä, minne ei?


    • keskutelunaloittaja

      Niin vertasin hieman pidempään aikaväliin tuon hintojen laskun suhteen (:
      Mutta juu voi hyvinkin olla mahdollista, että hinta on noussut. Enpä ole asiaan sen tarkemmin perehtynyt.
      Kaikki on rahan perässä.

      Tottakai puutteistä pitää valittaa ja olet ihan oikeassa, että se on kaikkien kuluttajien kannalta paras !

      Sonera ei kyllä kovinkaan mielellään ota yhteyttä vanhoihin asiakkaisiin, jos heillä on tarjota halvempaa vaihtoehtoa.(hienoa kunnioitusta vanhoja asiakkaita kohtaan...)
      Mutta tässä tapauksessa fiksu kuluttaja seuraa hintoja ja on omatoiminen.

      VINKKI KULUTTAJALLE, JOKA HALUAA OLLA YHTEYDESSÄ ASIAKASPALVELUUN!
      Soneran asiakaspalveluun voi varata ihan netin välityksellä ajan. He siis soittavat silloin sinulle, niin eipä tarvitse jonottaa!
      Minusta tämä on ainakin hyvä juttu! (:

      Taloudestamme löytyy niin Soneraa ja Elisaa ja Saunalahtea. Ihan tyytyväinen olen näihin kaikkiin ollut (:

      • > ... asiakaspalveluun voi varata ihan netin välityksellä ajan.
        > He siis soittavat silloin sinulle, niin eipä tarvitse jonottaa!

        ihan kiva systeemi mutta sitä aikanaan tarvitessani olisi sanut ajan vasta kahdeksan päivän päähän


    • ...........

      Meillä ollut vuosia soneran kiinteä laajakaista. Meidän netinkäyttö on sellaista, että suht alhainen nopeus riittää, meillä olikin pitkään vain 1M. Mutta, viime keväänä nostimme nopeuden 8M. Toimi hyvin jonkun aikaa, sitten alkoi pätkiä aika-ajoin. Minäkään en välittänyt siitä sitten ilmoitella, kun se kuitenkin toimi ihan suht ok. Mutta, nyt kesällä tuntui että linja on enemmän poikki kuin päällä. Jatkuvasti sammui modeemista adsl-valo. Tein vikailmoituksen, ensin olimme kokeilleet toista pistorasiaa talossa ja toista modeemiakin. Ei vaikutusta. Joten Soneralle ilmoitus. Sieltä tuli heti seur päivänä viesti, että vikaa korjataan ja seuraavana päivänä ilmoitus että vika korjattu. Sen jälkeen ei ole pätkinyt kertaakaan!
      Mutta, kun minusta tuntui että tää on nyt hitaampi...joten tein nopeustestin...se näyttää nyt vain vähän yli 4M! Voiko ne laskea nopeutta meidän tietämättä?Kuitenkin maksetaan 8M yhteydestä?

    • keskustelunaloittaja

      Onko se koskaan edes ollut 8M (mittauksessa)?
      Oikeastaan koskaan ei päästä niihin luvattuihin nopeuksiin. Meillä 24M on yleensä se 16M.

      Oho! Teillä ihan ongelma ratkesi. Olen kohtalaisen yllättynyt, kun yleensä ne ongelmat eivät noin nopeasti ratkea :--O

      • .........

        Ei ole 8M ollut, mutta 6.9 on lähes aina antanut tuloksesksi, ennen korjausta. Mutta, nyt on tuo 4.4M suunnilleen. Ensin meinasin soitella tästä Soneralle, mutta toisaalta tää nopeus toimii meillä ihan ok ja pääasia on todella että toimii! edelleenkään ei pätkimistä kertaakaan, Sonera toimi todella ripeästi, en voi valittaa.


    • kehittyvä pappa

      "Kirjoittajana
      nainen, jolla ei tosiaankaan ole mitään tekniikanalan koulutusta".
      ------------------------------------------------------------
      joo uskon että et ole mainostaja, niin Soneran vikoja mollasit,
      Sonera on oikeesti "p,,,,,,ka", jos olisi pienempi olisi jo kaatunut.

      uskon myös että sinulla ei ole minkäänlaista yleissivistystä kertynyt vuosien aikana,
      olet vain yhden alan taitaja, koska olet ollut Soneraan vuosia tyytyväinen.

      Olen useille henkilöille esittänyt muita vaihtoehtoja ja heidän laskunsa on pienentynyt ym. mukavaa,,,,,,,,,
      vaikka heillä on ollut varaa maksaa, silti ovat tyytyväisiä kun lasku on pienentynyt ja muutenkin olo parantunut.

      Suoraan sanottuna taidat olla vaatimaton luonne.

    • keskustelunaloittaja

      Kehittyvä pappa, Soneran p***kuus on hyvin yksilöllistä. Jollain se vaan toimii todella hyvin ja jolloin on sitten kaikki mahdolliset ongelmat.

      Eipä niitä vuosiakaan kovin montaa ole joiden aikana sitä yleissivistystä olisi ehtinyt kertyä. (:

      Tiedän, että meille saisi halvemman laajakaistaliittymän, mutta perheemme pää ei halua sitoutua mihinkään operaattoriin laajakaistan suhteen.
      Lisäksi kaikki valittavat juuri sitä, että ongelmat tulevat sen mukana kun päivittää liittymää.

      Tämän perusteella ehkä vaikuttaa siltä, mutta ei sinun kannata alkaa minun luonnetta analysoimaan, kun et todellisuutta.

    • Mainostajako.

      "Meillä on ollut iät ajat soneran laajakaista"

      meilläkin oli vuodesta 1999 Saunalahden DLS liittymä kahdeksalla kiinteällä IP:osoitteella, ei aivan voi verrata nykyisiin, mutta kyllä se oli todella hyvä sen 6-vuotta kun pidimme.
      Yhteys ei edes joka vuosi katkennut, kunmeillä oli 3 serveriä, siitä tiesimme.

      Seuraava oli paikallisen puhelinyhtiön 10 mt nopeus,
      se oli kyllä kallis ja hitaampi kuin tuo kiinteä DSL.

      Jos ei oel upporikas, ain kannatta vaihtaa liittymää vähintään 2-v välein,
      aian on parempia, halvempia, yms.

      Tosin, emme vaihda kun kerran saatiin neljän Sim kortin Multisim liittymät, 4 korttia, 1 hinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      69
      4620
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      100
      4068
    3. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      55
      3629
    4. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2891
    5. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      27
      2639
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      61
      2572
    7. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      51
      2501
    8. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1957
    9. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1928
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      252
      1776
    Aihe