mitkä kivunlievitykset valitsitte

vaihtoehtoja monta

kun odotitte ekaa lasta?

23

275

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • %%¤%%

Ilokaasu ei toiminut mulla, tuli vain oksennus. Mulle laitettiin epiduraali, ja se oli IHANA, nukuinkin aina välillä... Vaikutus alkoi loppumaan, kun ponnistuksen aika läheni.

• kaasuakaasua

en mitään paitsi ko kaasu

• ei mitään

En mitään -ei keritty. Synnytys kesti alle 2 tuntia ja kätilö ei uskonut että olin synnyttämässä. (Paikat olivat vain 1 cm auki kun menin saliin (jatkuva vauvan sydänseuranta kun äänet olivat hieman hidastuneet). Ja minulla vain lyhyitä supistuksia, jotka kuulemma eivät edesauttaneet avautumista : ) -Siinä kätilöllä olikin ihmettelemistä kun vauvan päälaki näkyi : ) : )

Toisen kohdalla kätilö tiesi minut nopeaksi synnyttäjäksi, minut vietiin saliin heti kun äippäpolin yliaikaistarkastuksessa supistukset alkoivat. Paikat olivat kiinni.
      Siinä vaiheessa jo kysyttiin haluanko spinaalin. Ajattelin haluta, mutta anestesialääkäri tuli vasta puolentunnin päästä ja silloin olin jo ponnistamassa.

Molemmat synnytykset olivay siis helppoja (tottakai se sattui, mutta..) ja pärjäsin ilman mitään.

• Että Näin... :)

Ilokaasun lisäksi en saanut muuta, en ehtinyt olla sairaalassa kuin reilu pari tuntia kun poika jo syntyi... Ja kyllä sattui...

• kohtasyntyykolmas

kohdunkaulanpuudutus oli ekasta ainut et kerkes vaikutus lakkaa tai ainakin vähentyä kun olin ponnistaa ruveta.. pyysin lisää sitä ja ei ollut paikkaa johon laittaa.

Kakkonen tulikin sit ilman mitään, tai no torstai aamuna otin panadolin (5oo) ja sit torstai iltana menin jo 22 aikaan sairaalaan mutta lääkäri oli varattu kun kipeydyin ja perjantaina 03.15 tyttö tuli eikä siis ehditty laittamaan puudutusta ja kaasua en suostunut edes kokeilemaan

• fisutt

En ehtinyt edes kivunlievitystä ajatella kun ensimmäinen synnytys kesti alle tunnin. Happea hengitin hetken naamarista ja sitten alettiin ponnistaa.

• ,khg,jgc

En tajunnut synnytyksen olevan oikeasti käynnissä ennen kuin lähdettiinkin sitten vauhdilla kiireelliseen sektioon. 8 senttiin ehdin auki lääkkeettä, eli tiedä häntä olisiko kipulääkitys ollutkaan tarpeen...

Mutta jos olisin synnyttänyt alateitse, etukäteen ajateltuna lista olisi mennyt näin:
      1) lääkkeettömät (asento, hengitys, lämpö, jumppapallo yms.)
      2) kaasu, jos ei okseta
      3) puudutetta sitten jos tarvis, tarjonnan ja synnytyksen vaiheen mukaan

• nkkj

Ilokaasua, lämpötyyny ja liikkuminen. Näillä toimi loistavasti. Toivoinkin sen menevän näin, mutta olisin ollut valmis muuhunkin jos olisin kokenut todella tarvitsevani. Kaikki ihmiset ja synnytykset on erilaisia. Kannattaa vaan ottaa selvää kaikista vaihtoehdoista ja kuunnella omaa itseään synnytyksen aikana (ja toki kätilöäkin).

• spinaalin kannalla.

Sairaalaan kun pääsimme olin 6cm auki (supistuksia takana kotona 2h) lääkäri puhkas kalvot ja laitto kohdunkaulan puudutuksen, kokeilin myös ilokaasua mutta jätin sen aika nopeesti kun alko vaan huone pyörimään. Tunti kohdunkaulanpuudutteen jälkeen kerroin kätilölle tää supistukset alkavat palaamaan joten laitettiin spinaalipuudutus josta loppui kaikki kivut (mikä ihanuus) eikä kipuja enää tullutkaan ollenkaan, tyttö syntyi 2,5h sairaalaan saapumisemme jälkeen.

• ihania synnytyksiä

Synnytyslaulua, lämmitettävää kaurapussia ja ammeessa oloa käytin ekassa, ihan loppuvaiheessa kokeilin kaasua kun komensivat ammeesta pois.

Seuraavatkin on menneet ihan rentoutumisella, kannustavilla ihmisillä ja ilmapiirillä ja sillä ammeella synnytyslaululla.

• Sairaaalan kun pääsimme on olin 10 cm auki.Sain vaan kohdunkaulanpuudutksen

• Miten..

olet voinut saada kohdunkaulan puudutuksen, kun olet ollut jo 10 cm auki? Eihän silloin ole enää kohdunkaulaa mihin puudutteen pistää?

• Miten.. kirjoitti:

olet voinut saada kohdunkaulan puudutuksen, kun olet ollut jo 10 cm auki? Eihän silloin ole enää kohdunkaulaa mihin puudutteen pistää?

sen käsityksen sain et laittettiin
        '

• yksmamivaan

onpas täällä ollu nopeita naisia :) mulla kesti synnytys 18.5 tuntia ja otin kaiken mitä tarjottiin :) ilokaasu, kohdunkaulanpuudutus ja epiduraali. kohdunkaulanpuudutuksen oli mun mielestä aivan kauhee kokemus...muuten ei valittamista. niin ja ammeessa lilluin myös useamman tunnin.

• h´äippä

luotin kätilöön ja sanoin hänelle et hän päättäköön mikä on paras.
      ilokaasulla aloitettiin ja spinaali sitten sen jälkeen.
      kaksi tuntia sain vain olla ja ihmetellä ja sit ponnistettiin :D
      kaikki meni oikein hyvin.
      sairaalassa olo aika oli yht. 5.5h

• tosi ihmettelijä

Joopa joo. Täällä suurin osa vastaajista ei ole saanut esim. epiduraalia ja kuitenkin 78 prossaa ensi synnyttäjistä saa synnytyksessä epiduraalin, spinaalin tai sen yhdistelmän. Ilmeisesti tänne kirjoittavat tuo 22 prosentin vähemmistö. Lisäksi eka kertalaisilla synnytys kestää keskimäärin noin 20 tuntia, joten siinäkin suhteessa täällä tuntuu liikehtivän paljon nopeita synnyttäjiä. Miksiköhän juuri he niin hanakasti täällä esiintyvät?

• nopeaa, nopeaa...

Minä synnytykseni ovat olleet todella nopeita, kaksi ekaa käynnistettyjä suunnitellusti kylläkin. Eli pisin synnytykseni on kestänyt 2 tuntia 30 minuuttia laskien ekasta supistuksesta siihen että jälkeisetkin ovat syntyneet.

Miksi kerron, että minulla on ollut nopeita, helppoja synnytyksiä? Siksi, että täällä usein korostetaan kipua ja tuskaa ja synnytyksen kauheutta. -Miksi siis ei voi tuoda esiin sitä, että synnytys voi olla helppo ja kivut siedettäviä?

Eka synnytys kyllä sattui, mutta minun ei uskottu synnyttävän (olinhan ensisynnyttäjä ja kun yleensä se ekan synnytys kestää kauan, niin kuin sanot). Siihen olisin halunnut kivun lievitystä, mutta kivulias aika oli kuitenkin lyhyt. Mutta silloin kun tehtiin tarkistus ekan tunnin jälkeen, niin olin vain 2 senttiä auki ja epiduraalia ei voitu laittaa. Seuraava kätilön "kurkkaus" olikin kun vaadin päästä kakalle ja silloin todettiin, että vauva syntyy nyt.

Tokalla kätilö oli valpas (papereissa luki että olen pikasynnyttäjä -mikä sen virallinen määritelmä sitten onkaan) ja minä itse en uskonut vielä synnyttäväni, niin helppoa se oli. (kesto 45 minuuttia -myös käynnistetty).

Kolmannen kohdalla minua ohjeistettiin tulemaan sairaalaan heti kun hiemankin edes mielessä tuntuu, että lapsi voisi syntyä. Olin työpaikallani sairaalassa käymässä ja vatsassa hieman "juili". .Ajattelin lähteä äitipolin kautta kotiin. Menin äitipolille ja siitä 25 minuuttia, niin poika oli syntynyt. Synnytys oli liki kivuton.

Mitä pahaa siinä on, että kertoo positiivisista, nopeista synnytyksistä?

• :) :) :)

Lyhyitä synnytyskertomuksia on nopeampi kirjoittaa kuin pitkiä.

• tammi12

Eka synnytys kesti noin 19tuntia ja sain epiduraalin joka vaikutti toiselle puolelle kroppaa täysin ja toisel puolel kroppaa tuntu kivut kaikki ihan normaalisti, mutta olipahan puolikas hyöty, ilokaasua tarjosivat mutta kieltäydyin, happinaamari oli kova turva sit puristin hengen hädäs naamaa vasten :DD

• eräs vaan

Synnytyksen kesto reilut 16 tuntia, sain n. 10 tunnin kohdalla petidiini piikin (vai miten tämä lihakseen pistettävä kipulääke nyt kirjoitetaan). Pyysin myös kohdunkaulan puudutusta 14 tunnin kohdalla (olin auki n. 6cm), kun lääkäri pääsi 15tunnin jälkeen puudutusta pistämään niin olinkin kuitenkin jo täysin auki eli puudutetta ei voitu pistää.

Lääkkeettömänä kivunlievityksenä aluksi jumppapallo ja liikkuminen. Puolen välin jälkeen kyljellään makuu (eli minulla kivut oli lievempiä pitkällään kuin pystyasennossa). Yritin kyllä olla pystyssäkin ja kävellä, mutta en kivut olivat sietämättömiä, pitkällään olo oli taas ihan siedettävä.

• bbnnmm

Minä valitsin ilokaasun ja epiduraalin. Oli todella hyvä yhdistelmä. Synnytys oli lähes kivuton.

• ettetiedäkkään

Synnytys kesti 10h. Ammetta kokeilin, istuin ja odotin että täyttyy kävin siellä ja heti pois, ei pystynyt olemaan. Ilokaasua kokeilin(tuli huono olo). 3 kohdunkaulanpuudutetta, eka auttoi hieman, toiset eivät ja silti se kolmaskin piti sinne tunkea. ja viimeiseksi spinaalin, joka annettiin liian myöhään eikä tullut ponnistamisen tarvetta, enkä tuntenut mitään, imukuppi synnytys ja yhtä helvettiä!

• 79 nainen

Itselläni yliaikainen raskaus jota alettiin käynnistää tableteilla 42 2 ja tabletteja ehdin syödä kaksi päivää eikä mitään tapahtunut. 42 4 laitettiin aamulla tippaan jonka toivottiin käynnistävän synnytyksen. No tippa sai aikaan suunnattomat supistukset mutta paikat eivät auenneet. Sain kipuun ensin hetken aikaa ilokaasua (ei juuri apua) ja sen jälkeen epiduraali (joka laitettiin käynnistyksen aikana 3 kertaa) siitä kyllä oli kipuun apua :) mutta supistuksista huolimatta ei paikat auenneet ja käynnistämistä takana nuo kaksi aikaisempaa päivää sitten tämä viimeinen yritys tipalla 15h jonka jälkeen päätettiin että sektioon mennään. Joten sain sitten vielä spinaalipuudutuksen sektion ajaksi.

Suosittelen että etukäteen ei kannata kauheasti miettiä mitä kivunlievitystä haluaa vaan ennemminkin on avoinna kaikelle, kun koskaan ei voi tietää mitä synnytyksessä tulee tapahtumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5133
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3745
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2709
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1298
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      275
      1249
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      207
      1024
    Aihe